Surfar nu: 543 www.apg29.nu


Tack för att du läser Apg29. DELA gärna till dina vänner. Du kan också stödja Apg29 genom att sätta in en valfri GÅVA på BANKKONTO 8169-5,303 725 382-4. På internetbanken går det att ställa in så att du automatiskt ger en summa varje månad. Men om du hellre vill kan du SWISHA in en frivillig summa på 070 935 66 96. Tack.


Vill du bli frälst?

Ja

Nej


Publicerades torsdag 1 januari 1970 01:00 | | Permalänk | Kopiera länk | Mejla

3 kommentarer

David Billström 25/1-2019, 07:44

Personligen tycker jag det är svårt att helt fullt ut 100% säkert utifrån Bibeln kunna vara helt säker på om Jesus kommer före, under eller efter vedermödan, men i alla fall helt säkert innan vreden.

Så, att alltid vara redo och förbereda sig på det värsta men hoppas på det bästa får bli "min melodi" och inte vara för tvärsäker i denna svåra fråga.

Mångas "teologi" i denna fråga kommer braka om man har varit för låst vid sin övertygelse.

Jesus kan komma när som helst så må vi vara redo, men han kan också dröja och må vi ändå inte förtröttas och tappa fokus.

Och under tiden vi väntar må vi med Herrens hjälp verka så att även andra blir med på vägen.

Svara


Alf 25/1-2019, 10:20

Håller med föregående skrivare, särskilt med tanke på 2 Thess 2:1-3.

Svara


nils 25/1-2019, 10:43

Jag har full förståelse för Christers argument och helt rätt att vi ständigt kall vara redo vilket Jesus tom.sade i Matt.24:36;"För ingen vet dagen eller stunden."
"Vi skall vara förberedd för det Värsta.,men hoppas på det Bästa," som David skrev ger en rätt och sund attityd i denna fråga.
Det är också viktigt att vi i Ödmjukhet kan lyssna på varandra i dessa så viktiga frågor.
¤¤¤
Tänker på Jesu ord i Luk.17:33 där Han talar om sin återkomst och just sagt;
"Kom ihåg Lots hustru," och sedan talar om en Rätt Tros-attityd inför Uppryckelsen;
"Den som står efter att vinna sitt liv,han skall mista det;men den som Mister det,han skall rädda det!" alltså att redan Här och Nu skall bliva löst och fri från denna Värld!
¤¤¤
Tänk på hur vardagslivet är;Vi kanske råkar ut för en dödlig bilolycka redan i år?
Eller kommer en Dödlig sjukdom att drabba mig,när som helst?
Sådana saker tänker vi ej dagligen på, allra minst när vi tror på Jesus,vår Frälsare.
Och angående Uppryckelsen liksom livets oförutsedda händelser,handlar Allt Om att Ständigt Vara Redo att när som helst kunna Lämna detta liv.
¤¤¤
Önskar att Ni ger mig Ett Bibelord från Herren Jesus i Matt.24 som säger att vi Ej skall
drabbas av Nöd och V-möda så skall jag giva 10 Bibelord bara i V 4-13,där Jesus talar om "Begynnelsen till födslovåndorna,"men först i V 21 talar om "en stor V-möda."
När Jesus Aldrig sagt i sitt Ord att vi skall Slippa någon V-möda måste det vara en Falsk Lyckoförkunnelse,att Sanningen måste stå Tillbaka för all Nådesförkunnelse!
Det jag vill betona i denna fråga är det Herren visat mig att församlingen är Ej redo för Uppryckelsen,men också att vi står inför de Svåra Tiderna som Troende!
¤¤¤
Sanningen som Jesus talar om i Matt.24 är att vi Jesus Troende är de Utvalda, ex.Jesu ord i Joh.15:19;"I icke är av världen,utan av Mig har blivit Urvalda och tagna Ut ur världen,därför hatar Världen eder."
De utvalda är omnämnda 3ggr.i Matt.24:22,24 och 31,och Matt.24 ger en kronologisk beskrivning från Templets förstörelse,tidstecknen ända fram till uppryckelsen.
Dessa 3 verser om de Utvalda omtalas Efter att A-krist har trätt fram V 15,och Jesus säger i V 21;"Ty Då skall det bliva en stor V-möda vars like icke har förekommet..."
I V22 lovar dock Jesus;"Men för de Utvaldas Skull skall den tiden bliva Förkortad."
¤¤¤
Jesus tänker på sina Utvalda enl.1Kor.10:13;"Han skall Ej tillstädja att I bliven frestade över er förmåga, utan lovar att bereda en utväg så att vi kan härda ut."
Ett annat löfte;"Eftersom du har tagit vara på Mitt bud om Ståndaktighet skall ock Jag taga vara på dig och Frälsa dig ut ur den Prövningens stund som skall komma över Hela Världen för att sätta jordens inbyggare på prov!" Upp.3;10
Vidare har Han vidare lovat;"Vara med oss Alla dagar intill Tidens ände,"Matt.28:20
¤¤¤
Varför varnar Jesus av Omtanke för Villfarelse genom falska tecken och under i V24; "För att om möjligt Förvilla jämväl de Utvalda,"om de Utvalda Ej finns under V.mödan?
¤¤¤
Men det sista ordet om de Utvalda kommer efter V 29-30;"Men strax Efter den tidens V-möda skall solen förmörkas och månen upphöra att giva sitt sken...
"Och man skall få se Människosonen komma på himmelens skyar med stor makt och Härlighet!"
Här i V 31 uppfylles Titus.2:13;"Vårt saliga hopps Fullbordan," som är Uppryckelsen!
"Och Han skall sända ut sina änglar med starkt Basunljud (1Kor.15:52,1Tess.4:16),och de skola Församla Hans Utvalda från de fyra väderstrecken,från den himmelens ena ända till den andra!"
Att Uppryckelsen sker här visar Jesu ord i V 40-41,som då 2 ggr. upprepar;" En blir Upptagen och en lämnas Kvar."
¤¤¤
Jesus har Aldrig Lovat att "helikoptern skall rädda oss,"vi Västvärldens ljumna och likgiltiga Kristna undan de svåra tider de Redan Nu i Kina,Asien M-östern,Afrika m.fl. upplever av Förföljelse och Död,som skulle vi ha någon särskild Favör inför Herren!
Dessa ord må bli en Uppmaning till oss i Västvärlden att Vara Redo,eller Göra sig Redo oavsett När eller Hur morgondagen gestaltar sig! Mvh/nils

Svara


JL 25/1-2019, 10:47

Som jag ser det är detta är problemet med frikyrkan, dömande och splittrande åsikter. Alla har sin personliga uppfattning utifrån bibeln och alla måste börja jämka med varandra i frågor som dessa. Man kan inte köra stenhårt på sin egen uppfattning utan att splittra kristenheten.

Svara


Tomas N 25/1-2019, 10:48

Den här typen av terminologi hjälper ingen framåt och skrämmer bort folk ftå kristen tro. Man skall inte dras med nenna typ av löpsedels kristendom.

Att det finns lite olika syn och tolkningar när det gäller slutet är något vi får leva med. Det viktiga är att anpassa vartefter. För några har tolkat fel och då måste dessa omvända sig i tid men tills dess så är det andra saker som är mycket viktigare när det gäller gemenskap,lärjungaskap och andliga saker .

Svara


Holger 25/1-2019, 11:02

Svar till Alf.

Det gäller att läsa alla verserna för att vi skall få förståelse för detta med Antikrists framträdande i förhållandet till uppryckandet.

Tag tid och läs detta:

Det första är det som beskrivs i 2 Tess. 2: 1-4: ”När det gäller vår Herre Jesu Kristi ankomst och hur vi ska samlas hos honom ber vi er, bröder, att inte plötsligt tappa fattningen. Låt er inte skrämmas av någon ande eller av något ord eller brev som påstås komma från oss och som säger att Herrens dag är här. Låt ingen bedra er på något sätt. Först måste avfallet komma och laglöshetens människa träda fram, fördär-vets son, motståndaren som förhäver sig över allt som kallas gud eller heligt så att han sätter sig i Guds tempel och säger sig vara Gud.”

Att det handlar om Antikrist, det är de flesta överens om. Vad man då menar utifrån detta sammanhang är att innan Jesus hämtar hem sitt folk, måste Antikrist har framträtt och bli uppenbarad i världen. Vi läste: ”Först måste avfallet komma och laglöshetens människa träda fram”. Här är det något som alltså måste föregå en händelse, efter som det står ”först”. Vi en snabb läsning kan man då bara anta att det handlar om att det måste ske innan Jesu tillkommelse. Men står det verkligen så?

Det som Paulus skriver till sina läsare är att vi skall församlas till honom, det är sanningen som ligger i bot-ten av vad han skriver. Sedan ser vi att det finns en oro hos de troende i Thessaloniki som han försöker dämpa, det framgår av detta: ”inte tappa fattningen” och ”Låt inte er skrämmas”. Vad är det som oroar de troende som han skriver till? Vi finner svaret att det var några som var skyldiga till detta: ”som säger att Herrens dag är här”. Då är frågan vad är Herrens dag syftar till?

Då man läser om Herrens dag ser man att den är förknippad med dom och Guds vrede. Vi ger några exempel på det och fler finns: ”Solen ska vändas i mörker och månen i blod innan Herrens dag kommer, den stora och skrämmande. Joel 3:4. ”Ve dem som längtar efter Herrens dag! Varför längtar ni efter den? Herrens dag är mörker och inte ljus.” Amos 5:8.

I regel när det talas om Herrens dag, är det i samband med dom och mörker, alltså något att inte se fram emot. Den vedermöda som skall gå över jorden och som är beskriven i Uppenbarelseboken, passar väl in på det begreppet. Det blir den domens tid över den värld som har vänt Gud ryggen. Den tiden bli unik och den värsta som världen har varit med om.

När Paulus skriver sitt brev har inte Herrens dag inträffat och därför avfärdar han det som de som påstod för de troende, att den hade kommit. Det är inte undra på att de kände förtvivlan, de skulle då varit inne i den tiden av dom och inte räddade från den. Paulus hade ju tidigare skrivit att de skulle: ”vänta på hans Son från himlen, honom som Gud har uppväckt från de döda: Jesus, som räddar oss från den kommande vre-desdomen.” 1 Tess. 1:10. Nu var de oroliga för att de inte blivit räddade.

Paulus undervisar vidare att Herrens dag inte kan ha kommit, Antikrist hade ännu inte uppträtt, det var hans argument för att det förhöll sig så. Innan Herrens dag inträffar skall alltså Antikrist framträda, han blir då tillsammans med de ogudaktiga drabbade av domen som alltså inte bara omfattar en enda dag, utan en tid, då dessa domar kommer.

Paulus lugnar alltså ner de troende genom sitt brev, de är inte inne i en domstid. Han vill liksom påminna dem om vad han tidigare hade undervisat och han gör det genom att skriva i fortsättning efter de verser som vi tidigare har citerat: ”Minns ni inte att jag sade er detta medan jag ännu var hos er? Och ni vet vad det är som nu håller honom tillbaka så att han kan träda fram först när hans tid kommer. Laglöshetens hemlighet är ju redan verksam. Nu måste bara han som håller tillbaka röjas ur vägen.” 1 Tess. 4:5-7.

Många tankar har funnits om vad det kan vara som är hindret för Laglöshetens människa, Antikrist, att uppträda. Vi läser att beteckningen för vad som måste bort är ”han”, på den som håller tillbaka. Det talar för att det är den Helige Ande som är hindret. Den helige Ande bor i de troende, har de alltså blivit bort-ryckta innan Antikrist framträder, är det hindret borta. I vår citerade översättning är det beskrivet som ”röjas ut vägen”. Reformationsbibeln översätter så här: ”har tagits bort”. Danska översätter ”fjernes”, alltså avlägsnats. Det skulle mycket väl stämma in på hur den Helige Ande har tagits bort eller avlägsnat sig och skulle vara en beskrivning på att de troende har avlägsnats sig från jorden.

Det som det handlar om är Herrens dag och den syftar alltså till den domens tid som kommer över världen och i samband med den tider är också motståndaren till Gud, den Laglöse på jorden, Antikrist. Det som skiljer denna Herrens dag från en annan dag, som också Paulus skriver om, är den som finns i den första versen av de sju verser som vi citerat från i 1 Tess. I den första versen skriver Paulus om ”vår Herre Jesu Kristi ankomst”. För den dagen kan vi se den beteckning som finns i denna vers ”Och jag är övertygad om att han som har börjat ett gott verk i er också ska fullborda det till Kristi Jesu dag. Fil. 1:6.

Det är med tanke på den dagen, då Herren kommer för att ta hem sitt folk, Paulus är angelägen att Jesus skall få ha fullbordat sitt goda verk i de troende. Det är av vikt att se skillnaden på Jesu Kristi dag och Her-rens dag, det senare uttrycket står för en tid av dom.

Svara


Thomas 25/1-2019, 11:09

Jesus profetia på Olivberget avsåg i första hand templet och Jerusalems förstörelse inom en generation. Jesus addreserar judarna och deras uppfattning om tidevarvets slut. Romarriket var dessutom ”världen” på apostlarnas tid.

”Den stora vedermödan” avsåg alltså först och främst den ofattbara förintelsen som ägde rum 64-73, och speciellt då 70AD. En dualism råder strax innan Jesus kommer tillbaka och Satan släpps/har släppts fri.

Nu väntar vi på att Jesus ska komma tillbaka och betänk att det nu råder ”vedermödor” på många plats idag.

Upp. är fyllt av GT:s symbolik, som riktades mot dem som förstod dem, dvs de kristna i början av vår tidsräkning. Men, samtidigt är Boken lika relevant idag om man inte tolkar in egna uppfattningar.

Svara


Thomas 25/1-2019, 11:23

Om Jesus verkligen bestämt att alla levande kristna skulle transporters upp till Honom vore det då inte rimligt att Han berättat de redan på Olivberget, eller senast för Johannes?

Det enda ”beviset” för en sådan radikal händelse är några tvetydiga rader i två av Paulus alla brev.

Och hur skulle en sådan transport se ut? Det måste ju ske med en armada av flygplan eller dyligt, men kanske en hemlig flygflotta byggs någonstans just nu...

Svara


nils 25/1-2019, 12:27

Svar till JL. Det var just det som Jesus gjorde inför hela den Fariseeiska "Troseliten" i Israel!
I all väckelseförkunnelse sker detta om ett Uppvaknande skall se,och en bok av Levi Petrus hade titeln: Brytningstider-- Segertider!
Det blir alltså Brytningar i olika tolkningsfrågor som Idag Sanningen har fårr stå tillbaka för en Urvattnad Nådesförkunnelse utan en Omvändelse som leder till ett Nytt Liv!
Käre broder,är vi Villiga att ledd av D.Helige Ande låta oss bli Väckta ut ur den Bekvämlighet och Sömnaktighet.
Vi idag kallar kallar oss som Pingst-Kyrkan trots avsaknaden av Pingsten och har Allt utom Pingst- Elden!!

Svara


David Billström 25/1-2019, 13:02

Svar till Tomas N.

Tomas N,

jag har svarat dig i en annan artikel "Syndares vän?"

Mvh David Billström

Svara


Tomas N 25/1-2019, 13:05

Ett tillägg till mitt tidigare inlägg.

Att förstå rätt om slutet är inte ett "krav " för att bli frälst eller ett bud. Men konsekvenserna kan bli förödande i vissa fall om man har missförstått saker.

Så roren och grunden till ivern hos de flesta att undervisa och förmana i dessa ämnen är god. Men det får inte ta över helt,så att vi glömmer det elementära.

Tron på Jesus och efterföljelsen räcker för alla. Men vi måste både bekänna Jesus sim Herre och göra som han undervisade. Då hamnar vi inte fel.

Svara


Holger 25/1-2019, 13:21

Svar till Thomas.

Judarna visste om att deras Messias skulle komma och upprätta riket då Han stiger ner på Olivberget. Församlingen visste de inget om, det var en hemlighet som Gud uppenbarade för Paulus senare, se Efs. 3. Gud uppenbarade också hemligheten om uppryckandet och det troendes förvandling se, 1 Kor. 15:51, där det står om denna hemlighet. Det är därför som Jesus inte undervisar sina lärjungarna om det här.

Svara


David Billström 25/1-2019, 13:24

Det mesta i Bibeln är solklart och behöver inte tolkas utan bara läsas rakt upp och ner tex att Jesus är Guds Son och att man blir frälst bara genom Jesus.

Men några ting är svåra att förstå fullt ut, tex Jesu återkomst (kanske vi inte heller fullt ut är menade att kunna förstå det i detalj?).

Så öppenhet både för pre- mid - after- tribulation och att kunna ödmjukt och moget dela olika infallsvinklar.

Eller vad säger ni?

Svara


nils 25/1-2019, 14:11

Svar till Holger. I 2Tess.2:2 (enl. grek gr.txt.) står;" såsom att för är handen Dagen Kristi Herens," vilket då kan tydas på två sätt.
Antigen som Jesu Krist tillkommelse eller Herrens vredes dag.
Utifrån denna oklarhet har man då tolkat det till Guds Vredes dag,och 2Tess.2:6-7 då skall gälla att församlingens bortryckande är hindret,"det eller han" som måste ur vägen för A-krists framträdande!
¤¤¤
Jag stället då frågan;Ge mig Ett Enda Ord från Herren Jesus Själv,där Han lovar att vi skall Undslippa V-mödan,eller skall Uppryckas Innan V-mödan!!
Att bygga hela frågan om Jesu Återkomst på dessa två svårtydda,tvivelaktiga Paulus ord till Spekulationer,håller inte för den som läser det helt motsatta i hela Matt.24!
¤¤¤
Skulle Inte Jesus hämta oss Före den svåra V-mödan,hur många förlorar då sin Tro när de i stället möter de Förföljelser ända till Döds som står redan Matt.24;9-10 och att hela Världen skall hata oss för Jesu skull V 9!
Anklagelsen mot de Kristna Förkunnarna av de Troende blir då;Varför Varnade Ni oss Inte,och Predikade Sanningen och Förberedde oss genom Jesu ord i Matt.24?
¤¤¤
Det är just Här som satan bedrager Kristenheten i dess djupa sömn;"Om de blir svårt kommer Jesus och hämtar er till Himlen," och i stället kommer den Svåra Nöden till alla Oförberedda,Likgiltiga som Ej ville Oroas!
Exakt vad som hände i Kina inför Mao Zedong kommunism,då Amerikanska missionärer lovade att Jesus skulle hämta dem Upp om det kommer förföljelser.
I stället blev de hämtade Ned till fängelsehålor och förlorade sin Tro då Jesus Ej Kom!
Men de pastorer som Förberedde sina Troende för Svåra Tider,där klarade de flesta av de 50-tal år som följde,utan att Förlora Sin Tro!!

Svara


SH 25/1-2019, 14:21

Jesus uppmanade oss att inte hålla på med ordstrider! Jag har slutat tala om Jesu tillkommelse p g a att kristenheten tror så olika, ordstrider blir resultatet.

För det andra - min kristna mor talade aldrig om Jesu tillkommelse utan om det viktigaste av allt för Jesu vänner - Är vi beredda varje stund att vara resklara? Ingen av oss vet när och hur det sker?

Svara


Thomas 25/1-2019, 14:46

Svar till Holger.

Nej, Holger! Judarns korsfäste sin Messias och tog villigt straffet för det, vilket var exakt vad som hände, också exakt vad som Jesus profetia handlade om på Olivberget.

Allt folket svarade: "Låt hans blod komma över oss och över våra barn!" Då frigav han Barabbas åt dem, men Jesus lät han gissla och utlämnade honom till att korsfästas.

Titus vägrade ta emot tributen därför att deras Gud givet Jerusalem och övriga Judeen i hans hand.

Svara


Thomas 25/1-2019, 14:49

Svar till SH.

Du har både rätt och fel. Vi ska undvika meningslösa diskussioner, men felaktiga tolkningar ska tillrättavisas.

Svara


Thomas 25/1-2019, 14:58

Svar till Holger.

Holger, du skriver:

Församlingen visste de inget om...

Ända tillbaka till Abraham så väntade man på det ”Nya Jerusalem” och profetetna profiterade om vad som skulle komma. Många kom säkerligen till tro på en kommande Messias, men de flests dog i sin otro, precis som GT beskriver.
Gud avslutade det gamla förbundet genom att omöjliggöra Lagen iom att templet förstördes. Nu lever vi i det nya förbundet med frihet i Kristus!

Svara


nils 25/1-2019, 18:34

Svar till Thomas. Kära Thomas Jesus sade det ju i Matt.24:31 och V 41-42!
Vidare säger Guds ord i 1Kor.15:51-21 ang. Jesu återkomst;
"Vi skola icke alla avsomna,men alla skola vi bliva Förvandlade,och det i ett nu,i ett ögonblick vid de sista Basunens ljud.
Ty Basunen skall ljuda och de döda skola uppstå till Oförgänglighet och då skola vi bliva Förvandlade."
Våra dödliga kroppar blir Förhärligade likt Jesu kropp på efter sin Uppståndelse i Sin förhärligade Uppståndelsekropp.
Sedan i ett ögonblick Lyftes vi upp i luften,Herren till mötes. Läs mer i 1Tess.4:15-18.

Svara


JL 25/1-2019, 19:02

Svar till nils.

Det var just det som Jesus gjorde inför hela den Fariseeiska "Troseliten" i Israel!

Det blir alltså Brytningar i olika tolkningsfrågor som Idag Sanningen har fårr stå tillbaka för en Urvattnad Nådesförkunnelse utan en Omvändelse som leder till ett Nytt Liv!

Käre broder,är vi Villiga att ledd av D.Helige Ande låta oss bli Väckta ut ur den Bekvämlighet och Sömnaktighet.

Nu är det så att ni är inte Jesus, ni är inte Kungen. Att den som bestämmer kan bestämma sådant är klart. Problemet som många frikyrkomänniskor har, det är att de inte kan följa. De måste gå sin egna väg. Detta innebär att de måste, i sitt eget kött, hitta det som de kallar sanningen och därifrån skapa en ny kristendom. Detta är splittrande och inte samlande. Frukten detta ser vi nu. Bråk om när Jesus kommer tillbaka.

Svara


Roine Öberg 25/1-2019, 21:40

Upp

17 I sitt raseri mot kvinnan gick draken bort för att strida mot hennes övriga barn, dem som lyder Guds bud och håller fast vid Jesu vittnesbörd.

Här är vedermödan i full gång!

Draken här i versen ovan vem är han?

och vem är det han strider mot?

Kan någon hålla Guds Bud utan att ha den helige Ande?

Vem håller fast vid Jesu vittnesbörd?

Finns det de som fruktar Vedermödan och Antikrist mer än de fruktar och förlitar på Gud?

Vad blir resultatet då vid tolkning av Bibeln?

Där av denna lära om uppryckande före Vedermödan?

Har man inte tro på att Gud är mäktig att skydda sina heliga genom Vedermödans tid

på Jorden?

Upp

14 Men kvinnan fick den stora örnens båda vingar för att flyga ut till sin plats i öknen, där hon skyddad från ormen får sitt uppehälle under en tid, tider och en halv tid. 15 Ormen sprutade då vatten ur sin mun som en flod efter kvinnan, för att svepa bort henne med floden. 16 Men jorden hjälpte kvinnan, den öppnade sin mun och svalde floden som draken sprutade ur sin mun.

Vilken är kvinnan ?

Att hon är kvar på Jorden ser vi i vers 16

Hon får sitt uppehälle i 3,5 år då Gud själv skall skydda och föda henne där!

Uppryckande före vedermödan?

Då skulle inte draken ha någon att strida emot !

Och eftersom vi vet han kommer strida emot de som nu trott att de skulle ryckas upp före hans framträdande, riskerar dessa att bli ett lätt byte då förvirringen kommer att bli total för de med denna pre tribb tro!

Gud välsigne er!

Svara


nils 25/1-2019, 21:57

Svar till Bertil Rosenius. Tack Bertil för ditt raka klara Ställningstagande vilket jag helt instämmer med.
Matt.24 har fångat mitt hjärta på nytt,och ordet De Utvalda som Jesus upprepar 3 ggr.
Vill höra vilka du anser att de är,då det är dessa som Matt.24 handlar om?
För mig är svaret klart,att de måste vara de på Jesus kristus troende,han egen Brud!
Tacksam för din åsikt. mvh/nils

Svara


Leif 26/1-2019, 00:09

Svar till nils.

Men Nils!

Det finns ju även ett annat sätt att se på det med de utvalda även om det nu endast skulle handla om de kristna!

Det är att även om bruden skulle bli uppryckt så kan det mycket väl ganska omedelbart efter det bli en enorm väckelse bland de som saknade olja och även bland nära och kära och bekanta som helt plötsligt förstår att det de kristna under lång tid hade sagt om uppryckandet eller borttagande från jorden nu var ett faktum.

De blir frälsta och får tro, de blir då givetvis den utvalda skara som blir kvar.

Jesu frid...

Svara


nils 26/1-2019, 08:13

Svar till Leif. Det blir visst blir en skara Frälst under V-mödan,men de blir halshuggna om de då nekar taga vilddjurets märke,och blir martyrer.
Läser vi Upp.20:4 kommer de efter V-mödan och efter Guds Vredesdag att uppstå;
"Och jag såg de människors själar som hade blivit Halshuggna för Jesu vittnesbörds och Guds ords skull och som inte tillbett vilddjuret eller dess bild och icke hade tagit dess märke på sina pannor och sina händer;Dessa blevo nu åter levande och fingo regera med Kristus i Tusen år."
Dessa döda blir Ej uppryckta som bruden,upp i luften vid uppryckelsen,utan blir enbart levande.
¤¤¤
En fråga som jag ej kan besvara;Om Vi troende kommer att möta A-krist under
V-mödan och tvingas taga hans märke för att köpa mat mm.men då Nekar att märkas och tillbedja honom,då blir Också vi dödade.
Det måste då innebära att Alla Troende som Nekar märket blir avrättade!
Har då Herren någon Levande Brud som skall Uppryckas,om alla redan blivit dödade?
Samtidigt läser vi om uppryckandet i Matt.24:31;"Men strax Efter den Tidens V-möda skall solen förmörkas och månen upphöra tt giva sitt sken...."
V 30; "Och man skall få se M-sonen komma på himmelens skyar med stor makt och härlighet."
V 31,"Och han skall sända ut sina änglar....och de skola Församla Hans utvalda..."
Här ser vi att Jesus hämtar sin Brud,"Efter den tidens V-möda," och V 40-41 säger att en skall bliva upptagen och en skall bliva kvar,vilket visar att det ändå kommer att finnas Levande Troende även Efter V-mödan!
¤¤¤
Här lämnar jag denna fråga för den Viktigaste,nämlign att vara/göra sig Redo och ha Andens olja i sitt Hjärta och bli alltmer Löst och Fri från denna Världens Bedrägeri!

Svara


nils 26/1-2019, 08:36

Svar till Bertil Rosenius. Det är sant som också Jesus sade och Varnade för i Matt.24, att förvillelse och förförelse är det som kommer att alltmer utmärka och sprida sig i Tidens slut!.
Det var Första tidstecknet Jesus varnade för,och som redan Nu är och som kommer kommer orsaka slitningar mellan olika tolkningar inom Kristenheten!
Som jag sett har redan Lyckoförkunnelsen sedan länge slagit rot i en Bekväm och Världsanpassad Tro som blivit alltmer Religiös,till ett sken av Gudsfruktan!
Men Herren kommer att skilja vetet från agnarna,fåren från getterna,den äkta oljan från den falska i denna tidens slut.
Den som Ej vill kämpa för sin Tro,förlorar den slutligen till sin egen olycka! Upp.22:11.

Svara


margareta billström 26/1-2019, 09:13

Svar till SH.

Svar till SH.Jag håller med dig,käre broder i herren. Jag tycker inte om att skriva på apg pga.ordstrider,det skada mig och herren.

Men idag sa Jesus till mig att skriva ner detta som jag har läst om."Vision om uppryckelsen,vedermödan,den heliga staden och Guds tron och satans tron."

Nu var det om vedermödan som jag ska skriva ner om.Det är ett vittnesbörd av en flicka från Puerto Rico, som hade ett sammanträffande med Jesus Kristus.Den här flickan såg mycket av himlen.Nu ska jag inte skriva det utan det var om vedermödan som Herren vile jag ska skriva ner.Det är inte mina ord utan det är Herrens ord till flickan som var i himlen med Jesus.

Efter detta kom vi till Guds tron,Herren sade,Han sade;Tjänare,tjänare,kom hit,Vi for ut från tronrummet och kom till en plats med ett mycket litet fönster.Herren sade;Tjänare, titta ner nu. Jag såg en fruktansvärd förödelse, hela jorden var förstörd och full av smärta.Herren sade;Tjänare se, detta kommer att hända efter att jag hämtat mitt folk från jorden,detta kommer att hända efter Min återkomst,detta kommer att hända när Min församling är här hos Mig.

Jag såg en fruktansvärd förödelse.Jag såg hur människor ena stunden hade fest,men sedan,jag såg en far leta efter sin son,en mor leta efter sina döttrar,men de kunde inte hitta dem, för att Allsmäktig Gud hade tagit dem.Släktingar letade efter andra släktingar men de kunde inte hitta dem.Människor letade efter sina grannar men kunde inte hitta dem,för Herren hade tagit upp dem till sig.

Något fruktansvärt hände över hela jorden,Jag såg en pastor som sprang från en plats till en annan,och frågade Herren,Herre varför springer den här mannen,från en plats till en annan? Herren svarade;Tänare,den mannen var en pastor,men därför att han trodde att jag inte skulle komma ännu blev han lämnad kvar.Han trodde att det skulle dröja länge innan jag skulle komma tillbaka,därför blev han lämnad kvar.

Pastorn sprang överallt och sade, Herre varför har jag blivit lämnad kvar? Om jag är en pastor,om jag har en position i kyrkan,och församlingen är borta,men jag är lämnad kvar? Varför har jag blivit lämnad kvar?Herren sade;Tjänare,jag kan inte göra något nu,han trodde att min återkomst var försenad,ja han blev lämnad kvar.Jag såg hur den mannen blev förföljd,Han sade,Det enda jag vill,är att bli upptagen med Kristus!Det enda jag vill är att få vara med Herren för jag vill inte vara här och lida i den stora vedermödan.Han fortsatte att springa från plats till plats och frågade sig själv,Varför lämnades jag kvar? Tag mig till dig Herre! Jag vill inte vara här och lida! Herren sade;Tjänare,det finns inget jag kan göra nu,för under en lång tid talade jag med honom och sade att jag kommer mycket snart,men han trodde inte på mig, ja,nu är han lämnad kvar.

.Mvh/ Margareta Billström fd evangelist,missionär. Gud välsigne dig och Guds frid!!!!!!!!

Svara


nils 26/1-2019, 09:22

Svar till Holger. Visst undervisade Jesus sina lärjungar om Uppryckelsen: Matt:24:31,40-41.Mark.13:27,
Luk.17:34-35.joh.14:3. Mvh/nils

Svara


Leif 26/1-2019, 09:41

Svar till nils.

Ja, det är bara så att vi alla ser med lite olika ögon på detta ämne.

Efter att igen tittat igenom Matt 24 så inser jag något tydligare att lärjungarnas fråga inledningsvis i kapitlet handlar om tiden ända från där de just då sitter på oljeberget och ända fram till den yttersta domens dag, alltså mänsklighetens upphörande på denna jord.

Jesus svarar då givetvis också med det i tanken. Hans svar i Matt 24 innefattar därför i gåtfullhet hela tidsperspektivet fram till yttersta domens dag.

Jesus talar bl.a om att jorden skall förgå, vilket inte sker förrän yttersta domens dag är här. Han talar underliggande i slutet av kapitlet om att vi kan få möta vårt livs slut när som helst, här handlar det om alla människorna i alla tider.

Det är därför vi har lätt att röra ihop begreppen. Vi blandar ihop tiderna, vedermöda, vredens tid före Jesu ankomst till jorden med tiden i slutet av tusenårsriket, ihopsamlande med uppryckande osv...

Därför säger Han också Orden, "Var alltid redo," ingen kommer att veta exakta tider, varken om uppryckandet eller hur Jesu ankomst kommer att bli. Några utvalda kommer att i hast lämna jorden levande i stund då vi inte exakt vet. Andra utvalda föds på nytt under vedermöda och svårigheter, och ytterligare utvalda kommer att få sina ögon öppnade vid oljeberget.

De utvalda i olika former kommer alltid att finnas med här på jorden till dess att denna fysiska jord (Tellus) en dag skall förgå!

Jesu frid...

Svara


Leif 26/1-2019, 11:47

Svar till Bertil Rosenius.

Jo, jag menar både genom inre övertygelse att vår gode Gud i alla tider oavsett vedermöda eller vrede, (vilka jag tror Jesus sammanfattar när Han använder ordet vedermödan i Matt 24) kommer att frälsa människor, alltså hela tiden! Och, alla frälsta är ju de utvalda, både jude och grek som någon dag accepterar Herren!

Det finns ju Bibelverser som talar om utvalda under alla perioder. Jag menar ungefär som så att oavsett vilken tid bruden rycks upp, före, mitt i eller efter så kommer skaran av utvalda att finnas och förökas.

Hoppas att du förstår vad jag menar broder?

Jesu frid...

Svara


Bertil Rosenius 26/1-2019, 12:59

Svar till Leif.

Tack nu förstår jag 👍!

Kunde tolkas som att andra utvald föddes på nytt, in i vedermödan - en reinkarnation...

Svara


Leif 26/1-2019, 13:05

Svar till Bertil Rosenius.

Ja, man ser hur lätt det går att feltolka det man säger. 🤭

Svara


nils 26/1-2019, 13:56

Kära apg.29 läsare och ni som skriver,med ett Tidsperspektiv på över 50 år undrar jag över Jesu ord "Men skall väl Människosonen när Han kommer finna Tro här på jorden!"
När jag då ser i Backspegeln och Nu läser på Apg.29 ser jag en stor Förändring angående både Förkunnelsen och Tron på Jesu Återkomst!
När jag som nyfrälst och andedöpt hörde Förkunnelsen i Matt.24 m.m.och det Jesus sagt om Förföljelse,Lidande Innan Jesu Återkomst så Trodde vi Alla det och Bad!
Jag hade i min första Bil-bakruta en skylt där stod; JESUS KOMMER SNART.
Sedan kom 6-dgr.kriget mot Israel,Folke Thorell skrev böcker och visade sin planch om sista tiden,för det var ett så Hett Ämne då!
¤¤¤
Nu Idag sitter vi här och dividerar,diskuterar frågor som Då var självklara i Guds Ord!
Har Jesu Kyrka, när den Äntligen står inför Målgången och Nalkas Slutet,Förlorat Målet; "Vårt saliga Hopps fullbordan"
¤¤¤
VARFÖR? Jo,Det är vår TRO på JESU ORD som Nu Attackeras och Prövas.
Fienden satan coh Lögnaren gör Allt för att attackera just VÅR TRO som Kostade Jesus Hans dyrbara Blod för att göra också Oss till Övervinnare!
Förlorar vi vår TRO,är vi själva FÖRLORADE,om vi än varit Troende i 50,60 ÅR!
¤¤¤
Lyssna ni som orkar,för detta är en Fråga på LIV och DÖD,för att Bevara Vår TRO;
"KÄMPA Trons goda Kamp,Sök att vinna det EVIGA LIVET,vartill du har blivit Kallad!"
Det är endast genom Bön och Längtan vi kan få den Andens UPPENBARELSE som krävs för en rätt Förståelse av Guds Ord!
Är mycket Tacksam att Apg.29 tillåter desa frågor Publiceras och Ventileras! Mvh/nils

Svara


Leif 26/1-2019, 14:26

Svar till nils.

När jag då ser i Backspegeln och Nu läser på Apg.29 ser jag en stor Förändring angående både Förkunnelsen och Tron på Jesu Återkomst!

Jag vet inte om du också menar mina kommentarer Nils?

Men i så fall kan jag ändå säga dig att jag ända sedan min frälsningsdag har haft inställningen till att vara en av dem som kan bli förföljd, och eventuellt avsågad och avrättad.

Och det finns absolut ingen motsättning i det gentemot att kunna bli uppryckt levande. Bägge alternativen har hela tiden funnits med.

Sen skall du absolut inte ta denna sajt som majoriteten av kristnas röst idag. Härinne är det mestadels de kritiska och besvikna rösterna som talar, sådana som ofta inte klarar av att ha gemenskap med övriga syskon.

Och vems förkunnelse syftar du till? Det är väl knappast så att du hör majoriteten av all förkunnelse, inte ens en minsta lilla bråkdel av all förkunnelse hinner någon av oss att lyssna till.

Jesu frid...

Svara


nils 26/1-2019, 20:53

Svar till Leif. Upplever dig Leif som en Levande och sann Troende,som inte backat för de motgångar du mött vilket visar på Trons äkthet. Amen!
Levande,för du är fortfarande en sökare efter mer av Gud i Hans ord,och får ej bli Nöjd förrän du målet nått!
"De rättfärdigas stig är likt gryningens ljus,som växer i klarhet till dess dagen når sin höjd," så vi får alla gå från klarhet till klarhet i vår andliga,inre utveckling.
¤¤¤
Du har rätt i att jag ej vet vad alla förkunnar,utan refererar till mina egna erfarenheter
av vad jag ser i Backspegeln och i Vindrutan av den smala,dunkla vägen framför.
För en sak är klar;Vi lever Redan Nu i en Svår Andlig Tid,som är Sövande och kräver en Andlig diciplin och Villighet att Prioritrera vår Heligaste Tro!
¤¤¤
Det är bra om Apg.29 har en funktion bland de som ej har annan gemenskap,varför vi med tålamod och barmhärtighet må villigt stödja och vägleda varandra. Mvh/nils

Svara


Leif 26/1-2019, 21:13

Svar till nils.

Tack för fina ord Nils!

Ibland kanske mina ord också kan låta lite hårda men oftast är det inte alls menat så förutom i några enstaka fall då man behöver säga ifrån lite skarpare, men visst!

Och alldeles riktigt, den andliga disciplinen är mycket viktigt och villigheten att prioritera vår allra heligaste tro. Det finns så mycket runtomkring oss idag, som vill uppta vår tid och koncentration.

Och visst har Apg29 en viktig roll. Det som blir lite tragiskt här är bara det att det mest har blivit en viss fientlig chargong mot allt och alla kristna av vissa som tycker mest härinne, medans jag ändå förmodar att det finns en hel del godhjärtade och ödmjuka som tittar in då och då men sällan säger något.

Det vore trevligt med lite fler kärleksfulla tongångar härinne. Jag vet också av ditt sätt att skriva att du är en mycket seriös troende och bara menar gott.

Jesu välsignelser över dig Nils.

Svara


Martin 26/1-2019, 23:54

Svar till Thomas. Och vem avgör vad som är felaktig tolkning? Du? Jag? Pastor si, eller så?
MartinH

Svara


Thomas 28/1-2019, 00:19

Svar till Martin.

Martin, vad sägs om Guds Ord? Det kan väl vara en hyffsad utgångspunkt, eller...?

Svara


Din kommentar

Första gången du skriver måste ditt namn och mejl godkännas.


Kom ihåg mig?

Din kommentar kan deletas om den inte passar in på Apg29 vilket sidans grundare har ensam rätt att besluta om och som inte kan ifrågasättas. Exempelvis blir trollande, hat, förlöjligande, villoläror, pseudodebatt och olagligheter deletade och skribenten kan bli satt i modereringskön. Hittar du kommentarer som inte passar in – kontakta då Apg29.


Prenumera på Youtubekanalen:

Vecka 29, lördag 20 juli 2019 kl. 07:34

Jesus söker: Margareta, Greta!

"Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son [Jesus], för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv." - Joh 3:16

"Men så många som tog emot honom [Jesus], åt dem gav han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn." - Joh 1:12

"Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst." - Rom 10:9

Vill du bli frälst och få alla dina synder förlåtna? Be den här bönen:

- Jesus, jag tar emot dig nu och bekänner dig som Herren. Jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Tack att jag nu är frälst. Tack att du har förlåtit mig och tack att jag nu är ett Guds barn. Amen.

Tog du emot Jesus i bönen här ovan?
» Ja!


Senaste bönämnet på Bönesidan
fredag 19 juli 2019 23:48

Jesus förlåt mig och min svekfulla syndiga tunga. Jag borde inte prata illa om folk.ibland vill jag ventilera mina tankar med en vän om folks elakheter men jag avslöjar deras namn. Förlåt mig tack!

Morsan reklam


Aktuella artiklar


Senaste kommentarer



STÖD APG29! Bankkonto: 8169-5,303 725 382-4 | Swish: 070 935 66 96 | Paypal: https://www.paypal.me/apg29

Christer Åberg och dottern Desiré.

Denna bloggsajt är skapad och drivs av evangelisten Christer Åberg, 55 år gammal. Christer Åberg blev frälst då han tog emot Jesus som sin Herre för 35 år sedan. Bloggsajten Apg29 har funnits på nätet sedan 2001, alltså 18 år i år. Christer Åberg är en änkeman sedan 2008. Han har en dotter på 13 år, Desiré, som brukar kallas för "Dessan", och en son i himlen, Joel, som skulle ha varit 11 år om han hade levt idag. Allt detta finns att läsa om i boken Den längsta natten. Christer Åberg drivs av att förkunna om Jesus och hur man blir frälst. Det är därför som denna bloggsajt finns till.

Varsågod! Du får kopiera mina artiklar och publicera på din egen blogg eller hemsida om du länkar till sidan du har hämtat det!

MediaCreeper

Apg29 använder cookies. Cookies är en liten fil som lagras i din dator. Detta går att stänga av i din webbläsare.

TA EMOT JESUS!

↑ Upp