Language

Apg29.Nu

Christer Åberg | TV | Bönesidan | Läsarmejl | Skriv | Media | Info | Sök
REKLAM:
Himlen TV7

Jesu återkomst i 1 och 2 Tessalonikerbrevet

Redan i första kapitlet där Paulus nämner grundläggande läror som den helige Ande eller församlingens omvändelse , så nämner han samtidigt det som ska vara församlingens hopp och förväntning, nämligen Jesu återkomst.

Raketuppskjutning.

För det första är uppryckelsen en viktig lära som borde vara en självklar del av församlingens fundament och förkunnelse. Det är också en händelse som är separat och skild i förhållande till Jesu synliga komma till jorden, och i stället en beskrivning av Herren som stiger ner från himlen för att hämta och rycka sin församling till sig. Uppryckelsen är också en återförening av våra nära och kära, som samtidigt med uppryckelsen uppstår från de döda.


Av Mikael Walfridsson
lördag, 12 oktober 2019 00:37
Gästblogg

Tillsammans med 1 Kor 15, så är Paulus brev till församlingen i Tessalonika några av de brev som allra bäst beskriver Jesu återkomst. Breven besvarar bland annat frågor som vad uppryckelsen är, och när den sker.

Det här är en genomgång av Paulus två brev som ger oss en förståelse för ändetiden, och förhållandet mellan Jesu Kristi dag som också är uppryckelsens dag, och Herrens dag som är Jesu komma till doms för den här världen. Breven uppmuntrar oss samtidigt att leva i en ständig förväntning till Jesu återkomst, och ger oss starka och tydliga löften om att bli bevarad från Guds vrede.

Bakgrund för breven

Paulus skrev dessa brev väldigt kort tid efter att han hade grundat församlingen i Tessalonika. På sin andra missionsresa kom Paulus till staden, där en församling grundades (Apg 17:1).

Через опір Євангелія стає Павлу довелося бігти, і він пише листи, щоб заохотити паству, коли Тімоті почув про їх наполегливості, віри і любові.

Екстаз - важлива доктрина

Багато людей відкидають піднесення в якості важливого вчення або навчання. Деякі християни заперечують це просто, або означає, що це слід розуміти тільки символічно або метафорично. Інші вважають, що піднесення є тільки правом, але воно затьмарене більш важливими доктринами, таких як Трійця або хрещення.

Звідти, Павло заснував збори і, поки він не пише ці листи, це близько 6-12 місяців. Так що, іншими словами, дуже молода конгрегація, що Павло пише. Але навіть якщо б ці люди були досить новими в вірі, прихований або опущений Павла не вчити чи говорити про повернення Ісуса.

Уже в першому розділі, де Павло згадує основні вчення Святого Духа (вірш 5) або каяття Асамблеї (вірш 9), так що в той час як він каже про це, щоб бути суспільство надії та очікування, а саме повернення Ісуса (ст 10).

Народжений під час переслідування

Церква в Солуні народився і жив в постійному переслідуванні за їх віру. Вони відчули те ж саме переслідування з боку євреїв, що Ісус і пророки раніше відчували (V14).

Breven är en uppmuntran till församlingen att fortsätta att vandra i tron och i deras uthållighet i Herren. Under svår förföljelse och lidande tog de emot evangeliet, och hade omvänt sig från sina avgudar. Nu var de överlåtna Herren och tjänade den enda och sanne Guden.

Vad är uppryckelsen?

Om man ska förklara och beskriva vad uppryckelsen är, finns det många sidor och facetter av den man kan nämna:

För det första är uppryckelsen en viktig lära som borde vara en självklar del av församlingens fundament och förkunnelse. Det är också en händelse som är separat och skild i förhållande till Jesu synliga komma till jorden, och i stället en beskrivning av Herren som stiger ner från himlen för att hämta och rycka sin församling till sig. Uppryckelsen är också en återförening av våra nära och kära, som samtidigt med uppryckelsen uppstår från de döda.

Det finns inga förutgående löften kring uppryckelsen av församlingen som betyder att den är ”imminent” eller närstående. Det gör att församlingen ska leva i en ständig förväntning till Herrens återkomst, och det att Jesus snart ska hämta oss hem. Samtidigt beskrivs den som föregående och i samma andedrag som vedermödans tid, som betyder att den är en del av den process som inleder och startar Herrens dag eller vedermödans tid. En tid som Herren ger församlingen löfte om att inte vara en del av.

Uppryckelsen – Harpazo

1 Солунян 4: 16-17 - Бо, коли гучний команди, голос Архангела і трубі Божої, Сам Господь зійде з неба. І тільки мертві у Христі воскреснуть. Потім ми, що живемо й зостались, будуть захоплені (Харпаз) в хмарах разом з ними, щоб зустріти Господа в повітрі. І так ми будемо завжди з Господом.

Термін «Замилування» походить від цього вірш з Біблії в перекладі з грецького слова «Харпаз», щоб «бути наздогнала.» Це слово «Харпаз» лише згадується 13 разів в NT і використовується тільки в 1 Солунян 4 в зв'язку з захватом зборів.

”Harpazo” (har-pad-zo) är grekiska och betyder ”föra bort”, taga eller greppa hastigt. Harpazo blev till det Latinska ordet ”raptus”, som i sin tur blev till det engelska ordet ”rapture”. I Sverige har vi översatt begreppet ”the rapture” med uppryckelsen.

Det är intressant att se hur ordet används och blir beskrivet i NT för det ger oss inblick i ordets betydelse, och en förståelse för det ögonblick församlingen blir uppryckt till Herren för att möta honom i rymden. Vi möter ordet harpazo både i förbindelse med Jesus, Paulus, Filippus, Johannes döparen och Jesu löften till hans barn.

Paulus

2 Kor 12:2 – Jag vet om en man i Kristus som för fjorton år sedan blev uppryckt (Harpazo) ända till tredje himlen – om han var i kroppen eller utanför kroppen vet jag inte.

Paulus blev uppryckt till himlen där han blev delaktig i Guds hemligheter. Samma ord Harpazo blir också använt om Jesus i Uppenbarelseboken för att beskriva Kristi himmelfärd efter uppståndelsen

Kristi himmelsefärd

Upp 12:5 – Och hon födde ett barn, en son, som skall styra alla folk med järnspira, och hennes barn blev uppryckt (Harpazo) till Gud och hans tron.

Johannes Döparen

Matt 11:12 – Och från Johannes Döparens dagar ända till nu är himmelriket utsatt för våld, och våldsmän förtrycker (Harpazo)det.

I förbindelse med Johannes döparens tjänst blir ordet Harpazo också använt. När Jesus satt i fängelse talar han bildligt talat om Johannes i förbindelse med (god) våld och våldsmän som förtrycker himlen. (take it by force eng. översättning) Att genomföra något med våld/kraft är en innebörd av ordet Harpazo.

Коли Господь прийде, щоб зібрати свої людина, він викраде Асамблею з силою.

Філіп євангеліст

Діяння 8:39 - Коли вони вийшли з води, не відірвали (Харпаз) Пан геть Філіп, і євнух не бачив його більше, але продовжували свій шлях, радіючи.

Філіп був через ангел був покликаний Господом, щоб йти по дорозі, яка йде з Єрусалиму в Газу. Де Філіп потрапляє ефіопського євнуха, який Філіп, проповідуючи Євангеліє. Коли Філіп повністю завершили свою місію, проповідуючи Євангеліє і хрестив євнуха, Філіп отримує віднесена Господа в інше місце на землі.

Щоб бути захоплений іншими словами, щоб стати переїхав в більш високому служінні Господу, або земне або небесне.

Ніхто не може вирвати вас з руки Господньої

John 10: 28-29 - Я даю їм життя вічне, і вони ніколи не загинуть, і ніхто їх не вихопить (Харпаз) із Моєї руки. Що мій батько дав мені більше всіх, і ніхто не може викрасти (Харпаз) їх з руки Отця Мого.

Це дивовижний уривок, який показує серце пастуха за вівцями. Він знає нас, ми слухаємо його голос і слідувати за ним. Обіцянка, що він дає нам, що ніхто не повинен бути в стані «схопити» нас від руки його. Батько дав Синові не красти.

Це дає нам безпеку порятунку і впевненість, що ніщо не може відлучити нас від любові Божої в Ісусі. Сатана або обставини, іншими словами, їх не вихопить нас від нього.

Rapture пов'язана

1 Солунян 4:15 - ми вам кажемо словом Господнім, що ми, що живемо й зостались, до пришестя Господнього, ми не попередимо сплять

1 Tess 1:10 – Och vänta på hans Son från himlen, honom som Gud har uppväckt från de döda, Jesus som har frälst oss från den kommande vredesdomen.

En av den allra viktigaste delen av uppryckelsen är att den är ”Imminent”, som betyder att den är närstående, och något som man kan förvänta kan ske när som helst.

Uppryckelsen är med andra ord en teckenlös tillkommelse, och det finns med andra ord inga profetiska tecken som ska föregå uppryckelsen, eller något som församlingen ska vara uppmärksam på ska ske innan det att denna händelse kan äga rum.

Paulus använder ordet ”vi” när han nämner dem som lever och är kvar till Herrens ankomst, vilket talar för att uppryckelsen i princip redan kunde hända på Paulus tid.

Jak 5:8 – Var också ni tåliga och styrk era hjärtan, ty Herrens ankomst är nära

Reda på Paulus tid var Herrens återkomst nära, och han uppmuntrar församlingen att leva i en ständig förväntan till Jesus från himlen.

När vi talar tolkar den tid vi som vi lever i, och tror att vi är den generation som kommer att uppleva att Herrens kommer tillbaka, är det för att vi jämför profetiska tecken med vedermödans tid. På grund av tidens tecken kan vi se att Herrens dag närmar sig, och att födslovåndorna tilltar. Det är med andra ord inre och yttre tecken som pekar på att den 70:e och den sista årsveckan närmar sig, och därmed också uppryckelsen av församlingen.

Förväntningens frukter

När vi lever i en daglig förväntan till att Herren ska komma tillbaka skapar det både en förväntningens glädje och en längtan efter hans tillkommelse.

Очікування робить наречена готується, і жити святим життям, і призначив на його наступною нареченою. Він також створює потребу в втрачене людство, яке Господь хоче досягти своєї любові і рятівної силі. Він робить це хороший господар і матеріал означають менше по відношенню до духовної реальності, що тисячі людей відчувають кожен день, коли вони йдуть у вічність без Бога і без надії.

У той же період, в кінці 1800-х років, коли Господь знову підняв навчання пов'язаної екстазу, світ пережив один з сьогодні в історії найбільших місіонерських і євангелізації раз. Одночасно з пророчим словом стало живими, спалював євангельський вогонь по всій земній кулі.

***

Breven till församlingen i Tessalonika är Paulus eskatologiska brev. Vi kan därför förvänta att Paulus både undervisar och nämner avgörande händelser som uppryckelsen, Antikrist framträdan och vedermödans tid.

2 Tessalonikerbrevet är samtidigt ett av de mest omdiskuterade brev i NT, i förhållande till tidspunkt för uppryckande av Guds församling.

En föredömlig församling

På många sätt var församlingen ett föredöme för andra troende (1 Tess 1:8). Det var en församling som levde i en konstant förväntning till Herren återkomst. Dom hade omvänt sig från avgudarna, och väntade nu på Jesus uppenbarelse från himlen (1 Tess 1:10).

У своєму першому листі, що Павло закликає Асамблею продовжувати виконувати свою роботу і жити нормальним життям, в той же час, що вони чекають від Господа (4: 11-12). Він втішає їх також говорять нам, що ми знову побачимо близькі, які вже пішли додому перед нами, коли мертві виникають одночасно із захватом живих.

Другий лист Павла

другий лист Павла написано приблизно шість місяців пізніше, ніж перший. Він пише до церкви для того, щоб виправити і виправити помилкові чутки і помилкові вчення, які вкорінені в Асамблеї.

Громада була налякана і заплутатися щодо дня Господнього, і domstid, які прийдуть по всьому світу. Неправдиві чутки і нібито лист від Павла, думали тепер конгрегацію, що вони були вже всередині цієї domstid, який також Скорбота.

Це було щось, що Павло чітко пояснив, як усно, так і через його перше послання до Солунян. Тому він пише цей лист, щоб уточнити і виправити ці непорозуміння.

день Господа, Бог гнів і від'їзд Асамблеї

У другому есхатологічному посланні Павла до Солунян особливо чотири області, які я хотів би написати і зосередитися на тому, хто є днем ​​Господнім, Божий гнів (Орг), Той, хто замовчує, і слово «apostasia», що може означати відхід або від'їзд (Rapture) ,

Нарешті, ми розглянемо трохи особливо на 2-е Солунян 2:13, після того, як при найближчому розгляді це дивовижний вірш, який говорить як підтверджує і підсумовує вчення Павла до Асамблеї на захопленні до скорботи.

день Господній

2 Tess 2: 1-2 - När det gäller vår Herre Jesu Kristi ankomst och hur vi skall samlas hos honom, ber vi er, bröder, att inte så plötsligt tappa fattningen och bli skrämda, vare sig av någon ande eller av något ord eller brev, som påstås komma från oss och som går ut på att Herrens dag har kommit.

1 Thess 5:2 - Om tider och stunder, bröder, behöver vi inte skriva till er. Ni vet själva mycket väl att Herrens dag kommer som en tjuv om natten. När folk säger: "Fred och trygghet", då drabbas de av undergång lika plötsligt som smärtan kommer över en kvinna som skall föda, och de slipper inte undan. Men ni, bröder, lever inte i mörker, så att den dagen kan överraska er som en tjuv.

För det första är det viktigt att tydliggöra vad Herrens dag egentligen är. Många människor förbinder och refererar till Herrens dag som en begränsad och enskild dag på 24 timmar som utspelar sig i slutet av vedermödan vid Jesu synliga återkomst. Därmed menar man att HERRENS dag och uppryckelsen är synonym och går ut på ett.

Den troligtvis mest citerade versen är just från 1 Thess 5:2 som nämner uppryckelsen i förbindelse med Herrens dag. I och med att Herrens dag på samma sätt som Jesu återkomst kommer som en ”tjuv om natten” så förbinder man ofta ihop dessa två händelser.

Men en genomgång av några bibelverser som omtalar Herrens dag visar att det inte endast refererar till en enskild dag, men till en tidsperiod av dom som både omfattar vedermödan, Jesu synliga återkomst och tusenårsriket.

Joel 2: 11-20 – Herrens dag inkluderar en attack från fienden från norr, som många menar är samma attack vi ser i Hes 38-39. Många menar att GOG/Magog kriget sker i den första delen av vedermödan.

Joel 3:4 – Här är Herrens dag knutet till Jesu synliga återkomst och hans dom över nationerna.

2 Pet 3: 10-23 – Här kan Herrens dag inte referera till Jesu synliga återkomst, då vi vet att den dagen då himlakroppar ska upplösas och vi får nya himlar och en ny jord först sker efter 1000 års riket på jorden.

Som en tjuv om natten

Paulus beskriver Herrens dag som en händelse som kommer överraskande, och som en tjuv om natten. När den här världen inte förväntar det, så kommer den lika plötsligt och på samma sätt som när en kvinna som får födslovånda och uppenbarar sig för den här världen.

Павло підтверджує опис Біблії в день Господній, і говорити собі про це як час руйнування і болю. Пізніше в 1 Th 5: 9, Павло вживає слово «гнів судження» (orway) суммирующий і є синонімом часу.

Сьогодні Ісус Христос

Филип'ян 1: 6 - Я впевнений, що той, хто почав хорошу роботу в вас також повинен завершити його до дня Ісуса Христа.

День Господній розкриває тому гнів і domstid, який буде йти по землі протягом періоду часу від захвату (початок) Скорбота і тисячоліття. Коли ми говоримо про захоплення зборів, що ні день Господній, а скоріше ім'я Ісуса Христа сьогодні.

Сьогодні Ісус Христос не згадується в Старому Завіті, так як він має з реальною секрет, щоб зробити, а саме, правда церкви NT і вознесіння слави.

одкровення NT

Jesu Kristi dag är därför enbart en NT- uppenbarelse. Herrens dag är inte bara en GT uppenbarelse, men domens tid över folken är mer detaljerad i NT och speciellt beskriven i Upp kap 6-19. ”Herrens dag” angår jorden och människorna på jorden medan Jesu Kristi dag angår NT församlingens uppryckelse och dens framställning inför Fadern i det himmelska.

När det gäller Jesu Kristi dag så är det en benämnelse på den dag då Jesus ska komma på skyarna för att hämta sin fulltaliga församling till sig.

Betydningen av denna vers är att den helige Ande, som på pingstdagen börjades sitt verk med att utvälja ett himmelskt folk, kommer att fullföra och göra detta folk fulltalig intill Jesu Kristi dag, d.v.s. intill att Jesus kommer för att hämta hem sin församling till de himmelska boningarna – som alltså sker före Herrens dag.

Bevarad från Herrens vrede (orgé)

1 Солунян 1: 9-10 - The вони говорять про те, як ми отримали від вас і як ви навернулись до Бога від ідолів, щоб служити живому й правдивому Богові і з неба очікувати Сина Його, що Бог воскресив з мертвих, Ісуса, який врятував нас від (ек) гніву (огр).

1 Солунян 5: 9 - Бог нас не призначив страждати гнів (Орг), але щоб спасіння одержали Господом нашим Ісусом Христа

Одним з попереднього TRIB доктрини важливого аргументу для вознесіння зборів до скорботи, в тому, що Ісус врятував і врятував свою церкву від гніву. (Eng. Wrath прийти).

Грецьке слово в оригінальному тексті гніву Орж, і англійська сенс «вказує на те, лють, пристрасть і покарання. Так що цей час, коли гнів і покарання Боже буде виливатися на цій землі.

Ett genomgående tema

Både dessa bibelverser och något som är ett genomgående tema i NT är att församlingen inte är bestämd att drabbas av denna vrede, men i stället att bli räddad och bevarad från den.

Ordet ”från” (ek) betyder inte igenom, men i stället att distansera sig från någon eller något bokstavligt talat. Jesus använder samma ord när han undervisar om att ”ta bort bjälken i egna ögat” i Matt 7:5. Bjälken eller splinten blir alltså fysiskt bortagen bort ifrån, och är inte längre en del av ögat.

Om vi har dessa löften att bli borttagen och bevarad från Guds vrede, hur kan då församlingen vara närvarande under vedermödans tid?

Frälsta från vredesdomen

Upp 6: 15-017 - Kungarna på jorden, stormännen och härförarna, de rika och de mäktiga, alla slavar och fria, gömde sig i hålor och bland bergsklyftor, och de sade till bergen och klipporna: "Fall över oss och göm oss för hans ansikte som sitter på tronen och för Lammets vrede (orgé). Ty deras vredes stora dag har kommit (aorist), och vem kan då bestå?

Första gånge vi möter detta ord vrede (orge) i Uppenbarelseboken är vid sjätte sigillet. Verbet ”har kommit” är ett verb (Aorist) som betyder och visar på något som redan har funnits till tidigare, men som nu konstateras finnas till vid sjätte sigillet.

När man ser tillbaka på de tidigare sigill som har varit före det sjätte, är det heller inte svårt att se att denna vrede också har genomsyrat de första fem sigillen, som bland annat har resulterat i globala krig, ekonomisk hyperinflation, hungersnöd och virus utbrott, som har orsakat att en fjärdedel av jordens befolkning har omkommit.

Avslutningen på vreden

Upp 15:1 - Och jag såg ett annat stort och underbart tecken i himlen: sju änglar med sju plågor, de sista, ty med dem når Guds vrede sin fullbordan

Många tror att denna vrede som är en del av Guds vredesskålar först uppträder i slutet av Uppenbarelseboken, men bibeln är tydlig att med de sista sju plågorna avslutar och inte är början av Guds vrede. (Upp 15:1)

До 19:15 - Господарі небесні слідували за Ним на білих конях, і вони були одягнені в білий, чистий лляної тканини. І з уст Його виходив гострий меч, щоб ним бити народи с, і він буде пасти їх жезлом залізним, і він зневажає Бога, Всемогутнього, люті і гніву (огр) чавило

В кінці скорботи завершено гнів Божий, і ми стикаємося з його в останній раз, коли Ісус приходить, щоб перемогти і здобути перемогу над своїми ворогами в Армагеддоні.

Якщо церква має обітницю зберігаються від цього domstid від початку до кінця, так що цілком очевидно, що Церква не може залишатися на землі, коли перша печатка зламана. Павло підтверджує це пізніше в 2 Солунян, де він вчить про події, які повинні відбутися перші до цього domstid буде над землею.

Filadelfia збори

Upp 3:10 – Eftersom du har bevarat mitt ord om uthållighet, skall jag bevara dig och rädda dig ur prövningens stund, som skall komma över hela världen och sätta dess invånare på prov.

Ett liknande löfte som gavs till församlingen i Tessalonika, fick också församlingen i Filadelfia i Uppenbarelseboken.

För att dom hade bevarat Herrens ord om uthållighet, skulle Herren bevara församlingen ur (ek, out from) prövningens stund som skulle komma över jorden. Ordet ”från” (ek) är samma ord som 1 Tess 1:10 använder, och som visar att församlingen ska vara uttagen från, och distanserad från prövelsens stund.

Det löfte som Herren ger församlingen i Filadelfia begränsar inte heller enbart denna tid till Guds vrede, men lovar församlingen att bli bevarad från hela prövningens stund som ska komma över jorden.

Apostasia – Avfall eller avgång

2 Tess 2: 3 - Låt ingen bedra er på något sätt. Ty först måste avfallet komma och laglöshetens människa, fördärvets son, öppet träda fram

Paulus undervisar församlingen om en viktig och avgörande tes, nämligen det att församlingen inte kunde förvänta att Herrens dag (vedermödan) skulle komma, innan tre avgörande händelser skulle ske:

Avfallet (Apostasia) måste komma, den som håller tillbaka måste träda till sida, och laglösthetens människa (Antikrist) måste öppet träda fram (Upp 6:1)

Betydelsen av ordet Apostasia

Слово в перекладі з грецької перекладається відходів, зрада і бунт слово «apostasia». Іменник «apostasia» походить від дієслова «afistämi», чиї huvudbetydning є «переміщення» або «перемістити щось з одного місця в інше.» Це слово використовується зокрема, в зв'язку з будь-яким переміщенням з одного місця в інше, або якщо він йде або відрізняється від кого-то.

Ми знаходимо слово apostasia лише двічі в NT, де інший знаходиться в Діяннях 21:21, де говориться про «відмовитися від Мойсея» або відступу від Мойсея. У той час як іменник apostasia рідко в NT, є дієслово afistämi, що слово походить п'ятнадцять разів. Тільки в трьох випадках мова йде про релігійне відступництво. (1 Tim.1, Євр 3:12 і 2 Тим 2: 9).

В інших дванадцяти випадках робить afistämi «відійти від", будь то чоловік (Луки 4:13; Дії 12:10), від неправди (2 Тимофія 2:19),, з храму (Луки 2:37) або з тіла (2 Кор 12: 8).

перші переклади

В англійській Біблії, що підсилюється Біблія, є виноска: «Можливе надання apostasia льоду: Виїзд (церква).

Перші сім англійських перекладів з ваших 1394 - 1608, все було переведено словом «виліт» (Виліт), спрямовані на захопленні. Як це, що версії короля Джеймса, як один з перших перекладів використовують слово відходи замість вильоту?

Apostasia історичний розвиток

1576 прийшов католицький переклад на англійську мову, також званий «Реймс Біблії». Це був перший переклад, який використовував слово відходів замість вильоту (від'їзду).

Kotolikerna använde denna översättning för att peka på det ”avfall” som föregick på 1500 talet genom reformationen.

Omvänt år 1611 när King James Bible utkom ändrade översättarna de tidligare översättningar från departure till avfall för att peka på den katolska kyrkan och dess lära som det stora avfallet. Det var alltså inte studier eller betydelse av ordet apostasia som avgjorde detta, men som användelse mot den katolska kyrkans lära.

Uppryckelsen - en bestämd händelse

Vad menar egentligen Paulus när han undervisar om en bestämd händelse som ska ske precis före vedermödan?

Grekiska apostasia har nämligen en bestämd artikel (något som grekiska ord normal inte har) som gör att Paulus pekar på en särskild bestämd händelse, och inte något som sker över längre tid.

Багато писання кажуть і свідчать про відступництво в останні дні. (1 Тим 4: 1-2, 2 ч 3: 1, 1 Ін 2: 1). Проблема полягає в тому, що жодна з цих писань не забезпечує підтримку для конкретних відходів або конкретної події, щоб виділити і бути ясним знаком для всіх віруючих в кінці часів. Всі уривки з Біблії, які говорять про відступництво в останні дні носить загальний характер і не вказує на конкретну подію. Як ми знаємо, це замість того, щоб відходи і повстати проти Господа всіх часів. Jude також говорить про те, що вже сталося під час апостолів. (Іуди проти 17 і далі)

Захоплення, однак, певна подія, а те, що не відбувається протягом більш тривалого періоду. Це буде унікальний символом, який показує, що в кінці часів і були зроблені висновок.

роз'яснення Павла

Samtidigt är det ett problem då inte Paulus har nämnt detta avfall i sitt första brev till församlingen.

Det andra brevet till församlingen är ett förtydligande av det som är skrivet i det första, och Jesu återkomst en händelse som var både förklarad och tydligjord för Tessalonika. Stor sett varje kapitel i dessa brev talar om Herrens återkomst och ändetidens utveckling, men nämner aldrig något om ett avfall som en viktig och enastående händelse, som ska föregå Herrens dag och Antikrists ankomst.

Det är därför mer närliggande att tro att Paulus refererar till Herrens ankomst i 1 Tess 4:17 än till ett specifikt avfall som skriften i övrigt inte nämner.

Han som håller tillbaka

2 Tess 2: 6-7 - Ni vet vad det är som nu håller honom tillbaka, så att han kan träda fram först när hans tid kommer. Redan är ju laglöshetens hemlighet verksam. Han som nu håller tillbaka måste endast först röjas ur vägen.

Vers 4-8 i samma kapitel omhandlar Antikrist, och den som håller honom tillbaka så att han inte kan träda fram före hans tid är. I dag skriver vi 2014 och vi kan konstatera att den eller han som håller tillbaka fortfarande är här, då Antikrist ännu inte har trätt fram.

Rent grammatiskt blir den som håller igen beskriven som både ”det” och ”han”. Ordet ande som i den helige Ande är ordet ”pneuma” på grekiska, som är ett ord i intet kön. Samtidigt med att den helige Ande också är Gud, blir han beskriven som ”han”. Det har varit många gissningar på vad som håller Antikrist tillbaka, men den som både är neutrum samtidigt som maskulin kan inte vara någon annan än den helige Ande.

Den helige Ande i församlingen

Den helige Ande är tätt knuten till församlingen, och har varit det sedan pingstdagen i APG Kap 2. I GT verkade den helige Ande också på jorden men i stället med bas uppifrån. På samma sätt som han också kommer att göra i vedermödan.

Den helige Ande kommer att fortsätta att verka i människor i vedermödan, men från uppryckelsens stund från ovan. Därför ser vi inte längre den helige Ande representerad efter kapitel 3 i Uppenbarelseboken och framåt. I breven till de 7 församlingar hör vi dessa ord: Den som har öron må höra vad Anden säger till församlingen. Efter kapitel 3 som är församlingens uppryckelse är det inte längre den helige Ande som talar. Upp 13:9 – Den som har öron må höra. Det är inte heller den helige Ande som kommer med olika frälsnings och doms budskap till människor i vedermödan, då det i stället blir gjort av änglar. (Upp 14:6-7).

När församlingen blir uppryckt har den helige Ande ingen plats att verka utifrån mer då församlingen är det enda tempel som Gud känner till i dag. (1 Kor 3:16). Den enda församling som är representerad i vedermödan är skökoförsamlingen, och den kan den helige Ande inte verka i eller utifrån.

Uppryckelsen i 2 Tess 2:13

2 Tess 2:13 - Men vi är skyldiga att alltid tacka Gud för er bröder, Herrens älskade, eftersom Gud från begynnelsen har utvalt er till att bli frälsta, genom att Anden helgar er och ni tror sanningen.

Eng övers. “But we ought to thank God always for you, brothers beloved by the Lord, because God chose you, a firstfruit, for deliverance by the sanctification of the Spirit and belief of the truth.”

Det första som är viktigt att nämna i förbindelse med denna vers är att den nämns i förbindelse av dessa eskatologiska brev som omhandlar undervisning om ”Herrens dag”.

I förutgående kapitlet (kap 2) hade Paulus just undervisat församlingen om laglöshetens människa, som först måste träda fram öppet fram. Vi ser Antikrist träda fram vid det första sigillet, och när den vita hästen träder fram.

Kan det vara så att denna tacksamhet över den frälsning som Paulus utrycker i denna vers, har med samma frälsning som han tigare har undervisat om i två brev som omhandlar Guds vrede? I så fall är det ännu en bekräftelse på Paulus genomgående tema till församlingen, nämligen Herrens frälsande och bevarande från Guds vrede och vedermödans tid.

Utvalda till att bli frälsa

Щоб зрозуміти це слово порятунку (Сотера), який використовує Павло, ви також повинні інтерпретувати його відповідно до часу він підписує в.

Слово порятунку (. Г Сотера) мають наступний сенс ЕСТ; deliverence, збереження, безпеку, порятунок: позбавлення від докучань ворогів.

Від слово використовується в Старому Завіті, ми можемо бачити, що сенс зміни слів, то далі вперед ми будемо в часі в порівнянні з тим, коли були написані літери.

Порятунок в Старому Завіті

У Старому Завіті ми знаходимо слово 78 разів, і часто пов'язане з староєврейською словом Yeshu'ha. Більшість раз слово використовується в Старому Завіті, пов'язане з фізичним порятунку від ворогів або тимчасових випробувань для Ізраїлю.

Vi ser det bland annat vid Israels befrielse från Egyptens här, när de går genom röda havet. Det blir också använt när Davids räddas och befrias från Sauls förföljelse, och vid Israels frälsning från fysiska fiender som Filisteer, Moabiter och Edomiter.

Jesaja använder detta ord både för att beskriva Israels räddning vid Messias återkomst, men också för att beskriva det andliga och nya förbund som Herren ska upprätta med Israel.

Frälsning i NT

I nya testamentet blir detta ord ”soteria” använt vid både fysisk fara, (apg 7:25, 27:34) men framför allt genom att beskriva den andliga frälsning vi har fått genom Jesu död på korset. (Fil 1:28, 2 Kor 7:10, Efe 1:13)

Ми можемо бачити, що значення цього слова може бути як духовний порятунок, і фізичне порятунок від тимчасової небезпеки або обставини. GT в основному фізична небезпека, в той час як більшість NT виступає за почуття духовного порятунку.

час Солунській

Новий Завіт був написаний протягом близько 60 років, різними авторами. Сенс слова порятунку (Сотера) можна інтерпретувати як по відношенню до того часу вона була написана, і через яку автор використовував слово.

Paulus skrev sina brev över en tidsperiod på cirka 20 år, och det är därför naturligt att ordet genomgår en viss förändring av dess betydelse med tiden. Till skillnad för några av Paulus senare brev som till exempelvis Romarbrevet, där ordet nästan genomgående används med betydelse af andlig frälsning, är brevet till Tessalonika ett av Paulus allra tidigaste brev.

Paulus tidiga brev

I Paulus tidiga brev som breven till Tessalonika och Galatien, används aldrig ordet ”soteria” för att utrycka en andlig frälsning. Ordet används heller inte i Jakobs brev som också är skrivet på ett tidigt stadium i kyrkans historia. Paulus använder i stället andra ord under denna tidsperiod för att beskriva andlig frälsning som till exempel ”kaleo” Gal 1:6, ”dikaio-oe” Gal 2:16, ”exagorazo” Gal 3:13 osv.

Det brev som troligtvis skrevs efter breven till Tessalonika var 1 Korintierbrevet, där ordet ”soteria” aldrig används. Det är först i Paulus andra brev till församlingen i Korintier som ordet används igen. Ordet används här tre gånger, och det är då vi för första gången ser ordet användas i förbindelse med andlig frälsning.

Det ser ut som att när Paulus använder detta ord i sina tidiga brev, är han fortfarande påverkad av det sätt som GT använder detta ord på, och som alltså är en beskrivning av en frälsning från en fysisk, eller en tillfällig fara eller omständighet. När Paulus i senare brev använder detta ord är med övervägande betydning av andlig frälsning.

Brevens genomgående ämne

Кожна глава 1 і 2 Солунян розкривати означає повернення Ісуса, і есхатологічне вчення Павла. Так що з іншими словами, пов'язані вважати, що це порятунок, що Павло говорить в 2 Солунян 2:13, також розкриває і є продовженням теми, Павло вчить.

Огляд 2 Солунян глава 2 показує, що глава містить:

1. Попередження (проти 1-3)

2. apostasia (проти 3)

3. несправедливий виходить (проти 3-5)

4. стримуючи (проти 5-7)

5. Антихрист Експлуатаційні і прибуття (проти 8-9)

6. Помилка і обман народу (вірші 10-12)

7. На щастя Лорд, і виклик (в порівнянні з 13-15)

När Paulus avslutande skriver och utrycker sin tacksamhet till Herren, om den frälsning som Gud har förberett, måste det ses i ljuset av hans tidigare undervisning i samma kapitel. Det är med andra ord inte ett nytt ämne som Paulus börjar tala eller tacka för, men helt enkelt en fortsättelse på det ämne han redan undervisat om genom hela brevet.

Vår kommande härlighet

2 Tess 2:14 - Det är detta som Gud har kallat er till genom vårt evangelium, för att ni skall vinna vår Herre Jesu Kristi härlighet

Nästa vers vi möter i 2 Tess 2 talar om vår kommande härlighet i Kristus. Det är den härlighet som Paulus talar om i 1 Kor där ”det förgängliga kläs i förgänglighet”, och ”detta dödliga kläs i odödlighet”.

Det är alltså en referens till uppryckelsens dag och vår kommande härlighet, som sker i det ögonblick då Herren rycker sin församling till sig, och han förvandlar våra kroppar till att bli lika honom. Denna vers som är en fortsättning på vers tolv, och är en tydlig koppling till uppryckelsens dag.

Avslutning

Paulus förkunnar att innan Herrens dag eller vedermödans tid kan komma, måste den laglöse (Antikrist) träda fram. Men för att Antikrist ska kunna träda fram, måste den som håller honom tillbaka träda till sida (den helige Ande), och för att den helige Ande ska kunna träda till sida måste församlingen först ryckas bort och tas väck från jorden.

Jesus pekar på många tecken som ska följa hans synliga återkomst till den här jorden. Men uppryckelsen är en teckenlös händelse, och församlingens uppmaning är inte att vänta på Antikrist eller hans förbund med Israel, men att ”vänta på hans son från himlen”.

Vi lever i en ständig förväntan till att Herren snart ska komma och hämta oss hem, för att frälsa oss från den kommande vredesdomen, och för att vi ska vara tillsammans med Honom för alltid.

Jesus kommer snart!

Mikael


Publicerades lördag, 12 oktober 2019 00:37:33 +0200 i kategorin och i ämnena:


1 kommentarer


x
Lillibeth
söndag, 20 oktober 2019 20:57

"Paulus förkunnar att innan Herrens dag eller vedermödans tid kan komma, måste den laglöse (Antikrist) träda fram. Men för att Antikrist ska kunna träda fram, måste den som håller honom tillbaka träda till sida (den helige Ande), och för att den helige Ande ska kunna träda till sida måste församlingen först ryckas bort och tas väck från jorden."

Detta är SANNINGEN vilket det också är en strid om.

/Lillibeth

Svara

Första gången du skriver måste ditt namn och mejl godkännas.


Kom ihåg mig?

Din kommentar kan deletas om den inte passar in på Apg29 vilket sidans grundare har ensam rätt att besluta om och som inte kan ifrågasättas. Exempelvis blir trollande, hat, förlöjligande, villoläror, pseudodebatt och olagligheter deletade och skribenten kan bli satt i modereringskön. Hittar du kommentarer som inte passar in – kontakta då Apg29.

Nyhetsbrevet - prenumerera gratis!


Senaste bönämnet på Bönesidan

torsdag 21 november 2019 13:16
Herre. Skydda mig från att gå på grund. Skydda mig mot blindskär i mitt liv.

Senaste kommentarer


Aktuella artiklar



Stöd Apg29:

Kontakt:

MediaCreeper Creeper

↑ Upp