Language

Apg29.Nu

Christer Åberg | TV | Bönesidan | Fråga Christer Åberg Ny! | Kommentarer | Chatt | Läsarmejl | Skriv | Media | Info | Sök
REKLAM:
Världen idag

Si m'Baibulo ansembe akazi

- Ndipo si amuna kapena!

Ansembe perete.

Pangano latsopano (New Testament) monga ansembe a Chipangano Chakale tsiku ake. Tikhoza kupita Mulungu mwa Yesu Khristu! 


Christer ÅbergAv Christer Åberg
lördag, 11 januari 2020 15:52

zitsanzo

Pali anthu amene amatsutsa akazi ansembe ndi amakhulupirira kuti ndi yosemphana ndi Malemba. Koma chenicheni ndi chakuti ngati sizili ansembe wamwamuna.

Pangano latsopano (New Testament) monga ansembe a Chipangano Chakale tsiku ake. Iwo anali zitsanzo kwa Wansembe adziwitse - Ansembe, Yesu Kristu.

Onse okhulupirira ndife ansembe

Komanso, lero ansembe onse amene tiri kupulumutsidwa ndi kukhulupilira mwa Yesu. Tonse nawo ndi Mulungu mwa chikhulupiliro mwa Yesu Khristu. Osati yaing'ono sankhani gulu anaitana ansembe kwa pangano lakale.

1 pt 2: 9. Koma inu ndinu mbadwa yosankhika, ansembe achifumu, mtundu woyera, anthu achirendo; kuti inu muyenera kulengeza ntchito yake ya Iye amene anakuitanani muturuke mumdima, mulowe kuwunika kwake kodabwitsa.

Choncho, kumakhaladi cholinga cholakwika pa kukambirana ndi ansembe akazi. zokambirana akuyenera kuyamba ndi kuyamba ngati konse m'Baibulo ndi mtundu wa atsogoleri amene ali ngati Swedish mpingo ndi wamng'onong'ono mu Chikatolika.

Tikhoza kupita kwa Mulungu

Sitikudziwa panopa wansembe aliyense padziko lapansi mkhalapakati kuti kwa Mulungu. Tikhoza kupita Mulungu mwa Yesu Khristu! Iye anatsegula latsopano njira moyo kudzera mu mtanda wa Kalvari.

Ahebri 10:19. Kodi ife, abale, ndi mtima kulowa woyeretsetsa ndi mwazi wa Yesu, 20 Panjira yatsopano ndi yamoyo, imene anatsegula ife, mwa chotchinga, ndicho kunena thupi lake;

Tsopano aliyense akhoza kulandira Yesu ndi kupulumutsidwa ndi mwana wa Mulungu. Kodi mukufuna mzanga wokondedwa kulandira Yesu ndi kupulumutsidwa ngati inu simunatero izo?


Publicerades lördag, 11 januari 2020 15:52:44 +0100 i kategorin och i ämnena:


74 kommentarer


x
nils
lördag, 11 januari 2020 16:51

Frågan för oss i det nya förbundet är snarare vad Guds ord säger om kvinnliga
respektive manliga församlingsledare som herdar för församlingar.
En fråga som stötts och blötts under decennier,och där även vissa
Pingstkyrkor har ändrat attityd.
Undrar vad anser du Christer är rätt i denna fråga?
Mvh.nils

Svara

x
Anja
lördag, 11 januari 2020 16:53

Det här ledde mig till en tanke: I frikyrkorna finns ju pastorer. Är detta också obibliskt?

Svara

x
Lasse K svarar Anja
lördag, 11 januari 2020 17:35

Allt som står mellan dig/mig och Gud är obibliskt!

Präster pastorer andliga sk ledare är obibliskt och något djävulen lurat i kyrkan!

Svara

x
Christer Åberg svarar Anja
lördag, 11 januari 2020 17:37

Artikeln handlade om präster, den typ som finns i gamla testamentet, som man i vissa sammanhang byggt vidare på idag.

I nya testamentet så finns det inte sådana prästtjänster. Utan de tjänster som finns i den nystestamentliga församlingen är dessa:

Ef 4:11. "Och han gav några till apostlar, några till profeter, några till evangelister och några till herdar och lärare."

Svara

x
Ellen S svarar Anja
lördag, 11 januari 2020 17:51

Pastor betyder herde. Fast i dom flesta frikykor är det väl synonymt med präst. Sedan drabbades ju pingst av pastorssjukan för ett tjugotal år sedan, och alla som hade någon form av officiellt uppdrag i församlingen skulle kallas pastor.

Svara

x
Christer Åberg
lördag, 11 januari 2020 18:31

Jag tog bort en kommentar eftersom personens mejladress av någon anledning syntes. Var noga med att skriva namn och mejl i rätt ruta.

Svara

x
Anja
lördag, 11 januari 2020 19:04

Jag har haft nytta av både Svenska kyrkans präster och Pingstkyrkans pastorer, då jag har kunnat ställa frågor till dem och fått svar, (har gått på bibelstudium).
Nog är det bra med både präst- och pastorsutbildade, som har djupare kunskap i bibeln, än vad de flesta av oss andra har. Dessutom kan vissa präster och pastorer grekiska, vilket i vissa fall ger tydligare kunskap och förståelse.

Svara

x
Stefan Jonasson
lördag, 11 januari 2020 19:44

Det är bibliskt med pastorer och församlings föreståndare... 1petrus 5:1-4.även församlings tjänare... Sen finns det det allmänna prästerskapet... Helge Åkessons översättning av präst är helgare.. Det står även att vi ska uppmuntra och respektera dom som GUD kallat till att vara herdar för flocken... Ordet helgare kan väl tolkas som att vi alla som tror har uppgiften att vara en förmedlare mellan GUD och människor.. Att vara nya förbundets tjänare förkunna GUDS NÅDS evangelium

Svara

x
Christer Åberg svarar Anja
lördag, 11 januari 2020 20:02

Nu handlar inte artikeln om man har haft nytta av präster eller ej, eller hur utbildade de är. Vad jag vill komma åt är att själva diskussionen om kvinnlig prästs vara eller icke vara är helt meningslöst och fel fokus, eftersom idag är alla frälsta som tror på Jesus präster.

Jag har själv haft mycket god hjälp från en präst, vilket jag skriver i min bok Den längsta natten - så min artikel handlar inte om det.

Svara

x
Anja svarar Christer Åberg
lördag, 11 januari 2020 20:19

Ok, jag förstår.

Svara

x
Lena Henricson
lördag, 11 januari 2020 22:28

Christer, du är mästare på att hitta härliga och bra bilder!👏

Det är väl ortodoxa präster på bilden? Var någon varför de har kors med två tvärbjälkar?🤔

Svara

x
Lena Henricson
lördag, 11 januari 2020 22:31

Tänk att vi är ett konungsligt prästerskap! Må vi leva upp till det!🙏🙏🙏

Svara

x
Filosofen
lördag, 11 januari 2020 23:23

Om vi behöver präster/pastorer är egentligen vad det handlar om dvs titeln, Nej!
NT talar om att vi behöver alla de gåvor som Herren vill ge oss! för att vi alla, i församlingen skall bli skickliga i att uppbygga Kristi kropp där vi befinner oss!
Jag ser ofta att i olika samfund, rörelser antingen hamnar man i de vänstra/högra diket?
Vissa församlingar /främst frikyrkan: pingst och olika ekumeniska rörelser har både styrelse och äldste som ledare? Och tyvärr blir det ofta styrelseuppdraget som första prioritet och därefter som äldste! Inte bra! Inom trosrörelsen (har varit med där) har man försökt att ändra på detta, så att pastor och ledare skall få mkt större auktoritet. Vilket är bra! Men ofta har man hamnat i det andra diket! Och det har blivit lite mkt av upphöjelse av människor, ledare som en ny patriarkal ledarstruktur med en underordning som ibland går för långt! (Jag vet!) Själv varit med där! Och sen Pingst, Frikyrkan som ofta inte har någon vision alls i funktion? Drivs ofta av rädsla och fruktan vad andra skall tycka, tänka. De har också idag väldig stor brist på undervisning! (Jag vet!) Själv varit med där!
Vi behöver ledare, dvs Tjänstegåvor som älskar att tjäna Herren och människor!
Varför ser vi inte idag: starka, levande kärleksfulla församlingar? Oftast är då inte Tjänstegåvorna i funktion! ( Apostel, Profet, Evangelist, Herde, Lärare )
En bra sätt i att förstå hur de 5 Tjänstegåvorna fungerar är utifrån handens fem fingrar!!

1. Aposteln: Som är Tummen! och mest rörlig. Når alla de andra fingrarna vid behov! 2. Profeten: Som är Pekfingret! och talar, visar vägen och riktningen framåt! 3. Evangelisten: Som är Långfingret! når längst ut! Men är under apostelns auktoritet!
4. Herden/Pastorn: Som är Ringfingret! som älskar och är ”gift” med församlingen! 5. Läraren: Som är Lillfingret! som ger hela handen balans! Och undervisar så att alla
blir utrustade, byggs upp och växer till i enheten i tron! dvs: Ett hjärta och en själ! Idag är det ofta tyvärr församlingar som leds av en styrelse och Pastorn leder för det mesta! Det blir då inte bra? Han vill ju endast skydda alla och inte se några stora förändringar! Inte konstigt alls! Pastorn vill ju att alla skall må bra! Och att inget blir fel! Det kan då bli för mkt av kontroll? Pastorn vill ju inför styrelsen och folket visa att alla mår bra. Har då svårt med förnyelse, förändringar! Problemet är egentligen inte pastorn? Utan han behöver vara under apostelns auktoritet. Precis som de andra andra gåvorna! Rätt funktion är att styrelsen, äldste, hela församlingen bekräftar tjänstegåvorna! Att de ser smörjelsen över deras liv! Bekräftar och erkänner gåvorna! Så att de kan vara trygga i sin tjänst, både inför varandra och inför hela församlingen!
Ett ”Team” som underordnar sig varandra i kärlek och förtroende!!)


Svara

x
Filosofen
lördag, 11 januari 2020 23:34

Manligt eller kvinnligt???

Tänk på i Gamla Testamentet! När Israels folk skulle ha en ledare (Domare)
Var det inte Debora som valdes till Domare att leda? Jo!
Tänk om det var så att där fanns ingen manlig som var mogen att leda landet!
Skulle Herren då säga: tyvärr finns ingen mogen man. Det finns en som är mogen!
Men det går inte mitt folk! Varför?? Varför?? Vi vill ju! Jag vet! Men hon är kvinna!
Ni kan höra och tänka hur konstigt det låter! Eller hur?

Kvinnan! Debora blev Domare!!!
(Hipp Hurra! Och det blev bra!)

Svara

x
Steven
söndag, 12 januari 2020 10:35

Skulle vilja påstå att det inte är bibliskt med manliga präster heller, i den bemärkelsen att de klär sig i Babylondräkter, bär Dagon fiskhattar, sysslar med innehållslösa ritualer och ceremonier, och oftast är fiende till de sanna andedöpta troende. Har Jesus satt dessa att bli våra överstepräster - är inte Jesus vår överstepräst?
Hur ska Jesu kropps kyrka se ut här på jorden? Som de stora kyrkornas pyramidform där betalda påvar, biskopar och präster styr, eller bör den mer bestå av lekmän i husförsamlingar, som hjälper till så att nya omvända växer i tro, i Guds karaktär, så dessa själva kan axla ansvaret och rollen att ta över efter de äldste?

Svara

x
SAS svarar Filosofen
söndag, 12 januari 2020 11:32

Ja vi ser med i bibeln att Gud använder åsnor så han kan bruka även dig och mig. Åsnan är intressant att studera om.

Svara

x
SAS svarar Filosofen
söndag, 12 januari 2020 11:32

Ja vi ser med i bibeln att Gud använder åsnor så han kan bruka även dig och mig. Åsnan är intressant att studera om.

Svara

x
Filosofen svarar SAS
måndag, 13 januari 2020 00:03

Det är sant!!

Herren är verkligen full av nåd och barmhärtighet! Att trots alla våra brister
och misstag (synder) förlåter han oss gång på gång!
Jag tänker ofta så här: den som har fått mycket förlåtet! - kan älska mycket!

Svara

x
SAS svarar Filosofen
måndag, 13 januari 2020 06:51

Så tänker jag med Filosofen😊
Jag önskar dig en välsignad vecka🙏🏻

Svara

x
Filosofen
måndag, 13 januari 2020 18:32

Hej på er!

Vad tror du SAS om yttersta domen? (Och alla ni andra som är intresserade?)

Senaste tiden, åren har jag forskat och studerat ordet ganska mycket
på detta område! Och märkt att många översättningar anpassar sig efter
sin rörelse, lära och samfund. Speciellt om orden ”Evigt straff”.
Har du/ni också märkt det SAS?? Och vad har du/ni kommit fram till??

Önskar dig SAS och alla ni andra på Apg29 en välsignad vecka!

☝️

Svara

x
SH svarar Steven
måndag, 13 januari 2020 19:34

Var finns det Husförsamlingar i Sverige?? Är de anonyma?
Svara gärna på "Skrivklåda".

Svara

x
Stefan Jonasson
måndag, 13 januari 2020 21:54

Den som hör mitt ord och tror honom som sänt mig han har evigt liv och kommer inte under domen (den yttersta domen) utan har övergått från döden till livet,... Den som tror på JESUS blir inte dömd till evigt straff.. 2tess 1:5-9 GUDS RÄTTVISA DOM.. Han vedergäller dem med lidande som plågat er (motståndarna)... Dessa ska bli straffade med evigt fördärv bort från HERRENS ANSIKTE och hans härlighet och makt... 5mos 7:10 men dem som hatar honom skall han vedergälla med undergång, ansikte mot ansikte han skall inte tveka när det gäller dem som hatar honom ansikte mot ansikte skall han vedergälla dem.... Det synes som att den yttersta domen innebär att möta GUD ANSIKTE MOT ANSIKTE... Det enda som kan rädda en oss från den domen är att GUD förklarat oss heliga i JESU KRISTI BLOD.. Det är det enda vi har inför den yttersta domen... Inte våra goda gärningar och vår fromhet...

Svara

x
Alf
måndag, 13 januari 2020 21:58

Sorglig okunskap & ignorans...

Angående församlingsledare/pastor - 1 Tim 3 (En församlingsledare ska vara en enda hustrus - man).

Att kvinnan ej ska undervisa/predika i församlingen - 1 Tim 2:12 , Upp 2:20 , Tit 2:3-5 (Här står det däremot att äldre kvinnor ska lära yngre kvinnor), 1 Kor 14:33-36 (Gud är inte oordningens Gud utan fridens).

Hustruns underordnelse, -ordningen- mellan Kristus-Mannen-hustrun-barnen Pet 3:1-7, Efes.br 5:22-24 , Kol 3:18-20 ,

Angående profet - 2 Mosebok 15:20 , Luk 2:36 (kvinnor kan vara profeter).

Min egen syn på det hela är...

att församlingen tyvärr är inne mer på feminism idag (särskilt andra vågsfeminism) än på Ordets fasta grund. Man strävar efter tjänster
där man syns, hörs och får uppmärksamhet och man har tappat detta med att den som tjänar är störst. Alla vill vara mun och ingen de mer diskreta delarna i kroppen.

Man har också, liksom samhället, tappat kunskapen om manligt respektive kvinnligt. Fortsätter man på detta spåret man är på idag där fler kvinnor utbildar sig till pastorer än män, kommer förvirringen och oordningen bara öka. Man kommer tappa i Andlig kraft. Församlingen får här erkänna att vi blivit mer påverkade av kulturen än av Guds Ord.

Jag vill understryka att det handlar inte om att den andre är värd mer än den andre, utan att Gud helt enkelt gett oss olika roller, och det är ju egentligen helt logiskt med tanke på att vi är olika, men när vi fungerar tillsammans som Gud tänkt råder harmoni.

Nu är jag medveten om att ställer man sig upp och säger detta idag så får det många att se rött. Jag har en god broder som i princip blivit censurerad av sin pastor för att han hade mage att ta upp vad Bibeln säger i denna fråga. Han blev i princip utvisad från församlingen. Där Guds ordning får gälla råder harmoni och frihet, tack och lov än så länge i min egen församling. Inte censur. Men jag ser hur feminismen har spridit oordning, förvirring och oreda i många församlingar.

Har vi i vår kristenhet rätt i denna fråga idag, innebär det också att i princip alla de kristna innan vår tid gjort fel. Och vi gör rätt.
En sådan utgångspunkt är sällan hälsosam, snarare högmod.

Svara

x
SH
måndag, 13 januari 2020 22:59

Har hört för flera år sedan att kvinnorna varit många fler vid prästutbildningarna, år efter år. Och det tror jag är sant, brukar ögna igenom Predikoturerna så det stämmer säkert. Vet ej hur det ser ut i frikyrkorna men tror att männen är i majoritet när det gäller pastorsämbetet.

En äldre broder brukade säga när det gäller församlingsbildning/tjänster: När man bygger ett hus så måste man följa ritningarna, samma sak gäller för en församling om "huset" ska bestå.



Svara

x
Andreas
tisdag, 14 januari 2020 01:07

Mycket intressant artikel och väldigt tänkvärd och jag håller med dig Christer kring prästerskapet att vi alla är herdar som vill mana de onådda till frälsning. Jesus sista befallning till lärjungarna var att gå ut och göra alla till lärjungar men även kvinnorna var där vi denna händelse. Jag tänker på när Jesus när han är uppstånden så befaller Gabriel kvinnorna vid graven att förkunna att Jesus är uppstånden. Om en kvinna likt moder Teresa eller Maria från Magdala som älskade Jesus och vill berätta om Jesus varför skulle inte liknande vara aktuellt för dagens kristna kvinnor? Om en människa kan leda någon annan till Jesus oavsett om de är pastor, präst på ett möte eller de personliga mötet mellan människor är av sekundär betydelse för Gud. Han blir lika glad om någon blir frälst av en kvinnlig pastor som en manlig kristen som ber för en annan person i någon hem tex. De är just detta Satan vill at vi ska träta. Nej alla gudsfruktiga kvinnor fortsätt predika ordet oavsett om du är pastor eller en vanlig from Guds kvinna då gör ni Jesus befallning. Gå ut och gör alla till lärjungar.

Svara

x
Andreas svarar Filosofen
tisdag, 14 januari 2020 01:14

Vad fint beskrivet kring de fem fingrarna den kopierar väldigt bra formulerat. kring Tjänstegåvorna i funktion! ( Apostel, Profet, Evangelist, Herde, Lärare ).

Svara

x
Erik S svarar Alf
tisdag, 14 januari 2020 06:28

Tack för dom orden, Alf. Jag håller med dig i det du skriver.
Vi fjärmar oss idag mer och mer från det Bibeln lär-med vissa undantag.
Det står ingenstans att kvinnor skall vara "pastorer"-församlingsledare. Det finns så många andra uppgifter dom kan ha. Men just dessa, att leda en församling och att vara lärare, är inte deras uppgift.
Men som du påpekar, säger man detta idag blir det "uppror". Jag är övertygad om att det i vissa fall hindrar Guds verk, just för att vi inte följer ordet.

En av dom farligaste trenderna idag, är feminismen. Ofta är feministerna vänsterinriktade-en del ganska ordentligt. Detta är ingenting annat än uppror emot Gud och Bibeln. Feministerna anser att männen tar för stor plats. Det gamla patriarkaliska systemet måste brytas. (Jag har själv suttit och hört på möte där en kvinnlig feminist just uttryckt sig så.)Det för inte med sig något gott. Och i spåren av denna feminism, smyger ofta med andra saker. Man skall vara omfamnande och inte utestänga någon-ett socialt evangelium skall predikas. Man skall tolerera t.o.m hbtq och annat elände. Man får ju inte bevars, slå ner på något eller någon. Inte döma någon företeelse. Var hamnar vi då till slut?
Ja det är bara att titta på många församlingar runt om i landet, så ser vi.
I en församling där jag ibland går på möten, har detta med feminism mer och mer börjat få insteg. Det är därför jag inte kan vara medlem där.

Och detta med "pastor" har stigit många åt huvudet. Fler och fler unga kvinnor skall kallas pastorer. I många fall har dom inte så mycket att säga-det är mest fina ord. Men man vill synas och vara i centrum. Det är en sorglig utveckling.
Vi måste vara vakna för vad feminismen står för!
MVH-Shalom

Svara

x
Leif svarar Erik S
tisdag, 14 januari 2020 07:55

Det är givetvis svåra bitar det här eftersom vi ännu inte efter dessa Nytestamentliga två tusen år har kommit överens, det är helt klart något vi inte riktigt kan förstå helt och hållet.

Jag har ofta hört kvinnor predika jättebra, men jag håller ändå med om att jag inte tycker att de just passar som församlingens herdar.

Det finns förstås alltid fall och något undantag då det kanske saknas dugliga män överhuvudtaget , men!
Jag är ändå fullt övertygad om att det Paulus tar upp angående kvinnors roll också gäller som Guds Ord i våra dagar, och ja, även i vår kultur och inte endast i en annan kultur långt bort och längesen.

Frågan är känslig som tidigare nämnts och därför vågar de flesta inte ens nämna det här. Jag tycker dock att det här är en oerhört viktig fråga eftersom det står skrivet i Bibeln och vi vet att Gud talade så oerhört mycket genom Paulus.

Bara för att det är svåra bitar så bör de inte hoppas över utan tvärtom så tror jag att det är en mycket allvarlig fråga som skulle kunna öka Guds välsignelser över församlingar som väljer att lyda Ordet framför människors tankar.

Så frågan borde vara! Är Paulus ord vishet från Gud som Petrus hävdar, och är de utandade av Gud, eller bör vi hoppa över och bojkotta dem?

(2 Pet 3:15‭-‬18)
Så har också vår älskade broder Paulus skrivit till er efter den vishet som han har fått, och så gör han i alla sina brev när han talar om detta. I hans brev finns en del som är svårt att förstå och som okunniga och ostadiga människor förvränger till sitt eget fördärv, något som också sker med de övriga Skrifterna. Mina älskade, ni vet ju redan detta. Var därför på er vakt, så att ni inte dras med i de laglösas villfarelse och förlorar ert fäste. Väx i stället i nåd och kunskap om vår Herre och Frälsare Jesus Kristus. Hans är äran, nu och till evighetens dag. Amen.


(2 Tim 3:16‭-‬17)
Hela Skriften är utandad av Gud och nyttig till undervisning, tillrättavisning, upprättelse och fostran i rättfärdighet, så att gudsmänniskan blir fullt färdig, väl rustad för varje god gärning.



Svara

x
Alf
tisdag, 14 januari 2020 08:10

Amen Erik S och Leif.

Jag tror också det finns en stark koppling mellan feminism och häxeri. Många feminister är fascinerade och dragna åt just häxeri och trolldom. Detta får mig att tänka på det som Paulus säger i Galaterbrevet..."Vem har förhäxat er så att ni inte skulle lyda sanningen". Feminism är som ni säger uppror, och uppror är ju samma som häxeri i Guds ögon.

"Ty upproriskhet är trolldomssynd och trots är synd och avguderi. Eftersom du har förkastat Herrens ord, har han också förkastat dig, så att du inte längre får vara kung." " - 1 Samuelsboken 15:23

Som en annan broder sa, om detta fortsätter så blir nästa steg att acceptera homosexualitet.

Och det Ordet 2 Tim 3:16-17 gör ju klart att det inte är något kontextberoende som bara gällde den församlingen på den tiden och på den platsen. Om det hade varit så, hur ska vi då veta vilket Ord vi kan tro på? Nej bort det.

-----> "Var därför på er vakt, så att ni inte dras med i de laglösas villfarelse och förlorar ert fäste." <------

För mig står det klart att vi som vill hållas fast vid Sanningen kommer bli mer och mer föraktade och till och med hatade. Men det finns också välsignelser tror jag från Herren :)

Svara

x
Tomas N
tisdag, 14 januari 2020 09:42

Feminismen är så djupt förankrad i vårt samhälle så det är någ många som utan vidare tycker det är självklart att även Bibeln behöver befrias från patriarkala strukturer.
Eller att Nya förbundet kom med uppdraget att upprätta kvinnor till ett jämnställt samhälle.
Jag tror det är fel och att Paulus undervisning inte är förkastlig.

Män och kvinnor har olika uppgifter och Gud har lagt ned olika egenskaper till oss,som vi mycket väl kan töja på och vända upp och ned på p g a människans anpassningsförmåga,men resultatet blir inte så bra.

Uppenbarligen och bevisligen så har män ett problem med maktutövande och att bli känslokalla och utöva makt eller korruption. Men män har ändå getts gåvan och uppdraget att leda och måste jobba med sig själva för att leda bra och inte dåligt.
Kvinnor å andra sidan kan leda väldigt bra,men den större och för oss män ibland obegripligt stora förmåga och instinkt till omsorg om andra hindrar ett bra ledarskap. Ledarskapet blir då bristande åt andra diket.
Medan män kan jobba på hårdhet och barslighet och bli bra,kan kvinnor svårligen jobba bort sin gudagivna extra dos av omtanke om andra
Det här är förstås ett känsligt ämne . Men vi ser ju vart samhället är på väg och det som vägleder oss bäst är nog när vi allvarligt och ärligt försöker leva efter Guds vilja och Bibeln i äktenskapen,familjerna,barnuppfostran och i församlingens ledarskap

Svara

x
Stefan Jonasson
tisdag, 14 januari 2020 13:24

När det står i galater brevet 3 oförståndige galater vem har förhäxat er... Handlar inte om ockultism eller feministiskt häxeri.. Galaterna hade fått budskapet om JESUS KRISTUS såsom korsfäst med allt vad det innebär.. Men dom hade glömt korsets budskap och hemfallit åt laggärningar för att upprätthålla frälsningen... Det är endast JESU BLOD som gör oss heliga inför GUD och den yttersta domen... Det är vad galater brevet handlar om att dom som vill bli rättfärdiga i kraft av lagen har fallit ur nåden... Det är därför paulus använder ett sådant kraftuttryck för en sådan företeelse.... När kristna ger sig ut på häxjakt och börjar analysera ockultism.. Och ser demoner överallt då kan det bli hur knasigt som helst....

Svara

x
Tomas N svarar Stefan Jonasson
tisdag, 14 januari 2020 14:03

Nej Stefan.
Häxeri och ockultism har alltid funnits och i ärlighetens namn ofta praktiserats av kvinnor.
Därför att de har närmare till andlighet och ofta saknar möjlighet till makt och auktoritet i mänsklig kraft.
Men all avgudadyrkan och manipulation är häxkraft. Judasbrevet nämner 3 olika bibliska exempel. Bileam ,Kora och Kain. Man kan gå och läsa om dem för att förshå exemplen.
Annars är kung Saul ett bra och varnande exempel på de som sökte sig till svartkonst.
Man bör läsa om kung Ahab och Isebel också.Isebel är en prototyp för feminisiskt maktutövande.

I Galaterbrevet skriver Paulus förmodligen förhäxad för att det fanns exempel på sådant i församlingen och omgivningen.
Men det han adresserar är judisk lagiskhet förstås med omskärelse,släkttavlor och matregler och sanbath etc .
Förhäxad är den som blivit förblindad och inte ser klart.
Så kan det vara än idag. Om någon lära så pass har gripit tag om dig att du är blind för allt annat,då är man sannerligen förhäxad.

Vi behöver se klart nyktert och balanserat på allt som sker och söka Guds ledning och vishet i allt.

Svara

x
Stefan Jonasson
tisdag, 14 januari 2020 14:19

Kontexten i gal 3 förhäxelsen bestod i att dom börjat förvränga korsets budskap och blanda in gärningar och lagiskhet.... Som jag förstår var galaterna hedningar.... Jag förstår inte vad du menar med nej.... Jag vet att ockultism och feministiskt häxeri är verksam i världen.. Det vet vi alla som har lite andlig urskiljnings förmåga

Svara

x
Tomas N svarar Stefan Jonasson
tisdag, 14 januari 2020 14:40

Ja,utmärkt. Då förstår kanske även du att man kan använda olika exempel fritt och där det är tillämpligt.
Judarna i Galaterbrevet hade gått tillbaka till det gamla de kom ifrån.
Paulus säger själv att de började bra och omvände sig och trodde på Jesus och nya förbundet.
Förhäxningen bestod i att någon bland dem eller utifrån började predika något annat.
Om man lyssnar och tar emot ett budskap ,evangelium eller profetia eller liknande som går emot Guds sanningar öppnar man dörren för fienden och kan verkligen bli förhäxad. Det är både sorgligt och vanligt.
Jag kan förstå frestelsen de stod inför att vara unika och Guds egna där andra skulle sållas bort.
Utan frestelse om stor belöning fungerar inte häxkonst eller ockultism. Men lögnen har alltid en baksida.
Upproriska rörelser lovar en stor belöning. Symden locar mera kortsiktigt,men jobbar tillsammans med köttets drifter

Lagiska judar var ett stort problem vi läser om i Apg för apostlarna.
Idag skulle jag säga att det är politiska rörelser ,materialism och falska läror som infiltrerar församlingen.
Man kan inte ha några heliga kor eller hangups i att bygga församling
Allt skall prövas och nåden och kärlelen till Gud och människor måste vara i centrum. Men utan respekt för ordet och disciplin blir det kaos och man hamnat i diket.

Helvetets portar kan inte stå emot Guds församling om vi håller oss till Jesus,men de kommer försöka hela tiden,och detta görs med andliga medel av människor mitt ibland oss och allt och alla måste prövas,fast med kärlek

Svara

x
Stefan Jonasson
tisdag, 14 januari 2020 15:04

Jag bara undrar är det bara judar som kan bli lagiska... Kanske många hedningar blir någon slags halvjudar... Och blandar lag och nåd

Svara

x
Tomas N svarar Stefan Jonasson
tisdag, 14 januari 2020 15:21

Långt ifrån på samma sätt. Lagen gav och ger judarna ett alternativ då de ärvde GT ,men det gäller ju inte längre
När det gäller oss andra så är det enklare. Det vi behäver ta ställning till är rätt lära,vilket kan ha sina utmaningar.
Det vanligaste exemplet historiskt är en tro som saknar Helige ande,något som växt fram ur statskyrkor(Katolska,ortodoxa,protestantiska etc)
Sedan finns det många andra olika avgreningar där man tolkat saker lite olika,som akapat nam såsom kväkare ,anabaptister osv och dessutom rena sekter såsom JW ,SDA och LDS.
Sedan känner vi till syndakataloger som var tänkta att hjälpa till med renhet och helgelse,men blev kontraproduktivt och överdrivet.
Idag har vi andra problem som uppstått och kanske även gärninspoliser som letar med ljus och lykta efter allt som kan tänkas vara gärningar och prestation och vill märka allt detta med en bestraffning
En del letar efter "otillåtna gärningar" under varje sten och buske och missbrukar den nåd som köpt oss fria.
Jag skulle nästan påstå att denna fixering vid nåd allena är en form av lagiskhet. Den söker ju att tvinga människor att forma sig under bud som Jesus själv inte har fastslagit och där har vi lagiskheten i sin natur. Den binder och fängslar.
Men i Jesus efterföljelse ,ordet och andens ledning finns frihet oavsett vad andra säger

Svara

x
Leif svarar Stefan Jonasson
tisdag, 14 januari 2020 15:50

Något vi hela tiden behöver minnas för att inte hamna i något dike är att det dock inte är ont att följa lagen eftersom lagen är god!

(Rom 7:12)
Alltså är lagen helig och budordet heligt, rätt och gott.

Samtidigt vet vi att ingen klarar av att bli frälst eller räddad till evigheten pga egna goda gärningar. Men det är ändå gott att följa Guds heliga och goda budord, och det betyder främst att älska Herren Jesus Kristus av hela vårt hjärta och sen vår nästa som oss själva.

De två viktigaste buden, eftersom de innehåller alla andra bud om vi bara kunde förstå det. Att älska Gud, då lyder man förstås vad Han har sagt. Då älskar man allt Guds Ord, även det svårförståliga. Att älska sin nästa betyder givetvis detsamma som att man inte sårar, trampar på, förtalar, ljuger, stjäl från en annan människa. Att göra gott mot sin nästa är detsamma som att göra laggärningar, inget ont alls!

Svara

x
Leif svarar Leif
tisdag, 14 januari 2020 16:02

Sen behöver vi förstås också förstå skillnaden på lag och lag. Israels folk fick speciella lagar runt tempeltjänsten, offerritualer m.m. de gäller inte mer. Jesus fullbordade vad alla djuroffers ritualer betydde, vad allt kring prästerskapet handlade om. Det finns massor med bud som bara gällde Israel fram tills det att Jesus kom.
Matfrågor om vad som fick ätas eller inte ätas handlade också allra mest symboliskt och bildligt om den onda andevärlden.

Nu är striden inte längre mot kött och blod..



Svara

x
Stefan Jonasson
tisdag, 14 januari 2020 17:12

Det finns ingen konflikt i att först bli frälst av nåd genom tro.. Och bli helig förklarad genom att vi tror att JESU KRISTI BLOD renar oss från all synd och att följa JESUS med göra goda gärningar och avsäga sig det onda...

Svara

x
Leif svarar Stefan Jonasson
tisdag, 14 januari 2020 17:18

Det finns absolut ingen konflikt i det!

Konflikter uppstår i vårt begränsade tänkande, inte i Bibelns Ord.

Svara

x
Mikael W
tisdag, 14 januari 2020 18:00

Vad anser Jesus om manschauvinism och manlig härskarteknik?

Jasså, följer herrarna Jesus? Då ligger ni säkert till bords och äter, mer era sandaler avtagna

Svara

x
Erik S svarar Leif
tisdag, 14 januari 2020 18:25

Frid. Jag vet inte om du är samma Leif som för ganska länge sen, hade ett meningsutbyte med mig och vi hade helt olika åsikter. Inget ont i det, så är det ibland.
Dock i den här frågan angående feminism, föreståndare, herdar och lärare, måste jag säga att jag håller med dig helt och fullt! Ingen motsättning här alltså. Men frågan är känslig, väldigt känslig på vissa håll.

Jo jag har också hört kvinnor predika och ibland mycket bra. Och kan inte se något fel i det. Dom kan be för sjuka, dom kan profetera, uttyda, vara sång/lovsångsledare o.s.v. Kvinnor har alltså många fina uppgifter. Vi kan nämna Debora och Ruth som exempel. Men just dessa 3 områden, föreståndare, herdar och lärare är förbehållet män. Jo vi måste absolut ta Paulus ord på allvar. Dom gäller likadant nu som för länge sen. Det är inte bara att gå in och godtyckligt ändra på Bibelns ord, som vissa gör. Det är livsfarligt!

Tiden vi lever i är sen, det drar ihop sig till slutscenariot. Och då vet vi att mycket smyger sig på, som vill förstöra Guds verk. En av dessa saker feminismen/radikalfeminismen. En del klarar inte av att höra det, men "so what", då har dom avslöjat sig själva. Skulle dom gamla profeterna inte säga vad dom fått av Gud? t.ex, Hur hade det då blivit?
En liten talande bild; djävulen kikar in genom ett fönster i kyrkan och flinar förnöjsamt. I bänkarna sitter en massa folk i alla åldrar och slumrar eller halvsover. Texten till denna bild lyder; "Homosexualitet, girighet, falska gudar, yoga, omoral, feminism, liberalteologi och ren ondska smög sig inte in i kyrkorna. Nej det gick in genom huvudentrèn, helt öppet, medan dom kristna just satt och halvsov!" Tycker det säger en hel del.
Se bara vad som hände i Massachusetts där hbtq och feminism fick "övertaget".
Det här är allvarligt och vi måste vara på vår vakt.
Ha en bra kväll-Shalom.


Svara

x
Leif svarar Erik S
tisdag, 14 januari 2020 19:03

Ja, visst är det samma Leif förmodar jag, men är inte riktigt säker på vad det handlade om den gången, kanske politik🙄😁?

Kvinnor kan visst vara lärare också, men då i huvudsak för de yngre och andra kvinnor vad vi kan utläsa enligt vissa Bibelställen. Sen eftersom vi tycker det vara ok när kvinnor predikar så ser jag personligen kanske inte heller något direkt problem om de under sina predikningar agerar mamma och lärarmässigt inför en skara hungrande barn!


Jesu frid över dig Erik😘

Svara

x
Erik S svarar Leif
tisdag, 14 januari 2020 20:02

OK, då så. Ja jag tror det var något med politik, faktiskt. Men det är ju historia nu.
Håller med dig även nu. Undervisningen kommer givetvis in i predikningar och det är ju inget fel, absolut inte. Sen kan kvinnor agera lärare i vissa sammanhang, söndagsskola, barn/ungdomsarbete m.m. Men just lärarkallet, är något speciellt.
Inte många skall vara lärare. Det är ganska många pastorer/församlingsföreståndare som inte har förmågan att undervisa. Då får man ta hjälp av andra som är bättre skickade att göra det. Men här kommer prestige in i bilden, tyvärr.

Nåväl, vi får be om att vi får stå fasta på Bibelns grund, i den här sista tiden. Han har ju lovat att vara med, alla dagar.

Guds frid till dig också, broder!

Svara

x
Mikael W svarar Mikael W
tisdag, 14 januari 2020 21:15

Vad anser Jesus om att skriva på en blogg under arbetstid? Kan det jämföras med stöld av arbetsgivarens resurser?

Då arbetsgivaren är statlig så likställs det nog med stöld från skattebetalarna. Ajajaj, även solen har sina fläckar herr lagryttare


Svara

x
Tomas N svarar Stefan Jonasson
tisdag, 14 januari 2020 21:25

Jag svarar igen på ditt första inlägg Stefan.
Eftersom ämnet var problemed med feminism och syn på kvinnligt ledarskap,men du som vanligt halkade in på ditt favoritspår om Nåd utan gärningar,så kan jag inte annat n tolka dig såhär
Att du tycker problemen som diskutterades är minimala i jämförelse med en och annan gärning för mycket.
Det skulle i så fall visa på hur olika fraktioner av läror hjälper varandra precis som i övriga samhället
Kyrkan verkar vara mest av all rädda för ett starkt ledarskap,fyllt av Helige ande,kunniga i skriften och med män som Vet sin auktoritet och position med Jesus och som vågar praktisera ordning såväl som Guds öppna famn och som har andlig urskiljning.
Finns detta i ledarskapet och ute i "kyrkbänken" så kan man även hantera
Manschauvinism och intriger och falska läror.
Allt går om man håller dig till manualen som någon skrev. Men det är inte ofta friktionfritt.
Skall vi försöka att inte göra våld på bibeltexterna? Det r dyrbar undervisning till oss alla och vi skall inte missbruka texterna

Svara

x
Stefan Jonasson
tisdag, 14 januari 2020 21:42

Kvinnor är kallade att förkunna evangelium... Profetera(utyda skriften) för dom som vill lyssna.. GUD sände kvinnan vid sykars brunn att vittna om MESSIAS.... Jag tycker hela debatten om kvinnlig eller manliga predikanter är så förlegad och slöseri med energi... Sen är det ju mitt favoritämne att försöka förstå vad GUDS frälsning plan är... Blir någon irriterad och försöker antyda att jag menar att vända om från ett syndigt liv är fel.. När jag jag säger att grunden för vår frälsning och vår eviga salighet.. Är att JESU KRISTI BLOD är det syndoffer FADERN FADERN acceptera för att förklara oss heliga inför GUD.. Inte våra egna gärningar eller fromhet.. Varför väcker det protester hos er.. Är det inte sant vad bibeln säger att det är JESU KRISTI BLOD som gjort oss heliga

Svara

x
Mikael W svarar Mikael W
tisdag, 14 januari 2020 21:53

Det 7:e budet lyder ”Du skall icke stjäla”, som är ett grundläggande bud som även flertalet icke-Kristna efterföljer.

Jämför ett brott, utfört av en man, mot 7:e budet med att en ung kvinna, i kärlek till Jesus, vill undervisa om Guds ord och däribland 7:e budet

Hujedamej herr lagryttare.
Här gäller det nog att lära känna Gud

Svara

x
Alf
tisdag, 14 januari 2020 22:14

Utifrån 1 Tim 2:12 och en del andra skriftställen kan jag inte förstå det som att kvinnor ska predika/undervisa i församlingen - alltså från predikstolen. Undervisa i andra former ja - men så som vi har det idag när man tittar på vem det är som ska predika och där står ett kvinnligt namn...nej.

Svara

x
Mikael W svarar Mikael W
tisdag, 14 januari 2020 22:22

Var ska kvinnan sitta?

Lagryttare A: på vänster sida
Lagryttare B: på höger sida

Konsensus mellan A och B:
Bäst kvinnan sitter i mitten

.....eller vad vill Gud?

Lär känna kvinnan, men framförallt lär känna Gud, så förstår både A och B var kvinnan ska sitta (eller ska hon stå?)

Så låtom oss lära känna HERREN,
ja, låtom oss fara efter att lära känna honom.
Hans uppgång är så viss som morgonrodnadens,
och han skall komma över oss lik ett regn,
lik ett vårregn, som vattnar jorden.
(Hosea 6:3)

Svara

x
Filosofen svarar Andreas
tisdag, 14 januari 2020 23:41

Tack! Alltid gott med uppmuntran!

Svara

x
Filosofen svarar Alf
onsdag, 15 januari 2020 00:24

Mannen och Kvinnan!

Låt oss inte bara låta tungan tala efter att hitta ord som passar vårt egna synsätt!!

Man kan använda feminism på två olika sätt?
Dåligt: när feminismen används för att man som kvinna skall styra och ställa med makt och kontroll. Och idag är det väl oftast kvinnan som styr i många familjer och i andra sammanhang. Det kan gå väldigt fel både Inom politiken, kultur, media och nöjesbranschen. Ibland så långt som någon sa här på sidan om Isebels ande!

Bra: när feminismen används på rätt sätt, det är att när kvinnan blir upprättad ifrån en felaktig underordning från män! Kvinnan har rätt att bli upprättad fullt ifrån patriarkala strukturer där män misshandlar, förtycker, ser ner på kvinnan som en underordnad!
Man o kvinna står tillsammans! oavsett orden feminism eller ngt annat. Kärlek högst!

Och vem är det egentligen!! som skall underordna sig mest?? (Bilden på Jesus är bra)

Många använder sig av orden: kvinnan skall underordna sig mannen! (helt ok!)
Och mannen skall ge sitt liv för kvinnan, såsom Jesus gav sitt liv för församlingen!!
Det är väl större underordning i så fall att mannen skall underordna sig? Han skall ju ge sitt liv! beredd att dö! (som Jesus)
Så låt oss inte hamna i något dike! Det är ju summan av Guds Ord som är sanning.
På. 119:160.
Vad är då rätt? Underordna er varandra i Kristus!!! som Paulus säger!
Trons Ord är alltid verksamhet genom kärlek!

Svara

x
Leif svarar Alf
onsdag, 15 januari 2020 05:36

JA, ALF! Det står faktiskt mycket tydligt så och frågan är om vi skall stryka ut det ur Bibeln såsom säkert också många experttyckare skulle tycka vore riktigt bra.

Idag har vi ju mycket högre vishet än vad Paulus hade, så, ja, Paulus ord bör vi nog ta med en nypa salt som jag tolkar flertalet härinne.

Frågan är väl bara hur många av NT:s texter vi borde radera. Jakob är ju heller inte så populär har jag märkt. Paulus är alltför gammaldags. Ja du Alf, det är inte lätt att följa det Nya Testamentet ordagrant idag om man inte väljer att vara som en död lax och flyta med strömmen👌

Gud välsigne dig rikligt!

Svara

x
Tomas N svarar Stefan Jonasson
onsdag, 15 januari 2020 08:34

Det är inte ett förlegat eller irellevant ämne. Du vill endast prata om själva grunden och frälsningen,men det fimms mycket annat som man kan och bör fötdjupa sig i om man är delaktig i Guds församling.
Sedan kan vi diskuttera om du förstått själva grunden,eftersom både gärningar ,helgelse och omvändelse är både bra och viktigt även om grälsningen är genom nåd och tro.
Paulus språk emot sina landsmän och f d kollegor inom fariseismen är aggresivt och hårt när de vill fläcka ned nya förbundets evangelium.
Det är inget vi skall befatta oss med eftersom det skapar onödiga konflikter.
Paulus använder t o m en GT term och talar förbannelse över dem fast Jesus tydligt sagt att i N T gör vi inte så. Jag tror att Paulus gjorde sig till en jude bland judar för att de skulle fatta poängen i Galaterbrevet.

Svara

x
Stefan Jonasson
onsdag, 15 januari 2020 10:44

Jag tror väl att jag förstått grunden för att få evigt liv och bli räddad ... En annan grund kan ingen lägga än den som är lagd...om kvinnor ska predika och undervisa det borde vi ju ha lagt bakom oss för länge sedan.. DEN HELIGE ANDEN bär ju vittne om att kyrkan tillåter kvinnor att undervisa.. Sen blir det tjatigt och fruktlöst när en del paragrafgubbar klamrar sig fast vid en del bibelställe som dom tolkar att det är förbjudet för kvinnor att undervisa... Förakta inte profetiskt tal utan pröva allt, det finns ingen anledning att förakta någon som profeterar dvs undervisa skriften i DEN HELIGE ANDEN SMÖRJELSE.. Ibland är en del kvinnor i kyrkan verkligt andligt mogna och kallade av GUD.. Förmena inte någon att profeterna, dvs undervisa i GUDS ORD under DEN HELIGE ANDENS SMÖRJELSE... Sen det som står om församlings föreståndare, det överlåter jag åt DEN HELIGE ANDEN OCH FÖRSAMLINGEN.. Jag har ändå inget inflytande över det och det berör mig inte...

Svara

x
Mikael W svarar Filosofen
onsdag, 15 januari 2020 10:46

I Sverige finns det fullt av underbara församlingar, men det är viktigt att förstå att ingen församling är perfekt.

Varje församling är unik, eftersom den består av unika människor med underbara egenskaper, men också med brister.

Om jag förstått dig rätt, så har du tillhört Trosrörelsen, och du har tillhört Pingströrelsen, men du fann många brister och har därför nu valt något annat (?).

Det du upptäckt, Filosofen, är människors/församlingars brister, men om du vill hitta perfekta människor/församlingar så kommer du alltid att få leta efter en ”annan församling”.

Du kanske borde tänka tvärtom (?), som ”den här församlingen har många brister, den väljer jag och försöker bidraga till att den ska bli bättre”

Vi måste studera våra egna brister först, innan vi ser andra människors brister, och det gör vi enklast genom att leva nära Gud, dag för dag

Svara

x
Leif svarar Stefan Jonasson
onsdag, 15 januari 2020 11:18

Hade hoppats att slippa ordväxlingar med dig på ett tag eftersom du ofta har en bråkig ton mot dem som har annan åsikt, men det är svårt att låta bli att ifrågasätta dig igen!

Vad menar du med att

"DEN HELIGE ANDEN bär ju vittne om att kyrkan tillåter kvinnor att undervisa"?

Det är nämligen mycket kyrkan tillåter idag! Homosexuella präster och vigslar av likasinnade, new age, barndop och mycket annat flum, är det då "Den Helige Anden som bär vittne om att det är ok"?


Och vad menar du här?

"Sen blir det tjatigt och fruktlöst när en del paragrafgubbar klamrar sig fast vid en del bibelställe som dom tolkar att det är förbjudet för kvinnor att undervisa"

Att bli kallad för paragrafgubbe gör mig inte så mycket eftersom det handlar om att tro på Bibelns Ord av hela sitt hjärta, och att ha en vilja att tro på det som srpr.
Det handlar ju inte alls om att tolka i det här fallet utan om man skall tro på att det som står skrivet är Guds Ord eller ej?

Du är åter inne på linjen att vi fritt får välja de rader vi tycker om ur Bibeln och förkasta andra som vi tycker mindre om.

Jag anser att du begår stora fel, förstås omedvetet. Men! Ändock så visar du på ett tydligt förnekande av vissa delar i Jesu lära och Bibeln och det behöver verkligen rättas till.



Svara

x
Stefan Jonasson
onsdag, 15 januari 2020 11:50

Jag har varit i många församlingar och hört kvinnor undervisa och blivit välsignad och uppbyggd av undervisningen... På det sättet har GUD bekräftat det för mig... Jag går aldrig i bög kyrkor där dom predikar homo gifte eller new age..osv där känner jag inte GUDS välbehag.. Vi kan väl ta det lugnt både du och jag vet vad vi är oense om.. Det behövs inte diskuteras mer om inte GUD vill nåd och frid åt er alla

Svara

x
Tomas N svarar Stefan Jonasson
onsdag, 15 januari 2020 12:02

Skall man ge ära åt Helige Ande så görs det bäst genom att lärjungar kan förstå och praktisera Jesu undervisning ledd och uppenbarad i både skrift och realtid så att vi kan göra det som är tänkt.
Andra har skrivit bra här om hur bra och viktiga roller kvinnor har i församlingen,som jag instämmer i.
Församlingsbyggande och lärjungaskap är intressant och många av oss har åsikter och erfarenheter.
Bäst bidrag är åsikter från de som respekterar de som försöker bygga något.
Vi har alla varit i det nyfödda stadiet och vi är kallade att minnas det och gå tillbaka dit.
Grunden och hörnstenen vi alla bygger på är Jesus själv och hans undervisning.
Jag menade att du är kvar frälsningen och verkar inte ha gått vidare till lärjungaskap. Gott så,men vi är laölade att också tjäna Gud,fast din teologi verkar inte tillåta det.

En församling behöver ett bra ledarskap ,det är det som är det aktuella ämnet.
Feministisk teologi och ledarskap har en del allvarliga avvikelser.
Detta prövas genom Helige Ande och skriften kombinerat precis som allt annat


Svara

x
Leif svarar Stefan Jonasson
onsdag, 15 januari 2020 12:20

Jag har också flertalet gånger hört välsignade predikningar från kvinnor, men! Nu handlar det inte om det utan om vad som står skrivet i Bibeln och om man bör tro på det?

Diskussionen bör inte handla om vad vi tycker utan om vad Guds Ord egentligen säger!

Svara

x
Mikael W
onsdag, 15 januari 2020 14:27

Min samlade erfarenhet av kvinnor, är att kvinnor överlag är väldigt goda lyssnare, och detta gäller då naturligtvis även kvinnliga biskopar/präster/herdar/pastorer. Förmågan att kunna lyssna är väsentlig i en dylik tjänst, eftersom det ingår i den viktiga rollen som själavårdare.

Själavård handlar ju mycket om att lyssna, förstå och tillsammans med vederbörande och Gud komma fram till ”lösningar” på problem (fantastiska egenskaper som kvinnan naturligtvis även har nytta av som en mor/mamma

Jag har svårt att se framför mig en manlig själavårdare som slår bibelord i huvudet på folk, och med en aggressiv ton läxar upp den som behöver själavård

Kvinnor och män kompletterar varandra om sundhet i sinnet får råda

Svara

x
Filosofen svarar Mikael W
onsdag, 15 januari 2020 18:43

Håller helt och hållet med dig Mikael till 100% !!

Har jag uttryckt mig på ett sätt som att jag försöker hitta den ”perfekta” församlingen så
har jag inte skrivit så bra! Och ber om ursäkt för det! För det finns ju ingen perfekt som du själv säger! Så det menar jag absolut inte! Har själv varit ledare i en församling.
Och brukar själv säga som du: det finns ingen perfekt församling. Då får du leta hela tiden fram till evigheten! Brukar säga det när medlemmar kommer och frågar mig om det? och det? och det? du vet!
Bra Mikael! att du påminner mig om att man kanske kan tolka min text på detta om perfekt församling! Absolut inte min mening! Har samma inställning som du Mikael!!
Och förresten vill jag tacka dig för alla dina inlägg om yttersta tiden! Jätte-bra! Fortsätt med det! Är själv mycket insatt i det, nästan perfekt! ( He! He! He! ) lite skämt!
Allt gott! till dig!

Svara

x
Mikael W svarar Filosofen
onsdag, 15 januari 2020 19:56

Det var inte alls menat som någon negativ kritik, utan jag bara filosoferade lite tillsammans med dig.

(Men, när det gäller den ”yttersta tiden” så blandar du nog ihop mig med någon annan)

Svara

x
Tomas N svarar Mikael W
torsdag, 16 januari 2020 13:45

Sant det du skriverom bra kvinnliga egenskaper och omsorg och själavård.
Men män behövs också på den sidan.
Mogna och inte alls feminina män som har en läggning åt herdehållet,med fördel en erfarenhet från livet och som pappa .
Inte heller evangelist och aposteltypen skall slå bibeln i huvudet på folk,fastän man är en annan personlighetstyp och annan kallelse.
Vilken tur att Gud har skapat en mångfald av människotyper och två olika kön som kompletterar varandra bra.
Men allt är inte utan utmaningar och friktion

Svara

x
Mikael W svarar Tomas N
torsdag, 16 januari 2020 17:08

Självklart är det på det sättet du skriver Tomas N. Jag har ingen annan uppfattning.

Kristna kvinnor och män måste komplettera varandra, men även yngre och äldre måste komplettera varandra.....och varför inte även svenskar och invandrare/utlänningar.

Vi tillhör alla Jesu kropp, och stortån fungerar bättre om den samarbetar med foten, förutsatt att båda underordnar sig varandra, men framförallt underordnar sig huvudet

Svara

x
Troende
fredag, 17 januari 2020 08:17

Väldigt konstigt i Kyrkorna att männen tror sig vara satta till att bestämma mycket !Därför finns det problem.

Skulle vilja ändra frågan, till att det är Bibliskt att inte ge sig på en kvinna eller man som har en gåva från Gud !

Ni som inte vill höra kvinnor predika, sätt fingrarna i öronen då medan hon talar, lyssna på allt annat i Gudstjänsten !

Svara

x
Lasse svarar Troende
fredag, 17 januari 2020 08:56

Tyvärr finns det ett stort kvinnohat, särskilt bland män som är äldre. Sorgligt.😢

Svara

x
Leif
fredag, 17 januari 2020 09:02

Återigen!

Jag tror inte alls att det handlar om att inte vilja höra en kvinna predika, kvinnor är absolut lika duktiga som män, utan frågan är!

Är det som Paulus skrev angående detta ämne Guds Ord eller ej?
Är det så väldigt gudfruktigt att strunta i vad som står skrivet i Bibeln?

Svara

x
Mikael W
fredag, 17 januari 2020 11:56

För var och en som hör de profetians ord, som stå i denna bok betygar jag detta:

”Om någon lägger något till dem, så skall Gud på honom lägga de plågor om vilka är skrivet i denna bok.

Och om någon tager bort något från de ord som stå i denna profetias bok, så skall Gud taga ifrån honom hans del i livets träd och i den heliga staden, om vilka är skrivet i denna bok.”

(Jesu avslöjande, via en ängel, via Johannes Upp 22:18-19, via mig på apg29)


Svara

x
Tomas N svarar Troende
fredag, 17 januari 2020 12:13

Ja,men nu står det i bibeln och skapelsen själv vittnar om att männen har fått uppdraget att leda och kvinnor har en supportande roll.
Sedan vet vi och har sett att massvis med män har gjort bedrövligt ifrån sig. Antingen som hårdföra eller som omogna och veka.
Och likadant har många kvinnor lett och gjort bra ifrån sig.

Gud skapade man och kvinna jämlika fast med olika gåvor och uppdrag.

Finns många kvinnor som predikar bra absolut.

En av de upproriska rörelserna i sluttiden nu är ju feminism. Där har kvinnliga ledare svårt att stå emot och det är inget konstigt.

Tror vi behöver blicka tillbaka till begynnelsen,som Jesus gjorde.
Det är lite enkelspårigt att bara avfärda GT kulturen och Paulus undervisning som kvinnoförtryckande. Blir lätt att man utan biblisk grund
Förmodar att Jesus och nya förbundets upprättelse menar all feminism och människorättsaktivism av olika slag.

Jag tror Sverige och delar av väst är blinda för den samhällsomvälvning som skett under ca 50 år. Kristna invandrare kan ha mera klarsyn här i detta ämnet

Svara

x
KHP
lördag, 18 januari 2020 06:39

Det handlar inte om vad vi gillar eller ej. Inte om att vara politiskt korrekt. Inte om att tro sig vara "modern" och upplyst.

En pastorsfamilj, enligt bibliskt mönster, med pappa pastor/äldstebroder, mamma diakonissa och barnen i de övre tonåren som föredömen är till mycket välsignelse.

I en sådan familj täcks behovet av kvinnlig pastor, ungdomspastor, barnpastor och kanske till och med musikpastor.

En yngre, hyrd pastor, anställd på kvalifikationen “teologisk examen” kan aldrig fylla denna roll.

Men visst kan han under årens lopp bli en äkta pastor/äldstebroder med hustru och nästan vuxna barn.

En god, bibeltrogen lärare som har fått gåvan att meddela sanningar ur Guds ord skall man inte belasta med en massa administrativa och organisatoriska uppgifter.

Det är ju tydligt för var och en som vill se att uppgifterna är många och att det behövs helhjärtade medlemmar som får gåvan att ta hand om dessa uppgifter.

Församlingen bör fungera som en organism där alla “kroppsdelarna” behövs. En församling som blir en organisation fungerar helt enkelt inte efter biblisk modell.

Besvikna och halvhjärtade knegare och halvintresserad publik blir då lätt resultatet.

Vill även ge följande länk med utförlig diskussion angående kvalifikationerna enligt Guds ord.

https://niwega.net/2019/12/20/pastorer/

KHP

Svara

x
Leif svarar KHP
lördag, 18 januari 2020 09:02

Det är skönt att emellanåt få läsa från någon som har en djup, trofast och sund Bibelinställning.

Det är alldeles för mycket "hur det känns idag", inte om vad Guds Ord säger..

Mvh Leif..

Svara

x
KHP svarar Leif
lördag, 18 januari 2020 10:09

Till åren komna syndare som är frälsta bara av nåd (likasom jag) har bara en högsta önskan för sina nära och kära samt alla trossyskon.

Nämligen att de också skall upptäcka att Guds ord är en oskattbar gåva, och inte ett tvång.

2 Kor. 10:17-18 Den som berömmer sig ska berömma sig av Herren. Det är ju inte den som rekommenderar sig själv som består provet, utan den som Herren rekommenderar. 

KHP

Svara

x
Leif svarar KHP
lördag, 18 januari 2020 11:35

Jag är visserligen tidsmässigt något efter dig både på den fysiska vägen som på den pånyttfödda vägen, men håller absolut med.

Önskan för nära och kära, samt för trossyskon av alla de slag är just att alla kunde förstå vilka oerhörda skatter som finns i Jesus och Guds Ord!

Och precis som du säger så tvingar aldrig Guds Ord, men, däremot uppmanar Gud alla till trons lydnad för att kunna få välsignade liv..

Man önskar ju inte att det byggs av trä, hö och strå utan av guld och ädelstenar inför kommande tuffa dagar...

Jesu frid..

Svara

Första gången du skriver måste ditt namn och mejl godkännas.


Kom ihåg mig?

Din kommentar kan deletas om den inte passar in på Apg29 vilket sidans grundare har ensam rätt att besluta om och som inte kan ifrågasättas. Exempelvis blir trollande, hat, förlöjligande, villoläror, pseudodebatt och olagligheter deletade och skribenten kan bli satt i modereringskön. Hittar du kommentarer som inte passar in – kontakta då Apg29.

Nyhetsbrevet - prenumerera gratis!


Senaste bönämnet på Bönesidan

lördag 18 januari 2020 23:31
Tacksägelse ämne att min fru fått jobb några dagar,bed för mer jobb,är bara vikarie behöver ett fast jobb,gud hör bön,har lagt fram det tidigare,bed för fast jobb.Tack för er böner

Senaste kommentarer


Aktuella artiklar



Stöd Apg29:

Mer info hur du kan stödja finner du här!

Kontakt:

MediaCreeper Creeper

↑ Upp