829 online! | Sidvisningar idag: 102 244 | Igår: 197 447 |

www.apg29.nu

Annons

Chatt Nyhetsbrev Biblar Läsarmejl Bönesidan Dagens ros Date29 Kommentarer Fråga Christer Kontakt Sök

Sambo är inget äktenskap - Del 10

/bild2.php?w=644&h=75&src=img/1451820819-sambo.jpg

Var står det bestämt uttalat, att äktenskap måste föregås av en speciell ceremoni?

Den här frågan skrev någon i en kommentar till en artikel i den här serien "Sambo är inget äktenskap".

Villolära

Det är en villolära över att det inte skulle vara en ceremoni i samband med vigseln. Men läser vi Bibeln så ser vi det hur tydligt som helst. 

Ingenstans i Bibeln står det beskrivet att det bara var att hoppa i säng med varandra - så var man gifta. Inte ens när det gäller Adam och Eva!

Överallt i Bibeln beskrivs det bröllop, både i gamla testamentet och i det nya. 

Jesus och hans brud

Förhållandet med Jesus och församlingen beskrivs som ett bröllop. En dag skall församlingen lyftas upp till honom som hans "brud" och tåga in i bröllopssalen! (Ps 45)

"Gifta sig" är en ceremoni

Bibeln säger att man inte ska brinna av begär utan gifta sig. 

1 Kor 7:9

Men kan de inte leva avhållsamt ska de gifta sig, för det är bättre att gifta sig än att brinna av begär.
 

"Gifta sig" handlar inte om sex - utan här är det en sammanvigning - ceremoni - inför Gud och vittnen innan en man och kvinna kan leva ett sexuellt samliv med varandra.

"Men kan de inte leva avhållsamt ska de gifta sig", läste vi i versen, alltså: "Kan de inte låta bli att ha sex med varandra ska de gifta sig". Vi ser här tydligt att sex är inte detsamma som att gifta sig, utan det krävdes en ceremoni som kallades för att "gifta sig".

Smörj dina ögon så du kan se

Svar på frågan här ovan vad det står någonstans i Bibeln om ceremoni skrev någon högmodigt och upproriskt:

Inte i min bibel iaf och det är dem jag tror på och inga människobud.

Men då svarade jag detta och måtte vi ta till oss det:

– Då behöver du antingen skaffa dig en riktig Bibel, eller om du redan har en riktig bibel, då behöver du smörja dina ögon så att du kan se! 

Upp 3:18

Jag råder dig att köpa guld av mig som är renat i eld så att du blir rik, och vita kläder att skyla dig med så att din skamliga nakenhet inte syns, och salva att smörja dina ögon med så att du kan se.


Detta behöver vi verkligen ta till oss så vi börja lära ut rätt för människor att de behöver gifta sig innan de har sex med varandra. Allt annat är att bedra människor och förleda dem in i synd.

Ett bibliskt giltigt äktenskap

För ett äktenskap ska vara giltigt behövs det tre saker:

  1. Den ska vara en offentlig proklamation.
  2. Den ska vara inför Gud.
  3. Den ska vara juridiskt bindande.

Äktenskapet ska vara offentlig. Den sker inte i någon sektliknande miljö med bara få invigda.

Den ska vara inför Gud. Gud verkar och sammanfogar två människor till ett.

Äktenskapet ska vara juridiskt bindande. Det hjälper inte att äktenskapet bara sker inför Gud, och inte heller att den bara blir juridiskt bindande. Det måste vara både ock. Är den bara juridiskt bindande så räknas du som sambo inför Gud. Har äktenskapet endast skett inför Gud så räknas du som sambo inför samhället.

Ett bibliskt äktenskap skall alltid vara offentligt, inför Gud och juridiskt bindande, annars är det inget äktenskap.


Skriv ut Bädda in Mejla

 
Publicerat av torsdag 14 januari 2016 14:00 | #äktenskap #bröllop #ceremoni #vigsel #sambo | Direktlänk | Nyhetsbrev | RSS

APG29 NÅR TUSENTALS VARJE DAG!
Gillar du Apg29?
Swisha en peng till: 070 935 66 96


37 kommentarer

svenne

Ja, Christer! Det är sant.

Svara -   - 14/1-16 14:37 -


jon

Den ska vara inför Gud. Gud verkar och sammanfogar två människor till ett.

Spelar det någon roll vilken präst det är? Katolsk? Svenska kyrkan? Jehovas vittne(vet inte hur dom har vigselrätt)?

Svara -   - 14/1-16 14:40 -


Thomas P

”En hustru är bunden så länge hennes man lever; men när hennes man är avsomnad, står det henne fritt att gifta sig med vem hon vill, blott det sker i Herren.” ‭‭1 Korinthierbrevet‬ ‭7:39‬ ‭SVEN‬‬ http://bible.com/166/1co.7.39.sven

Jag ser himlen som en spegelbild av det vi gör på jorden. Det vi förlåter på jorder, förlåtes i himlen. Det vi binder på jorden, bindes även i himlen. Se giftermålet. Det vi löser upp på jorden, löses också upp i himlen.

I ovanstående vers av Paulus, står det att giftermålet ska ske i Herren. Vad menas med det? Det står inte "inför", "av" eller "med". Det står "i Herren".

Svara -   - 14/1-16 15:41 -


Thomas P

Angående att giftermål ska ske i Herren: "Låten Kristi ord rikligen bo ibland eder; undervisen och förmanen varandra i all vishet, med psalmer och lovsånger och andliga visor, och sjungen med tacksägelse till Guds ära i edra hjärtan. Och allt, vadhelst I företagen eder i ord eller gärning, gören det allt "i Herren Jesu namn" och tacken Gud, Fadern, genom honom. Kol 3

"Ha din glädje" i Herren", han ger dig allt vad ditt hjärta begär." Ps 37:4

Svara -   - 14/1-16 16:07 -


Peter

Tack Gud för dina klara besked Christer! Mycket bra skrivet.

Det behövs rensas upp i dessa osunda träskmarker i denna förvillelsens tid av normupplösning på det sexuella området. Äktenskapet var det första som Gud instiftade redan vid skapelsen. Du gör ett mycket, mycket bra jobb här.

"Äktenskapet ska hållas i ära hos alla och den äkta sängen bevaras obefläckad, för Gud ska döma dem som är sexuellt omoraliska och äktenskapsbrytare." (Heb 13:4)

Till sexuell omoral hör sex innan en vigsel inför Herren och vittnen.

Gud välsigne dig!

Svara -   - 14/1-16 19:28 -


Torbjörn S Larsson

Bra Christer I Mos.34 är lärorik. Sikem låg med Dina, Jakobs dotter. Sikem var son till en furste med god härkomst och utseende och tyckte att han kunde ta sig lite frihet.Hennes bröder blev vansinniga och slog ihjäl alla män i staden. Trots att Sikem var prins och gärna ville gifta sig efteråt. Så mycket värderades jungfrudom och oskuld. Hur mycket är den värd i Sverige idag.

Svara -   - 14/1-16 22:02 -


Katrina

Jag dömer ingen....tänkte på den samaritiska kvinnan vid Sykars brunn...hon var inte gift och Jesus dömde inte. Joh.4 Gud välsigna er alla. Katrina

Svara -   - 16/1-16 20:24 -


Christer Åberg

Svar till Katrina.

Jag dömer ingen....tänkte på den samaritiska kvinnan vid Sykars brunn...hon var inte gift och Jesus dömde inte. Joh.4

Jesus sa tydligt att mannen hon nu hade var inte hennes man. Deras sexuella relation med varandra var alltså inte likställt med ett äktenskap.

Svara -   - 16/1-16 20:30 -


Katrina

Svar till Christer Åberg.

Jag håller med att hennes relation med varandra var inte likställt med äktenskap....men jag har ingen rätt att döma. En kristen bör hålla till Skriften, men döm inte andra, ingen är syndfri. Frid

Svara -   - 16/1-16 20:46 -


christer edoff

I praktiken godkänns sambo i alla kyrkor och frikyrkor i sverige

Svara -   - 17/1-16 18:43 -


Christer Åberg

Svar till Katrina.

Man håller sig inte till Skriften om man undanhåller sanningen för människor!

Svara -   - 17/1-16 19:50 -


Christer Åberg

Min egen berättelse när jag gifte mig: www.apg29.nu/a/75g

Svara -   - 17/1-16 19:51 -


Siv

Men vänta nu, gäller reglerna från Mosebok avseende giftermål?

Men reglerna som hanterar slavar och hur hanterar barn som talar emot sina föräldrar gäller inte?

/ S

Svara -   - 19/1-16 09:02 -


ulf lennart

Svar till Siv.

kommer hon, Siv med sitt Kiv. go back to bed

Svara -   - 19/1-16 09:15 -


ulf lennart

Svar till Siv.

kan du Summan av Guds Ord i denna fraaga?

Svara -   - 19/1-16 09:17 -


ulf lennart

Svar till Siv.

verkligheten kan i manga fall vara komplicerad. darav ibland motstridiga uppgifter i Skriften. Jesus kan ge personer olika svar pa en och samma fraga.

Svara -   - 19/1-16 09:32 -


ulf lennart

Svar till Siv.

darfor maste du straeva efter att bli Andedoept, att fa ditt 'hjaertas ogon oppnade' sa att du inte blir alldeles kollrig.

Svara -   - 19/1-16 09:37 -


Siv

Svar till ulf lennart.

Det bästa kanske skulle vara om du slutade svara eftersom dina svar aldrig innehåller svar.

/ S

Svara -   - 19/1-16 09:42 -


Siv

Om jag nån gång tar upp regler i Mosebok får jag ALLTID svaret "men det där gäller ju inte längre, det är ju det gamla förbundet" tydligen gäller ganska mkt ur det gamla förbundet fortfarande så jag undrar hur ni gör skillnad mellan vad som gäller t.ex de 10 buden, men inte de andra 612...?

/ S

Svara -   - 19/1-16 09:45 -


M.J

Svar till Siv.

Det kallas cherry picking och det gör kristna ofta.

Svara -   - 19/1-16 10:05 -


Siv

Svar till M.J.

Jag är fullständigt medveten om det vill bara veta hur de motiverar att de inte gör det.

/ S

Svara -   - 19/1-16 10:12 -


Nowote

Svar till Siv.

Du undrar Siv;

jag undrar hur ni gör skillnad mellan vad som gäller t.ex de 10 buden, men inte de andra 612...?

På detta sätt.

Detta är det förbund som jag efter denna tid ska sluta med dem. Och sedan säger Herren: Jag ska lägga mina lagar i deras hjärtan och skriva dem i deras sinnen, och deras synder och överträdelser ska jag aldrig mer minnas. Hebreerbrevet 10:16-17

De lagar och bud som är viktiga att följa finns alltså inom dig, men för att förstå de rätt så behöver du först omvända dig och bli renad som det egentligen förklaras i de sista raderna, genom Jesus är våra synder passé.

Några av buden finns ju mer tydligt hos de allra flesta av oss, det kan vi ju ganska enkelt se, t.ex då.

Det naturliga i att vi tycker att vi bör behandla andra såsom vi själva vill bli behandlade. Det andra budet om att älska sin nästa som sig själv enligt Jesus. Det här tycker de allra flesta av oss att det borde vara det mest naturliga och riktiga på hela vår jord!

Buden står skrivet i våra hjärtan!

Står det något om att inte äta djur med fjäll? Nej, jag tror faktiskt inte du hittar det i ditt hjärta hur mycket du än söker, förmodligen opponerar sig nog någon nu, av dem som strävar efter att fullborda lagen, men du finner nog inget fjällbud!

Så kan du urskilja vad som är viktigt eller ej.

Mvh.

Mvh.

Svara -   - 19/1-16 10:23 -


Siv

Svar till Nowote.

Så, om detta stämmer varför är reglerna kring giftermål så viktiga?

För de allra flesta är kärleken det viktiga "det står i deras hjärtan" som du säger, och viljan att uttrycka den fullt ut t.ex genom att ha sex är bra mkt större än att det måste ske inom ett äktenskap. Då kan ju inte det vara fel eller hur?

/ S

Svara -   - 19/1-16 10:47 -


Siv

Svar till Nowote.

Kan tillägga att inget står i någons hjärta då det bara är ett muskulärt organ vars uppgift är att pumpa runt blodet i kroppens cirkulationssystem.

;)

/ S

Svara -   - 19/1-16 10:50 -


Nowote

Svar till Siv.

Hos den som har blivit kristen, på det sätt jag förklarade nyss, så har smuts rensats bort, och helt plötsligt ser man väldigt mycket klarare.

Så ock med äktenskapet. Man förstår helt plötsligt att sex inte är det viktigaste vad gäller kärlek, det förstod man inte riktigt förr. Man förstår helt plötsligt att äktenskapet betyder trofasthet, ett livsval man bör göra. Man förstår alltså att äktenskapet är en bild på ett förbund mellan Gud och människor. Gud har gett oss löften Han aldrig bryter, såsom bör också vi människor sträva efter denna likhet. Därför är äktenskapet något oerhört betydelsefullt för en kristen.

En otroende människa kan jag förstå, att man ofta inte vill äktenskap eftersom man hellre vill leva ett själviskt liv, om det inte passar och duger så går jag. Guds ord är bäst, svek är av ondo, lika med lösa förhållanden!

Hjärtat är på ett andligt språk och där i finns både det ena och det andra. Vad som finns däri kan man höra på någons tal.

Mvh.

Svara -   - 19/1-16 11:51 -


Siv

Svar till Nowote.

Men äktenskapet har inget med att vara självisk eller inte, och likaså är det OTROLIGT oförskämt av dig att kalla icketroende för själviska. Det finns otroligt själviska och otroligt osjälviska människor i alla grupper, religiösa som icketroende. Att tro att man bara "kan gå" om man har barn, hus osv bara för att man inte har utfört en ceremoni tillsammans är bara dumt.

En studie från 2015 med ett urval på över 1100 barn från 6 olika länder visade t.ex att ateistiska barn var MYCKET mer generösa än religiösa barn.

Länk till studieresultatet www.apg29.nu/a/2sj

Studien i sig: www.apg29.nu/a/7pl

Detta är bara en studie men ska nu utföras igen på ett mkt större urval. Man ska inte dra för stora slutsatser från denna studie men den slutsats man kan dra att ditt påstående om icketroende skulle leva mer själviska liv är felaktigt.

Ett förhållande kan vara precis lika bra och givande oavsett huruvida man är gift eller inte. De allra flesta gifter sig av praktiska skäl då det t.ex underlättar administrativt i kontakt med staten.

/ S

Svara -   - 19/1-16 12:10 -


Siv

Svar till Siv.

Ska förtydliga mitt sista stycke,

det ska stå: Många gifter sig t.ex av praktiska skäl då det t.ex underlättar administrativt i kontakt med staten.

Likaså av att det är en trevlig tradition att ha en ceremoni för att "publikt" visa sin kärlek för omvärlden. Vilket man givetvis också kan göra utan äktenskap.

/ S

Svara -   - 19/1-16 12:14 -


Nowote

Svar till Siv.

En studie från 2015 med ett urval på över 1100 barn från 6 olika länder visade t.ex att ateistiska barn var MYCKET mer generösa än religiösa barn.

Det är ju en helt oduglig och tillintetsägande undersökning?

För det första vem är inte religiös. Ateister är precis lika religiösa på sitt sätt. Man tror bara på ett annat sätt. Man dyrkar slumpens gudar och man upphöjer även människor som någonslags avgudar. Så den undersökningen kastar vi på sophögen med en gång.

Mvh.

Svara -   - 19/1-16 17:56 -


Siv

Svar till Nowote.

Du visar nu att du inte har en aning om vad en ateist är.

Även om det är som du säger (vilket det inte är) så visade det sig att människor i organiserade religioner och med religiös uppväxt var mycket mindre generösa än de som uppfostrades utanför dessa.

Läs studien istället för att bara vifta bort den.

Bara för att du inte gillar resultatet så kan du inte förkasta studien.

Vet du vad, jag bjuder dig på en annan studie: www.apg29.nu/a/255

I korta drag:

Jämfört med religiösa människor är icketroende generellt Mindre dömande, mindre rasistiska, mindre dogmatiska, mindre etnocentriska och mindre auktoritära.

Generellt är icketroende mer omhändertagande och mer för jämställdhet mellan könen.

Endast 0,2% av fångar i USA är ateister ca (17%) i landet som helhet

Mord och våldsamma brott är mer vanligt i stater (USA) med högre religiös tillhörighet än de stater med lägre religiös tillhörighet.

Mord och våldsamma brott är mer vanligt i länder med högre religiös tillhörighet än de länder med lägre religiös tillhörighet.

Om jag vore dig så skulle jag fundera på varför det ser ut såhär då din bibel säger att religiösa människor skall ha en större moral än icketroende...

/ S

Svara -   - 20/1-16 12:59 -


Siv

Svar till Siv.

Jag ska förtydliga ännu mer, den sista studien jag länkade till är en sammanställning av 4 studier som påvisade liknande resultat.

/ S

Svara -   - 20/1-16 13:41 -


Nowote

Svar till Siv.

Problemet är att du och många inte kan förstå skillnaden på religiös och icke religiös. Du drar alla sådana som du tycker är religiösa över en och samma smutsiga kam, utan att förstå att det ena laget inte är alls ett jämförbart lag?

Ungefär som, (för att det lättare skall kunna förstås), visserligen en något haltande liknelse, men ändå, en bild av en fotbollsmatch, där det ena laget endast består av 11 st vältränade och fullvuxna män, dvs det ateistiska laget, som skall möta det religiösa laget som består av 3 muslimer som är 3-6 år, 2 buddhister som är 5-7 år, 2 hinduister som är 9-12 år och så då 4 kristna på 8-10 år, varav 2 är katoliker och 2 är någon annan slags kristen.

Vem vinner denna rättvisa kamp tro?

Ungefär så kan jag bildligt förstå att den fantastiska undersökningen har gått till utan att jag sett hur undersökningen gått till pga språksvårigheter, lite ironiskt kanske men, ändå med en stor del sanning i!

Den dagen då man ställer upp ett rättvist lag så kan jag tycka att det vore skoj med lite undersökningar.

Det är en oerhörd skillnad mellan de du och ni menar vara religiösa! Sära först på det så kan undersökningen börja visa ett mer korrekt utslag!

Mvh.

Svara -   - 20/1-16 13:44 -


Nowote

Svar till Siv.

Sen förstår jag att undersökarna inte bryr sig om, om man är kristen eller muslim eller något annat utan man har endast tagit alla som tror på en högre makt jämförelsevis mot dem som då "säger" sig vara ateister.

Det jag vill säga utan att du kanske ändå förstår är att det är oerhört stor skillnad på en kristen människa som på riktigt har blivit född på nytt mot, en som inte har blivit det.

En som inte har blivit det är ingen kristen trots det namnet över sig. Man kan nu vara snäll och fin i vilket fall, i båda lägren men, jag är helt övertygad om att skulle undersökningen endast gällt ateister kontra pånyttfödda kristna så hade undersökningen garanterat visat helt andra siffror.

Mvh.

Svara -   - 20/1-16 15:04 -


Siv

Svar till Nowote.

Menar du att den ateistiska/icke-troende sidan är homogen? Det enda de har gemensamt är att de inte tror på en högre makt.

Självklart förstår jag att det är väldigt stor skillnad även inom den religiösa gruppen. Det du inte ser eller inte läst dig till är att OAVSETT vilken religiös grupp det handlade om så var ateisters barn mindre själviska. Det spelade ingen roll om det var kristna, judar eller t.ex muslimska barn.

Likaså finns det säkert om vi ska se det ur din synvinkel "perfekta kristna" som är mycket moraliska och perfekta, men ska vi smalna av grupperna så hittar du givetvis det även inom icke troende gruppen.

Studierna mätte GENERELLT över större grupper och då finns det tydliga skillnader. Dessa skillnader visar att religiösa (även kristna) generellt handlar MINDRE moraliskt än icketroende.

/ S

Svara -   - 20/1-16 15:08 -


Siv

Svar till Nowote.

Hej

Har läst igenom vad du skrev igen och ja, jag håller med dig. Det hade varit intressant att se än tydligare uppdelning i den religiösa gruppen och även inom religionerna i sig.

Likaså skulle en uppdelning inom den icke troende gruppen vara intressant, t.ex skulle jag vilja se resultatet för dem som aktivt kallar sig humanister

Jag är inte alls lika övertygad som dig att siffrorna hade varit "helt andra" men det är både dina och mina subjektiva åsikter som spelar in där. Saker som jag kan anse som moraliska kan du se som omoraliska och vice versa.

Ha det gott / S

Svara -   - 20/1-16 15:46 -


Nowote

Svar till Siv.

Det är ju det som är problemet. Du förstår inte att man inte kan klumpa ihop en riktig kristen. Inte att en riktigt kristen är alls perfekt, det är ingen, men. En kristen och religiös hör lika lite till samma grupp som en ateist och en religiös.

Men jag anar att det inte på något sätt går att lägga ut det på något sätt så att du skulle kunna förstå?

Man måste bli född för att kunna se och höra på ett andligt sätt, likaväl som du måste födas fram till denna jord för att kunna se den. Du såg dem inte så länge du låg i mammas mage, eller hur?

Mvh.

Svara -   - 20/1-16 15:50 -


Siv

Svar till Nowote.

Jag antar att du menar att en "riktig" kristen är en så kallad "på nytt född kristen?"

Jag tror jag förstår din mening och jag kommenterade det såhär:

Det hade varit intressant att se än tydligare uppdelning i den religiösa gruppen och även inom religionerna i sig. -här syftar jag på ,protestanter, baptister, katoliker och frikyrkliga osv)

Likaså skulle en uppdelning inom den icke troende gruppen vara intressant, t.ex skulle jag vilja se resultatet för dem som aktivt kallar sig humanister

Det jag menar är att om du ska dela upp "riktiga kristna" från andra som kallar sig kristna så måste du tillåta samma uppdelning bland icke-troende bland de som t.ex bara anser sig vara ateister till de som aktivt kallar sig sekulär humanister (https://sv.wikipedia.org/wiki/Sekul%C3%A4r_humanism)

Då kanske vi är ganska lika i mätningen förutom på de saker som jag kan anse som moraliska kan du se som omoraliska och vice versa.

Din moraliska lag utgår antar jag från bibeln vilket inte min gör så måttstockarna skiljer sig lite.

/ S

Svara -   - 20/1-16 16:38 -


Nowote

Svar till Siv.

Ja, min moraliska lag utgår givetvis från bibeln på sätt och vis men, kanske till en början först och främst från vad som hände när jag blev en pånyttfödd kristen!

Då skedde en slags operation i mitt inre. Jag fick ett helt nytt sätt att se på andra människor. Från att tidigare levt ett mycket enkelriktat liv, som mest kretsade runt mig och mitt, och också så att jag levde som svartarbetare utan samvetskval under några antal år. Ja, jag levde på olika sätt utanför lagens gränser under mina tidigare år, ända tills pånyttfödelsens mirakel.

Det förändrade som sagt hela mitt liv så oerhört starkt. Jag vet förstås att det här mest blir ord för dig, ord som du på liknande sätt, från andra kristna, hört förr!

Men ändå.

Jag skulle kanske före denna händelse också ha klassats som en troende om det hade gjorts en förfrågan. Jag har aldrig kunnat tänka mig skapelsen som en slump, det har aldrig existerat för mig, så jag hade räknat mig som en troende redan innan denna förvandling. Och det är det jag försöker förklara att skillnaden är som A och O mellan den gamle troende Nowote och den pånyttfödde Nowote.

Den pånyttfödde började älska människor och ville nu göra gott, för att Jesus flyttade in, in i mitt inre, medans den gamle Nowote levde mest för sin egen skull. Där hade inte Jesus ännu fått flytta in, även om som sagt en slags tro fanns där. Nowote var en religiös människa. Men! När en vädjan från Nowote till Jesus gick ut, om att hjälpa mig ur min livskris, en vädjan om att förlåta mig mitt egoistiska och laglösa liv, ett rop om förändring och ett rop om att inte låta mig gå förlorad. Gud och evigheten fanns, men dit var absolut inte jag välkommen, inte efter mitt tydligt syndiga liv. Nu bad jag, fräls mig Jesus, då hände det. Förvandlingen började på sekunden.

Det jag menar är att denna skillnad går inte alls att jämföra med det du tar upp. Skillnaden mellan olika slags ateister är inte alls på samma sätt som skillnaden mellan en "religiös" och en pånyttfödd kristen. Skillnaden är milsvid!

Men, i alla fall!

Jag längtar efter att undersökningar där endast pånyttfödda kontra andra människor får komma fram till ytan. Då skulle skillnader på väldigt många områden i samhället bli tydliga.

Brottsligheten, generositet, skilsmässor, m.m.

Hinner inte mer.

Mvh.

Svara -   - 20/1-16 17:50 -


Din kommentar

NYTT! Ditt namn och mejladress måste godkännas innan kommentaren publiceras. Efter godkännande måste du alltid ha samma namn och mejl nästa gång du postar en kommentar, annars godkänns inte kommentaren.


Kom ihåg mig?



Bebisar lär sig byta kön genom ny bilderbok på våra förskolor

Bilderbok om transsexualitet för de yngsta.

Bild: Svt.se. 

Susanne Pelger som är doktor i genetik och lärare i biologi och matematik vid Lunds universitet, har skapat en bilderbok om transsexualitet riktad till bebisar.

1

Läs allt!


Christer Åberg predikar för skogens kossor

När Christer Åberg var ute i skogen och predikade i mobilen kom det några kossor som ville höra vad han hade att säga.

5

Läs allt!


Jesus är inte världens hämnare - Christer Åberg

Christer Åberg förklarar att Jesus inte är någon hämnare, han dömer inte eller straffar - han räddar och frälser för att han älskar dig!

5

Läs allt!


Predikantpoolen

Av Holger Nilsson 

Hans Jans i Predikantpoolen.

Nu finns det tillfälle för församlingar att välja mellan ett 25-tal pastorer och evangelister som står till förfogande för kallelser till församlingar. Reseersättning är det enda församlingarna behöver ersätta dessa med.

3

Läs allt!


Se upp för göken

Text och bilder av Reine Jonsson 

Gökungen matas av ängspipelärkan - Se upp för göken

En vuxen ängspipelärka matar en gökunge. 

När gökägget har kläckts ut knuffar gökungen ut de stackars små lärkungarna och gökungen blir därefter envåldshärskare och ensam om lärkparets gunst. Där efter blir han bara mer och mer tuffare i boet mot sina fosterföräldrar och stressar paret ideligen med sitt tiggande efter mera mat.

7

Läs allt!


Min dotters dröm om den vackra kvinnan

Läsarmejl av Jan-Åke Henriksson 

Vacker farlig kvinna

Min dotter som knappt läst bibeln fick en förunderlig dröm i natt att många kristna försökte i sig själva att vara goda och snälla där ingen såg att de var på väg åt ett fel håll och avvikit från den smala vägen. 

84

Läs allt!


Martin Luthers 95 teser

Martin Luthers 95 teser.

Martin Luthers 95 teser. 

Martin Luthers 95 teser satte igång hela reformationen på 1500-talet. Vad skrev Luther egentligen? - Läs alla de berömda teserna här!

6

Läs allt!


Dagens ord

Vecka 47, måndag 20 november 2017 kl. 12:49

Jesus söker: Pontus, Marina!

Vill du bli frälst och få alla dina synder förlåtna? - Be den här bönen:

Jesus, jag tar emot dig nu och bekänner dig som min Herre och Frälsare. Jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Jag ber om förlåtelse för alla mina synder. Tack att jag nu är frälst. Tack att du har förlåtit mig och tack att jag nu är ett Guds barn. Amen.

Tog du emot Jesus i bönen här ovan?
» Ja!

Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv. - Joh 3:16



Den falske profeten Påvens förrädiska judaskyssar

Johannes Paulus II kysser Koranen.

Ulf Ekmans skyddshelgon påve Johannes Paulus II kysser Koranen. 

Överallt kysser påven. Han kysser koranen, avgudastatyer, marken, biblar, män, kvinnor, barn, och fötter. Men hans kyssar är inte heliga utan förrädiska "judaskyssar".

11

Läs allt!


Senaste kommentarer


Idag pågår världens största kristna väckelse

Världens största kristna väckelse pågår idag.

Idag pågår världens största kristna väckelse! Varje dag får många höra talas om Jesus för första gången och varje dag tar många emot Jesus och blir frälsta överallt i världen!

19

Läs allt!


Jesus i krubban utbytt mot korv med bröd

 Jesus i krubban utbytt mot korv med bröd.

Greggs i Storbritannien har en reklambild bytt ut Jesus i krubban mot en korvrulle. Efter starka reaktioner har de bett om ursäkt. 

9

Läs allt!


Aktuellt



Apg29 har tusentals bloggartiklar! Gå vidare till fler artiklar:

NÄSTA


Artiklar Kommentarer Bönesidan Fråga Christer Kontakt | Bankkonto: 8169-5,303 725 382-4 | Swish: 070 935 66 96

Christer Åberg och dottern Desiré.

Denna bloggsajt är skapad och drivs av evangelisten Christer Åberg, 53 år gammal. Christer Åberg blev frälst då han tog emot Jesus som sin Herre för 33 år sedan. Bloggsajten Apg29 har funnits på nätet sedan 2001, alltså 16 år i år. Christer Åberg är en änkeman sedan 2008. Han har en dotter på 11 år, Desiré, som brukar kallas för "Dessan", och en son i himlen, Joel, som skulle ha varit 9 år om han hade levt idag. Christer Åberg drivs av att förkunna om Jesus och hur man blir frälst. Det är därför som denna bloggsajt finns till.

Varsågod! Du får kopiera mina artiklar och publicera på din egen blogg eller hemsida om du länkar till sidan du har hämtat det!

Apg29 använder cookies. Cookies är en liten fil som lagras i din dator. Detta går att stänga av i din webbläsare.

830 online! | Sidvisningar idag: 102 245 | Igår: 197 447 |

MediaCreeper

Besök också Apg29 på:

Facebook | Twitter | Youtube | Vimeo | Instagram | Gab

TA EMOT JESUS!

↑ Upp