Language

Apg29.Nu

Start | TV | Bönesidan | Bibeln | Läsarmejl | Media | Info | Sök
REKLAM:
Himlen TV7

Jesu återkomst i 1 och 2 Tessalonikerbrevet

Redan i första kapitlet där Paulus nämner grundläggande läror som den helige Ande eller församlingens omvändelse , så nämner han samtidigt det som ska vara församlingens hopp och förväntning, nämligen Jesu återkomst.

Raketuppskjutning.

För det första är uppryckelsen en viktig lära som borde vara en självklar del av församlingens fundament och förkunnelse. Det är också en händelse som är separat och skild i förhållande till Jesu synliga komma till jorden, och i stället en beskrivning av Herren som stiger ner från himlen för att hämta och rycka sin församling till sig. Uppryckelsen är också en återförening av våra nära och kära, som samtidigt med uppryckelsen uppstår från de döda.


Av Mikael Walfridsson
lördag, 12 oktober 2019 00:37
Gästblogg

Tillsammans med 1 Kor 15, så är Paulus brev till församlingen i Tessalonika några av de brev som allra bäst beskriver Jesu återkomst. Breven besvarar bland annat frågor som vad uppryckelsen är, och när den sker.

Det här är en genomgång av Paulus två brev som ger oss en förståelse för ändetiden, och förhållandet mellan Jesu Kristi dag som också är uppryckelsens dag, och Herrens dag som är Jesu komma till doms för den här världen. Breven uppmuntrar oss samtidigt att leva i en ständig förväntning till Jesu återkomst, och ger oss starka och tydliga löften om att bli bevarad från Guds vrede.

Bakgrund för breven

Paulus skrev dessa brev väldigt kort tid efter att han hade grundat församlingen i Tessalonika. På sin andra missionsresa kom Paulus till staden, där en församling grundades (Apg 17:1).

کیونکہ انجیل کے خلاف مزاحمت کے پال چھوڑنا پڑا ہو جاتا ہے، اور اس نے جماعت کو حوصلہ افزائی کرنے تیمتھیس کی طرف سے ہے وہ ان کی ہمت، ایمان اور محبت کے بارے میں سنا ہے جب خط لکھتے ہیں.

ہرنویش - ایک اہم نظریے

بہت سے لوگوں کا ایک اہم نظریے یا تعلیم کے طور پر بے خودی کو برطرف. کچھ عیسائیوں کو صرف اس کا انکار کرتے ہیں، یا یہ مطلب ہے کہ یہ صرف ہے علامتی یا تشبیا محمول کیا جائے گا کہ. دوسروں کہ بے خودی صرف صحیح ہے یقین، لیکن یہ ایسی تثلیث یا بپتسما کے طور پر زیادہ اہم اصولوں کی طرف سے overshadowed ہے.

Från det att Paulus grundar församlingen och till dess att han skriver dessa brev, går det cirka 6-12 månader. Så det är med andra ord en väldigt ung församling som Paulus skriver till. Men även om dessa människor var ganska nya i tron, dolde eller utelämnade inte Paulus att undervisa eller tala om Jesu återkomst.

Redan i första kapitlet där Paulus nämner grundläggande läror som den helige Ande (vers 5) eller församlingens omvändelse (vers 9), så nämner han samtidigt det som ska vara församlingens hopp och förväntning, nämligen Jesu återkomst (v 10).

Född under förföljelse

Församlingen i Tessalonika var född och levde i konstant förföljelse för sin tros skull. De hade upplevt samma förföljelse från judarna, som både Jesus och profeterna tidigare hade upplevt (v14).

Breven är en uppmuntran till församlingen att fortsätta att vandra i tron och i deras uthållighet i Herren. Under svår förföljelse och lidande tog de emot evangeliet, och hade omvänt sig från sina avgudar. Nu var de överlåtna Herren och tjänade den enda och sanne Guden.

Vad är uppryckelsen?

Om man ska förklara och beskriva vad uppryckelsen är, finns det många sidor och facetter av den man kan nämna:

För det första är uppryckelsen en viktig lära som borde vara en självklar del av församlingens fundament och förkunnelse. Det är också en händelse som är separat och skild i förhållande till Jesu synliga komma till jorden, och i stället en beskrivning av Herren som stiger ner från himlen för att hämta och rycka sin församling till sig. Uppryckelsen är också en återförening av våra nära och kära, som samtidigt med uppryckelsen uppstår från de döda.

یہ "آسنن" یا متعلقہ ہے کا مطلب ہے کہ چرچ کے ہرنویش کے بارے میں کوئی پہلے سے پہنچنے وعدے نہیں ہے. یہ چرچ خدا کی واپسی کی مسلسل امید میں رہنا ضروری ہے کا مطلب ہے کہ، اور یہ کہ حضرت عیسی علیہ السلام نے ہمیں گھر لانے والا ہے. اس کے اوپر کے طور پر اور جس نے اسے خالق اور رب یا مصیبت کے دن شروع ہوتا ہے کہ عمل کا حصہ ہے کا مطلب ہے کہ بڑی مصیبت کے طور پر ایک ہی سانس میں بیان کیا جاتا ہے. ایک وقت رب کا حصہ نہیں بننے کے لئے جماعت عہد دیتا ہے.

ہرنویش - HARPAZO

1 تھسلنیکیوں 4: 16-17 - جب ایک بلند کمانڈ اور مقرب فرشتہ کی آواز اور خدا کے ٹرمپ، خداوند خود آسمان سے اترے گا. اور صرف مسیح میں مردہ اٹھ کھڑے ہوں گے. پھر زندہ باقی جو ہم ہوا میں خداوند کا استقبال ان کے ساتھ بادلوں میں (harpazo) پھنس جائے گی. اور اس طرح ہم نے کبھی رب کے ساتھ ہو گا.

سے یہ بائبل آیت کو یونانی لفظ "harpazo" سے ترجمہ کیا جاتا اصطلاح "بے خودی" آتی ہے "پھنس جائے." یہ لفظ "harpazo" صرف NT میں 13 بار ذکر کیا جاتا ہے اور صرف جماعت کے ہرنویش کے سلسلے میں 1 تھسلنیکیوں 4 میں استعمال کیا جاتا ہے.

”Harpazo” (har-pad-zo) är grekiska och betyder ”föra bort”, taga eller greppa hastigt. Harpazo blev till det Latinska ordet ”raptus”, som i sin tur blev till det engelska ordet ”rapture”. I Sverige har vi översatt begreppet ”the rapture” med uppryckelsen.

Det är intressant att se hur ordet används och blir beskrivet i NT för det ger oss inblick i ordets betydelse, och en förståelse för det ögonblick församlingen blir uppryckt till Herren för att möta honom i rymden. Vi möter ordet harpazo både i förbindelse med Jesus, Paulus, Filippus, Johannes döparen och Jesu löften till hans barn.

Paulus

2 Kor 12:2 – Jag vet om en man i Kristus som för fjorton år sedan blev uppryckt (Harpazo) ända till tredje himlen – om han var i kroppen eller utanför kroppen vet jag inte.

Paulus blev uppryckt till himlen där han blev delaktig i Guds hemligheter. Samma ord Harpazo blir också använt om Jesus i Uppenbarelseboken för att beskriva Kristi himmelfärd efter uppståndelsen

Kristi himmelsefärd

Upp 12:5 – Och hon födde ett barn, en son, som skall styra alla folk med järnspira, och hennes barn blev uppryckt (Harpazo) till Gud och hans tron.

Johannes Döparen

Matt 11:12 – Och från Johannes Döparens dagar ända till nu är himmelriket utsatt för våld, och våldsmän förtrycker (Harpazo)det.

I förbindelse med Johannes döparens tjänst blir ordet Harpazo också använt. När Jesus satt i fängelse talar han bildligt talat om Johannes i förbindelse med (god) våld och våldsmän som förtrycker himlen. (take it by force eng. översättning) Att genomföra något med våld/kraft är en innebörd av ordet Harpazo.

رب ان لوگوں کو جمع کرنے آئے تو انہوں نے طاقت کے ساتھ اسمبلی چھین گے.

فلپ مبشر

اعمال 8:39 - وہ پانی سے نکل کر اوپر آئے تو فلپ دور پھاڑ (HARPAZO) رب ہے، اور خواجہ سرا کوئی زیادہ اسے دیکھا، لیکن اس کے راستے خوشی پر جاری رکھا.

فلپ رہا تھا کے ذریعے ایک فرشتہ سڑک یروشلیم سے غزہ کو جاتا ہے کہ نیچے جانے کے لئے رب کی طرف سے بلایا گیا ہے. کہاں فلپ ایک حبشی خوجہ نے فلپس خوشخبری سناتا ہے جو مار دیتی ہے. فلپ کو مکمل طور پر انجیل کی تبلیغ، ان کے مشن کو مکمل کیا اور خواجہ سرا بپتسمہ لیا تو فلپ زمین پر ایک اور مقام پر رب کی طرف سے دور لے جایا جاتا ہے.

زمینی یا آسمانی یا تو رب کو ایک اعلی کی خدمت میں منتقل کر دیا بننے دوسرے الفاظ میں دور پکڑا جائے.

کسی نے رب کے ہاتھ سے نہیں چھین سکتا

یوحنا 10: 28-29 - میں انہیں ہمیشہ کی زندگی بخشتا ہے اور وہ کبھی ہلاک نہ ہوں گے، اور کوئی بھی میرے ہاتھ سے (HARPAZO) چھین گا انہیں. اگر میرا باپ نے دیا ہے سب سے بڑا ہے، اور کوئی بھی اپنے باپ کے ہاتھ سے نہیں چھین سکتا ہے (HARPAZO) ان.

یہ اپنی بھیڑوں کے لئے شیپرڈ دل سے پتہ چلتا ہے کہ ایک حیرت انگیز گزرنے ہے. وہ ہمیں جانتا ہے، ہم اس کی آواز کو سنو اور ان پر عمل کریں. وعدہ وہ ہمیں دیتا ہے کہ کسی کو ہم نے اس کے ہاتھ سے "چھین" کرنے کے قابل ہونا چاہئے ہے. باپ بیٹے سے دوبارہ نہیں چرا سکتے دی ہے.

اس سے ہماری نجات سیکورٹی اور یقین کچھ بھی نہیں ہمیں یسوع میں خدا کی محبت سے جدا کر سکتا ہے دیتا ہے. شیطان یا حالات، دوسرے لفظوں میں، ہم اس سے دور چھین نہیں کرتے.

ہرنویش متعلق ہے

1 تھسلنیکیوں 4:15 - ہم رب کے حکم سے تم سے کہتا ہوں کہ زندہ ہیں اور خداوند کے آنے تک باقی رہے جو ہم سو رہے ہیں جس میں ان کو روکنے کے نہیں کرے گا

1 Tess 1:10 – Och vänta på hans Son från himlen, honom som Gud har uppväckt från de döda, Jesus som har frälst oss från den kommande vredesdomen.

En av den allra viktigaste delen av uppryckelsen är att den är ”Imminent”, som betyder att den är närstående, och något som man kan förvänta kan ske när som helst.

Uppryckelsen är med andra ord en teckenlös tillkommelse, och det finns med andra ord inga profetiska tecken som ska föregå uppryckelsen, eller något som församlingen ska vara uppmärksam på ska ske innan det att denna händelse kan äga rum.

Paulus använder ordet ”vi” när han nämner dem som lever och är kvar till Herrens ankomst, vilket talar för att uppryckelsen i princip redan kunde hända på Paulus tid.

Jak 5:8 – Var också ni tåliga och styrk era hjärtan, ty Herrens ankomst är nära

Reda på Paulus tid var Herrens återkomst nära, och han uppmuntrar församlingen att leva i en ständig förväntan till Jesus från himlen.

När vi talar tolkar den tid vi som vi lever i, och tror att vi är den generation som kommer att uppleva att Herrens kommer tillbaka, är det för att vi jämför profetiska tecken med vedermödans tid. På grund av tidens tecken kan vi se att Herrens dag närmar sig, och att födslovåndorna tilltar. Det är med andra ord inre och yttre tecken som pekar på att den 70:e och den sista årsveckan närmar sig, och därmed också uppryckelsen av församlingen.

Förväntningens frukter

När vi lever i en daglig förväntan till att Herren ska komma tillbaka skapar det både en förväntningens glädje och en längtan efter hans tillkommelse.

Den förväntningen gör att bruden gör sig i ordning, och lever ett heligt och överlåtet liv till sin kommande brudgum. Den skapar också en nöd för en förlorad mänsklighet som Herren vill nå med sin kärlek och frälsande kraft. Det får den här värdens goda och materiella att betyda mindre i förhållande till den andliga verklighet som tusentals människor upplever varje dag, när de går in i evigheten utan Gud och utan hopp.

I samma tidsperiod, i slutet av 1800 talet, när Herren på nytt lyfte fram undervisning om en närstående uppryckelse, upplevde världen en av vår tids historias största missions och evangelisations tider. Samtidigt med att det profetiska ordet blev levande, brann evangeliets eld runt om på vår jord.

***

تھسلنیکے میں چرچ کو خط پال کے کے eschatological خط ہے. لہذا ہم کہ پولس دونوں سکھانا توقع اور اہم واقعات کہ بے خودی، دجال performanc اور فتنہ کا ذکر کر سکتے ہیں.

2 تھسلنیکیوں بھی سب سے متنازعہ اللہ کی جماعت کے ہرنویش کے لئے وقت نقطہ کے سلسلے میں NT میں خط کے ایک ہے.

ایک مثالی پارش

کئی طریقوں میں، کلیسیا دوسرے مومنوں کے لئے ایک مثال قائم (1 تھسلنیکیوں 1: 8). یہ خدا کی واپسی کی مسلسل امید میں رہتے تھے کہ ایک چرچ تھا. انہوں نے بتوں سے توبہ اور آسمان سے حضرت عیسی علیہ السلام وحی میں اب انتظار کیا (1 تھسلنیکیوں 1:10) تھا.

پال باہر ہی وقت ہے کہ وہ رب (: 11-12 4) پر انتظار کر رہے تھے پر، اپنی ملازمتوں ایک معمول کی زندگی لے جانے اور رہنے کے لئے جاری رکھنے کے لئے اسمبلی پر زور ہے کہ اپنے پہلے خط میں. انہوں نے کہا کہ ہم ایک بار پھر مردہ زندوں کی آمد ثانی کے ساتھ بیک وقت پیدا ہوتی ہے جب، جو پہلے سے ہی ہمارے سامنے گھر چلے گئے پیاروں دیکھیں گے ہمیں بتا کر بھی انہیں تسلی.

پال کا دوسرا خط

پال کا دوسرا خط پہلے کے مقابلے میں تقریبا چھ ماہ بعد لکھا ہے. وہ درست اور جھوٹی افواہوں اور جھوٹی تعلیمات کہ اسمبلی میں پکڑ لیا تھا کو درست کرنے کے لئے چرچ میں لکھتے ہیں.

جماعت خداوند کے دن کے حوالے، اور domstid دنیا بھر آئے گا کے ساتھ خوفزدہ اور الجھن میں تھا. پال سے جھوٹے افواہوں اور مبینہ خط، اب جماعت وہ بھی مصیبت ہے جو اس domstid اندر پہلے ہی سے تھے سوچا کہ.

Det här var något som Paulus tydligt hade förklarat både muntligt och genom sitt första brev till Tessalonika. Därför skriver han detta brev för att tydliggöra och rätta till dessa missförstånd.

Herrens dag, Guds vrede och församlingens avgång

I Paulus andra eskatologiska brev till Tessalonika är det speciellt fyra områden som jag vill skriva och fokusera på som är Herrens dag, Guds vrede (orge), Han som håller tillbaka, och ordet ”apostasia” som både kan betyda avfall eller avgång (uppryckelse).

Till sist tittar vi lite särkilt på 2 Tess 2:13, som efter närmare granskning är en fantastisk vers som både talar, bekräftar och summerar Paulus undervisning till församlingen om en uppryckelse före vedermödans tid.

Herrens dag

2 Tess 2: 1-2 - När det gäller vår Herre Jesu Kristi ankomst och hur vi skall samlas hos honom, ber vi er, bröder, att inte så plötsligt tappa fattningen och bli skrämda, vare sig av någon ande eller av något ord eller brev, som påstås komma från oss och som går ut på att Herrens dag har kommit.

1 Thess 5:2 - Om tider och stunder, bröder, behöver vi inte skriva till er. Ni vet själva mycket väl att Herrens dag kommer som en tjuv om natten. När folk säger: "Fred och trygghet", då drabbas de av undergång lika plötsligt som smärtan kommer över en kvinna som skall föda, och de slipper inte undan. Men ni, bröder, lever inte i mörker, så att den dagen kan överraska er som en tjuv.

För det första är det viktigt att tydliggöra vad Herrens dag egentligen är. Många människor förbinder och refererar till Herrens dag som en begränsad och enskild dag på 24 timmar som utspelar sig i slutet av vedermödan vid Jesu synliga återkomst. Därmed menar man att HERRENS dag och uppryckelsen är synonym och går ut på ett.

Den troligtvis mest citerade versen är just från 1 Thess 5:2 som nämner uppryckelsen i förbindelse med Herrens dag. I och med att Herrens dag på samma sätt som Jesu återkomst kommer som en ”tjuv om natten” så förbinder man ofta ihop dessa två händelser.

Men en genomgång av några bibelverser som omtalar Herrens dag visar att det inte endast refererar till en enskild dag, men till en tidsperiod av dom som både omfattar vedermödan, Jesu synliga återkomst och tusenårsriket.

Joel 2: 11-20 – Herrens dag inkluderar en attack från fienden från norr, som många menar är samma attack vi ser i Hes 38-39. Många menar att GOG/Magog kriget sker i den första delen av vedermödan.

Joel 3:4 – Här är Herrens dag knutet till Jesu synliga återkomst och hans dom över nationerna.

2 Pet 3: 10-23 – Här kan Herrens dag inte referera till Jesu synliga återkomst, då vi vet att den dagen då himlakroppar ska upplösas och vi får nya himlar och en ny jord först sker efter 1000 års riket på jorden.

Som en tjuv om natten

Paulus beskriver Herrens dag som en händelse som kommer överraskande, och som en tjuv om natten. När den här världen inte förväntar det, så kommer den lika plötsligt och på samma sätt som när en kvinna som får födslovånda och uppenbarar sig för den här världen.

پال خداوند کا دن کا بائبل کی وضاحت کی تصدیق، اور تباہی اور درد کے وقت کے طور پر اس کے بارے میں خود کے لئے بولتے ہیں. بعد میں دیکھیں میں 1 ویں نمبر 5: 9، پال لفظ "غصے فیصلے" (orway) خلاصہ استعمال کرتا ہے اور وقت کے ساتھ مترادف ہے.

یسوع مسیح آج

فلپیوں 1: 6 - مجھے یقین ہے کہ جس نے آپ میں ایک اچھا کام شروع کیا ہے وہ بھی یسوع مسیح کے دن تک اسے مکمل کرنا ضروری ہے کہ ہوں.

خداوند کا دن اس وجہ سے غصہ اور domstid بے خودی (فتنہ آغاز) اور ملینیم سے لے کر وقت کی ایک مدت کے دوران زمین پر باہر ہو جائے گا کہ ظاہر. ہم اس رب کے دن نہیں ہے جماعت کے ہرنویش، بلکہ آج یسوع مسیح کے نام کے بارے میں بات کرتے ہیں تو.

یسوع مسیح آج، پرانے عہد نامے میں ذکر نہیں ہے جو یعنی، ایسا کرنے کے لئے اصلی راز، NT چرچ کے حق اور جلال کے ہرنویش کے ساتھ ہے کے طور پر.

NT وحی

Jesu Kristi dag är därför enbart en NT- uppenbarelse. Herrens dag är inte bara en GT uppenbarelse, men domens tid över folken är mer detaljerad i NT och speciellt beskriven i Upp kap 6-19. ”Herrens dag” angår jorden och människorna på jorden medan Jesu Kristi dag angår NT församlingens uppryckelse och dens framställning inför Fadern i det himmelska.

När det gäller Jesu Kristi dag så är det en benämnelse på den dag då Jesus ska komma på skyarna för att hämta sin fulltaliga församling till sig.

Betydningen av denna vers är att den helige Ande, som på pingstdagen börjades sitt verk med att utvälja ett himmelskt folk, kommer att fullföra och göra detta folk fulltalig intill Jesu Kristi dag, d.v.s. intill att Jesus kommer för att hämta hem sin församling till de himmelska boningarna – som alltså sker före Herrens dag.

Bevarad från Herrens vrede (orgé)

1 Tess 1: 9-10 - Själva berättar de om hur vi blev mottagna av er och hur ni omvände er till Gud, bort från avgudarna, för att tjäna den levande och sanne Guden och vänta på hans Son från himlen, honom som Gud har uppväckt från de döda, Jesus, som har frälst oss från (ek) den kommande vredesdomen (orge).

1 Tess 5:9 - Ty Gud har inte bestämt oss till att drabbas av vredesdomen (orge)utan till att vinna frälsning genom vår Herre Jesus Kristus

Ett av Pre-trib lärans viktigaste argument för uppryckelsen av församlingen före vedermödan, är att Jesus har frälst och räddat sin församling från den kommande vreden. (eng. wrath to come).

Det grekiska ordet i grundtexten för vrede är orgé, och har på engelska betydelsen ”anger, wrath, passion och punishment. Det är alltså den tid då Guds vrede och straff blir utgjuten över den här jorden.

Ett genomgående tema

Både dessa bibelverser och något som är ett genomgående tema i NT är att församlingen inte är bestämd att drabbas av denna vrede, men i stället att bli räddad och bevarad från den.

Ordet ”från” (ek) betyder inte igenom, men i stället att distansera sig från någon eller något bokstavligt talat. Jesus använder samma ord när han undervisar om att ”ta bort bjälken i egna ögat” i Matt 7:5. Bjälken eller splinten blir alltså fysiskt bortagen bort ifrån, och är inte längre en del av ögat.

Om vi har dessa löften att bli borttagen och bevarad från Guds vrede, hur kan då församlingen vara närvarande under vedermödans tid?

Frälsta från vredesdomen

مکاشفہ 6: 15-017 - زمین کے بادشاہ، عظیم مردوں اور جرنیلوں، امیر اور طاقتور، تمام بندوں، مفت غاروں میں اور گھاٹیوں میں چھپ، اور وہ ہم پر پہاڑوں اور چٹانوں، "موسم خزاں کے لئے کہا اور ہم سے چھپا میمنے کے غضب (orge) تخت پر اور ساتھ بیٹھے اس کا چہرہ. اس کے غضب کے لئے بڑا دن (aorist) آیا ہے، اور جو کھڑے کر سکتے ہیں؟

پہلی TI ہم وحی میں اس لفظ غضب (orge) کا سامنا چھٹے مہر ہے. فعل "آ" ایک فعل (aorist) معنی اور پہلے ہی پہلے سے موجود ہے کہ کچھ ہے، لیکن اب چھٹی مہر ہونا پایا جاتا ہے.

När man ser tillbaka på de tidigare sigill som har varit före det sjätte, är det heller inte svårt att se att denna vrede också har genomsyrat de första fem sigillen, som bland annat har resulterat i globala krig, ekonomisk hyperinflation, hungersnöd och virus utbrott, som har orsakat att en fjärdedel av jordens befolkning har omkommit.

Avslutningen på vreden

Upp 15:1 - Och jag såg ett annat stort och underbart tecken i himlen: sju änglar med sju plågor, de sista, ty med dem når Guds vrede sin fullbordan

Många tror att denna vrede som är en del av Guds vredesskålar först uppträder i slutet av Uppenbarelseboken, men bibeln är tydlig att med de sista sju plågorna avslutar och inte är början av Guds vrede. (Upp 15:1)

Upp 19:15 - De himmelska härarna följde honom på vita hästar, och de var klädda i vitt, rent linnetyg. Och ut ur hans mun kom ett skarpt svärd, som han skall slå folken med, och han skall styra dem med järnspira, och han trampar Guds, den Allsmäktiges, stränga vredes (Orgé)vinpress

Vid slutet av vedermödan avslutas Guds vrede, och vi möter den för sista gången när Jesus kommer för att besegra och vinna seger över sina fiender vid Harmagedon.

Om församlingen har löfte om att bli bevarad från denna domstid från början till slut, så är det ganska tydligt att församlingen inte kan vara kvar på jorden när första sigillet bryts. Paulus bekräftar detta senare i 2 Tess, där han undervisar om olika händelser som först måste inträffa innan denna domstid kommer över jorden.

Filadelfia församlingen

Upp 3:10 – Eftersom du har bevarat mitt ord om uthållighet, skall jag bevara dig och rädda dig ur prövningens stund, som skall komma över hela världen och sätta dess invånare på prov.

Ett liknande löfte som gavs till församlingen i Tessalonika, fick också församlingen i Filadelfia i Uppenbarelseboken.

För att dom hade bevarat Herrens ord om uthållighet, skulle Herren bevara församlingen ur (ek, out from) prövningens stund som skulle komma över jorden. Ordet ”från” (ek) är samma ord som 1 Tess 1:10 använder, och som visar att församlingen ska vara uttagen från, och distanserad från prövelsens stund.

Det löfte som Herren ger församlingen i Filadelfia begränsar inte heller enbart denna tid till Guds vrede, men lovar församlingen att bli bevarad från hela prövningens stund som ska komma över jorden.

Apostasia – Avfall eller avgång

2 Tess 2: 3 - Låt ingen bedra er på något sätt. Ty först måste avfallet komma och laglöshetens människa, fördärvets son, öppet träda fram

Paulus undervisar församlingen om en viktig och avgörande tes, nämligen det att församlingen inte kunde förvänta att Herrens dag (vedermödan) skulle komma, innan tre avgörande händelser skulle ske:

Avfallet (Apostasia) måste komma, den som håller tillbaka måste träda till sida, och laglösthetens människa (Antikrist) måste öppet träda fram (Upp 6:1)

Betydelsen av ordet Apostasia

Det ord som i grekiskan blir översatt avfall, svek och uppror är ordet ”apostasia”. Substantivet ”apostasia” kommer från verbet ”afistämi” vars huvudbetydning är ”att flytta sig” eller ”att flytta något från ett ställe till ett annat”. Ordet används speciellt i förbindelse med att någon flyttar från ett ställe till ett annat, eller om man går bort eller skiljer sig från någon.

Vi hittar ordet apostasia endast två gånger i NT, där det andra finns i Apg 21:21 där det talas om att ”överge Mose”, eller avfalla från Mose. Medan substantivet apostasia är sällsynt i NT, förekommer verbet afistämi som ordet härleds av femton gånger. Endast i tre tillfällen syftar det på religiöst avfall från tron. (1 Tim.1, Heb 3:12 och 2 Tim 2:9).

I de övriga tolv fallen betyder afistämi ”att avlägsna sig från”, vare sig det är en person (Luk 4:13, apg 12:10), från orättfärdighet (2 Tim 2:19), från templet (Luk 2:37) eller från kroppen (2 Kor 12:8).

De första översättningarna

I den engelska Bibeln, the Amplified Bibel, finns en fotnot: ”A possible rendering of apostasia is: departure (of the church).

De första sju engelska översättningarna från 1394 – 1608, blev alla översatta med ordet ”departure”, (avgång) som syftar på uppryckelsen. Hur kommer det sig att King James Version som en av de allra första översättningar använde ordet avfall i stället för avgång?

Apostasia historiska utveckling

1576 kom den katolska översättningen till engelska som också kallas ”Rheims Bible”. Den var den första översättningen som använde ordet avfall i stället för departure (avgång).

Kotolikerna använde denna översättning för att peka på det ”avfall” som föregick på 1500 talet genom reformationen.

Omvänt år 1611 när King James Bible utkom ändrade översättarna de tidligare översättningar från departure till avfall för att peka på den katolska kyrkan och dess lära som det stora avfallet. Det var alltså inte studier eller betydelse av ordet apostasia som avgjorde detta, men som användelse mot den katolska kyrkans lära.

Uppryckelsen - en bestämd händelse

Vad menar egentligen Paulus när han undervisar om en bestämd händelse som ska ske precis före vedermödan?

Grekiska apostasia har nämligen en bestämd artikel (något som grekiska ord normal inte har) som gör att Paulus pekar på en särskild bestämd händelse, och inte något som sker över längre tid.

Många bibelord talar och vittnar om ett avfall från tron i den sista tiden. (1 Tim 4:1-2, 2 Tim 3:1, 1 John 2:1). Problemet är att inga av dessa bibelord ger stöd för ett specifikt avfall eller en bestämd händelse som ska markera och vara ett uppenbart tecken för alla troende i ändetiden. Alla bibelställen som talar om ett avfall från tron i den sista tiden är generella och pekar inte på en bestämd händelse. Som vi vet så det i stället varit avfall och uppror mot Herren genom alla tider. Judas brev talar även om att den redan hände på apostlarnas tid. (Jud v 17 f.f )

Uppryckelsen däremot, är en bestämd händelse, och något som inte sker över längre tid. Det kommer att vara ett unikt tecken som visar på att ändetiden och själva avslutningen har kommit.

Ett förtydligande av Paulus

Samtidigt är det ett problem då inte Paulus har nämnt detta avfall i sitt första brev till församlingen.

Det andra brevet till församlingen är ett förtydligande av det som är skrivet i det första, och Jesu återkomst en händelse som var både förklarad och tydligjord för Tessalonika. Stor sett varje kapitel i dessa brev talar om Herrens återkomst och ändetidens utveckling, men nämner aldrig något om ett avfall som en viktig och enastående händelse, som ska föregå Herrens dag och Antikrists ankomst.

Det är därför mer närliggande att tro att Paulus refererar till Herrens ankomst i 1 Tess 4:17 än till ett specifikt avfall som skriften i övrigt inte nämner.

Han som håller tillbaka

2 تھسلنیکیوں 2: 6-7 - آپ کو پتہ ہے کہ یہ جب اس کا وقت آتا ہے تو وہ صرف ابھر کر سامنے کر سکتے ہیں اب واپس اس کے انعقاد کی طرح ہے. پہلے سے لاقانونیت کے اسرار کو چلاتا ہے. اب اسے واپس کی ڈگری حاصل کی ہے وہ صرف راستے سے صاف ہو جائے گا.

اسی باب کے 4-8 آیات دجال، اور تاکہ وہ اپنے وقت سے پہلے ظاہر نہیں کر سکتے ہیں اس کے پیچھے ہے جو ایک انکشاف. آج، ہم لکھنے 2014، اور ہم کہ اس کی تصدیق کر سکتے ہیں یا وہ جو تھامے دجال ابھی تک آگے نہیں آیا ہے جب یہاں اب بھی ہے.

گرائمر دوبارہ دونوں "یہ" اور "وہ" کے طور پر بیان انعقاد ہو جاتا ہے. روح القدس میں لفظ روح یونانی، کوئی جنسی تعلقات میں ایک لفظ ہے جس میں لفظ "pneuma" ہے. روح القدس بھی خدا ہے کہ ایک ہی وقت میں، وہ ایک "وہ" کے طور پر بیان کیا جاتا ہے. کیا دجال واپس انعقاد پر بہت سے اندازے کی جا چکی ہیں لیکن دونوں نپوبسک جنس جبکہ مذکر پاک روح کے سوا کوئی دوسرا ہو سکتا ہے کہ ہیں.

چرچ میں روح القدس

روح القدس سے قریبی چرچ سے منسلک ہے، اور کیا گیا ہے APG باب 2. GT میں پینتیکوست کے دن زمین پر بھی روح القدس لگ رہا تھا کے بعد سے، بلکہ بیس سب کے ساتھ. بس وہ فتنہ میں کوشش کروں گا کے طور پر.

Den helige Ande kommer att fortsätta att verka i människor i vedermödan, men från uppryckelsens stund från ovan. Därför ser vi inte längre den helige Ande representerad efter kapitel 3 i Uppenbarelseboken och framåt. I breven till de 7 församlingar hör vi dessa ord: Den som har öron må höra vad Anden säger till församlingen. Efter kapitel 3 som är församlingens uppryckelse är det inte längre den helige Ande som talar. Upp 13:9 – Den som har öron må höra. Det är inte heller den helige Ande som kommer med olika frälsnings och doms budskap till människor i vedermödan, då det i stället blir gjort av änglar. (Upp 14:6-7).

جب اسمبلی روح القدس پکڑا ہو جاتا ہے اس کے بعد اسمبلی خدا آج میں جانتا ہے کہ صرف مندر ہے زیادہ سے کام کرنے کے لئے کوئی جگہ نہیں ہے. (1 3:16). مصیبت میں نمائندگی کی ہے کہ صرف چرچ skökoförsamlingen ہے، اور روح القدس میں یا باہر سے کام نہیں کرتا ہے کر سکتا ہے.

2 تھسلنیکیوں 2:13 میں ہرنویش

2 تھسلنیکیوں 2:13 - لیکن ہم خدا کی وجہ سے آغاز سچائی کا روح اور عقیدے کی پاکیزگی کے ذریعے نجات کے لئے آپ کو منتخب کیا آپ کے رب کا محبوب بھائیوں کے لئے خدا ہمیشہ کا شکریہ ادا کرنا، پابند کر رہے ہیں.

انجنیئرنگ ٹرانس. "لیکن ہم حق کی روح اور عقیدے کی پاکیزگی کی طرف سے نجات کے لئے اچھا ہے کیونکہ آپ نے انتخاب کیا ہے، ایک سب سے پہلے پھل، رب کی طرف سے محبوب بھائیوں نے ہمیشہ خدا کا شکر کرنا چاہئے."

پہلی بات اس آیت کے سلسلے میں ذکر کرنا ضروری ہے کہ اس میں سے تدریسی انکشاف ان کے eschatological خط کے سلسلے میں ذکر کیا جاتا ہے "خداوند کے دن."

مثال باب (باب 2) پال تھا صرف لاقانونیت کا مرد، جس کے پہلے کھلے عام پیش آگے آنا ہوگا کے بارے میں باجماعت پڑھائے. ہم دجال پہلی مہر پر ابھر کر سامنے آئے دیکھتے ہیں اور جب سفید گھوڑے ظاہر ہوتا ہے.

یہ پال اس آیت میں اظہار ہے کہ نجات کے لئے اس پر تشکر، وہی نجات انہوں tantly دو حروف خدا کے غضب ظاہر ہے کہ میں سکھایا ہے کہ ہو سکتا ہے؟ اس صورت میں، یہ ابھی تک اسمبلی کے پولس کے اکثر موضوع ہے، یعنی رب کی بچت اور خدا کے غضب اور فتنہ کے تحفظ کی ایک اور تصدیق کی ہے.

نجات کے لئے منتخب

نجات (soteria) کے اس لفظ کو سمجھنے کے لئے پال استعمال کرتا ہے، آپ بھی وقت اس کے سائن ان کے مطابق اس کی تشریح کرنا ہے.

لفظ نجات (GR Soteria) انجنیئرنگ میں مندرجہ ذیل مطلب ہے؛ deliverence، تحفظ، حفاظت، نجات: دشمنوں کی دست درازی سے نجات.

سے لفظ پرانے عہد نامے میں استعمال کیا جاتا ہے، ہم دیکھ سکتے ہیں کہ لفظ تبدیلیوں کے معنی، مزید آگے ہم وقت میں خط لکھا گیا تھا جب رشتہ دار ہو جائے گا.

پرانے عہد نامے میں سالویشن

OT میں ہم نے لفظ 78 بار مل اور اکثر Yeshu'ha عبرانی لفظ سے متعلق ہے. اوقات لفظ پرانے عہد نامے میں استعمال کیا جاتا ہے کی اکثریت دشمنوں یا اسرائیل کے لئے عارضی آزمائشوں سے ایک جسمانی نجات سے منسلک ہے.

ہم مصر، یہاں سے اسرائیل کی نجات کے لئے دوسروں کے درمیان یہ دیکھیں کہ وہ بحر احمر کے ذریعے جانا جب. ڈیوڈ بچایا اور ساؤل کے ظلم و ستم سے آزاد، اور فلستیوں، موآبیوں اور ادومیوں جیسی قدرتی دشمنوں سے اسرائیل کی نجات اس سے بھی استعمال ہوتا ہے.

یسعیاہ مسیح کی واپسی پر اسرائیل کے بچاؤ کی وضاحت کرنے کے دونوں، بلکہ روحانی اور خداوند اسرائیل کے ساتھ قیام کرے گا کہ نئے عہد کو بیان کرنے کے یہ لفظ استعمال کرتا ہے.

NT میں سالویشن

نئے عہد نامہ میں لفظ "Soteria" دونوں جسمانی خطرے کی طرف سے استعمال کیا جاتا ہے (7:25، 27:34 اعمال)، لیکن روحانی نجات ہم صلیب پر یسوع کی موت کے ذریعے موصول ہوا ہے بیان کر سب سے بڑھ کر. (فل 1:28، 2 کرنتھیوں 7:10 سے Efe 1.13)

ہم اس لفظ کے معنی ایک روحانی نجات، اور ایک عارضی خطرہ یا حالات سے ایک جسمانی نجات دونوں ہو سکتا ہے کہ دیکھ سکتے ہیں. NT کی اکثریت روحانی نجات کا احساس کے لئے کھڑا ہے جبکہ جی ٹی میں زیادہ تر ایک جسمانی خطرہ ہے.

تھسلنیکیوں کی ٹائم

نئے عہد نامے میں مختلف مصنفین کی طرف سے، کے بارے میں 60 سال کے عرصے میں لکھا گیا تھا. لفظ نجات (soteria) کے معنی وقت یہ لکھا گیا ہے کے سلسلے میں دونوں تشریح کی جا سکتی ہے، اور جس کے ذریعے مصنف لفظ استعمال کیا.

پال کے بارے میں 20 سال کے عرصے میں اپنے خط لکھا ہے، اور یہ اس وجہ سے قدرتی لفظ وقت کے ساتھ ساتھ اس کی اہمیت کی کچھ تبدیلی رونما ہوتا ہے. رومیوں کے نام پولس کے بعد میں خط کے کچھ کرنے کے لئے اس کے برعکس، لفظ تقریبا ہمیشہ روحانی نجات کی اہمیت کے ساتھ استعمال کیا ہے جہاں مثال کے طور پر، تھسلنیکے، پال کی قدیم ترین الفاظ میں سے ایک کو خط ہے.

پولس کے اوائل خط

تھسلنیکے اور گلتیہ کو پولس کے ابتدائی حروف خط میں، ایک روحانی نجات کا اظہار کرنے کے لفظ 'Soteria' کبھی استعمال نہیں کیا. لفظ بھی جیمز نے بھی چرچ کی تاریخ میں ایک ابتدائی مرحلے میں لکھا ہے جو میں نہیں ہے. 6، "Dikaio-OE" گل 2:16، "exagorazo" گل 3:13 وغیرہ: پال بجائے جیسے "kaleo" گل 1 روحانی نجات بیان کرنے کے لیے اس وقت کی مدت کے دوران، دوسرے الفاظ کا استعمال کرتا ہے

Det brev som troligtvis skrevs efter breven till Tessalonika var 1 Korintierbrevet, där ordet ”soteria” aldrig används. Det är först i Paulus andra brev till församlingen i Korintier som ordet används igen. Ordet används här tre gånger, och det är då vi för första gången ser ordet användas i förbindelse med andlig frälsning.

Det ser ut som att när Paulus använder detta ord i sina tidiga brev, är han fortfarande påverkad av det sätt som GT använder detta ord på, och som alltså är en beskrivning av en frälsning från en fysisk, eller en tillfällig fara eller omständighet. När Paulus i senare brev använder detta ord är med övervägande betydning av andlig frälsning.

Brevens genomgående ämne

1 اور 2 تھسلنیکیوں میں سے ہر باب کو کسی بھی یسوع مسیح کی واپسی کا مطلب ہے ظاہر، اور پال کے کے eschatological تعلیم. لہذا یہ اس نجات پال، 2 تھسلنیکیوں 2:13 میں سے مراد ہے کہ یہ بھی انکشاف اور موضوع کا تسلسل ہے، پال سکھاتا ہے کہ یقین کرنے کے متعلق دیگر الفاظ کے ساتھ ہے.

2 تھسلنیکیوں 2 باب کا جائزہ باب فراہم کرتا ہے کہ ظاہر کرتا ہے:

1. ایک انتباہ (بمقابلہ 1-3)

2. انحراف (بمقابلہ 3)

3. غیر قانونی سے ایک ابر (بمقابلہ 3-5)

4. واپس انعقاد (بمقابلہ 5-7)

5. دجال performanc اور آمد (بمقابلہ 8-9)

6. عظمت اور لوگوں کی دھوکہ (آیات 10-12)

7. ایک شکر ہے مالک ہے اور ایک کال (بمقابلہ 13-15)

پال لکھنے پشت بندی اور نجات کے خدا کو تیار کیا گیا ہے اس کے لئے پروردگار کی طرف سے ان شکریہ ادا کرتے ہیں، یہ اسی باب میں ان کے پہلے کے ہدایات کی روشنی میں دیکھا جانا چاہیے. دوسرے الفاظ میں، پال بولتے یا شکر کرنا شروع ہوتا ہے کہ ایک نیا موضوع نہیں ہے، لیکن صرف ایک موضوع پر کوئی اور تسلسل وہ پہلے ہی خط بھر سکھایا.

ہمارا مستقبل جلال

2 تھسلنیکیوں 2:14 - یہ ہے کہ آپ ہمارے خداوند یسوع مسیح کے جلال جیت سکتی ہے، کیا خدا ہماری خوشخبری لے کر بلایا گیا ہے

ہم 2 تھسلنیکیوں 2 میں ملاقات اگلی آیت مسیح میں ہمارے مستقبل کے جلال کی بات کرتا ہے. اس سے پاک ہے "جلد خراب، ناپائداری پر ڈال چاہئے" کہاں اور پال 1 کرنتھیوں میں کی بات کرتا ہے "اس فانی امرتا پر ڈال ضروری ہے."

Det är alltså en referens till uppryckelsens dag och vår kommande härlighet, som sker i det ögonblick då Herren rycker sin församling till sig, och han förvandlar våra kroppar till att bli lika honom. Denna vers som är en fortsättning på vers tolv, och är en tydlig koppling till uppryckelsens dag.

Avslutning

Paulus förkunnar att innan Herrens dag eller vedermödans tid kan komma, måste den laglöse (Antikrist) träda fram. Men för att Antikrist ska kunna träda fram, måste den som håller honom tillbaka träda till sida (den helige Ande), och för att den helige Ande ska kunna träda till sida måste församlingen först ryckas bort och tas väck från jorden.

Jesus pekar på många tecken som ska följa hans synliga återkomst till den här jorden. Men uppryckelsen är en teckenlös händelse, och församlingens uppmaning är inte att vänta på Antikrist eller hans förbund med Israel, men att ”vänta på hans son från himlen”.

Vi lever i en ständig förväntan till att Herren snart ska komma och hämta oss hem, för att frälsa oss från den kommande vredesdomen, och för att vi ska vara tillsammans med Honom för alltid.

Jesus kommer snart!

Mikael


Publicerades lördag, 12 oktober 2019 00:37:33 +0200 i kategorin och i ämnena:


1 kommentarer


x
Lillibeth
söndag, 20 oktober 2019 20:57

"Paulus förkunnar att innan Herrens dag eller vedermödans tid kan komma, måste den laglöse (Antikrist) träda fram. Men för att Antikrist ska kunna träda fram, måste den som håller honom tillbaka träda till sida (den helige Ande), och för att den helige Ande ska kunna träda till sida måste församlingen först ryckas bort och tas väck från jorden."

Detta är SANNINGEN vilket det också är en strid om.

/Lillibeth

Svara

Första gången du skriver måste ditt namn och mejl godkännas.


Kom ihåg mig?

Din kommentar kan deletas om den inte passar in på Apg29 vilket sidans grundare har ensam rätt att besluta om och som inte kan ifrågasättas. Exempelvis blir trollande, hat, förlöjligande, villoläror, pseudodebatt och olagligheter deletade och skribenten kan bli satt i modereringskön. Hittar du kommentarer som inte passar in – kontakta då Apg29.

Nyhetsbrevet - prenumerera gratis!


Senaste bönämnet på Bönesidan

tisdag 19 november 2019 18:43
Har fått medd. om att jag har gjort något galet. I så fall, bed att min vän och jag får ett möte med de myndigheter det antagligen gäller 🙏 ! Allt går att redas upp med Guds hjälp ! Bön av

Senaste kommentarer


Aktuella artiklar



Stöd Apg29:

Kontakt:

MediaCreeper Creeper

↑ Upp