Surfar nu: 543 www.apg29.nu


Under kaffedrickandet kommer tungorna igång

Kaffe och kaka

Kommentar av SVEN THOMSSON. 

Det ser ut som att församlingarna blivit som religiösa klubbar, där man samlas för att ha en god och gemytlig stund. 

Jag vet om en församling, där ledarskapet föreslog att kyrkbänkarna skulle tas bort. I stället skulle man placera ut myssoffor och mysfåtöljer. Gode Gud, jag blev så ledsen när jag fick veta det. 

"Förr var det lovprisning och hallelujarop och instämmanden i mötena. Men nu är det så tyst, så man nästan kunde höra en knappnål falla till golvet. Men o, under kaffedrickandet kommer tungorna igång!"

Kaffe, prat och skvaller

Om det inte var kaffeservering med tillfälle till prat och skvaller, skulle det säkert inte komma så många mötesdeltagare. Jag tror att det är på det sättet i många församlingar idag.

Förr var det lovprisning och hallelujarop och instämmanden i mötena. Men nu är det så tyst, så man nästan kunde höra en knappnål falla till golvet. Men o, under kaffedrickandet kommer tungorna igång!

Herdars ansvar

Det gråter i mitt hjärta när jag skriver det här. Ledarskapet måste först av alla vakna. Som herdar har de ansvar för hjorden. 

Deras uppgift är att förkunna Guds ord rent och klart och att undervisa, så att medlemmarna får den nödvändiga andliga kosten. Många upplever sig svältfödda idag, på grund av tunn och mager förkunnelse.

Jesus, HJÄLP OSS, vi sörjer så oerhört, vi som vill något i församlingarna och längtar efter en bättre tingens ordning.


SVEN THOMSSON

Kommentar

Artiklar och video som är gjorda av andra än Apg29.nu kan ha åsikter som bloggsajten inte delar.


Tack för att du läser Apg29. DELA gärna till dina vänner. Du kan också stödja Apg29 genom att sätta in en valfri GÅVA på BANKKONTO 8169-5,303 725 382-4. På internetbanken går det att ställa in så att du automatiskt ger en summa varje månad. Men om du hellre vill kan du SWISHA in en frivillig summa på 070 935 66 96. Tack.


Vill du bli frälst?

Ja

Nej


Publicerades fredag 26 april 2019 14:27 | #kommentar #sven thomsson #församlingen | Permalänk | Kopiera länk | Mejla

49 kommentarer

Björn Fri, 26 Apr 2019 17:27:08 +020

Kaffet i sig själv gör folk mer pratglada det är bevisat. Den utvecklingen som beskrevs här är verkligen mycket ledsamt😢, att ta bort bänkraderna. Tycker ju att det ena borde inte utesluta det andra. Menar då alltså trevligt fika efter mötet UTAN skvaller. Den sociala biten är ju också viktigt. Främst för nya besökare och nyfrälsta. Så dom känner sig välkomna.

Svara


David Fri, 26 Apr 2019 18:11:44 +020

Men i min Pingstkyrka där finns det tillfälle till de mesta kristen undervisning vanlig gudstjänst möjlighet att kunna samtala med folk både före och efter gudstjänsten för att inte tala om vid kyrkkaffet varje söndag, det som vår pastor däremot inte är förtjust i det är när gud talar till sitt folk via en som kan tala i tungor och kan översätta det till svenska det vill han helst slippa märkligt nog men nu har delvis tvingat ge med sig en del på den punkten p.g.a. att det är för många som inte har tyckt som han, bland annat jag ett steg åt rätt håll på den viktiga punkten,med guds hjälp kan pastorn bli riktigt intresserad av tungo tal med tiden genom guds förvandlande kraft.

Svara


Erik S Fri, 26 Apr 2019 18:55:41 +020

Svar till David.

Det var en sorglig pastor, verkligen. Men vi ska inte bli förvånade, den tid vi lever i kommer att få se mycket "konstigt". Det finns så många s.k "pastorer" nu för tiden, som skulle ägna sig åt något annat. Dom är helt enkelt inte lämpliga. Men det är upp till ledningen-äldstekåren att ha koll på detta och påtala felaktigheter, annars gör dom inte det dom skall. Det är oerhört viktigt att vi står på stadig Biblisk grund, annars barkar det hän. Undervisningen är, vill jag säga a och o. Med riktiga lärare så är det svårt att hamna fel.

Det är så och kommer att bli så, att konstigheter och Guds utgjutande av DHA och välsignelse följs åt. När det ena ökar, ökar det andra-om vi står på Biblisk grund vill säga.

Apropå fika och prat, så behöver det inte bli något galet, om vi tänker oss för och lägger band på oss. Den sociala gemenskapen är viktig. Vi skall träffas, uppmuntra varandra, dela varandras bekymmer och stötta varandra. Vi ska be om känslighet i anden. Bänkgrannen kanske går igenom något tufft. Känner vi av det, så lägg armen om axeln och fråga hur det är. Fråga om personen vill att vi beder för henne/honom. Då kan man gå undan lite grann, kanske och lägga handen på armen eller hålla i handen och be en enkel men uppriktig bön. Det uppskattas oftast väldigt mycket.

I vår gemenskap gör vi så, att när mötet/eftermötet är slut och vi tar oss an fikat, så går vi några stycken runt vid kaffeborden och talar med människorna. Vi frågar om någon har det svårt och villa ha hjälp i bön. Ja, så då beder vi direkt där vid bordet-enkelt utan konstigheter och det händer ofta då, att flera vid bordet hjälper till i bönen. Ofta får också någon ett kunskapsord eller blir ledd av DHA till en viss person. Detta har nu blivit helt naturligt.(det kan ju vara så att en del inte vågar/vill ge sig till känna och gå fram för förbön inför alla-det måste man respektera, det är då mer naturligt att be för dom där vid fikabordet) det slår aldrig fel, i varje möte är det alltid några som önskar förbön-Amen. Och ofta möter Gud personen där vid kaffekoppen! Amen igen.

Det är nämligen inte bara pastorn eller evangelisten som skall be för människor. Nej, alla skall göra det. Det står att det är vi som tror, som skall göra det. Praktisera detta, skall ni se att det fungerar. Om det passar sig, givetvis. I vissa sammanhang så kanske man får gå varligt fram. Räkna med DHA ledning.

Ha en fin helg. MVH och Shalom

Svara


Leif Fri, 26 Apr 2019 19:30:16 +020

Svar till Erik S.

Men det är upp till ledningen-äldstekåren att ha koll på detta och påtala felaktigheter, annars gör dom inte det dom skall.

Problemet hos många s.k moderna församlingar idag är att ledningen ofta är handplockad av pastor och några av dennes vänner, inte alls med DHA:s ledning utan endast för att passa pastorns tycke.
Och då fungerar givetvis den biten mycket dåligt, att någon av pastorns vänner förmanar denne!
Och när någon utanför denna föreningsbildning på något krampaktigt sätt försöker att förmana så står alltid vännerna tillsammans emot "de kritiska"!
För det är tyvärr just det ryktet som sedan sprids ut i resten av församlingen om förmanarna som är utanför den slutna cirkeln av föreningsledningen. De är negativa, kritiska splittrande och av ondo!
Jag har varit med om detta under många år!

Svara


David Fri, 26 Apr 2019 19:56:30 +020

Svar till Erik S. Tack det samma och Guds rika välsignelse!

Svara


Erik S Fri, 26 Apr 2019 20:25:46 +020

Svar till Leif.

Ja du broder, håller med dig helt. Jag har också varit med om detta, i den förra församlingen jag var med. Där var pastorn "diktatorisk" och samlade en beundrarskara omkring sig. Men ett par tre stycken var kvar ifrån den förra ledningen. Dom såg han till att dom "försvann". En kvinna skällde han ut efter noter. Han smög med ett papper och lyckades prata bort en person som skrev på, utan att veta riktigt vad,att en av dom skulle sparkas från ledningen. Detta verkar bli mer och mer vanligt, tyvärr. Förre pingstledaren Pelle Hörnmark har ju faktiskt varit inne på detta, att det skall finnas "starka ledare" som kan driva igenom sin vilja. "Nu behöver vi modiga ledare med focus på uppdraget som tar bort det mindre väsentliga" har han sagt. Vidare "jobba hur ni vill med Emergent Church-tankar men Willow Creek-koncept, trosförkunnelse-inspirerat eller vad ni vill" slut citat. Och då klart, då fungerar inte detta att påtala brister. Så är det.

Men blir det helt omöjligt och ingen ändring sker, då får man faktiskt lämna den församlingen/gemenskapen. Man kan inte, "sänka sig själv" och gå och må dåligt under lång tid. Då får dom andra ta ansvar för vad dom gör. Man beder givetvis om att dom skall vakna upp. Sen får man lämna detta till Herren.

Detta är såna tråkiga saker, som man önskar aldrig skulle inträffa. Men det gör det ibland. Ska man försöka se något positivt i det, så blir man väl en erfarenhet rikare som kanske kan bli till nytta längre fram. "Var prövning är blott en sten, på vägen hemåt" ungefär så står det i en sång och det stämmer ganska bra.

Dock, vi får försöka att inte ge upp-men ibland kommer dessa tankar smygande, det skall erkännas. "så kommer och anden vår svaghet till hjälp, ty vad vi rätteligen borde bedja om vet vi inte, men anden själv manar gott för oss, med outsägliga suckar" Rom. 8:26.

Var välsignad i Jesu namn.

Svara


Leif Fri, 26 Apr 2019 20:51:00 +020

Svar till Erik S.

Jag är inte längre kvar där, men önskar ändå Jesu välsignelser över dem på flera sätt, bl a då i form av att Herrens rike ändå kan få tränga fram ibland alla de syskon som finns kvar, och att Herrens Ande hjälper dem i ledningen till insikt i alla viktiga och svåra frågor,art det t.ex är oerhört viktigt att Guds Ande får vara med i valet av ledarskap...

Svara


Leif Fri, 26 Apr 2019 20:52:55 +020

Svar till Erik S.

Tack, och Jesu välsignelser över dig också 👍

Svara


Sven Thomsson Fri, 26 Apr 2019 21:01:31 +020

Jag har skrivit i tidigare inlägg att det är för litet av Andens frihet i verksamheten och gudstjänsterna. Allt är så uppgjort och välplanerat i förväg, så strikt och inrutat. I en del friförsamlingar är man bunden av Svenska kyrkans sätt att utforma mötena.

Man följer Kyrkoårets texter i predikningarna och har särskilda ämnen och teman för varje söndag. Allt blir så stelt, stereotypt och uppstyltat. Var finns inspirationen, spontaniteten och den helige Andes ledning i detta?

Pastorerna vill göra allt själva. Om någon pensionerad pastor eller äldstebroder skulle få ett ord från Herren, får han inte tillfälle att framföra det. De som vill något i församlingarna blir tillbakaträngda. De får sitta som bänkvärmare bara.

Jag har själv blivit motarbetad när jag velat predika Guds ord rent och klart. Medlemmar har uppskattat kraftfull förkunnelse, men pastorn/föreståndaren har blivit avundsjuk och motarbetat mig.

Det är svårt att ha visioner och framtidstro då ledarskapet slår till bromsarna.

Svara


Stefan Jonasson Fri, 26 Apr 2019 21:51:10 +020

Vilket klagande på församlingarna.... Är det verkligen så illa att församlings medlemmarna och pastorerna.. Inte är så andliga och gudfruktig som ni är.. Ni som håller på att kritisera dom troende som inte uppfyller er andliga standar.. Förlåt mig jag var tvungen att säga detta.. Jag tycker inte att det är ett bra beteende. Jag blir besviken att det ska vara på det här sättet det bygger inte upp Kristi kropp.. Fy skäms på er.

Svara


Leif Fri, 26 Apr 2019 22:05:17 +020

Svar till Stefan Jonasson

Jag blir besviken att det ska vara på det här sättet det bygger inte upp Kristi kropp.

Det är just det vi har sagt!

När församlingsledningen trycker ner dem som påtalar tydliga brister och vädjar om att Anden skall få verka med frihet inom församlingarna så bygger inte ledningen upp Kristi kropp utan tvärtom. Och det här måste man få säga i en bra och fungerande församling utan att bli utmobbad. Det är inte detsamma som kritik utan det handlar om Biblisk förmaning som emellanåt tyvärr inte vill tas emot...

Vi måste lära oss att skilja på kritik och förmaning!

Jesu frid...

Svara


Stefan Jonasson Fri, 26 Apr 2019 22:17:43 +020

Lägg av passar det inte byt församling. Eller starta en egen församling... Tror ni det är så lätt att vara pastor och ansvara för en hel församling.. Det finns dom som upplever sig så andliga och har så fina nådegåvor.. Och har då bra kontakt med GUD att dom ser ner på andra som inte lever upp till deras andliga standard.. Jag orkar inte med sådant beteende.. Jag fattar inte varför jag bryr mig..

Svara


Leif Fri, 26 Apr 2019 22:24:47 +020

Svar till Stefan Jonasson .

Eftersom du inte verkar förstå vad jag säger så är det bättre att du inte blandar dig i, det blir tyvärr så fel då!

Varför tycker du att en pastor skall få trycka ner en församlingsmedlem utan anledning?

Svara


Stefan Jonasson Fri, 26 Apr 2019 22:31:48 +020

Det kanske var dumt av mig att lägga mig i..... Men man behöver väl inte känna sig nertryckt av någon det är väl bara att skaka dammet av sig och gå och göra det GUD vill att man ska göra..

Svara


SA Fri, 26 Apr 2019 23:12:25 +020

Jag gick till en kyrka , det var så hög musik , att man behövde öronproppar , och all sjöns smörja , många satt med sina mobiler , och sen fika , hög musik då oxå, inte ett ord om något annat än om värdsliga saker , Hua , går inte dit mera 🤨

Svara


Leif Fri, 26 Apr 2019 23:23:39 +020

Svar till Stefan Jonasson .

Det är lätt för den att säga som inte förstår någon annan!

Svara


Stefan Jonasson Fri, 26 Apr 2019 23:32:14 +020

När jag skrev var jag lite kritisk till själva inlägget. Klagandet på kaffe gemenskapen i kyrkorna. Jag ser inget problem med det... Jag ville inte förringa ditt problem med jobbiga människor som vill förtrycka.. Det finns säkert maktmänniskor (sociopater) som har inflytande i kyrkor...

Svara


Erik S Fri, 26 Apr 2019 23:53:31 +020

Svar till Stefan Jonasson .

Nej då, vi skall inte "klaga" i onödan. Men det tillhör det andliga livet/tjänsten att påpeka när något är fel! Det gjorde apostlarna också.Man är ålagd att påpeka /ta itu med felaktigheter. T.ex helt diktatoriska pastorer, som driver församlingen med järnhand, med hjälp av sin fanclub. Sånt får bara inte förekomma.

Det kanske ser ut som det klagas mycket, men i dom flesta fall idag, så är det nog befogat. Vi ser hur många konstigheter sprider sin bland Guds folk, då måste någon reagera. Visst, kanske man får hela äldstekåren mot sig, än sen då? Det är bara att lämna den gemenskapen. Det fanns problem i dom 7 församlingarna också-det kommer vi inte undan.

Ha en trevlig weekend och Guds frid.

Svara


SAS Sat, 27 Apr 2019 06:58:53 +020

Kaffe är gjort av bönor. Kaffe och bön hand i hand låter bra🙂🙏🏽. Vad är äkta andlighet? Att sätta sig ner och tvätta varandras fötter. Efter Gudstjänsten kanske vi kan söka upp dessa människor som behöver få sina fötter tvättade. Att tvätta varandras fötter är så mycket mer än att bara profetera några ord över varandra, det innebär att gå in i den andres lidande. Det kostar på att vara en Jesu lärjunge. Förneka dig själv ta ditt kors var dag ( inte bara under påsken).

Svara


Sven Thomsson Sat, 27 Apr 2019 07:51:22 +020

Jag efterlyser en friare mötesstil i församlingarna, där inte pastorerna gör allt själva. Ledarna bör se till att flera får hjälpa till i verksamheten, som det var i den urkristna församlingen. Det skulle vara uppfriskande för verksamheten om det oftare gavs tillfälle till fria vittnesbörd.

Förr var det vanligt, att tillresande predikanter eller medlemmar, som besökte församlingarna fick tillfälle att medverka med sång eller vittnesbörd. Jag vet om en församling där pastorn brukade fråga vänner som kom på besök: "Kan ni sjunga en sång, eller avlägga ett vittnesbörd"?

Sådant förekommer aldrig numera, utan pastorerna nöter på söndag efter söndag och sliter ut sig. Inte att undra på att många blir utbrända.

Verksamheten bara rullar på i djupa, nedkörda hjulspår, utan variation och förnyelse. Ingenting händer i en sådan slentrianmässsig verksamhet. Hur länge ska det dröja innan det blir en förändring?

Har vi helt slutat att räkna med den helige Andes ledning och bistånd i verksamheten?

Svara


Leif Sat, 27 Apr 2019 08:19:49 +020

Svar till Stefan Jonasson .

Jag förstår ungefär hur du menar också Stefan, och jag är inte alls arg på dig om du skulle tro så, det ser hårdare ut i mitt svar än det är!

Det klagas i onödan också många ggr, och man drar ofta alla församlingar över en kam. Det finns fortfarande många som gör ett mycket gott arbete och sliter dagligen i våra kyrkor med att hålla igång kyrkan på orten många ggr utan uppmuntran, Gud välsigne alla trogna kämpar.

Men det finns givetvis både bra och sämre kaffesamlingar. Det beror mest på syftet bakom det hela. Är det för att människor skall föras närmare Jesus så är alla samlingar bra, men är det mest för att själva få ett billigt fika och prata av sig diverse skvaller innan man åker hem så är givetvis det uruselt.

Kaffet får aldrig ta över och bli viktigare än själva Gudstjänsten och mötet, då blir det fel. Jag har sett dem som inte har det minsta intresse av Gudstjänsten och Guds Ord. Man kommer nästan jämt sent till mötet, men allt som oftast med glädje sedan deltar vid kaffeborden utan att skämmas.

Och så det här med det diktatoriska ledarskapet, vilket jag som sagt mött under många år, men jag är samtidigt ganska övertygad om att dessa själva är omedvetna om situationen, utan de tror sig för det mesta vara ledda av Anden, och att de som säger emot är av fienden.

Men jag vill ändå säga det här också Stefan!

Vi är många olika lemmar i Guds kropp i många olika situationer, och det är inte så lätt för alla att bara byta gemenskap så där hur som helst om man inte trivs. Är man t ex gift och den ene trivs medan den andre vantrivs, så är det ju inte bara att lämna. Finns det människor kvar som man älskar i den församling som man på ett annat sätt vantrivs i pga just ledarskapet, så är det ju inte bara att gå till en ny gemenskap, och kanske det heller inte finns någon annan församling eller kristen gemenskap i närheten där man bor.

Jesu rikliga välsignelser till dig Stefan...

Svara


Sven Thomsson Sat, 27 Apr 2019 09:39:04 +020

Svar till Leif.

Du har rätt, Leif. Det är inte alla gånger så lätt att byta församling. Om man stannar kvar och lever nära Jesus finns det hopp om att man ska kunna påverka både vännerna i församlingen och dess ledning.

Jag ber till Herren, att jag ska kunna vara ett föredöme i den församling jag tillhör och att jag ska vara så andefylld, att jag kan påverka med bara min närvaro.

Var välsignad, min broder!

Svara


Leif Sat, 27 Apr 2019 09:47:53 +020

Svar till Sven Thomsson.

Detsamma broder 😍..

Svara


Lukas Sat, 27 Apr 2019 10:29:48 +020

Jag tror att vi alla behöver gå in i enrum med Gud och 100% seriöst fråga efter hans vilja och tilltal. Och det behöver inte innebära timmar i bön utan är mer en fråga om kvalitetstid med Herren. Om vi gör det och vågar tala ut det vi fått skulle det bli annnat på gudstjänsterna! Brukar kännas livgivande när någon delar ett tilltal.

Svara


Maria Eliasson Sat, 27 Apr 2019 11:30:35 +020

Jag ser här att det Gud sa till mig för 10-15 år sedan nu slagit in. Guds församlingar splittras på så vis att de som håller sig nära Jesus drar sig ännu närmare honom och de som vänt ryggen till Jesus går längre bort. Snart kommer förföljelsen av kristna hit till Sverige och då blir det andra bullar!

Svara


SAS Sat, 27 Apr 2019 11:53:01 +020

Svar till Maria Eliasson.

Om församlingarna skulle våga stå upp för abort frågan samt säga sanningen ang HBTQ så skulle det bli andra bullar. Bidragen skulle omgående dras in. Men nu är de beroende av staten...

Svara


AnnMarie Sat, 27 Apr 2019 12:48:28 +020

Svar till SAS.

Varför gör församlingar sig beroende av staten mån tro??Så har det väl inte varit tidgare eller?

Svara


Stefan Jonasson Sat, 27 Apr 2019 12:57:13 +020

Dom som anser sig leva nära JESUS i församlingen bör inte dra sig undan från dom som anses vara mindre andliga.. Det blir fel och kan leda till elit grupperingar... Det står på olika ställen i breven att man ska hjälpa varandra och inte leva sig själv till behag.. Och anse sig bättre...

Svara


Leif Sat, 27 Apr 2019 13:40:22 +020

Svar till AnnMarie.

Rakt på sak så handlar det om otro och tvivel på Guds Ord och löften, som tydligt och klart lovar att förse Sina barn med allt de behöver!

Nu söker inte alltid Guds folk Guds rike och Hans rättfärdighet först som Gud uppmanar till utan man söker hellre efter hjälp i världen istället, och på det viset urvattnas trons kraft tragiskt nog lite här och där.

Många gånger var det nog ändå bättre förr och inte alls så gammaldags som det ibland kan låta.

Det finns förstås också många undantag ibland oss kristna, det finns även dem idag som förtröstar på Guds löften om försörjning m.m och det fungerar.

Låt oss verkligen uppmuntra varandra till att hålla fast vid Guds löften.

(Matt 6:33)

Nej, sök först Guds rike och hans rättfärdighet, så ska ni få allt det andra också.

(Fil 4:19)

Så ska min Gud efter sin rikedom på ett härligt sätt i Kristus Jesus ge er allt ni behöver.

Gav Gud Israels folk allt det de behövde under ökenvandringen i 40 år utan att de hade någon anställning någonstans, och Jesus gav sina lärjungar det dem behövde för sin vandring, exempelvis brödundren, så ger Han givetvis också oss alla andra det vi behöver för vår vandring.

(Heb 13:8)

Jesus Kristus är densamme i går och i dag och i evighet.

Låt oss tro!

(Joh 14:1)

Låt inte era hjärtan oroas. Tro på Gud och tro på mig .

Svara


AnnMarie Sat, 27 Apr 2019 13:55:23 +020

Svar till Leif.

Det är visserligen över 20 år sedan jag tillhörde em församling men de stod i alla fall på egna ben, ivarje fall den ena av de två jag tillhört.Där platsar i varje fall detta med att betala tionde tycker jag eller åtmonstone bidra på något sätt annars blir man väl beroende av statens bidrag vilket inte är bra

Svara


SA Sat, 27 Apr 2019 14:29:59 +020

Svar till Stefan Jonasson .

Det finns både och , men tyvärr har många kyrklokaler , gjorts om till liknande disco ....blinkande lampor rökbomber , hög misik , inget kors på estraden., har själv besökt sådana kyrkor , mingel , kaffe mobiler och som på vilket fik som helst, tycker kyrkan ska vara en helig plats för herren . Plats för att lyssna in herrens röst , helt omöjligt . har hittat en kyrka som är en helig plats , med Jesus och korset i centrum , tack och lov 👍

Svara


Leif Sat, 27 Apr 2019 14:45:02 +020

Svar till AnnMarie.

Det vore ju bra om alla förstår att ge tionde eftersom det förstås kostar att ha lokaler och eventuellt någon herde m.fl...

Men tionde är någonting som också förökar den glade givarens tro... Så det är positivt på många sätt...

Svara


SAS Sat, 27 Apr 2019 15:35:34 +020

Svar till AnnMarie.

På grund av att deras verksamhet utgår från ett organisations tankesystem i stället för organism.

Svara


SA Sat, 27 Apr 2019 17:24:16 +020

Svar till Maria Eliasson.

Helt rätt Maria .

Svara


Mikael Sat, 27 Apr 2019 20:24:27 +020

Kaffe är djävulens dryck.

DET ÄR BEROENDEFRAMKALLANDE

Vi ska bara vara beroende av JESUS

Bättre att dricka mjölk ,vatten eller te.

Svara


Anna Ivar Sat, 27 Apr 2019 20:34:07 +020

En känd kristen profil hade runt bordets ytterkant skrivit, under en glasskiva: "Kafferepet är det rep där man hänger sin nästa". Det är något att tänka på när vi samlas runt bordet för god gemenskap.

Vi som tillhör en församling ska be mycket för pastor och övrig församlingsledning. Denna världens furste är mycket vred. Hans tid är kort.

När Jesus varnar så är det på riktigt. Han sa i liknelsen om de tio ljungfruna att ALLA somnade. Bara de som hade reservolja till lampan kunde följa med till bröllopet. Vi behöver den Helige Ande varje sekund av vårt liv.

Den som leds av Anden är Guds barn.

Svara


Stefan Jonasson Sat, 27 Apr 2019 22:06:09 +020

Alkohol kan vara djävulens dryck beroende på hur man dricker den kaffe är en ganska harmlös drog.. Men man kan få abstinens besvär om man upphör att dricka kaffe 🍵 hade huvudvärk i tre dar en gång när jag var utan kaffe...i vilket fall som helst.. Tungotalet.. Många tror att det är en andens frukt och ett bevis för att man är ande fylld... Beviset för att man är ande fylld och påverkad av DEN HELIGE ANDEN är kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trohet, mildhet, och självbehärskning.. Tål att tänkas på..

Svara


Stefan Jonasson Sat, 27 Apr 2019 22:11:06 +020

Te 🍵 är också en mild och harmlös drog...

Svara


Leif Sat, 27 Apr 2019 22:19:41 +020

Svar till Mikael.

Det är bara löjligt snack om kaffet. Gud har skapat kaffebönorna alldeles likadant som Han skapade tebladen till att kunna göra goda drycker av.

Jag har aldrig upplevt det minsta av beroende till kaffe när jag varit utan, fast jag druckit kaffe sen barnsben. Jag skulle lika gärna kunna dricka te till smörgåsarna jag äter utan det minsta lilla av abstinens. Så det är bara snack!

Sen finns det faktiskt dem som får beroende till allt möjligt utan att det måste vara av djävulen. Det finns dem som har ett beroende av att träna sin kropp väldigt ofta. Då skulle också träning och motion vara av djävulen, eller?

Give up brother!

Svara


David Sat, 27 Apr 2019 22:19:57 +020

svar till Mikael Det var tacksamt att du skrev det om kaffe Jag har aldrig tyckt om kaffe själv trotts provsmak några gånger för att lära mig att tycka om räv giftet som så många dricker varje dag och t.o.m tycker att det är gott precis som andra tycker det är gott att röka trotts att man fyller kroppen med olika gifter och oftast får de cancer förr eller senare också men kaffe skyddar ju mot en del negativa effekter till skillnad mot rökning som inte för med sig något positivt på något område.

Svara


vanessa Sat, 27 Apr 2019 22:28:18 +020

Jag kommer ihåg en gammal vän som var mycket äldre än mig, uppväxt inom pingstkyrkan med en pappa som var pastor, pappan var verkligen av den gamla skolan och det var nog ganska länge sedan.
Men tydligen så hade pappan hetsiga predikningar mot alkoholen där han kallade det "djävulens smörjmedel".
Ganska roligt uttryckt tycker jag :-)

Svara


Stefan Jonasson Sat, 27 Apr 2019 22:45:32 +020

Kaffe 🍵 är också bra mot senilitet läste jag någonstans... Det är lite knäppt att kalla kaffe för djävulens dryck.. Det är inte det vi stoppar i oss.. Eller det vi ser på tv och filmer som är djävulskt.. Det är vad som finns i hjärtat i vår Adams natur.. Köttets gärningar och religiös lagiskhet är samma sak. Det bara förklär sig bara i olika skepnader.. För att det yttre ska se bra ut.. Och för att man kan leva i illusionen att man är andlig... Den sanna andligheten visar sig i andens frukter.. Kärlek glädje frid... Osv.. Ingen av oss kan uppfylla allt detta.. Men ibland tar DEN HELIGE ANDEN ÖVER OSS och vi kan förverkliga någon av dessa attribut.. Som går emot det som finns i vår Adams natur.. Men vi är frälsta och ett GUDS BARN genom pånyttfödelse..

Svara


Bengt Sun, 28 Apr 2019 10:23:14 +020

Alla skvallrar ju inte vid fikat efter Gudstjänsten

Men illa nog att det förekommer

Svara


Bengt Sun, 28 Apr 2019 10:25:02 +020

Man kanske skulle börja med kyrkkaffe

Eller kyrklunch

Och sen ha mötet

Och börja med förbön

Svara


SAS Sun, 28 Apr 2019 10:33:39 +020

Svar till Stefan Jonasson .

Instämmer kaffe är gott och nyttigt😊

Svara


Bengt Sun, 28 Apr 2019 10:36:48 +020

Jag gillar inte kaffe

Så jag dricker te istället

Svara


Lars-Göran Rönnberg Sun, 28 Apr 2019 14:02:14 +020

Till Stefan Jonasson "Det är inte vad vi stoppar i oss... eller det vi set på tv eller filmer som är djävulskt. Det är vad som finns i hjärtat....."

- Men om vi tillåter oss att se dåliga filmer kommer det ju in i vårt liv, vår tankevärld och hjärta!!!

Svara


Stefan Jonasson Sun, 28 Apr 2019 14:14:01 +020

Självklart måste vi kunna urskilja vad vi ser på.. Men allt det där finns i vår Adams natur.. Vi bemöter allt med vad ordet säger ingen lögn består inför GUD

Svara


Lenny Mon, 29 Apr 2019 10:53:52 +020

Svar till Anna Ivar .

Till stora delar är det en tankväckare som var skrivet under den där glasskivan.

I det som du relaterat till det ligger mycken erfarenhet. Det är inget fel att samlas kring en kopp kaffe.

Men andens smörjelse bör vara med vara med oss alla, då i all synnerhet vid dessa sammanhang när vi ska vara till

ljus och lykta för vår nästa.

Svara


Din kommentar

Första gången du skriver måste ditt namn och mejl godkännas.


Kom ihåg mig?

Din kommentar kan deletas om den inte passar in på Apg29 vilket sidans grundare har ensam rätt att besluta om och som inte kan ifrågasättas. Exempelvis blir trollande, hat, förlöjligande, villoläror, pseudodebatt och olagligheter deletade och skribenten kan bli satt i modereringskön. Hittar du kommentarer som inte passar in – kontakta då Apg29.


Prenumera på Youtubekanalen:

Vecka 29, tisdag 16 juli 2019 kl. 20:27

Jesus söker: Reinhold, Reine!

"Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son [Jesus], för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv." - Joh 3:16

"Men så många som tog emot honom [Jesus], åt dem gav han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn." - Joh 1:12

"Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst." - Rom 10:9

Vill du bli frälst och få alla dina synder förlåtna? Be den här bönen:

- Jesus, jag tar emot dig nu och bekänner dig som Herren. Jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Tack att jag nu är frälst. Tack att du har förlåtit mig och tack att jag nu är ett Guds barn. Amen.

Tog du emot Jesus i bönen här ovan?
» Ja!


Senaste bönämnet på Bönesidan
tisdag 16 juli 2019 18:56

Har varit förkyld å hängig hela den här sommaren.Önskar förböner om hälsa och livsglädje!!

Morsan reklam


Aktuella artiklar


Senaste kommentarer



STÖD APG29! Bankkonto: 8169-5,303 725 382-4 | Swish: 070 935 66 96 | Paypal: https://www.paypal.me/apg29

Christer Åberg och dottern Desiré.

Denna bloggsajt är skapad och drivs av evangelisten Christer Åberg, 55 år gammal. Christer Åberg blev frälst då han tog emot Jesus som sin Herre för 35 år sedan. Bloggsajten Apg29 har funnits på nätet sedan 2001, alltså 18 år i år. Christer Åberg är en änkeman sedan 2008. Han har en dotter på 13 år, Desiré, som brukar kallas för "Dessan", och en son i himlen, Joel, som skulle ha varit 11 år om han hade levt idag. Allt detta finns att läsa om i boken Den längsta natten. Christer Åberg drivs av att förkunna om Jesus och hur man blir frälst. Det är därför som denna bloggsajt finns till.

Varsågod! Du får kopiera mina artiklar och publicera på din egen blogg eller hemsida om du länkar till sidan du har hämtat det!

MediaCreeper

Apg29 använder cookies. Cookies är en liten fil som lagras i din dator. Detta går att stänga av i din webbläsare.

TA EMOT JESUS!

↑ Upp