452 online! | Sidvisningar idag: 65 847 | Igår: 162 847 |

www.apg29.nu


Live Apg29 | Biblar | Bönesidan | Dagens ros | Date29 | Christer Åberg | Sök | Kontakt

Nyob rau hauv ntuj raug txim, quaj los kuamuag vim neeg txhaum


Yog hais tias koj mus rau ntuj raug txim, koj quaj los kuamuag vim. Hais tias yog dab tsi ntuj raug txim yog rau. Ib yam li tus neeg nplua nuj nyob rau hauv Lukas 16, koj mam li yuav tau quaj los kuamuag vim nyob rau hauv cov nplaim taws. Tag nrho cov neeg txhaum mus rau ntuj raug txim, thiab lawv mus ntawd lawv yuav quaj los kuamuag vim.

Los ntawm James L. Melton 

Thaum ib tug neeg txhaum mus rau ntuj raug txim ...

"Yog li ntawd tuag rau cov neeg pluag thiab tau noj los ntawm cov tubtxib saum ntuj tau nrog Abraham. Txawm tus neeg nplua nuj kuj tuag thiab muab nws faus. Thaum nws twb quaj los kuamuag vim nyob rau hauv ntuj raug txim nws tau tsa nws lub qhov muag thiab pom Abraham deb tawm thiab Laxalau ntawm nws. Nws hu ua tawm, Leej Txiv Abraham, muaj txoj kev hlub tshua rau kuv thiab xa Laxalau tau tias ntsw qhov ntxeev ntawm nws tus ntiv tes nyob rau hauv dej thiab txias kuv tus nplaig, vim kuv quaj los kuamuag vim nyob rau hauv cov nplaim taws. " Lukas 16: 22-24

"Tom qab ntawd nws yuav hais rau cov neeg nyob rau nws sab laug tes: Depart los ntawm kuv, koj foom phem, mus rau hauv mus ib txhis hluav taws npaj rau tus dab ntxwg nyoog thiab nws cov tubtxib saum ntuj." Mathais 25:41.

"Sau los ntawm lub rooj vag nqaim. Vim lub qhov rooj dav thiab txoj kev yog sab uas ua rau yus kev puas tsuaj, thiab muaj ntau yam muaj uas mus nyob rau hauv kev ntawd. Thiab txoj kev ti qhov lub qhov rooj, thiab nqaim yog txoj kev uas ua rau yus mus rau lub neej, thiab muaj ob peb uas nrhiav nws. "Mathais 7: 13-14.

"Tab sis lub tub ntawm lub nceeg vaj yuav raug muab pov tawm mus rau hauv qhov tsaus ntuj. Nws yuav muaj quaj thiab zom ntawm cov hniav." Mathais 8:12.

"Yog hais tias koj txhais tes ua rau koj ua txhaum, txiav nws tawm! Nws yog zoo dua rau koj mus nkag rau hauv lub neej truncated tshaj muaj ob txhais tes mus rau hauv ntuj raug txim, mus rau hauv qhov hluav taws kub uas yeej tsis mus tawm los." Mark 9:43.

Cov kev kawm ntawm ntuj raug txim tsis yog ib tug nrov kev kawm, tab sis nws yog yeej ib qho tseem ceeb heev lub ntsiab lus. Yexus tshaj tawm txoj xov feem ntau hais txog qhov no phem qhov chaw rau ib tug yooj yim yog vim li cas: nws tsis xav kom koj yuav tsum tau muaj!

ceeb toom cov neeg

Muaj ntau ntau yam uas ntseeg tau hais tias cov lus qhuab qhia ntawm "ntuj raug txim hluav taws" yog lim hiam thiab ruaj, tab sis tus Tswv Yexus Khetos xav tias nws yog heev tsim nyog los qhia rau ntuj raug txim thiab ceeb toom rau cov ua ploj lawm ntawm no phem qhov chaw.

Kuv tus phooj ywg, txij thaum koj tau nyeem no tsab xov xwm, muaj coob tus neeg tau tuag lawm thiab ploj mus rau ntuj raug txim mus ib txhis, thiab ntau ntau yuav tau ploj mus muaj ua ntej koj npaj txhij. Kuv yeej paub tseeb tias koj hais tias lawv yuav tag nrho cov xav kom muaj ib tug thib ob lub sij hawm. Lawv yuav tag nrho xav nyeem zaj no tsab xov xwm thiab tau txais Tswv Yexus ua lawv tus cawm seej, tiam sis nws yog lig dhau lawm rau lawv. Lawv yuav tsum nyob rau hauv ntuj raug txim mus ib txhis. Yuav ua li cas koj xav hais tias?

Raws li followers ntawm tus Tswv Yexus Khetos, nws yog peb lub luag hauj lwm Christian ceeb toom cov neeg txog lub nyob mus ib txhis txom nyem ntsuav ntawm ntuj raug txim. Yog li ntawd peb yuav txhawb kom koj mus ua tib zoo xav cov lus no ntawm cov lus ceeb toom thaum koj tseem muaj ib lub caij nyoog, thaum Vajtswv txoj lus caw no tseem qhib rau koj.

Qhov chaw ntuj raug txim

Lub cheeb ntawm ntuj raug txim yog ib puag ncig, hollowed tawm qhov chaw nyob rau hauv lub ntiaj teb tus ntxhais. Soj ntsuam ntawm hais tias lub ntiaj teb txheej kiav txhab yog tsawg tshaj nees nkaum mais tuab, thiab hais tias tshaj ntawd taw tes, muaj dej thiab pas dej thoob plaws hauv lub blazing kub lava, los yog, raws li phau Vajlugkub hu nws, ib tug "pas dej ntawm hluav taws" (Rev. 20:15). Yog li ntawd, thaum lub sij hawm no, koj nyob mus ib txhis tus plig yuav tsum tsawg tshaj nees nkaum mais ntawm lub hlawv nplaim taws ntawm ntuj raug txim!

Ntuj raug txim yog tsis nyob rau hauv ib co deb dimension; ntuj raug txim yog hauv qab koj txhais taw! Lub rebels ntawm 5 Kevcai Tshooj 16 mus cia rau hauv lub qhov taub. Mauxes sau nyob rau hauv Kevcai 32:22 hais txog ib tug tua hluav taws nyob rau hauv lub qhov ntxa. Amau 9: 2 hais txog cov neeg ua mus khawb cia rau hauv ntuj raug txim. Yog li ntawd ntuj raug txim yog ib tug tiag tiag qhov chaw, thiab hais tias yog nyob rau hauv koj ob txhais taw cia li tam sim no, uas tortured lab ntawm cov ntsujplig poob mus ib txhis! Xav txog nws!

ntuj raug txim lub txom nyem ntsuav

Yog hais tias koj mus rau ntuj raug txim, koj quaj los kuamuag vim. Hais tias yog dab tsi ntuj raug txim yog rau. Ib yam li tus neeg nplua nuj nyob rau hauv Lukas 16, koj mam li yuav tau quaj los kuamuag vim nyob rau hauv cov nplaim taws. Ib tug neeg txhaum muab kaw nws lub qhov muag nyob rau hauv txoj kev tuag, thiab dab ntxwg nyoog muaj koj tus ntsuj plig mus tsim txom nyob rau hauv ntuj raug txim mus ib txhis.

Koj hais tias, "Vajtswv yuav tsis pub xws li ib tug tshaj plaws yuav tshwm sim." Paub hais tias nws puas! Vajtswv pub rau cov neeg raug kev txom nyem tag nrho cov sij hawm. Vajtswv tso cai rau Hitler tua rau lab cov neeg Yudais, txoj cai? Vajtswv tso cai rau Helauj tua cov me nyuam nyob rau hauv ob xyoos, txoj cai? (Mathais 2) Yog hais tias Vajtswv tso cai innocent cov me nyuam yuav tsum tau tua, vim li cas yuav nws tsis pub ib tug neeg txhaum uas tsis lees txais Khetos mus hlawv nyob rau hauv ntuj raug txim? Yog hais tias Vajtswv tso cai nws tib Leeg Tub los rau hauv kev txom nyem thiab raug tua, yog li yog vim li cas yuav tsum Vajtswv cawm ib tug neeg txhaum los ntawm ntuj raug txim thaum nws xaiv tsis cia siab rau Yexus raws li lawv tus Cawm Seej? Mloog, kuv tus phooj ywg, Vajtswv yuav cia koj mus rau ntuj raug txim thiab hlawv yog hais tias koj tsis yug dua tshiab. Nws tshwm sim txhua lub sij hawm.

Qhov kev txom nyem ntuj raug txim yog phev heev. Tsis tsuas yog muaj lub cev txom nyem, tab sis muaj kuj yog ib tug ntau ntawm kev puas hlwb kev nyuaj siab. Koj yuav nco ntsoov nco koj hauv ntiajteb no lub neej. Koj nco ntsoov koj tsev neeg thiab koj cov phooj ywg. Koj yuav nco ntsoov koj tus txij nkawm thiab koj cov me nyuam. Ib yam li tus neeg nplua nuj nyob rau hauv Lukas 16, koj mam nco txog txhua yam! Koj yuav tau nco qab ntsoov tus muaj feem uas koj yuav tsum tau raug cawm dim tau. Koj yuav nco ntsoov tias koj nyeem daim ntawv no, thiab koj mam nco txog koj li kev xav thiab cov lus nyob rau daim ntawv no. Nyob rau hauv ntuj raug txim, koj yuav yeej ib txwm nco ntsoov lub caij uas koj tsis kam lees yuav Yexus Khetos ua koj tus Cawm Seej.

Tag nrho cov neeg txhaum mus rau ntuj raug txim, thiab lawv mus ntawd lawv yuav quaj los kuamuag vim.

ntuj raug txim suab

Nyob rau hauv ntuj raug txim, muaj tej yam suab uas koj yuav tsis txhob hnov. Peb siv sij hawm ntau lub suab rau kev tso hnub no, tab sis nyob rau hauv ntuj raug txim koj mam li nco lawv ua luaj. Piv txwv li, tus zoo nkauj suab xwm yuav tsis tau muaj. Koj tsis tau hnov ​​cov cua tshuab maj mam muab los ntawm tsob ntoo saum nyob rau hauv ntuj raug txim, tsis muaj ntws dej txhawv, tsis muaj noog hu nkauj, thiab tsis muaj caij nplooj ntoos hlav rains.

Koj yuav tsis hnov ​​tej me nyuam luag thiab ua si nyob rau hauv ntuj raug txim, vim muaj tsis muaj cov me nyuam nyob rau hauv ntuj raug txim. Koj yuav tsis hnov ​​leej twg hais tias, "kuv hlub koj", vim hais tias nyob rau hauv ntuj raug txim, muaj yog tsis muaj kev hlub.

Nyob rau hauv ntuj raug txim, koj yuav hnov ​​cov neeg qw rau txoj kev hlub tshua nees nkaum plaub teev ib hnub twg. Nws yeej yuav tsis tso tseg! Muaj yuav tsis muaj kev thaj yeeb thiab nyob ntsiag to nyob rau hauv ntuj raug txim. Ntuj raug txim yuav tsum mus ib txhis uas muaj tsov nplaim taws, boiling lava, thiab cov phev heev screams ntawm billions ntawm cov ntsujplig poob! Koj yeej yuav tsis khiav lub suab ntawm ntuj raug txim.

ntuj raug txim tsos

Koj yuav xav seb lub zoo attractions avGuds creation, xws li cov zoo nkauj sunsets, dov toj thiab cov siab snow-topped roob, tab sis koj yeej yuav tsis pom lawv dua.

Tus Tswv Yexus piav ntuj raug txim raws li ib tug qhov chaw ntawm qhov tsaus ntuj. Xav txog tej yam ua nyob rau hauv ib qho chaw nyob qhov twg koj yuav tsuas pom cov nplaim taws dov nyob rau hauv qhov tsaus ntuj nti. Xav txog tej yam pom ib tug neeg lub ntsej muag nyob rau hauv cov nplaim taws! Yog tsis muaj luag ib sab nyob rau hauv ntuj raug txim, tsuas yog lub ntsej muag ntawm kev mob, kev ntxhov siab vim thiab kev tu siab. Koj nco ntsoov tag nrho cov zoo nkauj ntxhi ntsej muag hais tias koj ib zaug paub, tab sis koj yeej yuav tsis pom lawv dua. Koj yuav tsis pom koj tus me nyuam dua. Koj yuav tsis pom koj tsev neeg dua. Nyob rau hauv ntuj raug txim, kuv tus phooj ywg, koj yuav pom tsis muaj dab tsi tsuas yog quaj, quaj thiab zom ntawm cov hniav mus ib txhis!

ntuj raug txim haiv neeg

Muaj koj puas tau xav tias cov neeg uas yuav nyob rau hauv ntuj raug txim nrog koj? Ntuj raug txim yog lub ntug hauv tsev lojcuj. Ntuj raug txim yog tus nyob mus ib txhis lub tsev ntawm tag nrho cov drunkards, whores, tub sab, tua neeg, neeg siab phem, queers thiab lesbians. Thaum koj mus rau ntuj raug txim, koj yuav tsis tau mus rau ib tug tshwj xeeb seem ntawm ntuj raug txim cia rau koj thiab koj cov tub kawm ntawm cov neeg. Tsis tau, koj yuav mus rau lub tsev loj cuj ntug, thiab koj yuav tsum tau muab tub tseg mus ib txhis nrog txhua tus yeeb ncuab ntawm Vajtswv!

Ib qho ntawm feem shocking tej yam uas koj yuav nrhiav tau nyob rau hauv ntuj raug txim yog qhov tseeb hais tias koj yuav ua tau ib tug ua tsis tau zoo neeg. Phau Vajlugkub hais tias tus txiv neej twb tau qis tshaj cov tubtxib saum ntuj, thiab Yexus nws tus kheej hais tias ntuj raug txim yog Ameslikas npaj rau tus dab ntxwg nyoog thiab nws cov tubtxib saum ntuj (Matt. 25:41). Cov phooj ywg, nyob rau hauv ntuj raug txim koj yuav tau tswj los ntawm Dab Ntxwg Nyoog thiab nws siab phem forces! Koj yuav ua tsis tau zoo rau lub supernatural rog ntawm kev phem. Koj lub tsev tshiab yuav tsum tau ua los ntawm cov ntsujplig phem, poob tub txib saum ntuj, principalities, hwj chim, sab ntsuj plig kev phem kev qias, thiab dab ntxwg nyoog nws tus kheej, thiab koj yuav tsum nyob hauv qab ntawm cov qhua daim ntawv teev! Yog hais tias koj mus rau ntuj raug txim, koj yuav undoubtedly muaj ib tug ntau ntawm cov tseeb, thiab koj yuav tsum muaj mus ib txhis.

Ntuj raug txim yuav mam li nco dheev

Yexus hais tias nyob rau hauv Lukas 16: 22-23, thaum tus neeg nplua nuj tuag lawm, nws mus rau ntuj raug txim TAM SIM NTAWD. Nws yog ib tug neeg txhaum, nws thiaj li mus ncaj nraim rau ntuj raug txim.

Ntuj raug txim yog lawm ua tus sau nrog cov neeg uas xav tias lawv yuav cia siab rau Yexus los cawm lawv muaj ib hnub twg. Paj Lug 27: 1 hais tias, "Khav tsis koj tus kheej ntawm tag kis; rau koj twb paub tsis zoo li cas ib hnub twg yuav coj." Cov neeg nplua nuj ruam nyob rau hauv Lukas 12 muaj lub hom phiaj rau lub neej yav tom ntej, tab sis Vajtswv hais tias, "Koj dag, hmo no koj ntsuj plig yuav tsum tau ntawm koj ..."

Ntuj raug txim los mam li nco dheev. Thaum King Npeesaxa txawb nws qaug cawv brawl nyob rau hauv Daniyee tshooj tsib, nws twb tsis muaj lub tswv yim hais tias nws yuav nyob rau hauv ntuj raug txim ua ntej hnub tuaj. Kaulia twb tsis muaj lub tswv yim hais tias ib tug me me pob zeb ces muab pov tseg los ntawm ib tug hluas tub yug yaj yuav coj nws tus plig mus ib txhis nyob rau hauv ntuj raug txim. Ua ntej nws tuag yog txawm txias, nws tus plig mus raug kev txom nyem lub txom nyem ntsuav ntawm ntuj raug txim. Ntuj raug txim yuav luag ib txwm yuav siv sij hawm nws cov neeg raug los ntawm cia li surprise, thiab koj yuav yuav tom ntej no.

ntuj raug txim txaj muag

Yuav ua li cas yog kev txaj muag ntawm ntuj raug txim? Zoo, kuv tus phooj ywg, qhov kev txaj muag uas ntuj raug txim yog qhov tseeb hais tias yog koj mus muaj, koj yuav nws thiaj li tuaj mus rau grips nrog ib tug unforgettable tseeb: Koj tsis txhob tawm hauv ntuj raug txim! Xav txog tej yam uas! Xav txog tej yam kev siv nyiaj nyob mus ib txhis nrog brooding rau qhov no! Xav txog tej yam ua nyob rau hauv ntuj raug txim rau ib lab lub xyoo dhau los, koj puas tau xav hais tias, "Kuv tsis tuaj ntawm no, kuv yuav tau los txais yuav Yexus! Oh, cas ib tug neeg ruam Kuv yog! Tsuas yog tias kuv tau tsis yog li ntawd tawv ncauj! Yog hais tias ... Yog hais tias ... yog hais tias ... "Nws yog ib tug disgrace rau ntuj raug txim: yuav muaj thaum koj tsis tas yuav mus muaj!

Cov neeg liam Vajtswv ua tsis ncaj ncees rau cov neeg txhaum xa mus rau dabteb. Mloog, koj tsis txhob mus! Qhov kev txiav txim yog koj li, tsis yog Vajtswv. Vajtswv ua Nws txiav txim 2000 xyoo dhau los thaum nws muab nws tib leeg Tub los tuag raws li ib tug them nyiaj rau koj tej kev txhaum. Yog hais tias koj mus rau ntuj raug txim, koj mus tiv thaiv Vajtswv lub siab nyiam, vim hais tias Vajtswv xav kom koj hloov siab lees txim thiab cia siab rau Yexus los cawm koj (2 Petus 3: 9). Yuav ua li cas txog nws? Yuav koj tig los ntawm koj tej kev txhaum txoj cai tam sim no thiab cia siab rau Yexus los cawm koj? Nco ntsoov tias, nws yog koj kev txiav txim siab.

Txoj kev cawm seej los ntawm ntuj raug txim

Yaxayas 1:18 hais tias, "Cia li los tam sim no, qhia rau peb yog vim li cas ua ke, hais tus Tswv: tab sis koj tej kev txhaum liab li ntshav, los yeej yuav dawb tau li daus; tab sis yog lawv yuav liab li crimson, lawv yuav tsum tau raws li ntaub plaub" Tag nrho cov txiv neej yog neeg txhaum thiab yuav tsum tau purified los ntawm txoj kev txhaum (Rom. 3:23), thiab hais tias tu yuav tsuas los ntawm cov ntshav ntawm tus Tswv Yexus (Rev 1: 5, Col. 1:14).

Xav txog tus tubtxib Povlauj: "Yog los ntawm txoj kev tshav ntuj yog kev cawm seej los ntawm txoj kev ntseeg; thiab hais tias tsis yog los ntawm nej tus kheej, nws yog ib lub txiaj ntsim ntawm Vajtswv: Tsis ntawm tej hauj lwm, tsam tej tug txiv neej yuav tsum boast" Koj tsuas yog txoj kev mus ntuj ceeb tsheej yog los ntawm lub tiav lawm ua hauj lwm ntawm tus Tswv Yexus Khetos . Loos 10:13 hais tias, "Txhua tus uas hu rau lub npe ntawm tus Tswv yuav raug cawm dim." Loos 10: 9 hais tias, "Yog hais tias koj lees txim nrog koj lub qhov ncauj tus Tswv Yexus thiab koj ntseeg tias nyob rau hauv koj lub siab hais tias Vajtswv tsa nws sawv hauv qhov tuag rov los, koj yuav tau kev cawm dim." Yog vim li cas tsis tig mus rau Nws txoj kev tam sim no? Tig los ntawm koj tej kev txhaum! Muab kho dua nws cov lus cog tseg thiab cia siab rau Nws kom txuag tau koj lub sij hawm tseem lub sij hawm. Tag kis tej zaum yuav lig dhau lawm.


Cov tsab xov xwm no yog los ntawm James L. Melton thiab txhais los ntawm Christer Åberg thiab Google.

Cov khoom thiab cov yeeb yaj duab uas ua los ntawm lwm yam tshaj li Apg29.nu yuav muaj views hais tias blog site tsis qhia.


Skriv ut


Publicerat av Christer Åberg Wednesday 9 January 2019 11:00 | Direktlänk | Nyhetsbrev | RSS

STÖD APG29: Swisha: 070 935 66 96 • Bankkonto: 8169-5,303 725 382-4 • Paypal: https://www.paypal.me/apg29/


103 kommentarer

OBS: Läsarmejl, artiklar, kommentarer och video som är skrivna och gjorda av andra än mig, (Christer Åberg, grundaren till Apg29), kan ha åsikter som jag inte delar.

Niklas jönsson

Måtte så många som möjligt välja den rätta vägen, vägen hem Jesus där all skönhet bor innan det är försent,välj Jesus idag på direkten innan det är försent om några sekunder kan det i värsta fall vara försent att ångra sig och då väntar ett hemskt ställe milt sagt.

Svara -   - 9/1-19 12:03 -


Stefan Jonasson

Jag såg på you tube där några gruvarbetare hörde hemska plågoljud från botten av shacktet och spelade in ljudet och påstod att det kom från helvetet i underjorden.. Sedan var det någon som analyserade ljudet och ljudvågorna det bevisade att dom hade använt ljud filer från en gammal skräckfilm... En lögn och bedrägeri... Frågan är om dödsriket är en fysisk plats eller ett andligt tillstånd....?? Det skall komma en dom det är helt klart i bibeln.. En dag skall mina fiender möta mig ansikte mot ansikte jag skall vedergälla det säger HERREN.. Står i Mose boken..

Svara -   - 9/1-19 12:41 -


Anja

Detta väcker många tankar. Jag blev livrädd !

Svara -   - 9/1-19 13:43 -


Anja

Detta väcker många tankar. Jag blev livrädd !

Svara -   - 9/1-19 13:43 -


SA

Vi som har en levande tro på Jesus , måste nog söka hans ansikte mera , och varje dag , bedja för dagen , att Gud leder oss med dom människor vi möter , och ta varje tillfälle i akt, människor är mer mottagliga än vi tror , har erfarenhet av det , det är allvarligt , fruktansvärt , helvetet , ingen vill ju dit ,

Svara -   - 9/1-19 13:47 -


Katrina

Svar till Anja.

Var inte rädd, jag är med dig.

Ängslas inte, jag är din Gud.

Jag ger dig styrka och hjälper dig,

stöder och räddar dig med min hand.

Står det skrivet i Jes 41:10

Svara -   - 9/1-19 14:10 -


nils

Svar till Stefan Jonasson .

Du är i samma tillstånd som när du dör och kommer till Himlen stt du har alla dina sinnen i behåll.

Men den avgörande är att i helvetet är den Totala frånvaron av Gud,som är Kärleken, varför det där råder gråt,tandagnisslan,fruktan,grämelse,törst,ensamhet,mörker,en stinkande odör,maskar,ormar,demoner och djävulen själv som gläder sig över alla själars lidande.
Och Värst av Allt,en Evig Hopplöshet att veta att du Aldrig,Aldrig i Evigheten kommer därifrån!!
Inför allt detta som många varit med Jesus till helvetet,sett och upplevat och berättat i böcker och i You Tube,hur kan Man då bara Våga att Inte Fly Till Herren Jesus NU,och bönfalla om Hans Nåd och Förlåtelse??
Om du Ej vill ödmjuka dig inför Herren Jesus då kan Han Ej rädda dig för Evigheten som vi alla kommer att möta när vi Dör,utan har då Själv valt att Neka Hans hjälp!

Svara -   - 9/1-19 14:22 -


Anja

Svar till Katrina.

Jättebra svar, men jag tänker också på min familj, min släkt, mina icke troende vänner, som jag älskar, mina arbetskamrater, mina grannar och även mina avlidna släktingar och vänner. Jag (eller någon annan heller) önskar väl någon evig pina i helvetet.

Svara -   - 9/1-19 14:51 -


SA

Svar till Anja, ta mod till dej , berätta om Jesus , och vad han betyder i ditt liv, och hur viktigt det är i livet , och i evigheten , då har du gjort vad du kan , och har inget att ångra , du har ju den starkaste på din sida. Längtan och behovet är nedlagt hos alla , var välsignad i Jesu namn ❤️

Svara -   - 9/1-19 15:04 -


Marita

Jag hade nog en dröm om helvetet för över 30 år sedan. Och jag vaknade med en sån gudsfruktan och jag sade till Herren förbarma Dig över människorna. Herren svarade att alla fick en chans i livet.

Svara -   - 9/1-19 15:46 -


Katrina

Svar till Anja.

Ingen önskar en evig pina för någon, så jag tror vissa har missförstått något där. Gud är God, ingen tyrann som skrämmer folk till tro.

Kanske har man blandat ihop den grekiska mytologin hades. Platons ( grekisk filosof ) skrifter om hades och hans verk Vergilius skildringar av underjorden där hämnande och straffande andar torterade och pinade döda syndare och orättfärdiga.

Faktum är att bibeln inte ens nämner något helvete, varken Gamla eller Nya testamentet. Bibeln talar om sheol och Gai hinnom (gehenna).

Gai hinnom, Hinnoms dal (Gehenna), var en plats precis utanför Jerusalem, sydväst om staden, en soptipp dit man kastade kadaver och skräp.

Det hebreiska ordet sheol står helt enkelt för de dödas plats, den plats där människorna hamnade efter döden.

I detta sheol nere i jordens djup (Ps 63:10) vilade de döda i stoftet, orörliga, utan känsel och medvetande.

Svara -   - 9/1-19 17:05 -


Martin

För information: James L Melton förkunnar också att jultomten är djävulen i förklädnad.

Svara -   - 9/1-19 17:11 -


Stefan Jonasson

Hollywood versionen av helvetet är ganska populär att utmåla.. Många på you tube brukar fantisera ihop en massa hemskheter.. Om hur djävulen och hans demoner plågar syndiga människor... Med glödande järnspett.. Alla torterares våta fantasi..... Djävulen och hans demoner kommer att kastas i den brinnande eldsjön.. Döden och dödsriket..... Ingen glädje för det onda.. Dom döda kommer till dödsriket i väntan på den yttersta domen.. Dom frälsta hamnar i paradiset... Hur blir man frälst..? Tro på JESUS.. Och ge GUD rätt...

Svara -   - 9/1-19 17:21 -


torsten

Utestängd från Guds rike och Guds gemenskap är straff nog

Svara -   - 9/1-19 17:21 -


David Billström

Både himlen och helvetet är verkliga platser, vad än människor försöker komma med för bortförklaringar. Vilka bortförklaringar som än cirkulerar eller kommer att komma så är de fortfarande två högst verkliga platser.

Första generationen av Frälsningsarmén är ett verkligt föredöme för oss idag. De förkunnade himlens härlighet och helvetets plågor. De jobbade överlåtet och metodiskt. Stora skaror blev räddade för evigheten. De gjorde skäl för sitt namn - Frälsningsarmén.

Evangelium är goda nyheter om att vi kan bli räddade från helvetet. Gud har gjort allt klart för oss människor genom Jesu död och uppståndelse. Låt oss förkunna detta erbjudande så att människor kan bli räddade/frälsta och kunna uppleva himlens underbara härlighet där Gud ska avtorka alla tårar och där ingen synd, sjukdom, ondska eller plåga finns.

Gud är god och må fler människor få uppleva hur god Gud är genom att vi berättar frälsningsplanen.

Jesu frid

Svara -   - 9/1-19 17:30 -


Katrina

Svar till torsten.

JA

Svara -   - 9/1-19 17:30 -


Leif

Svar till Katrina.

Jesus talar om gehenna men jämför denna plats med en eldsjö med plåga och straff, försök inte!

Svara -   - 9/1-19 17:31 -


marie

Man ska inte skrämma folk med ett helvetisk inlägg..Det räcker bra till så som världen ser ut idag med allt våld ...

Svara -   - 9/1-19 17:36 -


Katrina

Svar till Leif.

Jesus talade till judar alla visste vad Gehenna var. Eldsjö är helt annat.

Men dessa berättelser om demoner som pinar folk efter döden tror jag inte.

Svara -   - 9/1-19 17:47 -


SA

Svar till Marita , läser man alla bibelord om helvetet , och sen förnekar det Guds ord säger ... det är som att sticka huvudet i sanden . Allvarligt 🤨

Svara -   - 9/1-19 17:49 -


Katrina

Svar till SA .

Visa mig var i Bibeln stor helvetet obs originaltext!!!

ordet finns inte i Bibeln skrivet alls.

Svara -   - 9/1-19 17:51 -


Stefan Jonasson

Om man läser bibeln så talar det om dödsriket platsen där dom döda väntar på den yttersta domen... Sedan kommer den yttersta domen när GUD ska skilja ut ondskan och döma det onda... Eldsjön.. Gehenna avskrädesplatsen..... Vi måste hålla oss till bibelns beskrivning och vara ödmjuka inför att vi inte med vårt begränsade tänkande kan förklara den andliga och eviga existensen... Alla historier om helvetes resor.. Med fasansfulla detaljer tjänar inget annat syfte än att utmåla GUD som en obarmhärtig människo plågare.... Jag tror att det är satanister som hittar på dom där hisorierna.. Jag hörde en kvinna som bekände sig som djävulsdyrkare hon sa att hon skulle regera i helvetet tillsammans med djävulen och plåga alla syndiga kristna det var hennes bild av efterblivet... Försök att hitta ett enda bibel ställe där GUD fört någon till helvetet och visat hur dom döda plågas.. Gå inte utöver skriften och lägg något därtill då kommer GUD att slå dig med lögn..

Svara -   - 9/1-19 17:54 -


Katrina

Svar till Stefan Jonasson .

Tack!

Svara -   - 9/1-19 17:57 -


SA

Läs matt 8:12 Luk 16 22-24 finns mer bibelord , jehovas vittna förnekar detta, men varför ska vi vinna människor ... om alla oavsett om man tagit emot Jesus eller inte , kom till himmelen , vägen är smal , porten är trång . Läs själv och tala med Jesus , så får du bäst svar .

Svara -   - 9/1-19 18:05 -


Thomas

Svar till Katrina.

Till stor del har du helt rätt Katrina, men samtidigt är Skriften också klar över om man medvetet förnekar Jesus Kristus så är man redan dömd. Om straffets beskaffenhet är däremot inte Bibeln entydig, intressant nog så vägrar Skriften upplysa oss om hur många som i slutänden hamnar i eldsjön.

Tvärtom tyder mycket på att en mycket stor skara väljer Jesus i slutänden:

Därefter såg jag, och se: en stor skara som ingen kunde räkna, av alla folk och stammar och länder och språk. De stod inför tronen och inför Lammet, klädda i vita kläder och med palmblad i sina händer, och de ropade med stark röst: "Frälsningen tillhör vår Gud, som sitter på tronen, och Lammet!"

När jag personligen blev frälst så visade Guds Ande mig ett absolut mörker som jag uppfattade som en frånvaro av Gud och samtidigt fick jag välja Guds Nåd genom Jesus eller mörkret när mitt liv slutligen skulle komma till sin ände. Valet var mycket tydligt, så vi får alltså inte negligera frälsningens betydelse!

Svara -   - 9/1-19 18:12 -


Katrina

Klart att vår önskan är att alla ska bli frälsta och får höra evangelium, det goda nyheter om Gudsrike och få komma dit.

Svara -   - 9/1-19 18:25 -


SA

Gud har givit oss en fri vilja , för eller emot , ett erbjunadde , sen upp toll var och en , att ta emot , eller förkasta .

Svara -   - 9/1-19 18:42 -


Stefan Jonasson

Ordet helvetet. Hell på engelska kommer från fornnordiska. Asarna trodde på dödsriket gudinna.. man var tvungen att betala ett vite till dödsrikets gudinna Hel därav hel - vite... Alla folk och i alla religioner har varit medvetna om dom dödas plats.. Men med olika beskrivningar i detaljerna.. Men bibeln är unik som talar om att det är någon som betalat vitet för dödens straff.. Det som skiljer kristendomen från alla andra tros läror GUDS NÅD... INGEN HAR NÅGONSIN SETT GUD DEN ENFÖDDE SOM SJÄLV ÄR GUD OCH ÄR HOS FADERN, HAR GJORT HONOM KÄND.. AV HANS FULLHET HAR VI ALLA FÅTT NÅD OCH ÅTER NÅD... NÅD UTÖVER NÅD.. Alltså nåden skiljer kristendomen från alla andra tros läror... Snälla gör inte kristendomen till ännu en religion........ *Förresten i have been in hell* det är en byhåla som ligger mellan trondheim och Östersund stationen innan svenska gränsen. Jag tror att hell på norsk betyder häll på svenska .

Svara -   - 9/1-19 18:50 -


JL

Alla syndare går till helvetet, och de går dit för att plågas.
Vad är detta för något? Alla människor är syndare, alla utom den levande Guden. Något är logiskt fel med artikeln annars skulle alla utom Jesus vara i helvetet?
Så nej, alla syndare går inte till helvetet, vissa går till Gud. Det är de som bekänner att de är syndare och att de håller Jesus för Guds son.

Svara -   - 9/1-19 19:22 -


Martin

Svar till JL.

Instämmer. Försökte visa den bristande logiken med min kommentar om jultomten. Men lyckades nog inte. Blinkningar syns inte i text ;)

Svara -   - 9/1-19 19:32 -


David Billström

Om inte ens de som menar sig vara kristna tror på helvetets existens så förklarar det varför ingen knappt går ut med evangelium.

Liberal- och förnekelseteologin har stort utrymme i Sveriges kyrkor idag och står även många gånger bakom predikstolarna.

Att sedan varna är inte sedan samma sak som att skrämma. En egoist och känslokall människa bryr sig inte om andra människors annalkande faror. "Bara jag har mitt på det torra" mentaliteten gör en spyfärdig.

Svara -   - 9/1-19 19:43 -


Joel

Om Gud älskar människor och kan se in i frammtiden varför planerade han en frälsningsväg som kommer att för majoriteten av alla människor in i evig tortyr?

Hur kan Gud skapa en brinnande platts som kommer att tortera människor för evigt, hur kom en kärleksfull Gud på den iden?

Jag hävdar att människans villja inte är helt fri, den är undekastad en lag som heter information. Vissa människor får se Jesus och får rätt infomation och kan välja rätt, andra får möta värsta ondskan genom såkallade kristna och får på det sättet helt fel syn och information om vem Jesus är. Stör mig på att vissa får en gräddfil till Jesus medans andra får en bergsväg att bestiga utan klättringsutrustnig. Tycker allt detta är så fruktansvärt orättvist.

Om Gud älskar människor och inte vill lidande, varför skapar han då en brinnande platts och låter djävulen totalt förblinda människor att förstå vem Jesus är?

Svara -   - 9/1-19 19:53 -


Martin

Svar till David Billström.

Helvetets existens tror jag ingen i denna tråd har förnekat. (Kan missat något). Däremot kan vi ha olika syn på hur denna plats, eller tillstånd, tar sig ut. Min förståelse är att vi inte i Bibeln kan utläsa i exakta fysiska bilder vad som väntar.

Svara -   - 9/1-19 19:53 -


Martin

Svar till Joel.

Ett förtydligande: Om vi med helvetet menar det som beskrivits i artikeln betackar jag mig. Instämmer med det Joel.

Svara -   - 9/1-19 19:56 -


Alexander

Jesus använde Gehenna för att förklara dödsriket dit alla går som inte blivit födda på nytt och renade i lammets dyrbara blod!

Svara -   - 9/1-19 20:08 -


Katrina

Svar till JL.

ja, vi är alla syndare men Kristus har friköpt oss. Det är bara att ta emot frälsningen.

”Ty här finns ingen skillnad. Ty alla har syndat och saknar härligheten från Gud, och utan att ha förtjänat det blir de rättfärdiga genom hans nåd, genom den befrielse som finns i Kristus Jesus,” Romarbrevet 3:23-24

Svara -   - 9/1-19 20:08 -


nils

Svar till Katrina.

Jesus talade om Gehenna,inte Helvetet men allt Helvetet innebär omtalas i Gehenna.

Några blandade Bibelställen som alla talar om den brinnande Domens Eld.
"Den som säger Du dåre,han är hemfallen åt det Brinnande Gehenna,"Matt.5:22.
"skall Kasta dem i den Brinnande Ugnen;där skall vara gråt och tandagnisslan,"
Matt.13:42.
"Det är bättre för dig att ingå i livet enögd än att hava båda ögonen i behåll och kastas i det Brinnande Gehenna,"Matt.18:9
"Gå bort från Mig ni förbannade till den Eviga Elden som är tillredd åt djävulen och hans änglar,"Matt.25:41
"och komma till Gehenna,till den Eld som icke utsläckes,där deras mask icke dör och Elden icke Utsläckes,"Mark.9:43-44.
"och kastas i Gehenna,där deras mask icke dör och Elden icke Utsläckes,"Mark.9:47-48
I GT.står"ty deras mask skall icke dö och deras Eld skall icke utsläckas," Jes.66:24.
¤¤¤
Därför må vi;"Glädjas över att edra (och våra) namn äro skrivna i himmelen," Luk.10:20.

Svara -   - 9/1-19 20:28 -


Leif

Svar till Katrina.

Jesus talade till judar alla visste vad Gehenna var. Eldsjö är helt annat.

Men dessa berättelser om demoner som pinar folk efter döden tror jag inte.

Nejdå!

Det Jesus menade med Gehenna var just att det kommer att finnas en sådan plats för alla dem som inte vill göra sig av med sina synder och orenhet. Liksom Jerusalem är en jordisk plats som symboliserar det kommande himmelska Jerusalem, en plats bortom detta jordiska, så är Gehenna, eller "Hinnoms sons dal som det ursprungliga namnet är", också en symbolisk förebild för en kommande eldsjö.

Vi läser Jesu egna Ord och bör ta dem på allvar!

och den som säger: Din dåre, är skyldig och döms till det brinnande Gehenna" (Matt 5:22)

Här talar inte Jesus om den brinnande soptippen utanför Jerusalem utan om platsen där varje själ som vägrar acceptera Guds Son som Frälsare skall kastas i och få sina synders straff!!!

Kan det vara så svårt att acceptera?

Det står ju hur tydligt som helst!

Svara -   - 9/1-19 20:32 -


Stefan Jonasson

Som Joel sa hur kan GUD kasta någon till en så hemsk plats och låta en människa han skapat och älskat plågas i all evighet... Det tål att tänkas på och meditera över... Om en människa inte förstår vad hon gör..?? Tänk också på vad JESUS sa på korset om sina torterar FADER FÖRLÅT DOM VET INTE VAD DOM GÖR eller stefanus FADER tillräkna dom inte denna synd... GUDS frälsning plan är nog större än vad vi kan förstå... Bibeln säger att det kommer en räkenskaperna dag när alla som har fröjdats och njutit i sin ondska ska stå inför sin skapare och stå till svars.. 2 tess GUD är rättfärdig :han vedergäller dem med lidande som plågat er.... I flammande 🔥 eld och straffar dem som inte vill veta av GUD och dem som inte lyder vår HERRE JESUS KRISTUS EVANGELIUM De ska straffas med evigt fördärv, bort från HERRENS ansikte och hans härlighet och makt när han kommer för att förhärligas i sina heliga... Det borde räcka som varning för dom som tror att man kan komma undan med ondskan.. Bara för att man är rik och mäktig.. Eller påstår att det inte finns någon GUD som ska skipa rättvisa ⚖

Svara -   - 9/1-19 20:35 -


Alexander

Svar till Katrina.

Jag tror att andra religioner har sin inspirationskälla i den onda andevärlden! Jag tror att Mohammed blev lurad av Satan som kom som ljusets ängel. Jag tror också att Hades har kopplingar till just Satan och hans rike.

Helvetet, Dödsriket, Eldsjön, Det Eviga Gehenna, Mörkrets rike... Ja det finns många ord och hebreiska och svenska är inte samma språk så man har valt ett ord som förklarar den verkliga platsen!
Jesus predika i dödriket efter korset och för uppståndelsen.
Alla dessa 100 000tals människor som genom nära döden upplevelser har fått uppleva Himlen och Helvetet kan ju inte ljuga och fantisera hela bunten. Nej sannerligen när det är före detta Muslimer, Buddister, Hinduer, Ateister som fått sitt liv förvandlade efter en sådan upplevelse och blivit frälsta! Ja då tror jag på dom sannerligen. Eftersom människor vägrar att tro på den bibliska sanningen om Helvetet så låter Gud människor få vittna om vad de varit med om så att vi med frimodighet kan predika om Helvetet. Frälsta är vi bara utav NÅD och åter NÅD och frälsningen betyder också att vi blir RÄDDADE från något hemskt!
Kom inte med liberalteologiska argument som gör människor förvillande och sovande i sin tro. Var vakna!!!
Frid i Jesu mäktiga namn. Amen

Svara -   - 9/1-19 20:58 -


Katrina

Svar till Leif.

Matteus 5:21-26, så här står det i min Bibel

21 I haven hört att det är sagt till de gamle: 'Du skall icke dräpa; och den som dräper, han är hemfallen åt Domstolens dom.'

22 Men jag säger eder: Var och en som vredgas på sin broder, han är hemfallen åt Domstolens dom; men den som säger till sin broder: 'Du odåga', han är hemfallen åt Stora rådets dom; och den som säger: 'Du dåre', han är hemfallen åt det brinnande Gehenna.

23 Därför, om du kommer med din gåva till altaret, och där drager dig till minnes att din broder har något emot dig

24 så lägg ned din gåva där framför altaret, och gå först bort och förlik dig med din broder, och kom sedan och bär fram din gåva.

25 Var villig till snar förlikning med din motpart, medan du ännu är med honom på vägen, så att din motpart icke drager dig inför domaren, och domaren överlämnar dig åt rättstjänaren, och du bliver kastad i fängelse.

26 Sannerligen säger jag dig: Du skall icke slippa ut därifrån, förrän du har betalt den yttersta skärven.

Du ser vad det hela handlade om.

Svara -   - 9/1-19 20:59 -


Katrina

Svar till Alexander.

Det är endast Gud som kan döda både kropp och själ, därför ska vi frukta Gud, inte några utsagor, och den andra döden , den döden är definitiv. Evig död. Så det är fritt fram att välja livet eller död.

Den som tror på Gud, och är friköpt, har sitt namn skrivet i Livets Bok får evigt liv.

Frid

Svara -   - 9/1-19 21:45 -


Lotta

Det står faktiskt ordet helvete 10 gånger i svenska Folkbibeln 1998.

Ordspråksboken 27:20, Ordspråksboken 15:11, Lukas 10:15, Upp 20:14, Luk 16:23, Upp 1:18, Matt 11:23, Upp 20:13, Upp 6:8, Matt 16:18.

Det är svårt att förneka detta med tanke på att Jesus så tydligt undervisade om att det bara finns en trång port och en smal väg som leder till livet. Den vida porten och breda vägen leder till fördärvet= helvetet. Men idag är frälsningens dag. Idag finns det möjlighet att välja Jesus som är enda vägen till Gud. När man inser detta blir man motiverad att göra allt för att vinna så många som möjligt medan det finns tid. Det finns inget som ger sådan glädje och tillfredställelse som att få vittna om Jesus. Bed att Herren sänder längtande människor i din väg. Det funkar! Det är så spännande att se hur Gud leder in i situationer där man får möjlighet att vittna.

Fridshälsningar

Lotta

Svara -   - 9/1-19 22:00 -


David Billström

Verkar som många "kristna" skolkade från svenska lektionerna i skolan och inte lärt sig att läsa innantill.

Ska det vara så svårt att läsa Bibeln innantill och ta det för vad som står.

Bibeln är Guds ord men vi har en tendens att alltid kladda ner Bibelorden med våra känslor, tyckanden och mänskliga åsikter.

Bibeln är Guds ord. Full av underbara löften till dig och mig men också fylld av förmaningar och varningar för vårt bästa, för Gud är kärlek.

Jesu frid

Svara -   - 9/1-19 22:17 -


Martin

Jesus säger: Guds rike är inom er. Luk 17:21

Betyder det att också Satans rike är inom de icke-frälsta? Ja, det vågar jag påstå. Men det är också inom oss. Om vi ska vara ärliga. Varje gång vi förtalar, ljuger, halvljuger, skryter osv. Vi har alltså både Guds rike och Satans rike inom oss. En dag kommer Guds rike att fylla hela vårt väsen, det kommer inte finnas någon orenhet i oss. På samma sätt kommer Satans rike att helt uppta människorna i helvetet. Helvetet är alltså kanske i första hand en plats inom människan, inte utanför.

Svara -   - 9/1-19 22:20 -


Katrina

Det beror på, vilka språk och vilken översättningar man läser.

Svara -   - 9/1-19 22:26 -


Leif

Svar till Katrina.

Frågan var ju om det finns en plats där människor skall få sitt straff?

Ja, den finns och Jesus kallar den för det symboliska Gehenna, en eldsjö där synden skall få sitt personliga straff i rättvist mått.

Så förklarar Guds Ord oavsett vilken översättning vi väljer!

Jesu frid...

Svara -   - 9/1-19 22:35 -


Leif

Svar till Katrina.

Och givetvis kommer inte satan eller onda andar att pina människor efter detta jordeliv utan de skall ju själva få tillbaks minst det lidande de själva orsakat mänskligheten.

Svara -   - 9/1-19 22:43 -


Katrina

Svar till Leif.

Observera att jag har inte förnekat gehenna, dödsriket eller eldsjö utan ordet helvete som inte finns i orginaler.

Svara -   - 9/1-19 22:44 -


Joel

Svar till David Billström.

Problemet med olika bibelöversättningar är att kristna översättare är mer togna mot lära än vad som igentligen står i grundtexten. Ungefär som Jehovas vittnen, det är många gånger som man läser en lära och inte vad som igentligen står i grundtexten.

Svara -   - 9/1-19 23:06 -


Leif

Svar till Katrina.

Jag missförstod dig något Katrina, förlåt!

Jag trodde att också du helt var emot Gehenna eller eldsjön, den plats där syndare som förkastat Jesus skall få sina rättmätiga straff en dag, men!

Helvetet skrevs ju redan i Karl den 12;es översättning långt före 1917 års översättning som jag tycker saknar lite udd på flera områden. Att man redan tidigt strävade efter att finna ett passande ersättningsord ord från hebreiskans sheol till det svenska språket är väl inte alls konstigt, eller?

Och att man då valde ordet helvete tycker jag klingar alldeles utmärkt till sheol. Det finns ju tydlig likhet i hebreiskans s(he)o(l) och (hel)vete.

Jag anser det dock vara något småaktigt att haka upp sig på detta ord helvete bara för att många oandliga har stött sig på ordet och inte tycker om berättelsen om en plågoplats. Det är bra om det svider lite hos dem som är på väg till denna eldsjö, det är bättre att få insikt och fruktan för denna hemska plats än att gullas in i fördärvets grop! Och då tycker jag att ordet helvete är alldeles ypperligt...

Mvh Leif...

Svara -   - 10/1-19 04:47 -


Stefan Jonasson

Ordet helvetet är en del av det svenska språket... Alla vet vad det betyder och används flitigt i alla sammanhang.. När jag pratar med någon om det onda och GUD.. Kommer ofta teodicee problemet upp... Då kan jag säga när man ser all ondska på jorden... Det finns ett helvete.. Alla som gjort ont på jorden skall få sitt straff av GUD.. Sen om helvetet dom dödas plats är i jordens inre det är svårt att säga med säkerhet.. Det är nog ingen fysisk plats snarare ett tillstånd frånvaron av GUD.. *Jordens djup* PS 139:15 benen i min kropp var ej osynliga för dig, när jag formades i det fördolda, NÄR JAG BILDADES I JORDENS DJUP.. Vad menas med jordens djup.. I detta sammanhang

Svara -   - 10/1-19 08:32 -


Ingemar B

Om helvetet - igen.

Det är bra, Christer, att du återkommande tar upp detta oerhört viktiga ämne - även om många inte gillar det.

Jag har själv tidigare några gånger skrivit om detta och behöver därför endast förmedla något från mina tidigare inlägg, därför att det på bloggen tillkommit nya läsare.

Jag ser att det råder stor förvirring bland kristna om detta ord. Det främsta skälet till det är sannolikt att ordet ”helvete” varken finns i den hebreiska eller grekiska grundtexten.

Orden ”Sheol”, ”Hades”, ”Gehenna” översätts alla på olika ställen och i olika bibelversioner med ”helvete”. Det kan verka mycket förvirrande för bibelläsaren, men förklaras av likheten i plågorna. Översättningarna förvirrar, men grundtexten är klar. Sedan tillkommer andra ord med samma betydelse.

I NT är det främst Hades och Gehenna som man blandar ihop. Anledningen är mycket enkel: Gehenna och den del av Hades där den rike mannen befann sig (Luk.16: 19-31), översätts båda med ”helvetet”.

Den rike mannen kom inte till Hades (”helvetet”) med sin kropp. Domen har ju ännu ej skett. Det finns alltså folk i Hades som pinas och plågas i elden NU.

Efter domen kastas Hades i eldsjön (Upp. 20:14).

Efter domen, när kropparna har uppstått, blir det en annan situation. ”Det är bättre för dig att en av dina lemmar går förlorad än att hela din kropp kastas i Gehenna” (helvetet) (Matt. 5:29).

”Var inte rädda för dem som dödar kroppen men inte kan döda själen. Frukta i stället honom som kan fördärva både själ och kropp i Gehenna” (helvetet) (Matt.10: 28).

”Sedan skall han säga till dem som står på den vänstra sidan: Gå bort ifrån mig, ni förbannade, till den eviga elden som är beredd åt djävulen och hans änglar” (Matt. 25:41).

”Och djävulen som hade bedragit dem, kastades i sjön av eld och svavel, där också vilddjuret och den falske profeten är. Och de skall plågas dag och natt i evigheternas evigheter” (Upp.20:10).

Det betyder att de som ”besökt” och sett släktingar och andra brinna i ”helvetet”, plågade av djävulen, kan inte ha gjort det med helvetet definierad som Gehenna, ”den eviga elden” eller ”eldsjön”.

Som framgår av dessa bibelcitat finns ingen chans för djävulen att plåga någon på denna plats (Gehenna-helvetet).

Men i Hades-”helvetet” kan situationen vara annorlunda…

Svara -   - 10/1-19 11:00 -


Stefan Jonasson

Mycket bra förklaring... Hades helvetet.. Väntan för dom dödas själar på den yttersta domen sen huruvida djävulen härskar där och är chefs torterare på uppdrag av GUD... Jag tvivlar på det hittar inget belägg för det i bibeln.... Jag har hittat ett ställe i bibeln .........jes 14:9.-11.dödsriket kommer i rörelse för din skull för att ta emot dig när du kommer.. Dom dödas andar vaknar upp för din skull.. Alla jordens ledare.. Alla börjar tala och säger till dig :HAR DU OCKSÅ BLIVIT SVAG SOM VI? DU HAR BLIVIT EN AV OSS.. NER TILL 💀 DÖDSRIKET HAR DIN HÄRLIGHET MÅST FARA OCH DINA HARPORS BULLER.. FÖRUTTNELSEN ÄR BÄDDEN UNDER DIG OCH MASKARNA ÄR DITT TÄCKE... HUR HAR DU INTE FALLIT FRÅN HIMLEN DU STRÅLANDE STJÄRNA 🌟 DU GRYNINGENS SON.... Det kanske antyder att djävulen är maktlös i dödsriket... Och att dom dödas andar vaknar för att uppstå i sina förgängelse kroppar... Det är otydligt om det talas om människan babelkungen eller faktiskt den fallna keruben... I vilket fall som helst uppstår alla i sheol (dödsriket helvetet) de som har gjort ont skall uppstå till dom.. Dom som gjort gott skall uppstå till liv... Kropparna väntar i Mullen på de dödas uppståndelse till den stund GUD bestämt... Dom frälst väntar i paradiset deras ande är hos JESUS... dom som har gjort ont väntar i 💀 dödsriket

Svara -   - 10/1-19 17:43 -


Marie

JAG VILL HÖRA OM DET GLADA BUDSKAPET OCH INTE OM HUR DET FUNGERAR I HELVETET.

SÅSOM DAGENS VÄRLD FUNGERAR MED VÅLD OCH OND BRÅD DÖD, HAT OCH HOT... INTE FÖR MIG!

JAG VET ATT MÅNGA SOM INTE HAR SIN TRO PÅ GUD SKRÄMS AV SÅDAN INFORMATION, KANSKE ALDRIG FINNER JESUS JUST PGA. SÅDANA INLÄGG.

Svara -   - 10/1-19 19:08 -


Joel

Är det någon på den här sidan som har ångest över att människor ska torteras i evighet, finns det någon empati och kärlek över huvudtaget hos er som skriver här. Det är så lätt att säga att människor ska beinna i helvetet men när någon när och kär dör utan Jesus och då kryper sådana frågor under skinnet och gör en galen.

Orsaken att det är så lätt att säga och tro att människor ska berinna för evigt är för att det saknas den nära djupa kärleken som man har till sina föräldra eller till sina barn. Man älskar inte alltså inte sin nästa som sig själv, gjorde man det så skulle man lägga all sin tid på att försöka att rädd människor.

Det är nog allt för många tror på Jesus på grund av rädsla för att hamna i helvetet och det är inget bra sätt att tro på Jesus.

Svara -   - 10/1-19 19:19 -


Katrina

Svar till Joel.

Nej, eftersom jag tror inte på dessa berättelser om demoner som pinar folk efter döden.

Jag tror på en God, Barhärtig och Kärleksfull Gud.

Svara -   - 10/1-19 19:42 -


Katrina

Jag tror på en God, Barmhärtig och Kärleksfull Gud.

ska det stå, förlåt

Svara -   - 10/1-19 19:47 -


Martin

Svar till Joel.

Nja, ångest vet jag inte. Jag längtar efter en tillvaro där inte ondskan finns längre. Där döden har dött. Det som bekymrar mig är att vi har inget språk med vilket vi når människor. Vi pratar frikyrkiska och det är är ingen utanför våra väggar som förstår det språket.

Svara -   - 10/1-19 19:54 -


Leif

Svar till Joel.

Om man har äkta kärlek till sin nästa som är på väg att hamna i helvetet så bör man ständigt med list och Andens ledning försöka hitta vägar som kan nå nästan med sanningen om denna plats.

Att invagga en människa som är på väg till helvetet att denne kan förtrösta på en god mild, förlåtande och kärleksfull Gud även om ingen omvändelse och ånger över synder gjorts är mycket mer ondskefullt än att varna för helvetet!

Svara -   - 10/1-19 20:38 -


David Billström

https://www.apg29.nu/a/4d6

Svara -   - 10/1-19 21:19 -


David Billström

Länk ovan till "Goda nyheter".

Känn er fria att dela med andra

Svara -   - 10/1-19 21:24 -


Katrina

Svar till David Billström.

Ja, det var goda nyheter !

Svara -   - 10/1-19 21:31 -


Stefan Jonasson

Till Marie jag känner samma sak när man börjar ta upp detaljerade beskrivningar av helvetet.... Det blir bara skrämsel som leder till avstånd från det sanna budskapet om GUDS NÅD OCH KÄRLEK.... Det är ingen som har varit i helvetet och kommit tillbaka för att berätta om hur det är där.... Dom tror att dom gör budskapet en tjänst.... Jag försöker bara ta reda på vad bibeln säger om dom yttersta tingen... Alla extra grejer är bara bluff... Och evangelium predikas av avund står det i filliperbrevet 1:15 EN DEL PREDIKAR VISSERLIGEN KRISTUS FÖR ATT DE ÄR AVUNDSJUKA OCH SÖKER STRID, MEN EN DEL GÖR DET I GOD AVSIKT. AV KÄRLEK.... än sen säger paulus KRISTUS blir ändå på ett eller annat sätt predikat, för syns skull eller uppriktigt det är jag glad över... Dom som tycker om att prata mycket om helvetes plågorna. Dom är mer eller mindre lagiska i sitt synsätt av GUDS NÅD.. JESUS FÖRSONING AV NÅD... MEN MAN KAN ALDRIG VARA SÄKER PÅ ATT MAN GJORT TILLRÄCKLIGT FÖR ATT FÖRTJÄNA HIMLEN OCH UNDSLIPPA HELVETET gör du för mycket synder eller är en lat och "sovande" kristen då kommer du till helvetet säger dessa lagiska kristna.....

Svara -   - 10/1-19 22:33 -


Tommy

Tankar. Gud förstockade Farao, så att inte han kunde förstå att Gud själv var med Moses. Det fanns inte ens en skugga av chans för Farao att förstå detta. "Men Gud skulle göra sitt Namn känt." Men om nu Farao vart förstockad av Gud,?. Är Farao i Himlen?. Eller är Farao i Helvetet?. Det var ju Gud själv som förstockade Farao, ingen annan. Står det inte också i Bibeln, "Ni kommer få se dem, ni inte ens kunde föreställa er i Himlen". Vilket kommer isåfall överraska många totalt.. Jag säger att jag själv inte vet vad folk hamnar, Det får Domaren avgöra, som skapat alltsammans Gud. Men jag kan tycka att Jorde Livet innebär stort Lidande o helvete för folk redan här, Krig Tortyr våldtäkter, sjukdomar svält törst, fattigdom. Katastrofer.m.m. på Cigarett Paketen, ser man lidande, man kan drabbas av, om man röker. Men folk röker iallafall. Trots Varnings text o bild, på elände. Så skrämsel verkar inte heller funka. "Vad är det som fungerar då"???. Ja, det måste vara något mer. Jesus talade inte som andra Lärare, vad var det Jesus gjorde, Gud måste väl Öppnat något oerhört i människan själv, något som Omsvepte allt inom dem, ja även yttre. "Jesus Läkte o Botade dem och drev ut Demoner, Predika Guds egen Kärlek." Vägen är smal. Och Korset är en dårskap för världen. Må Gud sända ut rustade människor, många lider. Och Gud "ÄR" Densamme idag som igår o Evighet.

Svara -   - 10/1-19 22:35 -


Martin

Jag undrar om vi inte skämtar lite för mycket ibland. Som är vi på en trevlighets- och måbrakonferens. Jesus skämtade aldrig. Jesus använde inte ironi. Det finns ett allvar, en närvaro av En som är Helig.

Svara -   - 11/1-19 00:51 -


Leif

Svar till Stefan Jonasson .

Det är inte riktigt alltid så svart eller vitt Stefan!

Det var just vissheten jag hade om att jag var på väg mot helvetet som gjorde att jag en dag när det var moget ropade till Jesus om hjälp, och Han frälste mig.

Det var inte de gulliga uppmuntrande orden om att Jesus accepterar mig som jag är som frälste mig utan det, att jag var en stor syndare som var på väg att gå evigt förlorad till en brinnande sjö!

Jag säger inte att detta var det enda som bidrog, men utan denna insikt om helvetet och straff hade jag förmodligen aldrig bett om frälsning och räddning!

Svara -   - 11/1-19 05:46 -


Tom

Står det ”brinna i evighet” i bibelns originaltext?

Vi vet att denna tidsålder ska gå under av hetta och allt ska brinna. Kan det inte vara så att de mest ogudaktiga är kvar på jorden under den tiden och att det är det som är helvetet? Alltså några få år på sin höjd

Svara -   - 11/1-19 07:02 -


nils

Svar till Joel.

En viktig sanning i Bibeln är det Jesus sade,att den som fått mycket,skall utkrävas mer.

Den som vet sin Herres vilja men ej gör det,blir straffad mmed fler slag än den som Inte vet sin herres vilja,men gör vad orätt är. Luk.12:47-48.
Herren dömer männsikan efter det Andliga ljus hon har,varför det blir olika grader av straff i helvetet.
Likaså blir belöningen i Himlen olika efter vår Trohet mot Herren efter det ljus vi har.

Svara -   - 11/1-19 08:05 -


Joel

Svar till Tom.

Ordet i grundtexten är aion som inte betyder evighet, utan avser en begränsad tid med en början och ett slut.

Svara -   - 11/1-19 08:55 -


Joel

Svar till Stefan Jonasson .

Helvetesläran är den lära som skapat flest ateister på vår jord.

Om helvetet är evigt och Jesus tog vårat straff varför är inte Jesus i helvetet nu om straffet är evigt? Vet att Jesus inte kunde behållas av döden men om han inte stannar för evigt så har han inte tagit vårat straff.

Svara -   - 11/1-19 09:14 -


Leif

Svar till Joel.

Joel!

Då måste det betyda att Jesus inte är densamme för alltid utan bara en begränsad tid. Tänk vad lurade vi har blivit? 🙄

Ordet i grundtexten är aion som inte betyder evighet, utan avser en begränsad tid med en början och ett slut.

Jesus Kristus är densamme i går och i dag, så ock i evighet.

(Hebreerbrevet 13:8)

Det måste vänta en obarmhärtig dom över dem som ändrat Guds Ord på det allvarliga viset.

Så en allvarlig fråga Joel!

Menar du då på riktigt allvar att Jesus endast är densamme en begränsad tid eftersom ordet som översatts just är "aion"?

Svara -   - 11/1-19 09:24 -


Joel

Vet inte hur den versen ska översättas men det är väl inte jag som skrivit bibeln, det är väl inte mitt fel att det står tidsperiod men så står det i grundtexten och om du inte får i hop din lär så är det väl ditt problem och inte mitt.

Svara -   - 11/1-19 09:39 -


Stefan Jonasson

Det finns en översättning av Helge Åkesson. Han skriver. Tidsåldrigt liv (evigt liv)... tidsåldrarnas tidsålder(evigheter as evigheter) Tidsåldrigt straff (evigt straff) hur man. Än försöker förstå det eviga och tiden så kommer vi till korta.. För att vi är människor.. Två saker kan vi förstå.. Ett GUDS karaktär och rättvisa... Att brännskada någon i all evighet utan uppehåll.. Är så anstötlig för oss att vi inte kan acceptera att GUD skulle göra så... Evigt straff måste innebära något som vi inte kan förstå.. Den andra saken vi kan förstå och acceptera är att det finns en gudomlig rättvisa ⚖

Svara -   - 11/1-19 10:10 -


Nisse

Varför vill Jesus att vi ska följa honom? Av kärlek, eller av rädsla för helvetet? Vi förfelar hela Guds tanke med försoningen genom att försöka skrämma människor till efterföljelse. Då blir vi inte Guds barn som vill göra det rätta av kärlek till honom, vi blir Guds bandhundar som hålls på den rätta vägen endast med hjälp av omilda ryck i kopplet. Vilken sorts efterföljare tror ni att Jesus vill ha?

Svara -   - 11/1-19 10:15 -


Martin

Svar till Martin.

Vi är tydligen två Martin här.

Du skriver att Jesus aldrig skämtade och att han aldrig var ironisk. Vad grundar du det på?

Vad jag förstår av en del jag läst och hört från de som forskat mer än jag finns det en hel del humor och bokningar i Jesu undervisning. Judar skämtade då precis som idag. Exemplen är många onom film sitcom mm.

Svara -   - 11/1-19 11:42 -


Martin

Inte bokningar, ironi heller överdrifter skulle det stå.

Svara -   - 11/1-19 11:45 -


Leif

Svar till Joel.

Jo då, jag får ihop det, och "aion" kan mycket väl helt korrekt översättas till evighet och inte tidsperiod som du säger.

Så det är inte jag som har problem med grundtexten i detta fall utan några som inte med sitt mänskliga fönuftstänkande kan acceptera att Guds Ord talar om evigt straff.

De som översatte dessa Bibelställen har gjort det under Andens ledning. Så det är bättre att tro på Bibeln än på dem som försöker förändra den!

Svara -   - 11/1-19 12:24 -


Leif

Svar till Joel.

varför är inte Jesus i helvetet nu

Jesus är Rättfärdig och sådana kan aldrig hamna i helvetet! Han hamnade aldrig där när Han dog för våra synder heller. Däremot besökte Han dödsriket där de ofrälsta hålls i förvar till domens dag, den platsen är inte detsamma som helvetet.

Jesu frid broder...

Svara -   - 11/1-19 12:35 -


Leif

Svar till Nisse .

Jesus vill givetvis att vi av kärlek skall följa Honom, men det är inte alls ovanligt att människir söker Gud pga att man hamnat i svårigheter och nöd. Har du missat det?

Det är oftast först efter omvändelsen från det onda som Guds kärlek fyller människan, eller har jag helt fel menar du?

Svara -   - 11/1-19 12:41 -


Nisse

Svar till Leif.

Att söka Gud för att man har kommit fram till att man inte reder ut det här livet på egen hand är inte detsamma som att underkasta sig Gud av rädsla för alternativet.

Svara -   - 11/1-19 14:22 -


Leif

Svar till Nisse .

Det kan ju vara så att man pga rädsla för helvetet inte vågade ta sitt liv...l

Svara -   - 11/1-19 15:07 -


Joel

Svar till Leif.

Det står att straffet är lagt på honom Jes53:5 och tydligen så är inte Jesus i helvetet nu, det borde han vara om Jes53:5 stämmer.

Svara -   - 11/1-19 15:12 -


Martin

Jag upprepar vad jag skrev tidigt i tråden: James L Melton förkunnar också att jultomten är djävulen/satan i förklädnad.

Vi ska nog inte ta artikeln som Christer översatt på fullt allvar. :)

Svara -   - 11/1-19 15:23 -


Joel

Svar till Leif.

Eon går tillbaka till den grekiska aiōn , "ålder". En ålder är inte lätt att mäta, och det är inte heller ett eon. Båda är bara riktigt långa perioder, men i vetenskap är en eon ungefär en miljard år

Är det riktigt länge så kan man skriva evigheters evighet som det står i bibeln, först en evighet och sedan en evighet till, det måste vara riktigt länge.

Svara -   - 11/1-19 15:37 -


Roger T. W.

"I detta sheol nere i jordens djup (Ps 63:10) vilade de döda i stoftet, orörliga, utan känsel och medvetande. "

*Jordens djup* PS 139:15 benen i min kropp var ej osynliga för dig, när jag formades i det fördolda, NÄR JAG BILDADES I JORDENS DJUP.. Vad menas med jordens djup.. I detta sammanhang"

Dessa citat har fått några att undra om reinkarnation finns. Det riktiga helvetet är dock evigt. Det är i detta liv vi har vårt val. Vänta ej på nästa. Formas några om i underjorden? Det är en av mina första frågor när jag dör och den dagen är inte långt borta. I detta sammanhang, om de unga inte vill ta över, som de tidigare har gjort i tusentals år.

Svara -   - 11/1-19 16:10 -


Martin

För den som är intresserad att läsa pastor Mssons undervisning om santa/satan:

http://www.biblebelievers.com/jmelton/SantaClause.html

Svara -   - 11/1-19 16:15 -


Asbjørn Nakken

Om jeg kunne anbefale (recommendera) en bok som ville være en "eye-opener" for mange, ville det være Edward William Fudge`s bok "The Fire That Consumes". Her blir hele Bibelen grundig undersøkt for å finne ut hva som blir de ondes endelige skjebne. Fudge konkluderer med at "conditionalism" er Bibelens lære hva dette angår, det vil si at mennesker trenger en oppstandelse for å leve videre etter døden.

a) Bare Gud har udødelighet, og mennesker får kun udødelighet, evig liv, gjennom å tro på Jesus.

b) Tidlig kristendom ble påvirket av hedensk, gresk filosofi, og derifra kom læren om den udødelige sjel, og at sjelen ikke kan dø, inn i kirken.

c) Fudge konkluderer med at de onde (Gud og Jesus dømmer) ikke vil pines eller plages uendelig i et brennende helvete. Han mener Bibelen lærer at de onde vil bli oppreist i de siste dager, bli dømt, kastes i en brennende ildsjø og da omkomme, dø "den ande død", og være borte for alltid.

Svara -   - 11/1-19 16:47 -


Katrina

Hej, Roger!

Jag ser poesi beskrivning i liknelse form här. Jag tänker så här, man planterar säd i god jord man valt och tillräckligt djupt för att det ska vara dolt för andra, men Gud ser den säden och bevakar dess utveckling till fin frukt.

Kanske till nån hjälp i tankar

Frid

Svara -   - 11/1-19 16:47 -


Katrina

Svar till Roger T. W..

PS

Jorden djup.

Läser du verser före och efter så ser jag att det handlar om hur ett barn utvecklas i livmoder.

Svara -   - 11/1-19 17:22 -


Leif

Svar till Joel.

Jesus är densamme igår och idag, så ock till evig tid, alltså utan början och utan slut, så i det fallet betyder "aion" just det, oändlig!

Han står där utan far eller mor eller släktregister. Hans tid saknar början och hans liv har inget slut. Därför är han lik Guds Son, präst för alltid.

(Hebreerbrevet 7:3)

Nog om det!

Men angående straffet så tog Jesus straffet. Straffet handlade inte om att Jesus skulle till helvetet utan om att bli plågad och dödad här på jorden. När Han hade fullbordat denna uppgift så var det klart och över. Hans lidande var över i och med Golgata död på korset, Han behövde alltså inte hamna i helvetet. Varför du hakat upp dig på det vet jag inte? Men det är i alla fall en felaktig tanke.

Han gick ner till dödsriket vilket inte alls är detsamma som den brinnande sjön, där förkunnade Han under en kort tid men lidandets tid var över redan på Golgata och något helvete var aldrig tänkt för Jesus, det räckte med Hans jordiska kropp och döden på korset, det var det fullkomliga priset för dig och mig!

Jesu frid....

Svara -   - 11/1-19 17:43 -


Katrina

Svar till Leif.

Jag tänker så här, Han tog på sig alla våra synder och vi har fått förlåtelse utom den synden som är mot DHA där finns ingen förlåtelse.

Då ser man det hela klarare. eller.

Frid

Svara -   - 11/1-19 18:13 -


Leif

Svar till Katrina.

Kanske jag inte ser det direkt klarare än tidigare, men visst är det så att den som hädar DHA hamnar i fördärvet och evigt straff, ingen förlåtelse. All annan synd får människor förlåtelse för om man tar emot Jesus Kristus som Frälsare!

Svara -   - 11/1-19 18:33 -


Martin

Svar till Martin.

Vi är tydligen två Martin här.

Du skriver att Jesus aldrig skämtade och att han aldrig var ironisk. Vad grundar du det på?

Vad jag förstår av en del jag läst och hört från de som forskat mer än jag finns det en hel del humor och bokningar i Jesu undervisning. Judar skämtade då precis som idag. Exemplen är många onom film sitcom mm

Svara -   - 11/1-19 21:49 -


Joel

“Därför säger jag er: All synd och hädelse skall människorna få förlåtelse för, men hädelse mot Anden skall inte förlåtas. Den som säger något mot Människosonen skall få förlåtelse. Men den som talar mot den helige Ande skall inte få förlåtelse vare sig i den här tidsåldern eller i den kommande.” (Matt 12:31-32)

Denna vers säger inderekt att det finns förlåtese i kommande tidsålder men inte om man hädat Anden.

Svara -   - 11/1-19 22:46 -


Roger T. W.

Svar till Katrina.

Nytt försök. Roger. T. W.

Jag är ganska okunnig, men jag tror att vi uppstår på tredje dagen, men inte som Herren. Då får vi ställa vilka frågor som helst. Herren är allsmäktig, hur är det med människors möten och de barn som sedan föds? Den där reinkarnationen jag inte ser i Bibeln, hur är det med den? Om vi kommer till Himmelen fortsätter vi att lära oss i evighet. Herrens verk tar inte slut. De kan inte ta slut, Han är evig skapare. "Jag gör allting nytt", säger Han.

Ja, nog föds vi i moderlivet, men vi säger ju moder jord. Åtminstone en redan död kristen säger att det finns två helveten. Från det ena kommer man inte loss, där förblir man i evighet, men i det andra renas man som i eld. Jag kan inte grundspråken. Jag får ofta datorproblem när jag ska posta.

Jag är ganska okunnig, men jag tror att vi uppstår på tredje dagen, men inte som Herren. Då får vi ställa vilka frågor som helst. Herren är allsmäktig, hur är det med människors möten och de barn som sedan föds? Den där reinkarnationen jag inte ser i Bibeln, hur är det med den? Om vi kommer till Himmelen fortsätter vi att lära oss i evighet. Herrens verk tar inte slut. De kan inte ta slut, Han är evig skapare. "Jag gör allting nytt", säger Han.

Ja, nog föds vi i moderlivet, men vi säger ju moder jord. Åtminstone en redan död kristen säger att det finns två helveten. Från det ena kommer man inte loss, där förblir man i evighet, men i det andra renas man som i eld. Jag kan inte grundspråken. Jag får ofta datorproblem när jag ska posta.

Svara -   - 12/1-19 14:26 -


Martin

Svar till Martin.

Jag grundar det på Bibeln naturligtvis. Det finns inte en händelse beskriven där Jesus skrattar, men flera där Han gråter. Nu menar jag inte att en kristen inte ska få skratta och ha roligt. Och mitt inlägg var slarvigt skrivet. Jag menar bara att när en människa går från död till liv är det blodigt allvar, det är en kamp som de som har varit kristna sen barnsben inte kan förstå.

Svara -   - 12/1-19 19:46 -


Martin

Svar till Martin.

Är jag då diskvalificerad som vuxit upp och levt och lever i min tro? Tror jag förstår vad du menar, men det låter lite konstigt.

Sedan har jag svårt att tro att vår frälsare som är helt och fullt Gud och helt och fullt människa av kött och blod inte uttryckte glädje och skratt och humor. Ser det inte som motsatts till allvar.

Svara -   - 12/1-19 22:34 -


Leif

Svar till Martin.

Här finns lite Bibelställen om Jesu glädje. Det är från olika översättningar men det handlar ändå om Jesu glädje, och dessutom vet jag om att det finns ett ställe någonstans som jag inte hittar just nu som säger att Han hade mer glädje än någon annan!

(Joh 15:11) Detta har jag sagt till er för att min glädje ska vara i er så att er glädje blir fullkomlig.

(Gal 5:22) Men Andens frukt är kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trofasthet,

(Ordsp 8:27‭-‬31) När han beredde himlen var jag där, när han välvde ett valv över djupen, när han fäste skyarna där uppe och djupets källor bröt fram med kraft, när han satte en gräns för havet och vattnet stannade där han befallt, när han lade jordens grund, då var jag verksam vid hans sida. Jag var hans glädje dag efter dag, ständigt jublande inför honom. Jag jublade över hela hans värld och hade min glädje hos människors barn.

(Apg 2:24‭-‬26) Men Gud har uppväckt honom och löst honom ur dödens vånda, eftersom det inte var möjligt för döden att behålla honom. David säger om honom: Jag har alltid Herren för ögonen. Han är vid min högra sida för att jag inte ska vackla. Därför gläds mitt hjärta och jublar min tunga. Även min kropp får vila i trygghet.

Jesu frid...

Svara -   - 13/1-19 08:04 -


Martin

Svar till Leif.

Leif, att skämta och känna glädje är inte samma sak. Att skämta är att säga att en anka som jobbar som snickare går in på en bar och beställer en macka och en öl. Bartendern, som vet att en cirkus har slagit upp sitt tält i närheten, tänker att den där ankan skulle ju vara perfekt för en cirkus. Så bartendern säger till ankan att du kanske kan söka jobb på cirkusen tvärsöver gatan. Ankan svarar: Vad i hela världen ska dom med en snickare till?

Det är ett skämt, bra eller dåligt. Glädje är något annat. Det är en djup känsla av lycka. Man kan skratta utan att känna glädje och man kan känna glädje utan att skratta. Varför ska du hela tiden säga emot? Jag skrev att Jesus inte skämtade eller var ironisk, och att det i Bibeln inte finns en händelse beskriven där Han skrattade. Har jag fel? Visa mig då det bibelstället. Men visa dig själv vuxen nog att kunna läsa vad jag skriver.

Svara -   - 13/1-19 08:57 -


Leif

Svar till Martin.

Jag ber om förlåtelse om du upplevde det som om att jag skulle säga emot dig, det var inte alls så jag menar. Jag har heller inte riktigt exakt läst igenom vad ni sagt om just det här med glädje och skratt. Jag tyckte bara att någon inte hade sett att Jesus var oerhört glad.

Jag ville bara visa att Jesus var en genomglad man som människa och inte endast en med ständigt allvarlig blick!

Däremot saknade Jesus säkerligen den elaka ironins skämtande, men att skoja så att det många ggr ledde till skratt det tror jag absolut att Han gjorde.

Jesu frid...

Svara -   - 13/1-19 09:37 -


Leif

Svar till Martin.

Jag blandar dessutom ihop dig Martin med en annan Martin, så det är inte så enkelt alla ggr det här 😪

Svara -   - 13/1-19 09:39 -


Martin

Jag har nu tagit mig tid att studera lite mer av pastor Meltons undervisning och hans församling.

Du bedömer naturligtvis själv, men jag är minst sagt skeptisk.
http://www.biblebaptistpublications.org/home.html
Martin H

Svara -   - 20/1-19 19:44 -


Din kommentar

Första gången du skriver måste ditt namn och mejl godkännas.


Kom ihåg mig?



YOG nkauj nyab xav rov qab mus rau ces thiab tau pab koj tu siab

yog nkauj nyab

Shamima Begum yog 15 xyoo thaum nws tuaj koom lub Caliphate Islamic lub xeev kom muaj muab yug rau ib tug yog-neeg ua phem. Nws yug tau ob tug me nyuam uas twb tsis saib xyuas thiab tuag. Tam sim no nws tau muab yug mus rau nws peb tus me nyuam 19 xyoo thiab xav rov qab mus rau hais.

14

Läs allt!


Lub undesired - Part 21

hauv pliaj

Kuv hais ntxiv thiab tsiv zaj dab neeg ntawm kuv raws li ib tug me tub undesirable. 

3

Läs allt!


Hli rov qab thiab daim av nyob rau hauv cov duab tib yam

Hli thiab lub ntiaj teb

Suav satellite Longjiang-2 yees duab lub hli rov qab thiab daim av nyob rau hauv cov duab tib yam.

83

Läs allt!


Lub undesired - Part 20

hauv pliaj

Cov txuas ntxiv rau cov harrowing zaj dab neeg ntawm kuv thaum yau raws li ib tug pliaj tus me nyuam.

5

Läs allt!


LGBTQ tsev kawm ntawv qhia tias yog tus txiv neej yog tsis

LGBTQ tsev kawm ntawv qhia tias yog tus txiv neej yog tsis

Tshiab Dagbladet. 

Sweden tus thawj LGBT kawm ntawv qib siab muab txhua xyoo kev cob qhia rau LGBT cov neeg thiab feminists nyob rau hauv rhuav lub kev cai. 

22

Läs allt!


Cov poj niam tau tam sim no ua rho menyuam thoob plaws cev xeeb tub nyob rau hauv New York

Raws li nws yog nyob rau hauv lub hnub ntawm Nau-a ...

Los ntawm Mikael Walfridsson  Lub hnub qub, cov ntshav hli ci nyob rau hauv lub ntuj tshaj New York, coj lub nroog, uas koj tau tam sim no ua ib tug rho menyuam uas thov nyob rau hauv cov poj niam tag nrho uas cev xeeb tub.

45

Läs allt!


Rapture los yog kev txom nyem?

Rapture los yog kev txom nyem?

Los ntawm Holger Nilsson Kuv yuav tsis ncaj ncees lawm thiab nyuaj kev txom nyem lov, kuv yuav tam sim ntawd hais tias qhov no yog ib tug yaj saub ua kom tiav thiab peb yuav tsum tig deb ntawm lub Antichrist, thiab peb yuav muaj mus yauv mus enormous kev txom nyem. Tab sis, yog hais tias kuv yog txoj kev thiab txhua leej txhua tus lwm tus neeg uas xav tias yog li - hais tias Yexus yuav los thaum twg los lub sij hawm thiab ua nws - ces cov neeg uas tsis qhia tsis muaj lub sij hawm los kho lawv cov lus, hais tias peb yuav ua li cas.

18

Läs allt!


Lub pliaj - Part 19

Lub pliaj - Part 19

Nyob rau hauv no ib feem kuv yuav qhia rau koj heev distressing kev tshwm sim, dab tsi tshwm sim rau Michael raws li kuv tau txais mus rau hauv ib tug sib ntaus nrog rau lub xeem ib feem.

4

Läs allt!


"Christian" rapper puas tau raug ntes rau raping ib tug neeg xiam oob qhab poj niam nyob ntawm lub tsev laus

Kuv xav seb mas, tsis yog ib tug lo lus hais tias ib tug rapping nurse yog hais tias nws yog txhaum ntawm lub rape ntawm ib tug neeg xiam oob qhab poj niam, ib tug Christian.

6

Läs allt!


Cov believer lub zoo - Part 4

Christer Åberg nug lub tsev ntawm Holger Nilsson txog cov believer tus zoo nyob. Part 4 tawm ntawm 10.

0

Läs allt!


Lavxias teb sab warplanes ya mus rau Swedish chaw uas zoo heev tsis muaj kev tso cai

Lavxias teb sab warplanes ya mus rau Swedish chaw uas zoo heev tsis muaj kev tso cai

Daim duab: Aftonbladet. 

Peb Lavxias teb sab tub rog dav hlau ya mus tsis tau tso cai nyob rau hauv ib tug luv luv lub sij hawm nyob rau hauv Swedish chaw uas zoo heev rau hnub Saturday. Ib tug SIGINT dav hlau, thiab ob warplanes ya mus tshaj Karlshamn.

12

Läs allt!


Islam tus vajtswv cuav no tsis yog kuv

Islam tus vajtswv cuav no tsis yog kuv

Nyeem ntawv Mail los ntawm Stefan Eliasson

Ntseeg thiab Muslims pe hawm tib tug Vajtswv? Islam qhia hais tias tus Qur'an yog qhov kawg ntawm Vajtswv lub kev tshwm sim, uas hloov cov ua ntej lawm cov vaj lug kub, piv txwv li lub Torah thiab hauv phau Vajlugkub. Qhov no txhais tau tias zoo sib xws nyob rau hauv cov ntseeg Vajtswv thiab Islam yuav tsum tau kev. Yog hais tias koj kawm lub npe sai tim khawv hais tias tus thov yuav tsis tau ntau tshaj cuav.

2

Läs allt!


Flykting från Irak: Kära svenskar, ni är för snälla!

En flykting från Irak som blev frälst i Sverige delar ett intensivt budskap och sin bön för Sverige.

35

Läs allt!


Lub pliaj - Part 18

Christer Åberg pliaj

Lub 18th ib feem ntawm kuv serial txog kuv thaum yau. Peb tau tuaj mus rau lub tsev kawm ntawv thaum kuv pib nyob rau hauv qib xya. Qhov no yog ib feem yuav xav tsis thoob rau koj, uas nws tau ua rau kuv thaum nws tshwm sim.

3

Läs allt!


Prenumera på Youtubekanalen Apg29.nu

Tsiv teb tsaws Board nug cov tsis ncaj ncees lawm cov lus nug los mus txiav txim yog tias koj yog ib tug Christian

test2

Feem ntau ntawm cov tsiv teb tsaws Board 12 lus nug no kiag tsis yooj yim sua teb, thiab kuj tag tsis zoo thaum nws ua tau tsuas xav tau ib qhov teeb meem los txiav txim seb yog ib tug neeg yog ib tug ntseeg los yog tsis.

32

Läs allt!


Tshiab hnub nyoog paves txoj kev rau tus Antichrist

Tshiab hnub nyoog paves txoj kev rau tus Antichrist

Los ntawm Holger Nilsson  Nyob rau hauv lub 1980s, peb muaj ntau thiab ntau tuaj nyob lub sij hawm "Tshiab hnub nyoog". Tseem yog li ntawd, li cas los xij, muaj coob tus puzzled by dab tsi tus tshiab era yog ib yam dab tsi, txawm lub fact tias lab nyob ib ncig ntawm lub ntiaj teb no tau raug, cuam tshuam thiab koom tes nyob rau hauv no sib tam sim no cheb tsev rau pem hauv ntej. Piv txwv li, nyob rau hauv xyoo-end 1986-87, xyoo tshiab lub tswv yim, nws yog lub tsheej lab ntawm cov neeg uas mus rau hauv meditation, mooj thiab ritual ua. Nws yog tsis muaj coincidence tias qhov no tshwm sim, tiam sis nws yog ib tug hauj lwm ua ke rau siab ntawm tus tshiab era neeg thoob ntiaj teb.

46

Läs allt!


Yuav ib tug uas hloov nrog txiv neej pw rau saum ntuj ceeb tsheej?

transsexual

Yuav cov neeg mus rau hauv saum ntuj ceeb tsheej uas tau hloov nrog txiv neej pw los ntawm kev phais?

9

Läs allt!


Kristna TV-kanaler i Sverige

Kristen TV i Sverige

Det finns många bra svenska kristna tv-kanaler i Sverige. Både som går på satellit, kabel och webben! Här listas alla kanaler.

34

Läs allt!


Ntseeg raug tsim txom ntau dua puas tau

Qhib Qhov Rooj World Watch List 2019

Image: Qhib Qhov Rooj. 

Qhib Qhov Rooj 'txhua xyoo ntiaj teb Watch List ntawm persecuted ntseeg qhia tau hais tias 2019 yog qhov phem tshaj xyoo puas tau. Nws yog nyob deb ntawm cov feem ntau nyuaj xyoo txij li thaum cov ntaub ntawv pib.

20

Läs allt!


Vecka 08, fredag 22 februari 2019 kl. 10:47

Jesus söker: Pia!

"Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son [Jesus], för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv." - Joh 3:16

"Men så många som tog emot honom [Jesus], åt dem gav han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn. De som blev födda, inte av blod, inte heller av köttets vilja, inte heller av någon mans vilja, utan av Gud. - Joh 1:12-13"

Vill du bli frälst och få alla dina synder förlåtna? - Be den här bönen:

Jesus, jag tar emot dig nu och bekänner dig som min Herre och Frälsare. Jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Jag ber om förlåtelse för alla mina synder. Tack att jag nu är frälst. Tack att du har förlåtit mig och tack att jag nu är ett Guds barn. Amen.

Tog du emot Jesus i bönen här ovan?
» Ja!

Cov neeg txhaum?

cov phooj ywg

Nyeem ntawv Mail los ntawm David Billström Yexus yog peb tus thawj luag hauj lwm qauv mus cuag rau cov neeg uas tsis ntseeg. Thaum Yexus tau taug lub ntiaj teb, nws paub tias dab tsi yog yuav mus nyob rau hauv cov neeg uas tuaj mus rau nws. Nws yog tib yam niaj hnub no.

3

Läs allt!


Christer Åberg sjunger: Vem är Kungen i djungeln?

Måste bara ses! Christer Åberg sjunger och spelar ukulele sången: Vem är Kungen i djungeln? 

3

Läs allt!


Senaste kommentarer


Ib tug tuag saum ntoo khaublig McJesus tsev cia puav pheej nyob rau hauv Ixayees

Muab McJesus

Yees duab: SVT. 

Protests nyob rau hauv Ixayees tiv thaiv Jani Leinonen "artwork" McJesus depicting ib tug tuag saum ntoo khaublig Ronald McDonald.

6

Läs allt!


Lub undesired - Part 17

Christer Åberg tos txais

Tam sim no kuv mus nrog kuv tuav thiab menyuam serial los ntawm kuv thaum yau. Cov zaj dab neeg yuav ua rau kom nyob rau hauv kev siv thiab ua txawm ntau txaus ntshai. Ib txhia heev exciting thiab gripping seem tam sim no cov lus dag ua ntej.

0

Läs allt!


Ib tug silence Yexus - Tus txiv neej uas tua Vajtswv lub suab - Part 6

Roman tub rog

Hans Jansson, Uppsala Helauj Atipas tau raws li peb dua nyob rau hauv lub biblical zaj dabneeg. Lub sij hawm no nws stands ua ntej Yexus. Nws tau ces tau peb lub xyoos txij thaum John the Baptist lub beheading.

2

Läs allt!


Phem daim ntawv teev - Tus txiv neej uas tua Vajtswv lub suab - Part 5

tub rog

Los ntawm Hans Jansson , Uppsala Muaj yog ib yam dab tsi "ntse" thiab kev phem ntawm Helauj ua nyob rau hauv cov ntsiab lus teb peb yuav piav txog. Uas coj kuv mus rau dab tsi yog sau nyob rau hauv phau ntawv Chiv Keeb.

5

Läs allt!


Kristin tus yav tom ntej yog muaj tseeb nrog peb lub sij hawm

- Ib tug los yav tom ntej txog lub sij hawm kawg!

Cov ancient yav tom ntej los ntawm lub 1800s tham txog Yexus qhia nyob rau hauv toj siab hauv Sweden nyob rau hauv lub hnub nyoog kawg, thiab ces nyob rau lub roob rau txhua tus neeg saib!

14

Läs allt!


"Vajtswv foom koob hmoov rau rho me nyuam tawm thiab lub tebchaws United States of America"

Nyeem ntawv Mail los ntawm Nils 

Rho menyuam - Niam

Ib tug poj niam tam sim no muaj ib qho kev pab Netflix Cua twg nws them tribute rau rho me nyuam tawm, thiab xaus nrog cov lus: "Vajtswv foom koob hmoov rau rho menyuam thiab lub tebchaws United States of America", thiab hu nkauj thiab seev cev rau nws.

38

Läs allt!


Nyob rau hauv ntuj raug txim, quaj los kuamuag vim neeg txhaum

Yog hais tias koj mus rau ntuj raug txim, koj quaj los kuamuag vim. Hais tias yog dab tsi ntuj raug txim yog rau. Ib yam li tus neeg nplua nuj nyob rau hauv Lukas 16, koj mam li yuav tau quaj los kuamuag vim nyob rau hauv cov nplaim taws. Tag nrho cov neeg txhaum mus rau ntuj raug txim, thiab lawv mus ntawd lawv yuav quaj los kuamuag vim.

103

Läs allt!


Cov me nyuam mos twb yeej ib 'ex'

Cov me nyuam mos twb yeej ib ex

Yees duab: Screenshot ntawm Facebook. 

Neeg uas nyob ntawm New York City tau tam sim no hloov lawv cov tub los ntxhais tsis muaj ib tug kho mob daim ntawv pov thawj. Ntxiv mus, lawv muaj peev xwm txawm hloov lawv tus me nyuam mos lub tub los ntxhais.

5

Läs allt!


Yog hais tias koj twb yug los nyob rau hauv lub tsis ncaj ncees lawm lub cev, koj yuav tau yug dua tshiab

Loui Xuab zeb

Yees duab: SVT. 

Louise Nelum Sanda Mali "Loui" Sand, 26, yog ib tug Swedish handball lub hnub qub uas tam sim no tsis ua si handball yuav tsum tau soj ntsuam rau cov tub los ntxhais dysphoria. 

2

Läs allt!


Christian Bale: Ua tsaug rau dab ntxwg nyoog tshoov siab

Nyeem ntawv Mail: Pelle Lindberg 

Christian Bale: Ua tsaug rau dab ntxwg nyoog tshoov siab

Daim duab: Los ntawm TV4. 

Nqe rau zoo tshaj plaws Actor mus actor Christian Bale nyob rau hauv cov zaj duab xis Vice, uas tsaug nws kev tshoov siab: Xatas.

43

Läs allt!




Apg29 har tusentals bloggartiklar! Gå vidare till fler artiklar:

NÄSTA


STÖD APG29! Bankkonto: 8169-5,303 725 382-4 | Swish: 070 935 66 96 | Paypal: https://www.paypal.me/apg29

Christer Åberg och dottern Desiré.

Denna bloggsajt är skapad och drivs av evangelisten Christer Åberg, 55 år gammal. Christer Åberg blev frälst då han tog emot Jesus som sin Herre för 35 år sedan. Bloggsajten Apg29 har funnits på nätet sedan 2001, alltså 18 år i år. Christer Åberg är en änkeman sedan 2008. Han har en dotter på 13 år, Desiré, som brukar kallas för "Dessan", och en son i himlen, Joel, som skulle ha varit 11 år om han hade levt idag. Allt detta finns att läsa om i boken Den längsta natten. Christer Åberg drivs av att förkunna om Jesus och hur man blir frälst. Det är därför som denna bloggsajt finns till.

Varsågod! Du får kopiera mina artiklar och publicera på din egen blogg eller hemsida om du länkar till sidan du har hämtat det!

MediaCreeper

Apg29 använder cookies. Cookies är en liten fil som lagras i din dator. Detta går att stänga av i din webbläsare.

TA EMOT JESUS!

↑ Upp