Language

Apg29.Nu

Christer Åberg | TV | Bönesidan | Läsarmejl | Skriv | Media | Info | Sök
REKLAM:
Världen idag

Shfajësimi me anë të hirit nëpërmjet besimit në Jezu Krishtin

Njeriu nuk mund të bëjë veten të drejtë.

Kryqi mbi një shkëmb në det dhe një agim.

Kur Bibla thotë se një njeri është i justifikuar, kjo do të thotë se ajo është nga Perëndia shfajësuar, ajo është e liruar nga mëkati i tij nga gjykimi bie mbi Jezu Krishtin. Ai që nxjerr vetë Perëndinë.


Av Emma
söndag, 24 november 2019 15:05

Konceptet e justifikimit dhe drejtësia bëni është plotësisht konceptet qendrore e besimit të krishterë. Fjala justifikuar në përkthimin suedeze të Biblës është përkthyer nga teksti origjinal grek, "dikaíoo", fjala është një folje që do të thotë për të ligjërisht të shpallë dikë të pafajshëm. Personi është liruar nga faji që ajo ka. Ju mund të krahasoni konceptin e kur një juri apo një gjyqtar në një gjykatë shpjegon disa nga "jo fajtor".

Kur Bibla thotë se një njeri është i justifikuar, kjo do të thotë se ajo është nga Perëndia shfajësuar, ajo është e liruar nga mëkati i tij nga gjykimi bie mbi Jezu Krishtin. Ai që nxjerr vetë Perëndinë.

Njeriu nuk mund të bëjë veten të drejtë. Pali shkruan në 2 Korintasve 5:18, 19

"Çdo gjë vjen nga Perëndia që na pajtoi me veten përmes Jezu Krishtit dhe na dha shërbimin i pajtimit. Sepse Perëndia ishte në Krishtin, duke pajtuar botën me veten e tij. Ai, duke mos ua numëruar mëkatet e njerëzve, dhe ai i ka kryer ne fjalën e pajtimit. "

"Të gjithë mëkatuan dhe u privuan nga lavdia e Perëndisë, por janë shfajësuar falas të ketë fituar atë me anë të hirit të tij, për shkak se Jezu Krishti i ka çliruar ata." Romakëve 3:23, 24

Një pasojë e këtij justifikimit me anë të besimit është se ne kemi një marrëdhënie paqësore me Perëndinë.

"Të shfajësuar, pra me anë të besimit, kemi paqe me Perëndinë, nëpërmjet Zotit tonë Jezu Krisht." Romakëve 5: 1

Kjo është vetëm hiri që vjen në drejtim justifikimin

"Por, pasi që ne e dimë se njeriu nuk shfajësohet me anë të veprave të ligjit, por me anë të besimit në Jezu Krishtin, besuam edhe ne në Jezu Krishtin, që të mund të justifikohet me anë të besimit në Krishtin dhe jo me anë të veprave të ligjit. Për me anë të veprave të ligjit askush nuk të jetë i justifikuar. "Galatasve 2:16

Ky justifikim është i qartë dhe i vlefshëm nëpërmjet vdekjes flijuese të Jezuit, megjithatë, duhet të jetë marrë me anë të besimit e individit për të shërbyer shpëtimi / justifikim për të.

Nuk ka pra asnjë per-Automatic-shpëtimi. Ju lutem vini re kjo është e rëndësishme!

Në 2 Korintasve 5:20, 21 lexojmë: "Pra, ne lajmëtarë për Krishtin. Është sikurse Perëndia të këshillonte nëpërmjet nesh. Ne kërkojmë në emër të Krishtit , të pajtohen me Perëndinë. Ai që nuk njihte mëkat, Perëndia e ka në vendin tonë e bëri të jetë mëkat, sepse në të ne të bëhemi drejtësia e Perëndisë. "

Edhe në Dhiatën e Vjetër, lexojmë e justifikimit me anë të besimit. Si në 1 Eksodi 15: 6, Romakëve 4: 3 dhe Galatasve 3: 6 ai thotë lidhur me Abramin (= Abrahamit) se si ai i besoi Perëndisë dhe se si kjo iu numërua atij për drejtësi. Në Rom 3:21, 22, Pali thotë se tani drejtësia e Perëndisë është zbuluar, duke qenë ligji dhe profetët dëshmojnë, madje drejtësia e Perëndisë nëpërmjet besimit në Jezu Krishtin për të gjithë ata që besojnë. Ne e shohim në këto vargje si edhe ligji dhe profetët ishte parashikuar më parë justifikimin me anë të besimit në Jezu Krishtin. Bibla na tregon se si ne nuk do të justifikohet vetëm me anë të besimit në Jezu Krishtin, por edhe për mënyrën se si ai vetë bëhet drejtësia jonë! Jeremia 23: 6 dhe Jeremia 33:16 flet Zoti, drejtësia jonë. Pali thotë tek 1 Korintasve 1:30

"Ai ju ka të falënderoj për të cilat ju jeni në Krishtin Jezus, të cilin Perëndia ka bërë për ne dituri, drejtësi, shenjtërim dhe shpengim"

Pra, kjo është drejtësia e Jezu Krishtit, atij që i numëron ata që besojnë në të, që e bën Atë të na deklaron të drejtë. Siç lexojmë tani në të dy postet, rreth Jezu Krishtit, shpresa jonë e vetme, kështu që Perëndia e ka bërë njeriun në baltë, kur ajo ishte në kopshtin e Edenit mëkatuar kundër tij, dhe zgjodhi për të shkuar rrugën e vet. Ne kemi lexuar në lidhje me planin e Perëndisë për shpëtim, duke dërguar e tij të dashur djalë, Jezusin, për të bërë të mundur që njeriu të ketë një marrëdhënie të themeluar paqësore me të. Po të mos ishte për vdekjen e Jezu Krishtit sakrifikuese dhe ringjalljes (Romakëve 4: 23-25), kështu që ne kishim të gjithë vdiq nga mëkatet tona, vdekjen e Jezusit duke folur rreth në Gjoni 8:24.

Vill avsluta detta inlägg med denna hyllningsproklamation till Herren och Frälsaren Jesus Kristus.

”Fastän han var till i Gudsgestalt, räknade han inte tillvaron som Gud såsom segerbyte utan utgav sig själv genom att anta en tjänares gestalt då han blev människa. Han som till det yttre var som en människa ödmjukade sig och blev lydig ända till döden – döden på korset. Därför har också Gud upphöjt honom över allting och gett honom namnet över alla namn, för att i Jesu namn alla knän skall böja sig, i himlen och på jorden och under jorden, och alla tungor bekänna, Gud, Fadern till ära, att Jesus Kristus är Herren.” Fil 2:6-11.


Publicerades söndag, 24 november 2019 15:05:41 +0100 i kategorin Läsarmejl och i ämnena:


49 kommentarer


x
Emma
söndag, 24 november 2019 23:00

Jag gläder mig storligen i HERREN, och min själ fröjdar sig i min Gud, för han har iklätt mig i frälsningens klädnad, och höljt mig (svept in mig) i RÄTTFÄRDIGHETENS MANTEL, som när en brudgum sätter högtidsbindeln (turbanen) på sitt huvud, eller som när en brud pryder sig med sina smycken.

Jes 61:10

Svara

x
Lena Henricson
måndag, 25 november 2019 04:23

Tack Emma! Ett klart evangelium,det glada budskapet! ❤️✝️❤️

Du skulle passa fint till att vara pastor,har du tänkt på det? Eller är du redan det?

Kram! 🤗 Lena

Svara

x
Sven Thomsson svarar Emma
måndag, 25 november 2019 09:13

Bra förkunnelse, Emma. Jag blev välsignad av ditt budskap.
Gud välsigne dig.

Svara

x
Rebecka S
måndag, 25 november 2019 09:21

Ibland tvivlar jag, på att Gud verkligen förlåter alla mina synder.. när jag syndar med vett och vilja.. vilket har hänt ibland. Känner mig fördömd och får ingen frid..

Svara

x
Mikael W svarar Rebecka S
måndag, 25 november 2019 09:57

Gud har gjort dig rättfärdig Rebecka, genom din tro på Jesus, och du är ett Guds barn, precis som Syster Emma redogör för i hennes inlägg.

Alla dina synder har blivit förlåtna Rebecka, och denna förlåtelse tas inte ifrån dig (som en del tycks tro på den här bloggen). Med alla synder menas just....ALLA....och inte vissa synder

Däremot måste vi ständigt ”jobba på vår frälsning”, som det står i Filippibrevet 2:12, vilket helt sonika betyder att vi måste jobba på vår relation med Gud. Vi måste öva oss i att göra det Gud vill, som t.ex att vara ödmjuka. Vi måste öva, öva och öva, och trots det så blir vi aldrig så perfekta som Jesus, som ju var syndfri, men övning ger färdigheter.

Gud är trofast, och den Gud gjort till sitt barn (rättfärdig och fri från Adamskulden) det står Gud fast vid, trots att Ondskan försöker att få oss att tro motsatsen. När Jesus förlåter oss så raderas vår synd fullständigt bort, men den kan ibland finnas kvar i vårt minne, men inte i Guds minne

Jesus älskar oss Rebecka, och vi kan ideligen komma till Jesus trots att vi ständigt klantar oss i att försöka leva ”perfekt och syndfritt” och får prestationsångest

Svara

x
Tomas N svarar Rebecka S
måndag, 25 november 2019 13:10

När man syndar med vilja och resonerar och planerar synden så bryter man ju mot Guds vilja oj förbundet som man ingått.
Det som händer är att mörkret och demoner får tillträde och de lo kar dig till synden först ,för att sedan anklaga dig och helst förklädda i Guds skepnad.
Jag tror Gud tillåter den plågan för att fostra oss. När man rest sig upp igen tror jag Gud vill få oss att jobba på roten till problemet och i själ och tankebanor som får oss att tro på lögner som leder oss till synd.
Stå emot djävulen står det i Jakobs brev. Det är vårt jobb.
Det är en lögn att den kristna vandringen är busenkel och ett passivt tillstånd. Likaså är mycket av s k "prestation" också missförstått. Vi har en del på vårt ansvar i hur vi lever ,talat,tänker och handlar.
Ge inte djävulen plats och utrymme står det i Efesierbrevet.
Ta på Guds vapenrustning och lägg fram varje tanke inför Jesus. Att leva med och för Honom innebär att Han är med oss 24/7.
Här vi svagheter o h fästen behöver vi förbön och snacka med någon hur vi kan bli starkare i de områdena.

Gud förlåter synd även när det inte känns så han är trofast. Men man kan inte rycka på axlarna åt Hebr 10:26
Guds välsignelse!

Svara

x
Leif svarar Rebecka S
måndag, 25 november 2019 13:31

Det viktiga är att du fortsätter att bekänna det som du vet är synd!
Jag skulle vilja säga att det du kämpar med är bara ett sundhetstecken. Ditt samvete är levande, verksamt och vaket. Det skulle vara mycket värre om man syndar och det inte alls bekommer en, men så är det ju inte med dig. Jesus älskar dig och kommer att styrka dig i din svaghet.

Men om vi vandrar i ljuset, liksom han är i ljuset, då har vi gemenskap med varandra och Jesu, hans Sons, blod renar oss från all synd. Om vi säger att vi inte har synd, bedrar vi oss själva och sanningen finns inte i oss. Om vi bekänner våra synder, är han trofast och rättfärdig så att han förlåter oss våra synder och renar oss från all orättfärdighet. Om vi säger att vi inte har syndat, gör vi honom till en lögnare och hans ord finns inte i oss.
Första Johannesbrevet 1:7‭-‬10

Här ser du att det står, "om vi bekänner vår synd" då förlåter Han och renar.. Det är nyttigt och viktigt att bekänna det vi vi vet är synd, men samtidigt skall vi givetvis be Jesus om hjälp att minska på syndandet, och Han kommer att hjälpa.

Så finns nu ingen fördömelse för dem som är i Kristus Jesus.
Romarbrevet 8:1

Jesu frid och välsignelser...

Svara

x
Stefan Jonasson
måndag, 25 november 2019 16:30

Jag tror att det är osunt att hela tiden gå omkring och självrannsakan sig själv, vi är frälsta och förlåtna i samma stund vi tog emot KRISTUS och tror på hans död, begravning, och uppståndelse synder som har varit.? synder som är.. Synder som kommer att begås, all synd är försonad och GUD har redan dömt synden i JESUS KRISTUS på golgata kors, det enda som behagar GUD är KRISTI fullbordade offer, vi vet när vi gör fel och håller med GUD, låt oss inte bli neurotiska kristna som hela tiden oupphörligt tjatar till GUD förlåt förlåt.. Osv vi är redan förlåtna när JESUS dog på korset.

Svara

x
Leif svarar Stefan Jonasson
måndag, 25 november 2019 17:11

Det handlar om att växa i Kristus!

Och då bör man inte släta över alla synder utan vara uppriktig. Det finns alltför många barnsliga kristna idag, som inte vill leva heliga liv och srp emot synden. Man lever hellre kvar på spädbarnsstadiet stora delar av sina liv, man fortsätter att röka år ut och år in, lever i samborelationer, tar sig ett "litet glas" till helgen, springer på biografer och hoppas på tips och lotterier fast Gud lovar att ge sina barn de behöver utan all denna avgudadyrkan, och det behöver bli ändring på det här Stefan, om vi kristna skall orka vara föredömen framöver i en allt mörkare Sverige och värld.

Svara

x
Stefan Jonasson
måndag, 25 november 2019 17:24

Leif var det inte en liten synda katalog pamflett du kom med,?... Gå på biograf när blev det fel.. Håller du reda på vilka som är sambos och vilka som spelar lite lotto eller tips eller dricker lite vin... På vilket sätt skulle detta vara avgudadyrkan,

Svara

x
Emma
måndag, 25 november 2019 17:28

Jesus, Jesus, älskade Jesus...

Inga ord kan uttrycka hur underbar Du är 💕🌹💕🌹💕🌹💕

Tack! Tack! Och tack igen...

Emma



https://youtu.be/Kym9Wmle8l8

Svara

x
Leif svarar Stefan Jonasson
måndag, 25 november 2019 17:36

Det intressanta är inte de detaljer jag tog upp, de är bara några vanliga exempel av många...

Det intressanta enligt vad jag menar bör vara det du hela tiden motarbetar, mognad och växt i Kristus. Jag tycker att det vore jättebra om kristna vill mogna mer genom att bli mer lika Jesus, men givetvis är det ett fritt val som allt annat..

Svara

x
Leif svarar Stefan Jonasson
måndag, 25 november 2019 17:38

Och hur det är avgudadyrkan får du själv fråga Herren om, om du är intresserad av att veta vill säga brorsan👍

Jesu frid...

Svara

x
AnnMarie svarar Leif
måndag, 25 november 2019 17:53

Om du hade avslutat din kommentar innan du tog upp exemplen på vad omogna /barnsliga ktistna gör så hade det om mognad och att växa i Kristus,inte släta över synden varit trovärdigt!





Svara

x
Leif svarar AnnMarie
måndag, 25 november 2019 18:18

Det är just det, väldigt många vill inte höra vad som är dåligt just för att man lever i upproriskhet mot Gud. När synder nämns så reagerar alltid köttet. Den som vandrar i Ande och sanning, och vill växa, mogna och bli mer lik Jesus säger alltid AMEN!

Den som följer Jesus på riktigt allvar gör inte allt för att rättfärdiga sin otro och sitt smutsiga liv. Jag känner alldeles för många halvhhjärtade kristna som hamnat fullständigt i olycka och död just pga dessa s.k "små synder" jag tidigare nämnde.

Jag säger inte det här bara för skoj skull utan för att jag känner dem som var kristna och blev slukade av de små synderna de fortsatte med.
Någon lever i fullständig misär idag, några dog alldeles för tidigt, andra splittrade sina familjer mm..

Det är blodigt allvar och inget annat vilket du verkar tro🤔

Men Gud välsigne också dig AnnMarie 😘


Svara

x
Tomas N svarar Stefan Jonasson
måndag, 25 november 2019 19:02

Varför raljerar du Stefan och kallar det neurotisk kristendom när det i själva verket kan vara en äkta och sund ånger över begången synd som man gjort.

Nästa steg är väl att sluta be dagligen också eftersom Heliga ande är given och då har man redan allt en gång för alla,så som en del resonerar.

Nej vi skall leva från dag till dag ,från tro till tro,just därför att det är så mycket vi klarar av. Eftersom vi trots Guds stora verk syndar dagligen(förhoppningsvis små synder av för lite kärlek till andra t ex) ,så behöver vi be på kvällen och på morgonen och lägga allt i Guds händer.

Nu hånar visserligen hedningarna oss kristna och kallar oss ängsliga och svaga,men skall det vara så ibland kristna emellan?Har vi förstått saker rätt då?

Nej! Att ha områden där man vanemässigt faller i synd är något vi behöver jobba med. Det är det som kallas helgelse. Och i dagens individualistiska samhälle är det nog många som tolkar det som "prestation" som om målet vore att glänsa och skryta,när det egentligen handlar om att kunna tjäna Gud bättre och vara till större nytta för andra . Något som borde vara varje kristens mål att vara ett så rent och användbart kärl till Guds ära och Rikets utbredande.

Vem vill vara en halvdan kristen som ibland ärar Gud och ibland ärar satan och synden? Och den relativa heligheten som människan kan uppnå skall behärskas så att man är mänsklig och på samma nivå som andra och inte högdragen och självrättfärdig full av pekpinnar åt andra

Svara

x
Stefan Jonasson
måndag, 25 november 2019 19:17

Missförstå inte jag försöker också att göra mitt bästa för att leva i GUDS vilja, ibland gör man fel och ber till GUD om hjälp och förlåtelse, när man gjort fel i tanke ord och handling, jag vet att en del av oss kan bli lite neurotisk och går omkring och be om förlåtelse hela tiden, fastän vi redan har nämnt det vi gjorde fel inför honom.. Men vi tvivlar ibland och tänker har GUD verkligen förlåtit mig... Då kan man bli en neurotisk kristen och ständigt vara osäker om man gjort tillräckligt för att behaga GUD

Svara

x
Tomas N
måndag, 25 november 2019 19:57

Om man känner ånger och ber om förlåtelse inför Gud gör nedgången synd,finns inget mera att göra . Man får sluta oroa sig och istället reflektera över hur man undviker samma misstag igen.

Att Gud är stor och ger stora löften ändrar inte på hur vi som människor skall agera och tänka.

Målet som kristen måste vara att inte synda och faktumet att vi ändå gör det p g a människans svaghet skall inte vara ursäkt till att vara "skönt avslappnad" i sin synd.
Kanske en liknelse mot trafikpolisen och myndigheter såsom skatteverket kan vara nyttigt här.
Vi kan få överseende(nåd) med slarv och överträdelser,men skall inte börja räkna med detta från början

Det är fel inställning.

Tänker på Bibelns andra synd och vad Gud sa då till Kain

Synden väntar vid dörren när du frestas?men du skall övervinna den.

Stå emot djävulen och Han skall fly,ge honom ingen plats.

Även om vi ropar efter Jesus i att klara detta,så är vår grundinställning viktig.

Gud vill att varje en av hans barn skall ha den inställningen,vilken ju kommer från Guds hjärta som älskar rättfärdighet och hatar synd och djävulen.

Svara

x
Andy Svensson
tisdag, 26 november 2019 07:55

Ja Jesus när jag såg mig i spegeln idag såg jag att jag är rätt vacker för att vara 51 år 😃. Jag såg med en man som du älskar och har behag i. En man som gått igenom många lidanden i livet. En man som misslyckas och fått många att gråta på grund av saker man gjort. Ja jag såg en man som mitt i alla svårigheter vet att han är rättfärdig i Guds ögon på grund av Jesu försoningsoffer på Korset. Spegelbilden kan säga oss mycket eller hur? Kanske du inte känner att du är skapad övermåttan underbart. Kanske du i din spegel ser saker du helst inte vill andra ser. Ja jag vet min älskade broder/syster att spegeln ibland vill få oss nedstämda. Men vet om att du är Guds älskade barn. Igår vaknade jag till Herrens röst han sa "Även om du sviker så står mitt förbund kvar, även om du är trolös så är jag trofast mot dig. Jag är din älskade fader som håller mitt förbund". Tror det var ungefär så orden kom till mig direkt när jag vaknade i går. Det är som sig bör jag blir mindre och Kristus blir större. Är det så det ser ut i våra liv?

Svara

x
Mikael W svarar Andy Svensson
tisdag, 26 november 2019 14:04

Men snälla nå’n asså, är du 51 bast Andy?

Är det bara gamla tanter och farbröder som bloggar här, asså?

Se’n ba, så läste jag att nå’n gammal farbror här tyckte det var en synd att gå på bio.....inte så nice va’?

Svara

x
Leif svarar Mikael W
tisdag, 26 november 2019 14:22

Det är inte bion i sig som är synd, det beror givetvis vad man springer dit för att njuta av. Är det våld och mörk spänning som lockar så är det absolut den undre världens makter man dyrkar 👍

Från farbrorn..

Svara

x
Lena Henricson svarar Mikael W
tisdag, 26 november 2019 14:36

Hur många filmer finns det nu som är värda att se? 🤓

Mvh. från en tant 🙂

Svara

x
Leif svarar Lena Henricson
tisdag, 26 november 2019 14:56

Bra fråga, vi får se om någon har några bra rekommendationer?

Svara

x
Mikael W svarar Lena Henricson
tisdag, 26 november 2019 14:58

Nä, det är mest dynga som visas, både på bio och TV (så jag håller med den käre gamle farbror’n).

Däremot kan jag tipsa om en serie som visas på Youtube, och heter ”The Watchman”, som handlar om arkeologiska utgrävningar i Israel, och tar upp mycket bibel-historia.

Mycket lärorikt!
I ett av avsnitten döper sig programledaren i Jordanfloden......
Jag ser just nu ett avsnitt som handlar om ”Davids stad”

(Arkeologi har ju blivit Judarnas vapen i att försvara sin rätt att få vara i Israel, emot de krafter som vill få bort dem.....FN)


Svara

x
Andy Svensson
tisdag, 26 november 2019 15:05

Ja jag är bara 51 år ung och stum av förvåning av det skriver 😃. Jag ser både yngre ut och känner mig ung i sinnet.

Hur ung är du Mikael W?

Svara

x
Emma svarar Mikael W
tisdag, 26 november 2019 15:14

Har inte sett mycket än från The watchman, men blev nyligen tipsad av en vän om serien... 😎 Det jag sett har varit bra....

Ett bra rättesnöre tycker jag är detta som Paulus skriver i Fil 4:8
Vad sant är
Vad värdigt
Vad rätt
Vad rent är
Vad som är älskligt
Och värt att akta
Allt vad dygd heter
Och allt som förtjänar beröm
Tänk på allt sådant

(blogga allt sådant, skriv allt sådant, och tala allt sådant)

Ett bra mål är detta, även fast jag stapplar och faller,och gång på gång får resa mig upp igen, så är detta ett bra rättesnöre...


Svara

x
Emma svarar Emma
tisdag, 26 november 2019 15:22

Uttrycket "allt som förtjänar beröm", där kan man också skriva "allt som förtjänar att prisas"

Svara

x
Mikael W svarar Andy Svensson
tisdag, 26 november 2019 16:19

Det var inte så länge sedan som jag lämnade tonåren, men mitt sinne är nog mer likt en 13-årings.....åldern är bara en siffra Andy Pandy

Svara

x
Andy Svensson svarar Mikael W
tisdag, 26 november 2019 17:14

Okej trodde du var en old man 😃. Ja åldern är en siffra, men du var inte född när Andy Pandy var aktuell. Andy Pandy var en brittisk barn-TV-serie, som ursprungligen sändes 1950-1970 i BBC.

Svara

x
Stefan Jonasson
tisdag, 26 november 2019 19:58

Jag tror jag förstår nu att åsikter och syndatolkningar är någon slags generations grej, jag vill gärna vara diplomatisk och respektfull med tanke på dom som var med om 40 och 50talet deras erfarenheter och tros vandring genom 60, 70,80,90,2000 talet... Det har verkligen förändrats, det dom har fått släpa på är.. Man kan förlora sin frälsning.. Man kanske inte är värdig att följa med när JESUS hämtar hem sin församling, det har ju med synen av rättfärdig görelsen att göra, plus att hela tiden ha synda katalogen hängande över sig att om man lyckas fullfölja helgelsen enligt dess föreskrifter så har man gjort sig värdig att komma till himlen,... Det blir tillslut en religiös kristendom där allting blir så torrt och uppstyltat, sen kom trosrörelsen och rörde om i grytan.. Vad den har tillfört har jag svårt och se alla blev ju helt snurriga och överandliga.. Lämnade många sårade efter sig, vem ska skrapa ihop spillrorna, hur ska dom sekulära svenskarna kunna finna frälsningen i JESUS om inte det fullbordade verket förkunnas,

Svara

x
Leif svarar Stefan Jonasson
tisdag, 26 november 2019 20:18

Det är ingen större skillnad på generationer vad gäller synd, synd är alltid synd ända sen Adam och Evas tid!

Även om jag inte tar upp många ställen där folk blev upprörda över vad Jesus sa så fanns det också då!


Efter detta drog sig många av hans lärjungar undan och slutade vandra med honom. Då sade Jesus till de tolv: "Inte tänker ni väl också gå?"
Johannesevangeliet 6:66‭-‬67

Här ser vi att en del av dem som övergav Jesus när Han talar lite vassare faktiskt kallas för Jesu lärjungar. Jesus valde inte att jamsa med lärjungarna för att de skulle stanna kvar utan Han talar alltid klarspråk, och de som inte vill följa sanningen slipper.

Varje människa själv väljer om man föredrar synden före Jesus, eller om man gör allt för att hellre följa Jesus. Daltande med synd leder sällan till något beständigt och gott..

Svara

x
Stefan Jonasson
tisdag, 26 november 2019 21:17

JESUS KRISTUS är densamma igår och idag och i evighet, han förändras inte han är och förblir frälsaren för dom som tar emot honom och hans nåd, hans erbjudande är fritt och för intet blott av tro, synden i världen bland olydnadens barn har förändrats och blivit mer öppen och upprorisk mot GUD, den generation som växer upp nu är vilsen och oförmögen att förstå vad som händer, dom behöver höra budskapet om GUDS NÅD och det eviga livets gåva.. Men lydnadens barn (GUDS BARN) jag undrar om GUD tillräkna oss våra synder, är det inte det som rättfärdighetes gåvan handlar om, när JESUS talade klarspråk i joh 6 säger han inte ni måste sluta med synden, han säger ni måste äta mitt kött och dricka mitt blod, det handlar om att bli delaktig i hans syndoffer det var för hårt att ta emot för en del, då lämnade dom honom, samma var det med PETRUS inte ska du dödas av syndare HERRE han förstod inte riktigt, men han lämnade inte JESUS, sedan när DEN HELIGE ANDEN kom över honom då förstod han det fullbordade verket.

Svara

x
Leif svarar Stefan Jonasson
tisdag, 26 november 2019 21:53

Jag tog just det exemplet med risk för att återigen misstolkas, och så blev det igen tyvärr!

Exemplet togs endast för att visa på att det faktiskt finns Jesu lärjungar som överger när prövningar att följa Jesus blir tuffare, alltså de lärjungar som vill leva kvar i synd slutar en dag att följa Herren. Det finns tyvärr sådana lärjungar Stefan, och dem skall man konfrontera, inte dalta med att nåden överskyler deras fortsatta syndande...

Du behöver försöka förstå att det finns olika slags efterföljare till Jesus och att man behöver tala på olika sätt till olika kristna.

Svara

x
AnnMarie svarar Stefan Jonasson
tisdag, 26 november 2019 22:12

Har du lyssnat till Sven Reichmanns undervisning någon gång (finns på nätet)eller läst någon av hans böcker??

Svara

x
Stefan Jonasson
tisdag, 26 november 2019 22:23

Jag har läst någon bok av honom han var väl en bra lärare, Leif jag förstår väl att en del människor av olika anledningar lider skeppsbrott i tron, och orsakar sig själv svåra lekamliga lidanden... Och går miste om lönen vid KRISTI DOMSTOL, men anden är frälst för rättfärdighetens skull, när JESUS talar klarspråk om sitt kött och blod, dvs sitt syndoffer lämnade många lärjungar honom det var för hårt, lärjeungen Judas blev kvar av någon anledning, han förådde JESUS, men faktum är att han aldrig frälst,

Svara

x
Leif svarar Stefan Jonasson
tisdag, 26 november 2019 22:56

Ja, många lämnade Honom på den tiden och det gör många idag också. Skillnaden har alltså inte med äldre eller yngre generationer att göra. Du är ju åt ena sidan väldigt rädd för att tala om synd vad det verkar men, vad är då problemet med att tala om synd till de nykristna eftersom ändå deras ande blir frälst i alla lägen som du säger?

Svara

x
Tomas N
tisdag, 26 november 2019 23:18

Detta med syndakataloger är ju ett bedrövligt kapitel i kyrkans historia.Även om vissa saker skall konsumeras med försiktighet och medvetenhet,så ser vi ju hur det blev mycket mera dålig frukt av det än bra. Och det värsta är ju att vi länge nu varit i andra diket och på många sätt kört fast där ,ledda av den generationens barn som fick uppleva syndakatalogens verklighet.

När det gäller att förlora sin frälsning eller inte ,skulle jag vilja lyfta fram några andra exempel.
Varningarna i uppenbarelseboken till församlingarna och främst till Laodicea kyrkan.
Hur och varför blev de ljumma,blinda och nakna och varför vill Jesus spy ut den församlingen ur sin mun?
Världsligheten smyger sig på med alla sina värderingar ,dogmer och man äter från deras bord allt möjligt . Hur går det då med efterföljelsen? Jag tror det genom alla tider varit omöjligt att tjäna både Gud och världen. Världen styrs av pengar,nöjen och en massa annan andlighet och ideologier och makter som är emot eller istället för Guds rike.

Finns många exempel i GT på detta också ,varav det största exemplet är Salomo,men många andra finns. Guds folk lockade bort eller erövrades med våld p g a olydnad vilket ledde till att Guds beskydd togs bort .

Gud var tydlig med det straff som följde av olydnad i GT . Jesus bergspredikan måste ses i jämförelse med Mose lag som också gavs på ett berg. Jesus undervisning är på allvar och Han säger ju själv att man skall se rättfärdigheten hos fariseerna som kommer genom laglydnad och varnar för att man blir den minste i himmelriket om man lever så.

Visst,vi skall inte leva efter lagen,men behöver förstå den för att kunna ha den i hjärtat och leva efter Guds vilja. Även de hycklande fariseerna hade en mänskligt mått relativ rättfärdighet på vissa området trots avskyvärda fel i hjärta och tanke som Jesus gick emot.

Varningarna för avfall och kompromiss är många i GT,därför är det en bra läsning. Standarden och ribban för hur man skall leva har Jesus satt upp högt,vi klarar det med hans nåd och jag tycker denna vandring beskrivs bäst i Hebreerbrevet.

Det finns en frälsningens väg som vi är manade att gå på som är ganska smal och vi klarar det endast om blicken är fast på Jesus

Svara

x
Stefan Jonasson
tisdag, 26 november 2019 23:25

Det gäller väl bara att vara vislig.. Om man bara pratar om synder hela tiden och självförbättring kan man ju bli uppgiven, DEN HELIGE ANDEN ska överbevisa världen om SYND, jag kan väl erkänna att jag snärjer in mig lite i mitt resonemang om denna komplicerade problematik. Men jag tror att GUDS NÅD kommer att fostra oss till att avsäga oss all ogudaktighet och världsliga begär och leva anständigt rättfärdigt gudfruktig... När det gäller dom otroende hjälper det föga att tjata om hur syndiga och avskyvärda dom är.. Dom har nog svårt att förstå det innan DEN HELIGE ANDEN konfronterar dom med hur tomt livet är utan GUD, vårt tal ska vara nåd kryddat med salt,

Svara

x
Stefan Jonasson
tisdag, 26 november 2019 23:36

Det finns ju två diken, liderlighetens dike, och lagiskhetens dike, en del kristna är bara mitt på vägen när dom krälar över vägen från det ena diket till det andra... Vad gäller Salomon så var nog GUD barmhärtig och tog emot honom bortom döden,

Svara

x
Leif svarar Stefan Jonasson
onsdag, 27 november 2019 00:12

Jag håller förstås med dig i att nåden är det stora och det folk behöver höra, men sanningen är också en viktig del av Guds kärlek, och då blir det en massa tillägg utöver nåden. Det behövs omvändelse från synd innan nåden kan börja gälla. Men, visst! Det är Andens uppgift att överbevisa om synd...

Svara

x
Stefan Jonasson
onsdag, 27 november 2019 00:45

Där blir det fel med tolkningen av vad GUDS NÅD innebär, du säger att FÖRST OMVÄNDELSE FRÅN SYNDEN FÖR ATT NÅDEN SKALL BÖRJA GÄLLA jag hoppas att det bara är en felskrivning, för annars är det en liten förvrängning av evangelium du förespråkar, JESUS DOG I VÅRT STÄLLE MEDAN VI ÄNNU VAR SYNDARE Rom 5:9 det är så GUD bevisar sin kärlek till oss... Ef 2:1 också er har GUD GJORT LEVANDE ni som var döda genom era synder. Först tar vi emot frälsningen och blir födda på nytt utan att vi förtjänar det genom omvändelse från synden, och vi får evigt liv frälsta för evigt och blir inte dömd till evig fördömelse, sedan kommer helgelsen avskiljandet från från världens fördärv som går mot sin undergång, HELGELSEN HAR INGET ATT GÖRA MED VÅR RÄDDNING FRÅN DEN ANDRA DÖDEN, DET ÄR ENDAST JESUS KRISTUS FULLBORDADE SYNDOFFER SOM ÄR GILTIGT INFÖR DEN STORA VITA TRONEN, att förkunna något annat tar kraften ur befrielsen av syndens slavar, det är evangelium som är GUDS KRAFT TILL FRÄLSNING.

Svara

x
Leif svarar Stefan Jonasson
onsdag, 27 november 2019 06:23

Det är du som missförstår hur det går till! Om du inte omvänder och böjer dig inför Jesus FÖRST kan inte Guds kärlek och Nåd frälsa någon, INTE NÅGON FRÄLSNING UTAN OMVÄNDELSE!

Att Guds nåd utan omvändelse ändå skulle frälsa är ju det som är fullständigt galet!

Tänk nu ett varv till innan du säger för mycket broder..

Svara

x
Tomas N svarar Stefan Jonasson
onsdag, 27 november 2019 06:30

Leif skriver ju rätt. Utan omvändelse blir ju ingen frälst. Det sker ju i det första unika mötet med Gud när han uppenbarar sin nåd och vi får se ljuset och däri Guds erbjudande och storhet och kärlek och samtidigt vår egen synd .
Jesus dog en gång för alla för alla de som skulle få möjligheten att leva med Gud. I det så dog Han för oss medan vi ännu var syndare,men Han räddar oss från vår synd att vi skall inte leva kvar i den.
Paulus skriver ju att inga syndare skall ärva himmelriket.Så helgelse är helt nödvändigt,men det har den moderna kyrkan inte pratat om som en konsekvens av syndakatalogerna och annan överdisciplinär verksamhet tidigare.
Återfallssynd beskrivs som hundar som vänder tillbaka till sina spyor och skuggan som går tillbaka till dypölen efter rening. S k pånyttfödda kristna som lever så skall disciplinerad av församlingen för att inte bli ett dåligt exempel och flera/Alla går samma väg ,då vi ALLA frestas av synd.
Jesus kan befria alla från alla fästen och bundenhet,det är nåd.

Hur vi lever är vi själva ansvariga för och har fri vilja. Men Gud har erbjudit en stor frälsning och har stora löften till alla som tror och följer Hans väg.

Svara

x
Stefan Jonasson
onsdag, 27 november 2019 08:19

Jag kan inte rå för att jag är och petar i det här, men jag vill ha bilden klar för mig.. Hur blir man frälst?,... Joel 2:32 VAR OCH EN SOM ÅKALLAR HERRENS NAMN SKALL BLI FRÄLST,*APG 2:21* joh 1:12*..Du skriver Leif, jag förstår att det var en felskrivning, : det behövs omvändelse från synd innan nåden kan börja gälla... Så här är omvändelsen:man inser att det finns en GUD och att man vänder om från sin otro och ber till JESUS, titta GUD vad jag ställt till med fräls mig från mina synder, man omvänder sig från otro till tro, i samma stund som man vänder sig till GUD blir man född av GUD och en ny skapelse i KRISTUS, den gamla naturen blir död och begraven i likhet med JESUS,vår ande, frikänd rättfärdigjord och levande.. Nu börjar omvändelse från synda naturens fördärv i GUDS KRAFT..1 Pet 24 våra synder bar han upp på korsets trä, för att vi skulle dö bort från synderna och leva för rättfärdigheten.. Och genom hans sår har ni blivit botade, ni var som vilsna får 🐑 MEN NU HAR NI VÄNT OM TILL ERA SJÄLARS HERDE OCH VÅRDARE.

Svara

x
Leif svarar Stefan Jonasson
onsdag, 27 november 2019 09:28

Först fanns lagen men Jesus kom med nåden och sanningen. Han gav Sitt liv för att friköpa oss från syndens fångenskap, yes!!

Denna nåd finns ju givetvis nu hela tiden för varendaste liten människa men, återigen! Den frälser och föder ingen pånytt före det att vi omvänder oss och själva tar emot Jesus Kristus och allt Han gjort för oss.

Vi åkallar Hans namn och ber Honom om förlåtelse för alla våra tidigare synder, och väljer att börja vandringen i Hans fotspår.
Där och då sätts Guds nådeskraft i rörelse och genom Anden så föder Gud oss på nytt. Kristi Ande flyttar in i oss, Han tar Sin boning i vår inre människa, likt det att en "spermie flyttar in i ägget hos en kvinna" .
Kristus i oss, alltså samma som
Guds Ande i oss!

och nu lever inte längre jag, utan Kristus lever i mig. Och det liv jag nu lever i min kropp, det lever jag i tron på Guds Son som har älskat mig och utgett sig för mig.
Galaterbrevet 2:20

Att Gud har tagit Sin boning i en människa är inte bara en tro, utan det är en faktisk och verklig händelse som vi alla bör förstå, och denna nåd har varje äkta kristen fått, att Gud Själv faktiskt bokstavligen flyttar in i människans inre.

Den som håller fast vid hans bud förblir i Gud och Gud i honom. Och att Gud förblir i oss, det vet vi av Anden som han gett oss.
Första Johannesbrevet 3:24

Men, oavsett allt så är jag ändå övertygad om att vi menar samma sak Stefan, det är bara det att skrivandet ibland läses och tolkas lite olika!

Jesu frid broder...

Svara

x
Andy Svensson svarar Leif
onsdag, 27 november 2019 10:06

Amen Broder det här behövde jag Kristus lever i oss samt tagit sin boning i oss.

Ciao Leif

Svara

x
Tomas N
onsdag, 27 november 2019 10:41

Att åkalla herrens namn som används i GT är att mena allvar.
Sedan blir det också konstigt om man tänker att det är Gud som gör allt i oss. Det är en samverkan där vi gör vårt och Gud gör det övernaturliga.
Annars rycker man lätt på axlarna och konstaterar att Gud inte gjorde det man hoppades och i slutändan skyller vi på Honom även om vi inte säger det.
Skräcken för "prestation" är ett nytt fenomen inom kristendom och en källa till att flyta med strömmar av olika slag och inte stå fast såsom vi uppmanas till ofta i skriften.

Synden är ingen privatsak,den drabbar alltid andra.
Vi är förmodligen drabbade av samma hunger och totalt beroende av trygghet inom kristenheten såsom i övriga samhället. Finns ju försäkringar till allt och folk är rädda och bortskämda tyvärr.
Så även med frälsningen.

Den som går med Gud kan sluta oroa sig. Den som lever som med dubbla agendor eller som en världslig människa bör oroa sig och kolla upp "försäkringen" så att den gäller.

Var och en skall bli dömd för hur man levt,Fokusera därför hur du lever på denna sida korset och frälsningen

Svara

x
Stefan Jonasson
onsdag, 27 november 2019 11:36

Okej en gång till tro kommer av predikan och predikan kommer i kraft av KRISTI ORD, predikan om att GUD förlåter oss våra synder och ger oss det eviga livets som gåva fastän vi är ogudaktiga och att all vår synd blev dömd på golgata kors förflutna, pågående, framtida synder, vi har försonats med GUD och han tillräknar oss inte längre våra synder. Nu ska vi vandra i anden så att synda kroppens gärningar förtvinar och slutligen vid kroppens förlossning den upphör att existera, kvar blir endast en förhärligad människa.

Svara

x
Stefan Jonasson
onsdag, 27 november 2019 11:37

Vi har fått DEN HELIGE ANDEN som ett sigill till förlossningen dag, Förseglat,

Svara

Första gången du skriver måste ditt namn och mejl godkännas.


Kom ihåg mig?

Din kommentar kan deletas om den inte passar in på Apg29 vilket sidans grundare har ensam rätt att besluta om och som inte kan ifrågasättas. Exempelvis blir trollande, hat, förlöjligande, villoläror, pseudodebatt och olagligheter deletade och skribenten kan bli satt i modereringskön. Hittar du kommentarer som inte passar in – kontakta då Apg29.

Nyhetsbrevet - prenumerera gratis!


Senaste bönämnet på Bönesidan

torsdag 12 december 2019 08:12
Jesus, Tack för allt gott du gör i våra liv. Jesus hjälp mannen som mår dåligt av alkohol.Möt honom med din kärlek och befria från beroendet. Tack för don frid idag!

Senaste kommentarer

Tomas N: Så blir du frälst

Andy Svensson: Frälst i bibeln

Abraham: Jesus sju mäktiga namn

Stefan Jonasson : Så blir du frälst

Leif : Så blir du frälst

Leif : Så blir du frälst

Stefan Jonasson : Så blir du frälst

Leif : Så blir du frälst

Stefan Jonasson : Så blir du frälst

Stefan Jonasson : Så blir du frälst

Stefan Jonasson : Så blir du frälst

Stefan Jonasson : Så blir du frälst

Leif : Så blir du frälst

Tomas N: Så blir du frälst

Stefan Jonasson : Så blir du frälst

Sandra: Inte en meter utan Jesus

Stefan Jonasson : Så blir du frälst

Leif : Smile

Tomas N: Så blir du frälst

SA: Då kom Jesus


Aktuella artiklar



Stöd Apg29:

Mer info hur du kan stödja finner du här!

Kontakt:

MediaCreeper Creeper

↑ Upp