Language

Apg29.Nu

Christer Åberg | TV | Bönesidan | Fråga Christer Åberg | Skrivklåda | Chatt | Läsarmejl | Skriv | Media | Info | Sök
REKLAM:
Världen idag

Stöd Apg29 genom att swisha 20 kr till 072 203 63 74. Tack.

Vad frälsning innebär

Miljoner, ja, miljarder människor på vår jord har under årtusenden upplevt livsförvandling genom frälsningen i Jesus.

Hand och skördefält.

Många människor kan inte se någon speciell mening med livet. Man arbetar, äter och sover och söker att få litet avkoppling. Men den inre människan blir inte tillfredsställd trots all välfärd, för ”människan lever inte bara av bröd, utan av varje ord, som går ut från Guds mun”. 

Detta är ett läsarmejl vilket innebär att det är skribentens egna åsikter.

Av Sven Thomsson
söndag, 28 juni 2020 11:33
Läsarmejl

Att vara frälst

Att vara frälst betyder inte att man blir religiös, det vill säga att man blir anhängare till en viss filosofi eller doktrin.

Religiös är ett ett ganska relativt begrepp. Det finns inget absolut i det. Jesus är ingen religion, utan människors Frälsare och Räddare för dem som vill ta emot Honom.

Frälsning innebär att man blir född på nytt, en omvändelse från det gamla livet till ett nytt liv i gemenskap med Gud.

Man arbetar, äter och sover

Många människor kan inte se någon speciell mening med livet. Man arbetar, äter och sover och söker att få litet avkoppling.

Men den inre människan blir inte tillfredsställd trots all välfärd, för ”människan lever inte bara av bröd, utan av varje ord, som går ut från Guds mun”.

Miljoner, ja, miljarder människor på vår jord har under årtusenden upplevt livsförvandling genom frälsningen i Jesus. Den har gett mening och innehåll i deras liv.

Coronapandemin

Under detta år, 2020 har hela vår värld lamslagits av den fruktansvärda coronapandemin. Många människor har blivit oroliga på grund av det och sökt Herren. De har förstått, att det är nödvändigt att ha sin sak klar med Gud.

När de har tagit emot Jesus har han gett dem en trygghet, som bär, vad som än kommer att ske.

Bibeln har förutsagt tidigare epidemier och även coronaepidemin. Jesus säger i Matt. 24:7 (Reformationsbibeln):

”För folk ska resa sig mot folk och rike mot rike, och det ska bli hungersnöd och epidemier och jordbävningar på många platser”.

Den yttersta tiden

Detta ska ske i den yttersta tiden, som vi nu lever i.

Men du som läser det här har möjlighet att bli frälst och få uppleva en trygghet, som gör att du kan känna ro och frid vad som än sker. Ta emot Jesus idag, innan det blir för sent.

Sven Thomsson

Denna artikel är ett läsarmejl vilket innebär att det är skribentens egna åsikter. Vill du skriva ett eget läsarmejl?


#Frälsning #Coronaviruset #

Sven Thomsson


71 kommentarer

2 3 4 »8

x
Peo svarar Stefan Jonasson
måndag, 29 juni 2020 17:25
Stefan Jonasson skrev:
Det är evangelium, det fullbordade försoningsverket... Joh 3:16.. Var och en som tror skall inte gå förlorad, när det undervisas att den som tror och har blivit född av GUD kan gå evigt förlorad.. Måste jag envisas med att stå upp för sanningen,

Helt Rätt

Äntligen någon som förstår föesoningsverket.


Svara

x
Leif svarar Peo
måndag, 29 juni 2020 17:38
Peo skrev:
Helt Rätt

Äntligen någon som förstår föesoningsverket.


Hade du accepterat att det Jakob säger om vad äkta tro är, att det är lika sant som de Bibelställen du ständigt plockar ut så hade du haft rätt och hållt dig till sanningen, men!
Eftersom du inte klarar av att säga amen till det Jakob undervisar om, att tro utan gärningar är en död tro, så har du och en del andra som ofta håller med dig pga ofin anledning inte hel sanning i det ni säger.

Man kan inte plocka bort jobbiga bitar ur Bibeln bara för att man inte förstår, och sen hävda att man säger hela sanningen. Sanning är att både Jakob och alla andra Bibelns böcker är skrivna av Gud och bör accepteras. Då är det sanning! Halvsanningar duger inte hur mycket du och ni än envisas..

Svara

x
Leif svarar Peo
måndag, 29 juni 2020 17:41
Peo skrev:
Helt Rätt

Äntligen någon som förstår föesoningsverket.


Det var till Stefan jag skrev Peo, excuse me🙏

Svara

x
Tomas N svarar Stefan Jonasson
måndag, 29 juni 2020 17:48
Stefan Jonasson skrev:
Det är evangelium, det fullbordade försoningsverket... Joh 3:16.. Var och en som tror skall inte gå förlorad, när det undervisas att den som tror och har blivit född av GUD kan gå evigt förlorad.. Måste jag envisas med att stå upp för sanningen,

Din envishet kan tyckas vara för en god sak. Men har man fel ,så kommer man bli ställd till svars.

Jag tycker din syn och relation på frälsningen liknar Gud vid en arbetsgivare och frälsningen din rättmätiga rättighet och Jesus som din fackliga ombudsman.
De blir som bekant som hyenor i förhandlingarna och ger sig ALDRIG.

I övrigt finns mycket brister i undervisningen idag där du Stefan är långt ifrån ensam om att ha tagit emot ett bristfälligt evangelium.

En sak är vilken bild man har av djävulen och hans rike och huruvida demoner är verksamma eller inte.
Ett annat är som jag varit inne på tidigare den från Calvin kommande teorin att den som blivit frälst aldrig kan gå förlorad.
Den iden kom från Calvin . Arminius är den andra teologen som kom i samband med Luther och reformationen och han menade att människans fria vilja kör inte folk över.

Detta är djupa saker,men viktiga. Egentligen vill jag inte diskuttera detta med de som är extremt säkra på sin sak. Mogna kristna förstår att dessa saker är inte helt enkla.

Det som tyvärr många av oss sett är just hur en del faller ifrån tron. Vem har då mage att säga att de aldrig var frälsta. Även detta är en mognadsfråga.

Men omvändelse ,helgelse hålla ut till slutet och arbeta på frälsni gen finns tydliga bibelinstruktioner om. Och de kan inte göras om intet av de generösa löftena som du brukar
använda



Svara

x
Stefan Jonasson svarar Leif
måndag, 29 juni 2020 18:28
Leif skrev:
Hade du accepterat att det Jakob säger om vad äkta tro är, att det är lika sant som de Bibelställen du ständigt plockar ut så hade du haft rätt och hållt dig till sanningen, men!
Eftersom du inte klarar av att säga amen till det Jakob undervisar om, att tro utan gärningar är en död tro, så har du och en del andra som ofta håller med dig pga ofin anledning inte hel sanning i det ni säger.

Man kan inte plocka bort jobbiga bitar ur Bibeln bara för att man inte förstår, och sen hävda att man säger hela sanningen. Sanning är att både Jakob och alla andra Bibelns böcker är skrivna av Gud och bör accepteras. Då är det sanning! Halvsanningar duger inte hur mycket du och ni än envisas..

Leif varför är det så viktigt för dig att bråka om detta... Jag kan inte förstå om man tror har man blivit född av GUD och har syndernas förlåtelse och det eviga livets gåva

Svara

x
Stefan Jonasson svarar Tomas N
måndag, 29 juni 2020 19:12
Tomas N skrev:
Din envishet kan tyckas vara för en god sak. Men har man fel ,så kommer man bli ställd till svars.

Jag tycker din syn och relation på frälsningen liknar Gud vid en arbetsgivare och frälsningen din rättmätiga rättighet och Jesus som din fackliga ombudsman.
De blir som bekant som hyenor i förhandlingarna och ger sig ALDRIG.

I övrigt finns mycket brister i undervisningen idag där du Stefan är långt ifrån ensam om att ha tagit emot ett bristfälligt evangelium.

En sak är vilken bild man har av djävulen och hans rike och huruvida demoner är verksamma eller inte.
Ett annat är som jag varit inne på tidigare den från Calvin kommande teorin att den som blivit frälst aldrig kan gå förlorad.
Den iden kom från Calvin . Arminius är den andra teologen som kom i samband med Luther och reformationen och han menade att människans fria vilja kör inte folk över.

Detta är djupa saker,men viktiga. Egentligen vill jag inte diskuttera detta med de som är extremt säkra på sin sak. Mogna kristna förstår att dessa saker är inte helt enkla.

Det som tyvärr många av oss sett är just hur en del faller ifrån tron. Vem har då mage att säga att de aldrig var frälsta. Även detta är en mognadsfråga.

Men omvändelse ,helgelse hålla ut till slutet och arbeta på frälsni gen finns tydliga bibelinstruktioner om. Och de kan inte göras om intet av de generösa löftena som du brukar
använda



Råttighet inför GUD som gives till människan som gåva till den som tror.. Åt alla dem som tog emot honom gav han rätten att bli ett GUDS BARN...

Svara

x
Tomas N svarar Stefan Jonasson
måndag, 29 juni 2020 19:36
Stefan Jonasson skrev:
Råttighet inför GUD som gives till människan som gåva till den som tror.. Åt alla dem som tog emot honom gav han rätten att bli ett GUDS BARN...

Amen det nya förbundets löfte.

Finns det de som bryter förbund och finns det krav i olika förbund.
I äktenskapets förbund krävs trogenhet t ex.

Gud är ingen människa så att Han kan ljuga. Eller bryta löfteb.
Jesus säger bli kvar i mig,såblir Han kvar i oss.

Calvins teorier som åsidosätter människansfria vilj tror jag inte på.Mest troligt är att även han missförstod delar av Romarbrevet.
Gud kör aldrig över människans val.
Helige ande om Hans röst r den som hörs tydligast vill leda oss att vara kristna.Men detfinns andra röster,andar och gudar.
Otrogenhet och att tjäna andra gudar eller synden leder inte till himmelriket.
Men man kan omvända sig så länge man lever.
Jag kommer om Gud vill skriva mer om calvin/arminius och deras synsätt.
Men ett har jag sett och som äe helt rimligt attde som anser sig utvalda och utan risk attgå förlorade kan börja leva i avfallets väg,säkra som de är på attha "biljetten" till himlen.

Russinen i ibelnskaka är goda. Paulus leverear de flesta av den typen. Me Jesus hårda ord går många förbi.
Jesaja profeterade om de som skulle höra men ndå inte förstå.Hjärtat kan förråda människan
Och i dagens era är alla "fariseer" de som har Gudsfruktan och konservativ bibelsyn.
Men jag ser en majoritet av en annan religiös elit som tagit sig rätten att veta bäst. De med kärlek,tolerans och gärnigsbefriad förkunnelse och en överdriven syn på Guds nåd.
I korthet en Gud som är annorlunda än Gud i GT. Gud i deras ögon är inte densamme genom alla tider,han har ändrat sig radikalt.
Och detta är beviset på att de har missat och gått bort sig när de låtit doktrinen evolverat i takt med övriga samhället

Svara

x
Leif svarar Stefan Jonasson
måndag, 29 juni 2020 19:36
Stefan Jonasson skrev:
Leif varför är det så viktigt för dig att bråka om detta... Jag kan inte förstå om man tror har man blivit född av GUD och har syndernas förlåtelse och det eviga livets gåva

Jag har länge avstått att kommentera dina fel men gör det återigen några ggr eftersom du ändå inte under den tid jag lät bli har upphört med att tjata om ditt bristfälliga evangelium..

Du har inte en enda gång kunnat hålla med om att Jakobs brev angående orden "tro utan gärningar är en död tro" tillhör Guds Ord.

Och det är så för att du är omogen och plockar ihop ett eget evangelium där inte dessa Guds Ord får plats i ditt evangelium. Du förespråkar ett bristfälligt evangelium och eftersom inte några andra än Tomas med rätta titt som tätt har försökt få dig att inse din brist så gör jag det igen.

Jag bråkar bara när jag märker att syskon med omoget beteende försöker spela lärare..

Den kristne som håller sig till Jesus kan aldrig gå förlorad, så säger Bibeln, men. Den kristne som ångrar sig och längre inte vill tillhöra Jesus kommer Gud aldrig att tvinga kvar.. Det är inte svårt att förstå för den som känner Gud.. Gud är kärlek och tvingar aldrig någon. Men du envisas även med detta, att Gud tvingar enligt sitt ord även om man inte längre skulle vilja tillhöra Gud🤔

Du behöver lära dig att lyssna och ta emot allt Guds Ord, inte bara det som kliar i dina öron...

Svara

x
Stefan Jonasson svarar Leif
måndag, 29 juni 2020 20:02
Leif skrev:
Jag har länge avstått att kommentera dina fel men gör det återigen några ggr eftersom du ändå inte under den tid jag lät bli har upphört med att tjata om ditt bristfälliga evangelium..

Du har inte en enda gång kunnat hålla med om att Jakobs brev angående orden "tro utan gärningar är en död tro" tillhör Guds Ord.

Och det är så för att du är omogen och plockar ihop ett eget evangelium där inte dessa Guds Ord får plats i ditt evangelium. Du förespråkar ett bristfälligt evangelium och eftersom inte några andra än Tomas med rätta titt som tätt har försökt få dig att inse din brist så gör jag det igen.

Jag bråkar bara när jag märker att syskon med omoget beteende försöker spela lärare..

Den kristne som håller sig till Jesus kan aldrig gå förlorad, så säger Bibeln, men. Den kristne som ångrar sig och längre inte vill tillhöra Jesus kommer Gud aldrig att tvinga kvar.. Det är inte svårt att förstå för den som känner Gud.. Gud är kärlek och tvingar aldrig någon. Men du envisas även med detta, att Gud tvingar enligt sitt ord även om man inte längre skulle vilja tillhöra Gud🤔

Du behöver lära dig att lyssna och ta emot allt Guds Ord, inte bara det som kliar i dina öron...

Jag förstår att du retar dig lite på mitt sätt att se på barnaskapet och att vi är en ny skapelse i KRISTUS... Det finns väl en del som säger att de tror.. Men kanske inte gått hela vägen fram till golgata kors, en en tro utan gärningar är död det stämmer, men har man verkligen tagit emot JESUS sin frälsare och tror att han är Messias då är man räddad.. Enkelt förklarat...

Svara

x
Leif svarar Stefan Jonasson
måndag, 29 juni 2020 20:19
Stefan Jonasson skrev:
Jag förstår att du retar dig lite på mitt sätt att se på barnaskapet och att vi är en ny skapelse i KRISTUS... Det finns väl en del som säger att de tror.. Men kanske inte gått hela vägen fram till golgata kors, en en tro utan gärningar är död det stämmer, men har man verkligen tagit emot JESUS sin frälsare och tror att han är Messias då är man räddad.. Enkelt förklarat...

Jag retar mig inte utan jag vill bara inte att felaktigheter skall spridas på en kristen sida! Det förstör för så många, och riskerar att invagga människor in i falsk förhoppning och tro.

Därför är det viktigt att säga ifrån ibland. Men det räcker snart igen. Att ett Guds barn inte skulle kunna säga nej till Gud är en stor lögn från mörkrets håll, och tyvärr kommer det även ibland från kristna syskon, vilket inte är alls bra. En kristen kan enligt Skriften säga nej till Gud Stefan!

Försök att acceptera det...

Svara

2 3 4 »8

Första gången du skriver måste ditt namn och mejl godkännas.


Kom ihåg mig?

Din kommentar kan deletas om den inte passar in på Apg29 vilket sidans grundare har ensam rätt att besluta om och som inte kan ifrågasättas. Exempelvis blir trollande, hat, förlöjligande, villoläror, pseudodebatt och olagligheter deletade och skribenten kan bli satt i modereringskön. Hittar du kommentarer som inte passar in – kontakta då Apg29.

Nyhetsbrevet - prenumerera gratis!


Senaste live på Youtube


Apg29.nu med Christer Åberg


"Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son [Jesus], för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv." - Joh 3:16

"Men så många som tog emot honom [Jesus], åt dem gav han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn." - Joh 1:12

"Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst." - Rom 10:9

Vill du bli frälst och få alla dina synder förlåtna? Be den här bönen:

- Jesus, jag tar emot dig nu och bekänner dig som Herren. Jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Tack att jag nu är frälst. Tack att du har förlåtit mig och tack att jag nu är ett Guds barn. Amen.

Tog du emot Jesus i bönen här ovan?

- Ja!


Själavårdssamtal

Behöver du gratis vägledning och själavårdssamtal?

☎️ 0381-77 30 80

  • Måndagar 18.00-20.00
  • Tisdagar 09.00 -11.00
  • Onsdagar 09.00-11.00
  • Torsdagar 18.00-20.00

Senaste bönämnet på Bönesidan

onsdag 15 juli 2020 19:46
Gode Gud jag har blivit lurad av fd frun och min elaka syster. Hämden är Herrens. Jag är mesig och lättlurad. Be att Herren rensar mitt hjärta från hat. Kärleken övervinner allt. Käre Jesus hjälp

Senaste kommentarer


Aktuella artiklar



STÖD APG29
SWISH: 072 203 63 74
PAYPAL: paypal.me/apg29
BANKKONTO: 8150-5, 934 343 720-9
IBAN/BIC: SE7980000815059343437209 SWEDSESS

Mer info hur du kan stödja finner du här!

KONTAKT:
christer@apg29.nu
072-203 63 74

MediaCreeper

↑ Upp