Language

Apg29.Nu

Christer Åberg | TV | Bönesidan | Läsarmejl | Skriv | Media | Info | Sök
REKLAM:
Himlen TV7

Till min älskade familj och vänner

Tro inte att utomjordingar kom och tog oss. Det är inte sant.

Kärleksbrev.

Det cirkulerar ”left behind letters” i USA. Ett brev som man skickar till sina nära och kära som inte är kristna för att dessa ska få kunskap om de kommande dagarna då uppryckandet kan ske. Jag fick det här brevet från en läsare som är översatt till svenska och jag publicerar det här.

Av R M
onsdag, 23 oktober 2019 11:41
Läsarmejl

Till min älskade familj och vänner.

Den information jag sänder handlar om uppryckandet av kyrkan som jag tror av hela mitt hjärta är nära förestående.

1 Tess 4:13-18

13. Men jag vill inte, bröder, att ni ska vara okunniga angående dem som har somnat in, för att ni inte ska sörja som de andra, som inte har något hopp.

14. För om vi tror att Jesus har dött och uppstått, så ska också Gud föra fram dem som har somnat in i Jesus tillsammans med honom.

15. För detta säger vi er med ett Herrens ord, att vi som lever och är kvar till Herrens återkomst, inte alls ska komma före dem som har somnat in.

16. För Herren ska själv stiga ner från himlen med ett befallande rop, med ärkeängelns röst och med Guds basun, och först ska de som dött i Kristus uppstå.

17. Därefter ska vi som lever och är kvar ryckas upp tillsammans med dem på skyar för att möta Herren i luften. Och så ska vi alltid vara hos Herren.

18. Trösta därför varandra med dessa ord.

I ett ögonblick, i 1/40 av en sekund, de som har överlämnat sina liv och fått Jesus Kristus som Herre och Frälsare kommer att försvinna från denna värld och detta kommer att hända när som helst. Hur kan du veta säkert att du är frälst?

Romarbrevet 10:9-10

9. För om du med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, ska du bli frälst.

10. För med hjärtats tro blir man rättfärdig, och med munnens bekännelse blir man frälst.

Att gå i kyrkan, tjäna och göra gott kommer inte att rädda dig. Du är inte räddad av goda gärningar, du är räddad för att göra goda gärningar. Att vara en "god person" räddar inte dig. Du måste personligen acceptera Jesus som din Frälsare. Det finns så många skriftställen om detta. Många av er har hört talas om uppryckelsen ”Rapture” och vissa har till och med trott eller sagt "om det händer ska jag omvända mig och vända mig till Kristus då". 

Låt mig förklara vad som är på väg att ske inom en mycket snar framtid. Medan Bibeln säger att vi inte vet dagen eller timmen är det klart att vi känner igen säsongen och att vi är i de sista ögonblicken i slutet av dessa dagar. Snart kommer de sanna troende att ryckas upp ”Raptured”. 

Föreställ er, om ni så vill, att miljoner eller till och med en miljard människor försvinner från jordens yta. Flygplan kraschar, bilar kraschar, alla gravida kvinnor inte längre gravid eftersom deras ofödda barn är ryckte bort, så mycket kaos.

När detta händer, vet du att ”rapture” har inträffat och du har lämnats kvar. Tro inte att utomjordingar kom och tog oss. Det är inte sant.

Men det finns fortfarande hopp. Första... Ta inte något märke av något slag på din panna eller på handen oavsett vad. Om du gör det kan du inte bli frälst och är förlorad för evigt. 

Nu kommer saker att gå undan. Antikrist kommer att komma på scenen och låtsas vara bra för att hjälpa till att göra allt rätt igen. Han kommer att bekräfta ett fredsavtal med Israel och det kommer att bli världsfred en kort stund. Det kommer att bli ett stort bedrägeri under tre och ett halvt år före den stora vedermödan i tre och ett halvt år. Hela sju år är vedermödan... som kommer att vara hemsk.

Överlämna ditt liv till Jesus Kristus nu. Acceptera honom som din Herre och Frälsare. Detta är ditt enda hopp. Tyvärr kommer du förmodligen att halshuggas om de fångar dig, men du måste vägra att ta vilddjurets märke oavsett eller så kommer du att tillbringa evigheten i helvetet. Detta är mycket allvarligt. 

Antikrist kommer att genomföra en världsordning och vilddjurets märke. Du kommer inte att kunna köpa eller sälja utan detta märke. Jag tror starkt att varumärket kan mycket väl vara RFID-chips i pannan eller höger hand, eller en tatuering av något slag som inte kan tas bort. Jag tror också att det kommer att förändra ditt DNA. Precis som Nephilim, hybrider av fallna änglar och kvinnor från Genesis kapitel sex förändrat deras DNA. Vilddjurets märke kommer att göra detsamma.

Vatikanen har Lucifer projektet/teleskop vid Mount Graham i Arizona där de har rapporterat kontakt med utomjording intelligens. De är inte utomjordingar. Det finns inga utomjordingar. De är fallna änglar. 

Och jag tror att det är ett starkt scenario som förklarar varför troende kommer att vara borta och de förmodade utomjordingarna kommer att dyka upp och förklara sig vara högre intelligens eller vara våra förfäder och skapare och att de var tvungna att ta bort de som försvunnit, vilka är de sanna kristna. 

Den nuvarande påven, påven Francis, om inte den falske profeten, är verkligen föregångaren. Så... snart kommer uppryckandet att ske. 

Vänta inte. Ta emot Jesus nu. Om du inte och vi försvinner minnas vad jag delar. Jag älskar dig och ännu viktigare

Jesus älskar dig och dog för dig så att du kan få evigt liv. Om du upptäcker att du blir lämnad kvar vänd dig genast till Jesus. Ni kommer inte att undkomma de fasor som skall komma över landet eller döden, men ni kommer att ärva evigt liv. 

Om du inte tar emot Jesus och dör kommer du att tillbringa evigheten i helvetet. Och om du tar vilddjurets märke, är du dömd för evigt utan hopp. Du kommer att tillbringa evigheten i helvetet.

Romarbrevet 10:9-10

För om du med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, ska du bli frälst.

För med hjärtats tro blir man rättfärdig, och med munnens bekännelse blir man frälst.

Tro på Jesus. Acceptera hans fria frälsningens gåva. Be och ta emot Jesus nu.

Be något i likhet med:

"Jesus, jag inser att jag är en syndare. Jag tror att du dog för min synd. Jag accepterar dig nu som min Frälsare. I Jesu namn, amen."

Jag ber hans välsignelser över er och att ni alla kommer till den frälsande kunskapen om Jesus.

Hoppas att möta dig i himmelen.

Kärlek i Kristus❣️


Av R M
onsdag, 23 oktober 2019 11:41
Läsarmejl

Denna artikel är ett läsarmejl vilket innebär att det är skribentens egna åsikter. Vill du skriva ett eget läsarmejl?


#Uppryckandet #Vedermödan #Antikrist


69 kommentarer


x
Calle
torsdag, 24 oktober 2019 04:06

vad händer med en troende som under vedermödan vägrar att ta vilddjurets märke, chipp eller vad det nu blir, men under tvång och våld måste ta vilddjurets märke, de kan väl inte gå förlorade?

Svara

x
Stefan Jonasson
torsdag, 24 oktober 2019 04:20

Den som tror på JESUS och tagit emot det eviga livets gåva, kan inte gå förlorad..

Svara

x
Mikael W svarar Calle
torsdag, 24 oktober 2019 08:06


9Och ännu en tredje ängel följde dem; denne sade med hög röst: »Om någon tillbeder vilddjuret och dess bild och tager dess märke på sin panna eller på sin hand,

10så skall ock han få dricka av Guds vredesvin, det som är iskänkt i hans vredes kalk, obemängt; och han skall bliva plågad med eld och svavel, i heliga änglars och i Lammets åsyn.

11Och när de så plågas, uppstiger röken därav i evigheters evigheter, och de hava ingen ro, vaken dag eller natt, de som tillbedja vilddjuret och dess bild, eller som låta märka sig med dess namn.

12Här gäller det för de heliga att hava ståndaktighet, för dem som hålla Guds bud och bevara tron på Jesus.»
(Uppenbarelseboken 14:9-12)

Svara

x
Emma svarar Calle
torsdag, 24 oktober 2019 11:10

Calle, jag tror absolut inte att du som frälst kommer att vara med under vedermödan! Och kan människor sen bli frälsta under själva vedermödan så inte kan dessa då dömas för något som någon utifrån TVINGAR på en. Upp 14 talar om att man TAGER eller TAR EMOT märket, detta betyder ett aktivt handlande av personen ifråga.

Svara

x
Emma svarar Calle
torsdag, 24 oktober 2019 12:50

Hej Calle igen
Jag gick in på Bible Hub Interliner (som man kan gå in på och kolla både på den hebreiska grundexten i GT, samt den grekiska grundtexten i NT) och tittade på grundtexten av vers 14, vad den säger, och där förklaras att ordet (tar emot) betyder att AKTIVT ta emot, eller acceptera.

Svara

x
Emma svarar Calle
torsdag, 24 oktober 2019 12:55

Rättelse: det skulle naturligtvis stå vers 9 i min andra kommentar till dig...

Svara

x
Stefan Jonasson
torsdag, 24 oktober 2019 13:27

Vad är orsaken till att en del kristna oroar sig och tror att man kan gå förlorad när man blivit ett GUDS BARN?.... .. Är det ett lite förvrängt evangelium? Först blir man frälst av nåd och får all sin synd förlåten.. Och nu resten av livet så är det inte riktigt säkert att nåden räcker, utan nu är det upp till oss att bevara sig obefläckad och helig för att vara värdig det eviga livet... Jag bara undrar vilket evangelium gäller?

Svara

x
Emma
torsdag, 24 oktober 2019 14:05

Stefan, tror djupast sett det är djävulen som vill fylla Guds barn med ofrid och rädsla, så man inte ska kunna vara trygg i sitt barnaskap... Och ser han en möjlighet till detta genom att använda en lagiskgärningförkunnelse bl.a, så skjuter han skarpt.
Men Guds ord säger ju att INGET ska kunna skilja oss från Guds kärlek i Kristus vår Herre.

Rom 8:31-39

Emma

Svara

x
Tomas N svarar Stefan Jonasson
torsdag, 24 oktober 2019 14:19

Det finns bibeltexter om att man inte skall låta någon ta frälsningen ifrån en och vi skall inte döma bort någon på samma sätt och inte heller hindra någon från Guds rike.

Och det finns bibelverser om att den som menar sig stå skall se till att han inte faller. Och att vi skall bära frukt och bevis på vår frälsning. Det är den naturligaste sak i världen att hur vi lever vittnar om vem vi tjänar och tillhör.

Och det finns varningar om att vägen är smal och porten trång till Himmelriket. Även varningar om att synda medvetet på nåden såsom Hebr 10:26.

Summan av evangeliet är att Gud är trofast och frälsningen ett stort och säkert verk,men vi förväntas göra vår del efter frälsningen. Nämligen att leva som om Jesus är Herre i våra liv

Svara

x
Stefan Jonasson
torsdag, 24 oktober 2019 14:37

Håller med! Men att ett GUDS BARN skulle stå inför en valmöjlighet att ta vildjurets märke frivilligt eller genom tvång är totalt uteslutet, den som tagit emot JESUS har redan gjort sitt val och det är Förseglat i DEN HELIGE ANDEN till förlossningens dag,vildjurets märke är valet för dom som inte tagit emot frälsningen gåva

Svara

x
Stefan Jonasson
torsdag, 24 oktober 2019 15:30

Emma GUDS KÄRLEK I KRISTUS JESUS VÅR HERRE är att han fullbordat allt, vi behöver bara ta emot det som en gåva och sätta vårt hopp till honom, när vi gjort det kan vi aldrig gå förlorad, det är GUDS KÄRLEK.

Svara

x
Stefan Jonasson
torsdag, 24 oktober 2019 16:03

Tomas Kontexten i den som säger sig stå ska se upp så han inte faller.. Är att om någon tror att han lyckas vara framgångsrik och säker i sina gärningar inför GUD må vara medveten om att han kan falla och alltid måste ha det fullbordade verket som sin enda garant för evigt liv, som det talas om i gal 6:1-4.. Porten är trång därför att den släpper bara igenom en person åt gången, en individ den som tar emot frälsningen gåva, ingen kan komma in genom din tro bara sin egen TRO.DET ÄR FULLBORDAT vi kan inte lägga något till vår frälsning, helgelsen och tillväxten i vårt liv är inte frälsning avgörande, frälsningen är en gåva till den som tror och inget annat.

Svara

x
Emma svarar Stefan Jonasson
torsdag, 24 oktober 2019 16:03

Underbart Stefan!
Är du den Stefan som har koppling till Tyresö?
Isåfall har jag läst ditt starka personliga vittnesbörd

Emma

Svara

x
Stefan Jonasson
torsdag, 24 oktober 2019 16:18

Ja jag måste få säga vad JESUS sagt till mig,det är det enda som bär, JESUS är inte längre någon religion för mig han är världens frälsare, han utblottade sig själv och antog en tjänares skepnad och var lydig intill döden på korset,

Svara

x
Emma
torsdag, 24 oktober 2019 16:37

https://m.youtube.com/watch?v=LoI8fZMcMtI

Svara

x
Mikael W svarar Stefan Jonasson
torsdag, 24 oktober 2019 16:38

Liknelsen om Såningsmannen (Matt. 13:20-21):

Och att den såddes på stengrunden, det är sagt om den som väl hör ordet och strax tager emot det med glädje, men som icke har någon rot i sig, utan bliver beståndande allenast till en tid, och när bedrövelse eller förföljelse påkommer för ordets skull, då kommer han strax på fall.


Svara

x
Stefan Jonasson
torsdag, 24 oktober 2019 16:44

Tack för sången den berör mitt hjärta 💕

Svara

x
Stefan Jonasson
torsdag, 24 oktober 2019 16:55

Mikael visst är det så, vi hör ordet och gläds åt det, det ger oss hopp.. Men sen kommer bedrövelse och förföljelser och djävulen sållar oss som vete och anklagar oss och vi glömmer att vi har en vän som är med oss, och vi faller snubblar på livets väg, ibland orkar vi kanske inte resa oss upp och skaka dammet av oss därför att ordet inte rotas i oss, men är vi frälst räknar GUD vår tro han ser KRISTI RÄTTFÄRDIGHET oc och den rättfärdige faller sju gånger men reser sig upp,

Svara

x
Tomas N svarar Stefan Jonasson
torsdag, 24 oktober 2019 23:56

Vi har olika tolkning av de här bibeltexterna. När jag med Andens ledning och ödmjukhet inför min egen mänskliga felbarhet ,så känner jag ändå inte att den tolkning som du skriver om överbevisad mig att ändra.
Jag kan ju ha fel förstås ,men

Den som menar sig vara frälst,tillhöra Gud och vara del av Guds folk behöver dagligen lägga sitt liv i Guds händer,väl medveten om att man kan falla ifrån precis som Israels barn gjorde. På grund av det andliga trycket från fienden och den mättnad och slummer som också är från fienden
"Dont be weary in well doing"

Att stå och inte falla,är i mina ögon direkt kopplat till samma ordval när det gäller vapenrustningen och Efesierbrevet 6.
Att stå emot på den onda dagen.

Vägen är smal och porten trång till himmelriket och många som tror sig vara på väg dit kommer inte in och det är synden som vi vill ta med oss som inte får plats. Som den rike mannen och liknelsen med kamelen genom nålsögat.

Alla Israels barn svarade ofta med en mun Ja och amen till Moses påbud från Gud,men var instabila och upproriska. Även om nya förbundet är grundat på bättre löften,så har vi också varningarna från liknelsen om såningsmannen. Allt utsäde bär inte frukt 30,60 och 100 falt.

Arbeta på er frälsning säger Bibeln och den som håller ut till slutet skall bli frälst. Skall man omtolka eller stryka dem bibelraderna?

Jag tror faktiskt man har bättre förståelse om man läser bibeltexterna utan tolkningshjälp från experter/lärare. Helig ande i samverkan med förståndet och ett lärbart sinne räcker långt och kanske längre än att sitta under en utbildad bildlärare eller pastor.
Guds ord är mat som vi kan äta direkt utan att få det halvtuggat och halvsmält av någon annan.

Svara

x
Stefan Jonasson
fredag, 25 oktober 2019 01:56

Det står faktiskt arbeta på er frälsning, inte arbeta för er frälsning, vi blir frälst först av nåd sedan arbetar vi på vår frälsning,det eviga livet är en gåva till den som tar emot JESUS, vi är inte provfrälsta,

Svara

x
Troende svarar Emma
fredag, 25 oktober 2019 04:17

Vi har rätt att ha "skyddad identitet". Inga frågor.

Vill Du veta, varför kontaktar Du inte då personen direkt ?

Svara

x
Tomas N svarar Stefan Jonasson
fredag, 25 oktober 2019 14:33

Kanske i utkanten av ämnet,men jag tycker att den extrema rädslan för gärningar som många har och därmed extrem fokus på nåd liknar fariseernas tolkning av förbjuda Jesus att hela någon på sabbaten.

Allt som är från Gud är absolut en gåva. Men i mina ögon är allt praktiskt och enkelt. Om man blir kvar i Jesus så är Han kvar i oss. Och i gen är lovad och garanterad en slutdestination.

Gud har lovat sin del,men vi måste välja och göra rätt saker. Vi får hjälp med detta,men fria viljan och den andliga situationen spelar roll.
Allt sedan Adam har vi fallit för bedragaren,så också idag.

Vi lan inte heller helt bedöma om någon till 100 % var frälst,som fallit ifrån. Men jag tror inte Calvin hade rätt på detta området.
Bibeln talar om handpenning (Helige ande) när vi först blir frälsta
Hela dealen förseglas vid slutdomen menar jag.

Svara

x
Adam svarar Stefan Jonasson
fredag, 25 oktober 2019 15:28

Där har du fel, många som har Jesus går förlorade.. För dom fortsätter i sin syndiga livsstil, dom gör inte Guds vilja.. Faith - Repentence - Obedience = Salvation. Om du tror att det räcker att ta emot Jesus så är du halvvägs till Helvetet. Shalom

Svara

x
Leif svarar Tomas N
fredag, 25 oktober 2019 16:03

Jag håller med dig Tomas!

Gud har lovat vara med oss alla dagar om vi följer Jesus, ja, men! Han har aldrig i Bibeln lovat oss evig frälsning om vi väljer att klamra oss fast vid avgudadyrkan, dvs synder och det onda, och absolut förlorar vi alla vår frälsning om vi slutar att ha Jesus som Herre!

Nådesförkunnelsen får absolut inte gå till överdrift, Petrus sa, omvänd er, då gäller löftena som aldrig sviker.

Det handlar inte om att vara eller bli prickfri, ingen kommer att kunna bli det i egen kraft här på jorden. Det handlar om att ha insikten om att vi alla bär på synd men är förlåtna genom Jesu blod, det är nåden, men givetvis skall vi ständigt ha en egen vilja till bättring och omvändelse så att vi blir mer och mer lika Jesus.

Då behöver vi söka Guds Ande och kraft och inte strunta i det! Att nonchalera Guds Ord som talar allvar om att leva heliga liv är inte en kristlig frukt..


Svara

x
Stefan Jonasson
fredag, 25 oktober 2019 16:27

Detta ämne tål att diskuteras.. Hur man tolkar GUDS NÅD OCH DET FULLBORDADE VERKET.. Det finns många teologiska tolkningar av skriften och evangelium. Adam det gläder mig att du lyckas fullborda JESUS KRISTUS FÖRSONINGS VERK,ha lite överseende om jag är lite sarkastisk,

Svara

x
Mikael W
fredag, 25 oktober 2019 16:55

Vad är en frälsningsbön, och hur många timmar/dagar gäller frälsningen?

Frälst från arvssynden eller från vad?

Om rötterna inte rotar dig djupt i Jesus, enligt liknelsen med såningsmannen, finns då risken att man förmås säga ja till att ta emot märket?

Räcker det att tro på Gud som ett barn?

Svara

x
Stefan Jonasson
fredag, 25 oktober 2019 17:07

Hur många kristna finns det som lyckas med att leva sina liv klanderfritt, och fallit i miströstan och uppgivenhet.. Under mitt liv har jag känt många alkoholister och knarkare som trodde på JESUS till och med döpta, för att sedan misslyckats och sedan dött av överdos eller olyckor och självmord ibland.. Det är verkligheten.. Jag tror att GUD tillslut tar hem ett av sina barn när tuktan och förmaningar inte hjälper... Ingen som tror på JESUS och har blivit född på nytt kommer någonsin att hamna i helvetet.. JESUS dog för våra synder, vilken synd dog inte JESUS för? Svara gärna.. Kanske svaret är synd mot DEN HELIGE ANDEN, då måste man förklara vad synd mot DEN HELIGE ANDEN är så att man kan veta.

Svara

x
Leif svarar Stefan Jonasson
fredag, 25 oktober 2019 17:23

Man kan väl inte tuta i folk att det bara är att ta emot Jesus en gång och sen är det klart! Lovar Jesus att jag kommer till Gud även om jag mördar lite människor och våldtar några brudar innan jag lämnar jordelivet. Det gör väl inget eftersom jag tillhör Jesus, eller? Är det sådan nåd du menar att Bibeln lär Stefan?


Svara

x
Stefan Jonasson
fredag, 25 oktober 2019 18:31

Leif du vet mycket väl att det inte är det jag menar.. Svara istället på vilken synd JESUS inte dog för.. Och berätta vad synd mot DEN HELIGE ANDEN är. Och förklara hur och om en pånyttfödd människa kan begå hädelse mot DEN HELIGE ANDEN.. Om någon som kallar sig kristen och mördar och våldtar har den personen aldrig varit frälst.. Känner du någon kristen som gjort det eller talar du bara hypotetiskt... Vad menar paulus när han skriver, Rom 6:20-22 medan ni var syndens slavar var ni fria från rättfärdighet,... Slutet på det är döden.. Men nu då ni befriats från synden och blivit GUDS SLAVAR, blir frukten att ni helgas och till slut får evigt liv...Vilket betyder Innan någon blir frälst har dom ingen förpliktelse mot rättfärdigheten och man kan inte begära att hon ska följa rättfärdigheten, men när man blir född på nytt och får DEN HELIGE ANDEN blir vi GUDS SLAVAR och är förpliktade att lyda rättfärdigheten, vi är inte våra egna vi tillhör inte oss själva, vi är köpta och PRISET ÄR BETALT (JESUS KRISTUS BLOD) allt är förändrat vi är döda från synden i samma stund vi blir född på nytt, en död man kan inte dömas för sina synder.. Vår synda natur är korsfäst med KRISTUS därför lider vår syndanatur hela livet av synden, därför har vi inget val vi måste låta den dö korsdöden, synda naturen är redan dömd på golgata kors i JESUS KRISTUS GUDS OFFERLAMM, när den insikten kommer blir vi fria från syndens lidande, Rom 6:23 syndens lön är döden men GUDS GÅVA ÄR EVIGT LIV I KRISTUS JESUS.

Svara

x
Stefan Jonasson
fredag, 25 oktober 2019 18:43

Jag känner att jag tar mig lite vatten över huvudet när jag talar om denna invecklade fråga, men jag blir bedrövad när kristna säger att man kan gå förlorad fastän man satt sitt hopp till JESUS. Ni får tro och predika vad ni vill, en dag ska vi alla möta GUD ansikte mot ansikte, vad ska vi säga då, titta GUD hur helgat och rärfärdigt jag levt, hör ni inte hur dumt det låter.

Svara

x
Mikael W svarar Stefan Jonasson
fredag, 25 oktober 2019 20:13

Stefan, jag anser att du har full koll på vad som gäller och förklarar mycket bra.

Jesus dog för oss på korset, och om vi tror att denne Jesus som dog för oss var/är Guds son, och beslutar oss att följa Honom, ja då är vi räddade från den synd som Adam/Eva gav mänskligheten. Vi blir frälsta/räddade från denna synd, som ju leder till döden för vår ande.

Om vi däremot fullständigt tar avstånd, och vänder ryggen till Gud/Jesus och frälsningserbjudandets nådegåva, så blir vi ej påtvingade att tillhöra Gud, och hur ska vi då kunna bli räddade från synden/döden?

Genom att avvisa/förkasta Jesus/Gud så syndar vi ju mot den Helige Ande (Gud), och vi kan omöjligen bli förlåtna, vilket således leder till döden för vår ande




Svara

x
Leif svarar Stefan Jonasson
fredag, 25 oktober 2019 20:22

Ja, jag känner en s.k "kristen" som våldtog en tjej! Om han var född på nytt före denna händelse kan jag faktiskt inte bedöma,tvivel finns!

Funderingen du har om hädelse mot Den Helige Anden är nog någonting de flesta har grubblat över, inte minst jag. När Jesus tar upp detta så svåra ämne handlar det om att några bestämt hånat de gärningar Jesus gör i Andens kraft och kallar också Jesus för att ha en oren Ande (enl Mar 3:30). Jesus säger också i verserna strax efter att antingen säger vi att trädet är gott och bär god frukt eller att trädet är ont och bär ond och dålig frukt.

Jag kan själv inte avgöra om kristna pånyttfödda kan hamna i denna djävulska fälla, men om man kan säga nej till Jesus efter att man har blivit frälst så tror jag att man absolut också kan börja håna Andens verk!


En kristen kan bli förhärdad och gå förlorad för annars skulle inte Gud varna för detta.

1 Kor 8:9‭-‬11
Men se till att den frihet ni fått inte blir till fall för de svaga. För om någon får se hur du som har kunskap ligger till bords i ett avgudatempel, blir inte då den som har ett svagt samvete uppmuntrad till att äta av köttet från avgudaoffren? Genom din kunskap går då den svage förlorad, din broder som Kristus har dött för.

Här har du svart på vitt att en broder kan gå förlorad om man väljer avgudadyrkan, det är ju bara att läsa och acceptera om man är ödmjuk vilket jag verkligen tror att du försöker vara.

Jag håller ändå med dig igen om att den som håller sig till Jesus aldrig någonsin kan gå förlorad, där har du rätt men det Bibeln säger är också att vi har vår vilja i våra händer som vi måste vårda enligt Gud, annars kan förhärdelse smyga in och bli till vårt fördärv.. Det här handlar inte om en frälst missbrukare som hela livet kämpar med sitt liv och kanske t.o.m så att dennes kropp går under.

I dessa fall tror jag oftast att man kan tänka på Bibelställena som talar om prövningar genom eld, och att kroppen i sådana fall kan gå under men anden till slut bli frälst m.m..

Att aldrig tappa hoppet är viktigt! Den som hoppas på Jesus Kristus kan alltid vara trygg, där är vi helt eniga, ha det gott brorsan 🥰

Svara

x
Leif svarar Mikael W
fredag, 25 oktober 2019 21:03

Det är också rätt det allra mesta men att människans ande kan dö har jag ännu inte funnit någonstans i Bibeln!

Mvh...

Svara

x
Stefan Jonasson
fredag, 25 oktober 2019 21:22

Tack för svaret.. Det är alltid bra att gå till botten med svåra frågor..Och rannsaka vad skriften säger Mikael du förklarar tillfredsställande vad hädelse mot DEN HELIGE ANDEN är.. Veta vad GUDS GÅVA ÄR och bli överbevisad av GUD om sanningen, för att sedan spotta honom i ansiktet, förkasta KRISTUS helt enkelt.. Det finns kristna med psykiska problem som lider av att dom tror att dom gjort den synden eller kan göra det.. Där får den onde in en kil det är en brinnande pil som kan skada vår frimodighet.. Diskutionen började ju med brodern som grubblade ifall risken fanns att en frälst kunde ta vildjurets märke, det är totalt uteslutet och befängt, för det första är vi inte kvar på jorden när antikrist uppenbarar sig(debattämne) . Om så vore att vi är kvar så är det hädelse MOT DEN HELIGE vilket ingen frälst kan göra,

Svara

x
Mikael W svarar Leif
lördag, 26 oktober 2019 03:58

Det ör vår ”inre människa” (nefesh) som får evigt liv om vi tackar ja till Jesus Kristus.

Till den inre människan ingår även själen (psycho), det som vi har i hjärnan (och i blodet).

Den ”yttre människan” dvs vår kropp, blir åter stoft när den dör och kommer aldrig in i evigheten, vare sig vi sagt ja till Jesus eller inte. Våra ”jordiska” kroppar ersätts med ”himmelska” kroppar

Om du använder själ (nytestamentligt ordval) eller ande (gammaltestamentligt ordval) för den ”inre människan” är helt upp till dig själv. Många använder orden ande och själ lite hursomhelst, emedan jag personligen gör en liten skillnad mellan ande och själ, eftersom jag tror på att människan består av ande, kropp och själ.



Svara

x
Leif svarar Mikael W
lördag, 26 oktober 2019 06:33

Jag gör också skillnad på ande, själ och kropp eftersom Bibeln säger så, inget annat!

Jag sa bara att jag inte sett i Bibeln att människans ande någonstans kan dö! Däremot kan människans själ dö enligt Bibeln.

Var inte rädda för dem som dödar kroppen men inte kan döda själen. Frukta i stället honom som kan fördärva både själ och kropp i Gehenna.
Matt 10:28

Här nämner Jesus aldrig människans ande och det tror jag har att göra med Guds Ord genom Predikaren.

Allt har han gjort skönt i sin tid. Även evigheten har han lagt i människornas hjärtan. Ändå kan de inte förstå Guds verk från början till slut.
Predikaren 3:11

Som jag ser det så är varje ande skapad till evighetsvarelse och kan därför inte dö såsom själ och kropp kan göra. Änglarna är andar och lever hela tiden, de dör inte.

Även om Gehenna på ett ställe kallas för den andra döden så är det inte andarna som dör utan de fortsätter.

Och djävulen som hade förlett dem kastades i sjön av eld och svavel där också vilddjuret och den falske profeten är. Och de ska plågas dag och natt i evigheters evighet.
Joh Upp 20:10

Frågan hela tiden är bara på vilken sida av evigheten man väljer att fortsätta, hos Gud, Jesus eller i Gehennas eviga eld och mörker?

Svara

x
Mikael W
lördag, 26 oktober 2019 11:09

Det ör sannolikt inte i termer som termodynamikens 1:a huvudsats bibeln åsyftar när ande/själ dör. Det handlar nog mer om en evig separation från Gud, som ju är Ande.

Det var nog den ”döden” Jesus kände när Han var fastspikad på korset och utbrister ”Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig”.....det måste ha varit oerhört smärtsamt för Jesus, som ju levt vid Faderns sida i en evighet, att plötsligen inte känna Faderns närhet, och så blir det även för den människas ande/själ som inte säger ja till Jesus, och inträder evigheten hos Gud.

Svara

x
Leif svarar Mikael W
lördag, 26 oktober 2019 11:46

Det viktiga är att vi talar och lär som Bibeln i grund säger, inte hur vi anar att Gud säger.

Jesus säger att kroppar och själar kan dö, men aldrig att anden i en människa kan dö!

Det står så och därför säger jag så, inte för att jag förstår termodynamik och finare uttryck utan för att Bibeln lär så!

Svara

x
Mikael W svarar Leif
lördag, 26 oktober 2019 14:08

Som sagt, ande är det ord som används i gamla testamentet för den inre människan, och ordet själ används i nya testamentet. Vilket ordval du gör får du avgöra själv, likaså vad du tror på. Personligen tror jag att människan består av ande, kropp och själ.

För mig, personligen, så är själen det vi har i vår hjärna, dvs våra känslor, minnen, vår karaktär osv. Enligt bibeln så är det blodet som bär våran själ, men det är nog mera en symbolik för Jesu blodslinje dvs livet

Jag vet inte vilka ord jag får använda när jag berättar om min Kristna tro för dig, men sannolikt finns någon överföringsmekanism mellan hjärnfunktion (själ) och vår ande, eftersom hjärnan ju är en del av kroppen och skall bli stoft

En intressant frågeställning är om vår ande har någon massa. Jag har svårt att tro det (?) Vi ska ju få himmelska kroppar och om universum är oändligt så skulle det ta tid att förflytta sig mellan alla galaxer. Det måste ju finnas en anledning till att vår Skapare skapat ett oändligt universum med ruskigt många galaxer......eller hur?

Vi kommer att förstå allt bättre ”ovan där”, och tills vidare förlitar jag mig till min barnatro och till de bibelkunskaper den Helige Ande öppnat mina ögon och anpassad till mitt förstånd och min Kristna mognadsgrad (mjölk kontra fast föda)



Svara

x
Leif svarar Mikael W
lördag, 26 oktober 2019 14:41

Både ande och själ används i både GT och NT. Det är skillnad på dem även om olika översättningar blandar och ger.

Galaxerna som är av stoft kommer att försvinna, men som du säger så får vår själ och ande en ny himmelsk kropp som skall vistas där stoft och blod inte kan vistas.

Svara

x
Mikael W
lördag, 26 oktober 2019 17:15

Nu kom vi in på ett sidospår, men min grundsyn är densamme som den Stefan Jonasson har, Jesu nåd räcker åt oss alla, och vi behöver inte spela Bror Duktig

Stefan förklarade väldigt bra. Har vi en gång blivit frälsta, tack vare Jesu nåd, så gäller denna frälsning även om vi inte följer Guds vilja varje dag, utan att försöka följa Guds vilja räcker långt.....ända in i evigheten

Jesus heter även ”Trofast” och Hans löfte om att aldrig svika eller överge oss gäller evinnerligen

Svara

x
Leif
lördag, 26 oktober 2019 18:06

Att lova en gång frälst alltid frälst är inte av Gud hur mycket man än kramar om varandra!

Svara

x
Mikael W svarar Leif
lördag, 26 oktober 2019 19:01

Min Kristna tro innebär att ett ”Ja tack” till Jesus, där vi ångrar våra synder och beslutar att följa Jesus gör att vi blir räddade och får ett evigt liv tillsammans med Gud.

Våra synder blev fastspikade på korset tillsammans med Jesus, tack vare Jesu nåd.

Detta är det glada budskap (gospel) som vi Kristna skall predika i världen, genom att göra folk till Jesu lärljungar.

Trofaste Jesus är vägen, sanningen och livet, och det finns ingen annan Kristen gospel att berätta


Svara

x
Leif svarar Mikael W
lördag, 26 oktober 2019 20:25

En gång frälst alltid frälst är ändå inte det glada budskapet utan ett falskt budskap.

Hela Bibelns budskap däremot är det rätta glada budskapet, och det handlar delvis om det du skrev!
Bibeln börjar med Jesus och slutar med Jesus, men det glada budskapet har väldigt mycket att berätta, där finns för alla sorters människor...

Jesus sa:
Lär dem att hålla allt det Jag har sagt er:

Jesus är Ordet, dvs allt Guds Ord! Att bara vilja berätta lite av Jesus håller inte i längden. Visst, man matar inte ett spädbarn med kött, men alla är individer och mognar väldigt olika fort. En del äter flytande föda hela livet, och visst får man göra det, men att leva slarviga liv är inte något som Jesus förespråkar.

Vi skall uppmuntra alla till att leva heliga och rena liv, avståndstagande från allt som smutsar ner Guds kropp här på jorden.

Det står ju skrivet: Ni ska vara heliga, för jag är helig.
1 Pet 1:16

Det är ju då en kristen växer och bär himmelsk frukt. Det glada budskapet innehåller också att arbeta på vår frälsning och på våra relationer till i första hand andra syskon, men givetvis också till alla människor.

Svara

x
Tomas N svarar Stefan Jonasson
lördag, 26 oktober 2019 21:42

Stefan ,det här tycker jag är ganska allvarligt. Och jag vill inte att dett skall stanna i meningsdebatter mellan två olika tolkningar av Bibeln.

Jag har själv stött på tolkningen du nämner bland just f d missbrukare. Att de som inte klarar av helgelseprocessen utan istället återfaller ofta till tidigare liv och avlider tragiskt i förtid. Ni menar att det är Gud som tar hem dessa i förtid av nåd.

Gud är inte skyldig att förlåta en syndare,Han valde att sända sin Son för att ge mänskligheten en andra chans. Därför får alla som blir frälsta ur ett smutsigt och destruktivt leverne en verklig oförtjänt och fantastisk möjlighet att bli frikända från en stor summa synd och skuld . Detta bruker resultera i en stark upplevelse såsom en av Mariorna som mötte Jesus. "Den som blivit förlåten mycket älskar mycket.
Men Jesus sa till många som han helade och befriade "Gå och synda inte mera,så att inget värre drabbar dig. Jesus undervisade att om att den som blivit befriad från demoner,men går tillbaka kan förvänta sig att demonerna kommer tillbaka 7 faldigt värre.

Vi får också nåd och smörjelse efter vårt behov att inte frestelserna skall bli övermäktiga. Allt är också tänkt att Guds verk och gåva till var och ens frälsning skall berättas och bli till nytta för andra. Detta undervisade Jesus också om.

När det gäller fenomenet kristna som faller ifrån så finns det många exempel och en hel del pastorer och lovsångsledare etc,en del är kända från allmänheten.
Jag har inte mage nog att säga att de alla inte var frälsta från början,det är inte heller logiskt i mina ögon. Både nya och gamla testamentet är fullt av berättelser av vmänniskor som faller ifrån och lämnnar Gud fast de gick med Honom ett tag.
Alla har inte en stark frälsningsupplevelse eller har blivit räddade från svårt mörker. Därför tycker jag det är fel att jämföra frälsning ,efterföljelse ,andedop m m. Under vår vandring kommer olika perioder och där vi prövas ,växer vår tro,eller så lämnar vi Gud.
Exemplen som jag tänker på är Israels barn som gick under i öknen eller under dåligt ledarskap i GT och lärjungar som lämnade Jesus när han blev för radikal.

Alla måste hålla ut till slutet helt enkelt. Man lurar folk genom att säga att alt är klart. Ni som upplever att ni inte kan gå förlorade har förmodligen ett så starkt möte med Gud att ni istället borde använda det till något bättre än att inge kristna falska förhoppningar.

Är jag då en som förkunnar en räddhågsen och svajig frälsning,Nej absolut inte. Men att de som tagit emot Jesus som Herre och gått med Honom ett tag ibland faller ifrån går inte att blunda för. Hur kristeligt är det då att direkt som någon faller ifrån säga att de aldrig varit frälsta?

Nej ,människa har fri vilja vilket ibland glöms bort. Sa inte Gud till Kain att"Synden lurar vid dörren,men du skall överkomma den" Livet är en andlig kamp mot djävulen och ondskan och har varit så sedan syndafallet. Nu när Jesus har besegrat mörkret och gett oss auktoritet över dessa makter och synden,så återstår "endast" att med sina handlingar och tankar välja det goda och stå emot djävulens alla listiga förförelser och anklagelser.
Synden lurar vid dörren ,men vi skall övervinna dessa. Och satan förklär sig som en ljusets ängel och ibland är han en som anklagar bröderna.

Jag tror tyvärr det är så enkelt att den extrema nådesförkunnelsen har spridits av de födda på 40,50 och 60 talet som sett lite av de tidigare generationenernas stränghet och dömande stil och blivit starkt övertygade av att leva i den extrema frihet som hela samhället drevs av från 60 talet och framåt och byggt en teologi som är av samma andas barn

När man läser bibeln för att lära känna Gud och Hans rike,så upptäcks problem med denna "en gång frälst-alltid frälst" teologin

Jag tror att det pratas för lite om Gudsfruktan,som ju är början på vishet. Rätt sorts Gudsfruktan gör att man respondar bra på uppenbarelsen om att vi måste hålla ut till slutet för att nå målet. Så att man inte kritiserar Gud och tycker att den frälsning vi fått är en andraklassens eftersom den inte tillåter att vi börjar tjäna två Herrar och fortfarande allt skall vara väl.


Svara

x
Mikael W svarar Leif
lördag, 26 oktober 2019 22:02

Alltså, om någon är i Kristus, så är han en ny skapelse. Det
gamla är förgånget; se, något nytt har kommit!
(2 Kor. 5:17)

Det är viktigt att förstå det här bibelordet

När vi blir frälsta, så blir vi en ny skapelse, och vi får påbörja vår vandring med Gud, och öva oss i att göra det som är rätt (för vi gör fel och syndar varje dag....trots att vi är i frälsta och lever i Kristus)

Svara

x
Leif svarar Mikael W
lördag, 26 oktober 2019 22:14

Helt rätt!


Svara

x
Mikael W svarar Leif
lördag, 26 oktober 2019 22:21

Vad betyder ”gospel”?


Gospel är det engelska ordet för evangelium.

Evangelium kommer från det grekiska ordet "evangelion" och betyder "gott budskap" eller "glädjebudskap".

Det glada budskapet är att vi får förlåtelse och nytt liv på grund av att Gud sänt sin Son Jesus Kristus.

Genom Jesu blod blir vi försonade med Gud.

Var och en som tror på Jesus Kristus blir frälst och får evigt liv.

Svara

x
Leif svarar Tomas N
lördag, 26 oktober 2019 22:22

Bra skrivet Tomas! 🙏👍

Svara

x
Leif svarar Mikael W
lördag, 26 oktober 2019 22:24

Så när Jesus varnade för gehennas eld så är det inte evangelium?

Svara

x
Tomas N svarar Mikael W
lördag, 26 oktober 2019 22:41

Ja Mikael. Men det finns något i detta som ligger på oss att göra,då Gud gerad gjort ett gott verk i oss
Vi förmanas att"ta på den nya människan" bl a i Ef 4:24 och Kol 3:10

Det som Gud redan gjort i frälsningen ,behöver vi aktivt ta emot både en gång och sedan så ofta det behövs .
Vi skall leva dag för dag från tro till tro där var dag har nog av sina egna bekymmer och ingen kan säga något om morgondagen. Att dagligen be och lägga allt i Guds händer och leva ett liv där vi ber ständigt är enda sättet att hålla sig nära Gud. Det är vad Gud vill och Han gillar inte ljummen kristendom eftersom Han säger ett varningens ord att Han skall spy ut de ljumma ur sin mun.

Man förlorar kanske inte frälsningen genom att leva som kristen bara på söndagar,men man blir ofelbart ljummen och förmodligen tappar bort/glömmer bort det nya som Gud har gjort i oss. Därför uppmaningen att aktivt "ta på den nya människan " och "lägga bort den gamla människan"

Utan att gå för djupt in så finns det också en meningsskiljaktighet i om kristna kan ha demoner som påverkar oss och hindra helgelse och bidra till återfall till synd på ett sätt som beskrivs bäst som tankebyggnader som har blivit en ohelig och jobbig del av vår personlighet. En del menar att sinnets förnyelse fixar alla sådana problem,vilket jag inte tror alltid är fallet. Men det är ändå en viktig undervisning och tillämpning för alla kristna.

Jag tror det är viktigt att vara ödmjuk och bedöma efter vad vi ser och ha vishet om människans natur och problem. Hur Guds verk har gjorts i en person ser inte exakt likadant ut i en annan och man kan inte slå fast absoluta sanningar baserat på sin egen upplevelse. Man lär sig genom att betjäna människor och studera hur andra gör med ett öppet och lärbart sinne.

Att Gud har fött oss kristna på nytt är något som måste tas emot ständigt. På samma sätt som djävulen och synden är besegrad och förbannelsen bruten så måste det också appliceras eftersom samma djävul och synd faktiskt är i allra högsta grad verksam idag. Vi står emot genom att leva efter Guds vilja och att leva bedjande och i överlåtelse.
Jag tror alla som gått längre än att leva som söndagskristna känner och förstår att detta är den verklighet som Jesus menar när Han säger beräkna kostnaden innan vi följer honom. Det kan låta hårt och fanatiskt för många,men i det överlåtna livet finns den nära relationen som ger oss den djupare meningen med allt ,frid och sann bekräftelse för varje individ


Svara

x
Stefan Jonasson
lördag, 26 oktober 2019 22:54

Tomas jag förstår ditt sätt att tänka.. Ingen kan säga jag kan fortsätta göra orättfärdiga gärningar därför att jag är frälst av nåd... Vi har ingen fribiljett att hänge oss åt våra synder, vi tillhör DEN LEVANDE GUDEN, han är helig, heb 12 talar om det GUDS HELIGHET, det talar om GUDS tuktan som bara gäller äkta söner, dom ofrälsta har ingen förpliktelse att följa rättfärdigheten, men vi som är en ny skapelse i KRISTUS är slavar under rättfärdigheten, romar brevet talar om att vi redan dog från synden när vi blev en ny skapelse i KRISTUS, den fria viljan är ett gissel vår vilja är kluven, Rom 7*när vi blev frälst utförde vi en vilje akt *fräls mig JESUS! Han hörde oss i samma stund vi bad och gjorde oss till ett GUDS BARN, det står en intressant sak i heb:10:9-10 jag har kommit för att göra din vilja så upphäver han det första för att fastställa det andra i kraft av denna vilja har vi blivit helgade genom att JESUS KRISTUS KROPP BLEV OFFRAD EN GÅNG FÖR ALLA. Om ett GUDS BARN fortsätter att leva i synd och uppror kommer tuktan, i slutändan tar GUD bort ett sådant barn från jordelivet för att stoppa skadan, men FÖRSONINGS OFFRET gäller inför den yttersta domen DÄRFÖR ATT JESUS BLOD ÄR FÖRSONINGEN FÖR VÅRA SYNDER, inte bara våra synder utan hela världens synder, våra synder, synder som varit, synder vi gör, synder vi kommer att göra som GUD visste om att vi skulle göra, dvs alla synder, inte som en del kalvinister tror bara dom utvaldas synder, utan all synd är försonad viss du tar emot det. OM NI INTE TROR ATT JAG ÄR DEN JAG ÄR SKA NI DÖ I ER SYND sa JESUS Till den tidens religiösa och självrättfärdiga människor.

Svara

x
Stefan Jonasson
lördag, 26 oktober 2019 23:22

Bibeln talar om SYND överträdelse av lagen det är synd,ingen av oss kan följa lagen klanderfritt alla är syndare därför dog JESUS För våra synder,han trädde in i överträdarnas ställe *jes 53:12bibeln talar också om MISSGÄRNINGAR vilket betyder viljemässigt uppror mot GUD, liksom den förlorade sonen sa till sin far, jag struntar i dig hit med pengarna allt det jag har med dig är värdelöst, det var en grov förolämpning mot fadern han gjorde, därför talar jes 53:5-6 om detta missgärningen vi gör mot vår FADER när vi syndar medvetet,jes 53:5-6 han var genomborrad för våra ÖVERTRÄDELSER (brott mot lagen) slagen för våra MISSGÄRNINGAR (uppror och vilje mässing synd).. Vi ville alla gå vår egen väg MEN ALL VÅR SKULD LADE HERREN PÅ HONOM, där öppnades vägen för den förlorade sonen att gå tillbaka till sin FAR, han hamnade i svinstia (konsekvensen av sitt uppror tuktan som han ådrog sig själv) men han glömde inte sin relation sitt släktskap sitt barnaskap.. Han gick tillbak till sin FAR. JESUS dog också för våra MISSGÄRNINGAR vårt uppror mot GUD, han väntar tålmodigt på alla avfällingar när dom sparkat färdigt, han väntar på att ge oss nåd,oj nu vart det mycket GUDS FRID

Svara

x
Leif svarar Stefan Jonasson
söndag, 27 oktober 2019 00:14

Risken med den nådesförkunnelse du är inne kan leda åt universalismens vilseledande håll, där blir alla till slut frälsta.

Gud älskar ju alla människor och vill allas frälsning, vem kan då gå emot Guds vilja?

Svara

x
Stefan Jonasson
söndag, 27 oktober 2019 01:00

Tanken har slagit mig, men bibeln säger något annat, 1 tess 1:6-10 bibeln talar om motståndarna, dom som aktivt går emot sanningen och börjar hata GUD,. DESSA SKA BLI STRAFFADE MED EVIGT FÖRDÄRV, BORT FRÅN HERRENS ANSIKTE OCH HANS HÄRLIGHET, 5mos 7:9-10 GUD är den TROFASTE GUDEN som håller fast vid sitt förbund, och sin nåd (evangelium) när man älskar honom och håller hans bud, *1joh 3:23 detta är hans bud att vi ska tro på hans SONS JESUS KRISTI NAMN, och älska varandra som han befallt oss*. Men den som hatar honom skall han vedergälla med undergång, ansikte och ansikte, han skall inte tveka när det gäller dem som hatar honom ansikte mot ansikte skall han vedergälla dem. Ingen går förlorad av misstag, man måste aktivt med sin fria vilja förkasta JESUS, ve den som syndar mot DEN HELIGE ANDEN (vilket en frälst människa inte kan göra)men den som i sin ensamhet kanske på dödsbädden sänder en tanke och en bön till sin skapare, han blir räddad och får sin synd försonad.

Svara

x
Mikael W svarar Tomas N
söndag, 27 oktober 2019 10:30

Bra skrivet av dig Tomas N. !!!

De senaste åren har jag funderat på olika metodiker för hur man ska kunna vandra med Herren, från dag till dag, leva ett stabilt Kristet liv, och leva så gott man förmår i enlighet med Guds vilja, helga sig inför Gud så man får välsignelse till att tjäna Herren, dvs att inte leva som en ljummen Kristen

Vi måste öva oss på att göra det som är rätt. Öva, öva, öva. Vi blir aldrig fulländade ändå, men träning ger ju färdigheter. Vi måste göra vår kropp till vår slav, och inte tvärtom. En idrottsman förstår det här bättre än alla andra.

Personligen tycker jag det är viktigt att man fattar ett beslut direkt på morgonen, så fort man öppnar sina ögon efter nattens sömn, att välja Jesus.

Börja dagens första ögonblick med att bara tacka Jesus, tacka, tacka, tacka......och därefter be om förlåtelse och bli rengjord från all orenhet man försett sig med under det dygn som gått.

På så sätt får vi en bra andlig frukost och vi påbörjar dagsvandringen på rätt stig. Sedan, kan man påbörja alla dagens bestyr.

Det var bara ett litet tips från mig.....


Svara

x
Christina Staberg
söndag, 27 oktober 2019 13:54

Jag har tyckt att jag lever ett bra kristet liv omtänksam kärleksfullt hjälpsam i mitt tycke Har ofta tillrättavisat min dotter släktingar för att dom svär så ofta något som jag tycker illa om Här om dagen sa min frälsta väninna att jag har svurit 6 ggr under dagen vi var tillsammans jag hade sagt jäklar.Jag tyckte det var så bra att hon var så ärlig o tog upp detta Jag har aldrig någonsin tänkt att jag har använt detta ord fanns inte i mitt medvetande. Så då fick jag be om förlåtelse till min Fader Jesus Kristus. O nu aktar jag mig verkligen o domma andra innan jag själv lever ett rättfärdigt liv Förlåt mig Jesus

Svara

x
Leif svarar Christina Staberg
söndag, 27 oktober 2019 14:40

Skönt att du tog det på det sättet! Jag vet om flera kristna som har dessa och andra liknande svordomar och jag tycker heller inte om när kristna svär.

Man tänker förmodligen inte själv på det men viktigt är att rannsaka det man uttalar emellan varven.

Pröva er själva om ni lever i tron, granska er själva! Eller vet ni inte med er att Jesus Kristus är i er? Om inte, så består ni inte provet.
2 Kor 13:5

Gud välsigne dig rikligen för att du vill bättring och är öppen med det. Det lönar sig alltid på olika sätt när vi kliver steg framåt för Jesu namns skull.

Svara

x
Emma
måndag, 28 oktober 2019 01:16

Hebrew How Great is our God

https://www.youtube.com/watch?v=sWSKtoURGAg

Hebrew Great is The Lord

https://youtu.be/chG6xRsX7ns



Svara

x
Emma
måndag, 28 oktober 2019 02:11

Hör egentligen inte ihop med ämnet, men hoppas Christer det går bra ändå. Tänkvärt bibelstudium om den övernaturliga kraften

https://youtu.be/AQMsZVMYwoE

Svara

x
Tomas N svarar Stefan Jonasson
måndag, 28 oktober 2019 07:44

Jag tror det blir lite fel fokus när vi kopplar synden till överträdelse av Mose lag endast.Vi behöver gå tillbaka till begynnelsen och sätta fokus där och hur Gud hade tänkt skapelsen.
Varför sände Gud syndafloden och även reflektera över synd som begicks före Mose lag. Kain som dödade sin bror, Abraham som var en rättfärdig man med mänskliga mått ,Sodom och Gomorra m m.
Paulus undervisar i sina brev exlusivt om Mose lag till judar för att de skall förså nya förbundet och hedningarna fick nytta av samma undervisning för att alla behöver en typ av lag som grund för att därefter ta emot nåden och leva i den.

Det måste i slutändan bli som profeterna sa " Jag skall lägga lagen i deras hjärtan och de skall alla känna mig"
Och att avfärda lagen utan att ens i någon mån försökt att leva rättfärdigt blir tror jag i slutändan en svajig efterföljelse.
Att avstå synden ,stå emot djävulen och att göra det goda är något som åligger alla och särskilt kristna och som görs med människans aktiva val genom fria viljan,förnuft och förstånd. Och bakomliggande i människans inre måste vi söka Guds ledning genom helige Ande som skall regera allt vi gör och det är där nåden är verksam och genom syrar allt vi gör

Svara

x
Mikael W svarar Emma
måndag, 28 oktober 2019 08:33

Tack för dem fina sångerna Emma, och vad bra att dem inte censurerades på den här bloggen (!)


Svara

x
Tomas N svarar Stefan Jonasson
lördag 2 november 2019 21:15

Ursäkta om jag "harvar på "i en diskussion som på sött och vis passerat.
Men du skrev en kommentar som jag reagerade på och hittade en ytterligare bibeltext spontant som rör vid det jag skrev om att vägen är smal.

Jesaja 35 är som jag ser det en poetisk beskrivning av det nya förbundet.
Vers 8
En banad väg ,en vandringsled skall gå där och den skall kallas "den heliga vägen" Ingen oren skall färdas på den,men den är till för dem.

Matteus 7:13 talar om den smala vägen som leder till liv och den breda som leder till avfall. Direkt följer varning för falska profeter som i mina ögon visar på att det finns en koppling mellan de bägge.

Men i den nöd som Jesaja levde under framstår löftet om frälsaren i rätt ljus och då blir Jesus hårda undervisning lätt att ta emot eftersom vi trots allt ser en väg att kvalificera för Guds bästa och där inget av världens korruption och ondska får regera och ha makt.

Lärjungarna ,Jesus folk och de första kristna kallades väl ibland för de av "den vägen" och då finns en koppling till denna tanke.

Det "enda" man behöver göra för att komma fram på smala vägen och trånga porten är att släppa taget om synden. Det är synden som inte får plats och gör att vi inte kommer fram på samma sätt som rikedomar hindrade några i Jesu undervisning från Guds rike

Svara

x
Stefan Jonasson
söndag 3 november 2019 09:18

Porten är trång och vägen smal..det kan ju tolkas som att det är svårt att bli frälst... Den heliga vägen jes 35:8 kommentaren i folkbibeln till vers 8 *den är till för dem den heliga vägen, till för dem dvs de orena som förklarats rena och rättfärdiga*..rättfärdig gjorda av tro.. Hur blir man av med synden? När man går in genom porten till frälsningen och synden blev korsfäst och dömd i KRISTUS.. Vägen är JESUS KRISTUS den som färdas på den är de återlösta, HERRENS friköpta skall vända tillbaka och komma till sion med jubel. Evig glädje skall kröna deras huvuden.. Fröjd och glädje skall de få, sorg och suckan skall fly bort, när någon blivit frälst är synden redan dömd på golgata kors, skuldebrev är fastnaglad på korset. Rom 6:1 vad skall vi nu säga skall vi fortsätta synda för att nåden ska bli större, bort med det vi som dött bort från synden hur skulle vi kunna fortsätta leva i den.

Svara

x
Leif
söndag 3 november 2019 09:25

Att vandra på Den Heliga Vägen är detsamma som att vara rättfärdiggjord men samtidigt utan fördömelse hela tiden ändå i frihet sträva efter bättring i mån av egen takt med Guds Andes vägledning och hjälp.

Jesu frid..

Svara

x
Andy Svensson svarar Emma
söndag 3 november 2019 09:44

Bra Emma att du la upp den här videon med Per-Arne Imsen

Församlingen är övernaturlig, men allting som är övernaturligt är inte gudomligt. Per-Arne Imsen predikar om att hämta kraften från rätt källa.

https://www.youtube.com/watch?v=AQMsZVMYwoE&feature=youtu.be

Svara

x
Tomas N svarar Stefan Jonasson
söndag 3 november 2019 17:28

Man behöver nog också reflektera över att det i gamla förbundet finns massor med uppmaningar om att gå på den rätta vägen och inte vika av till höger eller vänster.
I Hebreerbrevet finns text som också kommer från GT att styrka kraftlösa händer och vacklande knän ,som också referar att vi är på väg någonstans.
Eller rättare sagt Gud är på väg någonstans och har gjort en väg att vandra på som leder till evigt liv för oss.
Paulus har gjort en liknelse med en löpare att fullfölja loppet ända in i mål.

Det finns altså en risk att vi viker av på fel väg trots att vi sedan frälsningens början börjat gå med Jesus på frälsningens väg. Allt är möjligt både gott och ont p g a människans fria vilja som Gud lade ned i oss när Han skapade oss till sin egen avbild.
Människan som är tänkt att ärva frälsningen,men är ständigt under attack från Gud och människans fiende satan. Besegrad som han är av Jesus så lever han alltjämt och är verksam hos de som ger honom utrymme och makt genom lögner ,förförelser och anklagelser.
Guds nåd och löften räcker för alla att stå emot ,hålla ut och vinna segerkransen.Men vår vilja och våra beslut måste alltid genomsyras mest av Guds vilja. Väljer vi fel och att tjäna fel herre ,så tror jag Universums skapare ändå har bestämt att det får bli som vi har valt även om det går mot undergång. Inte för att Han vill att någon går förlorad eller slutar svara på den som ropar till honom.

Det är också därför som jag och andra tycker det är viktigt att lyfta fram att det kristna livet är en segerrik kamp på en jord som genomsyras av denna strid. Semester blir det först på andra sidan. Att ta ut semestern redan nu tror jag är farligt . Jesus eller aåpostlarna har i alla fall inte undervisat om något sådant.

Det är svårt att bli frälst för många. Otro och att hålla fast vid synd och egot är oövervinnerliga hinder för de flesta. Många måste först bli ordentligt slagna av livet självt för att vara redo. Men från Guds sida har han gjort allt klart och Hans ande och tjänare (kristna) är oftast med och betjänar de människor som får en ljusglimt av Gud och öppnar dörren på glänt för Gud och frälsning

Jesus hårda ord om att ta sitt kors,beräkna kostnaden förneka sig själv,inte vända tillbaka och försaka allt fäör att gå en smal väg måste tas på allvar. Gud öppnade fönstret för hela världens folk att bli frälst och tillhöra Gud,men satte upp ribban högt också. Även om Han förser oss med andlig kraft och utrustning att klara allt ,så är det ändå en svår väg.
Som Jesus sa "Det är gratis,men kostar allt" Sådan är Gud och sådan är den kristna efterföljelsen

Svara

x
Stefan Jonasson
söndag 3 november 2019 22:55

Jag tror att det går så här :nåden är gratis, men den är inte billig, den kostade GUDS SON lidandet på korset när han lades på all synd,

Svara

x
Tomas N svarar Stefan Jonasson
måndag 4 november 2019 06:14

Sant det du skriver.Men det kostar ju något också att följa Jesus.

Romarbrevet 12 :1 säger ju att vi skall bära fram våra liv som ett levande offer för Gud.
Att bära korset innebär ju att ta del av Jesu lidande och Jesus förhärligande. Guds rike som inte är av denna värld är vi del av och bärare av.
Matteus 20:22-23 talar Jesus om att vi skall dricka samma kalk som Jesus själv. Alltså lidandet som kommer från att världen hatar Guds rike och Jesus budskap.
Alltså inte hela världen,men som vi vet och förstått den delen av världen som påverkas av "den här världens furste" och som tycker att evangeliet är rena "grekiskan: för dem.
Ibland önskar man att fler borde läsa evangelierna mera och oftare och läsa hela texterna med Helige andrs ledning. Inte bara plocka russinen ur kakan och göra uppmuntrande 30 min predikningar av dem som många pastorer gör.
Detta kanske för att de inte själva förstått hela budskapet och har för mycket fokus på församlingens tillväxt.

Svara

Första gången du skriver måste ditt namn och mejl godkännas.


Kom ihåg mig?

Din kommentar kan deletas om den inte passar in på Apg29 vilket sidans grundare har ensam rätt att besluta om och som inte kan ifrågasättas. Exempelvis blir trollande, hat, förlöjligande, villoläror, pseudodebatt och olagligheter deletade och skribenten kan bli satt i modereringskön. Hittar du kommentarer som inte passar in – kontakta då Apg29.

Nyhetsbrevet - prenumerera gratis!

"Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son [Jesus], för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv." - Joh 3:16

"Men så många som tog emot honom [Jesus], åt dem gav han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn." - Joh 1:12

"Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst." - Rom 10:9

Vill du bli frälst och få alla dina synder förlåtna? Be den här bönen:

- Jesus, jag tar emot dig nu och bekänner dig som Herren. Jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Tack att jag nu är frälst. Tack att du har förlåtit mig och tack att jag nu är ett Guds barn. Amen.

Tog du emot Jesus i bönen här ovan?

- Ja!


Senaste bönämnet på Bönesidan

fredag 22 november 2019 09:17
Be om ett mirakel in i mitt liv,Herren vet.

Senaste kommentarer


Aktuella artiklar



Stöd Apg29:

Kontakt:

MediaCreeper Creeper

↑ Upp