501 online! | Sidvisningar idag: 71 186 | Igår: 175 390 |

www.apg29.nu


Live Apg29 | Biblar | Bönesidan | Dagens ros | Date29 | Christer Åberg | Sök | Kontakt

Stödjer ICA Sverige islamskt kvinnoförtryck?

Läsarmejl av Stefan Eliasson 

Icas julkalender med hijab.

Vilket värde har då en kvinna enligt Islam? Kvinnors vittnesmål är opålitliga då kvinnor är av naturen korkade.

Temat för ICA:s julkalender i år skall vara gemenskap enligt Mats Liedeholm, marknadsdirektör på ICA Sverige. kalendern har fått mycket ris då den innehåller en kvinna med hijab men också ros, bland annat av kommentarer att den lyfter fram "allas lika värde" och så vidare.

Vilket värde har då en kvinna enligt Islam? Kvinnan i kalendern är uppenbarligen muslim då hon bär hijab samt det faktum att islam är den enda ideologi genom världshistorien som insisterat på att kvinnor är tvugna att dölja sitt hår av någon anledning.

En kvinnas vittnesmål är lika med hälften av en mans

Det finns ett par verser varje kvinna måste känna till. Går vi direkt till de islamska källorna hittar vi en hel del intressanta fakta. För det första! Muslimer tror att Koranen är uppenbarelser av Allahs ord, vilja och lag förmedlade av ärkeängeln Gabriel till profeten Muhammed. Vidare är haditherna nedtecknade ögonvittnesskildringar av Muhammeds sätt att leva, vad han sagt och gjort som förebild. Haditherna är lika viktiga för muslimer som nya testamentet är för kristna. Den första versen jag vill lyfta fram är från Koranen 2:282(K.V. Zetterstéen).

"Tillkallen därvid två av edra män som vittnen, men kunna ej vittnena vara två män, så vittne en man och två kvinnor av dem I godkännen som vittnen, på det att ifall den ena av dem skulle fara vilse, den andra må påminna henne;"

En kvinnas vittnesmål är alltså lika med hälften av en mans, de två kvinnliga vittnena skall godkännas av män för att den ena kvinnan skall kunna styras i rätt riktning. Varför det är på detta viset förklarar Muhammed själv i hadithen Sahih al-Bukhari 2658 (Kapitel skiljer sig lite beroende på översättning).

Kvinnor är av naturen korkade

"Profeten sade, "Är inte en kvinnas vittnesmål lika med hälften av en mans?" Kvinnorna sade, "Ja." Han sade, "Detta är på grund av brist, (bristfällighet, otillräcklighet) på en kvinnas intellekt, (sinne, tanke, själ, ande, mentalitet, uppfattning).""

Kvinnors vittnesmål är med andra ord opålitliga då kvinnor är av naturen korkade. Ytterligare en vers är från Koranen 2:223.

"Edra hustrur äro en åker för eder; besöken alltså eder åker efter behag."

Den historiska bakgrunden till denna vers finns i hadithen Sunan Abu Dawud 2159 och handlar om när muslimer först började flytta från Mekka till Medina och tog sig fruar från det området.

"Han började att göra samma typ av handlingar med henne, men hon ogillade det, och sade till honom: Vi blev närmade på en sida (dvs liggande på rygg); gör det så, annars håll dig borta från mig. Denna deras angelägenhet spred sig vida omkring, och det nådde Allahs apostel. Så Allah, den upphöjda, skickade ner koranversen: "Edra hustrur äro en åker för eder, så kom till din åker hur du vill", dvs. framifrån, bakifrån eller liggande på rygg."

En kvinna är alltså en åker där hennes man kan komma och så sin säd precis hur han vill. Stöd för att han kan göra detta precis när han vill finner vi i hadithen Sunan Ibn Majah 1853

"Ingen kvinna kan uppfylla sin plikt mot Allah tills hon uppfyller, (fullbordar) sin plikt mot sin man. Om han ber henne (om intimitet) även om hon är på sin kamelsadel, bör hon inte vägra."

En man får slå sin fru

En sista vers som måste lyftas fram är från Koranen 4:38.

"Männen vare kvinnornas föreståndare på grund av det företräde, Gud givit somliga framför andra, och de utgifter av sina ägodelar, som de hava; därför skola och de rättskaffens kvinnorna vara undergivna och aktsamma om vad som är fördolt, därför att Gud aktar dem. Och vad dem beträffar, av vilka I frukten uppstudsighet, så varnen dem, skiljen dem från bädden och agen dem, men om de då lyda eder, så söken ej sak med dem! Gud är förvisso hög och stor."

Kvinnan skall vara undergiven och lyda sin man som är hennes föreståndare på grund av att Allah givit honom företräde, och om en man endast misstänker olydnad från sin fru har har rätt att slå henne.

I Bibeln har mannen och kvinnan samma värde

Detta är endast ett axplock, det finns mycket mer att hämta men detta faktiskt Allahs vilja och lag. Hur näringsliv, media, politiker och framför allt kristenheten samt förspråkare för kvinnors rättigheter kan stå upp och inte bara försvara utan även hylla denna ideologi där kvinnor inte är annat än boskap är en gåta för många idag.

Budskapet ovan är galaxer ifrån vad Israels Gud lär oss när han i Efesierbrevet 5:25 säger:

"I män, älsken edra hustrur, såsom Kristus har älskat församlingen och utgivit sig själv för henne".

Han befaller dig alltså att älska din fru så mycket att du skall vara villig att korsfästas för henne. Vi ser också i 1 Mosebok 2:24 att ända sedan människans första dag ger Herren mannen och kvinnan samma värde.

"Fördenskull skall en man övergiva sin fader och sin moder och hålla sig till sin hustru, och de skola varda ett kött."

Jesus visade kvinnan enorm vördnad

Vid minst två tillfällen visar Jesus själv kvinnan enorm vördnad. Den första är profetian i Matteus 26:13 när kvinnan i Betania smörjer Jesus huvud med sin dyrbara olja(Hon visste vem han var). Lärjungarna blir upprörda och Jesus säger:

"Sannerligen säger jag eder: Varhelst i hela världen detta evangelium bliver predikat, där skall ock det som hon nu har gjort bliva omtalat, henne till åminnelse."

Om henne talar vi ännu idag. Den andra är i Lukas 24:1‭-‬6 efter Jesu uppståndelse när kvinnorna är de första som kommer till graven och möter änglarna som talar om för dem att Jesus uppstått från de döda.

"Men på första veckodagen kommo de, tidigt i själva dagbräckningen, till graven med de välluktande kryddor som de hade tillrett. Och de funno stenen vara bortvältrad från graven. Då gingo de ditin, men funno icke Herren Jesu kropp. När de nu icke visste vad de skulle tänka härom, se, då stodo två man framför dem i skinande kläder. Och de blevo förskräckta och böjde sina ansikten ned mot jorden. Då sade mannen till dem »Varför söken I den levande bland de döda? Han är icke har, han är uppstånden."

Två kvinnors vittnesmål

Hela kristendomen hänger vid detta tillfälle på två kvinnors vittnesmål och 2000 år senare har miljontals människor tagit emot det glada budskapet att Herren älskar världen så mycket att han utgav sin enfödde Son, på det att var och en som tror på Honom skall icke förgås, utan hava evigt liv. AMEN.


Stefan Eliasson

Läsarmejl


Läs också:


Skriv ut


Publicerat av Christer Åberg tisdag 28 november 2017 08:22 | Direktlänk | Nyhetsbrev | RSS

STÖD APG29: Swisha: 070 935 66 96 • Bankkonto: 8169-5,303 725 382-4 • Paypal: https://www.paypal.me/apg29/


60 kommentarer

OBS: Läsarmejl, artiklar, kommentarer och video som är skrivna och gjorda av andra än mig, (Christer Åberg, grundaren till Apg29), kan ha åsikter som jag inte delar.

jessica

Tänker osökt på det sk "slöjuppropet" som vi såg för några år sedan! Flera av riksdagens kvinnor, som säger sig vara feminister, uppträdde på bild i media med

slöja på sig. Det kändes lite konstigt, med tanke på kvinnans ställning i islam.

När det gäller det, hör man sällan någon feminist vara negativ.

Svara -   - 28/11-17 08:47 -


Sanna

Gud har endast valt män som profeter. Det fanns inga kvinnliga profeter. Och Jesus valde 11 manliga apostlar och endast en kvinnlig. Genom alla tider och religioner har männen alltid varit starkare, både fysiskt och psykiskt, än kvinnorna. Kvinnorna är av naturen mer känsliga och sårbara än män. Det vet vi alla om. Det är inte lönt att fly från verkligheten och klaga på en annan religion.

Svara -   - 28/11-17 10:31 -


Sanna

Jag kan stolt säga att jag bär slöja fastän jag är frälst och får gudomliga drömmar. Jag gör det helt enkelt för jag är van vid den och inte av tvång. Jesus älskar mig lika mycket om jag har den på mig eller ej och bryr mig fullständigt inte ett dugg vad andra tänker. Precis som jag respekterar feminister, homosexuella personer mm (men inte deras synd) när jag träffar på dem så förväntar jag även respekt av andra. Bibelvers, kritisera inte andra så blir du inte kritiserad. Så ni som är fulla med kritik pga småsaker ni vet att ert liv är full av kritik och hat i andra områden. Ödmjuka er lite så blir ni befriade.

Svara -   - 28/11-17 10:47 -


Karin

Svar till Sanna.

Jag förstår faktiskt inte vad du menar? Han som skrivit inlägget visar bara att han (och Jesus) står på de förtryckta kvinnornas sida!

Svara -   - 28/11-17 12:29 -


AnnMarie

Karin

Då är vi två som undrar.

Svara -   - 28/11-17 12:38 -


jessica

Svar till AnnMarie.

Vi är tre som undrar! Han pratar inte om ett tygstycke utan en förtryckande

religion!

Svara -   - 28/11-17 12:50 -


Sanna

Jag har inte nämnt något om artikelförfattaren öht.

Svara -   - 28/11-17 13:21 -


Sanna

Jag sa Mina åsikter kring hår täckande och vad Jag tycker. Hur kan ni då vara tre personer i rad som har missat det.

Glömde nämna att Jesus kristus mor mariah täckte håret och alla profeternas hustrur gjorde det. Så, så konstigt är det inte med hårtäckande. Vissa talar om det som om det vore en synd.
Åter igen detta är Mina åsikter och vad jag tycker och ingen annans.

Svara -   - 28/11-17 13:33 -


Sss

Svar till Sanna.

Jag håller verkligen med dig i allt du skrev.

Sluta haka upp er på klädsel och slöja. Det finns många som har det för att det är bekvämt också som att jag tycker om att ha luva på mig ibland.

Det finns viktigare saker att ha fokus på. Att evangelisera tex.

Svara -   - 28/11-17 13:41 -


Sanna

Svar till Sss.

Stort tack för din medmänsklighet, öppna sinne och ett okritiskt tänkande.

Svara -   - 28/11-17 13:56 -


Sanna

Man borde protestera mer emot de som går halvnakna på gator än att kritisera hårtäckandet som deras förfäder (kvinnliga) använt.

Svara -   - 28/11-17 13:59 -


Sarah

Så vad säger Paulus?

Varför täcker judiska kvinnor håret?

Vi blandar ihop.

Guds frid till alla.

Svara -   - 28/11-17 15:54 -


Sanna

Ja det är inte så "muslimskt" som många konstaterar och spekulerar så "intelligent". Man har bara blint glömt dåtiden och är så uppe med sin världsliga modevärld. Enda skillnaden är att muslimer har fortsatt med sina förfäders traditioner som var att det var okyskt att gå ut utan att täcka håret.

Nu är det inte bara ok att visa håret utan även att gå ut i bikini som många kristna gör. Det tror jag inte Jesus eller profeterna skulle gilla. Så låt var och en sköta sitt och ta bort sin trångsynthet att slöjan är förtryck. Om några som har sjal är förtryckta så betyder det inte att alla är det. Såsom inte alla svenskar är alkoholister. Sanning är sanning och dra inte alla över en kant.

Svara -   - 28/11-17 16:13 -


Sanna

På tal om förtryck vet vi att det finns många kristna kvinnor som lever under förtryck av sin alkoholist man. Som även är en stor anledning till skillsmässor. Så ingen är perfekt! Alla bör rannsaka sitt eget hus.

Svara -   - 28/11-17 16:17 -


AnnMarie

Jag har aldrig sett vare sig kristna eller ickekristna kvinnor gå omkring i bikini utom på badstranden och där gå ju både män och kvinnor i badkläder.

Svara -   - 28/11-17 16:38 -


Sanna

Spelar ingen roll, att visa kroppen är att visa kroppen. Jag kritiserar inte dem som visar sin kropp därför förväntar jag att andra inte ska kritisera att jag täcker mig. Jag är däremot emot heltäckande klädsel. Men det finns en skillnad mellan kritik och att vara emot en sak. Jag tycker att heltäckande tatueringar är en grov synd men har ändå varit snäll mot dem som jag träffat på. Man måste skilja på handling och människovärde. Så jag tror på kärlek och öppet sinne så som Jesus egenskaper är. Viktigast av allt är sin och andras uppbyggnad och att klara sig till himlen.

Svara -   - 28/11-17 16:51 -


Balkis

Svar till Sanna.

Täcker håret alla muslimska kvinnor?

Om det gör alla lika dant så det är helt okej, men vissa gör inte det.

Varför?

Svara -   - 28/11-17 17:54 -


bengt

men det är inte så.lätt att sätta gränser

när det gäller kläder tycker jag

kroppen är ju inte syndig i.sig

Svara -   - 28/11-17 19:36 -


Sanna

Ja det är svårt med en gräns därför bättre att ta det som känns bäst för en själv.

Svara -   - 28/11-17 20:27 -


bengt

jo så är det nog

Svara -   - 28/11-17 21:05 -


Sarah

Jag täcker mitt hår ibland, för att det står så i Guds ord, men är inte lagisk eller följer det slaviskt :)

Jesu frid.

Svara -   - 28/11-17 21:29 -


Sanna

Bra alternativ. ☺

Svara -   - 28/11-17 21:53 -


J.J.

Svar till Sarah.

Paulus säger: "Döm själva. Passar det sig att en kvinna ber till Gud utan att ha något på huvudet? Lär inte själva naturen er att det är en skam för en man att ha långt hår men en ära för en kvinna, eftersom hon fått håret som slöja. Men om någon har lust att strida om detta, så skall han veta att vi INTE har en sådan sed, inte heller någon av Guds församlingar."

1 Kor 11:13-16

Svara -   - 28/11-17 22:18 -


Sanna

Om inte de skulle haft en sed, varför hade Mariah och alla profeters hustrur då hårtäckning. Och ingen fick gå ut utan. Var fick de det ifrån kan man undra. Man ska inte tolka allt ordagrant. Med "sed" menas ungefär som lag att det står inte någon lag på det. Personligen tycker jag det är bättre att fortsätta den traditionen och leva som på den tiden och inte förföras av världens mode som inte kommer ifrån bibeln.

Svara -   - 28/11-17 23:45 -


Andreas T.

Nä det är klart, "Sanna" vet ju bäst i sitt eget tycke...

Svara -   - 29/11-17 01:59 -


Sarah

Hej JJ. Det står i Bibeln, Första Korintierbrevet 11:4-6

Om en man ber eller profeterar med något på huvudet vanärar han sitt huvud. Men om en kvinna ber eller profeterar utan något på huvudet, så vanärar hon sitt huvud. Det är samma sak som att ha håret avrakat.

För om en kvinna inte har något på huvudet kan hon lika gärna klippa av sig håret. Men om det är en skam för en kvinna att klippa eller raka av sig håret, så bör hon ha något på huvudet.

Svara -   - 29/11-17 04:52 -


Sarah

1 Kor 11:10 (med förklaring)

Därför bör kvinnan ha en makt på huvudet (en makt på huvudet, något som täcker huvudet som tecken på bejakande av auktoritetsordningen) för änglarnas skull (änglarnas skull, antingen heliga änglar närvarande vid församlingens gudstjänst eller fallna änglar som söker förleda de troende.)

Svara -   - 29/11-17 05:01 -


Sanna

Ja ett skydd är det.

Svara -   - 29/11-17 07:55 -


Sanna

Svar till Andreas T..

Varför så irriterad, Andreas?

Det är inte jag som skrivit korintierbrevet.

Svara -   - 29/11-17 08:00 -


Sarah

Tidningen Världen idag har idag en ledare om detta:

http://www.varldenidag.se/ledare/ingen-legitimering-av-overgrepp-i-bibeln/repqkB!kqQjhqhOrRC2QrxL6Gciw/

Frid till er alla i Jesu namn!

Svara -   - 29/11-17 08:29 -


Sarah

Islams syn på i kvinnor är som natt och dag jämfört med vad Bibeln säger till oss när vi följer Jesus. Att det sedan finns en ordning att följa är inte samma som förtryck.

Guds frid.

Svara -   - 29/11-17 08:34 -


Sarah

Svar till J.J..

Jag får det sammantaget till att det inte är en sed att strida om detta. :)

Annars skulle Paulus säga emot sig själv sas. Detta är en andlig fråga framförallt.

Med vi strider inte om detta :) utan var och en får själv avgöra.

Guds frid.

Svara -   - 29/11-17 08:41 -


AnnMarie

Långt hår kan ju vara "i vägen"ibland och då kan man ha en sk hästsvans, fläta det eller sätta upp det som en knut (hallelujaknut ksnske) eller helt enkelt klippa av det till den längd som passar.

Om håret är en prydnad (står ju nånstans i bibeln)så undrar jag för vem ifall man inte bör visa det.?

Svara -   - 29/11-17 09:16 -


Sanna

Svar till Sarah.

Du har så rätt. Ja annars skulle Paulus motsäga sig själv. Det var nu jag förstod texten fullt ut. Tack! ☺

Svara -   - 29/11-17 10:26 -


bengt

jag tycker det är mycket vackrare med

långt hår på kvinnor

Svara -   - 29/11-17 10:59 -


jessica

Svar till jessica.

Om man ska sammanfatta Stefan Eliassons läsarmail så handlar det egentligen INTE om vad du har på huvudet. Det handlar om en jämförelse mellan islams och kristendomens syn på kvinnan. Tack och lov och pris för att Bibelns syn på kvinnan är väsensskild ifrån Koranens. Jag tackar Jesus för att vi alla har samma värde, män likväl som kvinnor. Vi må ha olika uppgifter i Guds rike, men vi är alla lika värdefulla! Trots att vi är olika, och skall så vara. Jesus älskar oss oavsett om vi har bikini, mössa, hatt, etc på oss.

Svara -   - 29/11-17 15:06 -


bengt

exakt

så är det

Svara -   - 29/11-17 15:40 -


Sanna

Jag har rätt att skriva om vad jag vill vare sig Stefan har pratat om slöjan (vilket han Nämnde) eller ej utan att du ska "UNDRA" varför jag skrev om det. Du har Själv nämnt "slöjuppropet". Du motsäger dig själv.

Svara -   - 29/11-17 17:35 -


Hans Eliasson

Svar till Sanna.

Svar på varför islamska kvinnor döljer sitt hår finner vi i Koranen 2: 212,214:" Det här föreskrivits er att strida hur motbjudande det än må vara för er ty frestelse är värre än dråp" . Detta kopplat till 24: 31 om att kvinnan skall dölja sina behag när hon är ute bland andra män. Det står dig fritt att tänka om detta.

Svara -   - 10/2-18 14:20 -


Jessica

Svar till Sss.

Det är en väldigt stor skillnad på att bära en luva, eller att bära en slöja!

Svara -   - 9/3-18 16:10 -


Svenne

Svar till Sarah.

Ja, Sarah. Paulus menar att de inte har för sed att strida om detta och inte heller andra församlingar.

Svara -   - 9/3-18 16:56 -


Erik S

Svar till Sarah.

Tack, Sarah, det hedrar dig! Man (jag) får respekt för kvinnor som döljer sitt hår, när dom är i tjänst för Gud. Alltså, när dom beder, profeterar, uttyder, vittnar eller ber för sjuka, offentligt i församlingen. Man behöver dock inte tycker jag, vara så extrem som inom islam, det räcker med en schalett.

Detta visar på en ödmjukhet inför YHWH och visar också, att man kommit en bit på vägen i sitt andliga liv och förstår vad Bibelordet talar om. Så gjorde också de heliga kvinnorna fordomdags. Både Bibelns kvinnor och senare tiders. Dessutom tycker jag det är vackert!!

Men det finns ett motstånd mot detta idag. Någon försökte i den församling jag var med i tidigare (pingst) men då "skrek andra kvinnor i högan sky", att inte ska vi väl tillbaka till gamla tiders "förtryck". Vilket bara visar, vad lite dom förstår, tyvärr.

Snälla, fortsätt du, det ligger en andlig kraft i detta förhållningssätt inför HERREN!

Ha en fin helg och Shalom!

Svara -   - 9/3-18 17:02 -


Jessica

Svar till Erik S.

Det är nog väldigt ovanligt att kvinnor i frikyrkoförsamlingar har slöja nuförtiden.

Svara -   - 9/3-18 23:55 -


Lasse

Svar till jessica.

Bra skrivit Gud skapade kvinnan och mannen med lika stort värde, Jesus samtalade ofta med kvinnor i olika sammanhang, med kärlek o inte förtryckte Han dom, precis som du säger oavsett vad dom har på sig. Så en riktig relation till Jesus Kristus är det viktigaste, en sång till er alla kvinnor och låt ingen trycka ner er💝https://youtu.be/id4bYzK-mZQ. Allt gott till dig Jessica 😊 och en fortsatt välsignad helg till dig //Lasse

Svara -   - 10/3-18 08:30 -


AnnMarie

Jag har aldrig förstått varför en del kristna anser att en kvinna inte ska ha kort hår utan långt hår då de ändå ska täcka det.Kan någon förklara?Har för mig om att det står att kvinnans hår ska vara en prydnad och då kan man ju undra för vem då hon inte ska visa det.

Svara -   - 10/3-18 08:37 -


Lasse

Svar till AnnMarie.

Har aldrig läst eller hört att Jesus sagt något om kvinnans hår, Han har skapat håret för att det är vackert 💝, det tycker jag ochså, däremot tycker jag inte om kvinnoförtryck, eller mansförtryck. https://youtu.be/5B59WVOJa2I. Allt gott önskar jag dig Ann Marie 😊 och en fortsatt bra o välsignad dag//Lasse

Svara -   - 10/3-18 09:00 -


AnnMarie

Lasse

Nej Jesus så aldrig något om håret.Kom att tänka på kvinnan som tvättade fötterna på Jesus och sedan torkade dem med sitt hår.

I första Korintiebrevet kapitel 11 står en del om kvinnans hår.

Jag tror det är för att kvinnan ska slippa lystna blickar från män som hon ska täcka sitt hår.Men det är ju inte bara håret som kastas lystna blickar på så vi får väl göra som de muslimska kvinnorna hänga över oss ett tält😀

Jag önskar dig också en fin och välsignad dag!

Svara -   - 10/3-18 09:36 -


Lasse

Svar till AnnMarie.

Lusten finns väl från båda håll, Gud har skapat den till att brukas men inte missbrukas, hoppas alla förstår mig rätt, ska ta upp futures o derrivater sen men nu ska jag försöka hjälpa till o flytta åt min systerdotter 🙏😊

Svara -   - 10/3-18 09:40 -


AnnMarie

Lasse

Ja visst finns lusten från båda håll men det förefaller att vara något speciellt med mannens lust eftersom vi kvinnor behöver täcka oss😀

Svara -   - 10/3-18 10:11 -


Jessica

Svar till Lasse.

Tackdetsamma!😍

Svara -   - 10/3-18 10:52 -


Andreas

I den här diskussionen om att kvinnor ska täcka sig så tror att varför kvinnor ska klä sig i täckande kläder och jag menar då inte såklart hel täckande kläder är för att det är synd att på nått sätt locka en annan människa till synd. Och detta gör tyvärr många kvinnor idag genom att klä sig på ett sexuellt lockande sätt, behöver inte gå in på detalj för jag tror ni förstår vad jag menar. Jag tycker som kristen att kvinnor ska ha på sig en slöja för att ödmjuka sig inför sin Gud och skapare. Detta tror jag att även nya testamentet lär. Läs te.x 1Tim 2:9 där Paulus skriver att kvinnorna ska klä sig anständigt.

För det är inte kul när man går till kyrkan och det finns flera typ halv nakna kvinnor på Gudstjänsten, för man blir då frestad av dessa kvinnor. För det skulle vara onaturligt om man som man inte alls reagerade på en halv naken kvinna för det ligger i mannens natur att såklart attraheras av en halvnaken kvinna. Men tyvärr så är detta inget man talar om i kyrkan längre. Ingen man ska behöva komma till kyrkan och bli frestad, vi män blir tillräckligt frestade i detta samhälle som vi lever i så kyrkan ska var en plats där vi kan villa från världen och bli uppbyggda, inte prövade och nerbrutna och ledda till synd. I många kyrkor idag så får kvinnorna tyvärr klä sig hur dom vill. Men det gläder mig att det finns kristna kvinnor som Sanna, tyvärr så är dom inte många men dom finns. För det handlar om Gudsfruktan.

Svara -   - 10/3-18 14:54 -


Katrina

Svar till Andreas.

Paulus var för slaveriet också, är det rätt det med!!!

Självklart att alla ska klä sig anständigt, men idag verkar det som man vill göra revolt och det kanske har gått för långt, både men och kvinnors klädsel.

Svara -   - 11/3-18 12:47 -


Jessica

Svar till Andreas.

Sanna har tidigare berättat att hon är en fd. muslim som har valt att behålla slöjan på. Hon är nu en kristen.

Svara -   - 11/3-18 16:05 -


AnnMarie

Andreas

Du får väl titta åt annat håll om du inte fixar att se en kvinnas kurvor.Kanske förbön hjälper också.Gud brukar ju svara på bön!

Svara -   - 11/3-18 17:56 -


Jessica

Svar till AnnMarie.

AnnMarie, det är flera män som tycker att vi kvinnor ska bära slöja här i kommentarerna. Men jag undrar i hur många frikyrkoförsamlingar detta används. Jag har aldrig sett det. Har varit en personligt kristen i 40 år och är 53 år.

Svara -   - 11/3-18 18:04 -


AnnMarie

Som tur är så är jag sen många år tillbaka inte medlem i någon församling.Så jag slipper vara en frestelse för lystna blickar om man nu får det då man passerat 60.😀

Svara -   - 11/3-18 19:15 -


Katrina

Svar till AnnMarie.

Det finns ingen uppmaning i Mose lag att be med täckt huvud..

men det finns i gamla sed att männen sitt huvud täckt med en bönesjal/bönemantel ( Tallithen ).

Svara -   - 11/3-18 19:47 -


Katrina

männen har sitt huvud täckt....ska det står...förlåt tappade bort har

Svara -   - 11/3-18 19:50 -


J.J.

Nu är ju frågan om kvinnan ska täcka sitt hår (eller ha långt hår) en fråga om att kvinnor visar respekt/underordna sig den ordning som Gud givit. Ett sätt att visa att man böjer sig för Guds auktoritet (Gud Fader, Herren Jesus man och kvinna 1 Kor 11:3-16) Det är inte undergivenhet i den negativa bemärkeksen utan en illustration på den Gudagivna strukturen.

Liksom mannen ska böja sig under Kristus som är under Fadern. Blanda inte ihop om kvinnan ska täcka sitt hår med annan anständighet (som vi visserligen bör visa varandra). Vissa som kommenterar här har inte förstått anledningen till påbudet. Dessa argumenterar nästan mer som muslimska män än kristna...

Ni som rackat ned på kvinnor och vill täcka henne för att ni blir fyllda av lust, eller av andra skäl och därmed vill lägga sin egen skuld på kvinnan och därmed har kvar bjälken i ögat, betänk hur en man ska vara och behandla kvinnor, änkor och faderlösa. Fäll rättfärdiga domar. Älskar ni era fruar som ni älskar Kristus? Om ni ej älskar hustrun hör ej Gud era böner står det skrivet. Kom också ihåg att det bara är vissa män som är kallade till pastorer/präster och äldste. Inte alla män, långt därifrån. Det har att göra med Guds lag och inte för att kvinnor är sämre eller liknande. Kolla kvalifikationerna och betänk om du uppfyller dem... dessutom är det Gud som kallar denne också.

Kvinnor och män är till för varandra. Vi ska hjälpa varandra, underordna oss varandra likt Kristus gjorde och gör till Guds ära och mycket mer. Därför blir jag både ledsen och arg när jag läser hur vissa fått för sig att bruka Guds Ord. Stampa inte på ditt eget kött, du som vill vara störst måste vara lägst.

Svara -   - 11/3-18 23:02 -


Jessica

Svar till Sanna.

Tyvärr är det nog inte så att alla kvinnor bär hijab av fri vilja!

Svara -   - 11/10-18 20:51 -


Din kommentar

Första gången du skriver måste ditt namn och mejl godkännas.


Kom ihåg mig?



Den oönskade - Del 22

Christer Åbergs barndom - Den oönskade

Nu i några delar kommer jag att berätta om smärtsamma händelser som jag har haft funderingar på hur jag ska berätta dem, eller om jag över huvud taget ska berätta om dem. Men eftersom det är en viktig del av fortsättningen framåt av min berättelse så har jag valt att ta fram en del smärtsamma händelser som senare skulle visa bli livsavgörande händelser i mitt unga liv.

3

Läs allt!


Badhus börjar med chip

Chip under huden

Bild: Nya Dagbladet. 

Badhuset Kokpunkten i Västerås börjar med chip-implantat under huden mellan tummen och pekfingret.

9

Läs allt!


Nåd mitt i en Guds straffdom – Del 2

Läsarmejl av SIGVARD SVÄRD 

I den stund Adam och Eva tvingades lämna Edens lustgård på grund av sitt syndafall, då satte Herren Gud särskilt utsedda keruber ”med flammande svärd” att vakta ingången tillbaka.

0

Läs allt!


Svag men stark

Läsarmejl av DAVID BILLSTRÖM 

Gud har den styrka och hjälp som vi behöver och vår svaghet är inte ett hinder. 

0

Läs allt!


Flera barn tog emot Jesus

Läsarmejl av JÖRGEN MILTON 

Efter att jag berättat om mitt liv för barnen och sagt att Jesus ville bli deras vän, kom sju barn idag fram för förbön och ville ge sina liv till Jesus.

0

Läs allt!


Föräldrar 1 och 2 breder väg för Antikrist framträdande

Mamma pappa barn

Enligt en lagändring ska i Frankrike ska föräldrar inte längre kallas. För "mamma" och "pappa" utan "förälder 1" och "förälder 2".

48

Läs allt!


Då du tar emot Jesus föds du av Gud - Christer Åberg

Christer Åberg predikar kort i Åsljunga att man blir född av Gud då man tar emot Jesus.

2

Läs allt!


Domen över Jehovas Vittnens grundare

Läsarmejl av NILS 

Jesus Kristus visar en man domen över Jehovas Vittnens Grundare.

41

Läs allt!


ICA är klokare än församlingen

Läsarmejl av DAVID BILLSTRÖM 

27

Läs allt!


Inga andra gudar, del 2: Påven, Islam, Brödraskapets ark - Per-Arne Imsen

Per-Arne Imsen talar om nya boken "Inga andra gudar". I denna del tar Imsen upp senaste nytt där påven träffade ledare för islam och andra religioner och arbetar för att samla alla religioner i en ark likt den på Noas tid. 

5

Läs allt!


Brändes hon ihjäl efter kristet bönemöte?

Flicka mördad men inte i Indien

Jag har från flera personer fått en chockerande video sänt till mig på Messenger som visar en 16-årig flicka bli misshandlad och bränd levande till döds av en lynchmobb. 

9

Läs allt!


Avfällingen - Frank Mangs

Lyssna på den här starka predikan av evangelisten Frank Mangs. Den kan förändra ditt liv.

3

Läs allt!


Likt Adventisterna var det fel datum för Jesu återkomst som födde Jehovas Vittnen

Läsarmejl av NILS

Hur en rörelse föds avgör om dess Framtida lära blir Sanning eller Lögn! Samma stötesten som Adventisterna om Jesu återkomst datum, födde Vakttornet och Jehovas Vittnen!

16

Läs allt!


Inga andra gudar, del 1: Katolsk mysticism - Per-Arne Imsen

Per-Arne Imsen talar om sin bok "Inga andra gudar" i Vetlanda friförsamling. Han tar upp händelser i världen - katolska kyrkan med påven i spetsen går med snabba steg mot att göra Agenda 2030 till verklighet. En världsreligion under påven.  

95

Läs allt!


Prenumera på Youtubekanalen Apg29.nu

Underbar frid

Läsarmejl av David Billström 

2

Läs allt!


Den oönskade - Del 21

Den oönskade

Min fortsatta och gripande berättelse om mig som en liten oönskad pojke. 

3

Läs allt!


Christer Åberg: Det största miraklet jag varit med om

Christer Åberg berättar om det största mirakel som han har varit med om.

0

Läs allt!


Kristna TV-kanaler i Sverige

Kristen TV i Sverige

Det finns många bra svenska kristna tv-kanaler i Sverige. Både som går på satellit, kabel och webben! Här listas alla kanaler.

34

Läs allt!


Månens baksida och jorden på samma bild

Månen och jorden

Den kinesiska satelliten Longjiang-2 har fotograferat månens baksida och jorden på en och samma bild.

83

Läs allt!


Dagens ord

Vecka 08, tisdag 19 februari 2019 kl. 12:54

Jesus söker: Gabriella, Ella!

Vill du bli frälst och få alla dina synder förlåtna? - Be den här bönen:

Jesus, jag tar emot dig nu och bekänner dig som min Herre och Frälsare. Jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Jag ber om förlåtelse för alla mina synder. Tack att jag nu är frälst. Tack att du har förlåtit mig och tack att jag nu är ett Guds barn. Amen.

Tog du emot Jesus i bönen här ovan?
» Ja!

Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv. - Joh 3:16



Den oönskade - Del 20

Den oönskade

Fortsättningen av den skakande berättelsen om min barndom som ett oönskat barn.

5

Läs allt!


Christer Åberg sjunger: Vem är Kungen i djungeln?

Måste bara ses! Christer Åberg sjunger och spelar ukulele sången: Vem är Kungen i djungeln? 

3

Läs allt!


Tio år sedan min fru Marie och vår son Joel dog

För tio år sedan den 21 december dog min fru strax innan klockan 12 på natten och vår nyförlöste son Joel dog sedan halvfemtiden på morgonen den 22 december.

2

Läs allt!


Senaste kommentarer


De troendes uppryckande - Del 5

Christer Åberg intervjuar hemma hos Holger Nilsson om de troendes uppryckande. Del 5 av 10.

3

Läs allt!


Ellen Whites svar visar adventisternas villolära

Läsarmejl av NILS 

Nils listar sakligt och tydligt vad sjunde adventisternas falska profet Ellen White lärde.

43

Läs allt!


En frälsningsarmé

Läsarmejl av DAVID BILLSTRÖM 

Varje troende är kallad att ge evangelium till människor. Kön, ålder, utbildning spelar ingen roll. Du kan be, predika och tro på Gud och se underbara saker ske. Det behövs en frälsningsarmé idag och du kan utgöra en del av den.

18

Läs allt!


Internet förenar världen under Antikrists system

Internet

Av HOLGER NILSSON 

Ett elektroniskt nät kommer att omsluta jorden. Det kommer att förena hela världen under antikrists system av sluttidens Babylon. 

27

Läs allt!


Jesus avslöjar sjundedagsadventismens villfarelse

Läsarmejl av nils

Adventismen började med att en man från Baptistsamfundet, W. Miller räknade ut Jesu återkomst till oktober 1844 från Daniels profetior.

23

Läs allt!


SD-politiker skrev hatiska inlägg om muslimer och homosexuella

SD-politiker: Muslimer ska brinna i helvetet

Bild: Expressen.

Tidningen NSD skriver att SD-politikern Patrik Svanberg i Kalix kommun, har skrivit hatiska och nedsättande inlägg om muslimer, homosexuella och kvinnor på Facebook.

57

Läs allt!


Till minne av Ulla Gabay

Ulla Gabay

Bildkälla: ullagabay.com. 

Av Sigvard Svärd Tron på Gud är en betydande hjälp i livet, till ande, kropp och själ – och den tron hade Ulla Gabay.

10

Läs allt!


Nationella SD blir globalistiskt?

Nationella SD blir globalistiskt?

Bild: SVT.se. 

Sverigedemokraterna kommer inte längre att driva frågan att Sverige ska folkomrösta om att lämna EU. Är detta det första steget på att sverigedemokraterna kommer att bli globalistiskt?

77

Läs allt!


Kvinna kastade ut sitt barn

Vad är det som gör att en del kastar ut sina barn? För inte vill man väl kasta ut sitt eget barn? Eller...?

11

Läs allt!


HBTQ-skola lär ut att vara den man inte är

HBTQ-skola lär ut att vara den man inte är

Nya Dagbladet. 

Sveriges första HBTQ-folkhögskola ger ettårig utbildning för HBTQ-personer och feminister i att bryta normer. 

22

Läs allt!




Apg29 har tusentals bloggartiklar! Gå vidare till fler artiklar:

NÄSTA


STÖD APG29! Bankkonto: 8169-5,303 725 382-4 | Swish: 070 935 66 96 | Paypal: https://www.paypal.me/apg29

Christer Åberg och dottern Desiré.

Denna bloggsajt är skapad och drivs av evangelisten Christer Åberg, 55 år gammal. Christer Åberg blev frälst då han tog emot Jesus som sin Herre för 35 år sedan. Bloggsajten Apg29 har funnits på nätet sedan 2001, alltså 18 år i år. Christer Åberg är en änkeman sedan 2008. Han har en dotter på 13 år, Desiré, som brukar kallas för "Dessan", och en son i himlen, Joel, som skulle ha varit 11 år om han hade levt idag. Allt detta finns att läsa om i boken Den längsta natten. Christer Åberg drivs av att förkunna om Jesus och hur man blir frälst. Det är därför som denna bloggsajt finns till.

Sedan 23:42 2013-08-16 har det varit 469 361 915 sidvisningar på Apg29! Apg29 har just nu 17 173 bloggartiklar, 94 236 kommentarer och 62 003 bönämnen.

Varsågod! Du får kopiera mina artiklar och publicera på din egen blogg eller hemsida om du länkar till sidan du har hämtat det!

MediaCreeper

Apg29 använder cookies. Cookies är en liten fil som lagras i din dator. Detta går att stänga av i din webbläsare.

TA EMOT JESUS!

↑ Upp