1 070 online! | Sidvisningar idag: 234 258 | Igår: 257 968 |

www.apg29.nu

Annons

Chatt Nyhetsbrev Biblar Läsarmejl Bönesidan Dagens ros Date29 Kommentarer Fråga Christer Kontakt Sök

Sambo är inget äktenskap - Del 8

/bild2.php?w=644&h=75&src=img/1451820819-sambo.jpg

Vad Jesus säger om sambo? Godkänner han det som äktenskap?

Joh 4:16-18

Jesus sa till henne: 

Gå och kalla på din man och kom hit. 

Kvinnan svarade och sa: 

Jag har ingen man. 

Jesus sa till henne: 

Du sa rätt: Jag har ingen man. 

För du har haft fem män 

och den du nu har 

är inte din man. 

Där talade du sanning.


Sex är inte ingående av äktenskap

Sex är inte ett tecken på att man är gifta. Sex är inte ett ingående av ett äktenskap, för Jesus räknade inte att mannen var kvinnans make. Hon hade ingen man. 

Sambo är inget äktenskap 

De var inte gifta trots att de levde ett sexuellt samliv med varandra. Det är inget äktenskap och sambo är heller inget äktenskap.

Otukt och synd

Bibeln säger att sex innan äktenskapet är otukt och synd. Och sådant omvänder man sig ifrån.


Skriv ut Bädda in Mejla

 
Publicerat av tisdag 12 januari 2016 06:00 | #sex #sambo #äktenskap #otukt #synd | Direktlänk | Nyhetsbrev | RSS

APG29 NÅR TUSENTALS VARJE DAG!
Gillar du Apg29?
Swisha en peng till: 070 935 66 96


26 kommentarer

Susse

Jo. Nunna men inte katolik nunna t ja gifter mig! ... Att d ska va så kompliserat! Lagen papper o staten.. Som inte vill mig väl. Men jesus vill o ja gör d för han. Men nu när d så mkt våldtäckter runt om i landet. Får ja slå ihjäl den som försöker våldta om nåt sånt skulle inträffa? Börja gå runt me hammare i fickan,

Svara -   - 12/1-16 11:47 -


Christer Åberg

För ett äktenskap ska vara giltigt behövs det tre saker:

1. Den ska vara en offentlig proklamation.

2. Den ska vara inför Gud.

3. Den ska vara juridiskt bindande.

Äktenskapet ska vara offentlig. Den sker inte i någon sektliknande miljö med bara få invigda.

Den ska vara inför Gud. Gud verkar och sammanfogar två människor till ett.

Äktenskapet ska vara juridiskt bindande. Det hjälper inte att äktenskapet bara sker inför Gud, och inte heller att den bara blir juridiskt bindande. Det måste vara både ock.

Är den bara juridiskt bindande så räknas du som sambo inför Gud. Har äktenskapet endast skett inför Gud så räknas du som sambo inför samhället. Ett bröllop i Bibeln var både juridiskt bindande, offentlig och inför Gud.

Ett bibliskt äktenskap skall alltid vara offentligt, inför Gud och juridiskt bindande, annars är det inget äktenskap.

Svara -   - 12/1-16 14:04 -


Siv

Svar till Christer Åberg.

Christer,

Varför måste det vara offentligt?

/ S

Svara -   - 12/1-16 14:07 -


Christer Åberg

Jag hittade ett intressant inlägg av Stefan Swärd om sambofrågan på hans blogg.

Här är en del av hans inlägg: www.apg29.nu/a/2kz

Kan man vara kristen och leva i sambo?

En klassisk tes i kristendomen är att sex är en gåva från Gud, men gåvan är så viktig och fin, så den ska utövas inom ramen för ett äktenskap. I nya testamentet var det tydliga gränsdragningar mellan att vara gift eller inte. Det är bättre att gifta sig än att vara upptänd av begär, skriver Paulus i 1 Kor 7, det är uppenbart att han menar att sexualiteten ska utövas inom ett äktenskap. Det var tydligen också ganska uppenbart om man var gift eller inte. Bibeln talar om bröllop, gifta sig, uppenbart fanns det en tydlig gränsdragning, att vara gift eller inte. Jesus hänvisar till skapelseberättelsen när han talar om äktenskapet. Ett av budorden var att inte begå äktenskapsbrott, det förutsätter att det är tydligt definierat vem som är gift eller inte.

Det jag reagerar på är den glidning som sker inom kyrkan i Sverige i samlevnadsfrågor utan att man öppet deklarerar detta. På femtiotalet hade det blivit skandal om en präst bodde sambo. Och på sjuttiotalet hade det var otänktbart för en frikyrkopastor. Nu har det blivit allt vanligare och alltmer accepterat inom frikyrkan. Max Wetterlund viftar undan frågan om samboskap i sitt blogginlägg (har skrivit uppskattande om Wetterlunds sexbloggande i tidigare inlägg, men gillar inte hans inställning i sambofrågan länk till inlägget här), och menar att de som är sambos egentligen är gifta. Ligger man med varandra då är man gifta med varandra (jag undrar hur jag ska tillämpa den principen när man pratar med Stockholmsungdomar som regelbundet byter sexpartner?). Max har också svårt när kyrkan skäller på samboskapet.

Jag har en rad kritiska frågor till detta krypande accepterande av samboskap och utomäktenskapligt samliv, som uppenbarligen blir alltmer accepterat inom bland annat Evangeliska Frikyrkan. Nu utmanar jag till debatt. Jag får rejäl draghjälp idag av professor Sten Philipsson som skriver på Svenska Dagbladet Brännpunkt idag om Katolska kyrkan och säger att kyrkan alltid hävdat att sexualiteten hör till äktenskapet. Även den punkten blir ju ofta ifrågasatt, en del hävdar att kyrkan inte har haft tydliga normer när det gäller sex och äktenskap. Philipson menar att så har det varit, sedan kritiserar han normen, men det är en annan sak.

Jag tycker att dessa frågor är betydligt viktigare än den pågående diskussionen om juridiska vigselrätten, den frågan är ju en samhällsfråga, den handlar ju inte om hur vi som kristna ser på äktenskapet.

Jag menar att både Bibeln och kristna traditionen definierar tydliga riktlinjer för äktenskaps ingående. Jesus säger att en man ska överge sin far och sin mor och hålla sig till sin hustru och de två ska bli ett kött. På andra ställen i Bibeln framkommer att detta görs i någon form av bröllop, en offentlig proklamation. Bibeln liknar också förhållandet mellan mannen och hustrun vid ett Guds förbund. Sedan ser vi också en koppling till lagstiftningen, äktenskap och familjeliv har ju alltid reglerats juridiskt. Det handlar ju om arvsrätt, egendomsrätt, och framförallt om regler som har att göra med föräldraskap och ansvarstagande för barn. Exakta ritualerna för denna process kan varieras, men grunddragen ligger fast med att bilda en ny familjeenhet och hushåll, utlovad trohet (att hålla sig till), att förenas fysiskt (bli ett kött) och en förening med Gud i centrum – ingå ett förbund mellan mannen, hustrun och Gud – och sammankopplat med någon form av offentlig proklamation i form av bröllop, (även om det sistnämnda kan utformas på många olika sätt – jag har vigt folk i fikarummet innan en söndagsgudstjänst med några vittnen närvarande).

Samboskap brukar uppfattas som ett proväktenskap. Går det bra gifter man sig officiellt och juridiskt efter några år, går det dåligt separerar man. Det är mycket ovanligt att folk lever som sambo långsiktigt. Hela idén med samboskap, att göra det på prov, strider mot hela kristna äktenskapstanken, ett kristet äktenskap är att gå in i en livslång överlåtelse, ett förbund både till Gud och varandra. Samboskap började bli ganska vanligt i Stockholm i mitten av 1800-talet. Svenska kyrkan och prästerna gick då enhälligt in i kampen mot denna sedvänja som man menade var uttryck för synd och horeri.

Det finns också ett mänskligt skäl till varför det behövs tydliga gränsdragningar mellan att vara gift eller inte. Det beror på att sexualiteten är en pockande drift för ett förälskat par, och finns det inga klara gränslinjer slutar det sist med att man har sex första kvällen vid första dejten.

I dagens församlingar möter vi och får ta emot många människor som inte har någon kristen bakgrund, och som saknar kunskap i kristet tänkande på detta område. Jag har varit pastor i Stockholm i 20 år och har under denna tid fått vägleda många par in i ett äktenskap. Jag är förvånad över hur snabbt de som nyligen blivit kristna och som helt saknar kristen bakgrund, hur snabbt de snappar upp och förstår det kristna tänkandet på detta område. Det är dock tragiskt när pastorer abdikerar från sitt ansvar och inte ger tydlig vägledning på samlevnadens område. En kristen församling behöver tydliga normer på samlevnadens område, normer som tydligt behöver kommuniceras och motiveras utifrån Bibeln. Framförallt behöver man ge vägledning om hur man faktiskt kan leva efter Bibelns undervisning. Det går ju inte automatiskt.

/Stefan Swärd

Svara -   - 12/1-16 14:17 -


Kalle

Svar till Christer Åberg.

Den bibliska principen brukar lyda "två eller tre vittnen". Det räcker för att döma någon till döden enligt lagen i det gamla förbundet.

Varför ska just äktenskapet kräva fler?

Svara -   - 12/1-16 14:45 -


Susse

Nunna t ja dör blir d väl då!!! Ja e på arg för isf kan ja inte gifta mig!!!! O d e d enda ja velat sen ja va liten. Men ja e så blåst!! Ja e så ledsen att ja vill ba gråta! Vardags gråta! Skit liv!! Vill ba isolera mig i ett rum t ja dör. Men nä. Ja måste ju jobba.. . Annars får ja inte bo i mitt rum! Paskat!

Svara -   - 12/1-16 14:52 -


Kalle

Svar till Susse.

Va, varför kan du inte gifta dig säger du?

Svara -   - 12/1-16 15:23 -


Christer Åberg

Svar till Kalle.

Du kan börja med att läsa om hur äktenskapet fungerade i Bibeln. De gifte sig aldrig i någon undanskymd vrå någonstans.

Det är alltid så med bibliska saker. Det sker inte i skymundan utan offentligt:

Joh 18:20

Jesus svarade honom: "Jag har talat öppet till världen. Jag har alltid undervisat i synagogan och i templet där alla judar samlas. Jag har inte talat i hemlighet.

På samma sätt är det med dopet. Det ska gå öppet tillväga. Lika dant med frälsningen. Man ska vara öppen med sin bekännelse.

Kristen tro är ingen sekt där vi sysslar med saker och ting i skymundan avskilt från världen.

Men jag tror att sådana här saker har uppkommit bland annat på grund av att man inte vill göra som Bibeln säger så att man kan leva kvar i sin synd.

Det kan också bero på att det finns ny-judaister som tar avstånd från Katolska kyrkan och menar att vigseln är någonting katolskt.

Nej, sann biblisk vigsel är inget katolsk hopkok - utan det är bibliskt. Läs i Bibeln så ska du se hur mycket den talar om bröllop, brud, brudgum och äktenskap. Det kryllar bara av det genom hela Bibeln.

Sök på "äktenskap" i Bibeln så ska du se att det kommer upp med massor av träffar. Sök därefter på "Sambo" och räkna sedan de "träffarna"... Du får noll!

Svara -   - 12/1-16 15:25 -


Elisabeth

Svar till Susse.

Susse,

Du låter lika trött och ledsen som jag har varit. Kanske du med ska be att få ta prover på B - vitaminer, järn mm. Jag hade celiaki mm. Blev frälst för några år sedan, varit förlovad i 20 år. Är för sjuk ännu att orka gifta mej. Men snart blir det med präst och två vittnen inför Gud.

Ska be för dej (om du vill), lycka till! Kram från Elisabeth

Svara -   - 12/1-16 17:00 -


Kalle

Svar till Christer Åberg.

Jag förordar absolut inte sambo. Det jag menar är att jag tycker du har väldigt svaga argument för det du hävdar är formerna för en vigsel. Ja, vi hittar väldigt många bröllop i Bibeln. Och ja, det firas. Det är naturligt, det är ju något fantastiskt. Men att därifrån dogmatiskt säga att det ska vara si och så många närvarade, det finner jag märkligt.

Om du läser Bibeln så, menar du även att församlingsbyggnader är fel? Urkyrkan träffades ju i hemmen, kan vi läsa i apostlagärningarna.

Hur många närvarade när Adam och Eva gifte sig?

Hur gifte sig dom fattiga i Israel, som inte hade råd med en flådig fest med många gäster?

Hur juridiskt bindande var äktenskap innan det fanns ett civilsamhälle?

Det uppstår många frågetecken när jag försöker applicera ditt synsätt.

Svara -   - 12/1-16 18:06 -


Susse

Tack Elisabet d betyder så mkt för mig.Jag ska be för dig oxå.

Svara -   - 12/1-16 18:24 -


e

Svar till Susse.

Tack Susse, det betyder mycket för mej med!

Svara -   - 12/1-16 19:44 -


S

Måste prästen skicka in till staten att man gift sig? Det är det enda som hindrar oss. Då tar dom allt vi äger eftersom jag har skulder. Jag och min sambo har 2 barn och jag blev nyligen frälst. Min sambo är ofrälst än sålänge. Jag känner lite oro i magen över detta. Jag har bett Herren om vägledning och jag hoppas på svar ang min situation. Men allt är såklart i herrens händer. frid!

Svara -   - 12/1-16 21:25 -


kjell

Svar till S.

Jag tycker denna länk ger bra svar

http://www.alltombibeln.se/bibelfragan/hurinsti.htm

Svara -   - 12/1-16 23:09 -


Kristina

Många blir sambo av ekonomiska skäl. Det vet de flesta.Varför lägga sten på bördan för de som har det svårt ? En fråga : två kärleksfulla sambos lever i harmoni tillsammans med sina "egna" barn. Kallas de för en "familj" i juridisk mening, eller vad annars ? Tack för svar.

Svara -   - 13/1-16 05:32 -


Kristina

Svar till Christer Åberg.

Det är i alla fall något som inte stämmer.. Livet är INTE svart och vitt. Alla sambos har verkligen inte sex. Det står INTE i Bibeln att kvinnan med fem män hade sex. Utgå inte från att alla sambos har det, det är nästan förtal för de som tror så.

Svara -   - 13/1-16 05:47 -


B.

Det finns en bok vars titel är :"Bättre utan sex". Den beskriver i detalj medicinsk, psykologisk och juridisk förklaring av vad sex är. Stämmer i stora drag med Bibeln. Boken ger också några exempel på hur personer blev verkliga vänner och fick kärlek till varandra när de slutade med sex. Även gifta par och sambos. Särskilt den sanna medicinska delen är värd att läsa och begrunda. Många lever i okunnighet om detta. Varför ?

Svara -   - 13/1-16 07:17 -


Siv

Svar till S.

Varför skulle staten ta allt ni äger bara för att ni gifter er? Menar du att du lever utanför samhället och inte betalar skatt?

/ S

Svara -   - 13/1-16 08:13 -


S

Jag får barn och underhållsbidrag så skatt dras från det men kronofogden gör utmätningar några gånger per år. Jag kan inte betala i dagsläget. Skulle vi gifta oss så ser dom på hela hushållets inkomst då kommer dom att göra utmätning och ta det dom kan.

Svara -   - 13/1-16 09:57 -


Kjell

Svar till Kristina.

Jesus såg sådant som var osynligt för andra, den kunskapen hade han inte via några kyrkböcker utan han "läste" av henne som en öppen bok. Joh 4:29 går kvinnan tillbaka till staden jag kan tänka mig att hon sprang eftersom hon lämnade krukan för att så snabbt som möjligt kunna berätta om Jesus Kommer och se en man som sagt mig allt vad jag gjort. Månne icke han är Messias.

Svara -   - 13/1-16 11:09 -


Christer Åberg

Svar till S.

Jag får barn och underhållsbidrag så skatt dras från det men kronofogden gör utmätningar några gånger per år. Jag kan inte betala i dagsläget. Skulle vi gifta oss så ser dom på hela hushållets inkomst då kommer dom att göra utmätning och ta det dom kan.

Skulle du gifta dig skulle du få bättre ekonomi. Då plötsligt blir det två ekonomier att dela på!

Det finns ingen bank som rekommendera att man ska bo sambo. Det är bättre för ekonomin att vara gift.

Dessutom är det rätt och riktigt att vara gift inför Gud för då kommer ni in i hans vilja.

Men det är viktigt att omvända sig från synden, annars tar ni med synden in i äktenskapet.

Svara -   - 13/1-16 11:31 -


Kjell

Svar till Christer Åberg.

Om någon allaredan lever ihop då har dom 2 ekonomier då kan det inte bli bättre att visa upp bägges ekonomiska tillgångar varför skall den andra partnern förlora sina pengar på grund av giftermål, möjligen går det att skriva äktenskapsförord, men som Jesus sa inte heller jag dömer dig. Du är snabb att dömma, alltombibeln har en mänskligare syn om detta.

Svara -   - 13/1-16 14:02 -


S

Svar till Christer Åberg.

Vi lever ju redan på min sambos lön och barn och undehållsbidraget så mer pengar blir det ju inte däremot räknas hela hushållets ekonomi och då gör kronofogden utmätning på allt dom kan. Jag arbetade innan senaste graviditeten och betalat skatt men dom drog med all rätt återbäringen på 8 tusen. Jag gör allt Gud vill men min ofrälste sambo är inte lika okej med det här. Vi lever redan rätt knapert då det endast är gubben min som jobbar och jag vill vara hemma med barnen. Även om jag vet att Herren vet vad vi behöver och att vi inte ska oroa oss över mat och kläder så tror som sagt inte gubben..Det är en svår sits. Men det kanske går att gifta sig utan att staten får veta. Bara inför präst och Gud. Så kan man skicka in senare...

Svara -   - 13/1-16 21:03 -


S

Svar till kjell.

Jo, det gjorde det.. Men jag vet inte hur tillförlitlig den sidan är. Jag ber om herrens vägledning. Men tills dess kanske det är en lösning att gifta oss enbart inför Gud

Svara -   - 13/1-16 21:17 -


Matsini

Jag ber er ni som läser dessa religionspolitiska dravel, att börja med att fråga er själva om: - Varför äktenskap! Jag som Jesu vän, slav och medarvinge är väldigt förgrymmad på att frågan ens finns! Att den ständigt lyfts för 'debatt'! Jämför sedan DITT svar med ANDRAS!

(Jorden ÄR platt! - För den har två sidor.)

Svara -   - 14/1-16 08:07 -


Andy Svensson

Alla kan vi misslyckas på det här området. Var finns då dem som med barmhärtiga hjärtan kan hjälpa samt lyssna? Älskar vi vår nästa ? Kärleken är grunden dvs Guds kärlek. Låt oss inte kasta sten på dem som redan ligger där. Och ja omvändelse från synd måste ske när vi har syndat mot Gud vår fader.

Svara -   - 14/1-16 09:02 -


Din kommentar

NYTT! Ditt namn och mejladress måste godkännas innan kommentaren publiceras. Efter godkännande måste du alltid ha samma namn och mejl nästa gång du postar en kommentar, annars godkänns inte kommentaren.


Kom ihåg mig?



Förförelse och förvirring nu nere på bebisnivå

Av Holger Nilsson 

Förförelse och förvirring nu nere på bebisnivå.

Holger Nilssons debattartikel i Aftonbladet 23 november 2017. 

Nu är det verkligen hög tid att säga ifrån! Jag tänker på en bok som lanserades helt nyligen. Den är skriven av Susanne Pelger, lektor vid Lunds universitet.

33

Läs allt!


De utvalda

De utvalda - judarna.

Jesus talar om att änglarna ska samla hans utvalda då han kommer tillbaka, men vilka är hans utvalda?

10

Läs allt!


Icas julkalender med hijab

ICAs julkalender med hijab.

Bild: Icas julkalender. 

Ica har gjort en julkalender där bland annat en kvinna med hijab som sitter runt ett julbord.

17

Läs allt!


Gud kallas inte »han» i Svenska kyrkans nya handbok

Gud ska inte längre kallas han.

Bild: Fria Tider. 

Gud som »han» och »Herre» har strukits i Svenska kyrkans nya handbok. Därmed har Svenska kyrkan förnekat frälsningen i Jesus Kristus och hindrar då människor från att bli frälsta!

33

Läs allt!


Theo och hans vänner - Barnprogram på Himlen TV7

Följ med i den nya animerade serien på Himlen TV7! Tillsammans med Theo tas vi med in i Bibelteatern i skolådan och lär oss mer om Gud och Hans värld. Dessutom får vi följa med på roliga äventyr med mössen Luther och Benny.

0

Läs allt!


Avfall eller uppryckelse?

Av Mikael Walfridsson 

Avfall eller uppryckelse?

Vad menar egentligen Paulus när han undervisar om en bestämd händelse som ska ske precis före vedermödan? Och är ordet avfall en förfalskning från katolska kyrkan i sitt motstånd mot reformationen?

22

Läs allt!




Äntligen advent

Läsarmejl av Ulrik Petersson 

Jesus kommer snart tillbaka.

Det finns flera advent, eller flera steg i Jesus ankomst.

4

Läs allt!


Dagens ord

Vecka 47, fredag 24 november 2017 kl. 15:56

Jesus söker: Gudrun, Rune!

Vill du bli frälst och få alla dina synder förlåtna? - Be den här bönen:

Jesus, jag tar emot dig nu och bekänner dig som min Herre och Frälsare. Jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Jag ber om förlåtelse för alla mina synder. Tack att jag nu är frälst. Tack att du har förlåtit mig och tack att jag nu är ett Guds barn. Amen.

Tog du emot Jesus i bönen här ovan?
» Ja!

Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv. - Joh 3:16


Kungen Kommer - Himlen TV7

Hur kan vi förbereda oss inför Jesu återkomst som Kung? Hur ser vårt framtidshopp ut? Kom med och be att Guds församling vakar med olja i sina lampor!

45

Läs allt!


Senaste kommentarer


De andliga nådegåvorna - Gösta Karlsson

Pastor Gösta Karlsson talar om Andens nådegåvor i ett nu några år gammalt klipp - men ständigt aktuellt!

1

Läs allt!


Perfekt julklapp: Christer Åbergs starka bok Den längsta natten

Julklapp: Christer Åbergs starka bok Den längsta natten.

100 kr! En sann berättelse om ofattbara förluster och om att vinna allt. Passa bra som julklapp!

1

Läs allt!


Aktuellt



Apg29 har tusentals bloggartiklar! Gå vidare till fler artiklar:

NÄSTA


Artiklar Kommentarer Bönesidan Fråga Christer Kontakt | Bankkonto: 8169-5,303 725 382-4 | Swish: 070 935 66 96

Christer Åberg och dottern Desiré.

Denna bloggsajt är skapad och drivs av evangelisten Christer Åberg, 53 år gammal. Christer Åberg blev frälst då han tog emot Jesus som sin Herre för 33 år sedan. Bloggsajten Apg29 har funnits på nätet sedan 2001, alltså 16 år i år. Christer Åberg är en änkeman sedan 2008. Han har en dotter på 11 år, Desiré, som brukar kallas för "Dessan", och en son i himlen, Joel, som skulle ha varit 9 år om han hade levt idag. Christer Åberg drivs av att förkunna om Jesus och hur man blir frälst. Det är därför som denna bloggsajt finns till.

Varsågod! Du får kopiera mina artiklar och publicera på din egen blogg eller hemsida om du länkar till sidan du har hämtat det!

Apg29 använder cookies. Cookies är en liten fil som lagras i din dator. Detta går att stänga av i din webbläsare.

1 071 online! | Sidvisningar idag: 234 259 | Igår: 257 968 |

MediaCreeper

Besök också Apg29 på:

Facebook | Twitter | Youtube | Vimeo | Instagram | Gab

TA EMOT JESUS!

↑ Upp