Surfar nu: 417 www.apg29.nu

Ulf Ekmans falska kyrka


Ulf Ekman framför krucifix och katolska ikoner i sitt andaktsrum.

Här återpublicerar jag en artikel från 2014, som jag skrev i samband med Ulf Ekmans konvertering till den Katolska kyrkan. Artikeln är mer än någonsin aktuell idag.


Christer Åbergs reflektion över Ulf Ekmans konvertering

Av Christer Åberg (tisdag 11 mars 2014 18:28)

Nu är det faktum, det vi har anat länge, Ulf Ekman konverterar tillsammans med sin fru Birgitta till Katolska kyrkan. Här är min reflektion.

Jag märkte tidigt att Ulf Ekman drogs till Katolska kyrkan och att han förförde det kristna folket med katolicismen.

Vid ett tillfälle sa jag till min fru, innan hon dog december 2008, att Ulf Ekman är en av de farligaste personerna i Sverige som förför kristenheten med att närma sig Katolska kyrkan.

Detta sa jag vid ett tillfälle då både jag och min fru tyckte om Livets ord och Ulf Ekman, så hon tittade lite oförstående på mig.

Johannes Paulus II:s Sverigebesök 1989

Jag blev chockad när jag hörde pastor Robert Ekh i tv lyfta fram på Livets Ord hur mycket påven Johannes Paulus II hade betytt efter att han dog 2005.

Visserligen ska man tala väl om de döda, men jag tänkte chockat: "Vad är det han säger?!" Vid det här tillfället bodde Ulf Ekman i Jerusalem i Israel.

Då ska vi komma ihåg att inför samme påves besök till Sverige, 1989, skrev Ulf Ekman den påvekritiska artikeln: "Vad i hela världen har påven i Uppsala att göra?"



>> Läs hela Ulf Ekmans påvekritiska artikel här från tidningen Magazinet 1989.

The Passion of the Christ

Likaså såg jag på tv Livets Ords pastor, Robert Ekh, lyfta fram filmen The Passion of the Christ som hade premiär 2004. Det året hade Livets Ord inget eget påskspel som de brukade ha, men då säger Robert Ekh: "Men Mel Gibson har ordnat påskspelet åt oss!" Mel Gibson är filmens regissör.

Filmen genomsyras av katolsk mystik och jag blev konfunderad över varför inte Robert Ekh tog avstånd från detta. Nu med facit i hand förstår jag varför han inte gjorde det. Livets Ord var redan då (2004) involverad i katolicismen.

Den falska enheten



Efter att Ulf Ekman har tillkännagivet att han ska bli katolik har han blivit intervjuad av SVT och TV 4 i deras respektive morgonprogram.

Ulf Ekman har då förklarat att en av anledningarna till att han skall bli katolik är på grund av enheten och stöder sig då på bibelordet där Jesus ber att de troende ska bli ett.

Detta är förrädiskt, eftersom det inte handlar om enhet med Katolska kyrkan och andra församlingar, utan det handlar om att alla skall "vända tillbaka till" och gå in under Katolska kyrkan.

Det är ett bedrägeri och förförelse av stora mått. Den här förförelsen är inget nytt. Katolska kyrkan har talat om ekumenik länge. Det gjorde påven Johannes Paulus II när han besökte Sverige 1989.

Den direktsända predikan av Johannes Paulus II

Jag glömmer aldrig detta när jag lyssnade på den direktsända predikan i tv av Johannes Paulus II. Han talade om Babels torn, hur folket blev kringspridda och började tala olika språk så att de inte längre förstod varandra. Men när den helige Ande föll på pingstdagen började människorna tala i tungor så att alla kunde förstå dem så att de kunde bli enade.

Detta använde Johannes Paulus II i sitt tal för att förföra svenska folkets kristenhet med sin falska ekumenik. Katolska kyrkans förförelse och lögnaktiga retorik om ekumeniken är alltså inget nytt.

Samma retorik använder Ulf Ekman nu. Han kommer inte bli en vanlig katolik som går på mässan någon gång i bland, utan han kommer frenetiskt resa land och rike runt i Sverige men också utomlands och tala om denna enhet som alla troende ska in i. Men det är en falsk och lögnaktig enhet och handlar ingenting om den bön som Jesus bad för 2000 år sedan.

"Förena med den katolska kyrkan"



- Vi har faktiskt uppfattat Herrens maning att förena oss med den Katolska kyrkan, sa Ulf Ekman på Livets Ords gudstjänst den 9 mars klockan 10.00 då han berättade för församlingen att han och hans fru ska bli katoliker.

Som jag i en tidigare artikel skrev så är det förrädiskt använda ordet "förena". Var han inte förenad innan? Var han inte frälst? Var han inte kristen? Om nu Katolska kyrkan är kristen och Ulf Ekman var kristen då var han redan förenad om inte... katolska kyrkan... inte... är en kristen kyrka!

Konvertering = omvändelse

Ulf Ekman och hans fru ska nu konvertera till Katolska kyrkan. Konvertering betyder omvändelse.

Konvertering, konversion, (av latinets convertere, "vända om") innebär att byta religion, alltså att gå från att mer eller mindre aktivt ha bekänt sig till en religion till att aktivt bekänna sig till en annan religion. Ofta sker ett specifikt ställningstagande vid en viss tidpunkt. (Wikipedia)

Omvändelse är från någonting och till någonting, så, från vad omvänder de? Det borde då rimligtvis betyda att de omvänder sig från allt det som de tidigare har trott på! Det betyder i princip att de avsäger allt det som de tidigare har trott på och börjar tro på Katolska kyrkans falska lära. Ulf Ekman bekände själv i tv att han nu till exempel tror på helgon och barndop.

Lägg märke till att konvertering också innebär att "byta religion". Katolska kyrkan är en annan religion och inte kristen!

Jesus blir inte längre Herre och Frälsare

Som jag tidigare skrev i en annan artikel så är det faktum att när du konverterar till katolska kyrkan så avsäger du dig i princip Jesus som din Herre och Frälsare!

Vid konvertering blir istället Katolska kyrkan, påven och jungfru Maria din herre och frälsare.

Enligt katolsk tro kan du till exempel inte bli frälst om du inte är med i Katolska kyrkan. Med andra ord är det inte Jesus som frälser utan det gör Katolska kyrkan. Kyrkan har då blivit antikristlig = istället för Jesus.

Likadant är det barndopet. Om du inte är barndöpt så är du inte frälst. Barndopet har blivit antikristligt.

Knappast behöver jag väl nämna vilken plats jungfru Maria har? Hon tillbes och människor går till henne istället för Jesus. Hon har blivit en antikrist.

På samma sätt är det med påven. Han har blivit istället för Jesus här på jorden. Han är en antikrist.

Jag skulle kunna skriva mycket om detta men nöjer mig med att konstatera att Katolska kyrkans religion härstammar från den babyloniska religionen. Den är mycket farlig och har ingenting med kristen tro att göra.

Förvirring



Bild: Världen idag.

Det råder total förvirring i kristenheten nu. Folk vet knappt längre vad de tror på. Så när en sån som Ulf Ekman eller Katolska kyrkan börjar tala om enhet så har de ingen urskiljning och kan dras med i förförelsen och i lögnerna.

Många kristna är nu också förvirrade i och med Ulf Ekmans konvertering och inte minst dem på Livets Ord.

Tänk dig själv: du bygger upp en verksamhet under 30 år, människor litar på dig, och sedan bara drar du. Vad skall de tro? Kan de över huvud taget lita på det som du har sagt nu när du har omvänt dig bort från det?

Stefan Salmonsson, som jag har en positiv erfarenhet av, inte minst tog han kontakt med mig via telefon när min fru och son hade dött, skriver på sin blogg om sorgearbete för Livets Ords församlingsmedlemmar.

I Världen idag säger han klart och tydligt att han inte håller med Ulf Ekman i det här.

Människor dras med

Ulf Ekmans konvertering kommer också att leda till att andra dras med och konvertera till Katolska kyrkan.

Människor har till och med hunnit konvertera innan Ulf Ekman själv har gjort det. Inte minst medlemmar i Ulf Ekmans egen församling Livets Ord, som han nu lämnar, har konverterat. Till och med hans egen son Benjamin.

Predika om Jesus

Vi behöver nu mer än någonsin predika tydligt grunderna om tron på Jesus. Vi måste predika evangeliet så som det står. Att Jesus dog en gång för oss och att han uppstod och skall aldrig mer dö. Vi behöver predika att han ensam är Herren och att han ensam är Frälsaren. Ingen annan eller någonting annat kan frälsa.

Vi behöver predika att det är den levande och uppståndne personen Jesus Kristus som vi tar emot när vi blir frälsta. Och att det är Jesus som vi bekänner som Herren och ingen eller någonting annat är det!

Vi behöver också mer än någonsin hålla fast vid Jesus och inte drivas hit och dit av vindkast av olika lärorströmningar och villfarelser.

Lögnen om att Katolska kyrkan inte har förändrat sig

Lögnen om att Katolska kyrkan inte har förändrat sig har Ulf Ekman lyft fram i dessa dagar. Studera du historien så märker du blixtsnabbt att katolska kyrkan har förändrats sig och villolära efter villolära har byggts på. Det är alltså ingen oföränderlig "moderkyrka" som vi nu ska återvända till som Ulf Ekman och Katolska kyrkan trummar ut.

Men det finns en som inte har förändrat sig och det är Jesus Kristus, Guds Son, Herren och Frälsaren!

Och Jesu Ord - Bibeln - står evigt fast - det har inte förändrat sig!

Tro på Jesus och hans Ord. Då kommer du inte fel!


Christer Åberg
www.apg29.nu

Den här artikeln var tidigare publicerad tisdag 11 mars 2014 18:28

Tack för att du läser Apg29. DELA gärna till dina vänner. Du kan också stödja Apg29 genom att sätta in en valfri GÅVA på BANKKONTO 8169-5,303 725 382-4. På internetbanken går det att ställa in så att du automatiskt ger en summa varje månad. Men om du hellre vill kan du SWISHA in en frivillig summa på 070 935 66 96. Tack.


Vill du bli frälst?

Ja

Nej


Publicerades tisdag 15 augusti 2017 12:15 | #livets ord #ulf ekman #katolska kyrkan | Permalänk | Kopiera länk | Mejla

144 kommentarer

Leif Boman 15/8-2017, 14:36

Bra skrivet Christer. Stefan Salomonsson är en härlig frisk fläkt inom kristenheten. Jag upplevde en mycket kärleksfull atmosfär kring denne broder då jag något stapplande och nervöst framförde några sånger i Älmhult för några år sedan.

En önskan vore att fler från trosrörelsen ärligt här skulle våga berätta lite mer om hur det är numera och hur de personligen ställer sig till allt detta med Ekman och den så kritiserade Jds-läran? (OBS, INGET JAG TROR ÄR ALLS BIBLISKT) Men, ändå en önskan eftersom det är så tyst kring allt detta. Jag tycker inte att man hör så mycket från just trosrörelsens syskon.

Jesu frid...

Svara


bengt 15/8-2017, 14:43

ja man borde ärligt och öppet redovisa

när det gäller läran

jds och att människor är Gudar osv

lägga korten på bordet

Svara


Roine Öberg 15/8-2017, 15:34

Psaltaren 55

21 Han bär hand på sina vänner, han kränker sitt förbund. 22 Hans mun är halare än smör, men han har strid i sitt hjärta. Hans ord är lenare än olja, men de är dragna svärd.

När Ulf Ekman kom på tal, fick jag dessa verser till mig!

Han har verkligen en talets gåva och en len förförisk röst!

Guds frid!

Svara


bengt 15/8-2017, 15:44

jo så är det nog

ulf betyder ju för övrigt ulv

som betyder varg

Svara


Anna Ivar 15/8-2017, 23:50

Så tacksam att det finns någon som är så klar och tydlig med Bibeln som grund. Som kan visa på vad Bibeln säger. Många borde ta tillfället att skriva ut detta och ge till de som vacklar och undrar fortfarande var de ska stå i förhållande till KK och Påven. Bibeln är tydligt men Christers förklaringar och kunskaper i Guds Ord, förtydligar kort och koncist.

Svara


Jan-Åke Henriksson 16/8-2017, 00:07

När skall den kristna människan lära sig att ta avstånd från felaktiga läror och undervisningar. Jag vet att man försöker att etablera olika församlingar idag i "Livets Ords" anda och trosuppfattningar. De försöker att förvilla en ny generations unga och kristna människor och skapa incitament för en felaktig grund i deras troslära som de lär ut. Detta är en av Sveriges farligaste trossamfund och jag varnar med bestämdhet för att förlika sig med detta trossamfund. En stor del av Kristenheten är på ett stort fall och man ser det inte för man är så inne i sitt vanliga tänk att det beror på oss och att man måste be på ett speciellt sett för att skapa förutsättningar för att Gud skall verka. Det beror överhuvud taget inte på oss om vi skall få en väckelse eller bärga hem en stor skörd i Guds rike. Det är inte metoderna och våra inlärda mekaniska böner som lyfter Sverige. Vi tror på en allsmäktig Herre som har full kontroll idag över kristenheten och situationen i Sverige och över hela vår jord. Gå inte på att han behöver dina händer och fötter för att förverkliga sin kärlek över människan och frälsa henne från synd. Jag är så trött att höra om proklamationer och doktriner och metoder som lärs ut av falska bibel lärare och förkunnare idag. Om vi börjar att lära känna honom som är kärlek och sanning så kommer saker att lägga sig på sin rätta plats och plattformen i våra liv blir en avslappnad tro och vi får möta vår nästa genom att det är Han som förbereder hjärtan och drar människor till sig utan att vi själva behöver dra i alla människor och försöka åstadkomma resultat som faller platt till marken. Trons vila i varje Kristen fri från fördömelse och kravfyllt liv som att allt beror på oss och vår vilja för att Herren skall få resultat. Ni hör ju själva hur dumt det låter om Herren är allsmäktig så har han ju full kontroll och skapar själv förutsättningar i våra hjärtan där vi går i förberedda gärningar och möter vår nästa utan prestation och krav. Hur långt har vi kommit egentligen i våt andliga mognad när vi inte ens kan se de första grunderna i Guds ord och lära ut en sund kristen lära igenom den Helige Andes påverkan och kraft. Det behövs ett rejält uppvaknande i Kristi kropp idag.

Svara


bengt 16/8-2017, 00:11

bra ide

Svara


Leif A 16/8-2017, 06:36

Bra! Jan-Åke

Så sant

Svara


Leif A 16/8-2017, 06:43

Medicin

Jes 55:1 Hör på, alla ni som törstar, kom hit till vattnet, och ni som inte har pengar, kom hit och köp säd och ät. Ja, kom hit och köp säd utan pengar och för intet både vin och mjölk. 2 Varför ger ni ut pengar för det som inte är bröd, era inkomster för det som inte kan mätta? Hör på mig, så skall ni få äta gott och njuta av utsökt mat (1917 års övers. feta rätter).

Svara


Karin Ström 16/8-2017, 08:21

Bra skrivet Christer!

Svårare än så är det inte, men satan är en förförare och människor lockas av fåfänglighet och det som kittlar sinnet. Glömmer att Jesus levde i all enkelhet, då han vandrade här på jorden. Han kom för att tjäna inte för att betjänas! Allenast Honom skall vi tillbedja och upphöja!

"Ty så älskade Gud världen, att han utgav sin enfödde Son, på det att var och en som tror på honom skall icke förgås, utan hava evigt liv." (Joh. 3:16)

"Jesus svarade honom: "Jag är vägen och sanningen och livet; ingen kommer till Fadern utom genom mig." (Joh. 14:6)

Ty om du med din mun bekänner Jesus vara Herre och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, då bliver du frälst. (Rom. 10:9)

Då sade Jesus till honom: "Gå bort, Satan; ty det är skrivet: 'Herren, din Gud, skall du tillbedja, och honom allena skall du tjäna.' " (Matt. 4:10)

"Dagen därefter såg han Jesus nalkas; då sade han: "Se, Guds Lamm, som borttager världens synd!" (Joh. 1:29)

Jesu underbara frid!

Svara


bengt 16/8-2017, 11:40

katolska kyrkan uppkom ju tidigt

redan under fornkyrkans tid

kanske på 100-talet e kr

succesivt blev det sen värre och värre

Svara


Mikael W 16/8-2017, 13:22

Med risk för att jag blir censurerad igen, så är det tydligt för mig att Ulf Ekman är en Kristen människa, vilket framgår om man bl.a läser följande text hämtad från hans hemsida:

Vilka är de rättfärdiga? Inte de som har lyckats arbeta upp ett visst mått av duglighet, duktighet och yttre helgelse, utan de som tagit emot Guds gåva. Tror du på Jesus, har du tagit emot honom? Då är du så rättfärdig du någonsin kommer att bli.

Källa: http://www.ulfekman.org/dagens-andakt/

Ps1. Vilken icke-troende (icke-Kristen) skulle vilja sprida ovanstående budskap?

Ps2. Det viktigaste är ju att han tillhör Jesus, och inte vilket samfund

Svara


bengt 16/8-2017, 13:53

det var bra det du skrev jan-åke

Svara


Janneyo114 16/8-2017, 13:57

Mikael W

Uffe både svek och lämnade sin 'flock'. Tusentals livets ordare följde honom och gick i skeppsbrott. Idag omfamnar han saker han tidigare utpekade som antikrist. Och nu är han 'kristen' - trogen sin Jesus...se Joh 10:12-13

Svara


bengt 16/8-2017, 14:25

ja det är ett märkligt agerande ändå

och robert ekh har lämnat

stefan Salomonsson reser väl runt på

egen hand

severin är väl kvar från första början i

uppsala

och johnny foglander

Svara


Leif Boman 16/8-2017, 14:43

Svar till Mikael W.

Att du vågar utmana så Micke? Nu gjorde du ett inlägg som riskerar att du inför många snart också tillhör vargens flock, aj, aj, och Aj!😰

Men jag håller med dig, jag har också hela tiden ansett att Ulf trots alla felsteg är en kristen broder. Han har genom att slå dövörat till från andra syskon hamnat på något vilsen mark lite det som Kung Nebukadnessar gjorde, även om inte helt;

(Daniel 4:22‭-‬31) Du ska bli utstött från människorna och bo bland markens djur och äta gräs som en oxe och fuktas av himlens dagg. Sju tider ska gå fram över dig, tills du har insett att den Högste råder över människors riken och ger dem åt vem han vill. Men att det befalldes att trädets stubbe med rötterna skulle lämnas kvar, det betyder att du ska få tillbaka ditt rike när du har insett att det är himlen som har makten. Därför, o konung, låt mitt råd behaga dig: Gör dig fri från dina synder genom att göra gott och från dina missgärningar genom att vara barmhärtig mot de fattiga, om din framgång ska bestå.” Allt detta hände med kung Nebukadnessar. Tolv månader senare gick kungen omkring på taket av det kungliga palatset i Babel, och han tog till orda och sade: ”Här är det stora Babel som jag har byggt upp till ett kungavälde med min starka makt, till ära för mitt majestät!” Medan orden ännu var i kungens mun kom en röst från himlen: ”Till dig, kung Nebukadnessar, ska det sägas: Ditt rike har tagits ifrån dig. Du ska bli utstött från människorna och bo bland markens djur och äta gräs som en oxe. Så ska sju tider gå fram över dig, tills du har insett att den Högste råder över människors riken och ger dem åt vem han vill.” I samma ögonblick gick ordet i uppfyllelse på Nebukadnessar. Han blev utstött från människorna och måste äta gräs som en oxe. Himlens dagg fuktade hans kropp tills hans hår växte och blev som örnfjädrar och hans naglar blev som fågelklor. Men när den tiden hade gått lyfte jag, Nebukadnessar, min blick till himlen och fick tillbaka mitt förstånd. Då lovade jag den Högste, jag prisade och ärade honom som lever i evighet. Hans välde är ett evigt välde, hans rike varar från släkte till släkte.

Jag hoppas att Ulf läser det här och också vänder tillbaks till den grund som han trots allt en gång hade före sina felsteg ner i diket, alltför mycket framgångsteologi😎!

Jesu frid...

Svara


Roine Öberg 16/8-2017, 15:23

Svar till Leif Boman .

https://www.apg29.nu/a/5gc

Gvd

Svara


bengt 16/8-2017, 15:23

vi får hoppas han lämnar katolska kyrkan

och blir en sund kristen

Svara


Leif Boman 16/8-2017, 15:30

Svar till Roine Öberg.

Det händer inget när jag klickar på länken Roine?

Svara


Mikael W 16/8-2017, 15:43

Svar till Leif Boman .
Att du vågar utmana så Micke? Nu gjorde du ett inlägg som riskerar att du inför många snart också tillhör vargens flock, aj, aj, och Aj!😰

Underbara Leif !

Ärligt talat så känner jag inte Ulf Ekman, och jag vet inte mycket om Livets ord heller, men jag har svårt att kalla någon för svikare som har varit ledare för en församlingen i 30 år och gått i pension. Jag är ingen teolog, men jag har läst lite på hans hemsida som jag refererade till, och jag finner inget som är för mig motbjudande.

Leif, du vet ju nu att jag personligen tar helt avstånd från Katolicismen, trots att min största förebild var en Katolik, och jag önskar naturligtvis att Ulf finner någon lämpligare tillhörighet än Katolska kyrkan. Jag har försökt att nå Ulf E. utan att lyckas. Om du läser det här Ulf, så hör av dig till mig så kanske jag kan hjälpa dig: http://www.kkc.n.nu/kkc-sweden

Svara


Roine Öberg 16/8-2017, 15:52

Svar till Leif Boman .

Ok provar igen!

https://www.apg29.nu/a/wr

Lite intressant läsning om Nikaloiternas lära, ang. nutids (Kyrkorna)

Gvd

Svara


bengt 16/8-2017, 16:12

bra intiativ mikael w

Svara


Mikael W 16/8-2017, 16:22

Svar till bengt.

Tja, vi ska ju försöka att bygga upp och stötta varandra....vi är ju alla sårbara människor och vi hamnar alla lite snett ibland.

Svara


bengt 16/8-2017, 16:35

jo det är ju lätt hänt att det blir så tyvärr

att det går snett

Svara


Leif Boman 16/8-2017, 17:28

Svar till Mikael W.
Jag har försökt att nå Ulf E. utan att lyckas.

Jag skrev också via e-post till Livets Ord någon gång för länge sedan men fick aldrig något svar? Det var inte angående UE utan om vilka man bjöd in! Men, i alla fall kunde man ju få ett svar.

Lycka till ändå!

Jesu frid...

Svara


Roine Öberg 16/8-2017, 17:34

Ja, vi alla är nog lite vilse enl. Bibeln 😶

Jesaja 53:6

Och Guds nåd är det när vi får ljus över att vi är vilse, så att vi kan vända om😀

Men utan kärlek till sanningen så förblir vi vilse🤔

Guds frid!

Guds frid

Svara


bengt 16/8-2017, 17:42

ja det gäller ju att hålla sig kvar på vägen

den smala vägen

Svara


Leif Boman 16/8-2017, 17:50

Svar till Roine Öberg.

Ja du Roine, det är ganska exakt så det ser ut idag på väldigt många, om inte på de allra flesta håll inom kristenheten. Församlingen har likt världens sätt blivit till toppstyrda familjeföreningar som anpassar sig efter byråkratisk ordning, nertystade och stumma inför samhällstopparnas orättfärdighet m.m.

Fogar man sig efter samhället och t.o.m tycker det är ok att upphöja orättfärdiga ledare så blir det förstås också svårt i senare skede att tala sanning och klarspråk till dem!

Dagens svenska kristna församlingar har alldeles för länge dansat hand i hand med Tyatiras Isebel!

Jesu frid...

Svara


Lasse 16/8-2017, 17:53

Svar till Roine Öberg.

En sång från ria tiden när jag var liten denna önskade gång på gång ibland 3 gånger i sträck https://youtu.be/HwxWjtMRd7k

Svara


bengt 16/8-2017, 19:32

församlingar har i många fall blivit vänner

med världen

vilket ju är tvärtom vad som är meningen

Svara


Mikael W 16/8-2017, 21:59

Svar till Leif Boman .

Jag skrev också via e-post till Livets Ord någon gång för länge sedan men fick aldrig något svar?

Nästan alla kyrkor har en tjusig hemsida med kontaktinformation (bl.a e-postadresser) men det är ytterst sällan en kyrka svarar på e-post. Detta är min odokumenterade erfarenhet

Svara


Mikael W 16/8-2017, 22:22

Svar till Roine Öberg.

Ja, vi alla är nog lite vilse enligt Bibeln

Jag hamnade själv snett en gång i livet. Det var inte så att jag plötsligen bröt ena benet och brakade på rakt ut i skogen, utan det kom smygandes.

Arbete och familjeliv tog över min tid ....mer och mer....tills jag var fångad i Ondskans brus och dimma och blev en passiv Kristen, med ett liv utan Herrens närhet. Hela den här världens uppbyggnad är förrädisk

Min grundtro på Jesus, som bl.a byggts upp i Söndagsskolan, räddade mig till slut!

Jag hade önskat att någon modig Kristen vågat tala om för mig att jag då var ute och vimsade omkring vilse i dimman. Jag förlorade många år av mitt Kristna aktiva liv på det här. Nåväl, kanske var det nyttigt, förutsatt att jag lärt min läxa.

Svara


Leif Boman 16/8-2017, 22:34

Svar till Mikael W.

Det är väl så, men då borde seriösa församlingsledare verkligen se till att ta bort dem för att slippa sprida irritation.

Det säger faktiskt också en hel del om hjärtats kvalité!

Svara


bengt 16/8-2017, 23:56

många alltför många av kristna vänner i

min ålder har avfallit

är inte aktiva längre

har kommit bort från Gud

Svara


bengt 17/8-2017, 00:46

det finns ju en som vill att vi ska vara

lagom

mer ofarliga

Svara


Mikael W 17/8-2017, 01:12

Svar till bengt.

"varken kall eller varm, dig skall jag spy ut ur min mun"

Uppenbarelseboken 3:15-16

Svara


Niklas Aronsson 17/8-2017, 01:13

Svar till Leif Boman .

hej varför vill du höra mer från trosrörelsen syskon?

dom har nog bättre saker för sig att komma in hit och gnata

Svara


Niklas Aronsson 17/8-2017, 01:16

Svar till bengt.

ulf ekman är redan kristen

Svara


Niklas Aronsson 17/8-2017, 01:18

Svar till Mikael W.

hej mikael vad är det kanske skulle kunna hjälpa ulf ifrån?

Svara


Leif Boman 17/8-2017, 01:42

Svar till Niklas Aronsson.

Varför jag vill höra mer från mina syskon Niklas?

Jo, av den enkla anledningen att det har pratats så mycket illa om trosrörelsen och att jag inte vet så mycket om hur det mås nu för tiden inom denna rörelse, som jag alltså ändå räknar som mina egna syskon. Hur ser man därifrån på övriga kristenheten i övrigt o.s.v.?

Jag skulle helt enkelt tycka att det vore intressant och givande.

Sen tycker jag också att trosrörelsen med fler har gått sina egna vägar alldeles för länge, det behövs försoning och samverkan för Jesu skull över hela kristenheten!

Jesu frid...

Svara


Mikael W 17/8-2017, 10:52

Svar till Niklas Aronsson.

hej mikael vad är det kanske skulle kunna hjälpa ulf ifrån?

Hej Niklas

Man vet aldrig vilka problem en annan människa har, men man kan alltid tala om för någon att man finns där redo att försöka stötta. Den utsträckta handen gäller till dig också Niklas. Exempelvis så är ensamhet ett stort problem i Sverige

Svara


bengt 17/8-2017, 11:03

mycket har det väl saknats självinsikt och

självkritik inom trosrörelsen

Svara


Niklas Aronsson 17/8-2017, 13:47

Svar till Mikael W. känner du dragningar till katolska kyrkan eller inte? känner du dragningen men gör allt för att förneka och ta så mycket avstånd som möjligt?och försöker övertyga dig själv att det är demoner?
jag vet att du har dragningen dit eftersom din förebild är katolik och den förebilden har gjort ett avtryck på dig som du mer än gärna försvarar?
jag själv kommer att ämn att bli upptagen i RKK
lämnar denna sida nu och önskar dig lycka till
här är min mail om du vill skriva privat hoppas du inte tar illa upp
niklasaronsson@gmail.com
ps broder christer du kan blocka mig nu tack för den tid som vart du har många bra artiklar
men mer av jesus istället för ja du vet vad
guds frid

Svara


Niklas Aronsson 17/8-2017, 13:51

Svar till Mikael W.

niklasaronsson9@gmail.com skulle det vara

Svara


bengt 17/8-2017, 14:14

nej niklas

bli inte katolik

Svara


Mikael W 17/8-2017, 18:14

Svar till Niklas Aronsson.

känner du dragningar till katolska kyrkan eller inte?

Käre Niklas, jag tar fullständigt avstånd från Katolicismens villoläror. Det gjorde jag redan som liten parvel.

Däremot, har jag ingenting emot människor som är Katoliker (eller Muslimer eller Hinduer o.s.v)

Ja, det stämmer att min största mänskliga förebild var en Katolik, men jag älskade denne kärleksfulle person av helt andra orsaker än Katolicismen. En icke-Kristen människa kan ju ha många fina egenskaper (snäll, glad, positiv, givmild, hjälpsam, rolig osv). En av mina absolut bästa kompisar under många år var förresten Muslim, fastän jag själv ser mig som Kristen

Jag har absolut inga problem att vara vän och tycka om Katoliker, Muslimer, Ateister osv

Jag hör gärna av mig till dig via mail. Det är aldrig fel att ha vänner, och jag hoppas verkligen att du vill vara min vän Niklas

Ps. Christer kommer inte att blockera dig.....fortsätt att skriva på den här bloggen Niklas

Svara


bengt 17/8-2017, 18:56

många anser tydligen att det är fint att

vara katolik

bildat och så

Svara


Bengt 3/7-2019, 07:19

Hej. Kära kristenhet i Sverige. Katolska kyrkan. De folket är väl inte sämre än du och jag ? Hur har den kristne ”mage” att kasta ut barnet med badvattnet . ? vi kristna ska ju älska syndarna och undervisa dem och lären dem , matt 28. Bengt -Åke 🌷✝️❤️

Svara


SAS 3/7-2019, 07:22

Det är bra att folk ser igenom Katolska kyrkan och dess villolära. Men sedan är man blind för falska läror som Trossförkunnelsen, Betel Church, Ihop, Hillsong osv. Svensk Kristenhet behöver återvända till Korsets budskap och det sanna evangelium.

Svara


Bengt 3/7-2019, 07:23

Svar till Mikael W.

Markus 16:14-18 JESUS SA. Hör och gör 🌷✝️❤️

Se­dan vi­sa­de han sig också för de el­va me­dan de låg till bords, och han före­brådde dem de­ras otro och hals­star­rig­het, då de in­te ha­de trott på dem som sett ho­nom upp­stånden. Han sa­de till dem: ”Gå ut öve­rallt i värl­den och förkun­na evan­ge­li­et för he­la ska­pel­sen. Den som tror och blir döpt skall räddas, men den som in­te tror skall bli dömd. Des­sa tec­ken skall följa dem som tror: i mitt namn skall de dri­va ut de­mo­ner, de skall ta­la nya tung­omål, de skall ta or­mar med si­na händer, de skall in­te bli ska­da­de om de dric­ker dödligt gift, och de skall lägga si­na händer på sju­ka och göra dem fris­ka.”

Svara


Leif 3/7-2019, 08:51

Svar till SAS.

(1 Joh 5:1‭-‬2)

Var och en som tror att Jesus är Kristus är född av Gud. Och den som älskar Fadern älskar också den som är född av honom. När vi älskar Gud och håller hans bud, då vet vi att vi älskar Guds barn.

Visst kan vissa detaljer i dessa syskons lära diskuteras, men då bör det göras ordentligt öga mot öga. Men när man bara attackerar egna syskon inför de oförstående så blir det bara oftast onyttiga ord som inte alls bygger upp Guds verk.
Problemet blir att man inte skiljer på lära och syskon, och jag vet att jag satte in samma ord i en annan artikel men, återigen!
Det är oerhört viktigt att följa de Ord Gud har sagt ovan om vi menar oss älska Jesus. Det är så oerhört viktigt denna sena tid inför världens ögon att vi älskar alla frälsta syskon. Jesus skall snart hämta hem alla sina älskade barn, både den inom trosrörelsen och alla andra kretsar som nämndes tidigare.
Jag säger inte att allt är okej som förkunnats, och då gäller det inom alla samfund och rörelser, men vi måste älska våra frälsta syskon om vi följer Jesus, annars kommer vi att få verkliga problem när det drar ihop sig!
Tro på vad jag säger!
(Joh 3:14‭-‬24)
Vi vet att vi har gått över från döden till livet, eftersom vi älskar bröderna. Den som inte älskar är kvar i döden. Den som hatar sin broder är en mördare, och ni vet att ingen mördare har evigt liv i sig. Genom att han gav sitt liv för oss har vi lärt känna kärleken. Så är också vi skyldiga att ge våra liv för våra bröder. Om någon har jordiska ägodelar och ser sin broder lida nöd men stänger sitt hjärta för honom, hur kan då Guds kärlek förbli i honom? Kära barn, låt oss inte älska med ord eller fraser, utan i handling och sanning. Då vet vi att vi är av sanningen, och inför honom kan vi övertyga vårt hjärta, om det fördömer oss, att Gud är större än vårt hjärta och vet allt. Mina älskade, om hjärtat inte fördömer oss har vi frimodighet inför Gud, och vad vi än ber om, det får vi av honom eftersom vi håller hans bud och gör det som gläder honom. Och detta är hans bud: att vi ska tro på hans Sons namn, Jesus Kristus, och älska varandra så som han befallt oss. Den som håller fast vid hans bud förblir i Gud och Gud i honom. Och att Gud förblir i oss, det vet vi av Anden som han gett oss.
Man kan inte samtidigt inför hela världen tala illa om dem som Jesus älskar och mena sig vara på rätt väg.
(Joh 4:19‭-‬21)
Vi älskar därför att han först har älskat oss. Om någon säger att han älskar Gud men hatar sin broder, så är han en lögnare. Den som inte älskar sin broder, som han har sett, kan inte älska Gud som han inte har sett. Och detta bud har vi från honom: att den som älskar Gud också ska älska sin broder.
Jag säger inte det här för att jag bara tycker det är skojigt utan det gör jag för att jag ständigt blir manad till det. Sen om det tas emot vet jag ej?
Men jag har i alla fall sagt det som lagts på mitt hjärta.
Jesu frid..

Svara


Bengt j 3/7-2019, 18:32

Men vi ska varna och förmana också

Det är inte små oskyldiga saker som är fel i

Lärorna

Egentligen är det ett annat evangelium

Svara


Bengt j 3/7-2019, 18:34

Helt riktigt sas

Tiden är kort

Vi behöver lämna allt som är obiblisk och osunt

Svara


SAS 3/7-2019, 20:30

Svar till Leif.

Det är en sak att attackera syskon och en sak att attackera villoläror. Och det kan jag citera hur många bibelställen som helst och gjort tidigare.

Svara


Leif 3/7-2019, 20:35

Svar till Bengt j.

Om Jesus har sagt att du skall älska dina syskon så är det inte "men" du hela tiden skall svara med Bengt, det är inte så nyttigt!

Det är bättre att säga, "ja visst, helt korrekt" Jesus sa ju faktiskt så, att vi skall älska våra syskon!

Det är bättre att hålla med Jesus än att ständigt säga emot Honom!

Det du klagat på i flera år har inte alls med frälsningen att göra. Alla du anklagar predikar om det allra viktigaste, Jesus Kristus på korset som enda vägen till Gud och evigheten, de predikar om nödvändigheten med omvändelse från synd och att i tro ta emot Honom av hela våra hjärtan. De predikar om Fadern, Sonen och Anden som en enda och samma Gud.

Vad mer är nödvändigt tycker du i en frälsningspredikan?

Svara


Bengt j 3/7-2019, 21:09

Det är precis som sas skriver

Det är villolärorna jag attackerar

Som för människor bort från Gud

Det är allvarligt

Svara


Leif 3/7-2019, 21:25

Svar till SAS.

Det som ältats om att vara fel i trosrörelsens förkunnelse har jag "nästan" aldrig råkat ut för, utan för det mesta och oftast handlar det om ett slags gammalt tjatigt upprepande om några Kennethar från Amerika.

Jag har aldrig sagt att jag köper allt men, att förkunnelse om Jesus Kristus som Gud och enda frälsningsväg skulle vara villolära är inget annat än elakt och lögnaktig förtal.

Då är Svenska kyrkans och Equmeniakyrkors förkunnelse om att Gud accepterar homokärlek mycket mer djävulskt och villolära,samt alla kyrkors gemensamma tåg mot Rom...

Svara


Bengt j 3/7-2019, 21:28

Men alla trosförsamlingar kanske inte är lika mycket

Påverkade av trosförkunnelsen

Och inte av all villolära

Det är nog en rätt stor skillnad mot på 80-talet

Svara


SAS 3/7-2019, 22:24

Svar till Leif.

Problemet med trosförkunnelsen är att de förkunnar ett annat evangelium. Korset är inte i fokus av deras lära, och Jesus Kristus kommen i köttet som Johannes tar upp är en viktig sak att reflektera över med. Svenska Kyrkan och Equmenia är tragiskt att se deras gemensamma mål till Rom.

Ha en bra kväll broder🙂🙏🏽

Svara


Bengt j 3/7-2019, 23:00

Men alla samfund är väl egentligen på väg till Rom

Tyvärr

Svara


Bengt j 3/7-2019, 23:00

Utom maranata

Svara


Lena Henricson 4/7-2019, 00:36

Förlåt en enkel fråga. Är Bengt och Bengt j samma person? 🤷‍♀️ 🤔

Svara


Bengt j 4/7-2019, 00:38

Ingen fara

Jo det är det nog

Ibland i alla fall

Svara


Lena Henricson 4/7-2019, 00:44

Svar till Bengt j.

Hur menar du? Samma person eller inte samma?

Svara


Lena Henricson 4/7-2019, 00:49

Tänk så fantastiskt om Ulf och Birgitta Ekman fick ljus över vad Katolska Kyrkan och påven står för och kunde avslöja denna falska lära! Kan vi inte be att det blir så! 🙏🙏🙏

Svara


Leif 4/7-2019, 01:43

Svar till Bengt j.

Just det, allt är inte alls längre som en del var på 80-talet och då skall man inte som kristen fortsätta att anklaga egna syskon som tillhör Jesus som om vi alla vore en del av samma smittobärande klump!

Alla ni som ändå fortsätter att sprida detta sorts omogna förtal mot mig och mot andra syskon får visserligen stå erat eget kast en dag, men jag vädjar ändå om att börja älska som Jesus sa om ni menar er följa Jesus..

Svara


SAS 4/7-2019, 05:30

Svar till Leif.

En dag ska dessa Leif som predikat ett falskt evangelium få stå sitt eviga kast då kommer de att säga " Vi har drivit ut onda andar, botat sjuka i ditt namn! Men Jesus säger gå bort från mig jag känner er inte".. Jag har nöd för dessa som inte predikar det sanna äkta evangelium där korsets budskap är kärnpunkten. Om du nu älskar Jesus vilket jag vet du gör broder så ska du med varna för främmande läror som inte har korset i centrum. Ihope, Betel Church, Trosrörelsen dessa har inte korset i centrum.. Men det kan vi med se inom Pingstkyrkan och de andra samfunden med att korsets budskap förkunnas det lite om idag, och därmed får främmande läror sitt fotfäste i Kristi församling.

Så släpp dina tankar på att det är förtal om att varna för falsk undervisning och se att det finns syskon som är väktare på muren som älskar Kristi församling som den var ämnad att vara! Jag gråter över att se en splitrad kropp, jag gråter i mitt hjärta att i min stad finns det inga Herdar som har nöd för sin församling. Vi lever i avfallets tid och jag söker mig till syskon som älskar sanningen och inte är färgade av det antikristliga evangeliet jag ser har framgång idag. Och har du blivit sårad av något jag skrivit så förlåt mig, jag vill inte såra eller kränka någon. Däremot brinner mitt hjärta för att varna också samt att leda människor till frälsning.

Var välsignad broder

Svara


Leif 4/7-2019, 09:49

Svar till SAS.

Givetvis blir jag sårad när man jagar och skjuter på mina egna syskon som jag älskar, och själv har jag personligen aldrig hört just dessa falska förkunnelser som du och ni talar om, därför kan jag inte stämma in i dina anklagelser.

Den kyla som finns bland många av dem som kallar sig "väktare" ryser jag nästan däremot av.

Att kalla sig för väktare och samtidigt ta avstånd från mig som hela min kristna tid brunnit för att tjäna Herren så mycket jag bara klarar av kommer inte från Jesus. En riktig Guds väktare älskar sina egna och gör allt för att hålla ihop flocken, inte tvärtom, då skjuter man inte hejvilt på allt som rör sig, vilket många tyvärr ofta gör!

Jag är mycket välsignad, även om jag givetvis blir ledsen över felaktiga anklagelser och den förvirring som råder bland Guds barn..

En del har hakat upp sig och varnar ständigt tyvärr mer för de egna än för de riktiga ulvarna i samhället, dem som leder människor bort från tro på Jesus Kristus ...

Jesu frid...

Svara


Leif 4/7-2019, 11:32

Svar till SAS.

(Fil 1:18)

Än sen? Kristus blir i alla fall predikad, för syns skull eller uppriktigt, och det gläder jag mig över. Och jag tänker fortsätta glädja mig,

Det är bl a denna inställning som Paulus hade jag saknar bland dem som menar sig tillhöra väktarskaran. Att någon talar mindre eller mer om korset avgör inte om det är syskon eller ej!

Att någon talar om att Jesus dog andligen eller ej har heller inte med frälsningsfrågan att göra, och den sidoförkunnelsen eller bifrågan existerar knappt alls i Sverige överhuvudtaget.

Att Jesus säger att vi är gudar står i Guds Ord och är heller inget man skall anklaga Jesu lärjungar för. Det får man i.s.f skälla på Jesus för, jag har också förkunnat att Jesus har sagt så till människor och det är ingen lögn, det är Guds Ord vi har till uppgift att förkunna.

Att kalla mig som falsk förkunnare för att jag läser och talar om det som Jesus sagt är endast av djävulen, och det går jag emot oavsett vem du än är, om du så kallar dig för SAS eller Bengt!

Svara


Bengt j 4/7-2019, 11:49

Men vi är ju inte gudar på det sätt som Gud är

Vi är ju bara ofullkomliga människor

Utan någon egen rättfärdighet

Svara


Bengt j 4/7-2019, 11:51

Och det är inte kärleksfullt att inte varna och

Förmana

Det är tvärtom kärlekslöst

Svara


Bengt j 4/7-2019, 11:53

Men villolära finns kvar

Tyvärr

Men inte i samma omfattning

Och jag fördömer inte dig Leif

Förlåt mig i så fall

Svara


Bengt j 4/7-2019, 11:56

Bra skrivet sas

Människor kan gå evigt förlorade genom att

Följa villoläror

Det är inte riskfritt

Men även hemliga ordnar är farligt

Svara


Jessica 4/7-2019, 13:19

Svar till Bengt j.

www. Bibelfokus.se

Här kan du hitta en förklaring på ”gudaläran” och tillhörande bibelverser.

Svara


Bengt j 4/7-2019, 13:56

Jo det kan ju vara någon annan som heter Bengt som skriver här också

Svara


Leif 4/7-2019, 14:27

Svar till Jessica.

Låt inte Bibelfokus bli gud, för där finns också villolära!

Svara


Leif 4/7-2019, 14:27

Svar till Bengt j.

Den som fördömer mina syskon fördömer mig!

Svara


Leif 4/7-2019, 14:30

Svar till Jessica.

Och Jessica! Jag tror tack och lov mer på Jesus än på människors utläggningar hur fina och gulliga de än verkar, det har hjälpt mig igenom allt av nedtryckningsförsök!

Svara


Bengt j 4/7-2019, 15:41

Men många kan vara på väg bort från Gud

Ja många har lämnat Gud genom dessa villoläror

Vi måste vara på vår vakt också

Varför ska vi inte vara renläriga?

Det är viktigt att vi är det

Det är verkligen ingen liten bisak

Och trosrörelsen har splittrat mer än någon annan

Rörelse i vårt land

Den här inte varit enande

Svara


Bengt j 4/7-2019, 15:43

Jag undviker alla osunda sammanhang

Men vill och bör älska även människor som

Hamnat där

Svara


Lasse 4/7-2019, 15:50

Svar till Leif.

https://youtu.be/49-teEjTDR0

Svara


Lasse 4/7-2019, 15:54

Svar till Leif.

https://youtu.be/otg60vZXJGg

Svara


SAS 4/7-2019, 16:17

Svar till Leif.

Hmm när kallade jag dig falsk förkunnare 🤔. Du må läsa vad jag skriver " Det är skillnad mellan att attackera människor och att attackera falska läror.. Sedan håller jag inte med dig i din andliga bedömning.. Så istället för att försvara falsk förkunnelse så stå upp och var rakryggad för sanningen!

Svara


SAS 4/7-2019, 16:20

Svar till Bengt j.

Ja så är det tyvärr Bengt.

Svara


SAS 4/7-2019, 16:32

Svar till Lasse.

https://www.youtube.com/watch?v=RzyGrcCv-fk

Svara


SAS 4/7-2019, 16:36

Svar till Leif.

https://www.youtube.com/watch?v=ptN2KQ7-euQ

Svara


Leif 4/7-2019, 21:57

Svar till SAS.

Falsk förkunnelse är den som ljuger om egna syskon. Försök nu istället att glädjas över att Sebastian m.fl från trosrörelsekretsar tillsammans med andra kristna syskon får vara Guds redskap i de större av senare tids väckelsevåg. Försök att instämma i änglars lovsång istället för bitter klagan..

Jesu frid...

Svara


Bengt j 4/7-2019, 22:38

Det finns annan allvarlig falsk förkunnelse

Livets ord har förändrats till det bättre

Men man har en del som man behöver lämna kvar

Svara


Leif 4/7-2019, 22:50

Svar till Bengt j.

Gläd dig med dem som är glada i Gud istället för ständig klagan Bengt, du kommer att trivas mycket bättre då.

Svara


Bengt j 4/7-2019, 23:40

Jo till stor del kan du ha rätt leif

Svara


Lena Henricson 4/7-2019, 23:47

Svar till Bengt j.

👍 💐

Svara


SAS 5/7-2019, 08:15

Svar till Leif.

Falsk förkunnelse behöver du nog mer sätta dig in vad Bibeln säger om tror jag. Min glädje är i Herren och inte i falsk köttslig Andlighet. Jag glädjer mig när människor omvänder sig från sina synder, gråter i förkrosselse och börjar efterfölja Jesus Kristus dvs ta sitt kors var dag och förneka sig själva. Sven Reichmann frågade Gudsmannen Frank Mangs " Vad säger du om det här nya, han syftade på Trosrörelsen, Frank svarade " Inga tårar, Ingen nöd och ingen omvändelse. Så Wake Up Church"..

Guds frid i Kristus vår frälsare

Svara


SAS 5/7-2019, 08:24

Svar till Leif.

Vad säger dig att Bengt inte skulle ha sin glädje i Herren? Tror du att bara för att man är andligt vaken och genomskådar den falska köttsliga andlighet som du förespråkar inte har glädje i Kristus? Jag skulle personligen kunna göra mig ett andligt monument över alla mina andliga upplevelser med Gud och bli känd i Svensk Kristenhet för det jag har upplevt med Gud, men jag säger som Paulus citerar 2 Korinterbrevet kap 12 där vi kan lära oss mycket samt kapitel 11 så när man har läst dessa kapitel så ser man igenom trosrörelsen i ett nötskal samt andra andligt köttsliga rörelser som Ihope, Hillsong, Betel Church osv... Och en sak Broder Leif när du inte kan hänvisa till ordet så sluta komma med påhopp på ex Bengt här och visa honom respekt.

Kapitel 12Syner och uppenbarelser
Jag måste berömma mig, trots att det inte hjälper. Nu kommer jag till syner och uppenbarelser från Herren. 2 Jag vet en man i Kristus som för fjorton år sedan blev uppryckt ända till tredje himlen. Om det var i kroppen eller utanför kroppen vet jag inte, Gud vet. 3 Jag vet att den mannen – om det var i kroppen eller utanför kroppen vet jag inte, Gud vet – blev uppryckt till paradiset och fick höra ord som ingen människa kan eller får uttala.
Den mannen vill jag berömma mig av, men av mig själv vill jag inte berömma mig utom av min svaghet. Om jag ville berömma mig vore jag ändå ingen dåre, jag skulle bara säga sanningen. Men jag avstår, för att ingen ska tänka högre om mig än man gör när man ser eller hör mig.
Och för att jag inte ska förhäva mig efter dessa väldiga uppenbarelser har jag fått en tagg i köttet, en ängel från Satan som ska slå mig så att jag inte förhäver mig. Tre gånger har jag bett Herren att den ska lämna mig, men han svarade mig: "Min nåd är nog för dig, för min kraft fullkomnas i svaghet."
Därför vill jag hellre berömma mig av min svaghet, för att Kristi kraft ska vila över mig. 10Och därför gläder jag mig över svaghet, misshandel, nöd, förföljelser och ångest för Kristi skull. För när jag är svag, då är jag stark.

Svara


SAS 5/7-2019, 08:28

Svar till Bengt j.

Bengt ha din glädje i Kristus inte i den falska ekumeniken som vi i dag ser. Se inte på människor eller följ dem. Jag minns en tid då människor såg upp till mig för jag hade ett starkt vittnesbörd, människor följde mig tyvärr. Men jag såg att det ligger en frestelse när man har ett starkt vittnesbörd och andliga upplevelser ,att när man berättar om det att köttsliga kristna älskar att upphöja människor... Problemet är att högmod leder till fall..

Svara


Leif 5/7-2019, 08:55

Svar till SAS.

Lättja har jag aldrig heller egentligen tyckt om sen jag blev frälst, men hamnar tyvärr ändå själv i det ganska ofta, och just därför har jag fått en större insikt och förståelse över hur lätt det är att hamna i sådant tillstånd.

Tack och lov har Herren inte förkastat mig bara för det "vilket många andliga besserwissrar redan för längesen skulle gjort" och Han kallar mig inte för en falsk villolärare för det utan tvärtom så använder Han mig ändå dagligen...

Man tappar alltså inte ett barnaskap för att man blir apatisk, bekväm och andligt slö, man är alltid ändå ett Guds barn. När man förstår vad en pånyttfödelse av Gud verkligen betyder så inser man att det är mycket mer än en mänsklig födelse och familj. Den mänskliga familjen upphör en dag medans den andliga förblir i all evighet. Man kan hamna i diken även som ett Guds barn men man tappar inte ett barnaskap för det.

Du SAS menar väl men har också hamnat lite i "väktardiket" och behöver klättra tillbaks och upp igen något. I diken ser man inte helt klart kärlekens väg lika tydligt. Bekvämlighet drabbar oss, visst! Men det behöver inte vara detsamma som villolära bara för det.

Jag vet att också du menar väl och det vår underbare broder Frank Mangs sa var, "vakna kyrka", han sa inte falska förkunnare!

Jesu frid..

Svara


Leif 5/7-2019, 09:10

Svar till SAS.

Och jag respekterar visst Bengt, han är en härlig broder och vän, det är just därför jag vill hjälpa honom ut ur det falska väktarträsk som förblindar. Ett alldeles för överdrivet väkteri som återigen när man petar lite hårdare på anklagar mig för att vara en falsk förkunnare. Det är inte första gången denna kärlekslöshet lyser igenom. Jag vet att jag inte är en falsk förkunnare som du återigen sa, det visar bara än en gång var du står just nu SAS, i ett dike.

Också du hade en starkare glädje förr, försök hitta tillbaka dit...

Jesu frid...

Svara


Leif 5/7-2019, 09:23

Svar till SAS.

Dessutom förespråkar jag inte falsk ekumenik, utan alldeles tvärtom! Men jag skiljer på dem som förkunnar Jesus Kristus som en enda helig och Allsmäktig Gud från dem som förkunnar andra gudar. Jag blandar inte ihop alla som fslska...

Svara


SAS 5/7-2019, 10:37

Svar till Leif.

Kanske du är blind och inte ser vad du försvarar? Vad jag ser utifrån det du skriver så försvarar du falsk förkunnelse och därmed falsk ekumenik.

Sedan vet du jo inget om den glädje jag har idag och den jag hade för. Du är ganska falsk i dina åtaganden och vill gärna komma med påhopp vilket du inte lyckas med mig, för jag ser igenom den köttsliga Leif som här träder fram och som du behöver dö bort från. Genom allt det lidande jag har fått gå igenom så har min glädje i Kristus blivit starkare än den var när jag var nyfrälst. Rötterna är mer förankrade i Kristus än mig själv. Och du verkar ha hamnat i väktar diket anklagelse. Det var inte så länge sedan jag citerade hur många bibelställen som helst där ordet väktare förekommer. Men du verkar ha fått en kraftig algerisk reaktion inför ordet väktare vilket jag ser när man läser. Tyvärr så har många väktare varit mycket ovisa och kärlekslösa.

Svara


Leif 5/7-2019, 11:38

Svar till SAS.

Ja just det, det är väldigt många av dem som kallar sig för väktare som istället hamnat i kärlekslöshet, och att du fortsätter anklaga mig säger allt!

Må ändå Jesus omsluta dig på alla sidor syster..

Svara


Leif 5/7-2019, 11:42

Svar till SAS.

Och vad jag försvarar är en sådan som Sebastian Stakset m.fl. De är mina systrar och bröder som i kärlek kämpar för att människor skall få möta Gud medans du och ett gäng andra förkastar dem som falska förkunnare. Må Gud förbarma sig över denna omognad...

Svara


Bengt j 5/7-2019, 15:08

Jag tror att även du Leif föredrar en kristendom

Utan villoläror

Svara


Leif 5/7-2019, 15:32

Svar till Bengt j.

Absolut Bengt!

Svara


Leif 5/7-2019, 15:36

Svar till Bengt j.

Men det viktigaste är att människor ger sina liv till Jesus även om det finns lite omognad ibland förkunnare och förkunnelser...

Jag skrev det förut, att även Paulus tyckte att bara Jesus blir förkunnad så kan vi glädja oss. Det måste inte alltid vara helt perfekt... 😘

Svara


Bengt j 5/7-2019, 15:50

Jo människor kan bli frälsta även i osunda

Sammanhang

Svara


Martin 5/7-2019, 16:06

Svar till Leif.

Skillnaden mellan dig och SAS (som jag förstår honom) är att för dig är enheten bland bröderna till och med överordnad sanningen. Jag har märkt det hos dig flera gånger, bl a när du relativiserar och förklarar bort 380-uppropet och bara såg till deras avsikt, inte vad de faktiskt skrev. Jag håller med dig om att vi inte ska ha en negativ anda i våra sammankomster, men rena villoläror måste vi ändå lyfta upp i ljuset. Ingen tjänar på att vi sopar allt smuts under mattan. Det upplever jag inte är Herrens väg.

Svara


Bengt j 5/7-2019, 16:31

Där är vi lika du och jag Martin

Svara


Bengt j 5/7-2019, 16:39

Och villoläror är ju också något som splittrar och

Förstör enheten

Svara


Leif 5/7-2019, 18:28

Svar till Martin.

Inte alls Martin! Din tolkning av vad jag sagt är som vanligt helt fel. Sanningen är alltid det absolut viktigaste i mina ögon, och det är just därför jag tar i lite extra när jag går emot lögner om egna syskon. Jesus vill inte att vi ljuger om varandra och det är just det jag står upp för.

Det många av er dömer ut som villolära är ju helt fel, och dessa överdrifter stöder inte jag. Därför blir jag lite obekväm mot alla låtsasväktare.. En äkta väktare beter sig inte som flertalet s.k moderna nätväktare bakom datorer ..

Ni har hakat upp er ganska så ordentligt och har tyvärr ständigt skygglapparna på. Ni kan som vanligt inte glädjas åt att trosrörelsen är inblandad när det blir människor frälsta utan måste klaga och åter klaga, vakna Martin m.fl.

Om det stod rätt till med er låtsasväktare så skulle ni jublat nu, men icke sa Nicke, utan villolärare är det enda ni förblindade klarar av att säga...

Svara


Bengt j 5/7-2019, 19:35

Men villolärare behöver ju omvända sig från sina

Villoläror

Lämna dom

Svara


Bengt j 5/7-2019, 19:37

Men dom frälsta måste ju inte gå till en trosförsamling

Och det kräver knappast severin och stakset

Svara


SAS 5/7-2019, 19:57

Svar till Leif.

Jag ifrågasätter dina motiv och det du försvarar dvs trosrörelsen. Men jag läser hur du skriver och för mig så framstår det som andlig köttslighet, därmed så tänker jag inte svara mer på det du skriver, för det bär ändå inte god frukt tyvärr. Och en annan sak broder jag är en broder🙂.

Guds frid även om vi har delade åsikter

Svara


Bengt j 5/7-2019, 20:15

Jag tycker bättre om stakset än livets ord

Svara


Lena Henricson 5/7-2019, 20:34

Vägen har två diken. Må Gud välsigna och hjälpa oss alla att hålla oss på vägen. 🙏

Svara


Leif 5/7-2019, 21:08

Svar till SAS.

Det är ok, jag tycker också att det är jobbigt att prata med dig, och upplever dig som ganska kärlekslös och kall även om du emellanåt någon gång har visat en lite trevligare ton, men önskar dig ändå välgång i ditt liv. Tack för att du ändå sa att du var en man, jag har felaktigt trott att du var en dam, ursäkta🤔

Jesu frid...

Svara


bo svensson 5/7-2019, 21:21

HANDLAR DET INTE OM TRO.TRO PÅ JESUS SOM ÄR DEN ENDA VÄGEM

Svara


Lena Henricson 5/7-2019, 21:40

Svar till bo svensson.

Ja, absolut! 🙂

Svara


Bengt j 5/7-2019, 22:02

Jag vill vara kärleksfull

Vi ska ju älska människor

Men jag misslyckas alltför ofta tyvärr

Svara


Leif 5/7-2019, 22:53

Svar till bo svensson.

Javisst, givetvis är det så att det räcker med en tro som så gott man förmår försöker att följa Jesus, men det duger tyvärr inte för vissa!

Svara


Leif 5/7-2019, 22:54

Svar till Bengt j.

Jag vet att du till skillnad från många andra är en som menar väl Bengt!

Svara


Leif 5/7-2019, 23:12

Svar till Bengt j.

Jag har två gånger under mina 25 år av hundratals predikningar i Sverige hört någon nämna om Jds. En gång i en pingstkyrka i din närhet och en gång på livets ord, ingen av dessa predikanter är kvar mer inom någon av dessa samfund.

Tycker du att det låter så väldigt farligt, eller har du personligen i verkligheten hört fler gånger än mig?

Svara


Bengt j 5/7-2019, 23:38

Tyvärr har man nog utelämnat detta

Men förhoppningsvis har man tagit avstånd från

Denna lära nu

Eller håller på att göra det

Svara


Bengt j 5/7-2019, 23:39

Jag har nog inte hört det själv

Men upplevt osunda yttringar på några ställen

Svara


Leif 5/7-2019, 23:46

Svar till Bengt j.

Och jag lovar dig Bengt. Det är inte lätt att älska människor om man ständigt stirrar på felen hos alla. Lämna nu för ett tag den kritiska sidan som du har hållt fast vid senaste åren, och Gud kommer att ge dig mer kärlek till speciellt andra syskon om du verkligen ber om Herrens äkta kärlek, och då menar jag mest just den kärlek Han har till alla Sina egna barn. Be om det i sanning och ärlighet så kommer Gud att rusta dig med Sin egen dyrbara kärlek. Be på riktigt att du fylls av den Gudomliga kärlek som Jesus Själv har till alla dina andliga syskon.

Jag lovar att du kommer att må mycket bättre, och då handlar det inte om att börja acceptera falska läror, för Guds kärlek handlar inte om det, men man lär sig att se på sina egna syskon på ett mer Gudomligt sätt.

Tänk nu noggrant en gång till. Sebastian Stakset är din broder och en medlem i Livets Ord i Uppsala. Han är i stort sett den kristne som Guds Ande verkar igenom på ett fantastiskt sätt.

Att då envisas och tjata om att han tillhör en falsk organisation istället för att glädjas med änglar och de nyfrälsta, och med Sebastian själv med alla runtomkring kan väl inte vara Gudomligt och rätt, nej!

Glädje för människor som möter Jesus är det rätta, och då även om det handlar om trosrörelsen. Låt inte lögner förblinda dig mer, jag lovar dig att jag endast vill ditt bästa.

Vi skall inte acceptera allt men om vi inte kan jubla tillsammans med dem som vinner människor för Jesus så är vi på sned väg..

Jesu frid..

Svara


Bengt j 5/7-2019, 23:58

Jag håller mig undan allt osunt

Men får fundera på det du skrivit

Och som jag skrev förut

Människor har inte vunnits till någon speciell

Kyrka i första hand

Utan till Jesus Kristus

Svara


Bengt j 6/7-2019, 00:01

Och kanske sebbe kan vara den sista pusselbiten

När det gäller förvandlingen till något riktigt bra

Och sunt

Vi får hoppas det

Svara


Leif 6/7-2019, 00:06

Svar till Bengt j.

Javisst är det så, man vinns till Jesus och inte till kyrkor, men vi behöver ändå kunna glädjas tillsammans med syskon som leder människor till Jesus även om de tillhör trosrörelsen. Kan man inte glädjas med dem Jesus gläds med så är det något som är mycket allvarligt fel, förstår du vad jag försöker säga. Kan vi inte glädjas tillsammans med dem Jesus gläds med så har man hamnat i djävulens fälla!!!!

Svara


Bengt j 6/7-2019, 00:16

Jo jag förstår hur du menar

Jag får fundera över detta

Svara


Lena Henricson 6/7-2019, 00:17

Gud välsigne er Leif och Bengt. Tycker ni är ärliga och fina syskon. 💕

Svara


Leif 6/7-2019, 00:24

Svar till Lena Henricson.

Tack Lena, det känns skönt med lite uppmuntran ibland, Gud välsigne dig rikligt, 🙏

Svara


Bengt j 6/7-2019, 09:02

Gud välsigne dig också lena

Svara


Lena Henricson 6/7-2019, 10:02

Tack Leif och Bengt! 👍🙏

Svara


Lasse 6/7-2019, 11:14

Svar till Lena Henricson.

Svar till Leif.

Svar till Bengt j.

https://youtu.be/pI58tB0ZBLA

Svara


Lasse 6/7-2019, 11:17

Svar till Leif.

Svar till Lena Henricson.

Svar till Bengt j.

Önskar er en välsignad lördag 💗 Lasse

Svara


Leif 6/7-2019, 12:47

Svar till Lasse.

Tackar Lasse, detsamma!

Svara


Bengt j 6/7-2019, 13:03

Detsamma lasse

Svara


Leif 6/7-2019, 13:37

Svar till Lasse.

Du hade rätt Lasse, det var Nebukadnessar! 😇👌

Svara


Lasse 6/7-2019, 13:56

Svar till Leif.

🙋

Svara


Lena Henricson 6/7-2019, 15:46

Svar till Lasse.

Tack detsamma Lasse! 👋 Och tack för den fina sången och för att du alltid är så uppmuntrande! 👍 😊

Svara


Susse 6/7-2019, 16:46

Nåt ja undrar över .. om Gud nu verkar genom människan. Kan väl djävulen oxå det?

Svara


Susse 6/7-2019, 20:55

?

Svara


Susse 6/7-2019, 21:13

Hur föder man barn?

Svara


SH 6/7-2019, 23:02

Gud har gett oss en förkunnare som gett mig så oerhört mycket de senaste åren - Per-Arne Imsen. Det finns en verklig skatt på Youtube av hans bibelstudier/predikningar.
Per-Arne undervisar bland annat "Vad är sann ekumenik enligt Guds ord".
Tänker att många av er har läst hans bok "Inga andra gudar". Där ger han en grundlig undervisning om katolicismen. Man kan inte varna nog mycket i denna förföriska tid.
https://www.youtube.com/results?search_query=per+arne+imsen

Svara


Susse 6/7-2019, 23:42

https://www.youtube.com/watch?v=pFJaXHxnU1A

Svara


Bengt j 7/7-2019, 01:57

Jag har också fått mycket av att höra per arne

Och läst hans bok

Svara


Din kommentar

Första gången du skriver måste ditt namn och mejl godkännas.


Kom ihåg mig?

Din kommentar kan deletas om den inte passar in på Apg29 vilket sidans grundare har ensam rätt att besluta om och som inte kan ifrågasättas. Exempelvis blir trollande, hat, förlöjligande, villoläror, pseudodebatt och olagligheter deletade och skribenten kan bli satt i modereringskön. Hittar du kommentarer som inte passar in – kontakta då Apg29.


Prenumera på Youtubekanalen:

Vecka 34, lördag 24 augusti 2019 kl. 00:44

Jesus söker: Bartolomeus!

"Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son [Jesus], för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv." - Joh 3:16

"Men så många som tog emot honom [Jesus], åt dem gav han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn." - Joh 1:12

"Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst." - Rom 10:9

Vill du bli frälst och få alla dina synder förlåtna? Be den här bönen:

- Jesus, jag tar emot dig nu och bekänner dig som Herren. Jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Tack att jag nu är frälst. Tack att du har förlåtit mig och tack att jag nu är ett Guds barn. Amen.

Tog du emot Jesus i bönen här ovan?
» Ja!


Senaste bönämnet på Bönesidan
fredag 23 augusti 2019 23:46

Be för min bror att han får sålt sitt hus snabbt
Huset är rymligt och bra passar för minst två barn och det är en trygg plats,att bo i,finns liten fotbollsplan i närhet
Gärna kristna
Tack Herre,


Morsan reklam


Aktuella artiklar


Senaste kommentarer

Lena Henricson: 29 minuter - Om du inte tror på uppryckandet får du ändå vara med om du tror på Jesus

Stefan Jonasson : Nytt muslimskt parti vill arbeta mot islamofobi men påstår att det inte är ett uttalat muslimskt parti

Leif: 29 minuter - Om du inte tror på uppryckandet får du ändå vara med om du tror på Jesus

SA: 29 minuter - Om du inte tror på uppryckandet får du ändå vara med om du tror på Jesus

Leif: 29 minuter - Om du inte tror på uppryckandet får du ändå vara med om du tror på Jesus

SA: 29 minuter - Om du inte tror på uppryckandet får du ändå vara med om du tror på Jesus

Lena Henricson: 29 minuter - Om du inte tror på uppryckandet får du ändå vara med om du tror på Jesus

Lena Henricson: De ropade om Guds eld över Sverige

Johan: Nytt muslimskt parti vill arbeta mot islamofobi men påstår att det inte är ett uttalat muslimskt parti

Lukas: Nytt muslimskt parti vill arbeta mot islamofobi men påstår att det inte är ett uttalat muslimskt parti

Roger T. W.: 29 minuter - Om du inte tror på uppryckandet får du ändå vara med om du tror på Jesus

Lena Henricson: 29 minuter - Om du inte tror på uppryckandet får du ändå vara med om du tror på Jesus

Leif: Uppryckande och väckelse

Tomas N: Uppryckande och väckelse

Andy Svensson: Uppryckande och väckelse

Leif: Uppryckande och väckelse

Lena Henricson: Uppryckande och väckelse

LeifA: Tjänster i församlingen

Andy Svensson: Uppryckande och väckelse

Lena Henricson: Uppryckande och väckelse


STÖD APG29! Bankkonto: 8169-5,303 725 382-4 | Swish: 070 935 66 96 | Paypal: https://www.paypal.me/apg29

Denna bloggsajt är skapad och drivs av evangelisten Christer Åberg, 55 år gammal. Christer Åberg blev frälst då han tog emot Jesus som sin Herre för 35 år sedan. Bloggsajten Apg29 har funnits på nätet sedan 2001, alltså 18 år i år. Christer Åberg är en änkeman sedan 2008. Han har en dotter på 13 år, Desiré, som brukar kallas för "Dessan", och en son i himlen, Joel, som skulle ha varit 11 år om han hade levt idag. Allt detta finns att läsa om i boken Den längsta natten. Christer Åberg drivs av att förkunna om Jesus och hur man blir frälst. Det är därför som denna bloggsajt finns till.

Varsågod! Du får kopiera mina artiklar och publicera på din egen blogg eller hemsida om du länkar till sidan du har hämtat det!

MediaCreeper

Apg29 använder cookies. Cookies är en liten fil som lagras i din dator. Detta går att stänga av i din webbläsare.

TA EMOT JESUS!

↑ Upp