716 online! | Sidvisningar idag: 116 021 | Igår: 199 575 |

www.apg29.nu


Nej till att släppa in mörkret

Läsarmejl av Sigvard Svärd 

Lampa i mörkret

I min utåtriktade tjänst för Gud därefter, har det handlat om flera allvarliga situationer där både min kropp och min själ har varit i fara. Dödshotad av nynazister för att jag stått upp för och gömt flyktingar, mycket nära gäng- och sexkriminalitetens mörker via övervakningsärenden, besvärjd och utmanad till andlig tvekamp av ockultister.

Jag har svårt att hålla med broder Johan Andin om vissa delar av hans artikel i Dagen 9/11 -18: ”Våga öppna dörren och släppa in mörkret”.

Våga öppna dörren och släpp in mörkret

Bild: Dagen. 

Skillnad

Alltså skillnaden mellan å ena sidan exempelvis abnorm psykisk sjukdomsbild, extrem fysisk funktionsnedsättning, främlingars utanförskap, eller eftersatta bostadsområden.

Och å andra sidan exempelvis risken för att bli utsatt för våld, möta ockultism eller att släppa fram en slags det ondas ”best” inom sig.

Den skillnaden kommer inte tillräckligt fram i artikeln. Det sker en sammanblandning jag inte förstår syftet med.

Möta monstret inom dig?

Ingressen till Andins artikel lyder:

”När vi stänger dörren för mörkret under Halloween (och gör om den till en ´kyrklig änglafest´, min anm.) befäster vi ett utanförskap. Våga möta monstret inom dig och prata om psykisk ohälsa utan att skuldbelägga varandra.”

Hela de sjuka

Det är sant att Jesus gick ut till områden där utseendemässigt monstruöst spetälska fick hålla till eller där besatta med våldsamma tendenser vistades. Men då för att hela de sjuka och befria de besatta.

Det var ju inte så att Jesus bjöd in demoniskt mörker i sitt eget liv.

Att vi kristna erkänner egna psykiska och fysiska svagheter – är inte detsamma som att vi ger rum åt och bejakar det Bibeln kallar för ”köttets gärningar”, eller att vi går in i miljöer och sammanhang som vi inte av den helige Ande är rustade för.

Farlig typ

I min avfällighet åren 1963-1968 blev jag en farlig typ, som Gud var tvungen att rädda från både knivdåd mot andra och eget självmord.

I min utåtriktade tjänst för Gud därefter, har det handlat om flera allvarliga situationer där både min kropp och min själ har varit i fara.

Dödshotad av nazister

Dödshotad av nynazister för att jag stått upp för och gömt flyktingar, mycket nära gäng- och sexkriminalitetens mörker via övervakningsärenden, besvärjd och utmanad till andlig tvekamp av ockultister.

Insikt

Det som kan betitlas för ”annorlunda” eller ”abnormt” eller de som kan kallas för ”förskjutna” alternativt ”omänskliga”, är inget för en ung kristen – att utan klar insikt först om sakernas natur och beräkning av kostnaderna – erbjuda sig åt eller hälsa välkommen in till. Man bör i förväg veta vad ”det andra” eller vem ”den andre” är.

”Björntjänst” kan gälla i två betydelser. Och det kan aldrig vara av Gud givet att glorifiera det ondskefulla.

Varm respekt

Naturligtvis uttrycker jag varm respekt för den långvariga utmattningsdepression Johan Andin gått igenom.


Sigvard Svärd 
pingstpastor

Läsarmejl

Artiklar och video som är gjorda av andra än Apg29.nu kan ha åsikter som bloggsajten inte delar.


Skriv ut


Publicerat av Christer Åberg fredag 23 november 2018 22:38 | Direktlänk | Nyhetsbrev | RSS


STÖD APG29.NU


74 kommentarer

OBS: Läsarmejl, artiklar, kommentarer och video som är skrivna och gjorda av andra än mig, (Christer Åberg, grundaren till Apg29), kan ha åsikter som jag inte delar.

JL

När det gäller helloween så är det en ganska tragisk tillställning, men inget nytt. Det finns väl i Österrike kring Jul med har jag för mig, fast i liten annan skepnad. Ser man på gamla kyrkor mm så finns ju det skelett och döskallar som en symbolik för döden.
"Björntjänst” kan gälla i två betydelser. Och det kan aldrig vara av Gud givet att glorifiera det ondskefulla"
Du skriver att du har gömt invandrare. Det bör innebära en olaglig handling och detta verkar du se som något som är gott. På tal om att släppa in mörkret då. Sverige håller på att avkristnas och bli en muslimsk stat, vi är där inom 20-30 år i denna takten. Länder som Tjeckien, Polen eller för den delen Slovakien kommer inte vara muslimska för samma politik har inte förts. Man har helt enkelt upprätthållet det första budet. Min fråga till dig är alltså, kan du se att du och alla andra pastorer inom Pingst har gjort Gud en björntjänst med den politiska inställning ni haft?
MVh

Svara -   - 24/11-18 10:38 -


Bengt johnsson

Vem är Johan sandin?

Svara -   - 24/11-18 11:48 -


Bengt johnsson

Ursäkta

Ska vara andin

Svara -   - 24/11-18 11:49 -


Sigvard Svärd

Svar till JL.

Tack för din reaktion JL!

På tal om att gömma flyktingar, i vissa lägen får bibelordet "att lyda Gud mer än människor" bestämma en kristens handlingar. Ingen av de flyktingar jag har ställt upp för eller gömt, har drivit en extrem muslimsk linje och några av dem var kristna redan från början. När vi som pingstpastorer har engagerat oss i att ta emot flyktingar, har tanken varit dubbelt biblisk: vi hjälper nödlidande (främlingar) och vi får möjlighet att ge dem evangeliet om Jesus (mission). Första gången i min pastorstjänst jag stöttade en flykting i att få uppehållstillstånd i Sverige, var 1977 och det gällde en kristen syrian. Det kan nog för somliga också uppfattas som olämpligt, att jag i själavårdande syfte haft och har kontakt med vissa personer som dömts för allvarliga brott. Brottsoffren alltid viktigast att hjälpa så klart, men även den som utfört en kriminell hemskhet har inte Gud med automatik vänt bort sitt ansikte från. Fängelsebesök, generellt sett, är en del i att som kristen följa Jesus. "Björntjänstfrågan", har många svar. Men att göra reklam för "det mörka" kan inte vara rätt förfaringssätt.

Svara -   - 24/11-18 12:26 -


Lena Henricson

Gud välsigne dig Sigvard Svärd och beskydde dig i fortsättningen! Jag uppskattar dina artiklar här på sidan! 😊

Svara -   - 24/11-18 13:33 -


Sigvard Svärd

Svar till Lena Henricson.

Fina ord till mig, Lena!

Men Christer bör främst tackas som ordnar med plats och acceptans åt mina läsarmejl!

Svara -   - 24/11-18 14:30 -


Tomas N

Mycket bra reflektion Sigvard. Jag tyckte Johan Andins artikel var full av brister och allvarligt missledande.

Hoppas denna diskussion och reflektion tar fart där den behövs. Att omfamna och tillåta mörkret är inte vist eller det Jesus lärde ut.

Och mörkret är inte enbart som JL och andra politiskt drivna kristna endast islam och massmigration eller en marxism.

Mörkret kommer i många olika former och har många strategier och ansikten. Vi som kristna är i en andlig strid med mörkret och kan inde leva i harmoni med det.

Denna hållning får inte leda till religiositet ,kärlekslöshet eller lagiskhet och risken finns att vi hamnar där.

Men att gå i förbund med mörkret är ännu mycket värre

Svara -   - 24/11-18 16:09 -


JL

Svar till Sigvard Svärd.

i vissa lägen får bibelordet "att lyda Gud mer än människor" bestämma en kristens handlingar.
Exakt. Och det just det ni inte gjort. När du gömmer muslimer bland oss, så tar du in en annan Gud och bryter emot det första budet, det viktigaste budet. Och frukten ser vi i Sverige i dag. Islamisering, våld, våldtäkter.
Och det är häri man kan se den stora skillnaden på agerandet mellan väst och öst. Sverige är i totalt förfall medan länder som Polen går upp som en stjärna. Och det är här jag inte i min vildaste fantasi kan få ihop din ekvation. Hur kan ni vara så blinda? Hur kan ni vara så lagiska att ni inte kan se den otroliga skada som har skett?
Fängelsebesök, generellt sett, är en del i att som kristen följa Jesus
Nej, du läser det fel, det Jesus säger kring fängelsebesöken, det är att vi kristna skall hålla ihop och vara lojala mot de kristna som sitter i fängelse. Vi talar alltså om kristna som är utsända av Kungen själv för att vittna om han och därför blivit kastade i fängelse. "Dessa mina minsta bröder" och det är väldigt lätt att få ta reda på ifall det är någon av Jesus minsta bröder, det är bara att fråga dem. Du blandar ihop mission och den lojalitet som skall finnas mellan kristna. Den lojaliteten har förvridits så till den milda grad att människor nu jobbar för en annan gud och försakar sina egna minsta.
Jag är uppväxt i frikyrkomiljö och tror att Gud skapade den värld och att Jesus är Guds son. Där har vi nog samma inställning. Men därefter tar det nog stopp. Min Gud är helig, inte invandrarna. Gud först, därefter människor. Har min Gud en vilja att vara den enda Guden jämte mig, så skall jag lyda. Jag skall inte importera en annan gud och arbeta för den och kalla det mission. För det är det inte. Det är avfall från Gud.

Svara -   - 24/11-18 17:13 -


JL

Svar till Tomas N.

Tomas,

du sätter en stämpel på mig att jag är en politisk kristen. Det tycker jag beklämmande. Jag är kristen därför vill jag att jag, min familj, min församling, mitt land och denna jord skall vara kristen. Detta hör ihop med det första budet. För mig är politik, pengar och allt annat världsligt redskap för att implementera det första budet.

Svara -   - 24/11-18 17:18 -


Tomas N

Svar till JL.

JL

Du missar uppenbarligen ämnet som Sigbard tog upp och som var en respons på artikeln i Dagen och Johan Andins syn på vissa saker.

Saker som både förtjänar och måste bemötas.

Men för dig så handlar exakt allt om islam ,migration och ditt förenklade evangelium.

Hoppas andra kan ta just den nämnda diskussionen vidare där den kan genomlysas. Dagen.se skriver en hel del om kristen tro som begöver bemötas med bättre teologi och andlig skärpa än vad de har.

Svara -   - 24/11-18 17:53 -


JL

Svar till Tomas N.

Nej, det finns i scopet. Svärd anser att han gjort något bra när han brutit emot Svensk lag och brutit det första budordet. Det reagerar jag på. Sedan försvarar han sin olaglighet och kallar det för mission.

Och du fortsätter med en lögn.
Men för dig så handlar exakt allt om islam ,migration och ditt förenklade evangelium
Jag har skrivit om ganska många saker här. Bland annat dömande kristna, de som jag kallar bibelbroilers. Om det nu ringer en klocka.

Svara -   - 24/11-18 18:20 -


Leif

Svar till Tomas N.

Tomas, det är fullständigt meningslöst att gå i diskussion med JL. Han har som du också sagt inte mycket annat att komma med än att ingen får bryta det första budet, ett bud som han själv i stort sett bryter varenda gång han kommenterar här inne utan att förstå.

Det första budet är det skarpaste och mest omöjliga bud att följa utan att bryta det, ingen klarar av det även om det givetvis inte är fel att veta att detta är heligt och gott. Men när man som JL inte ens klarar av att älska sin nästa så borde man kunna förstå att man då heller inte klarar av det första och största budet.

Han beter sig verkligen som en fullfjädrad farisee som försöker tvinga på mänskligheten lagen utan att han själv ens följer den, och sen dömer han ut de flesta😧!

Tänk om denne man istället förstod att det är Jesus som är fullkomnandet av alla lagens bud som ingen klarar av att följa till punkt och pricka, och pekade och uppmuntrade alla att följa Honom istället.

Jesus sa Själv att följa Honom eftersom det endast just är genom Honom vi kan bli syndfria och fullborda det första budet.

Och Sigward, du är ett magnifikt föredöme som kämpat trons goda kamp i alla dar😘

Jesu frid...

Svara -   - 24/11-18 18:58 -


JL

Svar till Leif.

Han beter sig verkligen som en fullfjädrad farisee som försöker tvinga på mänskligheten lagen utan att han själv ens följer den, och sen dömer han ut de flesta😧
Och du väljer vilka lagar vi skall följa va? Typ, att vi skall älska våra nästa och främlingen. Men det första budet, nah, det är inte så viktigt. Så det gör inget om vi drar in andra gudar i våra tempel, familjer och land.

Svara -   - 24/11-18 19:24 -


Leif

Svar till JL.

Och du väljer vilka lagar vi skall följa va?

Nej, Gud har sagt att det viktigaste och första budet för alla är att följa Jesus Kristus, utan Honom går alla förlorade!
Din lära är en laglära som inte alls är Bibelenlig även om en del oförståndiga här ger sitt gilla!
Och du verkar fortfarande inte förstå att om du inte kan älska din nästa, så tro inte att du då klarar av det första budet som givetvis också innebär nästan, då hedrar man sin mor och far, då ljuger man inte, dräper inte, har inte begär till nästans fru och hem, osv.
Det var därför bl.a som Jesus sa att alla buden sammanfattas i endast två, men inte någon av dessa bud klarar någon människa att fullfölja utan Jesus.
Du har fastnat i någonslags lagisk skygglappslära som du behöver bli löst ifrån. Vad som har fört dig dit vet jag inte riktigt, men lurad in i lagisk fångenskap genom islams skrämseltaktik är du mycket tydligt och klart.

Svara -   - 24/11-18 23:06 -


Sigvard Svärd

Olagligt var det ju också att smuggla biblar in i Östblocket, men det gjorde vi kristna i Väst på 70- och 80-talet. Idag smugglas det biblar av kristna från Väst in i länder där islam förbjuder sådant. Men det heligt andliga uppdraget har ibland ingen "lag". När evangeliet om Jesus ska ut i hela världen till alla folk och stammar, då måste vi rätt vad det är ta vägen "runt" länders legala bevakningar. Ja, så kan det bli när den helige Ande får leda.

Kommer heller inte i sammanhanget ifrån Jesu "liknelse" om den barmhärtige samariten (Luk 10:30-37), vilken Jesus använder för att få oss troende att faktiskt ge hjälp i nöden åt människor vi inte känner, och dessutom inte snåla med hjälpen. Vår nästa är vem som helst enligt Jesus. Men Jesus säger också att vi inte ska bli som "fångna" av alla behov bland människor i tiden, utan vara fria att förhålla oss till och i tron på flera sätt. För, som Jesus sa till sina lärjungar i Joh 12:8, "de fattiga har ni alltid ibland er".

Svara -   - 24/11-18 23:08 -


JL

Svar till Leif.

Leif,

nej jag har inte hamnat i någon lagisk fångenskap, det är ni andra som gjort det. Det syns på er frukt, ni islamiserar landet.

Svara -   - 25/11-18 07:17 -


JL

Svar till Sigvard Svärd.

Liknelsen om den barmhärtiga samariten, är inte en uppmaning att ge hjälp i nöden. Liknelsen om den barmhärtiga samariten svarar på vem som du kan anse vara din nästa.

"För att visa att han var rättfärdig sade mannen till Jesus: ”Och vem är min nästa?"
Det är alltså inte en uppmaning till att vara barmhärtiga, det är ett svar på hur du som kristen kan se vilka som är dina nästa. Alltså vilka som är dina lagkamrater. För det är ju så, att många människor där framme i predikstolen, inte är speciellt barmhärtiga emot sina egna bröder. De har inga problem med att dra in andra gudar i församlingar, land och länder. De har inga problem med att lägga ekonomisk börda på sina egna minsta. De har inga problem med att deras eget folk ligger vid rännstenen misshandlade. De har inga problem med att ett helt folk går under. Enligt dem har ju de till och med gjort rätt.
Hade de varit mina nästa, så hade de arbetat emot allt det där. Men det gör de inte. Istället har de lagt ok på sina egna minsta och frotterat sig med fienden.

Svara -   - 25/11-18 07:36 -


Leif

Svar till JL.

Du borde rikta blicken mot Jesus och verkligen börja koncentrera dig på Honom mer än på att bara jaga en av alla Sveriges tusentals avgudar. Även utan islam så har svensk befolkning länge dyrkat andra än gudar än Jesus, öppna dina ögon snälla!

Svara -   - 25/11-18 08:24 -


JL

Genom min Kung Jesus Kristus är mina ögon öppna. Det innebär att jag med min solkiga dräkt som jag bör, ändå kan arbeta för Kungen. Då du är en farisé och bär en vacker dräkt så ligger din vikt vid att döma det Svenska folket och hjälpa en annan gud att ta över. Tvärs emot min agenda som är att hjälpa det Svenska folket och att Sverige skall vara kristet.

Svara -   - 25/11-18 08:52 -


Leif

Svar till JL.

Det innebär att jag med min solkiga dräkt som jag bör, ändå kan arbeta för Kungen

Man arbetar inte för rätt Kung när man ständigt med en bjälke i ögat fördömer Guds egna barn istället för att följa de bud Jesus befallde sina lärjungar att följa. De buden har du förlöjligat ända sedan jag har sett dina kommentarer här inne.

Detta är mitt bud: att ni ska älska varandra så som jag har älskat er. Ingen har större kärlek än den som ger sitt liv för sina vänner. Ni är mina vänner, om ni gör vad jag befaller er.

Joh 15:12‭-‬14

Detta bryter du hela tiden med ditt fördömande, och skulle du ens lite ledas av Anden så är detta något oerhört viktigt, tom något av det allra viktigaste.

Den som ständigt nonchalerar detta bud följer absolut inte det första budet som du tror dig följa. Lydnad till Jesus är att följa det första budet, inte att ständigt fördöma Jesu lärjungar.

Men, förmodligen kan ändå inte din stolthet böja dig under dessa Jesu Ord utan en endaste avgud "islam" har förblindad och bundit dig?

Svara -   - 25/11-18 09:38 -


JL

Svar till Leif.

Om det är någon som dömt folk så är det väl människor som du? En tro på Jesus och en vilja att Sverige, församlingen, familjen och jag skall vara kristna räcker inte för dig. Du hade hittat en lag att döma mig precis som ni dömer alla andra kristna. Du hör inte mig döma katoliker, kopter, ortodoxa eller något annat samfund under Kung Jesus. Det är er specialitet. Det är för att ni anser er mer kristna än alla andra. Och tro mig, det kryllar av fariséer som dömer i de andra samfunden med.

Så, berätta nu för mig hur jag skall kunna döma dig? Jag är ju bara en av Herrens minsta, sjuk, utstött och som är i era ögon en kristen avart för att jag inte delar er syn på lagen. Så hur skulle jag kunna döma dig? Det är ju du som sitter på lagen, makten och den sociala statusen medan jag bär mitt kors och får människor emot mig. Jag har precis hört en pastor, en människa med många vänner, god status som säger sig jobba för Jesus, skrutit över att han varit olaglig och som lök på laxen arbetat för islam för att ta över landet. För mig är det att byta det första budet. För er är det kristet.

Svara -   - 25/11-18 11:32 -


Bengt

Är du utstött j l ?

Svara -   - 25/11-18 15:20 -


Leif

Svar till JL.

Du hör inte mig döma katoliker, kopter, ortodoxa eller något annat samfund under Kung Jesus.

Det är just det, du dömer mest bara de kristna i Sverige som vigt sina liv under Jesus?

Och du kan inte älska dina syskon och menar dig vara utstött, det är ju du som frivilligt väljer att kämpa mot dina egna, du som inte ens vill bemöta vädjan från andra kristna om att älska varandra som Herren befallt, snacka om att islam har förblindat dig, ja verkligen lyckats med att få dig ur balans.

Svara -   - 25/11-18 16:00 -


JL

Svar till Bengt.

Bengt, min broder i Jesus, ja, det skulle jag vilja säga, dock har jag förståelse för detta till stor del. Det kan jag leva med. Det jag inte tycker är OK är att min Gud som varit mitt lands Gud i 1000 år inte är mitt lands Gud längre. Det kan jag inte leva med.

Svara -   - 25/11-18 16:14 -


Johanna

Svar till JL.

Framförallt betalade och hjälpte den barmhärtige samariten främlingen ur sin egen plånbok. Han krävde inte att någon annan skulle göra det.

Svara -   - 25/11-18 16:16 -


JL

Svar till Johanna.

Helt korrekt Johanna. Jag misstänker starkt att många av de som agiterar för den andra guden tjänar pengar på det. Inte betalar för det.

Svara -   - 25/11-18 17:14 -


Leif

Svar till JL.

Det jag inte tycker är OK är att min Gud som varit mitt lands Gud i 1000 år inte är mitt lands Gud längre

Vilket sekel menar du att vårat land hade Jesus som Gud, och finns det te.x någon statsminister som haft Jesus till Herre under förra seklet? Kan det ha funnits någon?
Menar du kanske att Sverige var ett kristet land i början av förra seklet då kvinnor inte ens hade rösträtt, eller var vi kanske ett riktigt bra kristet land som tillät och utförde lobomotimerande av människor osv... 😧
Att ha viss acceptans av att kristna skall få tycka en del och även deltaga i en del beslut betyder verkligen inte i mina ögon att någon eller ett land bara för det kan kalla sig kristet!
Kan du berätta för mig när ett land är kristet?

Svara -   - 25/11-18 17:32 -


JL

Svar till Leif.

I din värld kan inte ett land vara kristet. Endast du kan vara kristen alla andra är det fel på.

Svara -   - 25/11-18 17:34 -


Leif

Svar till JL.

Jag frågade inte vad jag tyckte, det behöver inte du förklara, vad jag själv tycker vet jag mycket bättre än du store bråkmakare. Varför du inte ens kan svara vettigt när man många ggr har ställt frågor är för att ditt hjärta är högmodigt. Du behöver få in lite ödmjukhet istället! Då skulle det låta mycket trevligare från dig.

Din kamp borde inte vara mot dem som dagligen kämpar med att sprida Jesu Ord vilket det tydligt är, utan du borde istället lära dig, och träna dig i att uttala orden att älska varandra, inte göra allt för att nerbryta dem som älskar Herren.

Men, fortsätt du med din bitterhet och klaga på dina egna syskon om du vill, så får vi se hur länge Herren håller dig uppe?

Det finns gränser broder, och det säger jag inte för att jag önskar dig illa utan för att Guds nåd och kärlek skall få dig på fötter igen.

Jesu frid 😘

Svara -   - 25/11-18 17:54 -


JL

Svar till Leif.

Ja, i din värld kämpar ni för att sprida Jesu ord. Inte i min, jag kan se er frukt.

Svara -   - 25/11-18 18:33 -


Leif

Svar till JL.

Vad är det för frukt du ser därbortifrån, och vilka er menar du, oss kristna eller vilka?

Svara -   - 25/11-18 19:35 -


Leif

Svar till JL.

Är du emot att Jesu Ord sprids också?

Svara -   - 25/11-18 19:36 -


Tomas N

Svar till JL.

JL

Sigvards artikel/mail handlade inte om mogration utan var ett välbehövligt svar på en ganska alarmerande svag artikel i ett viktigt ämne.

Eftersom du tog dig friheten att ur Sigvards svar lyfta fram exemplet om att gömma flyktingar och göra det till huvudfrågan,så är det också rimligt att peka på att flyktingpolitik inte var i fokus just här utan en bisak.

Nu kanske du tycker att flyktingpolitik och islamisering alltid är huvudfrågan vart man än vänder sig. Men det är respekt ,moget och balanserat att urskilja vad som är uppe och diskutteras och hålla sig till det.

Härav kommer varför jag kallar dig en politisk kristen. Jag är nämligen övertygad om att Guds rike och församlingens uppgift är inte helt avhängig på det världsliga.

Som jag skrivit förut så är jag personligen skeptisk till massmigration och stora delar av globaliseringen. Men Guds rike kommer först.

Vidare så är det uppenbart att du inte har hjärtat rätt emot pastorsuppropet emot SD,vilket leder till att du buntar ihop mig eller vem som helst som inte håller med dig som lierad med pastorsuppropet.

Jag själv tycker deras aktion var fel och influerad av politiska ideer. Men kristi lag bygger på omvändelse och förlåtelse.Det måste man få med på rätt sätt även om man är emot saker som pastorsuppropet gjorde .

Det frestar att gå till öga för öga och hämnd och GT tänkande eller liknade som islam själva praktiserar.

Ditt evangelium ser helt annorlunda ut än det Jesus predikade. Många judar ville göra Jesus till den kung som de ville ha. Det är de vibbar man känner när du pratar stora ord om din kung.

Jag har ingen önskan eller auktoritet att döma vem som är kristen ,lika litet som de i pastorsuppropet. Men vi kan och uppmanas till att vara öppna och ärliga i saker som vilken frukt vi ser i andra syskon och särskilt när det finns anledning att varna.

Hur mycket man än älskar sin nation och värnar om den,så är det Guds rike dom är prioritet och det som består i evighet.

Jag tror du påverkats av det du kämpar emot. Men om någon förändrar evangeliet så går det för långt.

De som älskar globaliseringen och flyktingar har oftast inte förändrat evangeliet,men tagit tiöl sig politiska ideer som är destruktiva för samhället.

Här gäller det att ha urskiljning. Vi skall leva i denna värld men inte av den.

Som avslutning vill jag säga att vi skall röra oss bland syndare som Jesus,men inte ta del av mörkret. När vi bjuder in mörkret på ovist sätt så riskerar vi att dras ned i smutsen och förlora vår förmåga att vara ljus och kunna hjälpa människor från mörker till ljus.

Svara -   - 25/11-18 21:42 -


Sigvard Svärd

En judisk laglärd ställde alltså följande fråga till Jesus, och som sedan ledde till att Jesus tog berättade "liknelsen" om den barmhärtige samariten: "Vem är då min nästa?" När Jesus berättat färdigt frågade han den laglärde vem av de tre som varit den slagne mannens nästa. Den laglärde svarade: "Den som visade honom barmhärtighet." Då sa Jesus till honom: "Gå du och gör som han."

I början på 1980-talet, när jag var pingstpastor i Gnesta och Järna, kom jag att lära känna en man vid namn Björn Dahlin. Ursprungligen Stockholmare men sedemera marinkårssoldat och prickskytt inom USA:s armé i Vietnam. Han blev i Sverige mycket känd eftersom Lasse Holmqvist hade med honom i TV-programmet "Här är ditt liv" den 13 februari 1982. Bokförlaget Harriers gav på hösten samma år ut en bok om honom. Tillsammans med Björn gick jag vid några tillfällen Stockholms gator och berättade om Jesus för både drogmissbrukare, prostituerade, nynazister och ockultister. På den tiden mötte vi mest sådana som var födda i Sverige. Vad jag minns pratade vi inte med någon som sa sig vara muslim. Men var tid har sina utmaningar och sina möjligheter i evangeliets tjänst. De sju åren, 2006-20013, jag jobbade på Betelskeppet för hemlösa i Göteborgs hamn, kännetecknades av möten med nödställda människor från många länder.

När jag slutade min pastorstjänst i Gnesta och Järna, för att påbörja en liknande i Valdemarsvik och Ringarum, så skrev Björn Dahlin på försättsbladet i "sin" bok som en någon gav mig som en avskedsgåva: "Min vän, Sigvard Svärd: …"håll fast det du har, så att ingen tager din krona." (Upp 3:11) Björn önskade att jag skulle fortsätta att vittna om Jesus för de utslagna, de förtvivlade, de förvirrade...och hjälpa dem vilka de än var, vilket jag har försökt att göra.

Svara -   - 25/11-18 22:19 -


Bengt

Det är viktigt med sundhet

Svara -   - 25/11-18 22:45 -


Erik S

Intressant debatt här i tråden. Jag håller med dig Swärd, i mycket, dock inte vad gäller s.k flyktingar. Tror inte jag skulle gömma någon. När vi vet att en del "fejkar" att dom konverterat.

Vi vet att dessa s.k flyktingar-varför jag skriver s.k är att vi vet att många av dom inte alls är några flyktingar, dom vill bara få det gott och leva ett bra liv på våra skatter. Dom har ingen tanke på att anpassa sig eller integreras i vårt samhälle. Har själv hört det sägas av unga migranter.

Migranterna kostar oss såna enorma pengar, så det svindlar. 2015-2018 kostar det vårt land 212.000 000 000!!! Är det vettigt? Allt medan många svenskar inte har nån bostad. Många är uteliggare, många ungdomar får heller inte fatt i egen lya. Invandrarna får hjälp med nästan allting, bostad, fler och fler får hjälp med körkort, tandvård kostar 50 kr medan en pensionär eller en "vanlig" svensk får betala många tusenlappar-jag skall fixa en tand nu och det går på 6.000 kr, faktiskt ganska motbjudande. Så kan man räkna upp ena området efter det andra.

Många s.k flyktingar får lära sig att "ljuga" för att komma in i EU och vidare in i Sverige. Att skylla på att man är traumatiserad är väldigt populärt. Många av våra kära migranter är muslimer. Vad ställer det till med i samhället? Ja det torde stå klart för var och en. Moskeér, böneutrop och radikalisering. Vi öppnar dörren på vid gavel för en falsk gud, en hemsk gud som inte har något förbarmande med oss-speciellt inte om man är kristen.

En annan sida är kriminaliteten, den har skjutit i höjden dom sista åren, speciellt våldtäkter. Säger bara stackars våra flickor/kvinnor. Hur många övergrepp skall vi tolerera innan vi säger ifrån?

Om vi verkligen hjälpte dom det är synd om, visst absolut, men dom tar sig inte ens hit! T.ex förföljda kristna eller övergivna gatubarn från miljonstädernas slum, det vore nåt det. Jo jag har sett dom, varit hos dom, man gråter och undrar varför? Jag har rest jorden runt några gånger, så jag vet vad jag pratar om. Men här låter vi 9000 välmående ungdomar-unga män-stanna för att gå i gymnasiet!!

Nu i december skall FN:s nya migrationsavtal skrivas på, vad tror ni det kommer innebära? 3 gissningar! När vi vet att ca 20 miljoner afrikaner är beredda att kasta sig in i Europa. Och det är en låg siffra, enligt många.

Nej nu får jag avrunda. Du har rätt i mycket, Swärd. Vi skall hjälpa våra bröder och systrar och ta hand om främlingen. Men inte till den grad att vi själva "går under". Har haft jobb där jag sett samhällets baksida. Har också arbetat med evangelisation, så jag förstår dina tankegångar, broder. Vi ska inte bli fiender, utan bedja för varandra, trots lite olika syn på vissa saker. Ha det gott och Gud välsigne dig! Shalom.

Svara -   - 26/11-18 22:14 -


Leif

Då sände kungen i Jeriko bud till Rahab och sade: ”Lämna ut männen som kom till dig och tog in i ditt hus, de har kommit för att utforska hela landet.” Men kvinnan tog de båda männen och gömde dem. Sedan sade hon: ”Ja, männen kom till mig, men jag visste inte varifrån de kom. Och när porten skulle stängas i skymningen gick männen ut, och jag vet inte vart de tog vägen. Skynda er efter dem så får ni tag i dem.” Men hon hade fört dem upp på taket och gömt dem under linstjälkar som hon hade utbredda på taket. Männen skyndade efter dem på vägen till Jordan mot vadställena. Och så snart förföljarna hade gett sig av, stängdes stadsporten. Men innan spejarna hade lagt sig gick hon upp till dem på taket och sade: ”Jag vet att Herren har gett er det här landet. Vi har gripits av skräck för er, och landets alla invånare bävar för er. Vi har hört hur Herren lät Röda havets vatten torka bort framför er när ni drog ut ur Egypten, och vad ni gjorde med Sichon och Og, amoreernas båda kungar på andra sidan Jordan, hur ni vigde dem åt förintelse. När vi hörde det försvann vårt mod och nu har ingen kraft att stå emot er, för Herren er Gud är Gud uppe i himlen och nere på jorden. Lova mig därför med ed vid Herren : Eftersom jag har visat barmhärtighet mot er, så ska också ni visa barmhärtighet mot min fars hus. Ge mig ett säkert tecken på det. Låt min far, min mor, mina bröder och mina systrar och alla som tillhör dem leva, och rädda våra liv från döden.” Männen sade till henne: ”Med vårt eget liv svarar vi för ert, bara ni inte förråder vårt ärende. När Herren ger oss landet ska vi visa nåd och trofasthet mot dig.”

Josua 2:3‭-‬14

Här har vi en berättelse i Bibeln som tydligt visar på att det ibland lönar sig att visa barmhärtighet mot främlingar. Denna berättelse visar just det Sigvard också sagt, att "ibland" är det verkligen tillåtet att bryta mot länders och myndigheters lagar för att istället lyda Guds Ande.

Med öppnade ögon kan vi förstå att också bland flyktingar finns det dem, "även om nu inte alla, men ändå några", som är och som varit på väg in i Sverige pga olika omständigheter, så har de ändå kommit hit för att just här bli förvandlade till Guds barn. Och att som Sigvard och andra gjort, hjälpa sådana in på den vägen fast det bryter mot människors lagar och regler, är just att vandra på Guds väg ledda av Anden. Även om nu alltså inte alla kommer att omvända sig Jesus så är ändå det allra viktigaste om så bara en av dem blir räddad till evigheten, så är det värt allt!

Den som omedelbart reagerar negativt och med någon slags automatisk försvarsmekanism reser sig emot detta behöver låta sig fyllas av Ande och Guds kärlek.

Tänk alltså noga på hur ni lever, inte som ovisa människor utan som visa. Ta väl vara på varje tillfälle, för dagarna är onda. Var därför inte oförnuftiga utan förstå vad som är Herrens vilja. Berusa er inte med vin, det leder till vårdslöshet . Låt er i stället uppfyllas av Anden

Efesierbrevet 5:15‭-‬18

Jesu frid...

Svara -   - 27/11-18 04:13 -


JL

Svar till Leif.

Vad är det för frukt du ser därbortifrån, och vilka er menar du, oss kristna eller vilka?

Jag ser ett helt land lämna Jesus till en annan religion, samtidigt ser jag andra länder ha en starkare tro på Jesus än någonsin. Detta beror bland annat på den självdestruktivitet som bland annat frikyrkan har spridit = Du är inte kristen men även på att globalisterna har drivit sin agenda

Är du emot att Jesu Ord sprids också?

Jag sprider själv Jesu ord bland förvirrade kristna, detta är alltså människor som du. Människor som har bytt Jesu ord om att göra alla folk till Jesu lärjungar till att göra några få till dina lärjungar som tycker precis som du. Ni har varit ett redskap för islamiseringen och gått hand i hand med det antikristna systemet. Jag räknar kallt med att när ni nu gjort vad ni skall i Sverige, skall ni till de fåvarande kristna länderna som Ungern, Polen( Nu är ju de med all säkerlighet inte kristna enligt dig). Dit skall ni åka för att förklara för dem att de inte är kristna(som ni alltid gör) och att de måste omvända sig och konvertera landet till islam genom att ta in x antal muslimer och bryta det första budordet. Då är de kristna.

Tomas sa: Eftersom du tog dig friheten att ur Sigvards svar lyfta fram exemplet om att gömma flyktingar och göra det till huvudfrågan,så är det också rimligt att peka på att flyktingpolitik inte var i fokus just här utan en bisak.

Då får du göra det genom att inte ljuga. Det är en lögn att säga att jag endast pratar om islam. Under mina år här har jag påtalat vikten om att föda barn, att hålla Guds första bud, den ekonomiska fälla som globalisterna byggt upp och mycket annat för att varna er för vad som håller på att hända. Personligen tycker jag att Sigvard skall ta sig en funderare. Han har åsikter om att ta in skelett i kyrkorna, men inte en annan religion.

Svärd sa:"Den som visade honom barmhärtighet." Då sa Jesus till honom: "Gå du och gör som han.""Den som visade honom barmhärtighet." Då sa Jesus till honom: "Gå du och gör som han.

Så, var är din barmhärtighet? Det Svenska folket ligger utslaget och döende, beskattat upp till nocken med en fullskalig invasion av en främmande religion. Ett helt folk håller på att försvinna och var gör den barmhärtiga samariten åt det? Kanske hjälper han ett folk i nöd? Kanske ställer han sig på gatorna och skriker att vi skall sänka skatterna så folket har råd med att skaffa barn? Nej, den barmhärtiga samariten tar in en annan religion och ett annat folk.

49Herren skall sända ett folk mot dig långt bortifrån jordens ände, och det skall slå ner på dig som en örn, ett folk vars språk du inte förstår, 50ett folk med ansikten av sten, ett folk som inte vördar de gamla och inte skonar de unga. 51Detta folk skall äta de djur som föds hos dig och den skörd du bärgar tills du har utplånats. De skall inte låta dig behålla något av säden, vinet eller oljan, av kornas kalvar eller tackornas lamm, utan fortsätta tills de har förintat dig. 52De skall belägra dig i alla dina städer tills murarna faller överallt i ditt land, de höga befästningsverk som du sätter din lit till. De skall belägra dig i alla dina städer överallt i ditt land, det som Herren, din Gud, har gett dig.

På frukten skall du känna dem.

Svara -   - 27/11-18 08:16 -


Leif

Svar till JL.

Ett positivt såg jag tack och lov i ditt inlägg, och det skall jag verkligen ta åt mig och suga på länge. Du kallar mig för kristen, hurra🙌.

Tack, det värmde... 😘

Svara -   - 27/11-18 09:03 -


AnnMarie

Skökan Rahab ljög ju då man undrade var männen var!Ska man kanske dra slutsatsen om att det är ok att ljuga också och inte bara gömma människor!??🤔

Svara -   - 27/11-18 10:05 -


AnnMarie

Skökan Rahab ljög ju då man undrade var männen var!Ska man kanske dra slutsatsen om att det är ok att ljuga också och inte bara gömma människor!??🤔

Svara -   - 27/11-18 10:05 -


Leif

Svar till AnnMarie.

I det läget, så kanske ja? Men jag har också tänkt din tanke och frågan är ju inte så enkel. Oftast står jag för att, aldrig ens en vit lögn!

Men här verkar det som att det kan vara okej just för att vilseleda de onda, alltså dem som är den ondes lakejer och är ute efter att hindra Guds verk!

Svara -   - 27/11-18 10:24 -


AnnMarie

Svar till Leif.

Ja så kanske det är men jag är tveksam. Då kan man ju undra om de 380 pastorerna också har ljugit för att vi ska tro på deras syn ang flyktingfrågan???

Svara -   - 27/11-18 11:52 -


Leif

Vad skulle de ha ljugit om? Rasismen och främlingsfientligheten ökar återigen i Norden och Europa, och det är just den vågen SD har ridit på och fått framgång igenom, den som inte har förstått detta samband är ganska förblindad. Dessa pastorer vet vad nascismen och rasism och även nationalism tidigare genom sekler har ställt till med och väljer att inte göda den.

Det är inte att ljuga!

Sen har det förstås problem med sig när det kommer in ännu större skaror än när detta upprop gjordes, men samtidigt som jag tidigare sagt så är inte invandringen det stora problemet utan det största problemet är att svenskar inte vill ha med Jesus att göra. Därför har nu Gud låtit muslimer välla in för att ge folket en chans till att förstå skillnaden på andra gudar och Jesu kärlek.

Men förblindade politiskt kristna som Tomas kallat en del tror att det är invandringen och islam som är grundproblemet och strider mot sina egna, bl.a då pastorerna, nej! Våran uppgift är att visa på Jesu kärlek och inte inbördeskrig.

Grundproblemet är alltså att Sveriges befolkning i stort inte vill ha med Jesus att göra. Vi kristna behöver visa världen vad Jesu Kristi kärlek är, den är inte strider mot kött och blod, utan den älskar och ber för sina fiender!

Svara -   - 27/11-18 12:22 -


AnnMarie

Svar till Leif.

Tror inte det bara är svenskar som inte vill ha med Jesus att göra.Finnar och norrmän vill väl inte heller ha med Jesus att göra men till deras länder har inte Gud låtit så många flyktingar välla in??

Vem är Tomas som är en politisk förblindad kristen?

Svara -   - 27/11-18 12:37 -


Leif

Svar till AnnMarie.

Det är inte Tomas som är den förblindade utan den som gett några ett sådant namn, vilket jag tycker stämmer ganska bra in på just en lite aggressivare skara av kristna som är fientligt inställda till bl.a alla kristna som vill väl mot främlingen, men också då mot invandringen.

Svara -   - 27/11-18 12:53 -


Leif

Svar till AnnMarie.

Sen vill jag bara säga att Tomas inte sagt förblindade utan endast politiskt kristna, så att det inte igen missförstås. Jag sa förblindade, inte Tomas...

Svara -   - 27/11-18 12:58 -


Leif

Svar till AnnMarie.

Vir nog ett steg längre än både Norge och Finland vad gäller sekulariseringen.

Svara -   - 27/11-18 13:00 -


Leif

Svar till Leif.

Vi i Sverige är något längre i sekulariseringen skulle det stått.

Svara -   - 27/11-18 13:02 -


AnnMarie

Svar till Leif.

Ok

Svara -   - 27/11-18 13:20 -


AnnMarie

Ok

Svara -   - 27/11-18 13:21 -


AnnMarie

Ok

Svara -   - 27/11-18 13:21 -


AnnMarie

Ok

Svara -   - 27/11-18 13:21 -


AnnMarie

Svar till Leif.

Är inte så säker på det

Svara -   - 27/11-18 13:22 -


Leif

Svar till AnnMarie.

Bara den sväng jag gjorde genom Finland i augusti, från söder upp ca 60 mil så märkte jag tex att de hade kristen radio likt riks kanalerna här. Jag hade fantastisk predikan och musik hela vägen både upp och ner.

Här får man kämpa lite mer för att kunna få så förutom i Jönköpingstrakten. Sen tex i en av byarna jag besökte, där invånarantalet kanske ligger på 2-3000 så tillhör ca 400 frikyrkan. Inga exakta siffror, men, det är skillnad även om det nu inte är så här i alla byar heller där.

Svara -   - 27/11-18 13:39 -


Sigvard Svärd

De "flyktingar" jag senast var med och gömde, denna gång ihop med bl.a. en flyktingadvokat, var två unga kurdiska män som flytt Turkiet eftersom de som soldater i Turkiska armén, skulle skickas mot sina egna med våld i bagaget. De två var vid hitkomsten till Sverige, efterlysta i Turkiet som desertörer. Ärendet var ytterst känsligt. Under tiden vi hade dem gömda, skrev vi till Migrationsmyndigheten i Sverige om att de skyndsamt borde få uppehållstillstånd här. Men Sverige hade deras "brott" mot Turkiet att förhålla sig till. Vad som i slutändan hände med de två kurdiska killarna vet jag inte. Om de kom i turkiska händer, vill jag inte tänka på vad de blev utsatta för. Känns ändå bra, att jag var med, och gjorde vad som kunde göras. Men visst har jag burit historien med mig i hjärtat som en "sorg".

Svara -   - 27/11-18 14:05 -


Bengt

Men alltför många muslimer har kommit

Till Sverige

Det är inte bra

Och nationalism är inte bara dåligt

Det kan vara både och

Svara -   - 27/11-18 20:30 -


Tomas N

Det verkar som ett inlägg har tagits bort. Jag fick lite anklagelser emot mig ,men den opposition som kommer kan vara värt att ta om det hjälper oss alla i någon mån.

Politiken vill smyga sig på Kristi kyrka och det kan vara ok i viss mån,men ibland tar det över väldigt mycket. Det finns de som är vänster och riktiga Jesusaktivister typ Micael Grenholm ,Shane Claiborne mfl som verkar ha en ändestidsuppfattning om att hela världen skall frälsas med en kärleksrevolution och alla resurser skall fördelas. Där kan man ifrågasätta om de har fatta rätt.

Det finns SVK och andra samfund som tagit del av de politiska partiernas ideologier och infört dem i "lagom" dos i kyrkan. genom socialistiska och liberala och feministiska huvudfigurer.

Så finns det även integrationsåtgärder som får ta stor plats inom pingst och EFK och detta är bra,men man får se upp så att det inte blir församlingens huvudsyssla

Inom nationalistiska kretsar som faktiskt är kristna,så handlar mycket om att stoppa islamiseringen och man blickar gärna åt katolska kyrkan och ortodoxa eller en kulturell kristendom och har naturligt ssett en tvehågsenhet mot Nya förbundets evangelium .

Det bästa är att vara ärliga med sin position. Om man söker katolska kyrkan för att den tillåter mycket politisk och annan verksamhet så skall man säga det. Att vara kristen innebär att följa Jesus utan förbehåll och gå all in,vilket alltid leder till sann andlighet och att man lämnar allt. Även drömmen om en stark och bra nation om så är nödvändigt.

Men samtidigt tror att många i de bättre samfunden som tar Jesu budskap på allvar och som har bra och synlig frukt som vittnar bra,är delvis lurade av denna världens olika skeenden kring massmigration och olika saker som leder till globalisering och islamisering.

Som det verkar så lever vi i skuggan av WW2 och det som skedde då,påtagligt mera rädda för nationalism än andra faror Saker och scenarion förändras och ondska kommer i ny skepnad och genom nya aktörer och det gäller att anpassa sig.

Satan är den som ytterst driver på den nya världsordningen och det är värt att beakta att han kan skriften bättre än någon teolog och söker att använda den för sina syften.

En nyckel till att verkligen förstå och tolka in vad både GT och NT säger om främlingen är att förstå skillnaden mellen Guds folk i GT och NT och skillnaden däremellan.Det fanns flera grunder i Mose lag att behandla folk olika och därför särskilda uppmaningar att behandla främlingar väl. Likaså var Israel Guds surdeg att sprida Guds rike på en koncentrerad plats och idag finns församlingar över hela världen att vara Guds ljus och frälsning till alla folk. Detta påverkar hur vi skall se på flyktingpolitik menar jag.

Även så är jag skeptisk till den skuldbörda som man inte pratar om ,men som ligger till grund för EU,s stora plan om en befolkningsförändring.

Det här är stora och svåra frågor och säkert har ingen helt perfekt svar. Jag hoppas vi kristna fixar att bevara broderskärleken och försöka att växa i vårt agerande.Stor ödmjukhet krävs när det gäller att ändra på sin uppfattning och agerande om det behövs.

Men det området där vi behöver vara lite tydliga och sätta ribban högt är vad Bibeln säger,så att vi inte saluför ett annat evangelium. Att älska människor och ge de evangeliet gäller alltid. Men gränslös flyktingpolitik eller olika former av katioliscism för att det ger utrymme för nationalism är väl ett avsteg ifrån det sanna evangeliet? Det tycker iallafall jag

Svara -   - 27/11-18 22:23 -


Bengt

Jo jag håller framförallt med om det sista

Sverige har nog tagit emot för många ändå

Svara -   - 27/11-18 22:55 -


Leif

Svar till Tomas N.

Jag tycker personligen också att det är något jobbigt med så mycket nyanlända, men det vi verkligen behöver tänka på är att "kanske det är Gud Fader Själv som låter denna invandring hit ske, och t.o.m kanske Han som lagt detta på våra flyktingvänliga politikers hjärtan" för att Sveriges folk en lite hårdare väg skall lära sig att Jesus är bättre än alla andra avgudar och dess religioner.

Är denna invandring från Gud så bör varje kristen omedelbart sluta klaga på politiker och varandra, och nu istället ödmjuka sig under Herren.

Fråga först Herren på allvar om det skulle kunna vara så innan du skäller vidare!

Svara -   - 28/11-18 05:54 -


Leif

Svar till Tomas N.

Jag menade nu inte dig personligen Tomas utan det just bara bli som svar på din kommentar. Detta var riktat till alla!

Svara -   - 28/11-18 05:56 -


Sigvard Svärd

För det första så har Sveriges folk alltid varit ett uppblandat folk. För det andra så har jag inte gömt flyktingar utan urskiljning. Jag har inte handlat utan bön eller utan grund. När jag blev kontaktad rörande en kosovoalbansk familj i slutet på 1990-talet, som först flytt till Tyskland (där föddes tredje barnet), därefter till Sverige, sedan till Norge och så tillbaka till Sverige igen - då gick jag in med mitt engagemang. Efter att ha demonstrerat med plakat utanför Migrationsverket lokal i Göteborg om uppehållstillstånd för dem, tog jag dem med mig alla fem i min bil en sommarnatt och for till Värmland där en missionspastor väntade. Efter att de varit gömda i två-tre veckor, blev det klart med uppehållstillstånd. Då hämtade jag dem igen, och under tiden föräldrarna var på Migrationsverket i Trollhättan och hämtade ut sina handlingar - tog jag med mig de tre barnen till en sjö där vi badade och gladdes tillsammans. Båda föräldrarna har jobb. Barnen som nu är vuxna utbildar sig. En av dem har gått Chalmers inom datateknik, en ska bli polis eller advokat, och det tredje barnet satsar på arbete inom sociala förvaltningar. På olika sätt kommer Sverige att ha nytta av dem.

Svara -   - 28/11-18 10:11 -


Tomas N

Svar till Leif.

Tack Leif för dina svar. Det här är ingen lätt råga och vi måsta sträva efter balans och inte minst att se efter så vi inte faller ifrån i vår efterföljelse och förbund med Gud

Och rent konkret just nu så tror jag vi skall fortsätta att be för regeringsbildandet.

Jag läste i Världen idag en artikel om bönegänget från Tanzania som fortsätter be för Sverige. Och det finns fler i Afrika och andra delar av världen som Gud kallar genom att Sverige en gång sände missionärer till dem

Jag delar inte allt av Lars Enarsson och den bönerörelsen leds av,men det mesta .

En sak som är central i detta är omvändelse från orenhet och att be om förlåtelse för Sveriges roll i den sexuella frigörelsen ,som ledde till dagens depraverade tillstånd. Sveriges roll var inte liten i detta och har på så sätt blod på sina händer. Jag ser det som ett Guds förbarmande och nåd att använda folk från Tanzania att se detta,då om det skulle komma från våra egna led skulle avfärdas som asketism och puritanism som få skulle lyssna på.

I övrigt så blir man ju rådvill inom det politiska eftersom det finns så få bra politiker. Men jag är nog mest rädd för vad fortsatt makt från vissa socialdemokrater kan ställa till med.

Enklast och bäst när man ber för regering är nog att lägga ned sine egna ideer och be för Guds vilja och för renhet och rättfärdighet även när man inte riktigt kan sätta fingret på hur det skall se ut i praktiken.

Så jag stämmer in i uppmaningen att fortsätta be för Sverige,snarare än ändlösa diskussioner

Svara -   - 28/11-18 10:16 -


AnnMarie

Svar till Tomas N.

Javisst ska vi be"ske Din vilja inte min"

Kanske det också är så att en del kristna tror att det är Gud vilja med dessa "flyktingströmmar"till Sverige för att de helt enkelt inte bryr sig för de tror att när det verkligen blir svårt för vårt eget folk så är de uppryckta så de slipper allt elände!?

Svara -   - 28/11-18 12:08 -


Tomas N

Svar till AnnMarie.

AnnMarie

Ja,så tror jag att det är att vissa ideer om uppryckandet leder till att släppa allt ansvar. Men i stora drag är det änå inte fel att överlåta sig själv och allt till Guds händer och hans rike,även om vi aldrig uppmanas till att sluta tänka eller agera anvarsfullt.

Personligen tycker jag mycket pekar på att det är Globalistiska agendor som sammanfaller till sammamål och som inte är av Gud,men tillåts p g a att slutet är nära.

USA,s imperialistiska krig har skapat flyktingströmmar och open society med G Soros är verksamma i medelhavsområdet med att hjäpla migranter att komma till västeuropa och bl med info spridning om hur man klarar sig i nya landet. Detta är ganska direkt relaterat till olika brott bl a sexualbrott.

Även FNs 2030 agenda och andra beslut inom EU som tydligt visar en enorm migrationsrörelse och som ger dem företräde i mycket. Det kan inte leda till något annat än det globala riket.

Det kan inte vara designat av Gud ur den synvinkeln eftersom det inte bär frukten av Guds rike. Det närmaste bibelordet som jag tänker på är Upp.20 att satan släpps lös för en liten tid.

Oavsett vilket så får man inte bli förhäxad av det som sker så att man tappar bort Jesus. Jorden kommer att skakas innan allt är över och vi behöver släppa taget om även det varit och är gott ,för Guds rikes skull. Men om man följer flöjtspelarens toner naivt och ovetandes så kommer man hamna på fel plats

Svara -   - 28/11-18 12:26 -


Tomas N

Ett litet tillägg. Jag tror vi behöver läsa predikaren i dessa tider. Mycket vishet där och särskilt pred. 10:6-7 kommer i fokus i denna upp och nedvända värld.

Jesus kom med ett nytt förbund som gjorde upp med hierarkier och hårda hjärtan bland Guds folk . Men skall man verkligen tro att exakt allt skall bändas upp och ned och sedan mena att det är Jesus som bestämt det så.

Jesus kom i mänsklig gestalt för att vi även skulle lära känna Gud Fadern bättre,men det finns ingen konflikt mellan dem . Jag och Fadern är en och densamme säger Jesus.

Jag tror vi behöver ta till oss visheten från Gud som även kom genom Salomo.

Svara -   - 28/11-18 12:56 -


Leif

Svar till Tomas N.

Den goda fruktsaften kommer ju oftast av att vindruvorna trampas och pressas.

Andligt handlar det på liknande sätt om förföljelse och svårigheter, det brukar faktiskt vara det som bär mest god frukt hur jobbigt det än låter. Så låt oss minnas detta.

Det är även Guds goda vilja och plan när vindruvor pressas.

Svara -   - 28/11-18 12:58 -


Bengt

Men ändå tycker jag fler kristna än muslimer

Borde få komma till Sverige

Är lite oroad för utvecklingen bland muslimer i vårt land

Svara -   - 28/11-18 20:40 -


Bengt

Men ändå tycker jag fler kristna än muslimer

Borde få komma till Sverige

Är lite oroad för utvecklingen bland muslimer i vårt land

Svara -   - 28/11-18 20:40 -


Leif

Svar till Bengt.

(Joh 14:1)

Låt inte era hjärtan oroas. Tro på Gud och tro på mig .

Svara -   - 28/11-18 23:25 -


Bengt

Tack leif

Svara -   - 29/11-18 12:12 -


Sigvard Svärd

Nej, jag verkar inte för att Sverige ska få in muslimer som ägnar sig åt extremism eller att driva fram sharialagar i s.k. utanförskapsområden. Det är mig totalt främmande. Men att Sveriges folk har uppblandats med hitflyttade från andra länder och kulturer, är ett historiskt faktum och har inträffat flera gånger. På pappas håll har jag från 15- 1600-talet italienskt påbrå, och från mammas sida är det från ungefär samma tid vallonskt påbrå (fransktalande belgare). Det är ingen större skillnad i jämförelse med min frus släktträd. Vet inte om detta, tillsammans med att flyktingar och invandrare har kommit och gått i vårt pastorshem under årens lopp, har bidragit till att vår äldsta dotter bor i USA och är gift med en man vars pappa (baptist) härstammade från Afrika och som på sin mammas (katolik) sida har indianskt ursprung. Vår son är för gift med en kristen (baptist) kvinna från Albanien. Yngsta dottern är gift med en svensk (pingstvän). Hur deras respektive släkthistorier ser ut, är jag skrivandets stund okunnig om.

Svara -   - 29/11-18 14:01 -


Sigvard Svärd

Nu kanske "flyktingrundan" i kommentarsfältet utifrån mitt läsarmejl kan vara avslutad, så vi kan återvända till utgångsläget. Och då ska jag ta och berätta om ett exempel på vad insläpp av "mörker/mörkret" kan göra, samt hur komplicerat det kan vara att som kristen hjälpa någon ur det.

Han var en kille knappt 30 år fyllda. Hade hållit på rätt länge att spela med pengar. När jag lärde känna honom hade han blivit en spelmissbrukare med självmordstankar. Ägde han endast så lite som en 100-lapp spelade han upp den. Utifrån min tro - och hans "störda" vilja att tro på Gud - försökte jag hjälpa honom genom förbön, samtal och en slags "papparoll". Detta pågick en tid. Tyvärr fick ärendet ett tragiskt slut. En dag, vi hade träffats veckan innan, nåddes jag av budet att han tagit sitt liv genom hängning. Då han lånat pengar av vissa "olämpliga" personer, kan också det ha varit orsaken till att han avslutade sitt liv.

Nej till att släppa in mörkret, kvarstår alltså som en varnande uppmaning från min sida!

Svara -   - 1/12-18 14:56 -


Bengt

Det är bra med den varnande uppmaningen

Svara -   - 1/12-18 22:28 -


Din kommentar

Första gången du skriver måste ditt namn och mejl godkännas.


Kom ihåg mig?



Australien erkänner Jerusalem som Israels huvudstad

Australien erkänner Jerusalem som Israels huvudstad

Bild: sverigesradio.se. 

Av Holger Nilsson Australien erkänner nu Jerusalem som Israels huvudstad.

12

Läs allt!


44 döda i skjutningar hittills i år i Sverige

Pidtol

Hittills i år har det skett 44 dödsskjutningar i Sverige. Rekordet från förra året med 43 döda är slaget. 

7

Läs allt!


Kyrkohandboken förvränger biblisk vänskap till homosexuella relationer

gayäktenskap

Den nya kyrkohandboken förvränger bibliska berättelser till att gälla homosexualitet i avsnittet om vigslar. De påstår att vänskapen mellan David och Jonatan och om Rut och Noomi handlar om homosexuella relationer.

18

Läs allt!


Himlen TV7 intervjuar Christer Åberg

Christer är en känd bloggare bland både kristna och icke-kristna i Sverige. Han erbjuder Jesus som svar på aktuella samhälleliga och personliga problem. Programledare är Daniela Persin.

3

Läs allt!


Kan vi tyda tidens tecken?

Tidens tecken

Av Mikael Walfridsson Genom att studera tidens tecken, kan vi bli vissa om, att vi lever i tidens avslutning. Vad är det då för tecken som är avgörande för att vi ska veta och känna den tid vi lever i? 

12

Läs allt!


Vågar du tänka?

Läsarmejl av David B 

1

Läs allt!


”Små flickor ger glädje”, säger 60-årige muslimske mannen om sin 12-åriga fru

13-årig fru.

Bild: Expressen. 

60-åriga muslimen Ahmad som är gift med tolvåriga Sohaila, säger att det är en glädje till män när flickorna är väldigt små. Sohaila var tvungen att gifta sig, annars hade hennes föräldrar dödat henne. Hon vill ta sitt eget liv.

28

Läs allt!


Väntar du på Antikrist?

Ett aktuellt livebudskap med Christer Åberg. Han talar och spelar om Jesus och berättar hur man blir frälst!

14

Läs allt!


AI - artificiell intelligens - uppfyllelsen av Bibelns ord för 2000 år sedan

Läsarmejl av nils 

AI - artificiell intelligens

Det som nu sker i rasande fart är AI, artificiell intelligence, (konstgjord intelligens), och man har redan utvecklat talande och tänkande robotar. Skriver ej detta för att skrämma, utan för att vi må Inse hur Långt den för 2000 år sedan i Bibeln förutsagda tekniska utvecklingen har gått, så vi rätt kan tyda tiden!

19

Läs allt!


FN:s förrädiska pakt godkändes igår

FN:s migrationsavtal möjliggör fri invandring

Bild: Fria tider. 

Igår godkändes migrationspakten  i FN som i princip öppnar ländernas gränser för fri invandring. Men eftersom Nobelfesten rådde i går så försvann det historiskt allvarliga FN-avtalet i mediernas brus.

47

Läs allt!


En vision om den sista frukten av kunskapens träd

Kunskapens träd

Läsarmejl av nils

Detta kan låta dystert, men detta är det starkaste Nutida Tidstecknet vi läser om i Visionen här och i Bibeln, och måste få oss att rätt kunna Tyda Tiden!

12

Läs allt!


Korsfäst, korsfäst honom!

Korset försonar människan och Gud

Läsarmejl av David B Utan tvekan kommer folkhopar att ropa: Korsfäst, korsfäst!, mot Jesu efterföljare och det Jesus står för. De kommer så förlora sitt förstånd att de inte inser att de skjuter sig själva i foten.

11

Läs allt!


70 nationer är inbjudna till invigning av altaret till det tredje templet

70 nationer är inbjudna till invigelse av altaret till det tredje templet

Av Mikael Walfridsson Den senaste nyheten som kommer från Israel, handlar om att Sanhedrin, det som i Bibeln beskrivs som ”Stora rådet”, har inbjudit 70 nationer, för att deltaga i invigningen av själva altaret som nu är klart för det tredje templet.

6

Läs allt!


Islam sprider ut sig med hjälp av Svenska kyrkan

Christer Åberg går igenom en del dagsaktuella nyheter. Det är ingen tvekan att vi lever i den sista tiden då man tar del av dessa nyheter.

52

Läs allt!


Insändare i Hallmedia om firandet av världens Frälsare

Av Holger Nilsson 

Insändare i Hallmedia om firandet av världens Frälsare

Allt grundas på en enda person – Jesus, världens frälsare föddes i Bethlehem.     Denna insändare har varit publicerad i några av Hallmedias tidningar.

5

Läs allt!


Prenumera på Youtubekanalen Apg29.nu

Fortfarande i lager: Christer Åbergs starka bok Den längsta natten

Den längsta natten - 150 kronor

Natten till den 22 december, den natt med flest mörkertimmar 2008, genomlider Christer Åberg Den längsta natten i sitt liv, då han på ett mycket traumatiskt och oväntat sätt mister halva sin familj.

1

Läs allt!


Extra: Christer Åbergs bok fortfarande i lager

Upprop för Christer Åbergs bok Den längsta natten. Och du kan även ge ditt stöd till bloggsajten Apg29.nu.

0

Läs allt!


Domedagsmänniskor

Av Holger Nilsson 

Domedagsmänniskor

Med ovanstående uttryck skulle man kunna kalla alla dessa som tror att undergången är nära och att man tar konsekvenserna av det.

32

Läs allt!


De tre himlarna i Bibeln

De tre himlarna i Bibeln

I bibelns första vers står det i grundtexten att Gud skapade himlarna och jorden. Gud skapade alltså flera himlar.

1

Läs allt!


Kristna TV-kanaler i Sverige

Kristen TV i Sverige

Det finns många bra svenska kristna tv-kanaler i Sverige. Både som går på satellit, kabel och webben! Här listas alla kanaler.

3

Läs allt!


Bevis: Koranen skrevs före Muhammed blev född

Världens äldsta koran som finns i Birmingham har daterats till 568-645. Detta betyder att Koranen skrevs före Muhammed blev född.

8

Läs allt!


Bjud in Jesus i ditt hjärta

Ett aktuellt livebudskap med Christer Åberg. Han talar och spelar om Jesus och berättar hur man blir frälst!

3

Läs allt!


Transpersoner befriade av Guds kärlek

En mycket stark dokumentär om transpersoner som har blivit befriade av Guds kärlek.

5

Läs allt!


Dagens ord

Vecka 50, söndag 16 december 2018 kl. 14:56

Jesus söker: Assar!

Vill du bli frälst och få alla dina synder förlåtna? - Be den här bönen:

Jesus, jag tar emot dig nu och bekänner dig som min Herre och Frälsare. Jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Jag ber om förlåtelse för alla mina synder. Tack att jag nu är frälst. Tack att du har förlåtit mig och tack att jag nu är ett Guds barn. Amen.

Tog du emot Jesus i bönen här ovan?
» Ja!

Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv. - Joh 3:16



Den sista generationens vittnesbörd

Av Mikael Walfridsson

Den sista generationens vittnesbörd

Vi är den utvalda skara, som kommer att få se Gudsriket, millenniet, bli fysiskt upprättat, med Jesus sittandes på sin rättmätiga tron i Jerusalem.

22

Läs allt!


Christer Åberg sjunger: Vem är Kungen i djungeln?

Måste bara ses! Christer Åberg sjunger och spelar ukulele sången: Vem är Kungen i djungeln? 

3

Läs allt!


Tommy Dahlman intervjuar Christer Åberg i Kanal 10

Tommy Dahlman intervjuar Christer Åberg i Kanal 10 om hans frus och lille sons död två dagar innan julafton för snart tio år sedan.

2

Läs allt!


Senaste kommentarer


Sverige kontantfritt inom tre till fem år - Bibelns profetia uppfylls

kontantfritt

"Sverige kommer troligen bli 'kontantfritt' inom tre till fem år", sade vice riksbankschefen Cecilia Skingsley vid en bankkonferens i London.

24

Läs allt!


Under vilken lag lever du och jag?

Läsarmejl av nils 

Lagen

Rom.8:1-2, säger: "Så finnes nu ingen fördömelse för dem som är i Kristus Jesus. Ty Livets andes Lag har i Kristus Jesus gjort mig Fri från Syndens och Dödens Lag."

1

Läs allt!


Jesus har kommit och skall komma igen

Advent

Vi väntar på Jesus andra ankomst, inte den första. Och den här ankomsten kommer inte att dröja så länge till. Men då Jesus kommer tillbaka till jorden kommer han ha med sig någonting som han inte hade den första gången som han kom. Vet du vad det kan vara för någonting?

2

Läs allt!


Jesus kommer - är du frälst?

Ett aktuellt livebudskap med Christer Åberg. Han talar och spelar om Jesus och berättar hur man blir frälst!

0

Läs allt!


Dagen då Jesus visar fram sin brud

Av Mikael Walfridsson 

Dagen då Jesus visar fram sin brud

Vid avslutningen av de 7 dagarna, så kommer brudgummen att ta ut sin brud från brudkammaren och visa fram henne, nu utan slöja så alla kan se vem hans brud är. Kristus kommer på samma sätt vid slutet av vedermödan att visa fram sin brud vid hans synliga återkomst, så att alla kan se vem hans brud är.

2

Läs allt!


En gång frälst, alltid frälst?

Läsarmejl av nils

Kalvanistpstorn Pastor John Loopez fick av Herren se hur felaktig denna lära är.

52

Läs allt!


Musikfest i Advent med Lindbergarna - Del 1

Lindbergarna, Nenne Lindberg, Bosse & Anita, Thomas & Anita Granath, Rolle Pettersson, Siwert Lindberg, Martin Lindberg, Benny Jonsson, Stefan Lindberg, Lars-Uno "Bolmsö" Åkesson.

0

Läs allt!


Rysslands spel med krig som insats

Av Holger Nilsson 

Rysslands spel med krig som insats

Ryssland under Putin förnekar sig inte – vi kan räkna med nya provokationer – även i Östersjöområdet.

36

Läs allt!


Unika dopfilmer

Unika dopfilmer - Studio Apg29 med Christer Åberg. Christer Åberg talar om dopet och visar fantastiska dopfilmer.

2

Läs allt!


Jordbävning i Alaska - Jesus profetior går i uppfyllelse

Jordbävning i Alaska - Jesus profetior går i uppfyllelse

Bild: Expressen. 

Alaska har drabbats av två mycket kraftiga jordskalv. Går väl när den har utlyst katastrof beredskap. Jesus tala om stora jordbävningar skall ske. Låt oss be för då drabbade.

12

Läs allt!


Profetia om uppryckandet och den stora vedermödan

Raket

Bibeln profeterar om att en gång ska uppryckandet ske och de frälsta gå in i kamrarna medan vedermödan pågår på jorden.

3

Läs allt!




Apg29 har tusentals bloggartiklar! Gå vidare till fler artiklar:

NÄSTA


STÖD APG29! Bankkonto: 8169-5,303 725 382-4 | Swish: 070 935 66 96 | Paypal: https://www.paypal.me/apg29

Christer Åberg och dottern Desiré.

Denna bloggsajt är skapad och drivs av evangelisten Christer Åberg, 54 år gammal. Christer Åberg blev frälst då han tog emot Jesus som sin Herre för 34 år sedan. Bloggsajten Apg29 har funnits på nätet sedan 2001, alltså 17 år i år. Christer Åberg är en änkeman sedan 2008. Han har en dotter på 12 år, Desiré, som brukar kallas för "Dessan", och en son i himlen, Joel, som skulle ha varit 10 år om han hade levt idag. Allt detta finns att läsa om i boken Den längsta natten. Christer Åberg drivs av att förkunna om Jesus och hur man blir frälst. Det är därför som denna bloggsajt finns till.

Sedan 23:42 2013-08-16 har det varit 458 649 288 sidvisningar på Apg29! Apg29 har just nu 17 060 bloggartiklar, 92 340 kommentarer och 60 515 bönämnen.

Varsågod! Du får kopiera mina artiklar och publicera på din egen blogg eller hemsida om du länkar till sidan du har hämtat det!

MediaCreeper

Apg29 använder cookies. Cookies är en liten fil som lagras i din dator. Detta går att stänga av i din webbläsare.

TA EMOT JESUS!

↑ Upp