Surfar nu: 666 www.apg29.nu

Ska vi vänta på den stora väckelsen?

I väntan på den stora väckelsen

Jag blev frälst 1984 och nästan omedelbart började jag höra talas om att det fanns en förväntan, längtan efter att det skulle komma en stor väckelse i Sverige. Ja, att den någon gång i framtiden skulle komma.

På detta vis har vi då väntat på att det eventuellt skall hända någonting någon gång. Jesus sa aldrig att vi skulle vänta. Han sa att vi skulle gå ut. En del söker efter Guds vilja och undrar vad de skall göra. Men Jesus har redan sagt det: Gå ut!

Mark 16:15. Och han [Jesus] sa till dem: Gå ut i hela världen och predika evangelium för hela skapelsen.

Vara upptagna med rätt saker

Men när vi väl är "där ute" så bör vi vara upptagna med rätt saker så att inget annat tar överhanden och kväver det som vi egentligen var kallade till. Nämligen att predika evangelium om Jesus Kristus för människor.

Jag tror att receptet är enkelt: Vi behöver gå ut, handla i tro på det som Jesus har sagt. När jag har sträckt mig ut i tro och vågat göra saker och ting: Ja, då har det hänt saker och ting. Jesus kom med sin kraft. Det är ju Gud som ger växten.

När blev de frälsta?

95 procent av alla som är aktiva i en församling blev frälsta när de var 13-25 år visar statistiken. Själv blev jag frälst när jag var 20 år. Hur gick det till? Jo, en vän tog med mig till ett förmiddagsmöte i en pingstkyrka. Efter andra gången han gjorde det tog jag emot Jesus och blev frälst.

Kompisen var inte världens talföraste evangelist men han var ändå en bra evangelist som bar frukt. Kanske har han efter det aldrig vunnit någon mer men av Guds nåd och längtan efter att människor skulle bli frälsta har jag fått föra flera till Jesus Kristus.

Varför orkar de inte?

Folk är trötta idag. Bönemötena står tomma, i varje fall de flesta, och det kan vara svårt att få en del folk att ställa upp på andra saker i församlingen. Varför orkar de inte? Kan det vara så enkelt att det inte händer så mycket? Men blir människor frälsta, helade och upprättade så orkar folk. Då glömmer de bort tröttheten. De måste ju bara vara med!

Jag har varit med i sammanhang, både i Sverige och utomlands där det har hänt saker. Människor har blivit frälsta och helade. Det har varit fullt tryck och man har varit igång hela tiden. Man orkade och man ville vara med hela tiden för att inget missa.

Vi ska vänta på Jesus

Ska vi inte vänta på den stora väckelsen? Nej. Vi ska vänta på Jesus. Under tiden vi gör det så tjänar vi honom här på jorden. Bland annat gör vi detta genom att föra människor till tro på Jesus!

Själva berättar de om hur vi blev mottagna av er och hur ni omvände er till Gud, bort från avgudarna, för att tjäna den levande och sanne Guden och vänta på hans Son från himlen, honom som Gud har uppväckt från de döda, Jesus, som har frälst oss från den kommande vredesdomen. (1 Tess 1:9-10)

Tack för att du läser Apg29. DELA gärna till dina vänner. Du kan också stödja Apg29 genom att sätta in en valfri GÅVA på BANKKONTO 8169-5,303 725 382-4. På internetbanken går det att ställa in så att du automatiskt ger en summa varje månad. Men om du hellre vill kan du SWISHA in en frivillig summa på 070 935 66 96. Tack.


Vill du bli frälst?

Ja

Nej


Publicerades torsdag 12 september 2019 19:41 | #väckelse #evangelisation | Permalänk | Kopiera länk | Mejla

32 kommentarer

Calle 13/9-2019, 04:11

Jag tror att vi har väckelsen redan idag!

När du delar evangeliet med en medmänniska och får be med honom/henne till frälsning, då har vi väckelse. Fungerar vi alla så var och en för sig så blir det även väckelse i det stora. Bad idag till vår Herre om att få vittna för någon, jag väntar med spänning mot vem det blir!

Svara


PG 13/9-2019, 08:57

Vi ska inte "vänta på den stora väckelsen", vi ska vara med och skapa den stora väckelsen. Det verkar som att alla väntar på att någon annan ska göra allt, när det snarare är vi alla som ska göra det tillsammans. Om vi alla går ut och missionerar / predikar / evangeliserar så kommer den stora väckelsen, vi är alla med och skapar den stora väckelsen.

Svara


Maria Johansson 13/9-2019, 17:01

Tror inte på väckelse här i Sverige. Avkristningen har gått för långt. Om det ska bli väckelse behövs det predikanter som predikar både lag och evangelium. Visserligen har vi sett att t.ex en sådan som Sebastian Stakset väcker människor och flera blir frälsta. Men hur är det i våra kyrkor ? Stryker inte predikanterna där åhörarna medhårs och talar bara om Guds kärlek. Hur är det med Guds rättfärdighet och den kommande domen ? Det är det ingen som predikar om ! Det stora avfallet har drabbat våra kyrkor. Väckelsen måste börja med oss själva där vi rannsakar oss i Ordet, följer i Jesu fotspår och tar vårt kors på oss . Gör vi det blir vi inte särskilt populära utan snarare utfrusna och marginaliserade. Lewi Pethrus skriver i sin bok "Jesus kommer" följande: "Vi får nöja oss med att bli hållna för fanatiker. Du måste ha så mycket av kristendom, att din kristendom inte gillas av världen. Du måste ha så mycket av Jesus, att du blir korsfäst med honom ".

Svara


Tomas N 13/9-2019, 17:19

Undrar om inte alla förväntningar om väckelse är ett resultat av olika kristna rörelsers fokus på detta. I verkligheten så är pånyttfödelse och lärjungaskap driven av och en frukt av att Jesus är radikal och förändrar liv. Alltså väckelse på individnivå i mindre skala där församling och evangelisation bryter fram.

Att fokusera på en större väckelse skapar frustration ,passivitet och gränsar till avguderi av väckelsen själv.

Den kristna väntar inte,utan lever sina dagar i tro och som vanlig människa med extra mening med livet att vinna frälsning för sig själv och andra.

I själ och hjärta kan man vänta på mötet med Jesus i evigheten,men den Helige Ande och ordet uppmanar oss inte till passivitet. Livet skall levas efter Guds vilja och med en iver för Guds rike redan här och nu eftersom detta är Guds vilja med de som känner Honom

Svara


Sven Thomsson 13/9-2019, 17:30

Svar till Maria Johansson

Jag håller med dig fullständigt. Det "evangelium" som förkunnas i kyrkorna är utslätat. Förkunnelsen är "lagom", "snäll" och är inte till anstöt för någon. Man betonar Guds kärlek för mycket. Det kan invagga åhörarna i falska förhoppningar om att Gud ser mellan fingrarna och att man kan leva nästan hur som helst.

Vi som vill leva efter Guds ord får betala priset i form av impopularitet, utfrusenhet och marginaliserande, som du skriver. Men det är det värt. Vi som vill predika Guds ord med avsikt att väcka och varna blir avstängda. Församlingarnas ledare ser ut att vara koleriskt rädda om talarstolarna. Bara de som är politiskt korrekta får tillträde.

Om inte vi har så mycket kristendom att den ogillas av världen, då är vår kristendom ingenting värd.

Svara


Stefan Jonasson 13/9-2019, 20:52

Vad är ett utslätat evangelium... Som invaggar åhörarna i falska förhoppningar?.. Att det inte kommer någon domedag och att man inte behöver få sin synd försonad... Då är det ett falskt evangelium,... GUD ser inte mellan fingrarna, det var därför JESUS tog straffet, all vår synd lades på honom,.. Allt GUD begär av en människa är att hon ödmjukar sig och tar emot frälsningen gåva och bekänner sina synder... Då får hon evigt liv och blir frälst från domen på den yttersta dagen.... Det finns två sorters frälsta dom som är frälst av nåd genom tro, utan gärningar,, och dom som är frälsta av nåd genom tro med gärningar... Dom som tror att gärningar fullbordar frälsningen kan bli väldigt dryga och dömande mot dom som inte är så helgade som dom själva är...

Svara


AnnMarie 13/9-2019, 21:16

Svar till Stefan Jonasson .

Ja det är ett kärt samtalsämne vem som är "mest"frälst.🙂

Svara


Sven Thomsson 13/9-2019, 21:32

Det är som Maria Johansson undrar, om inte predikanterna "stryker åhörarna medhårs". Många predikanter gör det, för att de ska vara politiskt korrekta. "Populära" predikanter blir omtyckta för att de inte talar om rättfärdighet och dom.

Det är sant att Gud är kärleken, men Han är också den rättfärdige Domaren. Ska det bli väckelse så måste den börja med de troende. Om vi kristna sover den andliga sömnen, hur ska vi då kunna väcka de ofrälsta?!

Svara


Stefan Jonasson 13/9-2019, 22:08

Då är det ju inte evangelium som predikas.. Om man inte talar om att det är förelagt människorna att en gång dö och dömas. Så blev KRISTUS offrad en gång för att bära mångas synder... Och han ska en andra gång träda fram, inte för att bära synd utan för att frälsa dem som väntar på honom .... Heb9:27-28.. JESUS kom för att göra GUDS VILJA att ta bort synden... Och i kraft av denna vilja är vi helgade genom att JESUS KRISTI KROPP BLEV OFFRAD EN GÅNG FÖR ALLA, och där syndernas är förlåtna behövs inget mer syndoffer,... En del kristna tror att vi måste bära fram ett helgat och överlåtet liv som syndoffer för att komma till himlen... Då blir det en kristen religion som blandar nåd och gärningar som krav för att komma till himlen, den kristna religionen är kraftlös,, det fulla evangeliet är GUDS KRAFT TILL FRÄLSNING.. Andlig sömn vad är det? ... Är man frälst Så är man uppväckt från andlig död till evigt liv...

Svara


Leif 14/9-2019, 00:18

Svar till AnnMarie.

Man kan aldrig vara mer eller mindre frälst. Antingen är man ett Guds barn eller ej. Född på nytt eller inte född på nytt.

Svara


Lena Henricson 14/9-2019, 05:48

Svar till Leif.

Men man kan vara mer eller mindre fylld av Anden. 🔥 Låt oss stilla oss och be om mer av DHA! 🙏🙏🙏

Svara


Andy Svensson 14/9-2019, 07:55

Jes 59:14

Rätten tränges tillbaka,

och rättfärdigheten står långt borta,

ja, sanningen vacklar på torget,

och vad rätt är kan ej komma fram.

Svara


Leif 14/9-2019, 08:51

Svar till Lena Henricson.

Det är helt sant, vi behöver alla ständigt påfyllnad av Andens ljuvliga närvaro 🙏

(Matt 7:7‭-‬11) Bed och ni skall få, sök och ni skall finna, bulta och dörren skall öppnas för er. Ty var och en som ber, han får, och den som söker, han finner, och för den som bultar skall dörren öppnas. Vem bland er ger sin son en sten, när han ber om bröd, eller en orm, när han ber om en fisk? Om ni som är onda förstår att ge era barn goda gåvor, hur mycket mer skall då inte er Fader i himlen ge det som är gott åt dem som ber honom.

Att alltid vara bedjande och längtande inför Jesus och söka svar och tilltal genom Guds Ord, samtidigt som man givetvis hela tiden är villig att lyda det Han uppmanar oss att göra och ta tag i gör att Han också fyller oss med Sin goda kraft.

Somliga söker sina egna vägar i stället för Herrens pga besvikelser och olika anledningar och det kan ofta göra att också Andens närvaro minskar.

(Hebreerbrevet 10:19‭-‬25) Bröder, i kraft av Jesu blod kan vi nu frimodigt gå in i det allra heligaste på den nya och levande väg som han har öppnat för oss genom förlåten, det vill säga sitt kött. Vi har en stor präst över Guds hus. Låt oss därför med uppriktigt hjärta gå fram i full trosvisshet, med ett hjärta som är renat från ett ont samvete och med en kropp som är badad i rent vatten. Låt oss orubbligt hålla fast vid hoppets bekännelse, ty den som har gett oss löftet är trofast. Låt oss ge akt på varandra och uppmuntra varandra till kärlek och goda gärningar. Låt oss inte överge våra egna sammankomster, som en del har för vana, utan uppmuntra varandra, detta så mycket mer som ni ser att dagen närmar sig.

Jesu frid...

Svara


AnnMarie 14/9-2019, 11:08

Svar till Leif.

Det är ju precis det Stefan förklarar.🙂

Svara


Erik S 14/9-2019, 13:00

Svar till Stefan Jonasson .

Frid broder. Du skriver "Andlig sömn vad är det? ... Är man frälst Så är man uppväckt från andlig död till evigt liv."..slut citat. Det låter fint och bra, men det är inte så "enkelt" som det ser ut. Man kan inte vara "halvfrälst", sant. Antingen är man det eller så är man inte, det är ganska klart. Men det finns en annan sida av saken. Det är nämligen så, att man kan "somna till under vägen".

Går man till en församling, där det mest bedrivs "religiös underhållning och religiös verksamhet", då är risken stor, ja den är uppenbar.

Grunden är att om församlingen har ett dåligt/torftigt böneliv, där det mest går på slentrian, då är risken stor att allt det andra också följer samma väg. Ja man kan nog konstatera att det blir så! Om sedan budskapet som predikas, är urvattnat och kraftlöst blir det ännu värre. Idag i många församlingar, får man inte predika det fulla evangeliet, väsentliga delar har skalats bort-tecken, under, kraftgärningar, profetiska budskap, profetiorna, Israel och den yttersta tiden-ja då hamnar människorna till slut i "andlig sömn/slummer"-spelar ingen roll hur mycket frälst du var från början. Paulus varnar för detta!

Budskapet i dag skall vara ett socialt budskap, inkluderande alla, Man får inte stöta sig med någon. Detta gäller framförallt Equmenia (jo undantag finns)men det förekommer även i pingsförsamlingar. 2 Tim 3:3-5, 4: 2-4. En ytterligare sak är att många som leder möten, vill ha mycket noggrann planering. Nästan på sekunden. Välkomstord, inledning, sång-eller börja med "modern lovsång" och sjunga samma rader i en kör i 15 minuter, för att försöka "trissa upp någon andlig stämning"-det fungerar inte, enligt min erfarenhet. Noggrann planering av mötena tar död på det andliga. DEN SOM VILL HA NOGGRANN PLANERING HAR INTE LÄRT SIG LYSSNA TILL DHA!! Så enkelt är det.Låt DHA styra så mycket som möjligt. Skulle det råka bli en eller 2 minuters tystnad, vad gör det? Men då håller många på att skruva på sig, så det blir hett i stolsdynan-tänk vad tragiskt. DHA kanske vill ha det så, för att säga något till någon.

Allt detta leder till andlig sömn eller slummer. En mycket farlig och förrädisk tillvaro. Se också liknelsen om dom 10 jungfrurna.

Så visst finns "andlig sömn/slummer".Det gäller att vara på sin vakt.

Ha det gott-Shalom!

Svara


AnnMarie 14/9-2019, 14:00

Att tecken, under och kraftgärningar har skalats bort tror jag beror en hel del på hur det predikades på 80-90 talet (alla blir helade bara att bekänna)Det blev ju inte så.Det var mycket snack och lite verkstad. Sen gör det kanske inte saken bättre att det finns de som tror att detta med under och helande var speciellt för aposlagärningarnas tid.Då kan man väl läsa hela Apg som enbart historia.Det var då det!

Svara


Leif 14/9-2019, 15:27

Svar till AnnMarie.

Ja, ungefär fast med lite olika betoning på vissa saker...

Svara


Leif 14/9-2019, 15:36

Svar till Erik S.

Håller med dig Erik! Även om man nu har en slags planering, vilket jag delvis av viss anledning till vissa gränser ändå kan tycka är ok, så måste mötesledare låta det finnas en Andens frihet mellan alla punkter under mötets gång.

Det måste alltid ges frihet till övriga än de inplanerade att få be, sjunga, tala i tungor, profetera och bära fram budskap m.m. Då kan det bli bra...

Svara


Sven Thomson 14/9-2019, 15:40

Mycket bra skrivet, Erik S! Och sant!

Jag håller med dig till 100%, för jag har precis samma inställning som du. Det jublar och säger "tack och lov" i mitt inre när jag läser din kommentar. Jag gläder mig, att du som jag är frimodig och framhåller sanningen. Bibeln säger: "Inte mot, utan för sanningen förmår vi något".

Svara


Sven Thomsson 14/9-2019, 16:24

Svar till Erik S

Mycket bra skrivet min broder Erik! Och sant! Det bara jublar och säger "tack och lov" i mitt inre när jag läser din kommentar.

Jag gläder mig över att du, som jag är frimodig och vågar framhålla sanningen. Bibeln säger: "Inte mot sanningen, utan allenast för sanningen förmår vi något" (2 Kor. 13:8).

Guds frid!

Svara


Martin 14/9-2019, 16:32

Innan en möjlig väckelse måste det till en Gudsfruktan i det här landet. Innan människorna förstår att vår Herre är en helig Gud kan ingen väckelse ske, för de närmar sig då en fantasi-bild av Herren.

Att frukta Herren är början till vishet. (Ords 9:10).

Svara


Stefan Jonasson 14/9-2019, 19:11

Vist predikas det kanske mycket svammel... Men andlig sömn talas det om i efesier brevet,,, Ef 5:14... Vakna upp du som sover 😴 stå upp från det döda, så ska KRISTUS lysa över dig.. Kan tolkas så att när man uppstår från det döda genom frälsningen,, vaknar man andligen.... Som det står i Ef 2:1också er har GUD GJORT LEVANDE ni som var döda genom era överträdelser och era synder..Det står också utsläck inte anden, vad som menas med det? Betyder det att bli andligt död igen och gå förlorad, hemska tanke.... Beträffande dom tio jungfruna så var dom fem som sov och inte hade oljan aldrig frälsta.. Summan av GUDS ORD ÄR SANNINGEN den säger inte att ett GUDS BARN kan gå förlorad....

Svara


Tomas N 14/9-2019, 20:19

Svar till Stefan Jonasson .

Stefan,du vänder dig hela tiden emot det som handlar om helgelse och att arbeta med sig själv i Andens kraft till kristuslikhet. Och emot gärningarsom följer med som ett naturligt paket av efterföljelsen. Och du är emot alll form av andlig krigsföring och befrielse.

Du kritiserar starkt oss ,som gör detta,men hamnar i mina ögon oundvilikgen själv i enanklagande position by default eftersom du lägger så oerhört mycket fokus på själva frälsningen som skall fixa allt i den kristnes väg. Det är obalanserat och inte hållbart.

När det gäller sovande,så finns massor av exempel både i GT och NT att passivitet och ljummenhet ofelbart smygeer sig på varje troende och enda motmedlet är en levande relation med Gud både personligt och i gemenskap som innehåller bön ,god undervisning och faktiskt utåtriktad verksamhet. Utan den utåtriktade verksamheten så tenderar man att driva bort ifrån vad Jesus hade tänkt med församling och lärjungaskap och allt blir teoretiskt.

Vi missar ycket idag och paniken/rädslan för gärningar tror jag ligger i att vi inte kan rätt se skillnaden på oss idag och de lagrärda judarna som på allvar menade sig ha uppfyllt sin del av förbundet med Gud genom laglydnad. Dessutom blir den utåtriktade verksamheten(främst diakoni) ett substitut i en kyrka där tron är död och endast vissa gärningar finns kvar.

Det som artikeln syftar på med sovande troende skulle jag vilja koplettera med Paulus ord om att många borde redan vara lärare,men har själva inte kommit ur barnstadiet och äter fortfarande mjölk andligt sett.

Bristen är stor på bra undervisning skulle jag säga. Det är resultatet av trenden med sökarvänliga kyrkor och kulturanpassad undervisning

Det är som det står i Hosea. "Mitt folk går under på grund av brist på kunskap"

Och dessutom ar vi massa stridigheter p g a dessa bristande kunskaper och felaktiga inslag som fått fäste i delar av kristenheten. Spelar inte så stor vad jag säger eller om jag blir ytterligare en som kritiserar,men jag tror vi alla ser på dessa brister idag

Enda man kan göra är attjobba med sig själv främst,men försöka bidra så gott man kan på ett eller annat sätt- Redan skedda skador är som det är men alla kan omvända sig och god undervisning och bra kyrkor från idag och framåt som hjälper folk att växa,tjäna ,ovända sig och bli helade är vägen framåt.

Och att vakna ur slummern är kanske för många ett första och allvarligt steg i allt detta

Guds välsignelse

Svara


Stefan Jonasson 14/9-2019, 20:49

Dom tre stegen i människans liv.. 1frälsningen pånyttfödelse försonad med GUD av nåd genom tro... Räddad från att gå evigt förlorad.. Barnaskapet... 2 helgelsen tillväxt leva i gemenskap med DEN HELIGE ANDEN och vandra i sanningen.. Bli en lärjunge till JESUS.. 3 förhärligandet när kroppen dör och all kamp och strid är över och vi är hemma hos JESUS... Men vår eviga destination är förseglad genom DEN HELIGE ANDEN från det ögonblick vi tar emot pånyttfödelse och blir ett GUDS BARN... Enkelt att förstå... Insikten om att det är så bibeln säger.. Tar inte bort viljan och strävan att leva ett rättfärdigt liv... Tvärtom GUDS KÄRLEK TVINGAR OSS.. GUDS NÅD FOSTRAR OSS ATT AVSÄGA OSS ALLT VÄRDSLIGT BEGÄR

Svara


Stefan Jonasson 14/9-2019, 21:06

Du kanske har rätt i att jag hamnar i en alltför kritisk position... Men för mig är det fullbordade verket heligt och oantastligt.. JESUS ord på korset det är fullbordat! Och hur han tog med sig rövare på korset, som varken kunde visa på ett förändrat leverne eller bättring, endast en vädjan till JESUS och insikt om sin synd,, nu släpper jag detta ämne ni får tro vad ni vill,, det är förkunnelse av detta fullbordade verk som sätter syndens slavar, och dödens barn fria....

Svara


Leif 15/9-2019, 09:33

Svar till Stefan Jonasson .

Givetvis är det sant det du säger och de ofrälsta behöver inte mer förrän de blivit frälsta, men!

När man sedan börjar sin vandring enligt dina steg och kommer till nr 2 så börjar man förstå att det finns mycket mer bredd, längd, höjd och djup inom bara detta andra steg än det som stod beskrivet av dig. Men jag håller med dig om att det räcker med din förklaring till de ofrälsta som inte klarar av mer än flytande föda. Den lite mognare maten får man börja tugga på senare, för man skall inte endast dricka mjölk hela livet.

Sen bara ett tips! När man svarar på någons kommentar så är det bra om man klickar på just den kommentarens svara. Då syns det vem man kommunicerar med. Det gör det inte om man bara svarar igenom det andra kommentarsfältet.

Jesu frid...

Svara


SA 15/9-2019, 10:48

Svar till Erik S.

Helt sant , mycket bra skrivit , Erik .

Svara


Stefan Jonasson 15/9-2019, 11:24

Bredden längden och höjden och djupet av KRISTI KÄRLEK, som övergår allt förstånd *Ef 3:18-19....ps 103:11-12 ty så hög som himlen är över jorden, så väldig är hans hans nåd över dem som fruktar honom. Så långt som öster är från väster låter han våra överträdelser vara ifrån oss.. Är det det du menar Leif?

Svara


Sven Thomsson 15/9-2019, 12:26

Vi ska inte vänta en väckelse med mindre än att vi själva vaknar. Vi måste förstå att vi själva måste omvända oss för att kunna omvända andra. Vi måste omvända oss från världen och ta avstånd från dess intressen och livsstil.

Många kristna i vår tid liknar världen mer än Jesus. Man läser dålig litteratur, ser på dåliga, destruktiva TV-program och intresserar sig för sportevenemang. Sporten har blivit en riktig avgud för många. Den går ut på att förhärliga människor och inte Jesus.

Om man älskar världen och det som är i världen blir man Guds ovän (1 Joh 2:15). ”För allt som är i världen, köttets begär och ögonens begär och ett högfärdigt levnadssätt, det kommer inte från Fadern, utan från världen (vers 16).

Världens ande är farlig och har tyvärr trängt in i många kyrkor och församlingar idag. Den konkurrerar med den Helige Ande och gör så Han inte trivs.

Allt detta är stötestenar i Guds ögon och måste röjas undan. Det sker genom att världen rensas ut från våra församlingar och kyrkor. Den Helige Ande har blivit bedrövad genom världsligheten och synden. På grund av detta förekommer ingen omfattande väckelse.

Vi måste tränga oss närmare Herren för att uppleva mer av Hans nåd och kraft i våra liv. Det står att Abraham ”trädde närmare Gud, så att han kunde be om räddning för människorna i Sodom. Men det var bara Lot som blev räddad.

Vi måste bli beklädda med kraft från höjden genom den Helige Ande. Jesus sa, att ”när den helige Ande kommer över er, skall ni få kraft och bli mina vittnen”. Att vara Jesu vittne innebär att man genom under, tecken och kraftgärningar bevisar att Jesus lever och att Han är Densamme.

Då kan vi som Jesus och apostlarna förkunna ett gärningarnas evangelium, inte bara ordens. Folk kommer inte till kyrkorna idag, för att det är så dött. Det händer inget. Människor är så trötta på ord. De vill ”SE JESUS”, precis som grekerna i Joh. 12:21-22).

Människorna vill se Jesus uppenbara sig genom sjukas helande och andra kraftgärningar. Jesus sa: ”Sannerligen, sannerligen säger jag er: Den som tror på mig, han ska också göra de gärningar som jag gör, och ännu större än dessa ska han göra, för jag går till min Fader”.

Jag skriver inte det här för att anklaga eller döma. Gud har lagt det på mitt hjärta och mitt hjärta gråter när jag skriver det.

Svara


Stefan Jonasson 15/9-2019, 17:42

Vem älskar inte under och kraft gärningar.. Och tecken vadå för tecken?... Jona tecken? Sjuka blir friska det skulle vara härligt, det händer väl ibland... I brist på tecken under och kraft gärningar får vi vanliga vardagliga kristna nöja oss med, ödmjukhet, kärlek, barmhärtighet,.. Det kanske inte gör så stort väsen av sig..men det får väl duga tillsvidare

Svara


Leif 15/9-2019, 20:07

Svar till Stefan Jonasson .

Nej! Det finns flertal ställen där kristna beter sig dåligt!

Svara


Stefan Jonasson 15/9-2019, 21:42

Det finns väl kristna som beter sig dåligt, så är det väl. Dom kristna i korint blev ju förmanad av paulus, han kallade dom bröder.. Trots att han var tvungen att kritisera dom för att vara köttsliga spädbarn som bara kunde dricka mjölk 🥛 dom tålde inte fast föda, dom kunde inte göra det, därför att dom fortfarande var köttsliga och levde som alla andra som inte trodde. Så länge det rådde avund och stridigheter bland dom, men han kallade dom bröder trots det

Svara


Din kommentar

Första gången du skriver måste ditt namn och mejl godkännas.


Kom ihåg mig?

Din kommentar kan deletas om den inte passar in på Apg29 vilket sidans grundare har ensam rätt att besluta om och som inte kan ifrågasättas. Exempelvis blir trollande, hat, förlöjligande, villoläror, pseudodebatt och olagligheter deletade och skribenten kan bli satt i modereringskön. Hittar du kommentarer som inte passar in – kontakta då Apg29.


Prenumera på Youtubekanalen:

Vecka 37, söndag 15 september 2019 kl. 20:20

Jesus söker: Sigrid, Siri!

"Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son [Jesus], för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv." - Joh 3:16

"Men så många som tog emot honom [Jesus], åt dem gav han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn." - Joh 1:12

"Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst." - Rom 10:9

Vill du bli frälst och få alla dina synder förlåtna? Be den här bönen:

- Jesus, jag tar emot dig nu och bekänner dig som Herren. Jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Tack att jag nu är frälst. Tack att du har förlåtit mig och tack att jag nu är ett Guds barn. Amen.

Tog du emot Jesus i bönen här ovan?
» Ja!


Senaste bönämnet på Bönesidan
söndag 15 september 2019 19:51

Hjälp gud min man att han ska leta efter jobb. Ge han hunger till ett bra LIV tack att ni ber behöver guds under


Morsan reklam


Aktuella artiklar


Senaste kommentarer


STÖD APG29! Bankkonto: 8169-5,303 725 382-4 | Swish: 070 935 66 96 | Paypal: https://www.paypal.me/apg29

Denna bloggsajt är skapad och drivs av evangelisten Christer Åberg, 55 år gammal. Christer Åberg blev frälst då han tog emot Jesus som sin Herre för 35 år sedan. Bloggsajten Apg29 har funnits på nätet sedan 2001, alltså 18 år i år. Christer Åberg är en änkeman sedan 2008. Han har en dotter på 13 år, Desiré, som brukar kallas för "Dessan", och en son i himlen, Joel, som skulle ha varit 11 år om han hade levt idag. Allt detta finns att läsa om i boken Den längsta natten. Christer Åberg drivs av att förkunna om Jesus och hur man blir frälst. Det är därför som denna bloggsajt finns till.

Varsågod! Du får kopiera mina artiklar och publicera på din egen blogg eller hemsida om du länkar till sidan du har hämtat det!

MediaCreeper

Apg29 använder cookies. Cookies är en liten fil som lagras i din dator. Detta går att stänga av i din webbläsare.

TA EMOT JESUS!

↑ Upp