2 446 online! | Sidvisningar idag: 62 285 | Igår: 523 171 |

www.apg29.nu

Annons

Menyn är högst upp till vänster!
Prenumerera gratis på Apg29:s nyhetsmejl:

Tungotal med uttydning

Christer Åberg demonstrerar tungotal med uttydning.


Skriv ut Bädda in Mejla


Publicerat av Christer Åberg tisdag 6 februari 2018 00:17 | #christer åberg #tungotal #uttydning | Direktlänk | Nyhetsbrev | RSS

APG29 NÅR TUSENTALS VARJE DAG!
Gillar du Apg29?
Swisha en peng till: 070 935 66 96


43 kommentarer

Peter Hall

Det var fint, Christer.

Nu har vi genom Bibeln fått veta, att det tungomålstal, som förekom vid utgjutelsen av den Helige Anden på pingstdagen, egentligen var vanliga främmande språk. De män som då hörde sitt eget tungomål talas uppfylldes av häpnad och förundran och sade: "Äro icke de galiléer, alla dessa som här tala?" Apg.2:4-12

Hur skulle det tal som kom ur din mun ha uppfattats av alla dessa män, Christer? Vad säger Skriften om att uttyda sitt eget tungotal? 1Kor.12:1

Svara -   - 6/2-18 11:37 -


vanessa

Svar till Peter Hall.

Förmodligen är det ett afrikanskt språk som Christer talar, jag tycker det låter så

Svara -   - 6/2-18 11:55 -


Lena Henricson

Jag tackar Gud för mitt tungotal.Hjälper mig att be när de egna orden tar slut. Direktkontakt mellan min ande och Guds Ande!

Skrev mer om detta under rubriken:" Detta är anledningen varför många lämnar Svenska kyrkan."

Svara -   - 6/2-18 15:01 -


Jessica

Svar till vanessa.

Det behöver inte heller vara ett riktigt

språk. Det kan också vara ett bönespråk som bara Gud förstår.

Svara -   - 6/2-18 15:57 -


Svenne

Jag tackar Gud för att jag är döpt i den Helige Ande och talar tungomål. Det är till underbar välsignelse för mig. Jag blir så uppbyggd av det.

Ofta talar jag tungomål på vers, för jag hör att orden rimmar.

Svara -   - 6/2-18 16:13 -


Peter Hall

Svar till David Ström.

De skriftställen du nämner pekar sannolikt på de människor (fåren), som har tagit emot någon av Jesu minsta bröder av ren medmänsklighet. Det kan alltså inte vara de redan troende, de som är i en församling, som åsyftas. De är ju redan några av "Jesu minsta bröder". Fåren måste vara de folk, som har tagit emot den kristna läran, men aldrig har blivit riktigt frälsta. De ställer ju sig också mycket frågande till, när de skulle ha visat denna medmänsklighet mot Jesus själv. Hur många i en kristen församling är okunniga om, vad gott de har gjort mot Herren Jesus? Inte behöver väl de fråga:" När sågo vi dig..."?

Getterna torde då i motsats vara de folk (muslimer), som inte gav kärleken till sanningen rum. 2Tess.2:10 De skall ju också förvånande svara: "Herre, när sågo vi dig hungrig eller törstig eller husvill eller naken eller sjuk eller i fängelse och tjänade dig icke?" Matt.25:44

Svara -   - 6/2-18 16:24 -


Lena Henricson

Svar till Peter Hall

Nej bedragen när det gäller mitt tungotal,det upplever jag inte att jag är.1Kor 14:14, som du citerar stämmer,liksom allt Guds ord,bra. När jag ber i tungor är jag inte medveten om hur jag formulerar mig,även om jag ju hör vad jag säger. Nej,mitt tungotal,låter nog annorlunda än Christers. Tungotalet kan ju vara ett,för personen i fråga,främmande språk,som Vanessa skriver,eller ett bönespråk som bara Gud förstår,somJessica skriver.

Om du haft en obehaglig upplevelse av syskon som bad i tungor,så kanske det eventuellt berodde på att de saknade vishet!(?)

Får jag i all ödmjukhet ge dig ett råd? Sök upp andedöpta syskon, låt döpa dig,be om Andens dop och andliga nådegåvor!

En syster i Herren önskar dig Guds Välsignelse! 😊

Svara -   - 6/2-18 16:31 -


Lena Henricson

Svar till David Ström och Peter Hall

Oj,det blev fel! Det var David som haft en obehaglig upplevelse när man talat i tungor. 🤔David,läs då vad jag skrev till Peter! Bröder förlåt min klantighet! 😊

Svara -   - 6/2-18 16:38 -


Lena Henricson

Broder Peter Hall

Du kan väl läsa också vad jag ytterligare skrev till dig under rubriken: Detta är orsaken varför många lämnar Svenska kyrkan! 🙂

Svara -   - 6/2-18 16:44 -


bengt

jag har också fått tungotalets gåva

det betyder mycket för mig

Svara -   - 6/2-18 19:01 -


Katrina

utmärkt demonstration om tungotal med uttydning.

bra gjort Christer

Svara -   - 6/2-18 20:11 -


Tomas N

Svar till Peter Hall.

@ Peter

Trots din fromhet och milda ton tycker jag du är ute på farlig mark i dina spekulationer om får ,getter och och andra saker ur Matteus 25

Varför då?,därför att detta handlar om den absoluta domen som varje kristen har eller borde ha en viss (Guds)fruktan inför. Den som verkligen lever och vandrar med Jesus tror jag håller sig borta ifrån teorier liknande dina. Delvis är det inte jättekomplicerat att ta in majoriteten av den bibelpassagen,men en viss ovisshet lever vi alla under.

Man skall inte sätta sig i den domspositionen som Jesus,det är bara Han som dömer oss på den stora dagen

Angående tungotal,så vill jag citera de bibelställen där det är skillnad att tala utifrån det man vet av erfarenhet och det man teoretisk har en ståndpunkt ifrån

Med andra ord. Har du själv tungotalets gåva?

Min erfarenhet är att den lagiskhet smygit sig in baserat på Paulus undervisning som felaktigt förbjuder tungotal som inte kan uttydas. I sådana miljöer får inte många tungotalets gåva. Paulus poäng i Korinthierbrevet är att tungotal som inte kan uttydas skall inte ta för stor plats.

Min praktiska erfarenhet är att det bygger upp både i egen tillbedjan och i grupp,men att det skall ha sin givna plats. Den som har den Helige ande och fått andens dop kan bedöma detta och även avslöja falska tungor. Demoniska tungotal är inte jättevanligt,men finns och är inte samma sak som någon som försöker tala i tungor i köttet. Ofta förlöses tungotal genom att man prövar och börjar. Man skall be över det och inte försöka härma någon annan.

Tungotalet kallas även änglars språk och är effektivt i andevärlden under bön. Men det rensar och förbereder marken för det som skall bes gemensamt i ett språk som alla förstår

Svara -   - 6/2-18 20:22 -


bengt

men paulus talade ju i tungor och skrev

om det

att andra ska göra det

Svara -   - 6/2-18 20:51 -


Lärjungen

Härligt för dem som verkligen fått gåvan av Gud att tala i tungor hemlighetsfulla ord. Ännu bättre är att få visdomens gåva från Gud så att den hemlighetsfulla Bibeln öppnas upp så att vi kan förstå Ordet som Han gett oss för vår tid.

För det är ju så som Bibeln säger " inte talar väl alla i tungor" nej gåvorna är ju många men alla pekar på Jesus som bor i våra kroppar genom den stora gåvan, den Helige Ande vilket är detsamma som Jesus Kristus den osynlige Guden i oss.

Jesus vår Gud som bor med kraft i våra hjärtan och styr våra liv till fullkomlig frälsning ändå fram till evighetens port. Djävulen är därmed besegrad och det är därför som han är så vred på de kristna varför de inte kompromissar med Guds Ord.

Svara -   - 7/2-18 08:31 -


Karin Ström

Halloj alla brpder och systrar i Herren! Framför allt må vi upphöja Gud som då kommer till oss! Han är Helig. Genom tungotalet vilar man nära Gud, det känns så. Det är för oss en hjälp. Tack gode Gud! Vi älskar och upphöjer Gud Fadern och Jesus vår frälsare, vi älskar och är tacksamma för Tröstaren - Den helige Ande Vad händer, jo tack o lov o pris o ära Vi får frid och glädje, samma känsla som i tungotalet, en känsla av närhet och trohet till vår älskade frälsare. Vad jag saknar och längtar efter är det profetiska tungotalet. Vilken glädje och frid det ger då vi får ett skarpt och heligt tilltal rakt in i vår situation. Det behöver också våra församlingar idag. Tack gode Gud. Amen

Svara -   - 7/2-18 09:25 -


Peter Hall

Svar till Tomas N.

Man skall inte sätta sig i den domspositionen som Jesus, det är bara han som dömer oss på den stora dagen.

Jag dömer ingen. Vi skall ju inte döma, säger Bibeln. Jag läser inantill och mitt förstånd bjuder mig, att uppfatta liknelsen om fåren och getterna, som jag här ovan har redogjort för. Anser du, att det är fel, så är du i din fulla rätt. Jag dömer ingen.

Jag talar inte i tungor. Det vore mig främmande. Jag kan bara lyckönska dem, som genom sitt tungotal blir styrkta av Gud. Eftersom jag inte har fått Andens dop, så kan jag inte heller bedöma detta tecken.

Jag kan däremot skilja mellan den ande som är av Gud och den som är Antikrists ande. 1Joh.4:1-3

Demoniska tungotal är inte jättevanligt, men finns och är inte samma sak som någon som försöker tala i tungor i köttet.

Så då medger du, att det förekommer folk, som försöker tala tungotal i köttet. Jag säger det igen; jag hoppas att de inte lurar sig själva. Gud låter sig inte gäckas.

Jesu frid

Svara -   - 7/2-18 10:32 -


Peter Hall

Svar till Lena Henricson.

Syster Lena,

Jag har med intresse tagit del av dina kommentarer. De är bra, men från det ena till det andra, varför kan du tänka dig att återinträda i SK. Du är ju inte långt ifrån Guds rike, så varför ge ditt gillande till homoäktenskap?

Här gäller inte: "If you can´t beat them, join them."

Svara -   - 7/2-18 10:39 -


Tomas N

Jag reagerar på avsaknad av Gudsfruktan inför det som Matteus 25 handlar om. I den kristna gemenskapen är det så att de personliga tolkningarna/åsikterna är begränsade,för det finns en sanning som vi läser och till och förstår och som Helige ande bekräftar och ger liv till.

Den generösa erbjudandet som vi har nu och som hjälper oss till att inte bli avvisade av Jesus på domens dag med orden"Jag känner er inte" är att lära känna honom redan nu och här. Gemenskapen med andra kristna även om det finns stora hinder och brister där är även den väldigt viktig och given av Gud. I gemenskapen får vi accountability,dvs vi har andra som bekräftar och tillrättavisar oss när vi riskerar att driva bort från den rätta vägen

Den helige andes kraft och gåvor (inkl tungotal) är ett måste för den kristne för att klara sig allteftersom det blir svårare.

Inte att man skall lyfta ut tungotalet som tidigare gjorts som något slags kvitto på Andens närvaro,men att vi skall sträva efter alla gåvor och be om dem ,så kommer de tids nog och är till nytta och välsignelse.

Alltså ingen fördömelse för den som inte har tungotal eller profetians gåva,för tjänande och trons gåva är viktigast,men Gud vill utrusta alla sina barn med Helige andes gåvor.

Svara -   - 7/2-18 10:50 -


Tomas N

Svar till Tomas N.

Min kommentar var till Peter Hall ,senaste inlägget till mig

Svara -   - 7/2-18 10:52 -


Peter Hall

Svar till Tomas N.

Jag förstod detta, Thomas. Det var bra det du skrev till mig.

Svara -   - 7/2-18 11:12 -


Profetissan

Utan Guds Ande blir livet en torr religiös ökenvandring. Låter man sig uppfyllas av livets ande så blomstar även den torraste öken. Halleluja för tungotalet och att Guds Ande bör i mig. Tillbe i ande och i sanning. 🙏

Svara -   - 7/2-18 13:36 -


Lena Henricson

Svar till Peter Hall

(Ja vi resonerar ju med varandra under två rubriker.) 🤔

Svenska kyrkan har ju förfallit på flera sätt med homoäktenskap m.m. Om jag möjligtvis går in där igen,blir det för att få möjligtvis få möjlighet att påverka genom att rösta. I förra kyrkovalet kunde man rösta på FRIMODIG KYRKA,ett parti med,som jag förstod det,goda värderingar.

Har bett för dig. Var det Ok? Gud välsigne dig!

Svara -   - 7/2-18 14:30 -


Peter Hall

Svar till Lena Henricson.

Det var snällt av dig. Nu behöver jag bara vänta på, att den helige Anden skall komma över mig, om Herren vill.

Svara -   - 7/2-18 16:24 -


BrorK

Motsvarande "tungotal" finns i de flesta kulturer, därför är det svårt för en utomstående att vara säker på att det verkligen är från Gud. I Bibeln är det egentligen bara ett ställe som man med säkerhet tolka att det kan låta som exempelvis Christer uttalar det i videon. Däremot finns det många fall i vår tid där kristna kan tala ett främmande språk, mha den Heliga Anden, exempelvis vid missionsresor.

Svara -   - 7/2-18 17:21 -


Peter Hall

Svar till BrorK.

Broder Bror,

Du kanske vill upplysa oss om detta ställe i Bibeln. Är det tvetydigt skrivet, så ge gärna din syn på saken.

Svara -   - 8/2-18 09:01 -


Peter Hall

Svar till Tomas N.

Alltså ingen fördömelse för den som inte har tungotal eller profetians gåva, för tjänande och trons gåva är viktigast

Du har rätt. De andliga gåvorna är av olika slag. Så gives genom Anden åt den ene att tala visdomens ord, åt en annan att efter samme Ande tala kunskapens ord. 1Kor.12:8

Nu ställer jag denna fråga till dig: Är det endast de redan "frälsta", som kommer att få ingå i det eviga livet? Glöm inte vad du ansåg om min tidigare utläggning om fåren och getterna.

Svara -   - 8/2-18 09:17 -


BrorK

Svar till Peter Hall.

Peter, det är ju förstås i 1 Kor 14. Alla andra ställen är den naturligaste tolkningen om att det rör sig om andra språk. Det ena utesluter inte det andra, men ser man logiskt på det så gör det ju större nytta att kunna kommunicera mellan människorna (för det är ju talets dyfte).

Jag menar alltså inte att det inte förekommer, utan att man bara bör vara observant på dess ursprung. Bygger det upp är det till goda, men skapar det misstänksamhet och tom avund är det inte så bra.

Svara -   - 8/2-18 10:02 -


Peter Hall

Svar till BrorK.

Tack Bror

Nu har det klarnat betydligt. Jag drar mig till minnes folk, som på pingsten hörde lärljungarna för första gången tala tungomålstal, att de trodde de var berusade. Andra tillresta hörde dock sina egna modersmål talas. Ja, så det kan bli.

Paulus menar, att han hellre i församlingen talar fem ord med sitt förstånd, till undervisning jämväl för andra, än tiotusen ord i tungomål. 1Kor.14:19

Här har vi väl en måttstock, så god som någon, hur vi skall förhålla oss till tungotalet. Oss emellan, jag kommer inte att undslippa mig något dylikt.

Svara -   - 8/2-18 15:08 -


Tomas N

Svar till Peter Hall.

Som vidareutveckling på det som du citerade här vill jag säga att eftersom Gud själv genom den Helige ande ger oss de andliga gåvorna och verktygen ,så skall vi se upp så vi inte skryter ,dömer eller beter oss på annat barnsligt sätt i den kristna gemenskapen.

Inget av det vi fått av Gud kan vi skryta med,men vi kan sakligt och ärligt säga om och hur vi använt det vi fått. Liknelsen om talenterna visar oss att Gud vill och manar oss till att använda det vi fått till välsignelse åt andra.

Frälst betyder räddad. Kristna blir räddade och tagna ur denna värld och givna ett annat liv redan här för att vara ett Guds folk på jorden.

Synd och olika typer av snaror kan få den som blivit räddad att under resans gång missa slutmålet och därför vid domen utebli från räddninga/frälsning och det finns många bibeltexter om det

Löftet som Gud har gett är att aldrig överge den som tror på honom. De som missar slutmålet gör så för de väljer en annan herre än Gud. Men det sker gradvis och upptäcks inte. Därför är det viktigt att ha en kristen gemenskap

Helige ande får alla som gåva när man omvänder sig och tror och tar emot/erkänner Jesus som den Herre han är. Men för att få mera av den Helige ande så måste man be om det, Det kan finnas saker som bedrövar anden, Men be om att fyllas /bli döpt i Helige ande. Kanske behöver du omvända dig från något eller be om förlåtelse,men Gud hör ett hungrigt och ärligt hjärta som ber till Fadern ,genom anden i Jesu namn.

Svara -   - 9/2-18 00:36 -


Peter Hall

Svar till Tomas N.

Riktigt fint skrivet, Tomas

Därför är det viktigt att ha en kristen gemenskap

Nu är det så, Tomas, att den gemenskap, som man utbyter i en kristen församling inte ligger för mig. Jag nöjer mig med, att ta min kristna tro med mig ut i bland människorna i det vardagliga livet. Inte så, att jag ordar vitt och brett om min tro, det tillåter de inte i de flesta fall. Emellertid tror jag, att det gagnar den uppgift Jesus har givit oss bättre, att vi med våra gärningar visar på den rätta vägen. Vi skall vara ett salt och ett ljus i världen.

Ja, säger du kanske då; det ena utesluter inte det andra. Att uppodla en inbördes gemenskap, genom att regelbundet församla oss är vad aposteln rekommenderade. Men han tillägger också, att somliga inte har denna vana. Ärligt talat, jag får inget ut av det. Jag vill gärna sätta mig in i Bibelns djupare frågor, men i församlingen verkar det inte vara aktuellt. Betänk, att det är människor, som har dragit upp riktlinjerna för hur en "gudstjänst" skall gå till. Jag tror inte det var riktigt så Jesus hade tänkt att tjänst för Gud skulle gå till. Men i den kristna trons begynnelse, så var det nödvändigt. Nu är ju stora delar av världen genomsyrad av den humanism, som den kristna tron bygger på, så har då det frö, som är det minsta av alla frön, blivit till ett stort träd, dit himmelens fåglar tar sin tillflykt och där bygger sina bon.

Att tjäna Gud är nog inte bara att sitta i kyrkbänken. Att i sitt dagliga liv göra Guds vilja och visa på Andens frukter tror jag är välbehagligt för vår Herre. Nu menar jag inte, att de som regelbundet går i kyrkan, i sina dagliga liv inte skulle uppvisa Andens frukter. Bort det.

Svara -   - 9/2-18 10:04 -


Tomas N

Svar till Peter Hall.

Det var ett bra och genomtänkt svar. Först så kan jag ju säga om det inte framgått att jag själv är långtifrån en typisk kyrklig person. Jag är relativt ny i tron och ser mycket av traditioner inom kyrkan som en kostym som jag inte vill sätta på mig eller finner stöd i Bibeln med.

Men jag har upptäckt av erfarenhet att det kristna livet skall delas med åtminstone några och det är föreskrivet att göra det. Ensamvargeri och selfmade men finner inget stöd i bibeln tyvärr,det finns andliga sanningar som inte går att ändra på

Jag är övertygad om att det formas nya typer av mindre och större gemenskaper där man passar och där man delar tron med likasinnade eller en grupp där man både kan ge och få av det man är bra på och behöver. Det är inte mysfaktor jag syftar på utan att varje människas potential i Kristus skall förverkligas

Sedan är det ju detta med accountability när det gäller kunskap och kerativitet. Faran finns att man som "lonewolf" drar iväg med sina egna ideer och tolkningar och det resulterar i slutändan inte till särskilt mycket bra. Kan även sluta illa.

Alla har gåvor och egenskaper och Gud vill att det skall användas,men givetvis i harmoni med Guds rike.

Intressant att du gör en koppling mellan humanism och kristen tro. Den som är pånyttfödd vet att det mest förrädiska är sådant som "nästan "liknar kristen grund och verkar vara bra,men är något helt annat

Det är bara ur ett sekulärt och allmänmänskilgt perspektiv som kristen tro och humanism tjänar samma syften.

Våga var så"trångsynt" att se att det är bara ett liv i Kristus som räddar till slut . Även om det intye ser ut så idag ,så kan kartan och verkligheten se väldigt annorlunda ut när antikrists rike och makt breder ut sig ännu mera. Det är då skulle jag tro ,då det visar sig varför det är avgörande att gå med Jesus,för alternativet kommer att se väldigt bra ut.

Att gå med Jesus innebär att man lägger ned sin egen vilja. Jag är precis likadan som de flesta att man egentligen vill göra sin egen grej,men Gud formar den som säger ja och det innebär inte att man är from och kyrklig utan Jesu efterföljare kommer från alla walks of life och är heller inget för bara mjukisar.

Gud vill ha en relation med alla och det finns plats för alla bland hans folk. Krigare,tänkare och alla möjliga

Välsigne dig,och hoppas du tänker över detta med gemenskap. Be över detta kanske är en bra ide

Svara -   - 9/2-18 20:44 -


Peter Hall

Våga var så "trångsynt" att se att det är bara ett liv i Kristus som räddar till slut.

Jag lever med Kristus i mig, men det du menar med "räddar till slut", där går våra åsikter isär. Jag själv har alltså inget att förlora, eftersom jag har tagit emot Kristus i mitt hjärta, men jag ruvar därför inte svartsjukt över mitt hopp till Gud, att evigt liv endast skulle gälla "frälsta själar". Det heter ju: " De övriga döda blevo icke "levande", förrän de tusen åren hade gått till ända. Upp.20:5 Att då låta de döda bli levande, för att i samma stund upplysa dem om, att helvetet blir deras eviga öde är för mig otänkbart. Notera att det sägs "bliva levande" och inte "åter bliva levande". Häri ligger en stor hemlighet.

Att bli "frälst" är en gräddfil till Himmelriket, för alla som arbetar och är betungade. Matt.11:28-30 Som jag har förstått det, så säger Skriften, att de flesta människorna till slut skall bli räddade och få det eviga livet i Guds rike på jorden. Vem skall annars Kristi regering styra över?

Jesus sade inget om detta, när han ville uppenbara sanningen för människorna. Hans primära uppgift var ju, att samla medarbetare till sin himmelska regering. Det hade inte gagnat hans syfte, om han hade avslöjat, att de flesta som lever när han återkommer, skulle få samma lön som de första lärljungarna, nämligen evigt liv.

Hela tiden har apostlarna betonat, att tiden är nära. Ja, om de tyckte tvåtusen år inte var så mycket att orda om, ja då kan man tro något sådant.

Väsigne dig också, Tomas

Svara -   - 10/2-18 11:18 -


Tomas N

Jag vet inte vem du syftar på som "svartsjukt ruvar över sin frälsning" Att ge som gåva det vi fått som gåva tycker jag mig se hos de flest kristna.

Några utvikningar från de förra inläggen som jag tänker på och som är mänskliga och inte ovanliga.

Skepticsism och kallnad kärlek och ev bitterhet mot kristna och kyrkan behöver göras upp med.Annars bär vi med oss andligt bagage som ställer till det. Bitterhet och uppror är andemakter som kan leda oss till falsk religion.

Man behöver Helige ande för att förstå bibeln och man behöver ha ett praktiskt andligt liv där gemensam bön och tillbedjan ingår. Då blir grunderna i Guds rike verkliga och först då kan vi egentligen förstå de svårare bitarna i ändestiden och det profetiska.

Att köra sitt eget race kan antingen i grunden eller längre fram bero på utanförskap eller pride/spiritual pride. Vi har inte råd i den andliga striden att missa på dessa grundläggande saker.

Vad gäller Gudstjänst så kan man säkert skala bort mycket eller göra på annat sätt,men gemensam bön,tillbedjan och delande av ordet/skriften har gjorts i alla tider och är en viktig del i livet som kristen.

Ärlighet är en väldigt viktig sak som människa och inför Gud. Vilket borde leda till att man ärligt söker förstå Bibeln och Guds rike och sedan väljer att kalla sig kriste,skeptiker eller delvis kristen/agnostiker. I Guds ögon finns bara två kategorier,men de som är någonstans i närheten av Gud borde respektera Gud och tacka för den frihet vi har fått. Mot slutet av vår tid eller allas tid kommer man behöva välja sida.

Det är bibliskt att en del börjar bra,tror och sedan faller ifrån. Många bibelställen talar om vikten vid att hålla fast till slutet. Det är en stor frälsning och segerkrans vi talar om och vi uppmanas att heja på varandra liksom en del som gått före hejar på oss. Men man skall inte vara bedragen om att allt är klart bara för att handpenningen är betald.

Man behöver alltså inte göra något mera än det som man fick som gåva vid början av trons vandring,men det handlar om att stå emot alla de frestelser och prövningar som livet innehåller

Svara -   - 10/2-18 17:13 -


Peter Hall

Beträffande mitt påstående, att "svartsjukt ruva över sin frälsning", så har jag hittills inte träffat på någon troende kristen, som kunnat förmå sig att erkänna, att Gud till slut skall förbarma sig över de allra flesta av oss människor, troende som otroende. Kristna tror i de flesta fall, att det är endast de, som skall få gåvan evigt liv.

Eftersom han slutligen skall förbarma sig över det judiska folket, vilket företräde skulle de ha framför de övriga folken, som inte heller har bekännt Jesus Kristus som sin Herre? Rom.11:32 Upp.21:26

Svara -   - 11/2-18 15:35 -


AnnMarie

Peter Hall

Amen säger jag till ditt inlägg!Du har fattat ett och annat!

Svara -   - 11/2-18 16:39 -


J.J.

Det både du Peter och AnnMarie säger är inte bibliskt. Det första jag tänkte (och detta är inte sagt av elakhet utan med ett sorgset hjärta ) är att en blind leder en blind. Dessa irrläror och andra som t ex preterismen snärjer fler och fler och det är djupt beklagligt. Det är inte sund kristen tro, utan kättersk.

×××××××

Universalism (att alla människor kommer att bli räddade till slut) strider direkt mot vad Bibeln lär. Många människor anklagar kristna för att vara intoleranta, trångsynta och "exklusiva", MEN det är viktigt att komma ihåg att det är Kristi ord som säger att; frälsta kommer att vara för evigt i himmelen tillsamman med Gud, emedan de ofrälsta kommer att spendera evigheten i helvetet.

Det är inte kristna som påstår att de som inte tar emot Jesus, Guds Son, som sin Frälsare, går evigt förlorade. Det är Gud själv som säger det! Kristna utvecklade inte dessa idéer på egen hand; Kristna säger helt enkelt vad Herren redan har sagt. Människor väljer att avvisa budskapet eftersom de inte vill göra upp med sin synd, omvända sig och erkänna att de behöver Herren för att bli räddade. Att påstå att de som avvisar Guds frälsning genom Hans Son (Jesus Kristus) kommer att bli räddade är att förminska Guds helighet och rättvisa och förneka behovet av Jesu offer för vår räkning.

Först av allt är Bibeln tydlig med att ofrälsta människorna kommer att spendera evigheten i helvetet. Jesu egna ord understryker att tiden som de frälsta (räddade) spenderar i himmelen, kommer att vara exakt lika lång för de ofrälsta i helvetet; d.v.s. för evigt.

Matteus 25:46 säger:

"Och dessa [de ofrälsta] skall gå bort till evigt straff, men de rättfärdiga till evigt liv."

Enligt den här versen är straffet för de ofrälsta lika evigt som nåden för de rättfärdiga. Vissa tror att de som är i helvetet så småningom upphör att existera, men Herren själv bekräftar att det kommer att vara för evigt. Matteus 25:41 och Markus 9:44 beskriver helvetet som "evig eld" och "elden som aldrig släcks".

Många tror numera att "alla vägar, alla religioner" leder till himlen, eller så tror de att Gud är så full av kärlek och barmhärtighet att han tillåter att alla människor kommer till himmelen. Gud är verkligen full av kärlek och barmhärtighet; Det var dessa egenskaper som gjorde att Gud skickade sin Son, Jesus Kristus, till jorden för att dö på korset för oss. Jesus Kristus är den ENDA, exklusiva, dörren som leder till en evighet i himlen. Ty det står skrivet:

"Hos ingen annan (alltså ENDAST hos Jesus) finns frälsningen. Inte heller finns det under himlen något annat namn, som givits åt människor, genom vilket vi blir frälsta." Apg 4:12

"Ty Gud är en, och en är medlare mellan Gud och människor, en människa, Kristus Jesus, (...) 1 Tim 2:5

I Johannes 14:6 säger Jesus:

"Jag är vägen och sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig."

"Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv." Joh 3:16

Om vi ​​väljer att avvisa Guds Son, uppfyller vi inte kraven på frälsning (Joh 3:16, 18, 36).

Med bibelverser som dessa, är det tydligt att tron på universalism är totalt obibliskt. Det är ett annat evangelium och gör Herren Jesus Kristus till en lögnare.

Svara -   - 11/2-18 18:26 -


Tomas N

Svar till Peter Hall.

@Peter

Du sätter en felaktig stämpel och tolkning av den vanliga och normala förhållningen som kristna har till prognosen om hur det skall gå i slutet.

Det är inte svartsjuka eller egoism dom leder oss till att vara förvissa oss om vår frälsning,men lika mycket verka för att andra skall nå dit också. Vi vet att inte alla skall räddas,men lämnar det åt Gud. Så länge som man inte tror på några 144 tusen ,så är himmelriket öppet för alla som vill och håller ut till slutet.

Bibelläsning och förståelse måste alltid göras efter summan av många texter och främst nya testamentet. Man kan snickra ihop vilka galenskaper som helst baserat på en enstaka text. Särskilt om den tolkas snett och inte i sitt sammanhang

Det finns ingen ärlig troende kristen som tror på en universiell frälsning.. Det måste vara en agnostisk eller newage teologi. Att försöka bygga på en likafullt tvivelaktig"sanning" som en nationell frälösning av Israel hjälper inte heller

Om du vägrar tro på den grundläggande bibliska tron,så tycker jag du skall fråga dig själv eller Gud var själva roten till detta ligger och börja där .

Svara -   - 11/2-18 21:00 -


Peter Hall

Svar till J.J..

Mycket bra skrivet, kära syster. Du har exakt redogjort för hur den kristne i allmänhet uppfattar situationen.

Nu bör vi förstå, vad som egentligen ligger i ordet frälsning eller räddning. Att bli frälst är att få komma in i Guds vila. Den som tror kommer inte under någon dom. De som inte i sitt jordeliv har bekänt Jesus kommer däremot att få en rättvis dom. Om det endast finns två altenativ för människan, himmel eller helvete, så hade knappast en sådan anordning som Kristi domstol varit nödvändig. 2Kor.5:10

Där döms man för de gärningar man gjorde, när man levde på jorden. Människor har gjort både onda och goda saker. En världslig domstol tar inte hänsyn till den åtalades goda gärningar, utan domen baseras på de onda gärningar han har gjort sig skyldig till. En jordisk domstol lägger inte goda gärningar i den ena vågskålen och de onda i den andra. Kristi domstol torde däremot väga samman alla gärningar och den anklagade får då den lön som tillfaller honom. Rom.4:4

Eftersom Gud är långmodig mot oss människor, så har han låtit världen födas på nytt. Matt.19:28

Antag att för omkring tusen år sedan, så kom den stund, då alla som var i gravarna skulle höra hans röst och gå ut ur dem: de som hade gjort vad gott var skulle uppstå till liv och de som hade gjort vad ont var skulle uppstå till dom. Joh.5:27-29

Jämför Hes.37:12-14, så förstår man hur världens födelse kan ha gått till. Israels folk har ju "blivit hämtat upp ur sina gravar".

"Saliga äro de döda som dö i Herren härefter. Ja,säger Anden, de skola få vila sig från sitt arbete, ty deras gärningar följa dem´" Upp14:13

Lägg märke till att skriften säger, att det är de döda som dör i Herren härefter. Jesus kallade människor på sin tid för "döda" även om de till synes var vid liv. Detta gjorde han, för han visste att de inte hade kommit till tro och blivit levande.

"De döda" torde således vara sådana människor som kommit ut ur gravarna, fötts på nytt och dött i tron på sin frälsare. Detta bör ha pågått kontinuerligt under de senaste tusen åren. Om detta resonemang håller, så lever de på jorden idag, som levt tidigare.

Om de frälsta skall få vila sig från sina arbeten, så måste de ofrälsta få fortsätta arbeta. Förbannelsen som Gud uttalade gäller fortfarande för de flesta: "I ditt anletes svett skall du äta ditt bröd till dess du vänder åter till jorden." 1Mos.3:19

När Guds rike snart anländer till jorden, då skall ingen förbannelse vara mer. Upp.22:3

Jesus är Herre och Gud har uppväckt honom från de döda. Halleluja!

Svara -   - 12/2-18 11:05 -


Peter Hall

Svar till Tomas N.

Du sätter en felaktig stämpel och tolkning av den vanliga och normala förhållningen som kristna har till prognosen om hur det skall gå i slutet.

Var inte så säker på det, käre broder Tomas.

Vi lever inte längre på Jesu och apostlarnas tid. Historien har faktiskt avslöjat ett och annat under tidens gång och om det har gått dig spårlöst förbi, så har du inte hållit dig vaken.

Svara -   - 12/2-18 11:13 -


Tomas N

Svar till Peter Hall.

Jag har lästdin återkommande övertolkningar av Islams roll i det profetiska/ändestiden.

Jag håller inte med och tycker det är en farlig feltolkning av historiska händelser.

Jag är långtifrån okunnig om historian och är inte sovande som du säger.

Jag är osäker på hur du får ihop dina teorier,det är väldigt snurrigt om du ursäktar uttrycket. Men någon allmän frälsning hittar man inte i Bibeln. Det är varje individ för sig.

Majoriteten bland kristna tror ju att vi är i slutet av nådens och församlingens tid,men jag som amillenialist tror att den tid som nu är kommer mynna ut i vedermöda ,antikrist och Jesu återkomst och därefter slutet på denna värld.

Men jag tycker det är tröttsamt med dessa diskussioner,för så få är verkligen öppna för att tänka själv.. Det viktigaste dock är att vara redo och inte vara passiv och inte vara lurad till en lära som leder till konstigt agerande eller tänkande .

En stor allmän frälsning och att prövningarna och antikrist har passerat är en farlig tolkning . Det finns så mycket tecken idag på världsregering underprogress med dess värdegrunder och maktmedoder och islam ingår inte där,de banar endast vägen för antikrist rike genom att skrämma folk till att acceptera ett annat styre än det som nu är

Svara -   - 12/2-18 12:37 -


Peter Hall

Islam ingår inte där, de banar endast vägen för antikrists rike...

Bäste Tomas, islam har funnits i 1400 år. Antikrists välde började med de arabiska kalifaten. Väldet övertogs sedan av det turkiska Osmanska riket. Det försvann vid första världskrigets slut.

Ändå anser du, att Antikrist inte har kommit ännu. Är det så? I så fall vidhåller jag att du sover. Jag råder dig att köpa ögonsalva till att smörja dina ögon med.

Svara -   - 12/2-18 14:33 -


Tomas N

Svar till Peter Hall.

Du får fortsätta att lägga fram teorier och bevis för din uppfattning om Muhammed/islam som antikrist enligt revelation13.

Jag finner många brister i den teorin. Men jag är som sagt inte okunnig om historian om islam.Isalm stoppades och kuvades med till stora del katolska kyrkans hjälp och av katolska länder. Det var inte en erövring för att missionera utan ett imperiebygge i likhet med Romariket fast med araber som drivande i kalifaten.Efter nederlaget i Wien 1683 och när upplysningstiden och industrialismen i Europa ledde till ett försvagande tills turkarna kallades Europas sjuke man.

Sedan efter Afghanistan,Iran/Irakkrigen och särskilt Irak 91 och Balkan lyckades USA genom CIA mobilisera upp den radikala islam som vi ser idag. Givetvis har konfligterna mellan Israel och grannländerna spelat roll,men starten verkar ha varit 6 dagars kriget -68

Du kan kalla mig blind,men tjänar inget på det och det hjälper inte din trovärdighet.

Islam som hot magnifieras nu för den konflikten mellan islam och väst skall tjäna ett syfte.Det är verkligen ett hot ,men till vilken grad?

Typiskt i informationskriget är att addera lite extra på det som är sant

Jag tror som många andra att antikrist när han kommer ,skall förföra många. Den karaktären har aldrig islam haft. Dessutom kan inte profetiorna uppfyllas utan att världen är mer eller mindre ett enda globalt rike ,med världsregering. Dit är vi på väg med stormsteg,men det tar nog några decennier dit. Det beror på vilket motstånd folk gör.

Hoppas var och en använder den tid och frihet som finns att sprida Guds rike och förbereda sig på att Jesus skall komma tillbaka

Svara -   - 12/2-18 17:49 -


Peter Hall

Svar till Tomas N.

Jag tror som många andra att antikrist när han kommer, skall förföra många.

Så islam har inte förfört många? Hela mellanöstern, delar av Nordafrika och Asien är under islams välde.

Ännu finns rester av muslimska folk kvar på balkan. Spanien kastade av sig det muslimska oket efter att muslimerna med en kniptångsmanöver försökt att underkasta Europas länder. De stoppades utanför Wien, som du riktigt påpekar.

Det är inte USA som radikaliserat muslimerna. De har tvingats bekämpa dem. Att islam i våra dagar har fått ett uppvaknande beror på, att djävulen åter har kommit lös. Han har givits en sista möjlighet, att förvilla de folk som Bibeln säger skall församlas till den stundande striden. Upp.20:8

Detta sker 1400 år efter att djävulen kastades ned från himmelen. Även den gången skulle hans tid bli förkortad, annars hade inget kött kunnat frälsas. Upp.12:12

Den strid som profeteras om i Bibeln kommer vi sannolikt snart att få bevittna. Sedan ligger vägen öppen för Guds rike på jorden.

Halleluja!

Svara -   - 13/2-18 12:35 -


Din kommentar

NYTT! Ditt namn och mejladress måste godkännas innan kommentaren publiceras. Efter godkännande måste du alltid ha samma namn och mejl nästa gång du postar en kommentar, annars godkänns inte kommentaren.


Kom ihåg mig?



Hur länge har Christer Åberg varit frälst?

Högintressant klipp från apg29.nu med Christer Åberg och Reine Jonsson från närradiostudion i Nässjö pingstkyrka.

0

Läs allt!


Sanningen om Christer Åbergs synder

4

Läs allt!


Billy Grahams död profetiskt?

Av Mikael Walfridsson 

Billy Graham

Världsevangelisten Billy Graham har precis avlidit 99 år gammal, och gått hem till Herren. I förbindelse med Billy Grahams död, finns en del utombibliska profetior som kan vara intressanta att nämna. En del av dem knyter nämligen Billys bortgång, till ett snarligt uppryckande och dom.

17

Läs allt!


Gå nu till Jesus - Jag skall aldrig dö - Christer Åberg

Christer Åberg sjunger på Kanal 10 tillsammans med Lindbergarna Gå nu till Jesus och Jag skall aldrig dö!

28

Läs allt!


Det finns kraft - Lindbergarna

Lindbergarna spelar och sjunger på Kanal 10 den medryckande sången Det finns kraft! 

0

Läs allt!


Billy Graham död

Billy Graham

På Facebook kommer det nu uppgifter om att den 99-årige världsevangelisten Billy Graham är död. 

8

Läs allt!


Annons


Har du ett vittnesbörd om Jesus?

Jag kommer att starta en programserie där jag intervjuar människor som har varit med om spännande saker tillsammans med Jesus. 

4

Läs allt!


Dagens ord

Vecka 08, lördag 24 februari 2018 kl. 02:47

Jesus söker: Mattias, Mats!

Vill du bli frälst och få alla dina synder förlåtna? - Be den här bönen:

Jesus, jag tar emot dig nu och bekänner dig som min Herre och Frälsare. Jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Jag ber om förlåtelse för alla mina synder. Tack att jag nu är frälst. Tack att du har förlåtit mig och tack att jag nu är ett Guds barn. Amen.

Tog du emot Jesus i bönen här ovan?
» Ja!

Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv. - Joh 3:16


Kristna varningssidor leder till avfall

Varning för djupt vatten

Det finns osunda så kallade kristna bloggar och sajter som varnar för villfarelse men som själva leder till avfall.

103

Läs allt!


Senaste kommentarer


Muslim mördade fem kristna i Dagestan

Fem kvinnor dödade i skjutning mot rysk kyrka

Bild: samnytt.se. 

En muslimsk gärningsman ropade ”Allahu Akbar” och sköt ihjäl fem människor med jaktgevär när de lämnade en gudstjänst i en rysk-ortodox kyrka  i den muslimska ryska delrepubliken Dagestan.

52

Läs allt!


Film: Den rike mannen och Lasarus

En stark film om den sanna berättelsen av Jesus om den rike mannen som kom till dödsriket (helvetet) medan den fattige Lasarus kom till paradiset.

16

Läs allt!


Aktuellt



Apg29 har tusentals bloggartiklar! Gå vidare till fler artiklar:

NÄSTA


Artiklar Kommentarer Bönesidan Fråga Christer Kontakt | Bankkonto: 8169-5,303 725 382-4 | Swish: 070 935 66 96 | Paypal

Christer Åberg och dottern Desiré.

Denna bloggsajt är skapad och drivs av evangelisten Christer Åberg, 54 år gammal. Christer Åberg blev frälst då han tog emot Jesus som sin Herre för 34 år sedan. Bloggsajten Apg29 har funnits på nätet sedan 2001, alltså 17 år i år. Christer Åberg är en änkeman sedan 2008. Han har en dotter på 12 år, Desiré, som brukar kallas för "Dessan", och en son i himlen, Joel, som skulle ha varit 10 år om han hade levt idag. Allt detta finns att läsa om i boken Den längsta natten. Christer Åberg drivs av att förkunna om Jesus och hur man blir frälst. Det är därför som denna bloggsajt finns till.

Sedan 23:42 2013-08-16 har det varit 375 823 473 sidvisningar på Apg29!

Apg29 har just nu 16 333 bloggartiklar, 79 795 kommentarer och 53 085 bönämnen.

Varsågod! Du får kopiera mina artiklar och publicera på din egen blogg eller hemsida om du länkar till sidan du har hämtat det!

Apg29 använder cookies. Cookies är en liten fil som lagras i din dator. Detta går att stänga av i din webbläsare.

MediaCreeper

Besök också Apg29 på:

Facebook | Twitter | Youtube | Vimeo | Instagram | Gab

TA EMOT JESUS!

↑ Upp