647 online! | Sidvisningar idag: 136 366 | Igår: 150 550 |

www.apg29.nu

Uppryckandet och Jesu återkomst

Christer Åberg talar och sjunger och spelar. Han berättar bland annat om nyhetsmejlet och om uppryckandet och Jesu återkomst.


Skriv ut


Publicerat av Christer Åberg lördag 6 januari 2018 00:00 | Direktlänk | Nyhetsbrev | RSS


STÖD APG29.NU


47 kommentarer

OBS: Läsarmejl, artiklar, kommentarer och video som är skrivna och gjorda av andra än mig, (Christer Åberg, grundaren till Apg29), kan ha åsikter som jag inte delar.

BrorK

Christer, om vi ska "uppstå från de döda", var är då anden och själen under tiden vi är "döda"?

Svara -   - 6/1-18 01:45 -


BrorK

Det verkar ju lite omständigt om de döda först ska stiga upp till himlen och sedan ska vi fara upp och sedan ska vi alla fara ner igen. Det blir ju ett väldigt farande upp och ned.

Din tolkning bygger på att G450 betyder "uppstå från de döda", men det kan ju också betyda att man stiger upp för att resa till något annat ställe, dvs från himlen till jorden med omnejd. Annars har vi dito förvaringsproblem att ta ställning till.

Sammanfattningsvis, är det inte mera troligt att när vi dör så hamnar vi antingen i himlen eller i helvetet och när det är dags för Jesus att komma ner på jorden så tar han med oss kristna ner i förhärligade kroppar inför 1000-årsriket och att det är i samband med det som de kristna som är kvar lyfts upp för att samlas och därmed undgå den värsta vreden när Jesus städat upp bland jordens innevånare och fixar till planeten igen.

Svara -   - 6/1-18 02:37 -


Prinsen

Svar till BrorK.

Eller så är vi i himlen under 1000 år, för att sedan nedstiga då satan är lös igen och de ogudaktiga (andra uppståndelsen) går i krig med de heliga.

Denna lektion pekar på bibelverser som jag inte har hittat nåt fel på: https://youtu.be/sHHQ5jFP47U

Svara -   - 6/1-18 02:51 -


Per

Svar till BrorK.

Jag ser det inte alls som konstigt, utan snarare som logiskt. När vår Kung Jesus skall regera under 1000-årsriket kan det säkert vara bra att många av hans många undersåtar har varit med i den sista tiden. Skulle vi vara kvar under vedermödan skulle vi säkert förgås och dödas samt så plågade och förstörda att vi varken orkar eller förmår komma tillbaka till jorden. Dessutom väldigt konstigt om Gud skulle först utsätta oss för sitt straff som kommer att drabba hela jorden, för att sedan använda oss till att regera tillsammans i 1000 år. Nej istället är vi på träningsläger i 7 år så att vi blir fullt utrustade att bemöta ondskan och fullgöra Guds vilja på jorden.

Svara -   - 6/1-18 08:12 -


BrorK

Svar till Per.

Per,

Det verksr som om du missuppfattat vad jag skrev, prova och läs en gång till.

Svara -   - 6/1-18 13:08 -


Lena Henricson

Ja,Christer det är sannerligen inte alla som förstår att det är två kommanden av JESUS,som Bibeln talar om.

Men,jag undrar,vad kan man få del av genom nyhetsmejlet,som man inte hittar på sajten Apg29? 🤔 😊

Svara -   - 6/1-18 17:22 -


nils

När N.T. talar om Utvalda synes det mig gälla församlingen i första hand enl.följande bibelställen där Utvald omtalas: Mark.13:20.22,27.Luk.18:7.Rom.8:33.Cil.3:12.1Tess.1:4.2Tim.2:10.Titus.1:1

1Pet.1:2.2.Pet.1:10.2Joh.1:1.
I Matt.24:31 som talar om församlandet av Hans utvalda,fortsätter i V 40-41 att tala om Uppryckelsen när en blir uppryckt och en blir kvarlämnad.
Har då svårt att tro detta skulle gälla som här Judarna skall uppryckas,vilket inget annat Bibelord talar om vad jag vet.
Men de Messiastroende andefyllda,kommer säkert vara med när församlingen hämtas.

Svara -   - 6/1-18 21:20 -


Tomas N

Svar till Lena Henricson.

Men talar verkligen Bibeln om två återkomster av Jesus? Jag vet att de etablerade skolorna har tolkat summan av bibeltexter till att det blir så.

Jesus sa väl aldrig själv att Han skulle komma tillbaka 2 gånger? Inte heller Paulus eller någon annan.

Jag vet att detta kan bli en lång diskussion. Men jag tänker mig att t ex vid evangelisation eller en rak fråga från icketroende eller ny i tron så skulle åtminstone jag säga att Jesus kommer tillbaka en gång. Inte någon andra chans eller uppsamlingsheat.

Så jag är en av alla dessa som inte har "förstått" att Jesus kommer tillbaka 2 gånger.

Texten om uppryckandet är en tröst till församlingen i Tessaloniki att de som dött inte skulle vara förlorade. Rimligen handlar det om några som lidit martyrdöden eftersom församlingen behövde tröst och några hade dött

@Lena det är inte ett personligt svar egentligen ,men eftersom du skrev som du gjorde svarade jag på ditt inlägg.

Fokus tycker jag borde vara hur troende skall undervisa de nya,inte att ha rätt i alla diskussioner,för det spelar mindre roll. Undervisningen borde vara så enkel och tydlig som Gud har tänkt och som bygger upp tro och som håller genom alla stormar och svarar på argument och frågor

Svara -   - 6/1-18 21:50 -


BrorK

Svar till Tomas N.

Ja, det är av vikt att vi har Jesus egna ord som grund och inte börjar bygga föreställningar på ordklyveri i något av breven, som exempelvis i 1 Tes. Att "se" med en sund logisk grund är också till stor hjälp för ev. tolkningsfrågor.

Svara -   - 6/1-18 22:02 -


Tomas N

Svar till Prinsen .

Hoppas du inte tar det här personligt. Din länk är till en Sjunde dags adventist församling.

Jag stödjer inte olika stridigheter och diverse tillmälen och öknamn som kan förekomma bland kristna. Vi söker alla sanningen och vill göra det rätta.

Med detta sagt så räcker det för mig att se att det är ett SDA perspektiv,för att sluta där.

Det är en avvikande variant av tro och de maskerar det väldigt väl och vill framstå som en församling bland andra. Jag tycker en utmärkande sak hos dem är en extrem förkärlek och fokus på profetior .

Jag blir mer och mer övertygad om att ren bibelläsning utan expertguidning är ett säkrare kort än alla dessa undervisningar.

Man behöver faktiskt inte kunna allt om uppryckande och "tusenårsriket" för att följa Jesus. Det är fullt upp egentligen att leva i lärjungaskap ,helgelsen och vävxandet i Kristuslikhet och vara tt vittnesbörd.

Ändestidsfrågor och svåra profetiska/apokalyptiska frågor verkar vara det som splittrar mera än något annat.

Guds välsignelse

Svara -   - 6/1-18 22:10 -


Lars Enarson

Kära syskon! Det finns inget direkt stöd för två återkommande av Messias i Bibeln. Det ord som används om detta i NT är parousia. Detta ord användes i antiken som en teknisk term om ankomsten av ägaren till en plats där enbart han kan ta tag i situationen och specifikt om en konungs eller kejsares ankomst. Det säger sig självt utifrån själva ordet att detta enbart sker en enda gång. Brudens uppryckande för att möta Messias i luften utgör den första fasen av detta kommande helt enligt mönstret för en konungs eller kejsares parousia/ankomst till en stad då hans anhängare alltid drog ut för att möta honom så att de kunde tåga in i staden med honom. Vi ska vara med Messias på hans stora dag när han kommer därför kommer vi att ryckas honom till mötes.

Uppryckandet beskrivs också som ”församlandet” i 2 Tess 2:1: ”När det gäller vår Herre Jesu Kristi ankomst och hur vi skall samlas hos honom...” Likadant är det i Matt 24:31 ”Med starkt basunljud skall han sända ut sina änglar, och de skall samla hans utvalda från de fyra väderstrecken, från himlens ena ända till den andra.” Det är intressant att David Wilkerson i sitt vittnesbörd om uppryckandet hänvisar direkt till denna vers.

Att uppryckandet sker i samband med Jesu synliga parousia/ankomst till jorden framgår också direkt av 1 Tess 4:15: ”Vi säger er detta enligt ett ord från Herren: vi som lever och är kvar till Herrens ankomst [parousia] skall alls inte komma före de insomnade.”

Om man inte krånglar till det så är NTs undervisning väldigt tydlig och klar på detta område.

Svara -   - 6/1-18 22:13 -


Lars Enarson

Svar till Tomas N.

Jag tycker du skriver bra angående detta. En eloge är på plats.

Det som däremot behöver betonas i detta sammanhang är ”Jesu bud om uthållighet”. ”Men den som håller ut intill slutet skall bli frälst.” Matt 24:13 Vi måste vara medvetna om att det kommer att bli mycket tufft i den sista tiden. En betoning på uppryckandet före allt lidande och vedermöda leder till att många kommer att vara helt oförberedda på detta med risk för väldigt tragiska konsekvenser.

Svara -   - 6/1-18 22:24 -


Lars Enarson

Jag gladde mig häromsistens då jag läste Owe Lindeskärs bok om Jesu återkomst. Han menar att vi kommer i alla fall att få vara med om halva vedermödan. Det är ju i alla fall ett första steg i rätt riktning och jag gläder mig. Församlingen måste förberedas inför det som ligger framför. Uppenbarelseboken gäller oss.

Svara -   - 6/1-18 22:32 -


Lena Henricson

Nu blir det spännande att se hur Lars Enarson och Tomas N. blir bemötta i denna fråga! Men ta det lugnt vänner! Vi är ju syskon som älskar varann,eller hur! 🙏😊

Svara -   - 6/1-18 22:32 -


Christer Åberg

Svar till Lars Enarson.

Det finns inget direkt stöd för två återkommande av Messias i Bibeln.

Vem är det som påstår att det finns två återkommande av Messias? Det är en missuppfattning. Det finns bara en återkomst av Jesus. Uppryckandet är inte hans återkomst, utan det är ett uppryckande! Återkomsten är då Jesus kommer till oljeberget tillsammans med sin församling som tidigare har blivit uppryckt till honom.

Svara -   - 6/1-18 22:33 -


Tomas N

Svar till Christer Åberg.

Jag vet inte hur nödvändigt och nyttigt det är att diskuttera allt fram och tillbaka. Men i bästa fall bygger det upp och Bibeln säger ju själv att det finns en trygghet/säkerhet i en större grupp av råd/personer(någonstans i ordspråksboken)

Om någon gör den bedömningen som jag gör att det finns en andlig och märkbar skillnad mellan den återkomst som Jesus och NT talar om och den som finns i Sakarja så har NT,s ord företräde. Det framgår inte heller i NT,s texter att Jesus har församlingen med sig vid hans återkomst.

Hans återkomst är med stor kraft är allt som står och att det skall vara fullt synligt. De andra viktiga vi läser i NT är att ingen vet när han kommer ,endast Fadern

Svara -   - 6/1-18 22:47 -


nils

Visst är det två olika händelser:Att Uppryckas är att lyftas Upp för att möta Jesus på himmelens skyar,för Han kommer då Ej ned på Jorden.1Tess.4:17.

Vidare blir inte alla upptagen,utan blir kvarlämnade säger Matt.24:40-41 .Luk.17:34-35.
Varför sägs att dessa blir kvarlämnade,om nu Jesus skall stiga ned på jorden?
Men när Jesus stiger Ned på jorden,sker det på Oljeberget,som änglarna också sade när Han lämnade lärjungarna,i Apg.1:11."Denna Jesus som har blivit upptagen från eder till himmelen,Han skall komma igen på Samma Sätt som I har sett honom fara Upp Till Himmelen."
Det står också i Sak.14:4.Och Han skall den dagen STÅ med sina fötter på Oljeberget.
Men viktigast är att frälsningen gäller relationen till Jesus Själv,inte till all kunskap.

Svara -   - 7/1-18 08:14 -


Lars Enarson

Svar till Christer Åberg.

Stort tack Christer! Då är vi överens att det finns bara en återkomst, grekiska parousia, i Bibeln.

Kan vi då också läsa bibeltexten tillsammans och se att uppryckandet inte sker före återkomsten utan i samband med återkomsten så är vi helt överens. Det står ju väldigt klart och tydligt:

"Vi säger er detta enligt ett ord från Herren: vi som lever och är kvar till Herrens ankomst [gr. parousia] skall alls inte komma före de insomnade." 1 Tess 4:15

Om vi inte dött innan dess kommer vi alltså att vara kvar här på jorden till Herrens ankomst. Vi är alltså inte uppryckta innan dess!! Sedan står det i vers 17: "Därefter skall vi som lever och är kvar ryckas upp."

Svara -   - 7/1-18 09:01 -


Lars Enarson

Svar till nils.

Broder nils,

Du skriver: "för Han kommer då Ej ned på Jorden. 1Tess.4:17" Var står det någonstans att han inte kommer ner på jorden då? Ge oss kapitel och vers på detta! Man kan aldrig bevisa ett påstående utifrån "tystnad" dvs något som inte står där.

Du skriver vidare: "Varför sägs att dessa blir kvarlämnade, om nu Jesus skall stiga ned på jorden?" Att bli uppryckt handlar inte enbart om ett förflyttande utan framför allt om ett förvandlande. Paulus skriver: "Se, jag säger er en hemlighet: Vi skall inte alla insomna, men vi skall alla förvandlas, i ett nu, på ett ögonblick, vid den sista basunens ljud. Ty basunen skall ljuda och de döda skall uppstå odödliga, och vi skall förvandlas." 1 Kor 15:51-52

I samband med uppryckandet kommer vi att förvandlas och få våra förhärligade, odödliga kroppar fulla av härlighet. "Men vi har vårt medborgarskap i himlen, och därifrån väntar vi Herren Jesus Kristus som Frälsare. Han skall förvandla vår bräckliga kropp, så att den blir lik den kropp han har i sin härlighet. Ty han har makt att lägga allt under sig." Fil 3:20-21 Vi kommer då att får vara med Jesus när han kommer i härlighet tillsammans med alla sina heliga för att döma jorden.

Den som missar uppryckandet kommer att missa allt detta.

Till sist skriver du: "Men viktigast är att frälsningen gäller relationen till Jesus Själv, inte till all kunskap."

Visst är relationen till Jesus viktigast. Men låt oss inte förakta eller förringa betydelsen av Guds Ord! Bibeln har blivit given till oss för att vi ska få den uppmuntran vi behöver till att hålla ut i hoppet.

"Ty allt som tidigare har skrivits är skrivet till vår undervisning, för att vi genom den uthållighet och tröst som Skrifterna ger skall bevara vårt hopp." Rom 15:4

Vidare:

"Så mycket fastare står nu det profetiska ordet för oss, och ni gör rätt i att hålla er till det som till ett ljus som lyser på en mörk plats, tills dagen gryr och morgonstjärnan går upp i era hjärtan." 2 Pet 1:19

Petrus skriver också: "medan ni väntar och ivrigt längtar efter Guds dags tillkommelse." 2 Pet 3:12 (Reformationsbibeln) Hur kan vi längta ivrigt efter något som vi inte vet något om? Nej, i den sista tiden gäller det att studera det profetiska ordet ivrigare än någonsin.

Svara -   - 7/1-18 09:25 -


Lars Enarson

Svar till Tomas N.

"Om någon gör den bedömningen som jag gör att det finns en andlig och märkbar skillnad mellan den återkomst som Jesus och NT talar om och den som finns i Sakarja så har NT,s ord företräde."

Man kan inte läsa Bibeln på detta sätt utifrån en inbygg motsättning och sedan tro att man kan komma fram till sanningen. Hur kan det finnas "en märkbar skillnad" mellan olika delar av Guds Ord när allt är eviga ord utandade av Gud? Då har man inte förstått Guds Ord rätt. Det är när Skrift förklarar Skrift och hela Bibeln bli en enda bok med ett och samma budskap som den sanna uppenbarelsen kommer till oss.

"Hela Skriften är utandad av Gud och nyttig till undervisning, till bestraffning, till upprättelse och till fostran i rättfärdighet." 2 Tim 3:16

Du skriver också: "Hans återkomst är med stor kraft är allt som står [min betoning] och att det skall vara fullt synligt."

Läs Bibeln lite bättre!

"så att han styrker era hjärtan och gör er oförvitliga och heliga inför vår Gud och Fader, när vår Herre Jesus kommer med alla sina heliga." 1 Tess 3:13

"Eftersom vi tror att Jesus har dött och uppstått, så tror vi också att Gud skall föra fram dem som insomnat i Jesus tillsammans med honom." 1 Tess 4:14 "Jag hävdar att den här tidens lidanden väger lätt i jämförelse med den härlighet som kommer att uppenbaras och bli vår. Ty skapelsen väntar ivrigt på att Guds barn skall uppenbaras." Rom 8:19

Vi kommer alltså att presenteras i härlighet för världen och hela skapelsen tillsammans med Jesus när han kommer.

Svara -   - 7/1-18 09:47 -


nils

Svar till Lars Enarson.

Tack för din kommentar Lars utifrån ditt stora Bibliska kunnande.

Vad jag här ser är en helt Ny tolkning av 1Tess.4:16-16,.där du tycks lägga tonvikten på att ordet Sedan,i V 17-s första ord,är en Lång tidsrymd!
Du menar alltså att Först efter de dödas uppståndelse,kommer det en Lång Tidsrymd tills de i Kristus Levande skall hämtas?
Jag och säkert många med mig har ansett att det är bara En Händelse,som V 16-17 handlar om,där de döda Först uppstår,för att STRAX Därefter de i Kristus Levande,"Bliva Jämte Dem,alltså Tillsammans Med Dem,Bortryckta på skyar Upp I luften!
Eller hur förklarar du uttrycket,"Jämte Dem," undrar jag? Mvh/nils

Svara -   - 7/1-18 12:01 -


Lars Enarson

Svar till nils.

Jag ber om ursäkt om jag uttryckte mig otydligt. Naturligtvis handlar vers 16 och 17 om samma händelse. De som lever vid ankomsten kommer att ryckas upp jämte de som uppstått.

Det jag betonade var att vi kommer inte att ryckas upp ett antal år eller månader före ankomsten utan i samband med ankomsten för att möta Messias i luften när han kommer.

Svara -   - 7/1-18 14:49 -


Tomas N

Svar till Lars Enarson.

Det jag menar är att om man har fått en viss förståelse av Jesu återkomst genom evangelierna och i NT ,så är det till hjälp att vara redo för det som skall komma.

Om profetior i GT ställer till problem ,så är det bättre menar jag för alla (och särskilt nyare i tro) att släppa detta och hålla fast vid de man redan lärt sig.

Dels för att profetiorna i GT är lite svåra att förstå och dels för att mycket av det som profeterats habndlar om Jesu första tillkommelse och det nya förbundet som slöts.

Det som jag reagerar på är att så många har Sakarja14 som förstaval och huvudtext i sin förståelse om Jesu ankomst. Själv tycker jag det är mera naturligt att ha det som står i evangelierna,epistlarna och i uppenbarelseboken som ledstjärna gällande det som har med Jesu återkomst att göra.

Mycket av det som står i Sakarja 12-14 är lite svårt att tolka in,särskilt som det är svårt att placera in Juda stam etc i nutid eller framtid.

Jag anar att många helt enkelt gillar den texten i Sakarja bättre ,för den påminner mera om tusenårsriket,medans de andra texterna inte gör det.

Men låt oss inte fastna i detta i onödan,då det finns betydligt viktigare saker som är frälsningsavgörande och utbreder Guds rike

Svara -   - 7/1-18 15:13 -


nils

Intressant är att redan Jesaja fick höra eller se de dödas uppståndelse och upptagandet till Herren, och Herrens vredesdag.Jes.26:19-21;

"Vaknen upp och jublen I som ligger i graven,ty din dagg är en ljusets dagg,och jorden skall giva igen de avsomnade.
Välan då mitt folk,Gå in i dina kamrar och stäng dörrarna om dig;göm dig ett litet ögonblick,till dess Vreden har gått förbi.
Ty Herren träder ut ur sin boning för att hemsöka jordens inbyggare för deras missgärning..."
Herren frälser oss från sin Vredesdag när vi får gå in i våra kamrar,och blir upptagna till Herren Jesus som Han lovat i sitt ord.Det är vårt saliga hopp!

Svara -   - 7/1-18 17:42 -


Prinsen

Svar till Tomas N.

Tycker du själv att den kristna församlingen står redo att möta Jesus kommande I Guds härlighet?

Tycker du själv att församlingarna lär ut eller ens refererar till UPPENBARELSE-boken?
Jag är inte sjundedagsadventist, ej heller förespråkar jag något samfund. Men jag söker Gud, genom bön, genom att sprida evangeliet - och genom Ordet.
Med det sagt, sluta med att basha och kom istället med konstruktivt inlägg vad i du anser ÄR FEL med denna tolkning?
”Salig är den som får uppläsa denna profetias ord, och saliga äro de som få höra dem och som taga vara på, vad däri är skrivet; ty tiden är nära.” Uppenbarelseboken‬ ‭1:3‬ ‭

Svara -   - 7/1-18 22:44 -


Katrina

Vi ska alltid vara redo, ingen vet när Herren kommer.

Frid

Svara -   - 7/1-18 22:57 -


Prinsen

Se Herren sätter några till att vara herdar, några till evangelister, några till profeter, andra till lärare ...

Men det stora avfallet kommer ske innan Jesus återkommer.
”Mitt tält är förstört, och mina tältstreck äro alla avslitna. Mina barn äro borta, de finnas icke mer; ingen är kvar, som kan slå upp mitt tält och sätta upp mina tältdukar. Ty herdarna voro oförnuftiga, de frågade icke efter HERREN; därför hade de ingen framgång, och hela deras hjord blev förskingrad.” ‭Jeremia‬ ‭10:20-21‬
Vad är viktigare än att söka Gud och hans väsen genom bön och genom skrifterna för din uppbyggnad?
Om du har tro på Bibeln och Jesus, läser du om och om igen för att förstå?
Salig är den som har förstånd och förstår skrifternas innebörd, de goda nyheterna, det glada budskapet.
Men talar inte Gud om både välsignelser ocj förbannelser? Eller vad du inte böra vara, eller inte bör göra? Ve, ve, ve den som faller i en grop.
Välsignad är den som söker Herren med hela sitt hjärta - oavsett omständigheter, plats, tid eller rum.

Svara -   - 7/1-18 23:14 -


Prinsen

Herren kommer skicka sina änglar med svärd för att slakta på Vredesdagen, först till sitt egna hus, till de som visste bättre med ledde de blinda vilse. Förtärande eld kommer över församlingarna, över Josefs hus, över Bet (hus) El (Gud).

”Hören följande ord, som jag vill uppstämma såsom klagosång över eder, I av Israels hus: »Fallen är hon och kan icke mer stå upp, jungfrun Israel! Hon ligger slagen till marken i sitt land; ingen reser henne upp.» Ty så säger Herren, HERREN: Den stad varifrån tusen plägade draga ut skall få behålla hundra kvar, och den stad varifrån hundra plägade draga ut skall få behålla tio kvar, i Israels hus.

Men söken icke Betel, kommen icke till Gilgal, och dragen ej bort till Beer-Seba; ty Gilgal skall bliva bortfört i fångenskap, och Betel skall hemfalla åt fördärvet. Söken HERREN så fån I leva; varom icke, så skall han komma över Josefs hus lik en eld; och elden skall bränna, och ingen skall släcka den, till att rädda Betel.”

‭‭Amos‬ ‭5:1-3, 5-6‬ ‭

Vad är viktigare än att hörsamma och ta detta på allvar? Men förstår vi inte allvaret, eller inte kan tyda skrifterna, eller lyssnar vi bara på anekdoter på ”gudstjänster”, eller deltar vi i intetsägande religiösa ceremonier, har vi inte broderskärlek sins emellan, förstår vi inte den Helige Andens uppdrag m m m m, ja förstår vi inte det som komma skall (PROFETIORNA) vem kan då stå upprätt under den fasansfulla tid som komma skall? När solen och månen och stjärnorna ska sluta att avge sitt sken, och människor gnissla sina tänder och gömma sig för Gud i bergshålor?

I den sista tiden, fick Daniel sig uppenbarat, att kunskapen om profetian skulle bli mer uppenbarad, för den som helhjärtat söker Fadern, genom Jesus Kristus, vår Överstepräst, som just nu ber för oss, dag som natt. Han återkommer som ett Lejon för att återta sitt rike från den fallne prinsen. Och satan gör allt för att omkullkasta Guds försonlngsverk. Det pågår en kamp bland härskarorna, och vi lär vara inne i slutfasen. Varför jag personligen ber till Gud att få vara till Hans tjänst, och jag fruktar mest av allt att falla ifrån genom trött håg, att sömnen tar över så att Helige Ande bara är som en rännil. Lär mig känna dig Gud, lär mig ditt verk och vad de kommande dagarna har i sitt sköte, gör mig rustad att leda de vilsna i öknen till levande vattenkällor. Låt mig kunna förkunna vad du har uppenbarat i skrifterna.

Svara -   - 7/1-18 23:52 -


Tomas N

Svar till Prinsen .

Det är svårt att varnna för falska läror utan att trampa någon på fötterna. Därför skrev jag att du inte skall ta det personligt. Teologi och läror kan egentligen kritiseras på ett respektabelt sätt utan att personen blir attackerad. Men lite personligt är kanske normalt att det är ändå tyvärr.

Jag vet inte vad som tro är ,men länken var från en SDA källa. SDA använder en egen bibel (clear word) och har likt JW och mormons en annan Jesus.Därför tycker jag man skall varna för det och det är inte någon God idé att söka God undervisning där man vet att vissa saker absolut är felaktigt.

Bättre att söka på andra ställen.

Vi behöver sträva efter att både respektera andra och hålla sanningen högt.

Välsignelse

Svara -   - 7/1-18 23:58 -


Tomas N

Svar till Tomas N.

Korrigering

Jag vet inte vad din tro är skall det stå.

Sök på sjundedagsadventister och granskning av deras bibel och tro för att komma närmare sanningen.

Svara -   - 8/1-18 00:02 -


Tomas N

Svar till Tomas N.

Korrigering

Jag vet inte vad din tro är skall det stå.

Sök på sjundedagsadventister och granskning av deras bibel och tro för att komma närmare sanningen.

Svara -   - 8/1-18 00:02 -


Lars Enarson

Svar till Tomas N.

Jag förstår att du har problem med Sakarja 12-14. Hur kan t ex Jerusalem stå i centrum om staten Israel är djävulens verk och det judiska folket inte längre är Guds egendomsfolk som du tror? Det går ju absolut inte ihop. Och hur ska som du säger Juda stam definieras när du tror att judarna idag härstammar från khazarerna i södra Ryssland? Och då är ju frågan om du eller Bibeln har fel. Sanningen är att du har svalt en massa obibliska, anti-semitiska myter och rena lögner. Bibeln säger: "Hör HERRENS ord, ni hednafolk, och förkunna det i kustländerna i fjärran. Säg: Han som skingrade Israel skall också samla det och bevara det som en herde bevarar sin hjord." (Jer 31:10) Israels Gud har inte misslyckats med att bevara sitt egendomsfolk. Juda stam är i princip densamme idag som när Sakarja profeterade för över 2400 år sedan.

Vi måste ha hela Bibeln för att få fram hela sanningen. Apg 1 förklarar också att Messias kommer tillbaka till Oljeberget. Alla världens nationer ska strida mot Messias vid Armageddon enligt Uppenbarelseboken. Armageddon ligger i Israel. Jerusalem ska förtrampas av hedningarna till dess att hedningarnas tider är fullbordade osv. Ställ inte NT mot GT.

Svara -   - 8/1-18 08:32 -


nils

Israel och Jerusalem är likt navet i ett cykelhjul,där ekrarna är världens länder runt om. Nu iden sista tiden handlar det profetiska skeendet i första hand om Israel,cykelnavet, och om dess upprättelse.

Rom.11:25 förklarar,"Förstockelse har drabbat en del av Israel och skall fortfara,Intill dess Hedningarna i fulltalig skara har kommit in.Så skall hela Israel bliva frälst."V 26.
Och Sak.2:8 säger,"Ty den som rör eder,han rör vid Hans ögonsten."
Sak.12:2-3 är syns mig idag uppfylld när 128 länder röstade mot Israel ang. dess ambassadflytt till Jerusalem,9 var för,35 avstod av säkerhetsrådets stater.
¤¤¤
Sak.12:2;"Se jag skall göra Jerusalem till en Berusningens kalk för Alla folk runtomkring
V 3."Och det skall ske på den tiden att Jag skall göra Jerusalem till en lyftessten för Alla Folk;var och en som försöker lyfta den skall illa sarga sig därpå.
Och Alla jordens folk skola församla sig mot det."
Det fortsätter med Sak.14:2,"Ty Jag skall församla Alla folk till strid mot Jerusalem."
Men Herren kommer då att strida för Israel,Sak.12:4-9,och det är då Herren Jesus uppenbarar sig för Israel.
"Jag skall Utgjuta en Nådens och Bönens Ande,så att de se upp till Mig,och se vem de har stungit."V 10.
Det är säkert då som Sak.14:4 sker,"Och Han skall den dagen stå med sina fötter på Oljeberget gent emot Oljeberget."
Lår oss bedja för Israel och hålla ögonen på denna Guds Profetiska Klocka. Mvh/nils

Svara -   - 8/1-18 09:29 -


Prinsen

Svar till Tomas N.

Den Bibel som jag sett användas är KJV, har aldrig sett nån annan version användas.

Jag instämmer att vi måste vara kritiska. Har också mina frågetecken kring andras profeter och profetior, hur viktig SDA’s betoning på sabbath.
M m, m m. Så du behöver nog inte repetera dig, ej heller bunta ihop alla inom SDA som en och samma person.
Min invändning är; att när man skickar en länk som jag gjorde, då avfärdas den av dig, bara för det är SDA. Då kommer vi inte längre. Du går miste om en bibelstudie om vad Förödelse Styggelse egentligen kan vara för nåt. Det blir ingen konstruktiv dialog, inget utbyte. Jag har följt upp med egna studier och läser i min 1917 års Bibel, jag är inte född igår, jag läser mycket i GT. Själv kom jag fram till att de källor jag hänvisar till, ligger närmast sanningen och rätt tolkning, än vad jag hört någon annan stans. Det är 3-4 aktiva inom SDA som jag tagit mig tid att lyssna på, trots alla som ojjat att de är en vilseleden kult, så har jag gjort en omvändning och undersökt dem närmare, och de bibellärare jag funnit är synnerligt kunniga och är inga andetorra teologer.
Med det sagt, jag kan göra egna videos om det ska vara så svårt för vissa att ta till sig SDA’s uppfattning om ändetidens slut, eller så tar man sig tid att faktiskt studera Ordet, natuligtvis med kritiska ögon.
Ps inte alla inom Sv Kyrkan är förtappade, ej heller alla inom New Wine, ej heller inom Pingst. Ej alla inom en församling kommer vinna segrar, ej någon person eller församling är perfekta.
Ansvaret att läsa sin Bibel, att studera Ordet, ligger på var och en. Hur mycket vill man lägga ner, hur mycket törstar man, ja det är individuellt. Min uppfattning är att ytterst få verkligen går till djupet med profetiorna i Bibeln, där Uppenbarelseboken eg mest bara är en sammanfattning av tidigare texter , dock med förtydligande/nytt perspektiv.
Många förstår inte t ex vad ”på Den Dagen” betyder. Flera kristna skummar igenom Moseböckerna, har ingen susning om prästernas offertjänst, eller tabernaklets funktion - som är exempel för oss.
Salig är den som söker Herren. Må var och en göra sitt bästa.

Svara -   - 8/1-18 10:29 -


Tomas N

Svar till Prinsen .

Bra att du är medveten om farorna med felaktig undervisning. Men det är ändå en vanskligt väg att gå. När det gäller t ex New wine eller calvinism så är jag övertygad om att "äta köttet och spotta ut benen"

Men det är alltid in risk och man skall nog varna andra när man länkar till något.

Jag har gjort min bedömning av SDA men det är svårt att säga utan att vara negativ.För mycket fokus på profetior skrev jag förut och det står jag för.

Själv tycker jag amillenialism ligger närmast sanningen och då är de tusen årennu.Undersök gärna det den som inte bestämt sig.

Alla dessa studier om profetior om sluttiden riskerar att dra oss bort från det viktigaste och skapa onödig splittring.

Jag hade inte studerat detta innan jag stötte på de som hade tusenårsriket som en viktig del av sin tro. Nyfikenhet och ofrid väcktes hos mig och min slutsats är att NT,s undervisning räcker gott och att man kan släppa det man inte förstår.

Frukta Gud,tjäna honom och var redo

Svara -   - 8/1-18 10:52 -


Tomas N

Svar till Lars Enarson.

Det finns olika syn på Israel och alla som inte är sionistiska eller pre trib/dispensationalister är inte med automatik på samma position(Jag vet sedan tidigare att du inte är pre-trib) . Jag tänker både ur ett sanningssökande perspektiv och i ett utlärande dvs undervisa nya i tron.

Desynoptiska evangelierna och uppenbarelseboken i kombination ger en bild av att Jesus kommer oväntat ,men bed stor kraft i en tid av prövningar och kaos. Bilden som jag tycker man får av läsning i NT är att Jesus kommer vid återkomsten för att göra slut på antikrist och dem och även med hjälp av sina änglar att samla ihop de utvalda varefter Nya Jersualem kommer och den gamla världen skall förgås.(Herrens dag)

Även om många (de flesta ) uppmanar till läsning pärm till pärm så är jag tveksam eftersom speciellt Daniel,Hesekiel och Sakarja är svårbegripliga och väldigt fulla av symbolik.

Jag menar inte att man skall skippa profeterna i GT,men det kommer längre fram i undervisningen.

Det finns en stor skillnad mellan gamla och nya förbundet och jag menar att man bör ha ned det i förståelsen av t e x Jesaja.

DEls så är inte striden med kött och blod i NT ,vilket det var i GT,dels så är striden/konflikten i GT mellan Israel/Juda/Jerusalem och hedningarna och i NT är striden mella kristna och ickekristna.

Striden mellan judar och hedningar gäller inte i nya förbundet och skiljeväggen är nedbruten och de två har blivit en ny man (Efesierbrevet 2 :11-19)

Man skall läsa bibeln och det är dit kristna går för att söka Guds vägar och sanningen. Men den tål väl också prövning?

Många kommer kommer till Gud efter att ha sökt i den s k sanningsrörelsen och studier av NWO ,frimureri och annat som är fördolt i mainstreammedia. Det kan vara en frustration över att denna "fantastiska" värld inte håller alla löften som den lovar eller in djup inre sökan efter Gud och där sätts evangeliet på prov . Den prövningen skall man inte vara rädd för,men när man tagit emot Jesus så måste han få bestämma.

Jag tycker alltjämt inte att Sakarja 14 är den bästa beskrivningen av Jesu återkomst och finner Sakarja svårtolkad .

Jag som inte tror på ett kommande tusenårsrike utan sätter mitt hopp till och förbereder mig för himmelriket skiljer mig kanske inte så mycket från er andra. Men skillnaden är stor i synen på Israel. Kristna kan ha bra gemenskap trots olika syn på detta,men alltmedan tiden drar mot avgörande skeenden så kommer det nog behövas någon sorts större klarhet i detta. Sanningen borde kunna bli mera uppenbar för många än vad som är idag

Jag skulle tro att den sionistiskt kristna synen hade bättre grogrund efter WW2 och judarna fått lida nyligen,nu har vi sett om man skall försöka vara objektiv att Israel också begått en del överträdelser mot Palestinier och andra grannländer,vilket gör att många av senare generationer inte har en odelet positiv syn på Israel vilket säkert påverkar bibeltolkningen. När Scofieldbibeln och Dallasinstitutet började så var ju Israelstaten endast en dröm och vision. Saker förändras och de här sakerna påverkar alldeles säkert.

Svara -   - 8/1-18 20:25 -


Lars Enarson

Svar till Tomas N.

Tack för din redogörelse!

Du skriver: "Jag som inte tror på ett kommande tusenårsrike utan sätter mitt hopp till och förbereder mig för himmelriket skiljer mig kanske inte så mycket från er andra. Men skillnaden är stor i synen på Israel."

Av bl a denna anledning anser jag att din amillennianism är en mycket allvarlig villolära. Israel ÄR mycket viktigare är de flesta insett. Amillennianismen ger en förvrängd gudsbild, en Gud som överger förbund och inte håller sina löften och den stämmer varken med GT eller NT. Framför allt så är det omöjligt att förstå det profetiska ordet utifrån en amillennianistisk bibeltolkning. Och i denna tid om någonsin behöver vi verkligen fördjupa vår insikt i det profetiska ordet för att kunna orientera oss.

Jag hinner inte gå in på detta mer i detta hastiga svar genom att bemöta alla din påståenden. Kanske får tid senare.

Men jag vill be dig klicka på länken nedan och se ett historiskt tal i EU parlamentet i Bryssel för nästan exakt två år sedan av den förre överrabbinen i Storbritannien Lord Jonathan Sachs. Det är ett kusligt allvarligt tal från en av vår tids främsta tänkare och samhällsanalytiker. Med tanke på det som hänt i Europa under de senaste två åren efter detta tal blir Sachs avslutande varning till Europa än mer aktuella: om inte den nya antisemitismen stoppas i Europa kommer Europa inom kort att gå under! Allvarliga ord! Och Sverige står kanske längst fram i kön i Europa till denna förintelse. Sverige kommer att utplånas som nation om inget händer som ändrar den nuvarande utvecklingen.

Jag ber dig Tomas och alla er andra här på apg29 att ta några minuter och lyssna noggrant till detta historiska, rannsakande tal "The Future Of The Jewish Communities In Europe: The Mutating Virus - Understanding Antisemitism"

https://www.youtube.com/watch?v=uwN1WuDwIf0

Ett skakande allvarligt tal.

Svara -   - 9/1-18 08:11 -


Tomas N

Nu glider vi över från tro och bibeltolkningar in på denna världens olika kontrollmekanismer och som sa skrivit förut så anser jag alla dessa vara falska.

Men det är väldigt allvarligt eftersom vi ser EU stater börja införa mycket hårda straff emot dessa feltänkande

Antisemitism är den första i raden av dessa som uppstod. Det finns dem som faktiskt passar in på denna definition absolut. Men vad skall man säga om alla andra? Alla som inte tror eller håller judar som mera utvalda än andra folk och alla som har en rimlig och sklig kritik mot judiska individuella eller kollektiva överträdelser nu eller tidigare.

Om lagar och regler mot"antisemitism" följs så kan man aldrig uttrycka något sådant eller ens tänka det. Detta blir en märklig situation där det i min tolkning är så att standarden för judar är att de är lite bättre,mera värda och mera utvalda än andra och all annan behandling av dem är att betrakta som antisemitism

Sedan har kommit också islamofobi,homofobi och andra saker. Samma mönster där att några behöver omvända sig från en pöbelmentalitet eller rädsla för dessa avvikelser eller hot,medans en ganska stor grupp är normalt skeptiska och kritiska till dessa grupper.

Att behandla åsikter som mental sjukdom är det ultimata och hårdaste straffet,vilket också praktiserades i kommunistländer. Och vi är tyvärr på väg tillbaka dit

Jag kan inte hålla med om att kristna skall spela med i detta. Vi skall försöka hålla fast vid vad som är sant i kommande svårigheter och finnas tillhands för alla typer av människor varefter hungern efter någon slags godhet,rättfärdighet och räddning från ondska ökar.

Botemedlet mot verklig antisemitism ligger i att förstå och veta att kött,blod och DNA inte är en människas primära drivkraft utan varje individ kan själv välja att göra gott eller ont och välja vilken Gud man vill tjäna. Kollektiva gruppers och religioner och politiska rörelser är en verklighet som kan vara stark och påtaglig,men individen kan välja.

Det är väl det som är själva kärnan i Jesu uppdrag att vittna till alla dessa grupper oavsett vad som sker för räddning och omvändelse

Svara -   - 9/1-18 08:51 -


Lars Enarson

Svar till Tomas N.

Har du tittat på videon?

Svara -   - 9/1-18 10:53 -


Tomas N

Ja lite,men orkade inte igenom mera,då han börjar med att rikta anklagelser som går på djupet. Jag tror alla vet vilka krafter som rör sig i EU och vad judar som grupp är mest rädda för. Dn stora massan av europeer inklusive kristna gör bäst i att hålla sig utanför detta tror jag.

Migration,mångkultur och islamism är de akuta problemen och i de grupperna finns nu en blandning av rättfärdig ilska riktad mot USA och Israel och mera ren antisemitism och hämndbegär. Sedan finns det i den den illa sedda ,men växande alternativhögern både en liten grupp med rötter i rent antisemitiska tankar och andra sionistiska tankegångar och allt däremellan.

Jag förstår Jonathan Sachs och judar i Europa,detta problemet är växande det som kommer från migranter/muslimer.

Men i allt detta så borde och måste kristna kunna skilja på tro och politik. Det är inte alla kristna som har samma Israelfokus som du och t ex Himlen TV 7 och flera andra och det borde få kunna vara så. Tro skall inte påtvingas och sanningen som finns i Bibeln och genom den egna och kollektiva gemenskapen med Gud måste kunna hjälpa oss framåt och igenom alla svårigheter och hinder . Israel är inte allt för de allra flesta.

Må Gud hjälpa oss framåt och inte anklaga varandra eller använda sekulära begrepp och angrepp mot varandra inom den kristna gemenskapen.

Jag vill inte själv fördjupa mig i onödan i denna fråga om ändestiderna även om vi befinner oss i dem,därför att Gud kallar oss till att arbeta för människors skull. Denna fråga som har starka politiska inslag riskerar att ta all tid och energi och så skall det inta vara.

Men jag hoppas på de mera etablerade namnen ,ledare och teologer vågar öppna upp debatt om ändestidsfrågor om och när behovet finns och att det då skall bära god frukt och växande i kunskap och omvändelse där det behövs. Kanske är jag en som behöver omvändas,men det kan aldrig ske genom hot eller påtryckningar.

Alla behöver be om hjärtats och sinnets klara syn och inga filter eller glasögon i allt detta

Svara -   - 9/1-18 11:38 -


nils

Svar till Lars Enarson.

Jag har tittat på videon,ett mycket bra och genomtänkt beskrivning på vad jag ser är ett Andligt problem allt sedan Israels begynnelse,mellan Herren och denna världens furste.

¤¤¤
Lars nu till min fråga:Du menar att det finns bara En Jesu återkomst då Jesus hämtar alla i kristus döda och de levande troende jämte dem,dvs.Samtidigt av Jesus?
Nu vet vi av 1Tess.1:10.+ 5:9 samt Rom.5:9 att vi troende Ej skall drabbas av Guds vredesdom.
Samtidigt ser vi i Upp.19.11-21 att när Jesus kommer Ned på jorden och besegrar vilddjuret,falske profeten och binder satan för1000 år.att detta sker Efter Guds Vredesdag.
I Upp.19:15 15 står ju,"han trampar Guds den Allsmäktiges stränga Vredes vinpress."
Detta är då alltså avslutningen av Guds Vredesdag.
Men När skall då Jesus hämta sin församling,om det är Först DÅ Han stiger ned på jorden,och vi samtidigt är lovade att slippa Guds Vredesdag
Måste Han då inte Tidigare ha hämtat sin brud,Före Guds Vredesdag,Innan Han kommer Ned på Jorden?
Alltså att en tidigare uppryckelse måste ha skett?

Svara -   - 9/1-18 13:25 -


Lars Enarson

Svar till nils.

Tack för dina fina och viktiga frågor Nils!

Jag behöver svara ganska ingående och hinner inte just nu. Återkommer så fort jag kan.

Herrens nåd och frid!

Svara -   - 9/1-18 20:09 -


AnnMarie

Lars Enarsson

Israel är mycket viktigare än de flesta insett skrev du.

Ja det är nog så har jag förstått när jag läser kommentatorerna här efter att samtidigt läsa ur Sven Reichmanns bok (igen)"I väntan på Messias"En gedigen undervisning med mycket bibelord från både GT och NT.

Svara -   - 9/1-18 20:23 -


Lars Enarson

Svar till nils.

Än en gång tack för dina frågor för du rör vid sådant som är väldigt viktigt att reda ut.

Det är helt klart som du skriver att vi som är frälsta inte kommer att drabbas av Guds vredesdom. 1 Tess 1:10; 5:9 samt Rom 5:9 Vi kommer genom uppryckandet att räddas undan den vredesdomen. Men då är det viktigt att förstå vad som menas med Guds vredesdom.

När det gäller Uppenbarelseboken är det viktigt att förstå att den, liksom all profetisk litteratur i Bibeln, inte är skriven i exakt linjär tidsordning. Den handlar om sigill, basuner och vredesskålar. Men dessa inträffar inte efter varandra tidsmässigt utan beskriver mer eller mindre samma tidsepok fast ur olika perspektiv. Du kan jämföra med profetiorna i Jeremia och de andra profeterna och även med de två skapelseberättelserna i Första Moseboken.

Man kan se detta genom att både sigillen, basunerna och vredesskålarna mynnar ut i samma händelse, nämligen Jesu återkomst och hans vredes dag. Det står om sigillen:

”Och jag såg när Lammet bröt det sjätte sigillet. Då blev det en stor jordbävning. Solen blev svart som en sorgdräkt, och hela månen blev som blod. Himlens stjärnor föll ner på jorden, som när ett fikonträd fäller sina omogna frukter, när det skakas. Och himlen försvann som när en bokrulle rullas ihop, och alla berg och öar flyttades från sin plats. Kungarna på jorden, stormännen och härförarna, de rika och de mäktiga, alla slavar och fria, gömde sig i hålor och bland bergsklyftor, och de sade till bergen och klipporna: ’Fall över oss och göm oss för hans ansikte som sitter på tronen och för Lammets vrede. Ty deras vredes stora dag har kommit, och vem kan då bestå?’” Upp 6:12-17

Här beskrivs ju tydligt slutet med Jesu återkomst och hur vredens dag börjar redan i kapitel 6.

Det här blir lite långt. Fortsättning följer.

Svara -   - 10/1-18 07:31 -


Lars Enarson

Sedan står det om basunerna:

”Den sjunde ängeln blåste i sin basun. Då hördes i himlen starka röster som sade: ’Herraväldet över världen tillhör nu vår Herre och hans Smorde, och han skall vara konung i evigheternas evigheter.’ Och de tjugofyra äldste som satt på sina troner inför Gud, föll ner på sina ansikten och tillbad Gud och sade: ’Vi tackar dig, Herre Gud, du Allsmäktige, du som är och som var, för att du har tagit makten, din stora makt, och trätt fram som konung. Folken vredgades, och din vredes dag har kommit, tiden när de döda skall dömas och när du skall löna dina tjänare profeterna och de heliga och dem som fruktar ditt namn, små och stora, och då du skall fördärva dem som fördärvar jorden.’ Och Guds tempel i himlen öppnades, och hans förbundsark blev synlig i hans tempel, och det kom blixtar, dån och åska, jordbävning och stora hagel.” Upp 11:15-19

Här beskrivs ju också tydligt Jesu återkomst och hur vredens dag då inleds.

Slutligen står det om vredesskålarna:

”Den sjätte tömde sin skål över den stora floden Eufrat, och dess vatten torkade ut så att vägen bereddes för kungarna från Östern. Och jag såg att det ur drakens gap och ur vilddjurets gap och ur den falske profetens mun kom ut tre orena andar som liknade paddor. De är ondskefulla andar som gör tecken, och de beger sig ut till kungarna i hela världen för att samla dem till striden på Guds, den Allsmäktiges, stora dag.- ’Se, jag kommer som en tjuv. Salig är den som vakar och bevarar sina kläder, så att han inte går naken och man ser hans kön.’ - Och de samlade dem på den plats som på hebreiska heter Harmagedon. Den sjunde tömde sin skål över luften. Och en stark röst gick ut från tronen i templet, och den sade: ’Det har skett.’ Och det kom blixtar, dån och åska och en stor jordbävning, en sådan som inte har förekommit så länge det funnits människor på jorden, så väldig var den.” Upp 16:12-18

Uppenbarelseboken 19:11-21 beskriver sedan mera detaljerat själva ankomsten av Messias till jorden då han trampar Guds, den Allsmäktiges, stränga vredes vinpress. Det är uppenbart att det är då vid hans ankomst som själva vredesdomen utgjuts över jorden. Den kommer vi att räddas från genom att vi först ryckts upp för att möta honom, blivit förvandlade till odödlighet och är med honom när han kommer. Både sigillen, basunerna och vredesskålarna utmynnar alltså i Jesu återkomst och utgjutandet av Guds vredesdom. Paulus beskriver samma sak i 2 Tess 1:

”Därför berömmer vi oss i Guds församlingar av er, av er uthållighet och er tro under alla de förföljelser och lidanden som ni får utstå. Allt detta är ett bevis på Guds rättvisa dom, att ni skall anses värdiga Guds rike som ni lider för. Gud är rättfärdig: han vedergäller dem med lidande som plågat er och ger åt er som blir plågade lindring tillsammans med oss [uppryckandet]. Och det sker när Herren Jesus kommer från himlen och uppenbarar sig med sina mäktiga änglar, i flammande eld och straffar dem som inte vill veta av Gud och dem som inte lyder vår Herre Jesu evangelium. Dessa skall bli straffade med evigt fördärv, bort från Herrens ansikte och hans härlighet och makt, när han kommer för att förhärligas i sina heliga och väcka förundran hos alla dem som tror. Ty vårt vittnesbörd har ni trott. Så skall det ske på den dagen.” 2 Tess 1:4-10

Här ser vi också tydligt att det är ”när Herren Jesus kommer från himlen och uppenbarar sig med sina mäktiga änglar” som hans vrede och straff kommer att drabba de ogudaktiga, men inte oss. Han kommer då tvärtom att bli förhärligad i oss genom att vi blir uppryckta och förvandlade till att bli lika honom. ”Så skall det ske på den dagen.” Malaki beskriver också detta underbara:

”Men då talade de som fruktar HERREN med varandra, och HERREN gav akt och lyssnade. En minnesbok blev skriven inför honom för dem som fruktar HERREN och ärar hans namn. De skall vara mina, säger HERREN Sebaot, min egendom på den dag då jag utför mitt verk. Jag skall visa medömkan med dem så som en man visar medömkan med sin son som tjänar honom. Då skall ni åter se skillnaden mellan den rättfärdige och den ogudaktige, mellan den som tjänar Gud och den som inte tjänar honom. Se, dagen kommer, den brinner som en ugn. Då skall alla högmodiga och alla som handlar ogudaktigt vara som halm. Dagen som kommer skall bränna upp dem, säger HERREN Sebaot, den skall lämna kvar varken rot eller kvist. Men för er som fruktar mitt namn skall rättfärdighetens sol gå upp med läkedom under sina vingar. Då skall ni komma ut och hoppa likt kalvar som släpps ur sitt bås. Ni skall trampa ner de ogudaktiga, ty de skall vara som stoft under era fötter på den dag då jag utför mitt verk, säger HERREN Sebaot.” Mal 3:16-4:3

Herrens ankomst är vredens dag då straffet drabbar de ogudaktiga.

Som jag nämnt tidigare handlar det grekiska ord som används om Jesu återkomst (ordet parousia) om ankomsten av en konung eller kejsare till en stad då hans anhängare först går ut ur staden för att möta honom så att de kan vara med honom när han gör till intåg.

Svara -   - 10/1-18 07:42 -


nils

Svar till Lars Enarson.

Tack Lars för din uttömmande beskrivning och instämmer med dig att allt ej är i kronologisk ordning.

Tror också att vi nu är i begynnelsen av det Jesus kallar födslovåndorna.Matt.24:4-13
Men då stämmer ordet i 1Tess.4:16-17 om en "hemlig" uppryckelse då Jesus först hämtar sin brud, Före Guds Vredesdag.
Därefter kommer Han att stiga ned på Oljeberget,efter striden mot A-krists härar i Harmageddon,Upp.19.
Uppryckelsen till himlens skyar och Jesu nedstigande på Oljeberget är alltså två separata händelser,med en tidsrymd mellan dem.
Denna tidrymd är då kanske de 3,5 åren som i Dan.och Upp-boken så ofta upprepas?
Gud välsignelse i din viktiga uppgift,Lars/nils

Svara -   - 10/1-18 09:59 -


Lars Enarson

Svar till nils.

"Men då stämmer ordet i 1Tess.4:16-17 om en "hemlig" uppryckelse då Jesus först hämtar sin brud, Före Guds Vredesdag."

Absolut. Fast jag läser texten som att detta händer i princip samtidigt. På den dag Herren kommer och de ogudaktiga straffas får vi lindring från vårt lidande skriver Paulus. "Så skall det ske på den dagen.” 2 Tess 1:10 Om "den dagen" är längre än en vanligt dag återstår väl att se då...

Väl mött på mötet i skyn! Vilken dag det ska bli "när han kommer för att förhärligas i sina heliga och väcka förundran hos alla dem som tror." Gud är god!

Svara -   - 10/1-18 14:55 -


Din kommentar

Första gången du skriver måste ditt namn och mejl godkännas.


Kom ihåg mig?



Transformerad - Dokumentär om transpersoner

Dokumentär i Himlen TV7: Möt personer som kämpat med sin sexualitet och känslan av att inte passa in i sin egen kropp. 

1

Läs allt!


Äktenskapligt samliv

Äktenskapligt samliv

Men om de inte kan leva avhållsamt skall de gifta sig, eftersom det är bättre att gifta sig än att vara upptänd av begär.

51

Läs allt!


Dröm: Jag sögs upp i luften med min syster

Läsarmejl av Wallentin 

Uppryckandet

”Jesus blåste i en stor basun. Sedan började människor sväva uppåt. Jag sögs upp i luften ihop med min syster.”

11

Läs allt!


Den oönskade - del tolv

Christer Åberg med en bondkatt

Läs den chockerande fortsättningen av min följetong Den oönskade. I det här avsnittet blir jag både skjuten, beskjuten och knivhuggen.

8

Läs allt!


Donald Trump är utan tvekan använd av Gud

Donald Trump använd av Gud

Bild: samnytt.se 

Trump har ökat andelen flyktingar till USA med kristen bakgrund till 71 procent 2018 jämfört med under 50 procent 2016.  

10

Läs allt!


Det är obibliskt att be för världens nationer i Jerusalem

Det är obibliskt att be för världens nationer i Israel

Bild: Världen idag. 

4000 böneledare har samlats i Jerusalem i Israel för att be för världens nationer. Det låter bra, men det är bara ett krux: Det är helt obibliskt!

34

Läs allt!


Förbjud genus!

Genus borde förbjudas! Det förstör våra barn och ungdomar! Människor behöver Jesus så att de blir räddade från en sådan här förvirring och förförelse.

5

Läs allt!


Live! Sex

Christer Åberg talar om sex, relationer och äktenskap!

3

Läs allt!


Boknyhet: Han & hon - Livsviktig relation

Boknyhet - Han & Hon - Livsviktig relation av Holger Nilsson

1

Läs allt!


Den oönskade - del elva

Christer Åberg - Den oönskade

Min följetong om min barndom då jag växte upp i ett fosterhem. Jag har nu bytt namn på berättelsen till "Den oönskade". Del elva. Den här delen handlar om den dramatiska händelsen då min fosterfar hamnade på sjukhus.

8

Läs allt!


Befriad från tre demoner

Livesändning med Christer Åberg från Apg29.nu!

3

Läs allt!


Barack Obama: Vi behöver inte en Frälsare eller Messias

I den här chockerande videon säger USA:s förre president Barack Obama att vi inte behöver en Frälsare eller Messias utan bara hederliga hårt arbetande människor.

26

Läs allt!


Muslimskt hat mot kristna stort och växande problem

Det muslimska hatet mot kristna ökar i hela världen. I muslimskt dominerande länder förföljs, fördrivs och mördas många kristna. 

27

Läs allt!


Uppryckandet är inget återsamlande

Uppryckande

Ju mer jag sätter mig in i uppryckandet, ju mer tydligare och klarare blir det. Vi ska inte krångla till det med massa logiskt mänskligt tänkande för att försöka få ihop det. För det är då vi får konstiga förvirrande och motsägande läror. 

6

Läs allt!


Världskriget i Syrien

Krig

Man brukar tala om det tredje världskriget, men det kanske var Kuvaitkriget då USA tillsammans med många länder anföll Irak. Efter det har det varit andra krig så vilket nummer som världskriget i Syrien har vet jag inte. Är det fjärde eller rentav det femte?

1

Läs allt!


Två slags uppryckande

I det här korta videoklippet talar jag om att det finns två slags uppryckande.

3

Läs allt!


Annons


Min barndom jag aldrig haft - Stulna år del tio

Christian Åberg barn

Mina fosterföräldrars gård låg två mil från Ljungby mot Halmstad i Annerstad. Det låg lite små byar runt omkring. Skeen, Skäckarp, Stackarp och Torpa där vi gick i skola. 

7

Läs allt!


Radikal kristen tro kostar förföljelse

Läsarmejl av Sigvard Svärd 

Radikal kristen tro kostar förföljelse

Uttalar min djupa respekt för kristna som på grund av sin tro blir förföljda. I vissa länder, kulturer, traditioner och sammanhang är förföljelsen mot kristna fruktansvärd. 

58

Läs allt!


Dagens ord

Vecka 38, söndag 23 september 2018 kl. 19:56

Jesus söker: Tekla, Tea!

Vill du bli frälst och få alla dina synder förlåtna? - Be den här bönen:

Jesus, jag tar emot dig nu och bekänner dig som min Herre och Frälsare. Jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Jag ber om förlåtelse för alla mina synder. Tack att jag nu är frälst. Tack att du har förlåtit mig och tack att jag nu är ett Guds barn. Amen.

Tog du emot Jesus i bönen här ovan?
» Ja!

Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv. - Joh 3:16


Ramadan 2018

Så här många muslimska attentat och mord har det skett hittills under Ramadan 2018.


Sju viktiga fakta om livet

Läsarmejl av nils 

7 viktiga fakta om livet

Sex, ja sju viktiga fakta om livet! 

7

Läs allt!


Senaste kommentarer


Live! Unikt erbjudande: Den längsta natten

Unikt Erbjudande! Köp den mycket berörande boken "Den längsta natten" av Christer Åberg. 1 bok: 150 kr. Två böcker för 300 kr och få en på köpet! Fraktfritt! Passa på medan det här erbjudandet står kvar. Swisha in betalningen och din adress på 070-935 66. Du kan även betala via bankkonto: 8150-5, 934 343 720-9.

0

Läs allt!


”Gud, varför gav du mig en sån snygg fru?”

Adam och Eva

En historia om en man som ställer frågor till Gud om sin fru.

7

Läs allt!


Är du en profet?

Jag efterlyser pro9feter

Jag efterlyser profeter som har ett ord till Sveriges församling och folk i dag! Är det du?

305

Läs allt!


Du måste födas på nytt

Född på nytt

"Var inte förvånad över att jag sade att ni måste födas på nytt." Joh 3:7.

0

Läs allt!


Förra året dödades 84 000 personer av muslimer

Våldets islam

En ny rapport visar att 121 Muslimska grupper över hela världen dödade förra året 84 000 personer i 66 länder, varav 22 000 civila. Totalt utfördes 7 841 muslimska attacker, i genomsnitt 21 per dag, i 48 länder.

17

Läs allt!


Har den röda kvigan hittats i Israel?

Av Holger Nilsson 

Har den röda kvigan hittats i Israel?

Har den röda kvigan hittats? Det är en fråga som nu spänt väntar på att få sitt svar.

21

Läs allt!


Den längsta natten - Apg29 med Christer Åberg

Christer Åberg läser ur sin bok Den längsta natten.

3

Läs allt!


SD-valsedlar stals på europeiska ambassader

Under förtidsröstningen stals Sverigedemokraternas valsedlar från tre ambassader i Europa.

10

Läs allt!


Partiledarna har störtat på en öde ö

En satir-video som illustrerar träffsäkert partiledarnas bråk och maktanspråk just nu!

1

Läs allt!


Riskerade sitt liv för en Bibel

Läsarmejl av nils 

Bibel

Han kunde utstå tortyren och svälten, men kunde inte utstå en dag utan sin Bibel. 

6

Läs allt!




Apg29 har tusentals bloggartiklar! Gå vidare till fler artiklar:

NÄSTA


Artiklar Kommentarer Bönesidan Fråga Christer Kontakt

STÖD APG29

Du kan ge på tre olika sätt:

  • Bankkonto: 8169-5,303 725 382-4
  • Swish: 070 935 66 96
  • Paypal

Christer Åberg och dottern Desiré.

Denna bloggsajt är skapad och drivs av evangelisten Christer Åberg, 54 år gammal. Christer Åberg blev frälst då han tog emot Jesus som sin Herre för 34 år sedan. Bloggsajten Apg29 har funnits på nätet sedan 2001, alltså 17 år i år. Christer Åberg är en änkeman sedan 2008. Han har en dotter på 12 år, Desiré, som brukar kallas för "Dessan", och en son i himlen, Joel, som skulle ha varit 10 år om han hade levt idag. Allt detta finns att läsa om i boken Den längsta natten. Christer Åberg drivs av att förkunna om Jesus och hur man blir frälst. Det är därför som denna bloggsajt finns till.

Sedan 23:42 2013-08-16 har det varit 441 626 427 sidvisningar på Apg29!

Apg29 har just nu 16 886 bloggartiklar, 89 684 kommentarer och 58 432 bönämnen.

Varsågod! Du får kopiera mina artiklar och publicera på din egen blogg eller hemsida om du länkar till sidan du har hämtat det!

Apg29 använder cookies. Cookies är en liten fil som lagras i din dator. Detta går att stänga av i din webbläsare.

MediaCreeper

Besök också Apg29 på:

Facebook | Twitter | Youtube | Vimeo | Instagram | Gab | SoundCloud

TA EMOT JESUS!

↑ Upp