Language

Apg29.Nu

Christer Åberg | TV | Bönesidan | Läsarmejl | Skriv | Media | Info | Sök
REKLAM:
Världen idag

Koranen brändes och kastades i soptunnan

I Norge brändes en koran och två kastades i soptunnan under ett torgmöte.

Medan en man satte brand på en koran slängdes ytterligare två i en soptunna, vilket ses som en skymf i muslimvärlden.


Christer ÅbergAv Christer Åberg
tisdag, 26 november 2019 15:42

Den norska gruppen Stoppa islamiseringen av Norge, SIAN, försökte bränna en koran, och kastade två i soptunnan under en demonstration på ett torgmöte.

Gick till attack

Flera muslimska män fanns på plats och gick till attack mot gruppen och dess ledare Arne Tumyr.

En man attackerade Lars Thorsen som tände eld på en koran. Både gruppens medlemmar och åskådarna som gick till attack arresterades.

Skymf

Medan en man satte brand på en koran slängdes ytterligare två i en soptunna, vilket ses som en skymf i muslimvärlden.

Detta orsakade att många muslimer blev upprörda i bland annat Turkiet och Pakistan. I huvudstaden Islamabad kallade myndigheterna till sig det norska sändebudet.

Kräver avrättning

I lördags demonstrerade islamistiska partiet Jamaat-e-Islami mot Norge i Peshawar och ett flertal andra städer. Demonstranterna krävde att de som utför ”antiislamska” handlingar som upprör muslimer måste avlägsnas.

Pakistanska jurister med sharialag som specialitet krävde att Thorsen, som hållit i den brinnande koranen, ska avrättas. Men mannen som attackerade honom vill de ska släppas fri.

Religion frälser inte

Jag måste tydligt säga att ingen religion kan frälsa. Och inte heller den islamska religionen. Den ende som kan frälsa är den uppståndne och levande personen Jesus Kristus! Ta emot Jesus så blir du frälst och alla dina synder blir förlåtna!


Publicerades tisdag, 26 november 2019 15:42:53 +0100 i kategorin och i ämnena:


43 kommentarer


x
Calle
tisdag, 26 november 2019 15:56

Även om vi i en västlig demokrati har rätt att tända eld på vilken bok vi vill, så är detta en onödigt provokation som inte skapar något gott någonstans.

Svara

x
Sandra
tisdag, 26 november 2019 16:06

Jesus är Herren och Gud! Obesegrad! Bibeln är Guds ord! Inget annat håller!

Svara

x
bo svensson
tisdag, 26 november 2019 17:06


JESUS ÄR VÄGEN SANNINGEN LIVET.
INGEN KOMMER TILL HIMLEN UTAN GENOM JESUS .
JOH 3-16

Svara

x
Andy Svensson
tisdag, 26 november 2019 17:11

Låt oss be för Norge nu. Eftersom det här skapar hat bland muslimerna och ev terrordåd riktade mot Norge. Det var inte så smart att öppet visa sitt förakt mot islam och koranen genom att bränna den samt kasta den..

Svara

x
Sam G Ö
tisdag, 26 november 2019 18:14

Hur skulle Jesus ha gjort? Han som är vår frälsare och föredöme!

Svara

x
Leif
tisdag, 26 november 2019 18:32

Något liknande hände även bland de första lärjungarna. Visserligen står det att böckerna handlade om magi, men det är ju dock en slags avgudasyssla de höll på med. De gjorde detta offentligt och inte i smyg vilket förmodligen retade säkert många på den tiden, och inte upplever då jag det som något felaktigt gjort.. Men, nja, jag är lite osäker på rätt eller fel?

Många av dem som hade blivit troende kom nu och bekände öppet vad de tidigare hade gjort. Åtskilliga av dem som hade utövat magi samlade ihop sina böcker och brände dem offentligt. Man räknade ut vad de var värda och kom fram till femtiotusen silverdrakmer. Så fick ordet framgång genom Herrens kraft och visade sin styrka.
Apostlagärningarna 19:18‭-‬20

Svara

x
Leif
tisdag, 26 november 2019 18:33

Jag menar att jag är lite osäker på om den Norska handlingen var rätt eller fel, däremot den Bibliska handlingen var givetvis 100% rätt..

Svara

x
Andy Svensson svarar Leif
tisdag, 26 november 2019 19:13

Hmm 🤔 osäker på om den Norska handlingen var fel . Jag kan då inte se att det var så klokt gjort och dessutom var motivet troligen en provokation. Det som händer i Apostlagärningarna kap 19:18-20 så hade Paulus förkunnat evangelium och fruktan för Herrens namn hade kommit över människor i Efesus så de valde att bränna böcker av trolldom. Det som hände i Norge var annorlunda.

Svara

x
Leif svarar Andy Svensson
tisdag, 26 november 2019 19:55

Det kan vara så Pandy😘

Sen kan jag ändå innerst inne tycka att allt av djävulens ondskefulla lögner absolut fullständigt bör brännas upp oavsett hur hans följe reagerar!

Svara

x
Andy Svensson svarar Leif
tisdag, 26 november 2019 21:00

O yes brother I understand 😊🤗

Svara

x
Lukas
tisdag, 26 november 2019 21:18

Gång på gång visar en viss religion sin våldsamhet medan svensken som en automat talar om att alla religioner är lika. Svensken vill inte veta, vill inte se, vill inte ändra på sin livsstil, vill fortsätta leva enligt sin gamla natur. Och när s a s mångkulturen smyger sig på flyttar man till ett svenskt ställe och fortsätter sitt obekymrade liv. Men när städerna befolkas av bidragstagare tar pengarna i landet slut för Stockholm kan inte försörja alla. Vill svensken omvända sig då?

Svara

x
Lena Henricson
tisdag, 26 november 2019 22:50

Upplever att det var ovisligt att göra så.👎 Finns väl andra sätt att försöka få folk att förstå att koranen inte är Vägen, Sanningen och Livet. Låt ljuset besegra mörkret.👆

Svara

x
Bengt johnsson
tisdag, 26 november 2019 23:15

Kunde istället talat om att Koranen inte är bra
Att dom inte tycker om den
Men att bibeln är vägen till liv

Svara

x
RH svarar Leif
tisdag, 26 november 2019 23:33

Det är dock skillnad på att bränna sina egna religiösa skrifter och att bränna andras, tycker jag. Frid!

Svara

x
Leif svarar RH
onsdag, 27 november 2019 00:03

Var stod det att det var någon annans? Det kanske var deras egna religiösa böcker?

Svara

x
Andy Svensson
onsdag, 27 november 2019 09:51

Längre version av det som hände https://www.youtube.com/watch?v=hUeUVxAbLFw

Svara

x
Mikael W
onsdag, 27 november 2019 10:25

Att spotta Muslimer i ansiktet är inget som tilltalar mig.

Jesus säger att ”du ska älska din nästa” och det visar man inte med att vara respektlös mot sin nästa.

Man ska behandla andra, som man själv vill bli behandlad


Svara

x
Andy Svensson svarar Mikael W
onsdag, 27 november 2019 10:34

Jag har blivit spottad i Ansiktet när jag vittnade, blivit hotad att de skulle skjuta mig och att jag skulle avrättas men Mikael W man överlever det mesta 🙂

Svara

x
Mikael W svarar Andy Svensson
onsdag, 27 november 2019 11:58

Jag är utsatt för hot just nu, av en Hindu. Hinduerna upplever jag personligen vara mest aggressiva.

Visst vore det väl underbart att få bli en martyr Andy?
Ingen vill pinas och dö....men det som kommer efteråt blir nog fint, tror du inte det?

Svara

x
Andy Svensson svarar Mikael W
onsdag, 27 november 2019 12:28

Personligen har jag inte varit kontakt med hinduer, däremot har jag varit i kontakt med muslimer. Ser nu att den tid vi är i så tror jag vi får räkna med att förföljelse kommer den som tar sitt kors.

Jag har personligen tagit i beräkning att man ev blir martyr för Kristus. Man får räkna med att världen hatar de som står upp för namnet Jesus Kristus. Flera tusentals kristna blir martyrer varje år. Personligen kommer jag att tänka på orden lever jag så lever jag för Kristus, dör jag så dör jag för Kristus. Det som väntar oss blir underbart Mikael W!

Enligt "Encyclopaedia of World Christianity" (Oxford University Press, 1982) led cirka 25 000 kristna (däribland de flesta apostlarna) martyrdöden enbart under det första århundradet. Andra århundradet blev cirka 55 000 martyrer (däribland Polykarpos som varit lärjunge till aposteln Johannes). Under det tredje århundradet tillkom 330 000 martyrer, och under det fjärde århundradet - dvs fram till år 400 - 1 540 000, men här rör det sig om för oss ganska okända personer.

Svara

x
Mikael W svarar Andy Svensson
onsdag, 27 november 2019 17:34

Andy, många tänker enbart på fysiskt våld när man tar upp förföljelse, men förföljelse tycker jag även innebär mobbing i skolan och på arbetsplatsen. Det är svårt att göra något då arbetskamrater pratar skit bakom ryggen på någon som är Kristen, eller då denne hotas eller hängs ut på sociala media. Vi ser hur massmedia ideligen kränker Kristna.

Detta var bara några exempel på psykisk förföljelse, som Svenskar är mycket duktiga på

Svara

x
Mikael W svarar Andy Svensson
onsdag, 27 november 2019 17:39

Exempel på mer fysisk förföljelse ser du exempel på här:
http://www.kkc.n.nu/lcm

Svara

x
Maria Eliasson
onsdag, 27 november 2019 18:50

Det är onödigt att bränna koranen för det står ju att endast Guds ord kommer att bestå.

Svara

x
Andy Svensson svarar Mikael W
torsdag, 28 november 2019 06:29

Den största förföljelse har jag upplevt bland de köttsliga andliga i Guds församling. På grund av att jag har stått upp för sanningen så har jag fått utstå en del smälek. Men vad spelar det för betydelse? Jesus Kristus var inte så populär bland de religösa egenrättfärdiga fariserna.

Svara

x
Sven Thomsson svarar Andy Svensson
torsdag, 28 november 2019 08:32

Det är lika för mig, Andy. Jag har mött den värsta förföljelsen från köttsliga kristna och oandliga, köttsliga och avundsjuka församlingsledare.

Svara

x
Sven Thomsson
torsdag, 28 november 2019 08:41

Vid ett tillfälle, då jag var ung predikant i en församling blev jag uppsagt (sparkad) från min tjänst. Orsaken var, att en "broder" förtalat mig inför föreståndaren. Jag fick ta mitt pick och pack och flytta.

Svara

x
Patrick svarar Leif
torsdag, 28 november 2019 09:37

Vem var det som brände böckerna i Apostlagärningarna? Det var de som omvänt sig. Det var inte några utanför. Vi kommer aldrig att kunna vinna några muslimer genom att skymfa deras religion.

Svara

x
Andy Svensson svarar Sven Thomsson
torsdag, 28 november 2019 10:09

Då förstår du Sven vilken smärta man har fått utstå och utstår🙂

Svara

x
Sven Thomsson
torsdag, 28 november 2019 12:06

Ja, Andy. Men det är underbart att Jesus ger nåd att förlåta oförrätterna och lämna dem bakom sig, så att man inte blir bitter. Blir man bitter förlorar man den andliga segerkraften. Men visst känner man sig tilltufsad när man blivit illa behandlad.

Svara

x
Andy Svensson svarar Sven Thomsson
torsdag, 28 november 2019 12:14

Ja förlåtelsen är nyckeln🙂🙏❤️

Svara

x
Sven Thomsson
torsdag, 28 november 2019 12:16

Ju närmare Jesus man lever och ju ivrigare bedjare man är, och ju villigare man är att tjäna herren, desto värre blir motståndet. Inte bara från ondskans andemakter, utan också från köttsliga och falska kristna.

Den som lever i periferin, andligt sett och inte tar frälsningen på allvar bryr djävulen sig inte om. Men om man lyfter bekännelsens och stridens flagga högt, kommer motståndet per automatik.

Svara

x
Sven Thomsson svarar Andy Svensson
torsdag, 28 november 2019 12:24

Avundsjuka borde inte få förekomma i Guds församling, men tyvärr finns den också där. Den är ett dödande gift, som orsakar sönderfall och ödeläggelse bland Guds folk.
Att pastorer och församlingsledare styrs av avundsjuka är ytterst beklagligt och allvarligt, för de brukar ofta sin makt till att ställa på sidan och avstänga sådana som vill göra något för Gud.

Svara

x
Andy Svensson svarar Sven Thomsson
fredag, 29 november 2019 06:51

Problemet idag är att många pastorer i våra församlingar inte är tillsatt av Gud utan av människors gillande. Man söker inte Guds ansikte på allvar genom bön och fasta. I min föra församling var jag den enda som öppet sa när de skulle föreslå en ny pastor att det inte kändes rätt. Jag såg inte de kvaliteter som Pauls nämner om som en församlings föreståndare ska ha. Idag går man efter mänsklig visdom istället för de bibliska principerna. Ja avundsjuka är ett dödande gift som tar koll på Andens enhet.

Svara

x
Sven Thomsson svarar Andy Svensson
fredag, 29 november 2019 08:54

Ja, broder, jag håller med.

Svara

x
Christer Åberg svarar Patrick
fredag, 29 november 2019 19:31

"Vem var det som brände böckerna i Apostlagärningarna? Det var de som omvänt sig. Det var inte några utanför."

Detta är viktigt att notera.

Bokbränningen i Apostlagärningarna var ett tecken på att de hade omvänt sig. Det var inte någon demonstration mot böcker som de inte gillade.

Efter ett tag jag hade blivit frälst slängde jag min karatedräkt, böcker filmer och foto om karaten. Jag slängde andra böcker. Men det var saker som hade tillhört mig. Jag slängde aldrig andras saker eller demonstrerade mot dem.

Svara

x
Christer Åberg svarar Christer Åberg
fredag, 29 november 2019 19:37

Jag vill tillägga att jag av någon anledning fått två stycken koraner på engelska skickade till mig på posten.

Vilka dessa är ifrån vet jag inte. De har postats från England.

Man behöver inte läsa mycket i dem för att förstå att det inte stämmer med Bibeln. Men jag har inte slängt dem utan de finns i en av mina bokhyllor.

Svara

x
Sven Thomsson svarar Christer Åberg
fredag, 29 november 2019 20:54

Bokbränningen i Apostlagärningarna 19 var ett resultat av att de som övat trolldom hade slutat med detta och omvänt sig. De ville inte ha böckerna kvar. Det är underbart när väckelsen tränger in i bokhyllorna.

Innan jag blev frälst hade jag en del detektivromaner, skrivna av bland andra Stieg Trenter och Maria Lang. Utvändigt var böckerna vackra, med guldtryck och allt, men de hade ett ruttet innehåll, giftmord och annat dödande.

När jag blev frälst gjorde jag upp en eld och brände upp dem alla. Det blev en riktig hallelujabrasa.

Svara

x
RH svarar Leif
fredag, 29 november 2019 22:21

Jag menade den norska gruppen SIAN, som försökte bränna Koranen. Det var ju inte deras egen religiösa skrift. Jag förmodar att den heller aldrig hade varit det.

Svara

x
Leif svarar RH
fredag, 29 november 2019 22:58

Jag förstår vad du menar. Man kan ju dock ha köpt en bok och då är man ju ägare till boken,men visst!
Jag tycker inte heller att man bör provocera andra på det sätt som gjordes i filmen, det leder ofta bara till stridigheter...

Men, jag vill ändå återigen påminna om att lärjungarna brände böcker som de tyckte var ondskefulla, och gjorde det offentligt, alltså helt öppet inför folks ögon. Och frågan kanske kan ställas om vad det är för skillnad på magikers böcker och andra religiösa skrifter? Jag ser då ingen skillnad på dem, båda sorterna är skrifter frammanade av djävulen.

Svara

x
RH svarar Leif
fredag, 29 november 2019 23:35

Visst kan det ha varit så att medlemmarna i SIAN ägde boken, men den hade troligen inte utgjort något rättesnöre för dem. Sen tror jag att man alltid fördriver mörkret bäst genom att tända ett ljus.

Svara

x
Leif svarar RH
fredag, 29 november 2019 23:43

Håller med dig👍

Svara

x
Marita
lördag, 30 november 2019 08:29

Kanske en onödig handling. Muslimer tänker ju på ett helt annat sätt än vi ! Deras makt bygger på hot och hat.
Finns säkert andra tillväga gång sätt. Muslimer tar ju över där dom kan. De förstår inga andra språk än hot.
Så det enda är att försöka vittna och be att de får ett möte med den levande Guden !!

Svara

x
Andreas
måndag 2 december 2019 01:23

De stämmer Marita tyvärr har det ett annat tankesätt och Mohammeds lära byggde på att kristna, judar och andra religioner skall bekämpas med våld, hat och hot. Muslimerna tror detta är rätt sätt eftersom deras profet var en stridslysten raka motsatsen till vår profet Jesus. Därför måste vi kristna se på Jesus hur han hade agerat. Jesus tror jag hade satt sig ner hos muslimerna visat på ordet ifrån herren och predikat kärleken. Detta är bara en spekulation men jag tror nog Jesus hade åberopat Mose lag att hur kan ni bryta den. Har inte Gud predikat att du skall icke dräpa. Med Jesus karisma, värme, kärlek och smarthet så hade han fått muslimerna att skämmas och förstå de dom gör är fel. Han hade också säkert kanske tryckt på att de skall komma falska profeter har jag inte varnat kring detta. Jag brukar alltid lyfta fram Jesus för muslimerna eller ISA som de känner honom som. Förklara vem han är och vad han predikar. Oftast då händer något med muslimerna när Jesus kärleksbudskap predikas då avslöjas också vem Mohammed är jämfört med Jesus. Vi kristna måste be men visa ödmjukhet men förklara vem Jesus är då växer intresset för vår tro och känner skuld och skam övar att dom hatar oss när vi visar förlåtelse och kärlek tillbaka.

Svara

Första gången du skriver måste ditt namn och mejl godkännas.


Kom ihåg mig?

Din kommentar kan deletas om den inte passar in på Apg29 vilket sidans grundare har ensam rätt att besluta om och som inte kan ifrågasättas. Exempelvis blir trollande, hat, förlöjligande, villoläror, pseudodebatt och olagligheter deletade och skribenten kan bli satt i modereringskön. Hittar du kommentarer som inte passar in – kontakta då Apg29.

Nyhetsbrevet - prenumerera gratis!


Senaste bönämnet på Bönesidan

torsdag 12 december 2019 09:14
Bed att en kvinna kommer in på lågstadielärarutbildningen till januari nu hon då hon vill bli lågstadielärare och behöver byta yrke för det hon har orkar hon inte med längre pga en skadad rygg.

Senaste kommentarer

Tomas N: Så blir du frälst

Andy Svensson: Frälst i bibeln

Abraham: Jesus sju mäktiga namn

Stefan Jonasson : Så blir du frälst

Leif : Så blir du frälst

Leif : Så blir du frälst

Stefan Jonasson : Så blir du frälst

Leif : Så blir du frälst

Stefan Jonasson : Så blir du frälst

Stefan Jonasson : Så blir du frälst

Stefan Jonasson : Så blir du frälst

Stefan Jonasson : Så blir du frälst

Leif : Så blir du frälst

Tomas N: Så blir du frälst

Stefan Jonasson : Så blir du frälst

Sandra: Inte en meter utan Jesus

Stefan Jonasson : Så blir du frälst

Leif : Smile

Tomas N: Så blir du frälst

SA: Då kom Jesus


Aktuella artiklar



Stöd Apg29:

Mer info hur du kan stödja finner du här!

Kontakt:

MediaCreeper Creeper

↑ Upp