Surfar nu: 451 www.apg29.nu

Världsberömd porrstjärna bor i tunnlar under Las Vegas

Jenni Lee var en av de mest "framgångsrika" porrskådespelerskorna i världen. Hon gjorde mer än 232 porrfilmer under sin "karriär".

Nu har hon hittats av ett filmteam som hemlös boende i tunnlarna under Las Vegas. De gjorde en dokumentär om tunnlarna.

Under Las Vegas sträcker sig de åtskilliga milen långa tunnlarna i labyrint bebodd av tusentals människor som har förlorat allt till staden ovan.

Underjorden

Jenni Lee frågades hur det är att leva i den bokstavliga underjorden i Las Vegas som kvinna.

"Det är inte så svårt som du kanske tror, ​​alla är riktigt respektfulla," förklarade hon.

”Alla är bra mot varandra, vilket jag inte tror att du hittar så mycket."

"Jag är glad, jag har allt jag behöver här," suckade hon.

Tunnlarna är byggda för att skydda ökenstaden från blixtflöden och har blivit hem för hundratals hemlösa i Las Vegas. 

Gör ont i hjärtat

Intervjun med Jenni Lee (egentligen Stephanie Sadorraes)  i videon här ovan är berörande och gör ont i hjärtat. Hon föddes 1982 och drogs in i porrindustrin endast 21 år gammal. Idag är hon 36 år. Stackars människa! Människor behöver mer än någonsin Jesus Kristus. Han är deras enda räddning och frälsning.

Ps 40:2. Jag väntade ivrigt på Herren, och han böjde sig till mig och hörde mitt rop. 3 Han drog mig upp ur fördärvets grop, ur den djupa dyn. Han ställde mina fötter på en klippa och gjorde mina steg fasta. 4 Han lade i min mun en ny sång, en lovsång till vår Gud. Många skall se det och frukta, och de skall förtrösta på Herren

Tack för att du läser Apg29. DELA gärna till dina vänner. Du kan också stödja Apg29 genom att sätta in en valfri GÅVA på BANKKONTO 8169-5,303 725 382-4. På internetbanken går det att ställa in så att du automatiskt ger en summa varje månad. Men om du hellre vill kan du SWISHA in en frivillig summa på 070 935 66 96. Tack.


Vill du bli frälst?

Ja

Nej


Publicerades fredag 30 augusti 2019 22:20 | #porrskådespelare #jenni lee #hemlös | Permalänk | Kopiera länk | Mejla

65 kommentarer

SAS 31/8-2019, 07:58

Intressant video men hon använder troligen metamfetamin för att orka överleva det trauma hon varit med om. Ja det gör ont i hjärtat att se hur synden förstört henne. Vi ber att hon blir frälst. Porr har förstört och förstör. Tystnad råder bland oss kristna när vi rör vid det här området. Det finns så många trasiga själar i Guds församling som är bundna av porr och orena andar. Satan är en tjuv och han har stulit renheten från många Kristna som sitter fångna under onani, porr och sexuella synder. Svårt att hitta själavårdare som är bibelförankrade idag som kan hjälpa trasiga människor. Arkens själavårdsundervisning står inte på Biblisk grund, Ellel Ministries bygger på massa andliga metoder som inte är förankrade i Guds ord. Så hur ska en trasig människa i dagens Svenska Kristenhet finna sund bra själavård?

Svara


Johanna 31/8-2019, 10:12

Svar till SAS.

Hej, jag är dålig på den här saken. Men skulle gärna vilja veta mer

På vilket sätt står inte Arkens själavårdsundervisning på biblisk grund? Har för längre sedan haft tankar kring om jag skulle gå ett år där på bibelskolan, men det blev inte mer med det än just tankar. Kanske handlar om mycket, vore tacksam för lite svar kring det.

Svara


SAS 31/8-2019, 11:07

Svar till Johanna.

Hej Johanna

Jag har själv studerat lite vad Arken undervisar om och anser att mycket undervisning så kallad flödesbön, kollektiv bön, hugger av bindningar osv är inte så kallade andliga tekniker som inte är Bibliska. Har med sett samma mönster med Ellel Ministries som med använder massa andliga tekniker som de lärt sig. Talet om Korsets budskap får man inte till sig i deras själavårds sammanhang tyvärr. Det allvarliga med Arken Johanna är att man använder sig av Österländska andliga metoder. Jag har med sett hur man inom EFK bland annat är öppna för Tikva. Det råder en andlig förvirring i våra församlingar på grund av att de sanna profeterna blir nedtystade och de falska blir upphöjda..

http://elvorochjanne.se/old-web/laror-debatter/sverige/Karin_1_3_2017/12_seminarium.pdf

Svara


SAS 31/8-2019, 11:12

Jag skrev fel det jag menar är att mycket undervisning på arken bygger på andliga tekniker som inte har biblisk förankring och likaså är det med Ellel Ministries.

Svara


Leif 31/8-2019, 11:51

Svar till SAS.

Jag har en liten känsla av att du egentligen sågar på grenar du själv sitter på.

Och då menar jag t ex att Ellel Ministries har ledare som varnar just för falsk andlighet.

https://youtu.be/VJ9FoHc_CBw

Svara


Sofia 31/8-2019, 12:14

Nu blir jag lite nervös här eftersom jag anmält mig till en helandehelg i höst, som just Ellel ministries har. Bör jag avboka den?

Svara


Sofia E 31/8-2019, 12:15

(Glömde skriva Sofia E)

Svara


AnnMarie 31/8-2019, 12:42

Snart anses det väl av en del fromma människor vara fel att besöka skjukvården också.!?

Svara


SAS 31/8-2019, 12:45

Svar till Leif

Okej Leif vilken gren syftar du på? Kanske något jag behöver se🙂. Men det jag tar upp angående Ellel och Arken är av egna erfarenheter som jag tar upp när det gäller andliga tekniker som inte är bibliska. Ja jag vet att Ellel går ut med att varna, men tyvärr så är mycket av deras själavårdsundervisning inte sund. Känner ledarna bakom Ellel.

Svara


SAS 31/8-2019, 12:48

Svar till Sofia.

Ja det tycker jag tyvärr. Gick själv på själavårdssamtal på Ellel men det byggde mycket på andliga tekniker man lärt sig. Men det är inte bibliskt som jag tog upp tidigare.

Svara


SAS 31/8-2019, 12:52

Svar till AnnMarie.

Ibland kan det också bli fel. Om en läkare börjar skriva ut massa mediciner som är narkotika klassade kan det bli farligt för hälsan. Men nu var ämnet andlig själavård med andliga tekniker som inte är bibliska.

Svara


SA 31/8-2019, 12:58

Svar till Sofia.

Du gör givetvis dom du vill , men jag hade inte åkt dit , hört mycket ang Arken , känner en som kom därifrån , och mådde mycket dåligt , mitt råd avboka 🌸

Svara


AnnMarie 31/8-2019, 13:01

Svar till SAS .

Vad är det för andliga tekniker du syftar på?

Ja narkotikaklassade läkemedel kan förstöra hälsan men det kan obehandlade sjukdomar också göra!

Svara


Johanna 31/8-2019, 13:29

Svar till AnnMarie.

Svar till Sofia.

Gör som så Sofia, fråga den Helige Ande. Om du känner frid eller ofrid över saken. Så råder jag iaf. Blir ett enda virrvarr om man ska lyssna på vad andra tycker.

Svara


Johanna 31/8-2019, 13:35

Svar till AnnMarie.

Svar till Sofia.

Gör som så Sofia, fråga den Helige Ande. Om du känner frid eller ofrid över saken. Så råder jag iaf. Blir ett enda virrvarr om man ska lyssna på vad andra tycker.

Svara


SA 31/8-2019, 14:23

Svar till Johanna.

Tror inte att det är vad andra tycker , men däremot vad man själv upplevt , men självklart ska var och en göra som man själv vill 🌸

Svara


Johanna 31/8-2019, 15:11

Det blev tydligen nåt fel när jag skrev svar till Sofia förut. AnnMarie kom med av bara farten utan jag vet hur det gick till😊

Svara


Johanna 31/8-2019, 15:13

Jo det är ju så att man tycker för att man kanske har upplevt😊

Svara


SA 31/8-2019, 16:06

Kanske upplevt ? Jag vet att det finns dom som mått dåligt , som varit där, en berättade för mej att han fick betala , för att få förbön , är det ok ?

Svara


Stefan Jonasson 31/8-2019, 17:01

Arken tjänar JESUS,, det enda som kan hela en sargad själ det är övertygelsen i hjärtat att JESUS dog för vår synd.. Och att det inte finns någon fördömelse för den som är i KRISTUS JESUS... all slag prestations kristendom.. Och religiöst överandligt beteende kan skada en sargad själ ännu mer... Själa vård i kärlek och ödmjukhet...

Svara


Leif 31/8-2019, 17:53

Svar till SAS .

Grenen var kanske inte något direkt allvarligt menat, men, en bild på att vi alla, även syskonen på Arken och Ellel är av samma hednakristna inympade gren i det äkta olivträdet.

Svara


Sofia E 31/8-2019, 18:18

Ja, man blir lite snurrig.. men tack Johanna! Jag ska be över det!

Svara


SAS 31/8-2019, 20:09

Svar till Leif.

Okej vad det så du menar då förstår jag din tanke🙂. Det jag tar upp angående Arken och Ellel är allvarliga saker hur illa ställt det är med sund biblisk själavård idag. Jag har själv sökt och sett hur illa det är att få själavård där Korsets rena budskap finns. Av all undervisning jag lyssnade på Arken fanns det inte enda riktig predikan om Korset. Sven Reichmann skrev en bok " Allt är inte Gud som glimmar" den kan beställas gratis på http://bibelfokus.se/glimmar. Det är många likt mig som tycker det är svårt idag att kunna få bra sund andlig själavård på Biblisk grund. Men vi lever nu i avfallets tid och vi får blicka på Jesus och hans kors.

Svara


SAS 31/8-2019, 20:18

Svar till Stefan Jonasson .

Du citerar ett bibelord som lätt missbrukas av kristna och dessutom står det annorlunda i grundtexten " Därför finns nu ingen fördömelse för dem som är i Kristus Jesus, som inte vandrar efter köttet, utan efter Anden". Nu blev det skillnad på Bibeltexten eller hur? Alltså en köttslig kristen lever i fördömelse. Det som Arken förespråkar är en köttslig Andlig som leder in i fördömelse och självförakt. Du nämnde om prestationstro samtidigt som du upphöjer Arken, för min hjärna går det inte ihop med det jag har sett Arken undervisa om tyvärr. Men på tal om Prestationslös tro så kommer här en länk till Sven Reichmanns bok Prestationslös tro som har hjälpt många vilsna troende som har varit fast i trosförkunnelsen

http://www.uttrycket.se/books/Tro/Prestationslos_tro.pdf

Svara


Jessica 31/8-2019, 20:41

Svar till Leif.

Även Linda Bergling varnar för det! Har själv skrivit många böcker i ämnet!

Svara


Stefan Jonasson 31/8-2019, 21:28

Det finns en översättning som går så här : så blir nu ingen fällande dom för dem som är i KRISTUS JESUS..... Men vad texten säger kan också vara det som står i joh 5:24 amen amen (helt absolut säkert) den som hör mitt ord och tror honom som sänt mig, han har evigt liv OCH KOMMER INTE UNDER DOMEN (blir inte dömd för sina synder) UTAN HAR ÖVERGÅTT FRÅN DÖDEN TILL LIVET..... En köttslig kristen lever i fördömelse i erfarenheten GUDS TUKTAN,, men kommer inte att bli dömd till evig förtappelse pga JESUS ställföreträdande försoning offer... Det är kraften i evangelium som för oss till omvändelse och själen blir helad... På vilket sätt förändras bilden av frälsningen genom att King James sätter, den som inte vandrar efter köttet utan efter anden direkt efter finnes ingen fördömelse..? Jag tror att grunden för omvändelse och själsligt helande är man är övertygad om att man inte kan gå förlorad.. Det är kraften i evangelium.. Religiositet.. Prestations ångest och hyperandlighet är skadligt för andlig tillväxt och mognad.

Svara


Lena Henricson 31/8-2019, 21:39

Tänk om Jenni Lee blev frälst och kunde vittna 👆både för tunnel- folket och andra om vad ett syndigt liv leder till, men att det finns befrielse och frälsning för den som vänder sig till JESUS! 💕✝️💕

Svara


Tomas N 31/8-2019, 21:52

Svar till Stefan Jonasson .

Här tror jag du gör en allvarlig misstolkning Stefan. Aldrig får man tro att man inte kan gå förlorad. Precis som Salomo och tusentals andra så kan man börja bra,men sluta illa.

Guds löfte är att aldrig lämna eller överge någon som följer Gud och Hans rike.

Grunderna och kraften i evangeliet och frälsningen är ju vem Jesus är. Helige ande vittnar ju om dom och rättfärdighet . Så Gudsfruktan kommer med i paketet där pånyttfödelse och kärlek och sanning och frid som allt är från Gud.

Aldrig någonsin pratar Jesus om "prestation" på det sättet som görs i kyrkor idag. Däremot använde judarna Moses laggärningar som substitut för Messias och nya förbundet.

Likaså har katolska och andra statskyrkor och även muslimer en praktisk syn på goda gärningar som värderas högt . Men de bringar inte frälsning och leder inte på egen hand människan närmare Gud.

Hypernåden /en gång frälst,alltid frälst leder många till ett liv där man inte tar synden på allvar utan är nära gränsen och t o m över den till att synda på nåden som livsstil. Och då är Rom 6 :1 ett faktum.

Arbeta på er frälsning är inget som skall strykas ur bibeltexter och helgelse är inget som kan hånfullt avfärdas till s k "prestationskristna"

Nej ,Jesus frälser med kraft och den ofattbara nåden vi får skall leda till omvändelse och till ett liv i lärjungaskap fullt av goda gärningar som vi inte skall be om ursäkt för utan ge ära till Gud och Jesus som köpt oss fria

Svara


Stefan Jonasson 31/8-2019, 22:32

Vi alla som tror är GUDS BARN och är en ny skapelse.... Relationen till GUD är att vi är barn till GUD.... Heb 12 talar om att GUD Kan tukta sina barn... Det talas om barnaskapet i bibeln och barnaskapet upphör aldrig... Jag är övertygad om det... Den som tror på JESUS kommer till himlen när hon dör.. Därför att all synd lades på JESUS och GUD FÖRDÖMDE SYNDEN I KÖTTET... Skilj på två saker frälsning från evig förtappelse av nåd utan gärningar genom tro... Och helgelse, överlåtelse till att bli en lärjunge... Agape kärleken som det talas så fint om kärleken som inte kräver något tillbaka.. Bara utgivande... GUDS kärlek är inte som människo kärlek som försvinner om man inte duger... GUD hatar och hatade synden han fördömde synden och utkrävde straffet på SIN SON JESUS KRISTUS.. Han visste att människan var totalt förlorad i sin synd utlämnad åt sin egen självförbättring... JESUS Kom inte för att göra dåliga människor till bättre människor han kom för att ge döda människor liv.. När allt kommer till kritan tror vi samma sak skillnaden är att du tror att man kan förlora sin frälsning.. Säg det till en skuldtyngd och neurotisk kristen och lägg på henne den bördan så blir hon aldrig helad om hon måste prestera något för att komma till himlen... Om man däremot övertygar någon att du kan inte förlora din frälsning får hon hopp och kan resa sig från vilken synd och förnedring som helst... Det är nödvändigt om man ska hjälpa någon som förslavats av pornografi och sexuell förnedring.. Som skapar så mycket fördömelse och skam...

Svara


Bertil Rosenius 1/9-2019, 00:51

Tycker vi kommer lite vid sidan om ämnet, som väl är "porrens förödelse". Men jag hoppar på detta med Ellel.

För något tiotal år sedan, hade jag slagit ifrån mig med händer och fötter, om någon frågat mig om Ellel. Om det skett en förändring så är det bra... Läste då någon artikel med uttalanden från deras dåvarande ledare och var på ett möte som kopplade till Ellel. Rent olustigt!

Svara


Tomo 1/9-2019, 01:02

Det är här jag menar, alla som tittar på Porr Uppmuntrar det här Djävulska, en del kanske är minder åriga, fast mer fullmognad kropp. allstå förtäkt våldtäkt och pedofili. om man tittar på porr, är det ungefär som att finansera deras vidrig industri. precis som någon i fin rummet tar Kokain för njutning och sitt rus, finanserar Kriminalitet. varför stänger de t.ex. inte av barn porrsurfande på skoldatorer. det är en vidrig. Det är dags att börja ta bort porr industrin.

Svara


SAS 1/9-2019, 10:15

Svar till Stefan Jonasson .

Det är klart att Romarbrevet kap 8 vers 1 som jag tog upp är mycket viktigt att förstå.. Att man har tagit bort texten " Som inte vandrar efter köttet ,utan efter anden är mycket vilseledande enligt mitt synsätt att tolka Bibeltexten.

Svara


SAS 1/9-2019, 10:17

Svar till Lena Henricson.

Ber för henne❤️🙏🙂.

Svara


Leif 1/9-2019, 11:11

Svar till SAS.

De orden kommer dock ändå i fjärde versen, så samma betydelse har inte alls försvunnit i de andra översättningarna i detta fall! Det gör det förstås om man nu bara läser en vers och plockar ur den, men man bör ju se vad helheten säger. Så just därför anser jag att det inte är så allvarligt i detta fall...

(Rom 8:4)

Så skulle lagens rättfärdiga krav uppfyllas i oss som inte lever efter köttet utan efter Anden.

Jesu frid..

Svara


Sven Thomsson 1/9-2019, 11:17

Porrindustrin är djävulens distributionsapparat. Den levererar destruktiva produkter både i form av tryckta alster och surfande på datorer. Den snedvrider allt vad ren och sann kärlek heter. Till och med barn dras med i denna smutsflod från porrindustrin.

Porren för också med sig homosexualitet, trans, sex med djur och allt möjligt elände. Homosexualiteten fördöms starkt i Rom. kap 1.

Homosexualiteten var särskilt utbredd i Sodom, där Lot och hans hustru bodde. Man tror knappt sina ögon när man läser om det i Bibeln. Männen i Sodom var så totalt ointresserade av kvinnor, så de ville bara ligga med män. Lots döttrar kunde inte få några barn, för det fanns inga karlar som ville ligga med dem. Därför måste de skaffa avkomma genom sin far.

Vi läser i 1 Mos:19:31-36:

31 "En dag sa den äldre dottern till sin syster: 'Vår far är gammal, och det finns ingen man här i landet som skulle kunna komma till oss som man brukar göra överallt på jorden.

32 Kom, så ger vi vår far vin att dricka, och sedan ligger vi med honom, så att vi får barn genom vår far.'

33 Den kvällen såg de till att fadern blev berusad, och den äldre dottern gick in och låg med sin far. Men han visste varken när hon lade sig där eller gick upp.

34 Följande dag sa hon till sin yngre syster: 'Jag låg med vår far i natt. Låt oss fylla honom med vin i kväll igen, och sedan går du in och ligger med honom så att vi får barn genom vår far.'

35 Också den kvällen fick de honom drucken, och den yngre dottern gick in och låg med honom, och inte heller nu märkte han att hon lade sid där eller gick upp.

36 På så sätt blev Lots båda döttrar med barn genom sin far..

Homosexualiteteten har kanske inte tagit sådana proportioner i Sverige. Men den förekommer i sådan omfattning att vårt land är som Sodom.

Svara


Stefan Jonasson 1/9-2019, 12:21

Jag har läst Rom 8 så många gånger och kommit till slutsatsen att det finns ingen fördömelse för den som är i KRISTUS JESUS...... Förflyttningen av versen har gjorts av kunniga bibel översättare. Fördömelse det talas om här är att förkastas av GUD och gå förlorad... Lagens krav skulle uppfyllas i oss som inte lever i köttet utan i anden..... Vers 10 Om KRISTUS bor i er är visserligen kroppen död för syndens skull men anden är liv för rättfärdigheten skull... Vems rättfärdighet vår eller JESUS??? Glädje Budskapet som lyfter en människa ur den totala förnedringen, är ta emot JESUS så blir du räddad från att gå förlorad i din synd.. Först blir man frälst och blir ett GUDS BARN... Sedan kommer tillväxt helgelse och helandet i själen.. Det har inget med vår eviga frälsning att göra.. Den är endast av nåd.. Har vi nu en fribiljett att leva ut våra köttsliga begär, knappast! vi har en fader i himlen som handlar med oss som söner vilket innebär att han tuktar sitt barn heb 12:4-6 om vi är äkta barn... GUD älskade människan men hatade synden i henne därför dömde han synden i JESUS KRISTUS... Det är det som är nådens kraften

Svara


Tommy 1/9-2019, 19:32

Tuktan. Jag 1997. Kom i tvisst med en Broder, han gav mig Kennet Hagins bok, jag tyckte aldrig om den. Utan läste Sven Reichmann böcker. Kunde citera dem bra, men vi blev osams. Och en dröm kom vid mig, jag drömde om en Guds Ängel som stod på en Äng, och när jag såg ängeln från håll såg jag hur Ängeln gjorde fruktansvärd virvel tromb över hela ängen, jag sprang till den Kristna vännen i drömmen, och han bävade också För Guds Ängel, vi gömde oss under sängarna. Ängeln kom efter och in i Rummet, där vi gömt oss under sängarna, ängeln visste detta. Men var nöjd, som han fostrade, ha Guds Respekt. För Gud är inget omöjligt. Om någon läser Bibelns egen bok, så hoppas jag Gud öppnar för mig Orden. Gud talar genom drömmar, och Syner, till hörbar stämma, Änglar.m.m. Det svaga Orden Bekänn edra synder för Varandra verkar mer fjärran.

Svara


Tomas N 2/9-2019, 08:45

Svar till Stefan Jonasson .

Bibelexemplet som Jesus använder är kvinnan som blivit förlåten mycket och därför älskar mycket. En kvinna som verkar levt ett liv jämför art med hon i artikeln.

Detta är åtråvärt bland många kristna,att ha en radikal omvändelse. Men det är också en tuff väg.

Bibeln berättar om att hon (Maria från magdala) blev befriad från 7 demoner. Befrielse är mycket viktigt i kombination med annat som helar,bygger upp och ger lärjungaskap.

Den so. Blivit befriad har fått ett sådant starkt Gudsmöte att det inte behövs några löften om evig frälsning trots omfattande återfall.

Ett starkt Gudsmöte gör att man klarar Guds tuffa kärlek som säger till oss att det är vårt eget beslut och uppdrag att hålla ut till slutet och följa Gud. Han är med oss hela tiden ja absolut.

Men man kan inte tjäna Gud ena dagen och djävulen nästa dag. Då behöver man antagligen befrielse. Och efter befrielsen följer uppmaningen att inte synda mera,eller så komer demonerna tillbaka med 7faldig styrka.

Kristendom är inte för de som inte kan bestämma sig. Ingen är diskvalificerad eller för svag eller smutsig,men man måste välja väg och djävulen är alltid närvarande med sina erbjudanden

Svara


Stefan Jonasson 2/9-2019, 11:11

Det är alltid bra att prata om dessa ting... Vi tror väl på JESUS och att han dog för våra synder.. Korsets budskap.. Det är grunden för allt tillfrisknande i själen... Sen att löftet om evig frälsning inte betyder något.. Det är ju den insikten GUDS MÖTET ger....

Svara


Sofia E 2/9-2019, 11:30

Svar till Bertil Rosenius.

Låter ju inge vidare... Kan du utveckla vad det var som verkade osunt?

Svara


SAS 3/9-2019, 09:10

Svar till Leif.

Det beror på med vilka glasögon man ser med skulle jag vilja säga. Nog är det allvarligt med så grovt översättningsfel av texten. Många Kristna citerar den här versen " Nu blir det ingen fördömelse för jag är i Kristus Jesus", men glömmer att det med står de som inte vandrar efter köttet utan Anden menar Pauls. Så Broder jag tror det är viktigt med bra översättning.

Ha en bra dag nu och stressa inte för mycket 😃

Svara


SAS 3/9-2019, 09:10

Svar till Leif.

Det beror på med vilka glasögon man ser med skulle jag vilja säga. Nog är det allvarligt med så grovt översättningsfel av texten. Många Kristna citerar den här versen " Nu blir det ingen fördömelse för jag är i Kristus Jesus", men glömmer att det med står de som inte vandrar efter köttet utan Anden menar Pauls. Så Broder jag tror det är viktigt med bra översättning.

Ha en bra dag nu och stressa inte för mycket 😃

Svara


SAS 3/9-2019, 09:11

Oj nu kom det med två gånger 😃. Blev fel här

Svara


Stefan Jonasson 3/9-2019, 09:56

SAS Detta grova översättning fel som du kallar det... Går det inte att ta reda på varför bibel översättarna gjort det... Dom som översatt bibeln är nog inga amatörer dom har säkert en förklaring... King James är skriven på gammal engelska.. Är den närmast grund texten??, jag vill att du förklarar vad du menar,? Hur ändrar det bilden av frälsningen... Är vi inte frälsta från evig fördömelse när vi tagit emot JESUS som vår frälsare? Är vår eviga frälsning beroende av våra gärningar? Är vår frälsning bara en villkorligt frälsning beroende på våra gärningar? Svara om du kan jag vill gå till botten med detta spörsmål...

Svara


Tomas N 3/9-2019, 10:28

Hela kapitel 7 och 8 och även 6 är en lång beskrivning av hur det är att leva som kristen och hur man skall t "ta på sig den nya människan",alltså leva i Kristus och efter andens lag. Min tolkning är att stora delar av Romarbrevet är adresserat till judar med en djupt inpräntat laglydnad ,som vi inte känner så väl.

Men likaväl så är kampen mellan ett liv i anden och ett i köttet något som alla människor står inför.

Och även om inte Paulus nämner detta så mycket här,så är den himmelska lagen sådan att utanför Kristus så finns anklagelse från djävulen och hela hans välde. Vilket Gud tillåter eftersom synd är att tjäna och vara slav under mörkret.

Texten som ni tvistar om ser jag som att Rom 8:1 har i KJV ett tillägg som är en beskrivning av hur en människa som följer andens väg lever. Det kan inte tolkas som ytterligare ett krav.

Romarbrevet 6,7 och 8 ser inte jag heller som dömande och som sätter upp totala värden och väl, utan är som en utförlig instruktion om hur den kristne skall tänka och bemöta den andliga kampen.

Romarbrevet är fullt av löften och starka beskrivningar om Guds rike. Men man måste läsa längre stycken i ett svep för att få med sig vad Paulus menar.

KJV är i det här stycket bättre tycker jag,liksom ofta annars också.Man skall inte behöva vara professor i grekiska och hebreiska för att förstå vad Gud genom Paulus vill ha sagt

Svara


Leif 3/9-2019, 10:57

Svar till SAS.

Ha ha, jag är inte riktigt typen som stressar så värst mycket 😂

Men varför det skiljer en aning på vissa verser mellan översättningarna som i detta fall har nog ofta inte att göra med att man översatt fel, utan mer med att man har haft olika grundtexter där inte just de orden av någon anledning fanns med.

👍

Svara


Ingemar B 3/9-2019, 17:24

Beträffande Rom 8:1.

Bland kommentatorer råder stor överensstämmelse att den sista delen av versen (i bl.a Reformationsbibeln) inte är en del av ursprungstexten utan ett senare tillägg taget från vers 4.

Därför finns nu ingen fördömelse för dem som är i Kristus Jesus, som inte vandrar efter köttet, utan efter Anden. (Reformationsbibeln)

Så finns nu ingen fördömelse för dem som är i Kristus Jesus. (Folkbibeln)

"There is therefore now no condemnation to them which are in Christ Jesus, who walk not after the flesh, but after the Spirit."

Who walk not after the flesh, but after the Spirit.—These words are wanting in the foremost representatives of every group of authorities (except, perhaps, those which belong to the region of Syria), and must certainly be omitted. They have been brought in here from Romans 8:4. (Ellicott's Commentary for English Readers)

who walk not after the flesh, but after the Spirit—The evidence of manuscripts seems to show that this clause formed no part of the original text of this verse, but that the first part of it was early introduced, and the second later, from Ro 8:4, probably as an explanatory comment, and to make the transition to Ro 8:2 easier. Romans 8:1-4. Under the gospel we are free from condemnation, walking after the Spirit. (Jamieson-Fausset-Brown Bible Commentary).

But it is probable that the words from “who walk” to “after the Spirit” are to be omitted here. Almost for certain the last clause, “but after the Spirit,” must so be omitted.Very possibly they were inserted here by copyists, who conceived the previous statement too absolute to be trusted alone to the reader, and so borrowed aquasi-note from Romans 8:4. (Cambridge Bible for Schools and Colleges).

There is therefore now no condemnation to them which are in Christ Jesus, who walk not after the flesh, but after the Spirit. (King James Bible)

Οὐδὲν ἄρα νῦν κατάκριμα τοῖς ἐν Χριστῷ Ἰησοῦ· μὴ κατὰ σάρκα περιπατοῦσιν, ἀλλὰ κατὰ πνεῦμα ( Stephanus Textus Receptus (TR) 1550, Scrivener's TR 1894)

Therefore, there is now no condemnation for those who are in Christ Jesus, (New International Version)

Οὐδὲν ἄρα νῦν κατάκριμα τοῖς ἐν Χριστῷ Ἰησοῦ· ( (WH) / [NA27 variants])

Är man i Kristus Jesus så vandrar man inte efter köttet. Det blir därför "tårta på tårta", och är tveksamt om Paulus skulle ha formulerat sig på det sättet. I vers 4 blir det däremot en nödvändighet, för att klargöra skillnaden mellan de två förbunden.

Svara


Fredrik Andersson 4/9-2019, 02:13

KJV är den ända rätta Bibeln, Guds ord bevarad. Behöver ni på svenska så köp KJS från tex nyatestamentet.nu

Finns gratis där som PDF.

Svara


SAS 4/9-2019, 08:56

Svar till Stefan Jonasson .

Många frågor som du kommer med som behöver ett genomgående Bibelstudium vilket är svårt att ha här på Apg 29. Själva texten som jag tog upp Romarbrevet kap 8 vers 1 så anser jag att det är ett grovt översättningsfel att ta bort " som inte vandrar efter köttet utan Anden". När vi vandrar i köttet som Paulus nämner så leder det till fördömelse. När vi tagit emot Jesus som frälsare ska vi med fortsätta att arbeta på vår frälsning Filipperbrevet kap 2 vers 12-18

Mina kära, därför ska ni som alltid varit lydiga – inte bara när jag var hos er utan mycket mer nu i min frånvaro – arbeta med fruktan och bävan på er frälsning. För det är Gud som verkar i er både vilja och handling till hans välbehag. Gör allt utan att muttra och tvista. Då blir ni fulländade och rena, Guds felfria barn mitt ibland ett fördärvat och perverst släkte där ni lyser som stjärnor i universum. Håll fast vid livets ord. Jag kan då vara stolt på Kristi dag eftersom jag inte har slitit eller arbetat förgäves. Även om jag utgjuts som dryckesoffer över det offer och den tjänst som kommer från er tro, så är jag glad och gläds med er alla. 1 Likaså ska ni glädjas och dela min glädje.

Vår frälsning är grundad på klippan Jesus kristus och utifrån den vilan så kommer det rättfärdiga gärningar, för en tro utan gärningar är som vi läser en död tro Jakobs brev kap 2. Paulus säger med att vi är frälsta av nåd genom tron. Men som jag förstår vill du komma in på spåret "En gång frälst, alltid frälst" eller hur Stefan?

Varje löfte i skriften om frälsning har ett villkor. Om vi uppfyller villkoren blir löftena våra. Vi läser till exempel i Kol 1:21-23: Också ni som en gång var främmande för Gud och genom ert sinnelag och genom era onda gärningar hans fiender, också er har han nu försonat med sig, när han i sin jordiska kropp led döden. Han vill låta er träda fram inför sig heliga, fläckfria och oförvitliga, om ni verkligen står fasta och väl grundade i tron… Ser du villkoret? Om ni verkligen står fasta och väl grundade i tron. I 1 Tim 1:19 skriver Paulus om några som har lidit skeppsbrott i tron genom att stöta ifrån sig ett rent samvete.

Vi får en varning i Hebr. 3:12-14: Bröder, se till att ingen av er har ett ont och trolöst hjärta, så att han avfaller från levande Gud. Uppmuntra varandra i stället varje dag, så länge det heter idag, så att ingen av er förhärdas genom syndens makt att bedra. Ty vi är Kristi vänner, om vi ända till slutet stadigt håller fast vid vår första tillförsikt. Ser du även här ett villkor? Om vi ända till slutet stadigt håller fast vid vår första tillförsikt.

Men faran är stor att vi blir förhärdade om vi ständigt ger efter för samma synder

Vi vet att vi har en talesman hos Fadern, Jesus Kristus, Den rättfärdige, om vi syndar. Ja, om vi verkligen sörjer och ångrar oss finns det ett hav av förlåtelse hos Jesus. Men faran är stor att vi blir förhärdade om vi ständigt ger efter för samma synder; Vi sörjer inte lika mycket som första gången vi gav efter för denna synd, vi förhärdas mer och mer och det slutar med att vi får ett ont och trolöst hjärta och vi mister vår första tillförsikt. Vi avfaller från levande Gud. Vi sätter oss själva utanför hans hand…

Det finns mycket att säga angående bibelöversättningar och själv läser jag Reformationsbibeln NT för jag anser den stå närmast grundtexten.

http://bibelfokus.se/oversattningar

Svara


Stefan Jonasson 4/9-2019, 11:11

Det är ju så att du tror att en pånyttfödd människa kan gå förlorad.. Ett GUDS BARN,, jag har mött GUD och talat med honom om mina synder.. Han har sagt det finns ingen fördömelse för den som är i KRISTUS JESUS.. Försoningen är förseglad.. Full lösen är betald.. PS 130:7-8,..det finns två slags fördömelse... Den ena är.. Som det står om i upp 12:10-11... Våra bröders åklagare har blivit nerkastad, HAN SOM DAG OCH NATT ANKLAGADE DEM INFÖR GUD, DE ÖVERVANN HONOM I KRAFT AV LAMMETS BLOD,,, vittnesbördet, och att inte dra sig undan döden... LAMMETS BLOD, hur många kristna tror du inte lever i fördömelse och religiös träldom när dom bejakar anklagelserna,, det finns också en annan som anklagar oss 1joh.18:24 våra hjärtan anklagar oss... Men GUD är större än våra hjärtan.. Den fördömelse det talas om i Rom 8:1 är evig fördömelse att gå förlorad... GUD har det sista ordet han har frikänt oss... Jag har förtroende för dom som översatt bibeln,,så länge dom som säger att ett GUDS BARN kan gå förlorad kommer det att finnas en svaghet i förkunnelsen.. Evangelium når inte fram till dom mest hopplösa syndarna,, och det öppnar för religiös träldom.. Själens helande finns i JESUS FÖRSONING.. Vi möter en värld som är förlorad och budskapet är att JESUS DOG FÖR VÅRA SYNDER...

Svara


Stefan Jonasson 4/9-2019, 11:35

Jag kollade in din blogg.. Kan hålla med om att bibel 2000 missar lite viktiga saker... Tex där det står att GUD friköpt oss med sitt blod...

Svara


Leif 4/9-2019, 13:57

Svar till Stefan Jonasson .

Stefan! Menar du att det Gudsbarnet som nonchalerar Guds Ord och vägrar sluta med elakheter ändå kommer fram till himlen?

Svara


Stefan Jonasson 4/9-2019, 15:06

Ni vet vad jag menar... Skillnaden mellan frälsning räddad från den andra döden och evig fördömelse och helgelse att arbeta på sin frälsning, inte arbeta för sin frälsning... Nu ska vi inte vara som den hemmavarande sonen.. Här har jag kämpat och följt alla dina bud år ut och år in.... Och här kommer denna din son som slösat allt på horeri och fester och du ger honom den gödda kalven... Ni är nog inte på det sättet... Men det visar på den religiösa människans beteende.. Att inte förstå och acceptera den villkorslösa nåden..

Svara


Tomas N 4/9-2019, 15:09

Människan består av ande ,själ och kropp. Syndnaturen och demoner kan anfäkta både kroppen och själen. Det är därför som våra känslor,magkänsla och allmänna övertygelse måste prövas inför Guds ord och vad Jesus säger om saker.

Under helgelseprocessen och växande i Kristus blir både kroppen och själen alltmer ren. Dock aldrig på den nivå som Jesus,när han säger

"Nu kommer den här världens furste, men mot mig förmår han inget"

I den kristna efterföljelsen är därför våra tankar och beslut väldigt viktiga. För vi kan fatta bibliska beslut med Andens och förståndets hjälp även om själen har ett svagt område.

Men vi skall bevara vårt hjärta eftersom livet utgår därifrån.

Johannesbrevet säger både att Guds barn inte syndar,och att alla gör det och måste tala sanning om detta.

Det här är lite av ett mysterium.

Jesus säger ofta,Gå och synda inte mer. Och vi vet att den som tjänar synden,tjänar också den onde,så det är en livslång kamp för många på vissa områden.

Men Helige ande ger kraft och med omvändelse från synd och vilja/karaktär så bryter vi ned fästen.

Petrusbrevet säger. Var Heliga så som Gud är helig.

Vi kristna skall inte anklaga varandra,utan uppmuntra. Men vi måste tala sanning om synd och inte låtsas.Synden får konsekvenser.

Guds kärlek ser jag som också en "tough love"

Vi måste klara av även hårda uppmaningar så som Hebr 10:26.

Svara


Leif 4/9-2019, 16:34

Svar till Stefan Jonasson .

Jag har själv kommit från en situation där Jesu nåd verkligen bokstavligen räddade mig från undergång.

Jag bara reagerar på att du Stefan menar på ett sätt men säger på ett lite annat.

Att tala klart och tydligt besparar en massa onödiga diskussioner.

Så!

Det som gäller enligt Bibeln är att alla kan gå förlorade om man någongång under färden väljer att strunta i Jesus. Även om man är ett pånyttfött barn så kan alltså detta ske, men, däremot kan ingen gå förlorad om man ärligt vill klamra sig fast vid Herren, även om man har synder kvar i sitt liv. Då kan ingenting skilja oss från Jesus och evigheten. Vi skall givetvis sträva efter att bli alltmer lika Herren så mycket vi klarar av.

(1 Pet 1:15)

Nej, liksom han som har kallat er är helig ska också ni vara heliga i allt ni gör.

Nonchalerar vi det heliga livet som Gud vill att vi skall leva och fortsätter med sådant vi vet är synd fast Guds Ande har påmint oss många gånger så är risken den att vi sakteligen blir förhärdade och alltmer hör sämre från Gud. Då kan det en dag bli så att vi Guds barn medvetet väljer att strunta i Jesus helt och då kommer vi att också den andra döden dö!

Svara


Stefan Jonasson 4/9-2019, 17:57

Det finns inget mer att säga om detta.....Det blir fel

Svara


Leif 4/9-2019, 18:48

Svar till Stefan Jonasson .

Jag vet att det har blivit fel från första början!

Svara


Stefan Jonasson 4/9-2019, 19:02

Det var kanske inte fel från början... Men jag är glad att du erkänner att du hade fel.... Förlåt jag skojade...sjäv ironi kan vara bra ibland.. Med Detta sätt att kommunicera kan det bli lite missförstånd ibland. Vi menar väl men ibland frestas man att bli ett litet gulligt nättroll... Facebook Flash back. Där är dom inte alltid gulliga i munnen... Vi är överens om JESUS.. NÅD OCH FRID

Svara


Leif 4/9-2019, 21:34

Svar till Stefan Jonasson .

Det viktiga är att vi är korrekta enligt Bibeln!

Bibeln säger både att ett Guds barn kan gå förlorad om man medvetet vänder sig bort från Honom, men också att ingenting kan rycka dig ur Hans händer om man ärligt vill tillhöra och följa Jesus!

Båda dessa situationer är inga motsägelser utan ett och samma!

Jesu välsignelser över dig Stefan...

Svara


Andy Svensson 5/9-2019, 08:21

Svar till Leif.

Amen Amen Leif bra skrivit och det är så jag med tolkar Bibeln.

Jesu frid broder

Svara


Stefan Jonasson 5/9-2019, 09:51

Jag tycker det är taskigt att hålla på säga att man kan gå förlorad när man blivit född på nytt... Det finns kristna som lever i fördömelse och kämpar med sina liv och försöker göra sitt bästa... Speciellt om man har haft ett långvarigt narkotika missbruk och kämpat mot ångest och förkastelse... En del av oss har fått men för livet och lider av posttraumatisk stress.. Ibland tar det tid att bli helad, man kanske måste leva med skadan i åratal, vi måste leva i tro, det borde du Andy förstå som varit på LP stiftelsen... Om en gravt alkoholiserad broder blir frälst men som av nån anledning får återfall och dör.. Kommer han till himlen eller helvetet?.. Korrekt enligt bibeln Leif.. Ge mig bibel versen där det står att ett GUDS BARN kan gå förlorad och hamna i helvetet...

Svara


Stefan Jonasson 5/9-2019, 10:15

Hela det här olidliga kommenterande började med att någon påstår sig hittat ett översättninggsfel på Rom 8 som antyder att bara den som vandrar i anden är fri från evig fördömelse.. Läs Rom 8 och fråga varför avslutas kapitlet som det gör... Vad kan skilja oss från KRISTI KÄRLEK.. Att vandra i anden är det att vara fullkomligt helgad i sina gärningar, eller vandra i sanning...

Svara


Tomas N 5/9-2019, 10:16

Den andliga lagen även i NT är att i den kristna gemenskapen kan man inte släppa in synden på ett sådant sätt att den växer och ställer till problem.

Varje människa måste ta fighten mot synd genom en omvänd livsstil.

Jag pratar inte om lagiskhet här,men Paulus skriver tydligt om detta i korintierbrevet.

Och detta tycker jag är riktlinjen för denna svåra fråga. Den kristna gemenskapen är tänkt att hantera om människor är frälsta eller lever som kristna.

För mycket medkänsla och omsorg eller för hård perfektionism gör inte jobbet och bygger inte Guds församling.

Teologi skall levas ut praktiskt. Och allt vi gör skall ge ära till Gud på ett eller annat sätt

Svara


Leif 5/9-2019, 10:43

Svar till Stefan Jonasson .

Bara ett av många exempel Stefan.

(Heb 3:12)

Bröder, se till att ingen av er har ett ont och trolöst hjärta så att han avfaller från den levande Guden.

Här talar Hebreerbrevets författare till de frälsta!

Det hade aldrig skrivits något sådant om risken inte fanns! Att undanhålla denna Bibliska sanning är heller inte korrekt. Det man behöver förklara för de svagare och osäkrare kristna som återfaller är att alltid ändå vara ödmjuka och hålla en inte bön och längtan efter Jesus levande. Då kommer Jesus aldrig att lämna dem!

Men att försöka undangömma Bibliska sanningar är inget uppbyggande i längden.

Svara


Leif 5/9-2019, 10:46

Svar till Stefan Jonasson .

hålla en inre bön och längtan.

Det blev fel med "inte bön" . Inre bön är det rätta!

Svara


Din kommentar

Första gången du skriver måste ditt namn och mejl godkännas.


Kom ihåg mig?

Din kommentar kan deletas om den inte passar in på Apg29 vilket sidans grundare har ensam rätt att besluta om och som inte kan ifrågasättas. Exempelvis blir trollande, hat, förlöjligande, villoläror, pseudodebatt och olagligheter deletade och skribenten kan bli satt i modereringskön. Hittar du kommentarer som inte passar in – kontakta då Apg29.


Prenumera på Youtubekanalen:

Vecka 38, måndag 16 september 2019 kl. 00:07

Jesus söker: Dag, Daga!

"Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son [Jesus], för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv." - Joh 3:16

"Men så många som tog emot honom [Jesus], åt dem gav han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn." - Joh 1:12

"Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst." - Rom 10:9

Vill du bli frälst och få alla dina synder förlåtna? Be den här bönen:

- Jesus, jag tar emot dig nu och bekänner dig som Herren. Jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Tack att jag nu är frälst. Tack att du har förlåtit mig och tack att jag nu är ett Guds barn. Amen.

Tog du emot Jesus i bönen här ovan?
» Ja!


Senaste bönämnet på Bönesidan
söndag 15 september 2019 19:51

Hjälp gud min man att han ska leta efter jobb. Ge han hunger till ett bra LIV tack att ni ber behöver guds under


Morsan reklam


Aktuella artiklar


Senaste kommentarer


STÖD APG29! Bankkonto: 8169-5,303 725 382-4 | Swish: 070 935 66 96 | Paypal: https://www.paypal.me/apg29

Denna bloggsajt är skapad och drivs av evangelisten Christer Åberg, 55 år gammal. Christer Åberg blev frälst då han tog emot Jesus som sin Herre för 35 år sedan. Bloggsajten Apg29 har funnits på nätet sedan 2001, alltså 18 år i år. Christer Åberg är en änkeman sedan 2008. Han har en dotter på 13 år, Desiré, som brukar kallas för "Dessan", och en son i himlen, Joel, som skulle ha varit 11 år om han hade levt idag. Allt detta finns att läsa om i boken Den längsta natten. Christer Åberg drivs av att förkunna om Jesus och hur man blir frälst. Det är därför som denna bloggsajt finns till.

Varsågod! Du får kopiera mina artiklar och publicera på din egen blogg eller hemsida om du länkar till sidan du har hämtat det!

MediaCreeper

Apg29 använder cookies. Cookies är en liten fil som lagras i din dator. Detta går att stänga av i din webbläsare.

TA EMOT JESUS!

↑ Upp