Surfar nu: 515 www.apg29.nu


Varning för fariséer i kyrkan

Fariséerna från Jesus tid finns inte längre idag, men deras lagiska anda är fortfarande verksam, även här i Sverige.



Artiklar och video som är gjorda av andra än Apg29.nu kan ha åsikter som bloggsajten inte delar.


submit to reddit


Vill du bli frälst?

Ja

Nej


Publicerades onsdag 29 maj 2019 21:49 | #fariséer #religion #lagen | Permalänk | Kopiera länk | Mejla

29 kommentarer

Lena Henricson Wed, 29 May 2019 22:14:32 +020

Ja, hjälp oss Gud att vara ödmjuka och att älska varandra! 🙏

Svara


Mikael N Wed, 29 May 2019 23:05:48 +020

På ett plan kan måste man givetvis hålla med; vi får aldrig drivas av egenrättfärdighet. Även när vi är kritiska mot sådant som strider mot Bibeln, måste drivkraften alltid vara kärlek, inte att vilja trycka ner andra.
Men sedan kan man ju börja undra, vilka exakt är det som är "fariséer" enligt videon? De flesta skulle nog säga att de själva inte är fariséer, men väl de som är lite mer strikta än de själva.
Videon verkar mena att kristna inte bör splittras över "sekundära" eller mindre viktiga frågor. Men frågan är då vilka frågor som är "mindre viktiga". Många i dagens liberala kyrkor skulle väl säga att frågan om verbalinspirationen eller Bibelns undervisning om sexualmoral är "sekundära", och att vi bör vara öppna för olika synsätt.
Om en människa lämnar – eller låter bli att gå med i – en kyrka för att den kyrkan tillåter olika obibliska läror, behöver det inte vara ett utslag av egenrättfärdighet, att personen i fråga känner ett behov av att visa sig bättre eller heligare. Det kan ju vara ett utslag av genuin samvetsnöd, att man känner att det vore att göra våld mot sitt samvete att genom sitt medlemskap ge sitt godkännande till oblisliska företeelser.

Svara


Leif Thu, 30 May 2019 09:12:07 +020

Svar till Mikael N.

Jag håller med, frågan är inte endast svart eller vit, men att älska varandra brister vi dock i stora mått med, den saken är hur tydlig som helst bara genom att se och läsa här inne även om denna sida inte riktigt korrekt speglar kristenheten.

Bibliska gränser för vad man kan ha överseende med och inte ha överseende med måste finnas. En kristen kan t ex inte acceptera att en församling medvetet tillber andra gudar, då bör man omedelbart lämna den gemenskapen efter kärleksfull tillrättavisning. Vill de inte lyssna så går man givetvis, men inte heller detta bör man göra spydigt och argsint utan i kärlek. Det är väl det som kan vara lite svårt ibland.

Det här var ett tydligt exempel, men däremot när det handlar om egna syskon som är frälsta och förkunnar Jesus Kristus som enda Frälsare och enda vägen men har en del tvivelaktiga detaljer i sin förkunnelse. Där skall man givetvis som kristen inte gapa ut i högtalare över hela världen att det är falska profeter som hägrar. Det är dem inlägget handlar om, fariseiskt påverkade syskon som inte det minsta bryr sig om Jesu Ord om att älska varandra.

Det är skillnad på Bibliskt förmanande och djävulskt förmanande, det första sker i Anden medan det andra sker i köttet....

Svara


Johan Thu, 30 May 2019 11:17:24 +020

Jag undrar också vilka de där fariséiska kristna är. Är det de där självutnämnda väktarna, som på sina bloggar kritiserar allt och alla, så håller jag med.

De är ett problem.

Annars ser jag det omfattande avfallet och liberalteologin som ett större problem inom kristenheten. Många lever i villfarelsen att Jesus dog, för att de själva ska kunna leva i och bejaka sin synd.

Svara


Roine Öberg Thu, 30 May 2019 11:25:46 +020

Det måste finnas en balans i det Kristna budskapet som predikas, annars tippar skutan och lasten faller över bord, att anklaga syskon för fariseism är inte att ödmjuka sig inför Herren, utan risken är att vi då säger i vårt hjärta "tack Gud att jag inte är som denna Farisee🤔

Och nu har jag en bön till dig, min fru - det är inte något nytt bud jag här ger dig utan det som vi har haft från början - jag ber: låt oss älska varandra. Ja, detta är kärleken: att vi lever efter hans bud. Detta är det bud ni har hört från början, att ni skall leva i kärleken.

Johannes andra brev 1:5‭-‬6 SFB98

https://bible.com/bible/160/2jn.1.5-6.SFB98

Jag har sett mången Kristen försvara sig med att anklaga sina bröder för fariseism, när de förmanas och tillrättavisas enligt Guds Ord.

Man vägrar ödmjuka sig och tänka att man skulle kunna ha någon flisa i ögat, nej i högmod travar man på, och kallar de som försöker hjälpa dem i kärlek för Fariséer.

Nu finns det ju även dessa som verkligen lever lagiskt på fariséiskt vis och tror att de är något och älskar att stå och be kyrkorna för att folk ska lägga märke till dem, och de älskar att sitta längst fram i kyrkorna och söker sin ära av varandra.

Jesu bön om enhet och kärlek, blir den besvarad, eller måste vi på mänsklìgt vis försöka förverkliga enheten som han bad om, så att Jesus ska få bönrsvar?

eller kommer enheten av att vi lyder Guds Ande och Ord vart han än leder oss, och vad han än ber oss att säga till våra syskon i Herren?

Även om vi vet på förhand att vi kommer bli kallade för både det ena och det andra så måste vi lyda Gud mer än människor och predika sanningen om hela Guds rådslut.

Det är Guds Ande och sanning som skapa den Heliga enighet som Jesus ber om i bönen i john 17:21 inte något som vi kan frammana själva genom att acceptera varandras villfarelser och bjälkar resp. flisor i ögonen🤗

Nej, vi måste hjälpa varandra och tjäna varandra i kärlek med de nådegåvor som Herren gett till församlingen, utan att försumma vikten av sanningen renheten i Guds Ord😍

Guds frid

Svara


SH Thu, 30 May 2019 12:32:05 +020

Några uttryck från videon "lagar och regler och ser ner på den som inte följer dessa". Alltså att man visar förakt.
"Vägrar visar omtanke och acceptans för andra synsätt, andra åsikter". Hade varit ärligt om han hade sagt vilka synsätt och åsikter som menas.

Svara


Lukas Thu, 30 May 2019 13:29:57 +020

Fariseerna trodde de kunde uppfylla Guds rättfärdighetskrav och behövde ingen Frälsare. Jag tror de var fast i sitt religiösa system och hade förlorat kärleken till människorna. Som elit såg de nog ner på andra. Tragiskt nog blev de som varit judendomens levande riktning Jesu värsta fiender.

Svara


Leif Thu, 30 May 2019 13:51:00 +020

Svar till Johan.

Ja, de självutnämnda anser jag har fariseiska drag, och jag håller givetvis med om att liberalteologin är den största faran och nästlar sig in mer och mer där det är andligt sömnigt.

Att vara en syndare, det är vi allihop, men den kristna vandringen tillhör ständig bättring i mån av förståelse.

(Fil 2:12)

Därför, mina älskade, ni som alltid varit lydiga, inte bara när jag var hos er utan ännu mer nu när jag inte är hos er: arbeta med fruktan och bävan på er frälsning,

Jesu frid...

Svara


Ingemar B Thu, 30 May 2019 15:07:12 +020

Idag är det Kristi himmelfärdsdag. Som kristen vill jag också göra en himmelsfärd.

När jag såg videon ”Varning för fariséer i kyrkan” fick jag en olustkänsla. Det är något som fattas. Den Helige Ande slår larm. Det viktigaste av allt saknas. Var är budskapet om Frälsning från synden genom Jesus Kristus?

Man kan varna hur mycket som helst för avarter i kyrkan och bland människor, men om man inte kan identifiera grundproblemet blir alla ”varningar” utan resultat.

Utan frälsning blir det ingen himmelsfärd.

https://www.youtube.com/watch?v=fMAP6t72iP8

Svara


Lillibeth Thu, 30 May 2019 17:06:10 +020

Jag hörde en pastor säga att man inte kan predika längre om synd, rättfärdighet och dom., Joh 16:8. "det är ingen som lyssnar ". Det är ett obekvämt budskap som kräver omvändelse.

Tar man inte tag i grundproblemen så kommer det in en massa orenhet och avarter i kyrkan som är svårt att få stopp på när det väl fått fäste. Förövrigt handlar det inte om "de där självutnämnda väktarna" utan det bör vara en självklarhet bland kristna syskon att i äkta gudskärlek varna sina syskon när det inte står helt rätt till. Det är inte mer märkvärdigt än att man "slår larm" om att se upp här och vakna upp. Nehe det var obekvämt och då är det dömande väktare som är framme. Jag tror vi behöver lite utmaning att vakna upp, kanske väktarna spelar en viss roll där. Fler behöver anta utmaningen att bli väktare. Om inte kan man ju alltid ondgöra sig över dessa som faktiskt bryr sig i enlighet vad Guds ord säger.

Guds Frid från "Väktaren på muren"

Lillibeth

Svara


Maranata Thu, 30 May 2019 17:47:16 +020

Utan Herrens ande ingen äkta enhet.

Låtom oss därför gå ut till honom utanför lägret och bära Hans smälek.

Maranata! Det ropar väl i ditt hjärta? Eller har du fått det för bra här på jorden?

Tror att rike mannen trivs bra i dagens församlingar, men fattige Lasarus är utanför.

Svara


Leif Thu, 30 May 2019 18:19:44 +020

Svar till Lillibeth.

Du brukar ju tydligen ha för vana likt många andra s.k "självutnämnda väktare" att inte svara när det blir obekvämt har jag märkt, och det är för mig ett tydligt tecken på ett omoget beteende.

Det beteendet hör inte hemma hos någon som kallar sig för Guds väktare. Visst bör alls vara väktare liksom alla bör läsa Bibeln, inget konstigt, men alla har därmed inte utrustats av Gud med urskiljningens gåva, vilket behövs för att kunna bedöma osynliga andar på ett korrekt sätt. Att hålla på med att döma ut Guds kropp hejvilt är inte, men att varna och hålla kristna vakna med kärlek är något helt annat.

Då pratar man moget med varandra, man är syskon och då bemöter man varandra ödmjukt och trevligt. Inte med avståndstagande. Avstånd kan man ta från de ogudaktiga och ofrälsta som inte tillhör Guds kropp och inte vill vara din vän, men aldrig från en egen familjemedlem som älskar Jesus, då är något fullkomligt galet. 🤔

Jesu frid 😘

Svara


Lillibeth Thu, 30 May 2019 19:36:21 +020

Tack till Maranata, så sant så!

Till Leif, vad är det jag inte svarat på enligt din mening?

Förövrigt känner inte jag någon som skriver här så du är nog lite väl dömande där isådana fall.

Jag anser att sann kärlek är det samma som Guds ords sanna kärlek, vilket ibland nog kan uppfattas hårt.

Guds Frid från väktaren på muren, Lillibeth

Svara


Tomas N Thu, 30 May 2019 22:04:58 +020

Den här videon har ett bra budskap,men saknar bredden och djupet av hela problematiken.

Jesus gick inte emot fariseerna för bara för att de var lagiska och självrättfärdiga. De hade även glidit bort ifrån att vara Guds förvaltare och det skulle jag säga är den större anledningen till att de blir det varnande exemplet som vi läser om.

Eftersom Jesus talar till Judar som kände till lagen är hans radikala kärleksbudskap tänkt att mixas och levas ut av människor som förstod lagen.

Vi lever snarare under omständigheter som vi möter i Paulus brev och lärjungaskap och församlingar har liknande problematik som vi läser om där.

Huvudproblemet där förutom judar som vill envisas med att lagen och Mose förbund gäller är hedningar som missförstår NT,s undervisning och Jesus undervisning om nåd och lagen skrivna i våra hjärtan och istället mixar med egna uppfattningar,filosofi och hednisk religion och kultur.

Paulus (som ju varit farise) undervisar ganska hårt mot alla de som tagit emot det goda evangeliet ,men lyckats förvränga det. Han var på Guds uppdrag allvarlig på liknande sätt som Mose med att lära ut sanningen från Gud så att det skulle förvaltas vidare under lång tid och med tanke på den andliga striden där fienden ständigt söker att förleda både Guds folk och läran som kommer från Gud.

Den som gjort detta Youtubeklipp berör inte och verkar sakna uppenbarelse om att felaktiga läror och andliga företeelser faktiskt skadar på ett allvarligt sätt och där kärlek inte kan kompensera upp för sådan okunskap och naivitet.

Alla som har en god teologisk kunskap och bär på ett hjärta för undervisning och renhet i det profetiska är inte fariseer.

Man får jobba med tendenser till lagiskhet ,som enligt vad jag erfarit är en andlig influens som kommer med allt från GT,men också behöver alla sträva efter att ha en "rätt Jesus"

Även om man känner Honom och lever i relation som lärjunge och frälst,så kan bristande teologi leda till en justerad bilda av Jesus och då kommer man i onödan olyckligtvis göra ett sämre jobb i att förmedla evangeliet som det är.

Svara


Leif Thu, 30 May 2019 22:48:41 +020

Svar till Lillibeth.

Det var under något annat inlägg tidigare, ett par ggr, men glöm nu det eftersom det var en bit tillbaka, ämnet är redan överstökat.

Det är ingen speciell här inne jag menar heller utan ett gäng s.k "bloggväktare" som förkastat och talat illa om trosrörelsen i många år.

Vissa saker har de haft en del rätt i, speciellt det med Ulf Ekmans tidiga lutning åt katolska hållet, och även om den enkelspåriga framgångsteologins brister som också smög in och nosade ett tag inom svensk kristenhet, men, som jag upplever det nu ändå har fått något bättre balans igen. Andra saker har dock överdrivits enormt.

Jag trodde först att du kanske är en stödjare till det gänget men så var det väl inte då,hoppas att du ursäktar mig.

Guds sanna kärlek är givetvis att hålla sig till Ordet, vilket också är Jesus, men Ordet Jesus säger också att alla Hans barn skall älska varandra för Jesu namns skull oavsett hur vi känner för det eller ej, det är en befallning. Alla Guds barn har brister, ingen av oss är fullkomlig och vi tänker olika. Att vi har lite olika vinklingar och tolkningar av Ordet betyder inte att vi har olika Jesus vilket jag tragiskt nog hört väldigt ofta. Alla som har blivit födda på nytt har samma Jesus, det finns ingen annan Jesus som kan föda någon människa på nytt. Ja, alla dem som har blivit födda av Gud bildar samma Jesu Kristi kropp överallt här på jorden.

En och samma Gud, en och samma Guds kropp. Den måste vi vårda och inte slita sönder. Vi kan inte ta avstånd från den kropp vi själva tillhör, det är urbota dumt som man sa förr !!!!!

Jesu frid....

Svara


SAS Fri, 31 May 2019 06:14:43 +020

Ledarskapet är väktare!
Folkets ledarskap ska vara väktare på muren som varnar när fara kommer. En biblisk herde är satt av Gud för att vaka, ge föda, skydda, och rädda. Väktaren har Herren ställt på på stadens murar (församlingens murar). Men precis som det var på Israels tid är det nu idag. Herdarna slumrar och sover, de är blinda och ser inte faran och varnar därför inte.
Herden är Guds väktare!
Jes. 56:10-11 Hans väktare är alla blinda, de märker inget. De är alla stumma hundar som inte kan skälla. De ligger och drömmer, de älskar att slumra. Men de är glupska hundar, de blir aldrig mätta. Och de skall vara herdar, de som ingenting förstår! De går alla sin egen väg, var och en söker sin egen fördel, allesammans.
Jes. 62:6 På dina murar, Jerusalem, har jag ställt väktare. Varken dag eller natt får de någonsin tystna. Ni som ropar till HERREN, unna er ingen ro.
Jer. 6:17 När jag satte väktare över er och sade: "Lyssna till ljudet från hornet", svarade de: "Vi vill inte lyssna."
Profeten är Guds väktare!
Hes. 3:17 "Du människobarn, jag har satt dig till väktare för Israels hus, för att du på mina vägnar skall varna dem, när du hör ett ord från min mun.
Hes. 33:6 Men om väktaren ser svärdet komma och inte blåser i hornet för att varna folket, och svärdet kommer och tar bort någon bland dem, då dör denne genom sin egen missgärning, men hans blod skall jag utkräva av väktarens hand.
Hes. 33:7 Du människobarn, jag har satt dig till väktare för Israels hus för att du på mitt uppdrag skall varna dem, när du hör ett ord från min mun.
Hos. 9:8 Profeten är Guds väktare över Efraim, men snaror väntar honom på alla hans vägar och fiendskap i hans Guds hus.
Väktaren i NT!
I Matt. 25:6 är det någon som ropar ”Se, brudgummen kommer! Gå ut och möt honom!”. Här är väktarens roll i NT, att vaka och be, för att se vilken nattväkt brudgummen kommer, för att mota bort vargar och andra rovlystna vilddjur.
Herdens roll är att vakta fåren och skydda fåren från vargar. Herden har därför en käpp och en stav (Ps. 23:4), en käpp för att döda vargen med och en stav för att valla fåren och herdestaven har en krok för att lyfta upp fåren som ramlat i diket. Om väktaren vore ett påhitt, varför talar Guds ord om väktaren och herden i samma vers?
Församlingens ledarskap är Guds väktare!
Apg. 20:28 ”Ge därför akt på er själva och på hela den hjord som den Helige Ande har satt er som LEDARE över, till att vara HERDAR för Guds församling som han har köpt med sitt eget blod.”
1 Petr. 5:2-4 ”Var HERDAR för Guds hjord som är hos er och ha akt på den (vaka över den), inte av tvång utan av fri vilja, inte heller av skamlig vinningslystnad utan av hängivenhet, inte heller som herrar över dem som kommit på er lott, utan var föredömen för hjorden. Och när Överherden uppenbaras, ska ni får härlighetens segerkrans som aldrig vissnar.”
Summan av Guds ord är sanning, därför behöver vi läsa Bibeln i sin kontext, och låta Skrift förklara Skrift. Inte undra på att man får en sned bild av Gud om man bara läser vissa delar. Hur kan man då förstå HELA Guds rådslut? Och om man inte förstår hela Guds rådslut, ska man inte predika Guds ord.
Apg. 20:26-27 "Därför vill jag denna dag bedyra för er, att jag inte är skyldig till någons blod. För jag har inte undandragit mig från att förkunna hela Guds rådslut för er."
Paulus förstod Guds varning till väktaren i Hesekiel 33. Så väktaren är absolut inget påhitt.
Tänk nu efter lite grann!
Här har vi ”Apostel Andersson” ”Profet Jansson”, som babblar om en påhittad Jesus, ur en sönderklippt Bibel, i församlingar ledda av självutnämnda pastorer, hyrlingar som inte bryr sig om fåren, som fyller på kyrkan med självutnämnda kristna och du irriterar dig över ”självutnämnda väktare”???
Du vågar inte nämna namn, men vill ändå säga vad du tycker. Du insinuerar, skapar oro och tror du går Guds ärende. Börja läsa din Bibel och ta till dig vad Jesus säger, börja höra och göra, och sluta leka kristen.

Lite tankar från en Väktare på muren

Svara


Leif Fri, 31 May 2019 09:31:10 +020

Svar till SAS.

Jag förstår vad du menar SAS, och jag är just en av dem som talat om "självutnämnda väktare".

Problemet med många av dem som i all välmening ofta vill vara s.k Guds väktare är att varningarna saknar kärlek. Man säger att det sker pga kärlek till Guds Ord, men!!!!!

Om det är av kärlek så bör man behandla de man kritiserar och menar sig vilja varna såsom man vill bli behandlad själv. Man bemöter helt enkelt varandra såsom om man talade med sina egna föräldrar, med respekt och ödmjukhet.

Den biten saknar jag från de flesta sådana håll och det är mest därför jag opponerat mig då och då. Det jag lärt mig förstå genom många av dem som menar sig tillhöra en speciell väktarskara, det gemensamma draget är att de ofta vill ha herderoller men inte lyckats få det någonstans, förutom där man ordnat egna små samlingar m.m...

Kan det vara lite så?

Annars håller jag med om att vi bör varna för sådant som smyger sig på. Jag personligen har till någras förskräckelse valt att gå in i en församling som tillhör Equmeniakyrkan, just pga att jag inifrån denna upplever att jag kan påverka till avståndstagande från det högsta ledarskapet inom samfundet. Eventuellt har vi redan talat om utträde, men i alla fall om hur vi bör gå tillväga smidigt och effektivt för att inte skadeskjuta sig i det egna benet....

Svara


SAS Fri, 31 May 2019 10:31:47 +020

Svar till Leif.

Tackar broder för ditt svar. Ja jag har sett mycket av ovisshet och kärlekslöshet bland många av dessa så kallade väktare med.

När man inte är varse sin egen bjälke i ögat blir det svårt att hjälpa sin broder som har en flisa i ögat. Barmhärtighet måste finnas när vi varnar ,tillrättavisar och förmanar.

Guds frid

Svara


Roine Öberg Fri, 31 May 2019 11:02:56 +020

Svar till Leif.

"Problemet med många av dem som i all välmening ofta vill vara s.k Guds väktare är att varningarna saknar kärlek. Man säger att det sker pga kärlek till Guds Ord, men!!!!!"

Hur vet man att det saknas Kärlek?
När Jesus rensade templet, saknade han kärlek då?
Det kan bli hårda ord sagda i kärlek i bland.
När vi som kristna ser hur man t.ex har gjort Jesus till en guldkalv som man mjölkar på pengar!
Då verkar Guds Kärlek i oss att varna för dessa sammanhang och försöka att visa på hur korrupt det kyrkliga (förenings) livet blivit......
Utsidan putsas inför söndagens (klubbträff).....
Men hur står det till på insidan?
Pastorn el någon annan stackare får stå och ge ett inlindad kollektpredikan, som skall visa på att om man ger sina pengar till kyrkan så ska man minsan få pengar tillbaka med ränta!
Gud vill inte ha våra pengar, de tillhör redan honom, man kan inte köpa välsignelser från Gud, han vill ha våra hjärtan helt och fullt, inget annat duger som offer!
Detta var bara ett exempel på vad som finns att varna för, det finns en falsk kärlek i dagens Kyrkor, en ytlig medhårs strykande ljumhet som Gud hatar......en förening av människor som gillar att höra om (Jesus) i högst 40min en gång i veckan, sen till det viktiga kaffe och värdsliga samtal och inget mer tal om Jesus på en vecka tack.... detta har jag upplevt i nätan varenda församling jag besökt🤔
Kyrkorna behöver renas från mammon och världslighetens andemakter om den ska bestå inför Gud........Herren väntar tålmodigt utan för dörren, men släpps han inte in så måste vi gå ut till Honom, om vi väljer Honom till varje pris!
Det är att bättre vara utan församlingsgemenskap, än att vara en del av en ljummen värdslig sådan!
Om man ändå väljer att vara en del i en sådan, finns risken att man dras med i deras världslighet och ljumhet, och då blir det lätt att man fortsätter på den vägen mot fördärvet☹
Man blir en del av en (Andlig sköka)
I stället för att gå från seger till seger över synden i ens liv,😍 som man får göra när man vandrar med Jesus i Den Helige Ande.......😍
Guds frid!

Svara


Leif Fri, 31 May 2019 12:05:32 +020

Svar till Roine Öberg.

Jag säger inte emot det du förklarar men när du ställer frågan.

Hur vet man att det saknas Kärlek?

Då kan jag svara eftersom jag diskuterat detta med några sådana!

Svara


Leif Fri, 31 May 2019 12:15:24 +020

Svar till Roine Öberg.

Jag har blivit mycket hårt bemött pga att jag säger att jag även älskar mina syskon inom trosrörelsen. När jag sedan önskat att dessa "plastväktare" skall älska mig ändå, så har jag fått kalla handen och hårda ord flera ggr.

Detta gäller inte Lennart Jareteg och de ledande inom deras kretsar utan en svans lite här och där...

Det är i vilket fall oerhört kärlekslöst och okristligt beteende från några som menar sig följa Bibeln på allvar🙄

Jesu frid...

Svara


Bengt Fri, 31 May 2019 12:56:39 +020

Men det är också kärlekslöst att inte be för

Att dom vänder om och lämnar villoläror

Att dom kommer rätt

Svara


Leif Fri, 31 May 2019 14:07:48 +020

Svar till Bengt.

Det är riktigt Bengt! Att be 🙏, det är riktigt Bibliskt när man ser ett syskon hamna snett.

(1 Joh 5:16)

Om någon ser sin broder begå en synd som inte leder till döden, då ska han be och Gud ska ge honom liv. Detta gäller dem vilkas synd inte leder till döden. Det finns synd som leder till döden, och jag säger inte att man ska be för den.

Svara


Stefan Jonasson Fri, 31 May 2019 20:41:28 +020

I ärlighetens namn, är det inte så att vi alla har en liten farisee boende i oss..Som hämtar näring i vår avund och vårt högmod.. När vi som fariseen i templet nalkas GUD med frimodigheten att vi trots allt är ganska rättfärdiga när vi jämför oss med syndarna i världen hur hemskt syndiga dom är och våra trossyskon som är så världsliga och ljuma.. Då kan vi gotta oss inför GUD och våra medmänniskor.. Att vi har lyckats bli så helgade.. I jämförelse med alla bögar och prostituerade transor alkoholister knarkare tjuvar mördare och annan allsjöns usla människor.... Glömmer vi ibland vad JESUS sa till fariseerna... HOROR OCH ALKOHOLISTER KOMMER IN I HIMMELRIKET FÖRR ÄN NI GÖR...

Svara


Stefan Jonasson Fri, 31 May 2019 21:00:31 +020

Det värsta med fariseeismen och dess natur.. Är att dom gjort GUDS NÅDS EVANGELIUM till någon slags laglära genom att blanda nåden och lagen utan att urskilja barmhärtighet en från GUD som han skänkt oss som en gåva.. Den formen av "kristendom" stänger himmelriket för många som försöker famla sig fram till GUD trots att dom vet om att dom inte duger.. Tröskeln blir för hög och bördorna för tunga... Sedan har vi deras lärjungar som lyckas leva upp till deras standard.. Dom blir ett värre gehenna barn än vad dom själva är och vältrar sig i sin egen sjävrättfärdighet och tror att GUD finner behag i dom.. Den sortens "kristendom" finns i världen idag och frodas och har funnits sen apostlarnas tid..

Svara


Roine Öberg Fri, 31 May 2019 21:40:25 +020

Frälsningen är gratis, men kostar oss allt, vi kan inte ta med oss någonting in i Guds rike, vi måste lämna allt bakom oss😊 och följa Herren!

.

Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid, och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går fram på den. Och den port är trång, och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den.

Akta er för de falska profeterna, som kommer till er klädda som får men i sitt inre är rovlystna vargar. På deras frukt skall ni känna igen dem. Inte plockar man väl vindruvor från törnbuskar eller fikon från tistlar? Så bär varje gott träd god frukt, men ett dåligt träd bär dålig frukt. Ett gott träd kan inte bära dålig frukt, inte heller kan ett dåligt träd bära god frukt. Ett träd som inte bär god frukt blir nerhugget och kastat i elden.

Alltså skall ni känna igen dem på deras frukt.

Inte skall var och en som säger 'Herre, Herre' till mig komma in i himmelriket, utan den som gör min himmelske Faders vilja.

Många skall säga till mig på den dagen: Herre, Herre, har vi inte profeterat med hjälp av ditt namn och med hjälp av ditt namn drivit ut onda andar och med hjälp av ditt namn gjort många kraftgärningar?

Men då skall jag säga dem sanningen: Jag har aldrig känt er. Gå bort ifrån mig, ni laglösa!

Matteusevangeliet 7:13‭-‬23 SFB98

https://bible.com/bible/160/mat.7.13-23.SFB98

Guds frid!

Svara


Peter Sat, 01 Jun 2019 06:21:27 +020

Svar till Leif.

Jo jag såg också frågor som ställdes till henne vid en tidigare artikel. Och det kom inga svar. Så det är helt riktigt.

Svara


Roine Öberg Sat, 01 Jun 2019 09:12:14 +020

Påminn dem om att de skall underordna sig och lyda myndigheter och makthavare och vara beredda att göra allt som är gott, att inte förolämpa någon utan hålla frid och vara tillmötesgående och visa vänlighet mot alla människor. Vi var själva en gång oförnuftiga, olydiga och vilsegångna. Vi var slavar under många slags begär och lustar, vi levde i ondska och avund, vi var avskyvärda och vi hatade varandra. Men när Guds, vår Frälsares, godhet och kärlek till människorna uppenbarades, frälste han oss, inte för rättfärdiga gärningar som vi hade gjort, utan på grund av sin barmhärtighet, genom ett bad till ny födelse och förnyelse i den helige Ande, som han rikligt utgöt över oss genom Jesus Kristus, vår Frälsare. Detta skedde för att vi skulle stå rättfärdiga genom hans nåd och, som vårt hopp är, bli arvingar till det eviga livet. Detta är ett ord att lita på, och jag vill att du med kraft inskärper det, så att de som tror på Gud vinnlägger sig om att göra goda gärningar. Sådant är gott och nyttigt för människorna. Men undvik dåraktiga dispyter och frågor om släktregister och kiv och stridigheter om lagen. Sådana är skadliga och helt meningslösa. En villolärare skall du visa ifrån dig, sedan du varnat honom en första och en andra gång, eftersom du vet att en sådan är på fel väg och syndar och har dömt sig själv.

Brevet till Titus 3:1‭-‬11 SFB98

https://bible.com/bible/160/tit.3.1-11.SFB98

Guds frid!

Svara


Tomas N Sat, 01 Jun 2019 11:14:12 +020

Svar till Stefan Jonasson .

Ja,vi har alla tendenser till att vara nutida fariseer och för den delen andra lika skadliga tendenser. Men det finns som jag ser det vissa saker som ofta missas.

Anklagandet om fariseer kommer oftast ifrån de som har en lära och teologi som är nästan helt baserad på att kärlek är allt och att vi knappt behöver läsa Bibeln för att lära känna Gud och förstå Guds rike.

Ofta används bibelverser som Matteus 7:7(Döm inte så blir ni inte dömda) eller Korintierbrevet om kärlekens väg och varningen om skrällande symbaler och kärlekslöshet för att fokusera på kärleken.

Men vi behöver balans och inte minst Paulus trycker på om hur viktigt det är att förstå rätt lära,utan vilken vi inte växer till som kristna. Vi kan inte endast leva på kärlek eftersom Gud också är sanning och att vägen till ett rikt kristet iv med god frukt går genom omvändelse,helgelse och kunskap om andliga saker.

När det gäller fariseer så finns ett jättestort tabu som hindrar oss och skapar förvirring och splittring. Guds vrede emot ditt eget förbundsfolk utgjöts genom Jesus och det nya och bättre förbundet instiftades vilket är enormt stort.

Men vi vågar inte förstå detta och därför riktar passar v gärna runt termen "Fariseer " runt till olika grupper inom kristenheten. Den vrede som Gud utgjöt mot Fariseerna framgår i evangelierna och kanske tydligast i Matteus 23 och när Jesus rensade i templet. Det var en historisk händelse och inte jämförbar med det som vi ser idag.

Det som skedde efter korset som är liknande går snarare under kategorin falska profeter och lärare ,vilket ofta varnas för med stort allvar. Den stora skillnaden är ju att ingen i nya förbundet kan hävda att de med 100% säkerhet går med Gud om inte livet och gärningarna vittnar om det. Det var ju judarnas problem att de inte omvände sig ,för de levde under det gamla förbundet.

Så vi borde sluta att kasta omkring Guds vrede mot dessa saker på varandra som barn som bråkar och istället växa i både kärlek och kunskap. Och bibelkunskap leder oss till att vi kan och skall adressera falska läror,MEN med principen från Matteus7:1 i sinnet om att tala utifrån vår egen position ,uppenbarelse och respekt till andra

Svara


Din kommentar

Första gången du skriver måste ditt namn och mejl godkännas.


Kom ihåg mig?


Prenumera på Youtubekanalen:

Vecka 25, måndag 17 juni 2019 kl. 22:34

Jesus söker: Torborg, Torvald!

"Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son [Jesus], för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv." - Joh 3:16

"Men så många som tog emot honom [Jesus], åt dem gav han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn." - Joh 1:12

"Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst." - Rom 10:9

Vill du bli frälst och få alla dina synder förlåtna? Be den här bönen:

- Jesus, jag tar emot dig nu och bekänner dig som Herren. Jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Tack att jag nu är frälst. Tack att du har förlåtit mig och tack att jag nu är ett Guds barn. Amen.

Tog du emot Jesus i bönen här ovan?
» Ja!


Senaste bönämnet på Bönesidan
måndag 17 juni 2019 08:19

Be att det går bra med socialtjönsten att CI får nya handläggare i vår egen kommun .

Aktuella artiklar


Senaste kommentarer


STÖD APG29! Bankkonto: 8169-5,303 725 382-4 | Swish: 070 935 66 96 | Paypal: https://www.paypal.me/apg29

Christer Åberg och dottern Desiré.

Denna bloggsajt är skapad och drivs av evangelisten Christer Åberg, 55 år gammal. Christer Åberg blev frälst då han tog emot Jesus som sin Herre för 35 år sedan. Bloggsajten Apg29 har funnits på nätet sedan 2001, alltså 18 år i år. Christer Åberg är en änkeman sedan 2008. Han har en dotter på 13 år, Desiré, som brukar kallas för "Dessan", och en son i himlen, Joel, som skulle ha varit 11 år om han hade levt idag. Allt detta finns att läsa om i boken Den längsta natten. Christer Åberg drivs av att förkunna om Jesus och hur man blir frälst. Det är därför som denna bloggsajt finns till.

Varsågod! Du får kopiera mina artiklar och publicera på din egen blogg eller hemsida om du länkar till sidan du har hämtat det!

MediaCreeper

Apg29 använder cookies. Cookies är en liten fil som lagras i din dator. Detta går att stänga av i din webbläsare.

TA EMOT JESUS!

↑ Upp