Surfar nu: 379 www.apg29.nu


Olemme Kristuksen ruumis - miten tämä alkoholia?

Olemme Kristuksen ruumis, mitä sinusta alkoholiin?

Lukija Mail  Smith

Tulen nyt aihe, joka on usein keskusteltu kristillisessä kontekstissa, ja se on meidän suhde alkoholiin. Kun kuuntelen monet kristityt, ne on kaikenlaisia ​​pyyntöjä puolustaa tätä juomalla viiniä. Harvoin kuulee nämä ihmiset tarvitsevat eivät vahingoita tai aiheuta veljensä / sisarensa tapauksista.

Jumalan Sana sanoo, että olemme Kristuksen ruumis. Roomalaiskirjeen luvussa 7 jae kertoo, että ruumiin kautta Kristus kuoli lain, me kuulumme enää itseämme ja Paavali kehottaa meitä kantaa hyvää hedelmää. Elimeksi, me olemme vastuussa toisiaan. 

Roomalaiskirjeen luvussa 14 jakeessa 21, kuten Paavali sanoo: 

"On parempi olla syömättä lihaa tai juoda viiniä tai tee mitään muuta, että veljesi loukkaantua." 

Suhteemme alkoholi

Tulen nyt aihe, joka on usein keskusteltu kristillisessä kontekstissa, ja se on meidän suhde alkoholiin. Kun kuuntelen monet kristityt, ne on kaikenlaisia ​​pyyntöjä puolustaa tätä juomalla viiniä. Harvoin kuulee nämä ihmiset tarvitsevat eivät vahingoita tai aiheuta veljensä / sisarensa tapauksista. 

Jotkut teistä tietävät Olen entinen addikti, ja sitten minulla on siis juo paljon viiniä / alkoholin elämässäni. Kun minun vapaus minulla Kristuksessa voi olla omaatuntoa toisten case joten se ei ole niin kuin me kävelemään rakkaudessa kohtaan naapurimme. 

Valitettavasti olen ollut monta kertaa jossa kristityt käskenyt alkoholin ja missä he juovat viiniä kanssani, vaikka he tietävät Olen entinen addikti. Nyt on selvää, että minulla on velvollisuus teoistani, mutta myös olet veljeni / siskoni on vastuu johda minua tapaukseen. 

Joten tämä aihe Alkoholi, olen kuullut niin monia eri puolustus puhetta, mutta valitettavasti ei ole mitään puolustamaan täällä. Uskovina ja käynnistä sitten sen pitäisi olla itsestään selvää, ei juoda ja siten esimerkkinä heikko uskossa. Itse olen ihastunut viiniä ja saa sitten pysyä poissa juomasta. 

Jos veli tai sisar on heikko

Tämä aihe on liian monta, että olen nyt kirjoittaa erittäin herkkä. Ja haluaisin yrittää kirjoittaa niin, että kukaan ei veloiteta, mutta näkee entisen addikti ajattelematta kuinka tulkitsen Jumalan sanaa tässä asiassa. 

Jos veli tai sisar on heikko lihassa, ja alkaa puhua viiniä, esimerkiksi se voi laukaista halu juoda. Joten sen sijaan puolustaessaan suhdetta alkoholiin, on parempi seisomaan hänen heikko veli / sisko ja pidättäytymään juominen niin et saa toisessa tapauksessa. 

Aihetta ei pitäisi ottaa kristityssä yhteydessä vaan itsestäänselvyys hengellisesti kypsä kristitty. Kun kuulen ja jopa lukea miten jotkut kristityt väittävät tästä asiasta eri sanankohtia, joten olen väittäen takaisin sanankohtia samoin. Toisin sanoen, Raamatussa on paljon sanottavaa meille tästä asiasta. 

Sananlaskujen luvussa 23, jakeet 29-35:

"Kuka itkee" Voi "joka huutaa" Voi "? Kuka aiheuttaa riitaa, jotka valittavat? Kuka haavat ilman syytä? Kuka sumuinen silmät? Jotka pysyvät pitkään on viini, jotka menevät kokeilemaan maustettua viiniä. Älä katso viini on punainen, kun se antaa tällaisen väri kuppi, ja virtaa alas niin helposti. Lopuksi puree kuin käärme ja pistää kuin kyy. silmät katselen outoja naisia, ja sydämesi on täyttä hölynpölyä. Saat kuten joka on aivan meren tai leijuu maston. "he peliä, mutta se ei haittaa, he antavat minulle pelaajan, mutta en tiedä mitään. Milloin herään jotta voin saada käsiinsä enemmän ? "

Viini lopulta puree kuin käärme ja pistää kuin kyykäärme

Tämä voi sopia, että viini lopulta puree kuin käärme ja pistää kuin kyykäärme, sydämeni sanoo asioita, joita te katkerasti pahoillani. Kysynkin teille, joilla on massa puolustus juoda, miksi altistaa itsesi tämän riskin? Okei, sanot on silmällä kaiken. 

Sanoin hyvin, monta vuotta olin vapaa kunnes tapasin tytön, joka Roikuin ulos Uumajan ja usein joi viiniä illallisella, monta vuotta, voisin juoda lasillisen, mutta sitten, kun ongelmat olivat erittäin vaikea tulevat minun elämä niin kaaduin viinin. 

Paavali sanoo Ef luvussa 5 jakeessa 18:

"Huumata itseänne viiniä, tällainen johtaa elämään paheita. Olkoon itsenne sijaan täynnä Henkeä." 

Seuraukset voivat olla monia todistaa 

Seuraukset juomisen, monet meistä todistaa, naisia, jotka asuivat tai elää miehiä, jotka juovat, kärsivien lasten ja niin edelleen, nyt sen sijaan täynnä Henkeä. Hengen täyttämä kristillinen ottaa vastuun veljiään / sisaria Kristuksen ruumis, joten kehotan kristittyjä helnyktert elämänsä Kristukselle kunnioitetaan. 

Kuvittele jos naapuri, jolla on alkoholiongelma tulee luoksesi ja auttaa, mutta sitten näet, että juot viiniä niin voitte kuvitella, että hän ei luota sinuun. Henkilökohtaisesti en halua kääntyä veli / sisar rukoiltavaksi / apua ongelmaani juominen, tiedän, että hän juo viiniä. Se tuntuu hyvältä oudolta tai mitä sinä ajattelet? 

Voiko "vapaa" elämä Kristuksessa saada muut pudota?

Lopuksi, tämä on mielestäni tärkeää. Voiko "vapaa" elämä Kristuksessa saada muut putoavat, rajoitan vapautta, miltä alueelta muut voivat pudota. Se on kristillistä rakkautta! Joten minun puolestani pidättäydyn alkoholia olla roolimalli luoda alkoholiton jolta kuka tahansa ongelma alkoholin ei tarvitse tuntea ahdistusta. 

Siunataan ja olet laskenut niin nousta. Herra on teidän kanssanne!

Raamatunkohdissa viiniä

Nyt aion ottaa muutaman pyhiä kirjoituksia voit lukea ja pohtia. 

Loukkaavia viiniä, väkevää juomaa hälytys, ei porrastaminen on viisasta. "(San 20: 1)
He eivät juo viiniä laulu; väkijuoma katkera niille, jotka juovat sitä. "(Jesaja 24: 9)
Kaikki asiat on minulle luvallista, mutta kaikki ei ole hyötyä. Kaikki asiat on minulle luvallista, mutta en anna mitään ota valtaa minuun. "(1. Kor 06:12)
Gal 5: 19-21, liha ovat ilmeiset: haureus, saastaisuus, irstaus, epäjumalanpalvelus, ... valtataistelu, juomingit, mässäykset ja samanlaista. Jälleen kerran, varoitan teitä: ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa.
Sananlaskujen 23: 20-21 Älä kuten juo viiniä ja paistattelee liha, sillä juomarit ja gluttons tullut köyhtynyt, dåsandet pukeutuminen niitä ryysyissä.
Sananlaskujen 31: 4-5:" ... kuninkaat behooves ei juoda viiniä, ruhtinaat ei himoita päihteiden, niin he juovat ja unohtaa lain ja oikeusjärjestelmää väärin tarvitseville.


Herra Smith

lukija Mail

Artikkeleita ja videoita, jotka tehdään muiden kuin Apg29.nu voi olla näkemyksiä, blogipalvelun eivät jaa.

Tack för att du läser Apg29. DELA gärna till dina vänner. Du kan också stödja Apg29 genom att sätta in en valfri GÅVA på BANKKONTO 8169-5,303 725 382-4. På internetbanken går det att ställa in så att du automatiskt ger en summa varje månad. Men om du hellre vill kan du SWISHA in en frivillig summa på 070 935 66 96. Tack.


Vill du bli frälst?

Ja

Nej


Publicerades måndag 29 juli 2019 22:35 | | Permalänk | Kopiera länk | Mejla

37 kommentarer

David 30/7-2019, 01:42

Nä alkohol är inget som någon kropp behöver, jag köpte en cider på en musikfestival 2019 men tänkte inte på alkoholen just vi det tillfället av misstag, för jag var så törstig den dagen i den värmen när solen stekte från klarblå himmel jag stod i valet och kvalet ska jag hälla ut det när jag nu har gett 60 spänn för det och köpet ej går att ångra men jag drack upp det,men det var naturligtvis inte gott men vad gör man när man är törstig.Jag gjorde inte om det misstaget fler gånger efter det.Tänk så många ratt onyktra som kör omkring på våra som aldrig hade funnits på våra vägar idag om det hade funnits alkolås i alla motorfordon, så många liv som hade räddats då och onödiga skador som man sluppit då på både det ena och det andra!

Svara


Andy Svensson 30/7-2019, 09:25

Jag har levt mitt liv med alkohol och andra droger. Men nu är jag frälst och tror på Herren Jesus Kristus som min frälsare. Jag är så trött och leds på hur Kristna försvarar det här med att dricka alkohol, de är inte lika villiga att stå upp för de som är svaga för alkoholen. Tänk ex tanken du har en granne som heter Lars, ni har känt varandra i 20 år. Nu har Lars son kört ihjäl sig och han har börjat dricka alkohol och hans fru blir lidande av hans konsumtion av alkohol. Nu känner Lars till att du är frälst och funderar på att han vill prata med dig om tron samt sina problem med att han dricker. Men så har du en grillfest och Lars ser dig i trädgården dricka vin med dina vänner. Nu börjar Lars tänka om han ska prata med dig om tron och sitt problem med alkohol. Hans förtroende för din tro har nu sjunkit. Så poängen är att leva nyktert så ditt vittnesbörd på Herren Jesus Kristus inte blir vanärat och att du inte blir din nästa till fall. Låt oss skapa alkholfria zoner i våra sammanhang mina bröder/Syster så att vi kan vara ljus samt salt för de svaga. Tiden nalkas och snart kommer vår frälsare som vi älskar! Håll ut i tron och var en Kristi väldoft för världens barns så de ser Jesus Kristus i ditt liv. Lite fakta

Enligt socialstyrelsens dödsorsaksregister dog 1 936 personer av alkoholrelaterade orsaker år 2017. Av dessa var 1 936 män och 473 kvinnor. Det är dock en svår fråga att svara på då många dödsfall beror på flera faktorer av vilka alkoholkonsumtion kan spela en direkt avgörande eller mer bidragande roll.

Svara


PT 30/7-2019, 11:06

Jag har inga problem med att både avstå alkohol och att dricka alkoholhaltiga drycker. Är uppväxt i en pingstförsamling där alkohol var tabu, och har även på väldigt nära håll sett och drabbats av vad alkohol ställer till med.

Jag började dricka alkoholhaltig drycker sent i mitt liv, det är inget jag ångrar och det jag med gott samvete stå upp för. Ibland blir det drycker med alkohol och ibland utan, för idag finns väldigt många bra alkoholfri alternativ, tex väldigt många goda alkoholfria öl.

Svara


Andy Svensson 30/7-2019, 11:54

Svar till PT.

Okej men nu handlar det inte längre om dig utan om din omgivning. Som troende är vi korsfästa med Kristus nu lever inte längre jag utan Kristus i mig. Att du inte har problem med alkohol är bra, men din granne eller din broder då? Hur blir ditt vittnesbörd inför dem om de vet du dricker alkohol? Och går det inte lika bra att dricka Fanta, Coca cola osv?

Svara


Andy Svensson 30/7-2019, 12:05

http://bibelfokus.se/themes/professional_theme/images/quote.png";); background-color: rgb(225, 225, 225); text-shadow: rgb(255, 255, 255) 1px 1px; border-top-left-radius: 7px; border-top-right-radius: 7px; border-bottom-right-radius: 7px; border-bottom-left-radius: 7px; caret-color: rgb(51, 51, 51); color: rgb(51, 51, 51); background-repeat: no-repeat no-repeat;">

"Allt är tillåtet, men allt är inte nyttigt. Allt är tillåtet, men allt bygger inte upp."

Här ser vi vilken stor frihet det finns som Guds barn, men samtidigt sägs indirekt att det finns sådant som vår frihet kan säga ja till, men som kan riva ner Guds verk i våra liv. Här tycker jag definitivt att alkohol (öl, vin och sprit) är en sådan sak. Med alkohol kommer dessutom ofta en ganska nedbrytande och omoralisk livsstil. "När spriten går in går vettet ut" är ju ett gammalt sant uttryck. Det kan jag själv vittna om i mitt liv. Tyvärr har många kristna så många försvarsmekanismer när det gäller det här med att dricka alkohol. Man blundar inför det faktum att man har ett ansvar för sin omgivning som troende. Nu lever inte längre jag utan Kristus i mig. Besluta dig idag att vara ett ljus och ett salt när det gäller nykterhet.

Gud välsigne dig🙂❤️

Svara


Lotta 30/7-2019, 12:33

Min man och jag har valt att vara absolutister. Det är ett mycket bra beslut som vi aldrig behövt ångra. Vi har inte orsakat någon människas fall när det gäller alkohol. Dessutom har vi alltid kunnat köra bil vilken tid som helst på dygnet när barnen behövt hämtas eller behövt köras till sjukhus när de blivit sjuka. Den som tar beslutet om att låta bli alkohol behöver aldrig ångra sig.

Fridshälsningar

Lotta

Svara


Toni 30/7-2019, 13:11

Även om Bibeln tillåter alkohol så är ändå total avhållsamhet det säkraste kortet.

Svara


Conny W. 30/7-2019, 15:22

Se alltså noga upp med hur ni lever, inte som ovisa människor utan som visa Ta väl vara på den tid som är kvar, ty dagarna är onda. Var därför aldrig oförståndiga, utan sök förstå vad som är Herrens vilja. Berusa er inte med vin, där börjat lastbarheten, utan låt er uppfyllas av ande.

Efesierbrevet 5:15-18.

Att dricka alkohol som kristen är inte bra.

Svara


Andy Svensson 30/7-2019, 16:12

Svar till Conny W..

Tackar Conny W instämmer med dig broder😊❤️. Jag fick av en broder idag som sa till mig Andy det är bra du tar upp det här. Men det är en andlig kamp, har tyvärr flera kristna vänner som har problem med alkohol, och därför känner jag hur viktigt det är att stå upp för alla de som lider under Alkohol . Jag dömer inte de som kämpar utan vill med Guds hjälp vara där.

Svara


Jonathan 30/7-2019, 20:07

Jag funderade lite över passagerna i evangelierna där Jesus både drack vin, och gjorde vatten till vin. Till min "glädje" hittade jag denna utmärka utläggning:
http://livetsvatten.se/?page_id=52
Kort sammanfattning, man verkade i princip alltid blanda ut vinet väldigt mycket med vatten, upp till 20 ggr, vilket ger en alkoholhalt på ca 0,4%. Skälet till vin i vatten istället för bara vatten var smaken, men framförallt att det tydligen ofta var hälsofarligt dricka bara vatten.

Svara


Leif 30/7-2019, 21:44

Svar till Jonathan.

Bra och klara förklaringar...

Svara


Andy Svensson 31/7-2019, 07:44

Flera verser i bibeln uppmuntrar människor att hålla sig ifrån alkohol (3 Moseboken 10:9; 4 Mose boken 6:3; 5 Moseboken 14:26; 29: 6; Domarboken 13:4; 1 Samuelsboken 1:15; Ordspråksboken 20:1; 31:4, 6; Jesaja 5:11, 22; 24:9; 28:7; 29:9; 56:12; Mika 2:11; Lukasevangeliet 1:15). Däremot förbjuder inte bibeln en kristen från att dricka öl, vin, eller någon annan slags alkohol. Kristna är befallda att undvika fylleri (Efesierbrevet 5:18). Bibeln fördömer fylleri och dess effekter (Ordspråksboken 23:29-35). Kristna är också befallda att inte tillåta något annat att bli mästare över deras kroppar (1 korintierbrevet 6.12; 2; 2 Petrusbrev 2.19). Bibeln förbjuder också en kristen från att göra något som stöter andra kristna eller som kanske uppmuntrar dem att synda mot deras samvete (1 Korintierbrevet 8:9-13). I ljuset av de här principerna, skulle det vara extremt svårt för vilken kristen som helst att säga att de dricker alkohol till Guds ära (1 Korintierbrevet 10:31).Jesus förvandlade vatten till vin. Det verkar som att Jesus högst möjligt drack vin vid det tillfället (Johannesevangeliet 2:1-11, Matteusevangeliet 26:29). På Nya testamentets tid, var inte vattnet så rent som idag. Utan moderna reningsverk, var vattnet fullt av bakterier, virus, och alla möjliga smittor. Likadant är det för länder i tredje välden idag. Som ett resultat drack människor ofta vin (eller vindruvsjuice) för att det var mycket mindre risk att bli smittad. I 1 Timothoesbrev 5:23 instruerade Paulus Timotheos från att dricka vatten (som förmodligen orsakade hans magproblem) och istället dricka vin. Det grekiska ordet för vin i bibeln är det mest vanliga vardagsordet för vin. På den tiden var vin jäst, men inte till den grad som det är idag. Det är inkorrekt att säga att det var vindruvsjucie, men det är också inkorrekt att säga att det var samma slags vin som vi använder idag. Än en gång, bibeln förbjuder inte nödvändigtvis kristna från att dricka öl, vin eller någon annan alkoholdryck. Alkohol är inte sig självt en synd. Det är fylleri och beroende till alkohol som en kristen absolut måste hålla sig ifrån (Efersierbrevet 5.18; 1 Korintierbrevet 6:12). Det finns principer in bibeln, men vad som gör det extremt svårt för att argumentera för att en kristen ska dricka alkohol är att det handlar om att ära Gud.

Svara


Conny W. 31/7-2019, 14:51

Ingen kristen ska behöva dricka alkoholhaltiga drycker. Låt er uppfyllas av ande. Efesierbrevet 5:18. Gud vet alltid vad som är bäst.

Svara


Sven Thomsson 31/7-2019, 15:44

Svar till Toni

Jag håller absolut med dig. När jag varit med på någon fest där alkohol har serverats har jag alltid vänt mitt glas upp- och ner, för att visa att jag inte dricker alkohol. Det finns också ett ordspråk som säger: Inget bruk, inget missbruk".

Svara


Leif 31/7-2019, 16:05

Svar till Sven Thomsson.

Bra inställning och ett mycket bra agerande! 👌

Svara


Andreas 31/7-2019, 23:46

Innan jag blev kristen så har jag druckit alkohol och har även testat droger så jag vet av egen erfarenhet hur mycket de skadar och ställer till problem. Fylla, våld, otrohet inom relationer och andra tråkigheter. Sedan jag blivit frälst så har Jesus tagit bort dessa laster i mitt liv. Jag kan ta någon öl om någon bjuder till maten eller om man kanske tittar på någon fotbollsmatch osv. Jag vet min gräns och är aldrig full längre utan högst en öl för min del vid något speciellt tillfälle. Då dricker jag öl för att avnjuta den till maten inte som ett redskap för att bli full eller för att fly vardagen som många andra gör.

Svara


Andy Svensson 1/8-2019, 10:17

Svar till Andreas.

Hej Andreas

Jag har med som du läst druckit alkohol och även använt droger. Min fråga till dig är det inte bättre att fly elden än att utsätta sig för att bränna sig? Du säger jag vet min gräns, det där har jag hört förut och även sa under många år " Jag vet min gräns ett glas vin klarade jag länge Andreas men sedan kom saker in i mitt liv och jag fick återfall. Nu är det 100% alkohol frihet som råder. Som jag skrev tidigare har jag med ansvar för andra som troende. Om jag nu skulle har problem med alkohol så skulle jag inte känna förtroende för att vända mig till någon som dricker alkohol även om det bara sker då och då. Vi är ljus och salt i världen. Lite mina tankar🙂

Svara


Andy Svensson 1/8-2019, 10:18

Svar till Sven Thomsson.

Bra Sven vilket föredöme 😊❤️

Svara


Lasse 1/8-2019, 16:51

Svar till Leif.

Nu är du fri leif, visst säger texten mycket 😍. https://youtu.be/S35OvWqbHCk

Svara


Andy Svensson 1/8-2019, 18:58

En sång till alla som kämpar 🙂❤️
https://www.youtube.com/watch?v=RnnVIjDfbHs

Svara


Lasse 1/8-2019, 19:42

Svar till Andy Svensson.

👍 Fin sång bra text🙏

Svara


Leif 1/8-2019, 20:36

Svar till Lasse.

Det gör den👍

Svara


Ann-Sofie 2/8-2019, 01:26

För en f d alkoholist är en droppe alkohol för mycket och tiotusen droppar för lite. Det är lätt att falla i den synd man har benägenhet för. Bäst är att inte ens prova hur mycket man klarar. Gud ger oss ny nåd varje morgon för att hjälpa oss att hålla oss borta från synden men när vi faller finns det också nåd till förlåtelse. Ingen annan än HERREN kan fylla vår innersta längtan, bara Han! Kom närmare Gud i Jesu namn och låt Honom fylla dig med ALL den himmelska världens andliga välsignelser!

Svara


Henry Nordin 2/8-2019, 13:48

När det gäller inställningen till alkohol och övriga droger brukar vi ibland, inte minst när det gäller att avstå som föredöme och stöd för andra, tala om det i termer som att uppoffra sig och avstå. I detta ligger indirekt att man avstår från något bra och positivt. Jag vill vända på det hela genom att i stället hävda att det är en "förmån att slippa". Alkoholen har definitivt inga förtjänster - alltså ingen uppoffring att avstå men en desto större förmån att slippa. Detta borde vara en naturlig kristen grundhållning

Fridshälsningar Henry Nordin

Svara


TOMO. Tommy 3/8-2019, 05:18

Jag ´dricker kaffe idag, Alkohol, är ju lite märklig dryck,´passar alla tillfällen är man glad kan man dricka, är man jagad stressad, kan man dricka, och varvá ner, är man ledsen kan man dricka, så kan man dricka. liksom har alla känslo lägen för att kunna försvara drickandet, ja, är man Sjuk kan man ju ta sig en hutt. jag drack mycke kring mitt Liv kring 18 till 30 års ådern, men skötte mig en då, sedmera tyckte folk, att jag inte var Tommy som jag var när jag, drack, Jag vart en tråkigare person för dom, jag så mer kafferepet och då samtal och mötena kring kaffe snack. m.en det var inte lika pop. Men kanske större sanningen låg att jag blev sjuk och fick´tinnitus -91. Senare någonstans på 2006 tror jag. Drack jag mig full, på Vin, och då trädde Gud in i Bilden, jag orkade liksom inte med Livet längre, och Gud, vid ett Kaos och full, gjorde mig Totalt nykter på ett ögonblick, trots att jag var bra full, och hade mycket hemma då. från mörkaste tankarna gick allt till de klaraste finaste tankarna, och jag hällde ut all dricka i vasken. Senare på natten, fick jag en dröm. Att en kvinna bett för mig, Och dar den första jag såg efter drömmen, när jag lämnade min Bostad, jag skämdes, men var samtidigt evigt tacksam fr hennes böne arbete, precis som dess djupa kris varade, så hennes bön rädde mig denna gång. jag föredrar Kaffe och vara Nykter.

Svara


Leif 3/8-2019, 08:53

Svar till Henry Nordin.

Mycket bra Henry👍

Svara


Leif 3/8-2019, 08:54

Svar till TOMO. Tommy.

Tack Jesus.... Han är så god 👌

Svara


Andy Svensson 3/8-2019, 09:54

Svar till Lasse.

Tackar Lasse ❤️🙂😍

Svara


Andy Svensson 3/8-2019, 10:27

Svar till Henry Nordin.

Guds frid Henry vad glad jag blir att se dig läsa och skriva här. Är tacksam till min till på Lp-Stiftelsen Venngarn och all den kärlek som jag fick från bröder och systrar där. Nu lever jag ett liv utan droger/alkohol. Instämmer med det du skriver ❤️🙂. Hälsa familjen från mig Henry

Svara


Lisbeth Petersson 12/8-2019, 14:27

Svar till Andy Svensson.

läsk är vidrigt, samt cider, saft mm. Så vi får nog dricka med förstånd samt ta konsekvenserna av vårt leverne!

Svara


PT 12/8-2019, 14:53

Svar till Lisbeth Petersson.

Kloka ord!!

Håller ful med dig!

Svara


PT 12/8-2019, 17:01

Håller till fullo med dig.....

Skulle det stå....

Svara


Andy Svensson 12/8-2019, 19:01

Svar till Lisbeth Petersson.

Att dricka med förstånd innebär att jag med mitt förstånd avstår alkohol eftersom det som Henry skrev . "Alkoholen har definitivt inga förtjänster - alltså ingen uppoffring att avstå men en desto större förmån att slippa. Detta borde vara en naturlig kristen grundhållning"

Svara


Roger T. W. 13/8-2019, 11:08

Jag var inte på Wenngarn, men det var bror min och jag träffade syskon där och på fina Nalen. Redan då var vinet ett problem i församlingen. Folk förstod inte att de frestade missbrukare. Jag var helnykterist av solidaritet.

Jag har skrivit om hur en missbrukare kan förlänga sitt liv med lite knep, men det ska jag inte göra nu. Istället påminner jag om vad en läkare sade för många år sedan. Han botade magproblem med vatten. Drick vatten hela dagen. Just magen har missbrukare ofta problem med när de slutar dricka.

Andy kanske minns Stig Owe Gustafsson på Strandgården. Jag tänker ännu på denne gigant.

Lewi Pethrus hade en alkoholiserad bror och ingrep kraftfullt mot alkoholen.

Svara


Andy Svensson 13/8-2019, 11:59

Svar till Roger T. W..

Det var en underbar tid man hade på Lp-Stiftelsen Roger. Jo jag minns Stig Owe och tänker på Göte Edelbring samt broder Henry Nordin som var föreståndare på Venngarn när jag var där, den yngsta intagna 😀. Men trots jag var 18 år så hade jag varit med om mycket droger, kriminalitet med rån osv. Idag är jag fri och tacksam till korset där Jesus Kristus dog för mig och Roger ❤️🙂🙏.

Svara


Roger T. W. 14/8-2019, 12:56

Svar till Andy Svensson.

Andy, minnena kommer tillbaka hela tiden. Nalen var min kyrka mer än Filadelfia. Som förortsbarn och högutbildad kände jag mig inte välkommen i en församling med provinsiella inslag. Vad är det där för konstig typ? På Nalen fick vi en väckelse i familjen.

Jag sjöng på Nalen och Strandgården när jag ännu kunde sjunga. En sådan tid vi kan vittna om, Andy. Där var Herren starkt med de små. Stig Owe förmedlade stor kärlek. Min familj var i dåligt skick och helades. Sonja var en klippa för mamma. Jag minns kvinnor som ångrade aborter och kvinnor som satt i rullstol innan de slutade dricka. Män som slutade stjäla och det syntes i statistiken. Några som fick mig att verkligen krypa till korset. De var i tjänst och fångade in mig.

Börja från botten när ni arbetar. Så plägar Herren göra. Visa kärlek.

Svara


David Ström 14/8-2019, 14:46

Man närmar sig inte Gud genom att dricka alkohol. Inte ens måttligt drickande men jag nekar inte någon ett glas vin eller öl till maten. En helig bör inte ens vara salongsberusad. Kärleken man känner bör vara från Gud och inte från världen. Som kristen så vill man gärna undvika att vakna och komma i håg att man pratat stora ord om Gud utan att anden varit med. Det är en obehaglig känsla som om man förnekat en vän. Man är ju för övrigt rätt populär som nykter när festen är över och folk längtar hem till sängen. Man slipper ju själv vakna med ångest och med en mun torr som en ökenvind. Så nykter som man ville vara när man omvände sig är nog så nykter som man borde vara även fortsatt. Bröllop är ju en annan historia. Jesus första underverk skedde ju vid ett bröllop. Då kanske man kan tillåta sig att ta en slurk.

Svara


Din kommentar

Första gången du skriver måste ditt namn och mejl godkännas.


Kom ihåg mig?

Din kommentar kan deletas om den inte passar in på Apg29 vilket sidans grundare har ensam rätt att besluta om och som inte kan ifrågasättas. Exempelvis blir trollande, hat, förlöjligande, villoläror, pseudodebatt och olagligheter deletade och skribenten kan bli satt i modereringskön. Hittar du kommentarer som inte passar in – kontakta då Apg29.


Prenumera på Youtubekanalen:

Vecka 34, lördag 24 augusti 2019 kl. 06:57

Jesus söker: Bartolomeus!

"Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son [Jesus], för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv." - Joh 3:16

"Men så många som tog emot honom [Jesus], åt dem gav han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn." - Joh 1:12

"Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst." - Rom 10:9

Vill du bli frälst och få alla dina synder förlåtna? Be den här bönen:

- Jesus, jag tar emot dig nu och bekänner dig som Herren. Jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Tack att jag nu är frälst. Tack att du har förlåtit mig och tack att jag nu är ett Guds barn. Amen.

Tog du emot Jesus i bönen här ovan?
» Ja!


Senaste bönämnet på Bönesidan
fredag 23 augusti 2019 23:46

Be för min bror att han får sålt sitt hus snabbt
Huset är rymligt och bra passar för minst två barn och det är en trygg plats,att bo i,finns liten fotbollsplan i närhet
Gärna kristna
Tack Herre,


Morsan reklam


Aktuella artiklar


Senaste kommentarer

Lena Henricson: 29 minuter - Om du inte tror på uppryckandet får du ändå vara med om du tror på Jesus

Stefan Jonasson : Nytt muslimskt parti vill arbeta mot islamofobi men påstår att det inte är ett uttalat muslimskt parti

Leif: 29 minuter - Om du inte tror på uppryckandet får du ändå vara med om du tror på Jesus

SA: 29 minuter - Om du inte tror på uppryckandet får du ändå vara med om du tror på Jesus

Leif: 29 minuter - Om du inte tror på uppryckandet får du ändå vara med om du tror på Jesus

SA: 29 minuter - Om du inte tror på uppryckandet får du ändå vara med om du tror på Jesus

Lena Henricson: 29 minuter - Om du inte tror på uppryckandet får du ändå vara med om du tror på Jesus

Lena Henricson: De ropade om Guds eld över Sverige

Johan: Nytt muslimskt parti vill arbeta mot islamofobi men påstår att det inte är ett uttalat muslimskt parti

Lukas: Nytt muslimskt parti vill arbeta mot islamofobi men påstår att det inte är ett uttalat muslimskt parti

Roger T. W.: 29 minuter - Om du inte tror på uppryckandet får du ändå vara med om du tror på Jesus

Lena Henricson: 29 minuter - Om du inte tror på uppryckandet får du ändå vara med om du tror på Jesus

Leif: Uppryckande och väckelse

Tomas N: Uppryckande och väckelse

Andy Svensson: Uppryckande och väckelse

Leif: Uppryckande och väckelse

Lena Henricson: Uppryckande och väckelse

LeifA: Tjänster i församlingen

Andy Svensson: Uppryckande och väckelse

Lena Henricson: Uppryckande och väckelse


STÖD APG29! Bankkonto: 8169-5,303 725 382-4 | Swish: 070 935 66 96 | Paypal: https://www.paypal.me/apg29

Denna bloggsajt är skapad och drivs av evangelisten Christer Åberg, 55 år gammal. Christer Åberg blev frälst då han tog emot Jesus som sin Herre för 35 år sedan. Bloggsajten Apg29 har funnits på nätet sedan 2001, alltså 18 år i år. Christer Åberg är en änkeman sedan 2008. Han har en dotter på 13 år, Desiré, som brukar kallas för "Dessan", och en son i himlen, Joel, som skulle ha varit 11 år om han hade levt idag. Allt detta finns att läsa om i boken Den längsta natten. Christer Åberg drivs av att förkunna om Jesus och hur man blir frälst. Det är därför som denna bloggsajt finns till.

Varsågod! Du får kopiera mina artiklar och publicera på din egen blogg eller hemsida om du länkar till sidan du har hämtat det!

MediaCreeper

Apg29 använder cookies. Cookies är en liten fil som lagras i din dator. Detta går att stänga av i din webbläsare.

TA EMOT JESUS!

↑ Upp