916 online! | Sidvisningar idag: 225 653 | Igår: 273 665 |

www.apg29.nu

Annons
Tommy Dahlman: När fasaden rämnar Aspekt, Gud hör bön Tommy Dahlman: Väckelse eller förfall? Himlen TV7

Om Christer Åberg Chatt Nyhetsbrev Biblar Läsarmejl Bönesidan Dagens ros Date29 Kommentarer Fråga Christer Kontakt Sök

Världen ett steg närmare kärnvapenkrig


Bild: Aftonbladet.

– Nordkorea gör bäst i att inte hota USA mer. De kommer att mötas av eld och ursinne av ett slag som världen aldrig tidigare sett.

Detta sa USA:s president med anledning att Nordkorea har lyckats ta fram en liten kärnvapenstridsspets som får plats i en långdistansrobot.

Är du frälst?

Har du tagit emot Jesus Kristus? Är du frälst? Det är hög tid för dig att bli det nu!


Läs också:

Källa:


Skriv ut

 
Publicerat av tisdag 8 augusti 2017 22:34 | #nordkorea #kärnvapenkrig #ww3 #trump | Direktlänk | Nyhetsbrev | RSS

APG29 NÅR TUSENTALS VARJE DAG!
Gillar du Apg29?
Swisha en peng till: 070 935 66 96


86 kommentarer

Sanna

Trump är i behov av att bli frälst innan han ger någon order.

Svara -   - 8/8-17 23:55 -


J.J.

Kom att tänka på Matteus kapitel 24 när jag läste detta. Här är några av mina funderingar. Vore intressant att läsa vad andra tror och tycker.

"Ni kommer att höra stridslarm och rykten om krig. Se då till att ni inte blir skrämda. Ty detta måste hända, men därmed har slutet ännu inte kommit. Folk skall resa sig mot folk och rike mot rike, och det skall bli hungersnöd och jordbävningar på den ena platsen efter den andra. Men allt detta är bara början på 'födslovåndorna'." Matt 24:6-8.

Jag tror att det vi nu ser verkligen är början på födslovåndorna. Vissa kanske invänder att det alltid varit jordbävningar och andra naturkatastrofer men intensiteten är annorlunda nu. Såg en redogörelse där det redogjordes för att t.ex. skalven sker mer frekvent och kraftfullare. Det händer alltså oftare och med mer kraft. Det brinner överallt på jorden, jordskred inträffar, nya farsoter har dykt upp, hungersnöden är stor, temperaturen på olika platser är rekordhög. Laglösheten är utbredd och fruktansvärd. Pride-tågen med det uttalade föraktet mot Guds skapelseordning och Guds ord är stor, precis som det var på Noas tid (Matt 24:37-39). Vi har New-age, mysticism, hinduism och yoga, gnosticism, nyliberalism, falska profeter inom kristenheten m.fl. där de alla säger "att vi kan bli som Gud och att vi är gudar" Sedan har vi den så farliga ekumeniken.

Kristi brud samlas under enheten i Guds Ord, medans skökan, den katolska kyrkan samlar in sina döttrar, samfund och kyrkor, under påven.

Allt som händer och sker stämmer väl överens med olika profetior också. T.ex. 68-års profetia som Emmanuel Minos lyfte fram (från en norsk kvinna) med emigration, sexuell omoral m.m. Profetian som Rabbi Judah ben Samuel skrev är oerhört intressant för den har gått i uppfyllelse i 500 år nu på raken. Nu i år, 2017, så har Israel haft Jerusalem i sin besittning i 50 år. Jag för min del tror att Israel mycket snart kommer att drabbas av kriget i psalm 83 för nu har det gått 10 jubelår sedan 1517 då ottomanerna erövrade Jerusalem och den Messianska sluttiden är här.

Har sett olika profetior på nätet också som talar om ett kommande krig i Israel och att därefter ska judarna bygga upp templet. I Lukasevangeliet (Luk 21:24) står det att "De skall falla för svärdsegg och föras bort som fångar till alla hednafolk. Jerusalem kommer att trampas ner av hedningarna, tills hedningarnas tider är fullbordade."

1917 skrevs Balfourdeklarationen under. Jerusalem erövrades 1967 genom sexdagarskriget. Nu har det gått 50 år. 1948 blev Israel ett land (egentligen 1947 då fördraget signerades). Nu har det gått 70 år. Jag tror att det är någonting viss med just dessa 70 år. Vi får se.

Jesus har alltid varnat genom naturen. På Noas tid kom syndafloden, Regnbågen, Sodom och Gomorra förstördes av eld och svavel, Egypten drabbades av de 7 plågorna, när Jesus föddes var det en stjärna som visade sig. Jesus ska komma tillbaka på ett moln precis som han lämnade oss. Osv. Det är sant att det förekommit jordbävningar, stormar, värmeböljor och andra naturkatastrofer tidigare. Däremot är det intensiteten som ökar nu. Det är inte sant att det är som förut. Går man in och tittar på väderinstitut så ser man att skalven t.ex. blivit allt kraftigare. Så är det med födslovåndor, de börjar litet smått för att öka intensitet.

Det starkaste tidstecknet är Israel; Jesus antydde att det skulle komma en tid när fikonträdets (Juda), judarnas, löv skulle spricka ut, och att denna generation skulle se Kristi återkomst. Vi lever just nu i den tiden! "Lär av en jämförelse med fikonträdet. Redan när kvisten blir mjuk och bladen spricker ut, vet ni att sommaren är nära. När ni ser allt detta vet ni på samma sätt att han är nära och står vid dörren. Amen säger jag er: Detta släkte skall inte dö, förrän allt detta händer." (Matt 24:32-34)

Svara -   - 9/8-17 03:11 -


J.J.

Svar till Sanna.

Kanske Gud kommer använda Trump likt han gjorde med per­ser­kung­en Ky­ros som gav de de­por­te­ra­de judarna rätt att återvända till Je­ru­sa­lem och byg­ga upp temp­let där? (Esr 1:1-4)

Konungars hjärtan äro i HERRENS hand såsom vattenbäckar: han leder dem varthelst han vill." Ords 21:1

Svara -   - 9/8-17 03:19 -


Leif Boman

Svar till J.J..

Jag tror att du har rätt i det mesta, jag kan i och för sig tänka mig att födslovåndorna är mycket längre komna än att vi är i början av dem. Vi i Sverige har ju levt lite skyddat under det sista seklet medans resten av världen har upplevt 1;a och 2;dra världskrigens våndor med bl.a atombombens ondska, Vietnam, i stort sett hela Mellanöstern har fruktansvärda krig drabbat och utplånat mängder av folk under de sista decennierna, vi har Afrikas alla krig, fd Jugoslavien o.s.v. Vi lever lite som med skygglapparna på, speciellt här i Sverige.

Sen håller jag inte med om biten med gudarna även om det brukar uppröra en del. Det är faktiskt Jesus Själv som talade så och inte några falska profeter! Det har blivit en förvrängning, felaktigt och omoget anklagande just här av s.k. falska profetjägare. Det var faktiskt Jesus som säger dessa ord, ord som inte dessa kristna falska profetjägare riktigt kan förstå sig på och, och bara för att man inte klarar av att förstå denna lilla bit så tycker man heller inte om dessa Jesu Ord, man slår dövörat till och bara skriker rakt ut, falskt, falskt, falskt!!!

Det är inte falskt utan helt äkta. Tro mer på Jesu Ord och förkasta inte det, försök verkligen istället att förstå så blir det mycket bättre! Det Jesus sa är sanning och inget annat!

(Joh 10:34‭-‬36) Jesus svarade dem: "Står det inte skrivet i er lag: Jag har sagt att ni är gudar? Om han nu kallar dem som fick Guds ord för gudar – och Skriften kan inte upphävas – hur kan ni då säga till mig som Fadern har helgat och sänt till världen att jag hädar, därför att jag sagt: Jag är Guds Son?

Om Jesus Själv har sagt att dem som fick Guds Ord får kallas för gudar, ("vilket betyder och menas dem som blev födda av Gud"), så anser jag det som en förvrängning när man slänger över det till att det endast skulle vara de falska profeterna som säger så! Inte alls bra! Guds folk borde våga stå för det vår Herre och Gud har sagt!

Jesu frid...

Svara -   - 9/8-17 07:45 -


J.J.

Svar till Leif Boman.

Nu syftade jag på att man jämställer sig med Gud, eller helt sonika gör sig av med Gud för den delen. Att man numera i en annan mer modern tappning gör sig till och tycker sig "bli som Gud", precis som Ormen lurade de första människorna. Den strategin fungerade och fungerar. Precis som evolutionsbiologerna dyrkar det skapade och inte Skaparen genom att anse sig stå över liv och död. Återkommer senare till den fråga du tog upp - intressant ämne.

Svara -   - 9/8-17 08:03 -


Susanna

Svar till Leif Boman.

Den gode herden

1 Jag säger er sanningen: Den som inte går in i fårfållan genom porten utan tar sig in från annat håll, han är en tjuv och en rövare. 2 Men den som går in genom porten är fårens herde. 3 För honom öppnar portvakten, och fåren lyssnar till hans röst. Han kallar på sina får och nämner dem vid namn och för ut dem. 4 När han har fört ut alla sina får går han före dem, och fåren följer honom eftersom de känner hans röst. 5Joh 10:27. Men en främling följer de inte utan flyr från honom, för de känner inte främlingars röst." 6 Joh 16:25. Denna liknelse berättade Jesus för dem, men de förstod inte vad han ville säga dem.

7 Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten till fåren. 8 Jer 23:1f, Matt 9:36. Alla som har kommit före mig10:8Alla som har kommit före mig Falska messiaspretendenter (jfr Apg 5:36-37). är tjuvar och rövare, men fåren har inte lyssnat till dem. 9 Jag är porten. Den som går in genom mig ska bli frälst, och han ska gå in och gå ut och finna bete. 10 Ps 23:1, Apg 20:29. Tjuven kommer bara för att stjäla, slakta och döda. Jag har kommit för att de ska ha liv, och liv i överflöd.

11 Hes 34:23, Joh 10:15. Jag är den gode herden. Den gode herden ger sitt liv för fåren. 12 Jes 56:11.Den som är lejd och inte är herden som äger fåren, han överger fåren och flyr när han ser vargen komma, och vargen river dem och skingrar hjorden. 13 Den som är lejd bryr sig inte om fåren.

14 2 Tim 2:19. Jag är den gode herden. Jag känner mina får, och mina får känner mig, 15 liksom Fadern känner mig och jag känner Fadern. Och jag ger mitt liv för fåren. 16 Ef 2:12f. Jag har också andra får som inte hör till den här fållan10:16den här fållan Jesu herdeämbete gäller inte bara det judiska folket utan omfattar alla folk.. Också dem måste jag leda, och de kommer att lyssna till min röst. Så ska det bli en hjord och en herde. 17 Fadern älskar mig därför att jag ger mitt liv för att sedan ta det tillbaka. 18 Joh 5:26, 19:11. Ingen tar det ifrån mig, utan jag ger det av fri vilja. Jag har makt att ge det, och jag har makt att ta tillbaka det. Det budet har jag fått av min Far."

19 Joh 7:43. Efter de orden blev det på nytt splittring bland judarna. 20 Mark 3:21, Joh 7:20. Många av dem sade: "Han är besatt och galen. Varför lyssnar ni på honom?" 21 Andra sade: "Så talar inte en som är besatt. En ond ande kan väl inte öppna ögonen på blinda?"

Jesu enhet med Fadern

22 Nu kom tempelinvigningens högtid10:22tempelinvigningens högtid På hebreiska Chánukka, som firas till minne av templets återinvigning år 165 f Kr efter att det vanhelgats av Antiochus IV Epifanes hedniska Zeusaltare (jfr Matt 24:15 med not). Se 1 Mack 1:54, 2 Mack 6:2f.i Jerusalem. Det var vinter, 23 Apg 3:11. och Jesus gick omkring i Salomos pelarhall10:23Salomos pelarhall En täckt pelarhall utmed tempelplatsens östra mur där grupper kunde samlas till undervisning och diskussion (jfr Apg 5:12). i templet. 24 Luk 22:67. Då omringade judarna honom och frågade: "Hur länge ska du hålla oss i ovisshet? Om du är Messias, så säg det öppet till oss!" 25Joh 5:36. Jesus svarade: "Jag har sagt det till er, men ni tror det inte. Gärningarna som jag gör i min Fars namn vittnar om mig. 26 Joh 8:45f. Men ni tror inte, för ni hör inte till mina får. 27 Mina får lyssnar till min röst, och jag känner dem, och de följer mig. 28 Joh 17:2, 12. Jag ger dem evigt liv. De ska aldrig någonsin gå förlorade, och ingen ska rycka dem ur min hand. 29 Min Far som gett mig dem10:29Min Far som gett mig dem Andra handskrifter: "Det min Far har gett mig". är större än allt, och ingen kan rycka dem ur min Fars hand. 30 Joh 1:1. Jag och Fadern är ett."

31 Joh 8:59. Än en gång tog judarna upp stenar för att stena honom. 32 Jesus sade till dem: "Jag har visat er många goda gärningar från Fadern. För vilken av dem tänker ni stena mig?" 33 Joh 5:18.Judarna svarade: "Det är inte för någon god gärning vi tänker stena dig, utan för att du hädar och gör dig själv till Gud fast du är en människa."

34 Jesus svarade dem: "Står det inte skrivet i er lag10:34lag Här beteckning för hela GT. Jesus citerar Ps 82:6, där domare kallas gudar på grund av sitt gudomliga uppdrag.: Jag har sagt att ni är gudar? 35 Matt 5:17f. Om han nu kallar dem som fick Guds ord för gudar – och Skriften kan inte upphävas – 36 hur kan ni då säga till mig som Fadern har helgat och sänt till världen att jag hädar, därför att jag sagt: Jag är Guds Son? 37Om jag inte gör min Fars gärningar, så tro mig inte. 38 Joh 14:10f. Men om jag gör dem, tro då på gärningarna om ni inte kan tro på mig. Då ska ni inse och förstå att Fadern är i mig och jag i Fadern." 39 Joh 7:30.De försökte gripa honom igen, men han drog sig undan deras grepp.

40 Joh 1:28. Sedan gick han tillbaka till stället på andra sidan Jordan där Johannes hade varit den första tiden när han döpte. Där stannade han. 41Många kom till honom, och de sade: "Även om inte Johannes gjorde något tecken, var allt han sade om Jesus sant." 42 Och många kom där till tro på honom.

Hej Leif!!! De handlar ju om tro på Jesus och Jesus är GUD ! Jag kan knappast säga att jag är Gud. Herren gjorde mig till kvinna. En människa. Som inte klarar sig utan Herren. Herren gjorde människan till hans avbild. De vore ju avguda dyrkan o säga att en människa är Gud..om inte de e Jesus själv.. kanske ja går på lite hårt nu..

◄ Matteus 24:24 ►

Parallella Vers

Svenska (1917) Ty människor som falskeligen säga sig vara Messias skola uppstå, så ock falska profeter, och de skola göra stora tecken och under, för att, om möjligt förvilla jämväl de utvalda.

Nu anklagar ja inte dig Leif på nåt sätt... Men!!! Vi ska va vakna i denna tid som de är.. denna stund o stunderna som kommer... Vi ska inte förakta profetior. Men vi ska väl va på vår vakt.. så att ingen stjäl vår krona. Mvh

Svara -   - 9/8-17 09:06 -


Leif Boman

Svar till J.J..

Givetvis håller jag med om att vi inte är Gud med stort G, och vi kan heller aldrig bli Allsmäktig Gud, Skaparen som är från evighet till evighet, men! Inom Guds barn, de pånyttfödda, bor nu trots allt Gud Själv, och det är just därför vi kan kallas för gudar ned litet g! Det är en oerhörd skillnad det men ändå med viss likhet, och absolut inget farligt utan tvärtom mycket härligt och något som vi istället borde vara riktigt glada och stolta över, Gud bor i oss på riktigt och inte bara symboliskt!

(1 Joh 3:2) Mina älskade, nu är vi Guds barn, och än är det inte uppenbarat vad vi ska bli. Men vi vet att när han uppenbaras ska vi bli lika honom, för då får vi se honom sådan han är

Vi behöver inte skämmas utan kan gott och väl säga att vi är på väg att bli lika Gud när Guds eget Ord säger det på flera ställen. Eftersom Han har flyttat in och t.o.m nu för evigt bor och växer inom oss, så är det inte alls konstigt.

(2 Kor 3:16‭-‬18) Men när någon omvänder sig till Herren tas slöjan bort. Herren är Anden, och där Herrens Ande är, där är frihet. Och alla vi som med obeslöjat ansikte ser Herrens härlighet som i en spegel, vi förvandlas till en och samma bild, från härlighet till härlighet. Det sker genom Herren, Anden.

Gud och Jesus liknas vid solen på flera ställen i Bibeln, då kanske också Guds små barn som trots allt skall bli alltmer lika Gud gör det?

(Matt 13:43) Då ska de rättfärdiga lysa som solen i sin Fars rike. Hör, du som har öron!

Det är detta Jesus menar när Han kallar Sina barn för gudar!

Jesu frid....

Svara -   - 9/8-17 10:24 -


bengt

kimjongul är ju verkligen lik sina företrädare

synd om nordkoreas folk

Svara -   - 9/8-17 10:34 -


Christer Åberg

Svar till Leif Boman.

Nej, vi är inga gudar, varken med stort G eller litet g. "Vi är alla gudar"-läran kommer från den Katolska kyrkan.

Vi är människor! Vi är födda som människor och kommer dö som människor. Är vi frälsta så kommer vi leva som människor här på jorden och sedan hos hos Gud i himlen efter när vi har dött. Den som inte är frälst kommer leva som människa i helvetet, men människa kommer han fortsatt att vara.

När man dör kommer man varken bli ängel, Gud, djur, insekt eller en maskros. Man kommer att vara en fortsatt människa! Allt annat är en villolära!

Svara -   - 9/8-17 10:42 -


bengt

kanske därför som katoliker och livets ord

gått så bra ihop

Svara -   - 9/8-17 10:46 -


bengt

kanske därför som katoliker och livets ord

gått så bra ihop

Svara -   - 9/8-17 10:46 -


Karl Håkan Sandell

För min del ser jag Kina bakom Nord Korea. Det känns som de två spelar förhandlingsspelet. Herr Elak och Herr Snäll.

Nord Korea är Herr Elak och ska tvinga USA och Västvärlden på knä. Medan Kina är Herr Snäll som försöker att komma med vänligt bemötande och ställa upp.

Men med ett sådan här spel kan man få igenom sin sak som man annars inte skulle fått.

Är det Kommunism över hela världen de är ute efter. Vi ska ju komma ihåg att Kina fortfarande har ett Kommunistiskt styre.

Karl Håkan

www.minJesus.blogspot.se

Svara -   - 9/8-17 10:48 -


Lasse

Läs Jesaja 44 ,särskilt vers 6 MVH Lasse

Svara -   - 9/8-17 10:55 -


bengt

det är väl det som gjort att man stöttat

nordkorea

Svara -   - 9/8-17 10:56 -


Lasse

Det finns bara en Gud för evigt, vad är då en människa...........

Svara -   - 9/8-17 11:01 -


Sanna

Svar till J.J..

Det tror jag inte.

Svara -   - 9/8-17 11:01 -


Lasse

https://youtu.be/iX2mzXh_15Y

Svara -   - 9/8-17 11:15 -


Leif Boman

Svar till Christer Åberg.

Det var Jesus som sa Orden långt före katolicismens efterföljare! Tyvärr Christer, så håller jag inte alls med dig denna gång. Jag fortsätter att tro på Jesu egna Ord före någon annans tolkningar! Hoppas att det accepteras?

Jesu frid...

Svara -   - 9/8-17 11:18 -


Leif Boman

Svar till Lasse.

Visst skall man man läsa vers 6 särskilt men man kan för den delen inte hoppa över Jesu Ord. Det är ju samma regissör broder Lasse! Eller, skall vi ändra och tolka om också den Jesaja vers du pekar på som väldigt många vill göra med Jesu Ord i Johannes?

Jag anser att båda verserna just som de är tillsammans säger allt!

Jesu frid...

Svara -   - 9/8-17 11:28 -


Susanna

Svar till Leif Boman.

Den gode herden

1 Jag säger er sanningen: Den som inte går in i fårfållan genom porten utan tar sig in från annat håll, han är en tjuv och en rövare. 2 Men den som går in genom porten är fårens herde. 3 För honom öppnar portvakten, och fåren lyssnar till hans röst. Han kallar på sina får och nämner dem vid namn och för ut dem. 4 När han har fört ut alla sina får går han före dem, och fåren följer honom eftersom de känner hans röst. 5Joh 10:27. Men en främling följer de inte utan flyr från honom, för de känner inte främlingars röst." 6 Joh 16:25. Denna liknelse berättade Jesus för dem, men de förstod inte vad han ville säga dem.

7 Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten till fåren. 8 Jer 23:1f, Matt 9:36. Alla som har kommit före mig10:8Alla som har kommit före mig Falska messiaspretendenter (jfr Apg 5:36-37). är tjuvar och rövare, men fåren har inte lyssnat till dem. 9 Jag är porten. Den som går in genom mig ska bli frälst, och han ska gå in och gå ut och finna bete. 10 Ps 23:1, Apg 20:29. Tjuven kommer bara för att stjäla, slakta och döda. Jag har kommit för att de ska ha liv, och liv i överflöd.

11 Hes 34:23, Joh 10:15. Jag är den gode herden. Den gode herden ger sitt liv för fåren. 12 Jes 56:11.Den som är lejd och inte är herden som äger fåren, han överger fåren och flyr när han ser vargen komma, och vargen river dem och skingrar hjorden. 13 Den som är lejd bryr sig inte om fåren.

14 2 Tim 2:19. Jag är den gode herden. Jag känner mina får, och mina får känner mig, 15 liksom Fadern känner mig och jag känner Fadern. Och jag ger mitt liv för fåren. 16 Ef 2:12f. Jag har också andra får som inte hör till den här fållan10:16den här fållan Jesu herdeämbete gäller inte bara det judiska folket utan omfattar alla folk.. Också dem måste jag leda, och de kommer att lyssna till min röst. Så ska det bli en hjord och en herde. 17 Fadern älskar mig därför att jag ger mitt liv för att sedan ta det tillbaka. 18 Joh 5:26, 19:11. Ingen tar det ifrån mig, utan jag ger det av fri vilja. Jag har makt att ge det, och jag har makt att ta tillbaka det. Det budet har jag fått av min Far."

19 Joh 7:43. Efter de orden blev det på nytt splittring bland judarna. 20 Mark 3:21, Joh 7:20. Många av dem sade: "Han är besatt och galen. Varför lyssnar ni på honom?" 21 Andra sade: "Så talar inte en som är besatt. En ond ande kan väl inte öppna ögonen på blinda?"

Jesu enhet med Fadern

22 Nu kom tempelinvigningens högtid10:22tempelinvigningens högtid På hebreiska Chánukka, som firas till minne av templets återinvigning år 165 f Kr efter att det vanhelgats av Antiochus IV Epifanes hedniska Zeusaltare (jfr Matt 24:15 med not). Se 1 Mack 1:54, 2 Mack 6:2f.i Jerusalem. Det var vinter, 23 Apg 3:11. och Jesus gick omkring i Salomos pelarhall10:23Salomos pelarhall En täckt pelarhall utmed tempelplatsens östra mur där grupper kunde samlas till undervisning och diskussion (jfr Apg 5:12). i templet. 24 Luk 22:67. Då omringade judarna honom och frågade: "Hur länge ska du hålla oss i ovisshet? Om du är Messias, så säg det öppet till oss!" 25Joh 5:36. Jesus svarade: "Jag har sagt det till er, men ni tror det inte. Gärningarna som jag gör i min Fars namn vittnar om mig. 26 Joh 8:45f. Men ni tror inte, för ni hör inte till mina får. 27 Mina får lyssnar till min röst, och jag känner dem, och de följer mig. 28 Joh 17:2, 12. Jag ger dem evigt liv. De ska aldrig någonsin gå förlorade, och ingen ska rycka dem ur min hand. 29 Min Far som gett mig dem10:29Min Far som gett mig dem Andra handskrifter: "Det min Far har gett mig". är större än allt, och ingen kan rycka dem ur min Fars hand. 30 Joh 1:1. Jag och Fadern är ett."

31 Joh 8:59. Än en gång tog judarna upp stenar för att stena honom. 32 Jesus sade till dem: "Jag har visat er många goda gärningar från Fadern. För vilken av dem tänker ni stena mig?" 33 Joh 5:18.Judarna svarade: "Det är inte för någon god gärning vi tänker stena dig, utan för att du hädar och gör dig själv till Gud fast du är en människa."

34 Jesus svarade dem: "Står det inte skrivet i er lag10:34lag Här beteckning för hela GT. Jesus citerar Ps 82:6, där domare kallas gudar på grund av sitt gudomliga uppdrag.: Jag har sagt att ni är gudar? 35 Matt 5:17f. Om han nu kallar dem som fick Guds ord för gudar – och Skriften kan inte upphävas – 36 hur kan ni då säga till mig som Fadern har helgat och sänt till världen att jag hädar, därför att jag sagt: Jag är Guds Son? 37Om jag inte gör min Fars gärningar, så tro mig inte. 38 Joh 14:10f. Men om jag gör dem, tro då på gärningarna om ni inte kan tro på mig. Då ska ni inse och förstå att Fadern är i mig och jag i Fadern." 39 Joh 7:30.De försökte gripa honom igen, men han drog sig undan deras grepp.

40 Joh 1:28. Sedan gick han tillbaka till stället på andra sidan Jordan där Johannes hade varit den första tiden när han döpte. Där stannade han. 41Många kom till honom, och de sade: "Även om inte Johannes gjorde något tecken, var allt han sade om Jesus sant." 42 Och många kom där till tro på honom.

Det finns ingen annan Gud än Jesus?? Är du Gud ??

Svara -   - 9/8-17 12:29 -


Ann-Marie A.

Svar till Leif Boman.

Hej Leif!

Du kan mycket mera än jag.. Har bara läst ett par kommentarer idag.. Men läste just detta i Bibeln.

1 Petr. 2:9 "Men ni är ett utvalt släkte, ett konungsligt prästerskap, ett heligt folk, ett Guds eget folk, för att ni skall förkunna hans härliga gärningar. han som har kallat er från mörker till sitt underbara ljus. Ni som förut inte var ett folk är nu Guds folk, ni som inte hade fått barmhärtighet har nu fått barmhärtighet."

Hebr. 4:14 -16 "Då vi nu har en stor överstepräst, Jesus Guds Son"...... "Ty vi har inte en överstepräst som ej kan ha medlidande med våra svagheter, utan en som blev frestad i allt liksom vi, men utan synd Låt oss därför frimodigt gå fram till nådens tron för att få barmhärtighet och finna nåd till hjälp i rätt tid.

(Finns ju andra översättningar av Bibeln, men såhär står det i min.) Ett konungsligt prästerskap och heligt folk.. Man tror knappt det är sant, men det är det ju. Tur att vi har Jesus.

Gud välsigne dej. / Ann- Marie A.

Svara -   - 9/8-17 12:36 -


NT

"I Himlen taga man ICKE hustru åt män eller givas INTE heller hustru åt män, utan dom kommer likna SOM ÄNGLAR"

VAD menar JESUS egentligen?

VAD är skillnaden mellan EN människa och ängeln?

Svaret ÄR enkelt, Dom som lever i HIMLEN ÄR ÄNGLAR. Och dom som lever på JORDEN ÄR MÄNNISKOR.☺

Svara -   - 9/8-17 12:43 -


Ann-Marie A.

Svar till Lasse.

Tack för sången Lasse! (Jobbar på att låta lite ödmjukare.. tack för vinken..)

Gud välsigne dej! / Ann-Marie A.

Svara -   - 9/8-17 12:50 -


Christer Åberg

Svar till Leif Boman.

Det är så man bygger villoläror. Från ett bibelord!

Svara -   - 9/8-17 13:02 -


Lasse

Svar till Leif Boman.

Psalm 23 allt gott till dig Leif 💟 //Lasse

Svara -   - 9/8-17 13:09 -


Sanna

Svar till NT.

Där håller jag med dig NT.

Människan är av kött och blod på jorden endast, medans vår själ/ande, likt änglarna, kommer leva i himlen. Vi är alla skapta av ande vi och änglarna ja tom Gud. Det är bara så att de kallas för änglar.

Svara -   - 9/8-17 13:22 -


Ann-Marie A.

Svar till Lasse.

Vem är ofelbar.. Inte jag iaf. Tycker vi både uppmuntrar och rättar varandra här ibland. Ingen nämnd och ingen glömd. Har barnbarn som du, har levt och lärt och läst. Gjort väldigt mycket dumt, men Gud har förlåtit mej och fortsätter att förlåta.

Efesierbrevet 4:12

Ha en bra dag! <3

Svara -   - 9/8-17 13:23 -


Lasse

Svar till Ann-Marie A..

Så sant ha det gott Ann Marie 😊 Lasse

Svara -   - 9/8-17 13:29 -


Leif Boman

Svar till Christer Åberg.

Ja, men då tolkar man oftast om Guds och Jesu Ord till något annat än det som direkt står likt barndopsläran där aldrig Gud Jesus har sagt något sådant som man envist hävdar.

Här är det inte alls ett lösryckt ord ur sitt sammanhang utan här är det från ett längre stycke där Jesus har hävdat sin Gudomlighet och dessutom mycket tydligt och klart vittnar om att Gud även i Sitt Ord säger att också andra människor som tagit emot Hans Ord, dvs "blivit födda av Gud" av Honom nu kallas för gudar. En tydlig summa från flera bibelställen av Guds Ord!

Här är det bl.a både Gud i GT genom en trovärdig profet och Guds Helige Ande i NT genom Sonen som rakt ut säger att Guds barn kallas gudar. Dessa gudar handlar inte alls om några religiösa judiska domare eller någon annan överhet för länge sedan som vissa "tolkare" efter mänskligt förnuft försökt göra gällande utan här handlar det profetiskt om alla Guds pånyttfödda barn över hela vår jord i alla tider och inget annat.

Lägg noga märke till att Gud också säger "dö som människor". Änglar är alltså direkt uteslutna! Det är människor Gud Själv kallar för gudar, (elohim i GT och theos i NT!)

(Psaltaren 82:1) Gud står i gudaförsamlingen, bland gudarna håller han dom: (Psaltaren 82:6‭-‬7) "Jag har sagt att ni är gudar, att ni alla är den Högstes söner. Men ni kommer att dö som människor dör och falla som alla furstar faller."

Änglar dör inte som människor, det gör vi!

Jesu frid...

Svara -   - 9/8-17 14:01 -


Leif Boman

Svar till NT.

Människorna blir aldrig några änglar, dvs "keruber, serafer" eller något liknande. Däremot kommer vi inte längre att vara man och kvinna med kön som på jordiskt sätt, det är det som menas med bibelordet när vi skall bli lika änglarna och inte mycket annat, vi blir inte någonsin några änglar fast vi skall till himmelen. Inte heller Jesus Kristus är eller någonsin har varit en ängel, utan en Människoson. Senare kommer alla förstå att Han också Är Gud och alltid har varit Gud!

Jesu frid...

Svara -   - 9/8-17 14:12 -


Mikael W

Svar till Leif Boman.

2:a världskrigens våndor med bl.a atombombens ondska

...eller var atombomberna av godo?

- atombomberna gjorde slut på 2:a världskriget

- över 100 000 allierade krigsfångarna kanske annars hade avrättats.

- mer än 500 000 civila kunde befriades ur japanska koncentrationsläger.

- utan atombomberna hade det krävts krävts 300 000 amerikanska soldaters liv för att att inta de japanska öarna och nå Japan, och lika många japaner hade dödats i striderna för att få slut på kriget dvs 600 000 soldater

- ca 200 000 civila dog i Nakasaka och Hiroshima av bomberna, samt ett större okänt antal i efterkrigstid pga radioaktivitetsorsakad cancer

Så, summa summarum så var kanske atombomber av godo (?)

Svara -   - 9/8-17 14:13 -


Leif Boman

Svar till Mikael W.

Så, summa summarum så var kanske atombomber av godo (?)

Med det tankesättet hamnar vi i samma krångliga situation angående djävulen och mycket annat av ondo. Är också djävulen och antikrist kanske utav godo eftersom det trots allt är Gud som skapade både lyckan och olyckan ;

(Jes 45:7) jag som danar ljuset och skapar mörkret, jag som giver lyckan och skapar olyckan. Jag, HERREN, är den som gör allt detta.

Det är lite svårare frågor det här som leder mången till ytterligare den luriga s.k. "kristna" läran som heter universalism. En lära som handlar om allas slutliga frälsning, där ingen går evigt förlorad!

Jesu frid...

Svara -   - 9/8-17 14:31 -


Mikael W

Svar till Leif Boman.

Nä, blanda inte in mig i några konstiga läror....universalism....hujedamej

Jag tror på enkel och genuin gospel

Leif, jag bara tänkte lite högt. Observera att jag satte frågetecken efter "godo", så det var inga direkta påståenden, men möjligen så finns kanske eventuellt en liten sannolikhet till att jag troligtvis tycker så.....

Svara -   - 9/8-17 14:46 -


bengt

ja det är en mycket lömsk och farlig lära

Svara -   - 9/8-17 15:03 -


Leif Boman

Svar till Ann-Marie A..

Gud välsigne också dig med alla de dina Ann-Marie!

Ja visst är det fantastiskt, ett heligt och konungsligt folk. Inte så dåligt de du🤗!

Jesu frid...

Svara -   - 9/8-17 15:10 -


Leif Boman

Svar till Ann-Marie A..

Gud välsigne också dig med alla de dina Ann-Marie!

Ja visst är det fantastiskt, ett heligt och konungsligt folk. Inte så dåligt de du🤗!

Jesu frid...

Svara -   - 9/8-17 15:10 -


Leif Boman

Svar till Mikael W.

Du ser hur lätt det är att missförstå!

Jag menar inte att jag ens trodde det allra lilla minsta om att du börjar glida över mot det universialistiska hållet utan jag bara sa så för att alla andra också skall kunna förstå att det finns svåra tankegångar som kan bli mycket vanskliga om man inte behåller allt i bibeln som balans!

Så kan det även bli med gudartanken vi åter har kommit inpå en liten sväng igen under en annan artikel. Den kan leda till högmod och fall om man har fel balans och om man inte förstår dess innebörd!

Gud säger Själv att vi skall sträva efter att bli lika Honom. Var heliga såsom Fadern är helig säger Han, följ i Jesu fotspår för att bli mer lika Honom på alla möjliga sätt, och en dag kommer vi dessutom att bli väldigt lika Honom, men aldrig jämlika!

Han är av evighet, Han fanns före allting, vi är skapta och sedan födda!

Ingenting av detta betyder alltså att vi någonsin kommer att kunna bli jämlika med Gud den Högste, däremot kan vi bli lika Honom, vilket vi redan har börjat bli,alla vi som blivit födda av Gud.

Har man med detta under hela sin jordevandring så håller vi oss på mattan även om man håller fast vid Jesu Ord som kallar Sina barn för gudar!

Jesu frid....

Svara -   - 9/8-17 16:24 -


Leif Boman

Svar till Leif Boman.

Vi var visst fortfarande kvar i samma artikel!

Svara -   - 9/8-17 16:25 -


J.J.

Leif Boman,

Ang. "vi-är-gudar-läran" som jag sa att jag skulle återkomma till. Christer har rätt i att vi får inte bygga en lära på bibelverser, det är då det blir villoläror!

Jareteg på Bibelfokus har skrivit om detta så bra att jag känner inget behov att skriva om det. Därför publicerar jag hans svar här nedan. http://bibelfokus.se/qa/q61

Fråga: Hej, jag har en fråga om det här med "vi är gudar-läran". Dessa två Bibelord brukar åberopas:

Joh 10:34: "Jesus svarade dem: 'Står det inte skrivet i er lag: Jag har sagt att ni är gudar?' "

Ps 82:6: "Jag har sagt att ni är gudar, ni är alla den Högstes söner."

Vad betyder detta? Har Du möjligtvis en förklaring.

Svar: Ja, detta är ju Bibelord som trosrörelsens teologer ibland hänvisar till för att bevisa att vi är gudar eller som gudar, och då kan man få dessa Bibelord över sig när man samtalar med folk i just trosrörelsen. Men då har man ryckt dessa ur sitt sammanhang och inte funderat på vad som menas.

Summan av Guds Ord är sanningen, så en vers utgör vanligen inte sanningen. Läser vi Bibeln i sin helhet VET vi att människan varken är gudomlig före eller efter pånyttfödelsen. Vi är bara människor och kommer alltid att vara människor. Det är satans lockelse (1 Mos 3:5), kärnan i de flesta villoläror, att vi skulle vara/kunna bli gudomliga på något sätt. Bibeln kallar de troende ibland för Guds barn eller Guds söner, men vi har inte fått Guds natur för det, vi är "bara" som pånyttfödda människor adopterade till att vara Guds barn. Vi blir inte gudomliga i oss själva genom tron, men Guds Ande tar sin boning i oss. Det är stor skillnad på det.

Trosrörelsen menar trots allt att vi blir gudomliggjorda när vi blir pånyttfödda. Då är det ju konstigt att man pekar på ett Bibelord i GT (Ps 82:6) som avser judarna vilka inte var pånyttfödda då Gud sa detta till judarna (Joh 10:35: "Om han nu kallar dem som fick Guds Ord för gudar...". Alltså handlar Bibelordet om något annat än att kristna kan bli gudomliga. Gud säger något till judarna här.

När Jesus i Joh 10:34 citerar Ps 82:6 så gör han det retoriskt och lite ironiskt. Hans budskap var inte till oss att "ni är gudar". Inte heller var hans budskap till judarna att de är gudar. Det han svarade på var judarnas anklagelse om att han hade jämfört sig med Gud:

Joh 10:33: "Judarna svarade: 'Det är inte för någon god gärning vill vill stena dig, utan därför att du hädar och gör dig själv till Gud, du som är en människa'."

Här ser vi att klassisk hebreisk/judisk tro är att vi människor bara är människor och att det är en hädelse att säga att vi är gudar eller gudomliga. Självförgudning är ju ursynden från Eden, det visste judarna även vid Jesu tid, och detta skydde man som pesten. Nu insåg inte judarna att det var Gud själv, i mänsklig gestalt, som stod framför dem, så på ett sätt reagerade de ju rätt utifrån sin tro. Deras syn på denna hädelse borde alla kristna ta efter! (fast inte att stena folk så klart)

Eftersom nu de skriftlärde var så högmodiga över sin höga lärdom i Skriften, så svarade Jesus dem alltså retoriskt och hänvisade tillbaka till Skriften (Ps 82:6) för att sätta dem på hal is. Så gjorde Jesus ofta. Om vi nu tittar på vad Ps 82:6 handlar om så förstår vi att den versen inte ger oss stöd för att vi efter pånyttfödelsen blir gudomliga. Som jag nämnde tidigare talar Gud i hela Psalm 82 till det judiska folket, och det han säger är inte ord av uppmuntran eller en "utkorelse" där Gud gör människan gudomlig. Nej, hela Psalm 82 är en förmaning från Gud, han gick tillrätta med ett folk som handlade som om de vore gudar. Han gick tillrätta med deras högmod och att de pga detta förtryckte och såg ner på oskyldiga människor. Gud pekar i Ps 82:7 på att judarna ändå bara är människor och måste dö som alla andra. Detta är beviset för att de inte är gudar:

Ps 82:7: "Men ni måste ändå dö som människor dör, och falla som var furste faller."

I Ps 8:6 läser vi: "Dock gjorde du honom nästan till ett gudaväsen". Här är det också tydligt att vi människor inte är gudar, men dock närapå i vissa avseenden. Men vilka avseende då? Av resterande text i Psalm 8 förstår vi att det är för att vi människor har fått uppdrag att vårda jorden och råda över djuren som vi är "nästan gudaväsen". Det är alltså inte för att vi skulle ha fått någon egen makt över änglar och demoner eller ha någon gudaliknande position som vi benämns så. Det är alltså för att Gud har gett oss jorden att förvalta. Vi är herrar över jorden, men inte gudar. Och det är precis så det ser ut i verkligheten också. Vi bör ofta jämföra Bibelns Ord med verkligheten, då ser man tydligare vad som kan menas. Då ser man också att vi minsann inte är några gudar. Möjligen är vi lika de grekiska gudarna som var äregiriga och fulla av lusta, avund, mordlust, och de hade stort begär efter vin, lyx och sex. Kan det möjligen vara dessa gudar trosrörelsen ledare avsett när de sagt att de är gudar? Likheterna är ju stora mellan dem!

Jag skall avslutningsvis säga att det finns många faror med "vi är gudar-läran", en ser vi i Trosrörelsen där denna lära varit destruktiv för många människor. En sak som inte så många känner till är att denna lära var en hörnpelare i byggandet av Nazityskland, jämte darwinismen. Du kan läsa en artikel om detta i nr 3 av tidningen Genesis från 2009. Där står t.ex. ett citat från den tyske professorn och filosofen Ernst Bergmann, som var en av Tysklands intellektuella som starkt propagerade för Adolf Hitler. Bergmann sa:

"Utplåna legenden om Gud som blev människa, och människan skall själv resa sig upp som gud, som Kristus. Hon skall bli medveten om sig själv som sådan och hennes innersta skall ta gudomlig form".

Ja, denna lära är onekligen olustig och farlig. Vi ser i citatet också faran med att förneka Jesus som Gud. Idén om att människan kan bli gudar, eller som Gud, tjänar främst till att upphöja och gudomliggöra ledare av olika slag i sådana kretsar. Detta hjälper sådana ledare att ignorera Bibelns bud och ibland även samhällets lagar. Man kan ju inte ifrågasätta någon som är gud, eller hur?

Svara -   - 9/8-17 17:19 -


NT

Svar till Leif Boman.

Leif☺

ÄNGLAR, SERAFER och KERUBER är olika namn med betydelsen ÄR samma.

Det känns SOM att ÄR två PAPEGOJOR som repeterar för varandra, HELLER HUR?

ÄNGLAR är ANDLIGA, RENA OCH OSYNLIGA och GUD är lika så.

Människor ÄR KÖTTSLIGA OCH SYNDIGA OCH SYNLIGA.

I så viset MÄNNISKORNA kommer ALDRIG att vara LIKVÄRDIGA MED GUD så länge de lever på denna Syndliga jorden.

Är jag korrekt?

Svara -   - 9/8-17 17:32 -


Leif Boman

Svar till J.J..

Då är det ju konstigt att man pekar på ett Bibelord i GT (Ps 82:6) som avser judarna vilka inte var pånyttfödda då Gud sa detta till judarna (Joh 10:35: "Om han nu kallar dem som fick Guds Ord för gudar...". Alltså handlar Bibelordet om något annat än att kristna kan bli gudomliga. Gud säger något till judarna här

Att du hänvisar till just Jareteg styrker åtminstone inte i mina ögon dina ord så värst mycket! Han har absolut inte rätt i allt även om han säger en hel del stämmer, och i detta fall så vill han såsom också Christer med många fler faktiskt inte acceptera det Jesus och Guds Ord säger. Man vill helt enkelt tolka om Jesu Ord till att mena något annat än det Jesus Själv säger. Det godtar inte jag även om de flesta vill hindra mig att ta Jesu Ord som bokstavliga. Det upprepar sig bara det som även skedde då! Alltid som sagt när man vill hävda att man bokstavligt vill tro på Jesu Ord så händer vissa saker!

(Joh 10:39) De försökte gripa honom igen, men han drog sig undan deras grepp.

Alltså inget nytt under solen!

Dessutom står det absolut inte någonstans alls att detta speciellt skulle handla om judarna! Jesus talar bara till de judar som kritiserar Honom om att "det står skrivet i Guds Ord", som skulle vara det de menar sig följa, och som givetvis vid den tiden ännu endast var givet till judar och Israel, inte alls konstigt.

Och dessutom det står som sagt i Psaltaren, "om man nu vill säga egentligen är intresserad", att det handlar om alla Guds söner, dvs alla Guds barn, inte specifikt judarna som Jareteg drar till med!

Jesu frid...

Svara -   - 9/8-17 18:00 -


Leif Boman

Svar till NT.

Serafer och keruber är båda änglar men förmodligen lite olika sorts änglar. Därför heter de olika såsom också djur kan vara lite olika och har olika namn.

Ja, lite som papegojor!

Men, änglar är inte alltid rena, du glömmer mörkrets änglar som också är osynliga, men det förstår jag att du egentligen också menar!

Människor kommer aldrig att vara likvärdiga med Gud, där har du helt rätt till 100%.

Men vi kommer ändå att bli ännu mer lika Honom när vi får våra himmelska evighetskroppar, men aldrig jämlika!

Ja, du är "ganska" korrekt!😘

Jesu frid...

Svara -   - 9/8-17 18:13 -


J.J.

Svar till Leif Boman.

Nu far du iväg. Jag håller med Jareteg om vad han skrivit i denna, det är därför jag publicerade denna. Han har givet inte rätt i allt men det har inte med saken att göra utan nu diskuterar vi detta.

Psalmen ingår i Guds ord, men bara för att detta unika uttryck finns med i en psalm (”jag har sagt att ni är gudar”) betyder inte att uttrycket därför faktiskt ANVÄNDES utanför denna poetiska psalm! Det finns några uttryck för ”Gud” i GT och NT, och vi kan se att uttrycket för det mesta handlar just om vår ende Skapargud, men ibland står ett av uttrycken även för falska gudar som inte ens är några gudar. Vi kan även läsa ett par uttryck såsom att Mose ska vara ”SOM” en Gud för andra. Ps. 82:6 står ut som en väldigt unik vers i detta sammanhang eftersom det inte handlar om vare sig Gud eller falska gudar, utan om ett poetiskt uttryck för Guds representanter på jorden. Att då kullkasta alla andra verser i Bibeln som tydligt visar att det endast finns EN SANN GUD, bara för att ge utrymme till tolkningen att Ps. 82:6 måste tolkas bokstavligt, är att ta sig stora friheter!

Motivet med att läsa Bibeln på ett sådant sätt (lyfta upp en unik poetisk psalm och läsa resten av skriften genom den), är förstås att försöka slå hål på Bibelns ord att Jesus är Gud i kött – som flera verser säger. Hebr. 1:8 är exempelvis väldigt tydlig med att Gud Fader kallar sin son för GUD, och det blir ju då ett problem som måste lösas bland de som vägrar att acceptera att Jesus är Gud och vår Skapare. Att läsa som det står går ju inte för dem, eftersom det då skulle visa sig att Jesus faktiskt är GUD, och det går ju inte för sig. Så Ps. 82:6 används desperat som en slags räddningsplanka för att förminska Gud Faders bedömning att sonen är GUD.

Om det nu finns flera personer som vi kan kalla gudar, kände inte Gud till detta eftersom han hela tiden säger att han ensam är Gud och att det inte finns någon annan Gud? Det verkar inte som Gud tolkar Ps. 86:2 bokstavligt heller:

Jag är HERREN och det finns ingen annan. Utom mig finns ingen Gud. Jag spände bältet om ditt liv, fastän du inte kände mig, för att man skulle förstå både i öster och väster att det inte finns någon utom mig. Jag är HERREN och det finns ingen annan." Jes 45:6

Med samma logik som du hävdar att vi är gudar med samma logik borde du få det till att Aron var Gud. Men Aron, Mose broder, var inte Gud

"Du har själv fått se det, för att du skulle veta att HERREN är Gud: Det finns ingen annan än han." 5 Mos 4:35
"Men HERREN sade till Mose: "Se, jag har satt dig att vara som Gud för farao och din bror Aron skall vara din profet. Du skall tala allt jag befaller dig." 2 Mos 7:1
"Du ska tala till honom och lägga orden i hans mun. Och jag ska vara med din mun och hans mun, och jag ska lära er vad ni ska göra. 16 Han ska tala i ditt ställe till folket. Han ska vara som din mun, och du ska vara som hans Gud." *2 Mos 4:15

*Aron skulle tala för Mose liksom profeterna talade för Gud (jfr 7:1).

Visst får du väl tycka vad du vill. Jag försöker bara nå dig. Vill du inte förstå kan jag inte förklara mycket bättre för dig, det blir endast bortkastad tid då. För båda.

Frid,

Svara -   - 9/8-17 18:34 -


Ann-Marie A.

Svar till Leif Boman.

Tack det samma till dej och er!

Ja det är fantastiskt. Skönt att vi är Guds barn, Kristus brud mm. också. :-)

Läste också detta om gudar, inte sett det innan, dåligt kanske.. Kollade runt lite och tyckte det fanns bra förklaringar någonstans, kommer nu inte ihåg var..

Svara -   - 9/8-17 18:37 -


Ann-Marie A.

Svar till Lasse.

Tack! :-)

Svara -   - 9/8-17 18:39 -


Susse

Svara -   - 9/8-17 20:46 -


Susse

https://m.youtube.com/watch?v=GllR1WyDzJc

Svara -   - 9/8-17 20:47 -


Susse

Svar till Susse.

Skulle skickat till Leif.

Svara -   - 9/8-17 20:48 -


NT

Svar till J.J..

Jag TYCKER att vi ska lägga UNDAN om Mose och den GT,n. Eftersom det ÄR klart.

Den KRISTEN tron bygger på det NYA TESTAMENTET och I där är vi SIKTAR i Framåt.

Så vad tror DU själv om det? TROR du att JESUS ÄR GUD eller HAN ÄR BARA GUDS SON som Jehovas vittnen tror på.

Svara -   - 9/8-17 21:04 -


Leif Boman

Svar till J.J..

Nu far du iväg.

Tycker jag inte alls, utan helt tvärtom anser jag!

Han har givet inte rätt i allt men det har inte med saken att göra utan nu diskuterar vi detta

Givetvis har det väl med saken att göra eftersom han redan inledningsvis i sitt inlägg du lägger in säger något helt felaktigt! Jesus talar givetvis ofta till judar eftersom det just var dem Han först var sänd till. Men Guds Ord är nu menat för alla människor på vår jord, eller skall vi plocka bort alla ställen där Jesus talade till olika slags folk?

ett poetiskt uttryck för Guds representanter på jorden. Att då kullkasta alla andra verser i Bibeln som tydligt visar att det endast finns EN SANN GUD, bara för att ge utrymme till tolkningen att Ps. 82:6 måste tolkas bokstavligt, är att ta sig stora friheter!

Poetiskt är ju bara något mänskligt påfund och snack för att slingra sig undan det man inte kan förstå! Och dessutom, om du nu menar att jag skulle kullkasta andra verser så blir ju det ett påhitt från dig eftersom jag tydligt flera ggr sagt det rakt motsatta!

Det finns fortfarande endast en enda Allsmäktig Gud som kom till denna jord och blev människan Jesus Kristus! Ingen annan kan någonsin bli Guds jämlike, inte ens i närheten eftersom Han ensam Är Skaparen, vi är endast skapta och födda av Honom, en oerhört stor skillnad.

Med samma logik som du hävdar att vi är gudar med samma logik borde du få det till att Aron var Gud. Men Aron, Mose broder, var inte Gud

Om Aron var född på nytt, vilket jag inte vet, så skulle man kunna så här i efterhand kalla honom för en gud med litet g, ja, men aldrig för Gud med stort G, en oerhörd skillnad enligt mig även om inte heller Christer håller med.

När Gud talar om att Han ensam är Gud så menar Han dels ensam som Allsmäktig, om ensam som Skapare, om ensam som Frälsare, om ensam från evighet, som ensam skall tillbes, som ensam skall upphöjas och ges all ära, och dessutom en hel del annat som inga andra gudar får jämställas med. "Vi skall inga andra gudar hava jämte Honom".

Det här betyder nödvändigtvis inte detsamma som att inga andra gudar skulle finnas, speciellt inte när Gud Själv har gett oss Sitt Ord, Ordet som kallar människor för gudar. Det är fortfarande Han som genom Helig Ande har sagt så, inte jag eller någon annan människa att människor kan kallas för gudar. Summan av Guds Ord säger faktiskt att det finns gudar, både falska avgudar och rättfärdiga gudar som givetvis aldrig får bli till några avgudar, men ingen annan är jämlik Gud, ingen är som som Han, men lika Honom är vi redan och ännu mer lika kommer vi att bli!

Visst får du väl tycka vad du vill.

Tack så mycket JJ, det är inte alla som tycker så.

Jag ser tyvärr inte att det riktigt stämmer med Guds Ord varken det du säger eller honom du tog ett inlägg från. Jag fortsätter att stå fast vid Jesu Ord som det står tills jag själv kan förstå att Guds Ande säger något annat, jag har av egen erfarenhet upplevt att det alltid har lönat sig, och nöjer mig med det. Människors olika tolkningar, ja speciellt när olika slags experter har hävdat att Jesu Ord skulle vara poesi så ringer nästan alltid en klocka inom mig. Nu menar jag inte direkt dig, andra har talat om poesin i PS 82 långt före dig, och jag håller inte alls med om att det endast skulle vara menat som poesi, utan detta är också Guds tydliga Ord till oss kristna idag om att döma rätta domar.

Har Jesus sagt något så tror jag på det vad andra än med mänskligt förnuft än försöker ändra det till.

Jesu frid till dig brorsan, och jag är mycket övertygad om att också du verkligen menar det rätta! Mvh/Leif...

Svara -   - 9/8-17 22:16 -


Britt

Till J.J.

Håller med dig i det du skriver angående "gudar" och visst står det om gudar i Bibeln.

Tyvärr har Trosrörelsen, New age, Frimurare, Mystiker och Katolska Kyrkan och flera andra som har lagt beslag på detta ordet "gudar" på ett fel sätt. Dom använder och utnyttjar detta ordet och säger rent ut att vi ÄR gudar, att vi ÄR eller skall bli gudomliga att vi ÄR Kristus och att människan är gudomlig i sitt inre och att alla människor har en gudomlig "gnista" inom sig. m.m. Jag kallar det för självförgudning! Fox en New age are vill bygga det gudomliga kungariket här på jorden.

Att få vara GUDS BARN är det största av ALLT, ett barnaskap hos Fadern!

"De som kom till Jesus med en barnslig enkelhet fick därefter sann andlig insikt"

Guds frid! Britt

Svara -   - 9/8-17 22:20 -


Susse

Leif.. ja menar inte o va otrevlig med låten men du ser hur d kan gå.. läs hela här

Johannes 10Svenska 1917 (SV1917)

10 »Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Den som icke går in i fårahuset genom dörren, utan stiger in någon annan väg, han är en tjuv och en rövare.

2 Men den som går in genom dörren, han är fårens herde.

3 För honom öppnar dörrvaktaren, och fåren lyssna till hans röst, och han kallar sina får vid namn och för dem ut.

4 Och när han har släppt ut alla sina får, går han framför dem, och fåren följa honom, ty de känna hans röst.

5 Men en främmande följa de alls icke, utan fly bort ifrån honom, ty de känna icke de främmandes röst.»

6 Så talade Jesus till dem i förtäckta ord; men de förstodo icke vad det var som han talade till dem.

7 Åter sade Jesus till dem: »Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Jag är dörren in till fåren.

8 Alla de som hava kommit före mig äro tjuvar och rövare, men fåren hava icke lyssnat till dem.

9 Jag är dörren; den som går in genom mig, han skall bliva frälst, och han skall få gå ut och in och skall finna bete.

10 Tjuven kommer allenast för att stjäla och slakta och förgöra. Jag har kommit, för att de skola hava liv och hava över nog.

11 Jag är den gode herden. En god herde giver sitt liv för fåren.

12 Men den som är lejd och icke är herden själv, när han, den som fåren icke tillhöra, ser ulven komma, då övergiver han fåren och flyr, och ulven rövar bort dem och förskingrar dem.

13 Han är ju lejd och frågar icke efter fåren.

14 Jag är den gode herden, och jag känner mina får, och mina får känna mig,

15 såsom Fadern känner mig, och såsom jag känner Fadern; och jag giver mitt liv för fåren.

16 Jag har ock andra får, som icke höra till detta fårahus; också dem måste jag draga till mig, och de skola lyssna till min röst. Så skall det bliva en hjord och en herde.

17 Därför älskar Fadern mig, att jag giver mitt liv -- för att sedan taga igen det.

18 Ingen tager det ifrån mig, utan jag giver det av fri vilja. Jag har makt att giva det, och jag har makt att taga igen det. Det budet har jag fått av min Fader.»

19 För dessa ords skull uppstodo åter stridiga meningar bland judarna.

20 Många av dem sade: »Han är besatt av en ond ande och är från sina sinnen. Varför hören I på honom?»

21 Andra åter sade: »Sådana ord talar icke den som är besatt. Icke kan väl en ond ande öppna blindas ögon?»

22 Därefter inföll tempelinvigningens högtid i Jerusalem. Det var nu vinter,

23 och Jesus gick fram och åter i Salomos pelargång i helgedomen.

24 Då samlade sig judarna omkring honom och sade till honom: »Huru länge vill du hålla oss i ovisshet? Om du är Messias, så säg oss det öppet.»

25 Jesus svarade dem: »Jag har sagt eder det, men I tron mig icke. De gärningar som jag gör i min Faders namn, de vittna om mig.

26 Men I tron mig icke, ty I ären icke av mina får.

27 Mina får lyssna till min röst, och jag känner dem, och de följa mig.

28 Och jag giver dem evigt liv, och de skola aldrig någonsin förgås, och ingen skall rycka dem ur min hand.

29 Min Fader, som har givit mig dem, är större än alla, och ingen kan rycka dem ur min Faders hand.

30 Jag och Fadern äro ett.»

31 Då togo judarna åter upp stenar för att stena honom.

32 Men Jesus sade till dem: »Många goda gärningar, som komma från min Fader, har jag låtit eder se. För vilken av dessa gärningar är det som I viljen stena mig?»

33 Judarna svarade honom: »Det är icke för någon god gärnings skull som vi vilja stena dig, utan därför att du hädar och gör dig själv till Gud, du som är en människa.»

34 Jesus svarade dem: »Det är ju så skrivet i eder lag: 'Jag har sagt att I ären gudar'.

35 Om han nu har kallat för gudar dem som Guds ord kom till -- och skriften kan ju icke bliva om intet --

36 huru kunnen då I, på den grund att jag har sagt mig vara Guds Son, anklaga mig för hädelse, mig som Fadern har helgat och sänt i världen?

37 Gör jag icke min Faders gärningar, så tron mig icke.

38 Men gör jag dem, så tron gärningarna, om I än icke tron mig; då skolen I fatta och förstå att Fadern är i mig, och att jag är i Fadern.»

39 Då ville de åter gripa honom, men han gick sin väg, undan deras händer.

40 Sedan begav han sig åter bort till det ställe på andra sidan Jordan, där Johannes först hade döpt, och stannade kvar där.

41 Och många kommo till honom. Och de sade: »Väl gjorde Johannes intet tecken, men allt vad Johannes sade om denne var sant.»

42 Och många kommo där till tro på honom.

Läs bud orden. Att man inte ska ha andra gudar vid sidan av Herren.

Evangelium enligt Matteus, 24 Kapitlet Jesus förutsäger Jerusalems förstöring och sin tillkommelse. 1. Och Jesus gick därifrån, ut ur helgedomen. Hans lärjungar trädde då fram och bådo honom giva akt på helgedomens byggnader. 2. Då svarade han och sade till dem: »Ja, I sen nu allt detta; men sannerligen säger jag eder: Här skall icke lämnas sten på sten; allt skall bliva nedbrutet.» 3. När han sedan satt på Oljeberget, trädde hans lärjungar fram till honom, medan de voro allena, och sade: »Säg oss när detta skall ske, och vad som bliver tecknet till din tillkommelse och tidens ände.»

((((4. Då svarade Jesus och sade till dem: »Sen till, att ingen förvillar eder. 5. Ty många skola komma under mitt namn och säga: 'Jag är Messias' och skola förvilla många.)))))

6. Och I skolen få höra krigslarm och rykten om krig; sen då till, att I icke förloren besinningen, ty sådant måste komma, men därmed är ännu icke änden inne. 7. Ja, folk skall resa sig upp mot folk och rike mot rike, och det skall bliva hungersnöd och jordbävningar på den ena orten efter den andra; 8. men allt detta är allenast begynnelsen till 'födslovåndorna'[1]. 9. Då skall man prisgiva eder till misshandling, och man skall dräpa eder, och I skolen bliva hatade av alla folk, för mitt namns skull. 10. Och då skola många komma på fall, och den ene skall förråda den andre, och den ene skall hata den andre. 11. Och många falska profeter skola uppstå och skola förvilla många. 12. Och därigenom att laglösheten förökas, skall kärleken hos de flesta kallna. 13. Men den som är ståndaktig intill änden, han skall bliva frälst. 14. Och detta evangelium om riket skall bliva predikat i hela världen, till ett vittnesbörd för alla folk. Och sedan skall änden komma. 15. När I nu fån se 'förödelsens styggelse'[2], om vilken är talat genom profeten Daniel, stå på helig plats -- den som läser detta, han give akt därpå -- 16. då må de som äro i Judeen fly bort till bergen, 17. och den som är på taket må icke stiga ned för att hämta vad som finnes i hans hus, 18. och den som är ute på marken må icke vända tillbaka för att hämta sin mantel. 19. Och ve dem som äro havande, eller som giva di på den tiden! 20. Men bedjen att eder flykt icke må ske om vintern eller på sabbaten. 21. Ty då skall det bliva 'en stor vedermöda, vars like icke har förekommit allt ifrån världens begynnelse intill nu', ej heller någonsin skall förekomma. 22. Och om den tiden icke bleve förkortad, så skulle intet kött bliva frälst; men för de utvaldas skull skall den tiden bliva förkortad. 23. Om någon då säger till eder: 'Se här är Messias', eller: 'Där är han', så tron det icke. 24. Ty människor som falskeligen säga sig vara Messias skola uppstå, så ock falska profeter, och de skola göra stora tecken och under, för att, om möjligt förvilla jämväl de utvalda. 25. Jag har nu sagt eder det förut. 26. Därför, om man säger till eder: 'Se, han är i öknen', så gån icke ditut, eller: 'Se, han är inne i huset', så tron det icke. 27. Ty såsom ljungelden, när den går ut från öster, synes ända till väster, så skall Människosonens tillkommelse vara. -- 28. Där åteln är, dit skola rovfåglarna församla sig. 29. Men strax efter den tidens vedermöda skall solen förmörkas och månen upphöra att giva sitt sken, och stjärnorna skola falla ifrån himmelen, och himmelens makter[3] skola bäva. 30. Och då skall Människosonens tecken visa sig på himmelen, och alla släkter på jorden skola då jämra sig. Och man skall få se 'Människosonen komma på himmelens skyar' med stor makt och härlighet. 31. Och han skall sända ut sina änglar med starkt basunljud, och de skola församla hans utvalda från de fyra väderstrecken, från himmelens ena ända till den andra. 32. Ifrån fikonträdet mån I här hämta en liknelse. När dess kvistar begynna att få save och löven spricka ut, då veten I att sommaren är nära. 33. Likaså, när I sen allt detta, då kunnen I ock veta att han är nära och står för dörren. 34. Sannerligen säger jag eder: Detta släkte skall icke förgås, förrän allt detta sker. 35. Himmel och jord skola förgås, men mina ord skola aldrig förgås. 36. Men om den dagen och den stunden vet ingen något, icke ens änglarna i himmelen, ingen utom Fadern allena. 37. Ty såsom det skedde på Noas tid, så skall det ske vid Människosonens tillkommelse. 38. Såsom människorna levde på den tiden, före floden: de åto och drucko, män togo sig hustrur, och hustrur gåvos åt män, ända till den dag då Noa gick in i arken; 39. och de visste av intet, förrän floden kom och tog dem allasammans bort -- så skall det ske vid Människosonens tillkommelse. 40. Då skola två män vara tillsammans ute på marken; en skall bliva upptagen, och en skall lämnas kvar. 41. Två kvinnor skola mala på samma kvarn; en skall bliva upptagen, och en skall lämnas kvar. 42. Vaken fördenskull; ty I veten icke vilken dag vår Herre kommer. 43. Men det förstån I väl, att om husbonden visste under vilken nattväkt tjuven skulle komma, så vakade han och tillstadde icke att någon bröt sig in i hans hus. 44. Varen därför ock I redo; ty i en stund då I icke vänten det skall Människosonen komma. 45. Finnes nu någon trogen och förståndig tjänare, som av sin herre har blivit satt över hans husfolk för att giva dem mat i rätt tid -- 46. salig är då den tjänaren, om hans herre, när han kommer, finner honom göra så. 47. Sannerligen säger jag eder: Han skall sätta honom över allt vad han äger. 48. Men om så är, att tjänaren är en ond man, som säger i sitt hjärta: 'Min herre kommer icke så snart', 49. och han begynner slå sina medtjänare och äter och dricker med dem som äro druckna, 50. då skall den tjänarens herre komma på en dag då han icke väntar det, och i en stund då han icke tänker sig det, 51. och han skall låta hugga honom i stycken och låta honom få sin del med skrymtare. Där skall vara gråt och tandagnisslan

Svara -   - 9/8-17 22:21 -


Susse

Allt handlar om tro på Jesus!! Skriftens Jesus. Den levande Guden o ingen annan!

Svara -   - 9/8-17 22:23 -


Tomas N

Jag tycker du J J skriver bra om vad Jesus menar när han citerar David om människor som gudar.

Skulle man ta de tiotal typiska bibelverser som blivit språngbräda till felaktiga läror så ser man att det är lite svårbegripliga passager. Särskilt Jesus och Paulus sa ibland saker som är svårtolkade och ofta i sammanhang när de var anklagade eller skulle förklara något komplicerat för sådana som hade svårt att förstå.

Motmedlet till att dra iväg på sådana spår är att balansera upp svåra passager med en större mängd och repetitioner som är enklare.

Människans kreativitet och pionjärande kan lätt dra iväg emot uppror och helt plötsligt går man en annan väg än Guds. Mitt i allt detta vet vi att andemakter är verksamma i detta.

Motmedlet mot det är tillbedjan,bön och att älska Gud och gemenskap med andra där sanning hålls högt,men frihet råder. Och att utbreda Guds rike så att vi bär rätt sorts frukt som är synlig för alla.

Svara -   - 9/8-17 22:31 -


J.J.

Svar till NT.

Tänkte på Ords 26:4-5 när jag såg ditt svar så det kanske är dåraktigt av mig att ens svara dig.

Vet du inte att summan av Gud ord är sanning (Ps 119:160)?

Vet du inte att det gamla testamentet bekräftar det nya?

Vem är din herre? Vem säger du själv att Jesus är?

Förstår du inte eller är du bara elak? För säkerhets skull frågar jag dig fast jag tror att du bara är elak och att du när dig på att kritisera. NT, sluta göda de onda andarna inom dig. Jag skulle uppskatta en ursäkt ifrån dig.

Svara -   - 9/8-17 22:31 -


NT

Svar till J.J..

OKEJ! Du vill INTE svara på frågorna. Då SVARAR jag åt dej.

Fadern och sonen och den heliga anden.

DOM ÄR TRE PERSONER OCH EN GUD.

DOM som INTE erkänner detta kan INTE vara en KRISTEN.

Du borde väl skämmas för INTE kan erkänna detta.

Vem är din herre DÅ? MOSE?☺

Svara -   - 9/8-17 23:07 -


Leif Boman

Svar till Susse.

Allt handlar om Jesus, det har du helt rätt i Susse, och du menar också väl det vet jag, och det är också just därför jag inte slutar med att envist stå fast vid Jesu Ord hur snällt någon än försöker Susse. Har Jesus sagt något så gäller det över alla människors tolkningar och alla människors eget förnuft.

Jesus säger att Guds Ord kallar människor för gudar och då får den som vill tro på Guds Ord göra det!

De allra flesta förkastar Ps 82 pga rädsla och okunskap, och menar att dessa gudar inte alls skulle kunna handla om alla oss Guds barn, det gör inte jag utan jag är helt övertygad om att det alldeles tvärtom hur tydligt som helst och rakt på sak handlar om att Guds församling Kristi kropp här på jorden på allvar skall döma rättfärdiga domar, inte leva som de ogudaktiga i världen utan verkligen stå upp för de svaga, långt ifrån någon mystisism och poesi!

(Ps 82:1-8) En psalm av Asaf. Gud står i gudaförsamlingen, bland gudarna håller han dom: "Hur länge ska ni döma orätt och ta de gudlösas parti? Sela Skipa rätt för den svage och faderlöse, ge den förtryckte och fattige rättvisa! Befria den svage och fattige, rädda honom från de gudlösas hand!" De vet inget och förstår inget, de vandrar i mörker. Jordens alla grundvalar vacklar. "Jag har sagt att ni är gudar, att ni alla är den Högstes söner. Men ni kommer att dö som människor dör och falla som alla furstar faller." Grip in, Gud! Håll dom över jorden, för alla folk är din egendom.

Det är bättre att tro på Guds Ord än på människors förnuft!

Jesu frid...

Svara -   - 9/8-17 23:39 -


Mikael W

Svar till NT.

Fadern och sonen och den heliga anden. DOM ÄR TRE PERSONER OCH EN GUD. DOM som INTE erkänner detta kan INTE vara en KRISTEN.

Jag håller med dig NT

Svara -   - 9/8-17 23:43 -


Susse

Svar till Leif Boman.

Ja förstår dig. O säger inte emot Guds ord. Men fortfarande är ja bara en människa. En kvinna. Skapad av Gud. Ja kan inte ens jämföra mig med att vara som Gud för de Han som har skapat mig.. utan Herren kan vi inget göra. Men med Herren så kan vi göra allt.. allt handlar om tro.. egna gärningar är inte Guds gärningar. Men utan Gud kan vi inget göra.

Svara -   - 9/8-17 23:51 -


Leif Boman

Svar till Susse.

Det är bra Susse, vi är dock inte bara vanliga människor utan människor där Gud har flyttat in, det är inte så bara, eller!🤔

Det borde väl kunna få oss till att räta på oss något och lite rakare i ryggen, vilket heller inte genast måste vara lika med djävulskt högmod.

(Sefanja 3:17) Herren din Gud bor i dig, en hjälte som frälser. Han gläder sig över dig med lust, han tiger stilla i sin kärlek, han fröjdas över dig med jubel.”

Det är inte alla människor som Gud bor i, så något annorlunda är du trots allt!😂

Jesu frid...

Svara -   - 10/8-17 00:04 -


Susse

Svar till Leif Boman.

💝

Svara -   - 10/8-17 00:10 -


Susse

Svar till Leif Boman.

💝

Svara -   - 10/8-17 00:10 -


Niklas Aronsson

Svar till Britt.

om vi har den helige ande i oss har vi inte något gudomligt i oss då ?

Svara -   - 10/8-17 00:14 -


J.J.

Svar till Mikael W.

Obs! Det är DEN HELIGE ANDEN d.v.s. maskulinum, inte "heliga anden."

Jesus sa alltid HAN när han talade om den Helige Anden! Var uppmärksamma på denna förrädiska villolära att feminisera D.H.A!

Hör Israel! HERREN vår Gud, HERREN är en (Mark 12:29); Man säger inte HERREN den allsmäktiga - utan den allsmäktige.

"Men Hjälparen, den Helige Ande, som Fadern skall sända i mitt namn, han skall lära eder allt och påminna eder om allt vad jag har sagt eder. Joh 14:26
"Dock, när Hjälparen kommer, som jag skall sända eder ifrån Fadern, sanningens Ande, som utgår ifrån Fadern, då skall han vittna om mig." Joh 15:26
"Men när han kommer, som är sanningens Ande, då skall han leda eder fram till hela sanningen. Ty han skall icke tala av sig själv, utan vad han hör, allt det skall han tala; och han skall förkunna för eder vad komma skall." Joh 16:13

Svara -   - 10/8-17 00:14 -


Mikael W

Svar till J.J..

Det är inte så noga J.J....

Svara -   - 10/8-17 00:50 -


Lysell

Hej

Om det gäller tillförlitlighet och flexibilitet så är namnet Jareteg som nämns här, huvudet högre än Leif Boman. Jareteg ändrar sig när han uppfattat saker fel. Sedan lång tid tillbaka har vår vän Leif faktiskt drivit bort ett antal kunniga och intresserade vänner från denna sida. Det är inte så bra. Den som är stark i tron tål sådant som Leif håller på med, men det är inte bra. Mitt råd är bemöt honom inte. Det är en utmärkt redogörelse Susse lämnar här ovan och den inleds med något som herr Leif Boman inte tar upp. Jesus talar i LIKNELSER enligt Gudsordet. "Jag uppmanar Leif Boman att söka på Ordet Gud så får han se vad det står för". Leif har lite svårt att skilja på saker och väsen ibland. Till er andra säger jag, läs gärna vad Leif Skriver för han är kunnig. Dock, min lärare i Kristendom som var tio gånger kunnigare än Leif sade: " Du kan lära dig att citera hela Bibeln utantill, men det garanterar dig inte en plats i himmelen." Aldrig vet vi vilken gren av livets träd vi tillhör. Här är vi inte i kyrkan eller församlingen där man tillrättavisar hur som helst. Detta är offentligt.

Säger Lysell.

Svara -   - 10/8-17 00:56 -


J.J.

Svar till Mikael W.

Det är ju precis vad det är! Det är inte så viktigt - det är t.o.m. oerhört viktigt.

"Ty om någon kommer till er och predikar en annan Jesus än den vi har predikat, eller om ni tar emot en främmande ande eller ett främmande evangelium som ni tidigare inte tagit emot, då fördrar ni det bara alltför väl." 2 Kor 11:4

Svara -   - 10/8-17 00:57 -


Leif Boman

Svar till J.J..

Jesus sa alltid HAN när han talade om den Helige Anden!

På svenska, ja!

Svara -   - 10/8-17 01:03 -


Mikael W

Svar till J.J..

Det är ju precis vad det är! Det är inte så viktigt - det är t.o.m. oerhört viktigt.

Det var inte jag som skrev "Helige Anden / heliga ande". Det var NT som skrev så, men jag förstod vad han menade, och det är det som är det viktigaste. Ska vi hålla på med hårklyveri så kan jag nog hitta både det ena och det andra i alla texter här, och kanske även i det du skriver (?) :)

Svara -   - 10/8-17 01:24 -


J.J.

Svar till Leif Boman.

Jag vet mycket väl vad det står i grundtexten på både hebreiska och grekiska. Kan återkomma till varför Gud är Han. Den som har sett Jesus har sett Gud, är en ledtråd.

Du kan väl redogöra för din åsikt. Ska gå och lägga mig.

Frid,

Svara -   - 10/8-17 01:25 -


Leif Boman

Svar till Lysell.

Jag anser mig inte alls att vara kunnig Lysell och har aldrig studerat något specifikt, jag läser mest endast Bibeln och låter den och inte andras tycke och smak vara nummer ett!

Jareteg kan mycket väl vara huvudet högre, och Gud välsigne honom rikligt. Jag anser själv honom för att vara mycket kunnig och påläst. Dock lite väl grovt dömande av syskon i mina ögon, vilket förmodligen andra tycker om mig också.

Och apropå väsen så kanske du t.ex tänker på den översättning som Jareteg har använt sig av när det gäller (Ps 8:6), "nästan till ett gudaväsen", vilket är en något fattig översättning av det grundtexterna mera exakt vill säga, att just människorna ett tag var ringare än änglarna och att också Sonen blev övergiven av Gud, såsom också samstämmigt (Ps 22:1) vittnar om med orden, min Gud, min Gud varför har du övergivit mig! Här har vi något dolt Jesu offer med men, att sedan, efter Jesu offer så får MänniskoSonen åter all ära och makt vilket också (Ps 8:5-6) säger.

Fritt översatt från den äldre Karl Xll ;s Bibel.

Vad är människan, att du tänker på henne; eller MänniskoSonen, att du låter dig vårda om Honom? Du skall låta Honom vara övergiven av Gud en liten tid; men med ära och härlighet skall du kröna honom.

Kanske någon motsätter sig denna översättning men jag menar att Jesu död och uppståndelse faktiskt är med i detta scenario, och att därför översätta Honom med orden "nästan till ett gudaväsen" blir alldeles tokigt!

Gud välsigne dig Lysell även om din irritation över mig kvarstår! Men jag måste tro mer på Guds Ord än på tio huvuden högre lärare, det är bara så!

Jesu frid...

Svara -   - 10/8-17 02:00 -


Leif Boman

Svar till J.J..

Kan återkomma till varför Gud är Han.

Det behövs inte, jag har själv hört en del direkt angående Anden, samt hört ungeför detsamma från Hebreiska duktiga lärare som förklarar mycket duktigt om Guds Helige Ande. Gud är mer än bara en Han!

Jesu frid...

Svara -   - 10/8-17 02:06 -


Leif Boman

Svar till J.J..

God natt min vän😴😇

Svara -   - 10/8-17 02:11 -


nils

Om vi nu är Gudar som vissa enl.Bibelord påstår,måste det visa sig i vår natur.

Jesus som är gud,hur var och uppträdde Han när han kom i,"Syndigt kötts gestalt," alltså när Han blev en människa som du och jag till det yttre?
I Fil.2:5-9 visar Jesus vad det innebär att vara en Gud ;
"Han som var till i Guds-skepnad,men Icke räknade jämlikheten med Gud som ett Byte,utan Utblottade sig själv, i det Han antog tjänargestalt när Han kom i Människogestalt.
Så befanns Han i utvärtes måtto vara som en människa,och Ödmjukade sig själv och blev Lydig till Döden,ja intill Döden på Korset."
Det är inför denna beskrivning av en Sann Guds-natur,vi må Pröva vår "gudomlighet" vår "guds-natur" i denna fråga,och inte bara genom att diskutera Bibelord.
----------
Instämmer i JJ, att det var satans frestelse i Eden,som bedrog Adam och Eva,att de skulle bliva lik Gud genom sin olydnad.
Och Varför talade Jesus ofta om att vi måste Mista vårt liv,för att få det eviga livet??
Just det i Självförnekelse mista vår stolthet,egenkärlek,själviskhet och taga vårt kors på iSjälvförnekelse, är ju det centrala likt vad Jesus själv gjorde,och som Därmed Bekräftade Hans Sanna Gudomsnatur!!

Svara -   - 10/8-17 09:33 -


Leif Boman

Svar till nils.

Du har helt rätt Nils!

Vi behöver vandra efter vad Anden säger och inte efter vårt kött vilket tyvärr ändå är vanligt hos oss kristna.

Vi liknar alltför mycket världens ofödda barn. Gud har fysiskt tagit Sin boning inom oss men det är vi som avgör om Han med Sin Gudomlighet får lysa igenom oss. Det betyder dels att stå emot allt det som reser sig emot kunskapen om Gud, oavsett om det är lögner som starkt spridits inom kristenheten eller ej, och det är nog bland det allra tyngsta. Då får man alltså kämpa mot religiösa andar som ofta fått mycket starkt tillträde att tala inom och genom kristenheten. Då känns det lättare enligt mig att stå emot syndens frestelser!

De religiösa andemakterna lyckas med att hålla upp skygglappar framför kristnas ögon pga av oviljan att faktiskt ta emot det som står skrivet i Guds Ord, man föredrar det egna förnuftets väg, vilket förstås är detsamma som djävulens lögnaktiga väg och på det viset lyckas djävulen med osämjan som hindrar Guds kraft att verka och lysa.

Man tror att man går på den smala vägen, man tar i med allt vad man har för att tillrättavisa syskon som vandrar på ena sidan, dvs i ena dikesrenen, men har nu själva utan att förstå istället hamnat på andra sidan av vägen. Och sorgligt nog så når ingen av dessa pga okunskap och stolthet varandras händer, man vill tyvärr helt enkelt inte även fast Jesus om och om igen har sagt att det är där som vägen går!

Jesu frid....

Svara -   - 10/8-17 10:51 -


Lysell

Svar till Leif Boman.

Nu tyckte jag om Dig Leif.

Jag är inte irriterad på dig som jag sagt tidigare, men vi människor har lätt att glömma bort att vi inte är så märkvärdiga som vi tror. Orden om Jareteg säger mig att du håller ihop oss som är troende med våra fel och brister. Då går jag dig till mötes igen. :-))

Beträffande ordet Gud är min erfarenhet att det finns ett oändligt antal uppfattningar alltifrån Allah till Oden. För vår del behöver vi inte spekulera då det enbart finns en väg dit. Genom Jesus.

Men det är viktigt att veta Att: då vi talar om att vi är Gudar så måste vi ha klart för oss att det talas då om ett "Tillstånd", det vill säga ett Andligt tillstånd. Detta beskriver St. Paulus bra. Vi är inte Gudar fysiskt kroppsligt just Nu men dock har vi en andlig dimension. Det finns bara en som har varit Båda delarna, och det är "Jesus". När vi träder in i det tillståndet och blir likvärdiga är vi som individer Gudar men dock inte kunskapsmässigt.

Tack Leif för denna gången

Lysell

Svara -   - 10/8-17 11:01 -


Elin

Lysell, jag undrar när det blev brukligt att kalla Paulus för St. Paulus?

Var nyligen till Svenska Kyrkan, prästen nämnde något från Johannes' evangelium och sade "Sankta Johannes".
Är Sv kyrkan snart färdiginfiltrerad av katolicismen eller varför kallar Du Lysell aposteln Paulus för Sankta P ? Och varför kysser en del prästen bibeln? Det har jag också sett i sv Kyrkan. Gud förbarma Dig över svensk kristenhet !!

Svara -   - 10/8-17 12:55 -


Elin

Till Leif Boman!

Har inte följt med här speciellt bra sista tiden men skumläst lite här och där. Jag blev ledsen när jag såg det Du skrivit om att vi vanliga människor ska kunna kallas gudar (hemskt!!). Du nämner bibelord men ALLT kan inte läsas bokstavligt, än mindre förklaras. Farligt att komma in i dylika tankebanor om människa/gud.
Förlåt om jag blandar mig i men tror att Du kommit i någon slags svacka (vi alla kan hamna där efter att ha upplevt svårigheter).
Låt mig ge ett råd till Dig: Ta en fasteperiod (!) om Du inte redan gjort det - Du behöver komma in i Guds underbara vila. Går bra att göra det t ex fram till lunch om man är slutkörd. Stäng ute allt annat oväsentligt - ha blicken fäst på Jesus, tacka och tacka honom, därifrån kommer kraften. Tacka för blodets beskydd, för Golgata.Tror inte på andra metoder - men denna är överlägsen allt annat .
Vet att Du har ett ödmjukt hjärta och det är kärlek att önska andra FRID och bibelenligt, men är tyvärr inte är så vanligt längre.
Frid!

Svara -   - 10/8-17 13:27 -


Lysell

Svar till Elin.

Bästa Elin

Tack för din omtanke.

Brukligt och brukligt..... hmmm...

Skälet är enkelt och har inte det minsta med Katolska Kyrkan att göra.

Det är HELT personligt då jag inte kan komma på något bättre sätt att visa min uppskattning för Aposteln Paulus som unik.

Katolska Kyrkan har ju på något sätt skaffat sig informell rätt att använda vissa ord som jag uppfattat det, men jag kanske har fel ?. På något sätt gillar ju K.K vissa av sina ritualer och ord som inte ingår i Bibeln. Katoliker kallar sig ju Kristna och det är inte många som reserverar sig mot det. Beträffande Svenska Kyrkan är jag fortfarande medlem, men är under övervägande att......

Den som trots allt fick uppgiften att framföra evangelium till oss hedningar var ju Paulus. Aposteln Paulus :-)).

Mitt korstecken följer inte K.K heller.

Lysell

GVD

Svara -   - 10/8-17 13:41 -


bengt

en del högkyrkliga kan väl snudda vid det

katolska ibland

Svara -   - 10/8-17 14:31 -


Elin

Lysell - G v D också.

Det ska förstås stå "sankte Paulus" och inte sankta, a för fem och e för mask personer 🙂.

Svara -   - 10/8-17 18:34 -


Christer Åberg

Expressen:https://www.apg29.nu/a/6im

Samtidigt trappar Donald Trump upp krigsretoriken. Han säger på torsdagskvällen att hans hot om att möta Nordkorea med "eld och raseri" kanske inte var "tillräckligt starkt".

Svara -   - 10/8-17 23:43 -


BrorK

Knappast troligt att Pentagon kommer att göra någonting just nu iaf, efter kinesernas senaste utspel att de kommer försvara NK med alla medel.

Svara -   - 11/8-17 23:52 -


David Ström

Svar till Mikael W.

USA hade ett oljeembargo mot Japan. Hade de inte haft kärnvapen och som första land använt dessa mot Japans civila så hade säkert historien sett annorlunda ut. Nu har de sanktioner mot Ryssland och är det något som Ryssarna är bra på så är det stridsflyg samt missiler. Ryssarna kan bomba bort en yta som Texas med en enda missil. Nu tycks alla avtal mellan Gorby och Reagan vara brutna. Utrikesminister George Baker hade lovat Ryssland att Nato inte skulle växa, Inte en tummes bredd österut. Ryssland säger att kriget är ofrånkomligt eftersom de nu har Nato från väst och även runt Svarta havet. Eller som en kille Grushko uttryckte det. Vi kan dränka Nato i Svarta havet inom sju minuter. Situationen Nordkorea är likartad. Nordkorea ser sig omringad av fiender. USA, och Kim Jong‑Un vet att han blir lika död som Sadam av Irak om USA kommer för nära. Det finns inte heller något fredsavtal. USA och Nordkorea är formellt fortfarande i krig. Det kanske inte skakar än man kan gått säga att det vibrerar.

Svara -   - 12/8-17 14:27 -


Mikael W

Svar till David Ström.

Ledsen David, men jag vill inte lägga ner tid på en kommentar till dig eftersom det jag skriver ändå kommer att censureras. Mannen som driver den här bloggen behöver mogna som människa och som Kristen

Svara -   - 12/8-17 15:52 -


Mikael W

Ledsen David, men jag vill inte lägga ner tid på en kommentar till dig eftersom det jag skriver ändå kommer att censureras. Mannen som driver den här bloggen behöver mogna som människa och som Kristen

Usch, nu fick jag dåligt samvete....

Förlåt mig!

Även jag behöver tydligen mogna

Svara -   - 12/8-17 23:59 -


Din kommentar

NYTT! Ditt namn och mejladress måste godkännas innan kommentaren publiceras. Efter godkännande måste du alltid ha samma namn och mejl nästa gång du postar en kommentar, annars godkänns inte kommentaren.


Kom ihåg mig?



Munkfors Sverige

Nu är vi på väg till Munkfors Sverige efter har varit i Norge. Klockan 18 Ikväll blir det möte i församlingshemmet. 

0

Läs allt!


Sellbakk ikväll 18.00

Nu är vi på väg till Sellbakk i Norge. Vi ska gästa Pingstkyrkan i Sellbakk klockan 18.00.

1

Läs allt!


Moské på svenskt frimärke

Moské ges ut som motiv på ett svenskt frimärke av konstnären Lars Lerin. 

22

Läs allt!


Tista Senter, Halden i Norge

Vi befinner nu oss i staden Halden i Norge. Vi gästar i Pingstekirken Salen. Strax ska vi spela och sjunga i Tista Senter som är ett Köpcentrum. Ikväll och i morgon har vi möten i pingstkyrkan.

1

Läs allt!


”Fotknöls-kristendom”

Läsarmejl av Svenne

Kristna människor ser ut att ha olika behov, när det gäller det andliga. Somliga vill ha mer av Gud, somliga vill ha mindre och en del verkar inte vilja ha något alls.

7

Läs allt!


Demonisk ögontatuering

Bild: Eskilstuna-Kuriren. 

Eskilstuna-Kuriren berättar om en man som har tatuerat sina ögonvitor svarta. 

10

Läs allt!


Ron Wyatt: Guds sista budskap till mänskligheten

Läsarmejl av nils

I augusti 1978 gick amatörarkeologen Ron Wyatt, längs Gordons Golgataplats i Jerusalem med en myndighetsperson. Utan varning pekade hans hand på en plats och sa, "Det är Jeremias grotta och Förbundsarken är därinne."

63

Läs allt!


Dagens ord

Dagens bibelord

“Därför säger jag: »Se, jag kommer; i bokrullen är skrivet vad jag skall göra.” (Psalm 40:8)

Vecka 42, söndag 22 oktober 2017 kl. 21:22

Jesus söker: Marika, Marita!

Vill du bli frälst och få alla dina synder förlåtna? - Be den här bönen:

Jesus, jag tar emot dig nu och bekänner dig som min Herre och Frälsare. Jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Jag ber om förlåtelse för alla mina synder. Tack att jag nu är frälst. Tack att du har förlåtit mig och tack att jag nu är ett Guds barn. Amen.

Tog du emot Jesus i bönen här ovan?
» Ja!

Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv. - Joh 3:16


På väg till Norge efter ett möte i Sverige

1

Läs allt!


Senaste kommentarer


Propagandan för polygami har nu startat i Sverige

Bild: Svt.se. 

Det har pågått propaganda för olika samlevnadsformer mot kärnfamiljen. Och nu har nästa steg kommit: Propagandan för polygami har nu startat i Sverige.

16

Läs allt!


Bombdåd mot Helsingborgs polishus - möjlig terrorattack

Bombdåd mot Helsingborgs polishus - möjlig terrorattack

Bild: Svt.se. 

Polishuset i Helsingborg utsattes under onsdagen för ett bombdåd. "En möjlig terrorattack", säger terrorexperten Magnus Ranstorp. 

10

Läs allt!


Aktuellt



Apg29 har tusentals bloggartiklar! Gå vidare till fler artiklar:

NÄSTA


Artiklar Kommentarer Bönesidan Fråga Christer Kontakt | Bankkonto: 8169-5,303 725 382-4 | Swish: 070 935 66 96

Christer Åberg och dottern Desiré.

Denna bloggsajt är skapad och drivs av evangelisten Christer Åberg, 53 år gammal. Christer Åberg blev frälst då han tog emot Jesus som sin Herre för 33 år sedan. Bloggsajten Apg29 har funnits på nätet sedan 2001, alltså 16 år i år. Christer Åberg är en änkeman sedan 2008. Han har en dotter på 11 år, Desiré, som brukar kallas för "Dessan", och en son i himlen, Joel, som skulle ha varit 9 år om han hade levt idag. Christer Åberg drivs av att förkunna om Jesus och hur man blir frälst. Det är därför som denna bloggsajt finns till.

Varsågod! Du får kopiera mina artiklar och publicera på din egen blogg eller hemsida om du länkar till sidan du har hämtat det!

Apg29 använder cookies. Cookies är en liten fil som lagras i din dator. Detta går att stänga av i din webbläsare.

916 online! | Sidvisningar idag: 225 653 | Igår: 273 665 |

MediaCreeper

Besök också Apg29 på:

Facebook | Twitter | Youtube | Vimeo | Instagram | Gab

TA EMOT JESUS!

↑ Upp