Surfar nu: 733 www.apg29.nu

Tack för att du läser Apg29. DELA gärna till dina vänner. Du kan också stödja Apg29 genom att sätta in en valfri GÅVA på BANKKONTO 8169-5,303 725 382-4. På internetbanken går det att ställa in så att du automatiskt ger en summa varje månad. Men om du hellre vill kan du SWISHA in en frivillig summa på 070 935 66 96. Tack.


Vill du bli frälst?

Ja

Nej


Publicerades torsdag 1 januari 1970 01:00 | | Permalänk | Kopiera länk | Mejla

3 kommentarer

Alma ringster 14/2-2016, 00:01

Men i nya tesstamentet nämns ju namnet profeten Mohammed som falsk, var i ny är det de står?

Svara


Lars W 14/2-2016, 00:10

Svar till Alma ringster. Nej det står ingenstans i Bibeln att Muhammed är en falsk profet. Men när man läser om "det andra vilddjuret" inser man enkelt att det handlar om just Muhammed. De som är födda av Anden inser det.

Svara


Andy Svensson 14/2-2016, 08:28

Fråga: Hur kan jag känna igen en falsk lärare/falsk profet? Svar: Jesus varnade oss för att "falska messias och falska profeter" kommer och kommer att försöka lura även Guds utvalda (Matt 24: 23-27; se också 2 Petrus 3:3 och Judas 17-18). Det bästa sättet att skydda sig mot lögn och falska lärare är att veta sanningen. För att upptäcka en förfalskning, studera den äkta varan. Alla troende som "Gör allt du kan för att bestå provet inför Gud, som en arbetare som inte behöver skämmas utan rätt delar sanningens ord," (2 Tim 2:15) och som gör en noggrann undersökning av Bibeln kan identifiera falsk lära. Till exempel, kommer en troende som har läst Fadern, Sonen och den helige Ande handlingar i Matteus 3:16-17 omedelbart ifrågasätta den lära som förnekar treenigheten. Därför är steg ett att studera Bibeln och bedöma all undervisning av vad Skriften säger. Jesus sade "För på frukten känner man trädet." (Matt 12:33). När du letar efter "frukt", finns här tre specifika tester för att avgöra riktigheten i en lärares undervisning: 1) Vad säger denna lärare om Jesus? I Matteus 16:15-16 Jesus frågar: "Han sade till dem: 'Och ni? Vem säger ni att jag är?' Simon Petrus svarade: 'Du är Messias, den levande Gudens Son.'", och för detta svar kallas Petrus "välsignad". I 2 Joh 1:9, läser vi: "Den som går vidare och inte blir kvar i Kristi lära, han har inte Gud. Den som blir kvar i hans lära, han har både Fadern och Sonen." Med andra ord, är Jesus Kristus och hans försoningsverk av yttersta vikt; vi ska akta oss för någon som förnekar att Jesus är lika med Gud, som nedgraderar Jesu offerdöd eller som avvisar Jesu mänsklighet. 1 Joh 2:22 säger, "Vem är lögnaren om inte den som förnekar att Jesus är Kristus? Den är Antikrist som förnekar Fadern och Sonen." 2) Predikar denna lärare evangeliet? Evangeliet definieras som de goda nyheterna om Jesu död, begravning och uppståndelse, enligt Skrifterna (1 Kor 15:1-4). Lika trevligt som det låter, är uttalanden som "Gud älskar dig", "Gud vill att vi ska mätta de hungriga" och "Gud vill att du ska bli rik" inte hela meddelandet om evangeliet. Som Paulus varnar för i Galaterbrevet 1:7, "Det är bara några som skapar förvirring bland er och vill förvränga Kristi evangelium." Ingen, inte ens en stor predikant, har rätt att ändra meddelandet som Gud gav oss. "Det vi redan har sagt säger jag nu igen: om någon ger er ett annat evangelium än det ni har tagit emot, så ska han vara under förbannelse." (Gal 1:9). 3) Har den här läraren uppvisat tecken och kvaliteter som glorifierar Herren? På tal om falska lärare, Judas 1:11 säger: "De har gått in på Kains väg, de har kastat sig ut i Bileams villfarelse mot betalning, de har gjort uppror som Kora och gått under." Med andra ord, kan en falsk lärare vara känd av hans stolthet (Kains förkastande av Guds plan), girighet (Bileams profeter för pengarna), och uppror (Kora främjande av sig själv över Moses). Jesus sade att akta oss för sådana människor och att vi skulle känna dem av deras frukt (Matt 7:15-20). För ytterligare studier, se till dessa böcker i Bibeln som skrevs speciellt för att bekämpa falsk lära inom kyrkan: Gal, 2 Peter, 1 Johannes, 2 Johannes och Judas. Det är ofta svårt att upptäcka en falsk lärare/falsk profet. Satan maskeras som en ljusets ängel (2 Kor 11:14), och hans talesmän maskerar sig som rättfärdighetens tjänare (2 Kor 11:15). Bara genom att vara väl förtrogen med sanningen kommer vi att kunna känna igen en förfalskning

Svara


Andy Svensson 14/2-2016, 08:31

Svar till Andy Svensson. Älska Guds ord. Läs Guds ord. Fråga vad säger Guds ord? Lev i ordet. När vi lever så här är vi vakna mot falska profeter och dess läror. Vi prövar det som människor säger mot Guds ord. Vi ser på frukterna på trädet om det bär god frukt..

Svara


Nils 26/12-2017, 11:05

Jesus rädda oss från islam!

Svara


Anna Ivar 29/1-2018, 08:48

Svar till Nils.

Jag vill tekommendera en nyukommen bok som är skriven av en förkunnare skulle delar fakta om religionsmixen idag.Det pågår ett oerhört krig om människors själar. Påven är förgrundsfigur. Sopar in alla avgudar under världreligionens vingar. Det får inte predikas sannnigen om att vi är syndare. Bibelns budksp är alltså utkladssat. Ett fullt ut anpassat "evangelium" för alla där alla gudar är lika bra. Det är det har Påven och politiker kommit överens om idag. Även en världsbank. Bibelns budskap och sanning får inte framföras. Detta är Uppenbarelseboken uppfyllese om vad som.kommer. "Men jag har övervunnit världen"

Boken heter INGA ANDRA GUDAR. (Mycket lättläst) Är skriven av Per-Arne Imsen. Förlag Pilgrim Boken är ett hot mot världsreligionen som håller på att utarbetas för fullt. Vill man få stöd i det man märker men inte riktigt kunnat få ord på då är den här boken ett klipp. Den kom precis när jag bara önskade få veta mer om ämnet.

Källhänvisningar finns rikligt!!!

Svara


JL 30/10-2018, 20:09

Alltså: En predikant som predikar att du inte behöver hålla dig till Jesus som Herren är en falsk profet.
Ja det stämmer. Men inte bara det. En predikant som säger att du inte behöver hålla Herrens bud är även en falsk profet. En människa som säger till dig att första budet inte är viktigt, är en falsk profet. En människan som säger att det inte gör något att det finns andra gudar jämte dig, är också en falsk profet. Följ inte dessa. Följ vår Gud och Herre Jesus och upprätthåll hans första bud. Älska Jesus och upprätthåll hans första bud.

Svara


Stefan Jonasson 31/10-2018, 08:42

Ni har en smörjelse från DEN HELIGE och känner alla sanningen,.. Vem är lögnaren om inte den som förnekar att JESUS ÄR KRISTUS.. den är antikrist som förnekar FADERN OCH SONEN... Varje ande, som bekänner att JESUS ÄR KRISTUS KOMMEN I KÖTTET, han är från GUD.. och varje ande som inte bekänner JESUS är inte från GUD... När någon säger eller antyder att dom är någon slags profet eller apostel som fått special uppenbarelser blir jag väldigt skeptisk... Man bör nog inte använda dom titlarna alltför mycket... Och personer som har häftiga Ministries snackar om mirakler och profeterar om allt möjligt.. Och tjänar pengar på det.. Dom är lite skumma.. Antingen är dom falska profeter eller så är dom frälsta och har gått vilse och drabbats av penning begäret... Kolla med bibeln om det som sägs är sant..

Svara


Andy Svensson 31/10-2018, 09:22

Svar till Stefan Jonasson . Bra Stefan 🙂👍🏼

Svara


Bengt 31/10-2018, 19:05

Ja imsens bok Inga andra gudar är mycket bra

Lås den

Svara


Lasse 1/11-2018, 19:13

Svar till JL.

Vad är en salafist?

Svara


Stefan Jonasson 1/11-2018, 19:41

Jag tror att det är ett arabiskt ord som betyder fundamentalist.

Svara


Stefan Jonasson 2/11-2018, 13:55

Alla som använder termen *Isebels ande*har tagit till sig en doktrin som härstammar från den överandliga framgångs teologin.. Det finns inget stöd i bibeln för att bygga någon doktrin om namn på demoner... Jag sågar alla med fotknölarna som börjar predika och undervisa om "Isebells ande* det skapar bara en överdriven demon fixering.... Som kan bli skadligt för psykiskt svaga människor... På samma sätt har katolska kyrkan införlivat storyn om Veronica och svepeduken i passion berättelsen fast det inte står i bibeln och gjort den till doktrin.. På samma sätt har man i överandliga kretsar gjort doktriner om demonologi och att man bara ska gå omkring och befalla djävlar och demoner.... Och utöva exorcism på människor med psykiska problem... En falsk balans är en styggelse för HERREN..

Svara


David Ström 2/11-2018, 17:59

En salafist tolkar koranen som det står och som de första generationerna tolkade. De stödjer dessutom byggandet av moskéer runt om i världen. De tar sig friheten att påtala för andra muslimer att de lever fel. Jesus säger, tror ni inte på mig så tro och på mina gärningar. Både judar och muslimer är ofta styvnackade. Men de som tror på Gud och börjar läsa om Jesus kommer med stor sannolikhet bli frälsta.

Svara


Stefan Jonasson 2/11-2018, 23:36

Storyn från kungaboken är om en kvinna som manipulerade en kung i Israel.. Hon var baals dyrare.. Och var emot ISRAELS GUD.. den andemakt det talas om är baals demonen... Hon fick sedan sitt straff.. Sen i uppenbarelse boken 2:20-24 talas det om en kvinna som gjorde sig till profet.. Och förkunnade en falsk lära och förledde kristna att hålla på med något som var ogudaktigt.. Någon slags förvriden lära om satans djupheter(kanske nån slags gnostisism).... Satans djupheter.. Demoners läror.. Som bär ett sken av djup andlig insikt om andevärlden.. När den onde förkläder sig till ljusets ängel.. Och ger människor ett falskt ljus och insikt.. Som kittlar och attraherar den syndiga naturen.. Vidskepelse är en del av den fallna naturen som det står i gal 5:20 köttets gärningar avguda dyrkan(som är girighet) och trolldom(vidskepelse droger farmaceio) det är klart att det är andemakter som vill förvränga HERRENS raka vägar.. Men det som står om isebell är inte tillräckligt för att bygga nån doktrin om en ande med det namnet... Börja namnge demoner och gå i krig och befalla och besvärja det kan ibland gå till överdrift.. Därför att det kittlar den syndiga naturen... Klart att vi ska be GUD kväsa demoniska krafter han gör det.. Han gör det även när vi inte ber när det behagar honom.. Och är nödvändigt.. Det är inte vi som komtrollerar andevärlden. HERREN skal strida för er och ni skall vara stilla därvid... Jag befattar mig inte med andeväsen jag litar på GUDS beskydd... Droger och ockultism är avskyvärt det är bara GUD som vet vad det handlar om.. han har aväpnat (förnedrat klätt av) väldena makterna och visat offentlig hur han triumferat över dem på korset.. Det är KRISTI FULLBORDADE VERK och förkunnelsen om det fullbordade försonings verkt som binder alla helvetets demoner.. Den ande makt som är verksam i dom som inte lyder evangelium... Det vart mycket nu jag försöker få till det för att kunna ha något att stödja mig på..

Svara


Stefan Jonasson 3/11-2018, 22:52

Anledningen till att jag är skeptisk till allt prat om demoner hit och andar dit är att jag verkligen har sett för mycket osunt.. Inom trosrörelsen speciellt när den nyss kom till Sverige i Uppsala med omnejd... Jag fick inget grepp om vad det handlade om.. Folk såg jävlar i allt.. driva ut andar ur byggnader.områden städer.. Osv vilket svamel det var....Alla dessa tokiga böcker som skrevs.....krigs tungor.. Skratta åt djävulen... En uppsjö av konstigheter som inte fanns i bibeln.. Jag tror att många av dom där amerikanska förkunnarna inte var äkta... Det är min åsikt.. Men nu har kanske allt mognat inom kristenheten.. Jag kan ha gemenskap med alla kristna men backar inte i min övertygelse om att inte acceptera utombibliska doktriner... Jag tror att ulf Ekman inte klarade av att reda ut teologin som fanns i framgångs teologin som dom falska amerikanska profeterna spred över Sverige.. Därför tog han den enkla vägen och flydde till den katolska kyrkan.. Han är en broder och var en bra predikant men den falska läran från dom där beryktade bibelskolorna i Amerika skapade något som gick överstyr... Kristenheten i Sverige måste helas ifrån den skadan som dom falska profeterna orsakat den rena förkunnelsen om KRISTUS som den finns nerskriven i bibeln.. Jag vet inte allt och söker fortfarande svar om detta spörsmål.. Kanske sticker jag ut hakan nu...

Svara


New-IFB-Baptist 3/11-2018, 23:55

Många pingstvänners favoritpastor David Wilkerson predikade en massa utombibliska syner som han dessutom satte datum på. Dessa inträffade såklart aldrig och han fick slingra och ändra sig i sina nyhetsbrev. Dessutom tjänade han säkert en rejäl slant på sina böcker där han saluförde sina "uppenbarelser"/syner. Detta i sig räcker såklart för att förtjäna epitetet falsk profet, men han predikade också att man kan förlora sin frälsning om man lever i synd, vilket inte alls stämmer med bibelns evangelium.
Andra falska profeter: Ray Comfort, Paul Washer, Billy Graham, Billy Sunday, Dwight. L. Moody, Charles Spurgeon, Francis Chan, Benny Hinn, samt många andra. Alla dessa predikar/predikade ett omvänd dig från dina synder-evangelium, i större eller mindre utsträckning.
Not every one that saith unto me, Lord, Lord, shall enter into the kingdom of heaven; but he that doeth the will of my Father which is in heaven.
Many will say to me in that day, Lord, Lord, have we not prophesied in thy name? and in thy name have cast out devils? and in thy name done many wonderful works?
And then will I profess unto them, I never knew you: depart from me, ye that work iniquity.
Matthew 7:21;22;23 (KJV)
But to him that worketh not, but believeth on him that justifieth the ungodly, his faith is counted for righteousness. Romans 4:5 (KJV)
And this is the will of him that sent me, that every one which seeth the Son, and believeth on him, may have everlasting life: and I will raise him up at the last day.
John 6:40 (KJV)
Dessa falska profeter kommer att skryta om sina många fina gärningar inför Gud då de står inför den stora vita tronen till doms, i tron om att dessa ska frälsa dem.
Vägen till livet är så smal att de flesta går vilse till ett annat evangelium som lägger till gärningar i större eller mindre utsträckning.
Här har vi ett klipp från en bra predikan i ämnet: https://www.youtube.com/watch?v=5Oj6Io5rQ1Y

Svara


Stefan Jonasson 4/11-2018, 01:59

Det var en diger lista på förkunnare jag skulle inte våga vara så tvärsäker.. Billy graham var nog en GUDS tjänare.. Dom andra vet jag inget om Benny hinn verkar urspårad han har säkert drabbats av penning begäret... David wilkerson har han sagt att man kan förlora sin frälsning... Det finns två tolkningar av KRISTI försoning bland dom troende dom som tror att man kan förlora sin frälsning och dom som tror på evig frälsning... Dom som tror att man kan förlora sin frälsning tenderar att dras mot lagiskhet och religiös fruktan.. Och begränsar KRISTI FÖRSONINGS OFFER... dom som tror på att frälsningen är en fri gåva tenderar att vara mer kärleksfulla... Och kunna nå dom förlorades hjärtan jag tror att det är så.. "Man kan förlora sin frälsning" sin egen frälsning när man tror att man kan frälsa sig själv men man kan inte förlora den frälsning som JESUS frälst oss med... Så är det.. Bara för att man inte kan gå förlorad när man blivit frälst kan man inte leva ut sin synd och lusta i säkerhet det finns något som heter GUDS TUKTAN. hebreer brevet 12:4... ty den HERREN älskar tuktar han och han agar var son han har kär..... Om ni inte får en sån fostran som alla andra, då är ni oäkta barn och inte riktiga söner.................. Ps 89:31-33 om hans barn överger min undervisning och inte följer mina befallningar om de bryter mot mina lagar och bryter mot mina bud, då skall jag straffa deras överträdelser med ris och deras missgärningar med plågor. MEN MIN NÅD SKALL JAG INTE TA IFRÅN HONOM.. GUDS NÅD ÄR DET ATT DET INTE ÄR UTE MED OSS TY DET ÄR INTE SLUT MED HANS BARMHÄRTIGHET DEN ÄR NY VAR MORGON.. detta är ett mycket kontroversiellt ämne dom frälstas eviga säkerhet.. Och många håller inte med om det men det är min övertygelse.. Båda lägren backar upp sin tolkning med bibel verser.... En sak är säker JESUS är den gode herden och han söker tills han finner.. Ingen som tror på honom ska gå förlorad.. HAN BETALADE DET HÖGSTA PRISET FÖR ATT SONA ALLA MÄNNISKORS SYNDER.. FULL LÖSEPENNING GUDS EGET BLOD...

Svara


New-IFB-Baptist 4/11-2018, 02:25

Svar till Stefan Jonasson .

Ja, jag står för den där listan. Alla dessa herrar har en annan doktrin än bibelns. Billy Graham var älskad av världen och blev aldrig tuktad/agad av Gud, såvitt jag kan se. Predikade frälsning utanför Jesus Kristus, omvändelse av sina synder för att bli frälst(finns ingenstans i bibeln); förnekare av ett brinnande helvete; tjenis med påven; ja listan kan göras lång där..

Man ska arbeta med fruktan och bävan på sin frälsning livet ut, emedan Jesu frälsning är redan gjord och betalad för. En gång frälst, alltid frälst är en biblisk doktrin som är helt avgörande för var man kommer att tillbringa evigheten.

Svara


Stefan Jonasson 4/11-2018, 03:03

Jag håller med dig om doktrinen att det är endast JESUS som kan frälsa och när man är frälst har man evigt liv inte kanske evigt liv beroende på hur duktig kristen man varit.. Tre steg vi går igenom i jordelivet.. först frälsningen frikänd på den yttersta dagen... Sedan helgelse processen som pågår hela livet dö bort från synden och leva för rättfärdigheten vi blir aldrig fullkomliga i detta jordelivet... Sedan när vi dör förhärligade och för evigt fri från syndens närvaro.. Vi kan förtrösta på GUDS KÄRLEK I KRISTUS JESUS VÅR HERRE.. jag såg en riktig tomte på you tuben en snubbe som satt i sin bil och undervisade att för att bli frälst var man tvungen att sluta synda först.. Han var en falsk förkunnare.. Alla som håller på så kallar jag falska profeter..

Svara


AnnMarie 4/11-2018, 11:44

Svar till New-IFB-Baptist.

Om man medvetet lever i synd och inte bryr dig om vad Gud vill är msn ändå evigt frälst då enligt dig??🤔

Svara


Stefan Jonasson 4/11-2018, 12:21

Det är en komplicerad fråga som jag tänkt mycket på.. när man blir frälst blir man ett GUDS BARN.. Och en ny skapelse... född på nytt..något händer i vårt inre.. Som det står i rom 6:20-23 medan ni var syndens slavar, var ni fria från rättfärdigheten.men vad skördade ni för frukt jo det ni nu skäms för slutet på sådant är döden ☠ men nu då ni befriats från synden och

blivit GUDS slavar ..blir frukten att ni helgas och till slut får evigt liv.. Ty syndens lön är döden, men GUDS GÅVA ÄR EVIGT LIV I KRISTUS JESUS VÅR HERRE.. när man blivit frälst kan man inte längre ha frid med orättfärdigheten.. Vi kan falla.. Även bli bittra och försöka gå bort från GUD men han kommer att segra till slut.. ROMARBREVET 7 beskriver konflikten mellan anden och den gamla naturen.. Överträdelser är synder som vi gör omedvetet eller av slarv... Missgärningar är synder som vi gör medvetet och mot GUDS VILJA våra synder bar han upp på korset för att vi skulle dö bort från synden och leva för rättfärdigheten... Oj 😮 nu vart det mycket synda prat.. Man kan gräva ner sig i att hela tiden gå omkring och rannsaka sig själv.. Till slut ger man upp.. Vi måste vandra i frid med GUD kommer befrielsen..

Svara


Bengt 4/11-2018, 12:46

Nja

Det är väl tvärtom så att vi kan förlora vår

Frälsning

Och vi ska ju vända oss bort från synden

Svara


AnnMarie 4/11-2018, 12:52

Svar till Bengt.

Ja man kan ju.medvetet välja bort Gud och inte vilja ha något med Honom att göra.Det är ju inte samma sak som att kämpa med den syndiga naturen man faktiskt har.

Svara


Stefan Jonasson 4/11-2018, 13:17

Om man väljer bort GUD vill man ju inte bli frälst.. Det är ju outhärdligt att leva med fruktan att gå evigt förlorad.. JESUS dog ju för våra synder..

Svara


JL 4/11-2018, 13:23

Svar till New-IFB-Baptist. En fråga Baptisten vad har du emot Paul Washer?

Svara


Stefan Jonasson 4/11-2018, 14:34

När jag tänker efter har jag hört paul washer på you tuben.. Han verkar väldigt lagisk.. Han sa också att det inte räcker att be frälsnings Bönen.. Han är säkert frälst men han är lagisk... Det står ju i bibeln *var och en som åkallar HERRENS namn skall varda frälst*....

Svara


Bengt 4/11-2018, 15:14

Han kanske menar att man måste ta emot.

Jesus i sitt hjärta också

Svara


Bengt 4/11-2018, 15:14

Han kanske menar att man måste ta emot.

Jesus i sitt hjärta också

Svara


Stefan Jonasson 4/11-2018, 15:19

Ja det kanske är så det är så lätt att missförstå saker... Det är nog svårt att vara predikant..

Svara


New-IFB-Baptist 4/11-2018, 18:01

Svar till JL. Paul Washer är kalvinist och lär ut att omvändelse till frälsning är en process; en livsstilsförändring och inte ett engångsverk. Han menar att om en person verkligen är frälst ska man kunna se en tydlig livsstilsförändring, vilket är bra i sig, men det är inte evangelium. Evangeliet är en fri gåva där Gud inte kräver något i gengäld. Vi uppmanas såklart i bibeln att vandra i den nya människan men det är fortfarande inget krav för att bli frälst.
Sen lär han ut att det inte finns några köttsliga kristna vilket är tvärt emot Paulus undervisning.

Svara


New-IFB-Baptist 4/11-2018, 18:09

Svar till AnnMarie.

Ja, det är vad bibeln lär, men eftersom man har den helige ande innebonde kommer man inte kunna njuta av och komma undan med synden på samma sätt som en ofrälst människa, det är min poäng. Herren agar ju varje barn som han har kärt och kommer att bestraffa dig på jorden om du väljer att fortsätta i medveten synd, i hopp om att du ska vända om till honom igen.

Svara


JL 4/11-2018, 18:52

Svar till Stefan Jonasson . Det är nog inte lagiskheten som är problemet. Problemet är om man inte älskar Gud. Det fungerar nog bra att vara lagisk om man älskar Gud. Men vissa struntar i kärleken till Gud och har lagen som Gud. Söndagen skall ju hållas helig. Inte för att lagen säger så, utan för att vi älskar Gud. Om vi håller lagen bara för att den skall hållas, så är ju det ingen mening. Men håller vi söndagen helig för att vår Gud är helig så är vi nog på rätt väg.
Det står ju i bibeln *var och en som åkallar HERRENS namn skall varda frälst
Jo, men det hänger på en sak till. Att göra faderns vilja.
Jag tittade på en sermon utav Paul, där han skrämmer upp ungdomar. Det tror jag inte är vägen. Jag uppfattar dock inte att Paul skulle vara någon falsk profet, men han har nog inte helt rätt tolkningar av bibeln. Men vem har det? Det viktiga är ju inte lagen, det är ju kärleken till Gud.

Svara


JL 4/11-2018, 19:03

Svar till New-IFB-Baptist. Baptist,
en falsk profet är någon som leder folket bort från Gud till någon annan Gud. Alltså någon som tar in andra gudar i templet eller får folket att tjäna andra Gudar. Det uppfattar jag inte att Paul gör. Du är säkerligen rätt i det övriga men det förtar inte Pauls kärlek till Gud. Han är vad jag kan förstå en broder i Jesus.

Svara


Bengt 4/11-2018, 23:38

Jo det finns en del jag känner som varit med

I församlingen men kommit bort från.den och nu lever Svensson liv med sambo och

Även barn trots det

Men förhoppningsvis hittar dom tillbaka

Svara


Stefan Jonasson 5/11-2018, 01:10

Ja om det är så att man kan förlora sin frälsning.. Då får man väl leva i ovisshet om himlen.. Man vet ju aldrig in man kan drabbas av ett totalt misslyckande i sina försök att leva som en helgad och perfekt kristen... Svårt att exakt veta om man gjort tillräckligt.. Bett tillräckligt läst bibeln vittnat tänkt rena tankar... Osv man blir ju lite rädd när man vet att GUD vaktar på varje gärning man gör och är redo att döma en till helvetet.. Då har man samma tillförsikt som en muslim dom kan heller inte vara säker på att komma till paradiset.. Bara om dom dör i jihad... Om man inte kan vara säker på att man kommer till himlen... Om man inte lyckas bli helgad.. Då har man gjort JESUS KRISTUS *till bara en annan religion*

Svara


Andreas 5/11-2018, 01:12

Jag har läst allas inlägg här i tråden och delar många personers synsätt kring falska profeter. De som är glasklart kring en falsk profet är om någon plockar bort Jesu auktoritet och hans frälsnings budskap. Förvränger att han är guds son och vägen till himmelriket. Jesus är tydlig och säger jag är vägen, sanningen och livet ingen kommer till fadern utan genom mig. Redan här kan säga att alla världsreligioner utan kristendomen och den del av Judendomen som tror på Jesus är världens frälsare är en falsk profet. Likaså Jehovas vittne och mormonerna kommer också och förnekar att Jesus är herren. Jehovas vittne envisas vid namnet Jehova trots att Jesus säger i bibeln mitt namn är över alla andra namn så redan där kan vi avslöja att Charles Raze Tussel grundaren för Jehovas vittne är en falsk profet. Dessutom förnekar de korsets betydelse att Jesus dog på Golgata för att mänsklighetens skulle bli fria och upprättade genom Jesu blod. Mormonerna och dess grundare Joseph Smith är ganska lätt också att identifiera som falsk profet och villfarelse. Bara de att han hävdar att den heliga platsen är Utah och inte Israel redan där kan vi lista ut att han är en falsk profet. De luriga är de som finns inom våra församlingar/kyrkor som hävdar att de är smorda av Gud för tecken och under, profeterar och ändrar om i ordet. Här gäller de att fästa blickarna på Jesus, be om vägledning av herren, läsa bibeln och pröva pastorn och prästens ord om denne person predikar Guds ord eller ej.

Svara


Stefan Jonasson 5/11-2018, 01:28

Jag tror att problemet med att så många inte blir frälsta bottnar i många har gjort evangelium till **just another religion**en religion bland andra religioner att man inte kan vara säker på vad som sker efter döden.. Lyckas man behaga GUD eller inte? Vad är det för mening om att snacka om kärlek AGAPE den gudomliga kärleken. Eller som vissa översätter ordet AGAPE till villkorslös kärlek.. När det krävs saker utöver att sägs ja till JESUS... Att höra om att du kan kastas I helvetet om du inte lyckas leva ett rätt liv är det verkligen ett *glädjens budskap*

Svara


Stefan Jonasson 5/11-2018, 01:31

Nu har jag suttit och fibblat med den här telefonen hela dagen.. Nu orkar jag inte mer.. GUDS FRID.

Svara


Andreas 5/11-2018, 01:38

Jag är nog inne på din linje Tomas N vi ska akta oss att döma andra för falska profeter. Jag har noterat om jag ska vara lite kritisk till min egen grupp frikyrkliga eftersom jag själv är pingstvän. Har noterat att ofta katoliker eller väckelse predikanter som Benny Hinn och andra mirakelpredikanter kan ses med skeptiska ögon. Jag försöker först pröva anden istället för att döma. Gud är den som dömer inte jag. De viktiga är att jag är ren inför Gud. Jag kan säga som pingstvän att jag har kristna bröder/systrar som både är katoliker och ortodoxa och jag ser dom som mina trossyskon. De vore horribelt om de flesta kristna som är katoliker skulle gå förlorade. Jag tror oavsett om du är pingstvän, Svenska kyrkan, katolik eller ortodox gäller att gå till sig själv att försöka leva rättfärdigt och försöka göra herrens vilja och vara villig älska andra människor och Gud. Därför kan inte jag döma alla katoliker för jag tror här är en synd djävulen använder för att få oss att döma vår tros syskon. Däremot tror jag de finns vissa element som tex ekumenik där allting ska enas under en världsreligion är farligt.

Svara


New-IFB-Baptist 5/11-2018, 01:40

Svar till Tomas N. "Likaså kan jag inte hålla med om en gång frälst/alltid frälst. Av den enkla anledningen att folk dras bort ifrån Gud och lämnar Gud av olika anledningar. Både i GT bland Israels folk och nu i NT. Dessutom kan man inte ignorera alla bibelverser om att den som håller ut till slutet skall bli frälst,Många skall säga på den dagen Herre Herre.och Jesu svarar att Jag känner er inte. Brudtärnorna som fick slut på olja o sv ."
Om man fortsätter att läsa i kapitlet gällande att hålla ut till slutet för att bli frälst så handlar det om kroppens frälsning i ändens tid, inte själens eviga frälsning. Matteus 24:13 säger att den som håller ut till änden ska bli frälst, men fortsätter man bara att läsa i samma kapitel så står det i vers 22 att om inte den tiden förkortas kommer alla att dö (talande om kroppens död).
De som kommer att få kalla handen av Jesus var aldrig frälsta från början. Han säger inte, jag kände er en gång, utan jag kände er aldrig.
Håller heller inte med om att liknelsen med brudtärnorna utan olja har att göra med folk som avfallit från frälsningen utan snarare visar på de ofrälsta som försöker bli frälsta när det redan är för sent. Vi har otaliga bibelverser att gå till som säger att frälsningen är evig och inte kan förloras.

Svara


Bengt 5/11-2018, 02:04

Men den liknelsen kan väl handla om folk

Som är köttsliga kristna

Försöker leva i egen kraft

Svara


Bengt 5/11-2018, 02:08

Kristen tro är ju verkligen ingen religion

Svara


New-IFB-Baptist 5/11-2018, 02:12

Svar till Andreas.

Dock måste vi beakta vad bibeln lär angående vägen till himlen. Det är många som kallar sig kristna men som inte kommer att hålla måttet inför Jesus och säga "Herre, herre..." - annars skulle inte vägen vara smal. Och vad är det de berömmer sig av? Jo sina många fina gärningar, som de tror har en del med deras frälsning att göra. Dock kommer de få förklarat för sig att deras gärningar inte hade något alls med frälsningen att göra. Det innefattar katoliker, ortodoxa m.m. som lägger till gärningar till frälsningen och därmed kommer till helvetet såvida de inte omvänder sig och sätter all sin förtröstan på Jesus.

Även de som tror att man kan förlora frälsningen p.g.a. syndigt leverne innefattas i den gruppen. Hur kan man förlora förlora frälsningen p.g.a. gärningar när det inte är gärningar som frälser en från första början? Det finns flera exempel på dåliga kristna i bibeln som inte lever rätt/begår självmord men ändå kommer till himlen, just för att det är en fri gåva som Gud inte tar tillbaka bara för att vi är olydiga. Annars vore det ingen fri gåva.

Svara


Peter Kullander 15/5-2019, 22:33

Svar till David Ström.

Salafister är bokstavstroende muslimer som lever efter sura och ursprung beskrivningar från Muhammeds läror. Dom vill återupprätta ett kalifat och följa ursprungsslriftena bokstavligt. Man kan haltande jämföra med att vi kristna vill följa ursprungs texterna att bygga församling och Guds rike enligt ursprunget i Apostlagärningarna.

Svara


Stefan Jonasson 16/5-2019, 11:58

Jag måste än en gång påminna om att alla kristna förkunnare och teologer inte är överens om att en frälst människa kan gå förlorad... Dom som förkunnar att frälsningen inte är fullbordad på korset... Genom att synden blev fördömd på korset i JESUS KROPP... Och tror att deras goda och helgade liv fullbordar frälsningen... Får gärna tro det.. Det är okej vi är frälst ändå men sanningen är att om du vet att du är ett GUDS BARN OCH VET ATT DIN TRO ÄR ÄKTA OCH DU ÄR FÖDD AV GUD.. Kan du aldrig gå förlorad ett GUDS BARN är och förblir ett GUDS BARN enskilda bibel verser kan ändvändas för att lära ut att man kan förlora sin frälsning.. Heb 6.. Heb10 osv..? Faktum är att summan av GUDS ORD ÄR SANNINGEN...

Svara


Sanna 17/5-2019, 21:25

Svar till Alma ringster.

Nej det står bara falska profeter

Svara


Stefan Jonasson 18/5-2019, 09:12

Joh 4:1-3 mina älskade tro inte alla andar utan pröva andarna om de kommer från GUD ty många falska profeter har gått ut i världen... Så känner ni igen GUDS ANDE, varje ande som bekänner att JESUS ÄR KRISTUS HAR KOMMIT I KÖTTET, HAN ÄR FRÅN GUD..

Svara


Din kommentar

Första gången du skriver måste ditt namn och mejl godkännas.


Kom ihåg mig?

Din kommentar kan deletas om den inte passar in på Apg29 vilket sidans grundare har ensam rätt att besluta om och som inte kan ifrågasättas. Exempelvis blir trollande, hat, förlöjligande, villoläror, pseudodebatt och olagligheter deletade och skribenten kan bli satt i modereringskön. Hittar du kommentarer som inte passar in – kontakta då Apg29.


Prenumera på Youtubekanalen:

Vecka 37, söndag 15 september 2019 kl. 13:59

Jesus söker: Sigrid, Siri!

"Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son [Jesus], för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv." - Joh 3:16

"Men så många som tog emot honom [Jesus], åt dem gav han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn." - Joh 1:12

"Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst." - Rom 10:9

Vill du bli frälst och få alla dina synder förlåtna? Be den här bönen:

- Jesus, jag tar emot dig nu och bekänner dig som Herren. Jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Tack att jag nu är frälst. Tack att du har förlåtit mig och tack att jag nu är ett Guds barn. Amen.

Tog du emot Jesus i bönen här ovan?
» Ja!


Senaste bönämnet på Bönesidan
söndag 15 september 2019 07:25

Bed för Cancersjuka Rebecka att hon får rätt hjälp för sin cancer och det NU. Bed till Jesus om ett helande. Tack alla ni som ber. Herren välsigna er.


Morsan reklam


Aktuella artiklar


Senaste kommentarer


STÖD APG29! Bankkonto: 8169-5,303 725 382-4 | Swish: 070 935 66 96 | Paypal: https://www.paypal.me/apg29

Denna bloggsajt är skapad och drivs av evangelisten Christer Åberg, 55 år gammal. Christer Åberg blev frälst då han tog emot Jesus som sin Herre för 35 år sedan. Bloggsajten Apg29 har funnits på nätet sedan 2001, alltså 18 år i år. Christer Åberg är en änkeman sedan 2008. Han har en dotter på 13 år, Desiré, som brukar kallas för "Dessan", och en son i himlen, Joel, som skulle ha varit 11 år om han hade levt idag. Allt detta finns att läsa om i boken Den längsta natten. Christer Åberg drivs av att förkunna om Jesus och hur man blir frälst. Det är därför som denna bloggsajt finns till.

Varsågod! Du får kopiera mina artiklar och publicera på din egen blogg eller hemsida om du länkar till sidan du har hämtat det!

MediaCreeper

Apg29 använder cookies. Cookies är en liten fil som lagras i din dator. Detta går att stänga av i din webbläsare.

TA EMOT JESUS!

↑ Upp