912 online! | Sidvisningar idag: 225 638 | Igår: 273 665 |

www.apg29.nu

Annons


Om Christer Åberg Chatt Nyhetsbrev Biblar Läsarmejl Bönesidan Dagens ros Date29 Kommentarer Fråga Christer Kontakt Sök

Vi är alla gudar-läran kommer från Katolska kyrkan


På 80-talet och kanske till och med på 90-talet hade Livets Ord "Vi är alla gudar"-läran. Var fick de den läran ifrån? Faktum är att den läran har den Katolska kyrkan också. 

Med andra ord: Livets Ords "Vi är alla gudar"-lära på 80-talet kom från den katolska kyrkan. Och 2014 konverterade Livets Ords grundare Ulf Ekman till Katolska kyrkan, eller hade han varit katolik hela tiden? Äpplet faller ju som bekant inte långt från päronträdet, eller vad man nu säger.

De som gick emot Livets Ord på 80-talet för denna läras skull borde också gå emot Katolska kyrkan där denna villolära kommer ifrån!

Jag hittar inte på detta om "Vi är alla gudar"-läran. Den står klart och tydligt beskrivet och bekänd i Katolska kyrkans egen katekes. I den Katolska Kyrkans Katekes 460 (KKK) står det rakt på sak att Jesus har gjort oss människor till "Gud" och "gudar":

460 Ordet blev kött för att göra oss ”delaktiga av den gudomliga naturen” (2 Pet 1:4): ”Ty detta är skälet till att Ordet blev människa och Guds Son blev Människosonen: för att människan skulle ingå gemenskap med Ordet, på detta sätt ta emot barnaskapet hos Gud och bli Guds barn”.[5] ”Ty Guds Son blev människa för att göra oss till Gud.”[6] ”Guds ende Son ville att vi skulle få del av hans gudom och antog vår natur för att han, som blev människa, skulle göra människorna till gudar.”[7] [1265; 1391; 1988]

(Mitt fetstilta.)

Antikristen Nikolaus

Påve Nikolaus ville tilltalas som Gud. Källan jag har hämtat texten visste inte helt säker på vilket nummer han har, kanske den III, i så fall var hans ämbetsperiod 1277-1280.Så här sa han

"Vilken makt eller potentat i hela världen kan därför jämföras med mig, som äger myndighet att binda och lösa både i himmelen och på jorden?" "Ni har sålunda hört nog från mina doktorer. Nu ska ni få höra större ting från mina egna dekret… Finner ni inte där framställt, hur kejsar Konstantin, sittande i det allmänna rådet i Nicea, kallar alla oss kyrkans prelater för gudar. Läs vidare min 'Kanon Decretal. De.transl.episc.cap Quanto'. Finner ni inte där uppenbart framställt hurusom inte människor, utan Gud allena åtskiljer det, som biskopen av Rom upplöser och åtskiljer? Om då de ting, som jag gör, sägas bli gjorda, inte av människor, utan av Gud, vad kan ni då göra mig till annat än Gud?" 

Med detta uttalande blev denne påve i själva verket Antikrist.

Varken påvar eller vanligt folk är gudar. Det finns bara en Gud och denne Gud har sänt sin ende son Jesus hit till jorden för att vi människor skulle kunna bli frälsta. Vi kunde alltså inte frälsa oss själva, men då vi tar emot Jesus Kristus blir vi frälsta!

Är vi människor gudar?

I en artikel som inte alls handlar om det här ämnet började det snurras om att vi människor är gudar. För att bemöta denna villolära var jag tvungen att skriva detta självklara:

Nej, vi är inga gudar, varken med stort G eller litet g. "Vi är alla gudar"-läran kommer från den Katolska kyrkan.

Vi är människor! Vi är födda som människor och kommer dö som människor. Är vi frälsta så kommer vi leva som människor här på jorden och sedan hos hos Gud i himlen efter när vi har dött. Den som inte är frälst kommer leva som människa i helvetet, men människa kommer han fortsatt att vara.

När man dör kommer man varken bli ängel, Gud, djur, insekt eller en maskros. Man kommer att vara en fortsatt människa! Allt annat är en villolära!

Människan är en människa och ingenting annat än en människa

För att komma till bukt med den här villfarelsen med att en del tror att människan blir någonting annat än en människa skrev jag 2012 artikeln "Människan är en människa och ingenting annat än en människa". Jag skriver in den korta artikeln här:

"Och Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne, till man och kvinna skapade han dem."

- 1 Mos 1:27

Gud har skapat människan till att vara människa. Människan är inget djur (1 Mos 7:21), ingen ängel (Job 33:23, Apg 12:15), ingen rymdvarelse och inte heller är hon Gud (4 Mos 23:19).

Jag behöver väl knappast säga att vi människor inte heller är Kristus? (1 Tim 2:5).

När människan dör så kommer hon efter döden fortfarande vara en människa (1 Petr 4:6). Hon blir inget spöke efter döden, inte heller blir hon en ängel, eller ett helgon och absolut inte till någon gud.

Frågan är vart människan skall tillbringa i evigheten efter döden. I himlen eller i helvetet?

För att komma till himlen måste du ta emot Jesus Kristus här i detta livet. Sedan är det försent.

Vad menar Jesus med att vi är "gudar"?

Men vad menar då Jesus med att hänvisa till ”gudar” då han samtalar med fariseerna som anklagar honom för att häda? 

Jesus svarade dem: ”Står det inte skrivet i er lag: Jag har sagt att ni är gudar? 35 Om han nu kallar dem som fick Guds ord för gudar – och Skriften kan inte göras om intet – 36 hur kan ni då säga till honom, som Fadern har helgat och sänt till världen: Du hädar, därför att jag sade: Jag är Guds Son. 37 Om jag inte gör min Faders gärningar, så tro mig inte. 38 Men om jag gör dem, så tro på gärningarna, om ni inte kan tro på mig. Då skall ni inse och förstå att Fadern är i mig och jag i Fadern.” 39 De försökte gripa honom igen, men han drog sig undan och gick bort från dem.

- Joh. 10:34-39

Texten som Jesus citerar är från Ps. 82:6.

Judarna trodde naturligtvis inte att Ps. 82 säger att det finns flera gudar, eller att människor är gudar, för de tror ju att Gud är en, vilket Bibeln är mycket tydlig med.

Gud själv tolkar inte Ps. 86:2 bokstavligt som att människor är gudar, vilket vi ser i Jesaja 45:5:

Jag är Herren och det finns ingen annan. Utom mig finns ingen Gud. Jag spände bältet om ditt liv, fastän du inte kände mig.

- Jesaja 45:5

Gud sa till och med till Mose att han skulle vara som en Gud:

Men Herren sade till Mose: ”Se, jag har satt dig att vara SOM Gud för farao och din bror Aron skall vara din profet.

- 2 Mosebok 7:1

Men detta betyder givetvis inte att Mose var Gud. På samma sätt betyder inte Ps 82:2 att de var gudar. Istället syftar Jesus på Ps 82:6, där överhetspersoner kallas gudar på grund av sitt gudomliga uppdrag. Dessutom skulle de i vers 7 ändå dö som människor dör. Alltså: De var ingenting annat än människor! Du måste läsa allt i sitt sammanhang och hela Bibeln, annars är det risk att du börja bygga falska läror. Och eget bygge vet vi att det rasar!

Vad Jesus egentligen gör i textsammanhanget då han hänvisar till "gudar" är att sätta dit fariseerna som hotade att döda honom:

Judarna svarade: ”Det är inte för någon god gärning vi vill stena dig, utan därför att du hädar och gör dig själv till Gud, du som är en människa.”

- Joh. 10:33

De ville döäda honom för att han gjorde sig "själv till Gud", men då kontrar Jesus genom att sätta dit dem med bibelstället om att de kallades för gudar som fick Guds lag. Det har alltså ingenting med att göra om att de verkligen skulle vara gudar, vilket de heller inte var. De var människor och de måste "dö som människor".

Ps. 82:1 En psalm av Asaf. Gud står i gudaförsamlingen, mitt ibland gudarna håller han dom:2 ”Hur länge skall ni döma orätt och vara partiska för de ogudaktiga? Sela. 3 Skipa rätt åt den fattige och faderlöse, låt den betryckte och utblottade få rättvisa! 4 Befria den fattige och nödställde, rädda honom från de ogudaktigas hand!5 De vet ingenting och förstår ingenting, de vandrar i mörker, jordens alla grundvalar vacklar.6 ”Jag har sagt att ni är gudar, ni är alla den Högstes söner.7 Men ni måste ändå dö som människor dör, och falla som var furste faller.” 8 Grip in, Gud, håll dom över jorden,ty alla hednafolk är din egendom.

Gud har skapat oss till människor

Och Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne, till man och kvinna skapade han dem. 

- 1 Mos 1:27

Gud skapade alltså inga "gudar", utan människor!

Jesus är medlare mellan Gud och människor

Dessa människor som Gud har skapat kan bli frälsta. Det står skrivet:

Gud är en, och en är medlare mellan Gud och människor: människan Kristus Jesus.

- Tim 2:5

Vad du nu har att göra är att ta emot denne Jesus - då blir du frälst - en frälst människa som är på väg till himlen där Gud bor!


Källa:


Skriv ut

 
Publicerat av torsdag 10 augusti 2017 15:04 | #kkk #katolska+kyrkan #villolära #gudar | Direktlänk | Nyhetsbrev | RSS

APG29 NÅR TUSENTALS VARJE DAG!
Gillar du Apg29?
Swisha en peng till: 070 935 66 96


129 kommentarer

bengt

viktigt att ta upp det här

Svara -   - 10/8-17 16:01 -


Mikael W

Kristna är ett heligt prästerligt folk (1 Petr. 2:9) som kan göra gärning (i Jesu Kristi namn) större än de gärningar Jesus gjorde för 2000 år sedan (Joh. 14:12)

Svara -   - 10/8-17 16:40 -


Tomas N

Tyvärr så träffar det här inte särskilt nära bulls Eye och frågan är om det ens är på spelplanen. Man skall alltid bedöma allt efter dess frukt. Och vad är frukten av katolks kyrkan?

Här behöver man nog göra en åtsklijning mellan påven/Vatikanen och katolska kyrkan i stort . Att påven/Vatikanen börjat agera mera utstuderat för antikristsystemet/NWO är ganska nytt och har eskalerat och vanliga katoliker förstår inte riktigt vad som sker

Frukten av katolska läran är religiositet,gärningslära,osäkerhet gällande frälsning, upphöjande av prästerskap och helgon som går mot det ockulta hållet.

Inte minsta tendens till sådan frukt som herraväldesteologer,trosrörelse eller NAR som är de som anammat den falska läran om att vi är gudar.

Katolska läran har många fel och brister,men går snarare åt andra hållet och blir mindre därför att man ger för stor auktoritet till prästerskapet. Förmodligen som följd av att man läst gamla förbundet för ingående och influerats av det prästerskapet.

Vi är gudar läran bygger på att flytta upp människan på Jesus nivå och dra ned Jesus på människans nivå. Dessutom laborera med bilden av Fadern och Helige ande.

Jesus är vår säkra klippa som vi vet mest om i ntya förbundet och som aldrig skall rubbas på och som är dörren och vägen till Fadern.

Vi har sett exempel på överfokusering på Helige ande och missförstånd och missbruk om hurdan Gud fadern är.

Johannes 14-17 är bästa läsningen för en repetition och fördjupning om den treenige Guden. Man behöver inte vara superteolog,men det är viktigt att förstå grunderna.

Att förstå och hålla sig till den bibliske Jesus är så oerhört viktigt. Gör man det så faller man inte

Svara -   - 10/8-17 19:32 -


Leif Boman

Svar till Tomas N.

den falska läran om att vi är gudar.

Det du kallar för falsk lära var Jesus den förste som i så fall började med, om Jesu lära är falsk får stå för dig själv!

Jesu frid...

Svara -   - 10/8-17 20:03 -


nils

Efter 2 år på Livets Ords Bibelskola år 1998 och 2000,och detta på Herrens uppmaning,

hörde jag aldrig ett ord där om "Vi är alla gudar läran."
Har däremot på You Tube hört några evangeliska förkunnare i Amerika säga att de är Gudar.
Detta tycks ge dem stor frimodighet i sina framträdande,Men Vilken Ande verkar då i dem??
----------
Att människans Ande,hennes Ego skulle vara Gud,är en Villfarelse som strider mot budskapet om Kristi Kors och vår efterföljelse!
Paulus bekännelse var;"Jag har blivit Korsfäst med Kristus,och Nu lever Icke Mer Jag,utan Kristus lever I mig." Gal.2
Endast där kan vi finna vår sanna andliga Identitet,vilken då är;Kristus Som Lever I MIg!
"För att så skall ske,som det är skrivet;"Den Som Vill Berömma Sig,han Berömme Sig Av Herren!" 1Kor.1:31
Den enda av av Herren godkända Berömmelsen är alltså ENDAST;HONOM SJÄLV!

Svara -   - 10/8-17 20:42 -


Mikael W

Den människa som varit min absolut största förebild i livet, som jag såg upp till och önskar att jag hedrat som en halv-gud, han var Katolik.

Svara -   - 10/8-17 20:42 -


Tomas N

Svar till Leif Boman.

För enkelhetens skull så refererar jag till det som t ex Benny Hinn och Bill Johnson och andra Betheliter menar. Jag tror det är det som de flesta tänker på.

Jag står för det jag säger,men kanske inte uttrycker mig kristallklart

De tänker från Guds högra sida och har samma skapandekraft som Gud själv,t o m förlåter synder m m.

Man skall alltid kunna prata om allt,men hur kom den här diskussionen upp egentligen?

Jag är annars mån om att undvika ämnen som splittrar i onödan. Vi behöver alla tid och nåd att slipa bort våra felaktigheter under det att vi tjänar och följer Jesus.

Jag håller med mycket i det som du sagt i den här diskussionen

Frid!

Svara -   - 10/8-17 20:58 -


bengt

det var och är i varje fall amerikanska

trospredikanter som talat om detta

Svara -   - 10/8-17 21:00 -


susse

Svar till Leif Boman.

men leif.. Ska ja nu gå o tro att varje person ja möter på är en gud?? Va hände med bud ordet att man inte ska ha andra gudar vid sidan av Herren??

Svara -   - 10/8-17 21:15 -


susse

Svar till susse.

när ja läser johannes 10.. Alltså hela alltihopet. Så står de sist att folk kom till tro på Jesus. Som är våran Gud.

kram till dig Leif

Svara -   - 10/8-17 21:17 -


Susse

◄ Johannes 10 ►

Svenska (1917)

1»Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Den som icke går in i fårahuset genom dörren, utan stiger in någon annan väg, han är en tjuv och en rövare.2Men den som går in genom dörren, han är fårens herde. 3För honom öppnar dörrvaktaren, och fåren lyssna till hans röst, och han kallar sina får vid namn och för dem ut. 4Och när han har släppt ut alla sina får, går han framför dem, och fåren följa honom, ty de känna hans röst.5Men en främmande följa de alls icke, utan fly bort ifrån honom, ty de känna icke de främmandes röst.» 6Så talade Jesus till dem i förtäckta ord; men de förstodo icke vad det var som han talade till dem.

7Åter sade Jesus till dem: »Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Jag är dörren in till fåren. 8Alla de som hava kommit före mig äro tjuvar och rövare, men fåren hava icke lyssnat till dem. 9Jag är dörren; den som går in genom mig, han skall bliva frälst, och han skall få gå ut och in och skall finna bete. 10Tjuven kommer allenast för att stjäla och slakta och förgöra. Jag har kommit, för att de skola hava liv och hava över nog.

11Jag är den gode herden. En god herde giver sitt liv för fåren. 12Men den som är lejd och icke är herden själv, när han, den som fåren icke tillhöra, ser ulven komma, då övergiver han fåren och flyr, och ulven rövar bort dem och förskingrar dem.13Han är ju lejd och frågar icke efter fåren. 14Jag är den gode herden, och jag känner mina får, och mina får känna mig,15såsom Fadern känner mig, och såsom jag känner Fadern; och jag giver mitt liv för fåren. 16Jag har ock andra får, som icke höra till detta fårahus; också dem måste jag draga till mig, och de skola lyssna till min röst. Så skall det bliva en hjord och en herde. 17Därför älskar Fadern mig, att jag giver mitt liv -- för att sedan taga igen det. 18Ingen tager det ifrån mig, utan jag giver det av fri vilja. Jag har makt att giva det, och jag har makt att taga igen det. Det budet har jag fått av min Fader.»

19För dessa ords skull uppstodo åter stridiga meningar bland judarna.20Många av dem sade: »Han är besatt av en ond ande och är från sina sinnen. Varför hören I på honom?» 21Andra åter sade: »Sådana ord talar icke den som är besatt. Icke kan väl en ond ande öppna blindas ögon?»

22Därefter inföll tempelinvigningens högtid i Jerusalem. Det var nu vinter,23och Jesus gick fram och åter i Salomos pelargång i helgedomen. 24Då samlade sig judarna omkring honom och sade till honom: »Huru länge vill du hålla oss i ovisshet? Om du är Messias, så säg oss det öppet.» 25Jesus svarade dem: »Jag har sagt eder det, men I tron mig icke. De gärningar som jag gör i min Faders namn, de vittna om mig. 26Men I tron mig icke, ty I ären icke av mina får.27Mina får lyssna till min röst, och jag känner dem, och de följa mig. 28Och jag giver dem evigt liv, och de skola aldrig någonsin förgås, och ingen skall rycka dem ur min hand. 29Min Fader, som har givit mig dem, är större än alla, och ingen kan rycka dem ur min Faders hand.30Jag och Fadern äro ett.»

31Då togo judarna åter upp stenar för att stena honom. 32Men Jesus sade till dem: »Många goda gärningar, som komma från min Fader, har jag låtit eder se. För vilken av dessa gärningar är det som I viljen stena mig?» 33Judarna svarade honom: »Det är icke för någon god gärnings skull som vi vilja stena dig, utan därför att du hädar och gör dig själv till Gud, du som är en människa.»34Jesus svarade dem: »Det är ju så skrivet i eder lag: 'Jag har sagt att I ären gudar'. 35Om han nu har kallat för gudar dem som Guds ord kom till -- och skriften kan ju icke bliva om intet --36huru kunnen då I, på den grund att jag har sagt mig vara Guds Son, anklaga mig för hädelse, mig som Fadern har helgat och sänt i världen? 37Gör jag icke min Faders gärningar, så tron mig icke.38Men gör jag dem, så tron gärningarna, om I än icke tron mig; då skolen I fatta och förstå att Fadern är i mig, och att jag är i Fadern.» 39Då ville de åter gripa honom, men han gick sin väg, undan deras händer.

40Sedan begav han sig åter bort till det ställe på andra sidan Jordan, där Johannes först hade döpt, och stannade kvar där. 41Och många kommo till honom. Och de sade: »Väl gjorde Johannes intet tecken, men allt vad Johannes sade om denne var sant.»42Och många kommo där till tro på honom.

Kolla speciellt nummer 1 och 42

Svara -   - 10/8-17 21:22 -


Leif Boman

Svar till Tomas N.

Jag kanske låter lite hård i mina ord emellanåt men så är inte alls meningen Thomas. Däremot håller jag fast vid det jag har sett Jesus säga tills det att Han talar något annat i mitt inre. Det spelar ingen roll vem som än säger något förrän Jesus intygar inom mig.

Jag har inte fått någon alls trovärdig och bra förklaring från någon hittills om det Jesus sa om gudar, varken från Jareteg, JJ eller denna senaste artikel, någon försökte t.o.m förklara bort det med bl.a poesi i brist på annat m.m, därför håller jag fast vid det jag tidigare sagt.

Hur vi kom in på detta ämne vet jag inte riktigt men känsloladdat är det i alla fall, och det tycker jag om, det var även känsloladdat när Jesus talade om det!

Det jag inte alls håller med Christer om i sin artikel det är att det skulle vara från katolicismen läran om gudar kommer, det var Jesus som drog igång det och ingen annan.

Men det skall ju aldrig behöva leda till splittring för då har man på ett omoget sätt låtit det onda få övertaget. Älska varandra och hålla ihop skall vara Jesu lärjungars strävan!

Att kalla mig för villolärare som Christer nu också gör kan jag ta eftersom det är Jesu egna Ord jag citerat. Då är det också Jesus som är villoläraren jag följer, det är helt ok.

Jag älskar ändå alla som talat nedlåtande om min tro. Christer däremot säger att vi är skapade till människor, alltså man och kvinna, och han säger att vi alltid så skall förbli. Detta är ren villfarelse, vi skall inte alls förbli som man och kvinna!

Jesu frid...

Svara -   - 10/8-17 21:42 -


Susse

Leif 💝 ja blev helt chockad när ja läste inlägget om att vi alla är gudar...

Av egen kraft klarar vi bara av vad en människa klarar av.. individuellt... Men de står väl nån stans att om vi har tillräckligt med tro så kan vi tilomed be Herren om att flytta ett berg .. tänkte på Moses o havet osv... Men de va ju inte själva Moses som gjorde de.. utan de var Herren .

Svara -   - 10/8-17 21:44 -


Susse

Svar till Leif Boman.

Ja vill aldrig kalla dig för villolärare.. du e en av de ja läser mest va som skrivs Leif!!! 💝

Svara -   - 10/8-17 21:46 -


Tomas N

Svar till Leif Boman.

Tack ,det var ett bra svar och en föredömlig mogenhet. Jag har lärt mig genom åren att ge akt på onödiga provokationer och därav funderingen hur diskussionen uppstod.

Vissa saker går man all in på om anden leder till det och andra kan ibland få passera därför att vi har våra tolkningsskillnader i visa frågor.

Provokationer och splittringar är från den onde,titta bara på hur dåligt vissa hanterar det på politiska banan. Vi behöver vara mera som Putin,Lavrov och Assad och mindre som Trump,Tillerson och Kim Jong

Diplomatisk ,men inte korrumperad eller utan hållning är bra även som kristen menar jag

Svara -   - 10/8-17 21:55 -


Leif Boman

Svar till susse.

men leif.. Ska ja nu gå o tro att varje person ja möter på är en gud?

Har Jesus och Guds Ord sagt att Gud kallar vissa för gudar? Ja! Då kan du mycket väl tro på det!

Har Han sagt att varje person skulle vara en gud? Nej, givetvis inte! Då skall du heller inte tro att varje person är någon som Gud har kallat gud!

Men fråga dig gärna varför Gud kallar några för gudar istället för att tycka att det är jobbigt när det står som det står, och fråga dig gärna varför det blir jobbigt för väldigt många när jag säger att jag vill tro på Guds raka och tydliga Ord!

Varför vill de flesta med ilska bortförklara det Jesus har sagt istället för att med glädje acceptera det. Det säger mig det allra mesta syrran!😘

Jesu frid...

Svara -   - 10/8-17 21:56 -


Susse

Svar till Leif Boman.

Ja såg de nu.... Va som stog... Tack för att du förklara... För att de e sååå likt antikrist ande så d e läskigt. För antikrist kommer nog köra på detta

Svara -   - 10/8-17 22:03 -


Susse

Svar till Leif Boman.

Tack Leif. En sten ramla ner från bröstet. Ja trodde nästan du ramla. 💝💝💝 Stor kram till dig min bror!

Svara -   - 10/8-17 22:06 -


Susse

Svar till Leif Boman.

Men Herren sade till Mose: ”Se, jag har satt dig att vara SOM Gud för farao och din bror Aron skall vara din profet.

- 2 Mosebok 7:1

Jaa tror slanten börjar trilla ner. Rätta mig om ja ha fel.. Moses blev ju inte till en Gud utan han blev som en gud..

Svara -   - 10/8-17 22:21 -


Susse

Svar till Susse.

Tack vare gärningarna som Herren gjorde genom Moses.. så att de kunde komma till tro på att de finns En GUD!

Svara -   - 10/8-17 22:22 -


Susse

Ja men.. där ja vi ju de! 💝 Mina Rakastan sua ! Brorsan!

Svara -   - 10/8-17 22:28 -


Leif Boman

Svar till Susse.

Kiitos ja samoin! 🤗

Svara -   - 10/8-17 22:49 -


Susse

Pling !! 😄😂💝

Svara -   - 10/8-17 22:54 -


Mikael W

Undrar om man blir accepterad som Kristen Protestant om man har en Katolik som sin största förebild här i livet?

Denne Katolik accepterade i alla fall mig.

Det känns alltid skönt där nere i hjärteroten att bli accepterad :)

Någon här som inte känner sig accepterad?

Svara -   - 10/8-17 22:58 -


Susse

Svar till Mikael W.

Svara -   - 10/8-17 23:13 -


Susse

Svar till Mikael W.

Ja tror mkt handlar om tillit .. o de märker vi med tiden...

Svara -   - 10/8-17 23:17 -


Niklas Aronsson

Svar till Mikael W.

Accepterad

Solklart av mig

Svara -   - 10/8-17 23:23 -


Niklas Aronsson

Svar till Mikael W.

Ja vi skulle bli hatade och sen allt onödigt pladder istället för att komma samman dela erfarenheter bönegrupp etc för uppbyggelse

Svara -   - 10/8-17 23:25 -


David B

"Ni är redan mätta, ni har redan blivit rika och utan oss regerat som kungar! Och jag skulle önska att ni verkligen regerade, så att också vi kunde regera tillsammans med er. 9. För mig verkar det som att Gud har ställt fram oss apostlar såsom de allra ringaste, såsom ämnade åt döden. För vi har blivit ett skådespel för världen, för både änglar och människor. 10. Vi är dårar för Kristi skull, men ni är kloka i Kristus. Vi är svaga, men ni är starka. Ni är ärade, men vi är föraktade. 11. Ända till denna stund är vi hungriga och törstiga och nakna och blir misshandlade och har ingen fast hemvist." 1 Kor.4:8-11

Verkar som Korintierförsamlingen betonade vilka de var i Kristus men Paulus var redan då och skulle med all sannolikhet idag blivit föraktad och ansedd som att inte ha så hög uppenbarelse som dessa så fina utläggare.

Mannen var hungrig och hemlös men lyckades ändå med Guds nåd skaka den dåtida världen och vi vet vem han är än idag. Snacka om impact.

Och han var inte ett kapitalistpredikant heller men lyckades ändå med "gudsfruktan med förnöjsamhet" 1 Tim.6:6, många gånger utan en krona på fickan, men med Kristi kraft lämna avtryck som består.

Kommer någon nutida guldklockeglänsande, egen jet glidare, stomatolleende predikant ens i närheten av Pauli liv och tjänst i evighetsperspektiv?

Låt oss inte sitta och beundra och begrunda endast, utan gå ut och göra jobbet på skördefältet. Där och då visar det sig vad vi har på insidan.

Herrens frid

Svara -   - 10/8-17 23:29 -


Susse

Svar till Niklas Aronsson.

Man önskar ju.. men ja är sviken

Svara -   - 10/8-17 23:30 -


Susse

https://m.youtube.com/watch?v=wEBaJelDdBM.

Svara -   - 10/8-17 23:50 -


Susse

Ja läst att många söker just gemskap med andra kristna spec på denna blogg.. men d pågår typ stenkastning hela tiden.. folk väljer ut vilka man gillar o inte.. uppstår grupperingar stöter ut osv.. då e de bättre att gå ut till .. va ska man säga.. hedningarna...

Bibeln säger i Lukasevangeliet 6:27-36”Men till er som vill lyssna säger jag: älska era fiender, gör gott mot dem som hatar er. Välsigna dem som förbannar er och be för dem som skymfar er. Slår någon dig på ena kinden, så vänd också fram den andra. Tar någon ifrån dig manteln, så hindra honom inte från att ta skjortan också. Ge åt alla som ber dig, och tar någon det som är ditt, så kräv det inte tillbaka. Så som ni vill att människor skall göra mot er, så skall ni göra mot dem. Skall ni ha tack för att ni älskar dem som älskar er? Också syndare älskar dem som visar dem kärlek. Skall ni ha tack för att ni gör gott mot dem som gör gott mot er? Också syndare handlar så. Och skall ni ha tack för att ni lånar åt dem som ni tror kan betala tillbaka? Också syndare lånar åt syndare för att få samma belopp tillbaka. Nej, älska era fiender, gör gott och ge lån utan att hoppas få igen. Då skall er lön bli stor, och ni skall bli den Högstes söner, ty han är själv god mot de otacksamma och onda. Var barmhärtiga, så som er fader är barmhärtig.”

Svara -   - 11/8-17 11:04 -


Susse

O själva grejen är.. vi alla som tror på Jesus ska ju va som systrar o bröder.. ..

Varför behandla sin syster eller bror som en fiende.. när tilomed en fiende ska älskas..

Svara -   - 11/8-17 11:11 -


Leif Boman

Svar till Susse.

Bra sagt syster, du har förstått det viktigaste!

😍

Jesu frid...

Svara -   - 11/8-17 11:31 -


Susse

De e verkligen inte lätt att följa Jesus. Önskar er en fin dag! Här skiner solen för fullt.. 💛💄👓🎒👟. O nu ska ja ut o motionera! 😁

Svara -   - 11/8-17 11:36 -


Susse

Svar till Leif Boman.

Svara -   - 11/8-17 11:39 -


bengt

jo det har väl varit en del så att man

tyckt egna samfundet varit bäst

andligast osv

och varnat för vissa samfund

tex för svenska kyrkan i frikyrkan

visserligen delvis befogat

men det har varit kategoriskt ibland

Svara -   - 11/8-17 11:40 -


AnnMarie

Ja visst blir det tröttsamt med alla dessa diskussioner om hur Bibeln ska tolkas.För tolkar gör vi även om vi påstår att vi bara läser som det står.

Det bästa är nog att läsa och nöja sig med vad man själv tror om det man läser,låta Gud korrigera om det behövs.

Svara -   - 11/8-17 12:17 -


bengt

vi ska ju läsa bibeln med den Helige Andes

hjälp

men vissa saker är ju solklart

kan bara tolkas på ett sätt

Svara -   - 11/8-17 12:27 -


AnnMarie

Bengt

Ja men så antyder vi att andra inte läser med DHA:se hjälp och sen är vi I gång och slår bibelord/stycken i huvudet på varandra.☺

Svara -   - 11/8-17 13:12 -


Leif Boman

Svar till AnnMarie .

Ja visst blir det tröttsamt med alla dessa diskussioner om hur Bibeln ska tolkas.

Om vi inte skulle kunna få berätta om hur vi tror att Gud menar genom sitt Ord för att inte någon skall hamna fel så är ju hela sidan i så fall helt fel ute.

Visst skulle Christer kunna stoppa varje kommentar och endast ha med en artikel om den enda möjliga vägen till Gud Fader i himmelen genom Jesus Kristus Guds Son Nasarén som dog och uppstod för dig och mig, så kunde det vara bra med det.

Är det det enda du verkligen tycker skulle accepteras, om du riktigt noga tänker igenom det hela?

Sen varför jag har deltagit i det känsliga ämnet gudardiskussionen är för att just den frågan har delat på Guds folk mer än att ena!

Det är faktiskt också mycket viktigt att kunna få balans bland Guds folk och, tyvärr finns än så länge inte mig veterligen några andra riktigt trevliga ställen som än så länge i alla fall inte helt har stängt dörren för att kunna diskutera och bolla detta på.

Jag tycker att det är ett friskhetens tecken om dialogen över gränser får finnas, men givetvis med en gränsdragning där hån, elakheter och förlöjligande inte skall accepteras. Gränsdragningen bör givetvis också finnas när andra religioner medvetet förkunnas utan att den minsta vilja till dialog överhuvudtaget finns.

Jesu frid...

Svara -   - 11/8-17 13:14 -


bengt

men ändå

vissa ord är så klara så dom inte kan

tolkas på mer än ett sätt

Svara -   - 11/8-17 13:29 -


Tomas N

Förståelsen av hur det kristna livet funkar och hur det fungerar med de viktiga andlia principerna och sanningarna kommer av att man läser hela Nya testamentet och sedan fyller på med de viktigaste bitarna av GT och fortsätter därifrån.

Och att låta Anden visa och bygga trån och förståendet utifrån de enklare texterna och aldrig låta en enstaka rad vänd upp och ned på allt det andra man redan läst och förstått.

Några saker som missförståtts och öppnat upp för sned teologi

I mit kött,finns inget gott, min rättfärdighet är som smutsiga kläder,jag är en mask och inte en människa : dessa sanningar kan leda in i en position där vi inte kan vara det Heliga prästerskap som Petrus talar om

Ni skall göre större gärningar än dessa leder till en uppblåsthet

Det gäller att veta och hitta sin position som kristen och det är inte helt lätt. Men också att inte döma andra som har hittat en position som kan vara lite fel. I en respektfull gemenskap där man tjänar aktivt och allt prövas och där goda lärare finns kan man ta emot en korrigering

Jag tror inte den här debatten är den vi skall ha just nu. Andra frågor kräver uppmärksamhet t e x

Den politiska påverkan på kristenheten t ex SKR är aktivt drivande i flyktingdemonstrationer ,Kyrkovalet

Och världsläget om varför vissa av Trumps andliga rådgivare aktivt uppmanar till världskrig

Man får ta smågrejorna på sin kammare och med Gud och låta Gud leda in på områden där Jesus folk är kallade till att skina ljus på livet och världens bekymmer

Svara -   - 11/8-17 14:34 -


Leif Boman

Svar till Tomas N.

Jag kan till viss del hålla med dig om att den här diskussionen kanske inte är den allra viktigaste just här och nu, men viktig inom kristenheten borde den ändå vara eftersom vissa "kristna" högmodigt menar sig vara de sanna kristna och har fått med sig väldigt många i deras lögner angående trosrörelsen m.fl.

Möjligheterna till fria diskussioner inom kristenheten är ju heller inte så många, eller hur?

Det är just splittringen och oviljan till att lyssna på varandra bland Guds barn som är ett stort hinner för Guds välsignelser och liv, som (Ps 133) säger.

Alltså murar mellan de kristna hindrar människor från att kunna få tro på vår kärleksfulla Gud!

Borde inte det vara viktigt att få mer rätsida på, eftersom människor är på väg att gå förlorade, människor som Gud vill nå just genom oss?

Personligen så hade jag ju som tidigare sagt viljat se en enkel seriös kristen diskussionssida utan samfundsgränser och förutfattade åsikter, men nu lyser de tyvärr med sin frånvaro och då blir det sådant här.

Jesu frid...

Svara -   - 11/8-17 15:18 -


AnnMarie

Leif Boman

Jo visst är det bra att kunna diskutera och berätta hur man uppfattar Bibel ordet men det blir ändå lite tröttsamt ibland (fast man behöver ju inte läsa allt ☺;)

En del har ju sidor där man inte kan komentera och ibland undrar jag om dom får ilskna tillrättavisningar på annat sätt då man inte håller med dem om vad de kommit fram till.Skulle tro att det är så.

Finns det mån tro något där alla (eller åtminstone de flesta är överens om vad beträffar Bibel ordet?

Svara -   - 11/8-17 15:44 -


bengt

Bibeln tar ju upp om enheten bland

kristna

men tyvärr har det mest blivit någon slags

konstruerad ekumenik istället

Svara -   - 11/8-17 15:47 -


bengt

och det står om att dom var eniga i allt

det är skillnad mot nu

Svara -   - 11/8-17 15:49 -


Leif Boman

Svar till AnnMarie .

Jag håller med dig om att vissa saker kan kännas något tröttsamma, men det beror ju ofta på det egna ointresset för ämnet.

Själv är jag oerhört trött på politiska "djupheter" där inte Jesus och Guds Ord accepteras, och dessutom på Amerika hit och dit, typ på bl.a. "Amerikanska presidenter", men då gör jag som du sa, jag hoppar helt enkelt över det så kan de intresserade diskuterande få vara i fred.

Jesu frid...

Svara -   - 11/8-17 16:01 -


Leif Boman

Svar till bengt.

och det står om att dom var eniga i allt

det är skillnad mot nu

Och det just bl.a pga att vissa kristna som fått stor uppmärksamhet under förblindad fruktan inte kan förstå skillnaden på Gud (Elohim) och gud (elohim), och sedan sprider denna okunskap hejvilt omkring dig!

Jesu frid...

Svara -   - 11/8-17 16:11 -


Leif Boman

Svar till Leif Boman.

Mobilen igen😥!

sig skulle förstås det sista ordet vara och inte dig!

Svara -   - 11/8-17 16:16 -


bengt

men det finns ju i grunden en enhet mellan

alla bibeltroende kristna

Svara -   - 11/8-17 16:21 -


Tomas N

Svar till Leif Boman.

Bra skrivet. Jag tror många ser dig som en förebild på många sätt och som ofta medlar och förmedlar nåd och försoning mellan meningsskiljaktigheter.

Jag tror ett bra initiativ vore att lämna den här frågan tillsvidare och föregå med ett gott exempel. Livets Ord har en tydlig ambition att vilja rätta till sina fel och det är något som vi får verka och be för gällande andra grenar på vinstocken som valt lite märkliga uttryck och vägar.

Det finns en vilja att provocera och slå ut syskon och grenar emot varandra,men enhet i rimligt mått och tillrättavisning när det är påkallat och diplomati när det är bättre tror jag på

Årets tema på EFK torpkonferensen var återvänd till första kärleken. Även om jag inte skriver under på allt EFK gör och att årets konferens var ekumenisk på ett tveksamt sätt så tror jag temat var profetiskt och det tror jag Gud vill göra bland sitt folk i år.

Odla och fördjupa Gudsrelationen inför det som skall komma. Redan är de politiska skeendena stora utmaningar som vi inte kommer undan utan måste hantera och finnas mitt i. De utmaningarna räcker så att det blir över

Jag tror det händer mycket bra på denna bloggen och det viktigaste är att det är ett skyltfönster till nyfikna och nya i tron. Vi har inte råd att sitta och bråka om allt där vi tycker olika. Jag tycker det blivit bättre också. Men man saknar flera platser och särskilt platser som är mera centrerade kring evangelisation och vittnesbörd om helanden och bönesvar. Ett nätverk av smågrupper skulle behöva växa fram

Välsignelse!

Svara -   - 11/8-17 18:19 -


AnnMarie

Tomas N

Vittnesbörd om helanden och bönesvar är nog något många vill höra.

Svara -   - 11/8-17 18:26 -


Leif Boman

Svar till Tomas N.

Där är vi helt överens broder, sund inställning!

Och jag håller med AnnMarie också, helanden och bönesvar är nyttigt att berätta om.

Jesu frid...

Svara -   - 11/8-17 18:55 -


bengt

kan nog vara en bra ide tomas n

Svara -   - 11/8-17 18:55 -


AnnMarie

Det där med helanden blev ju lite knepigt då trosrörelsen slog igenom och man skulle bekänna sig som frisk fast man var näst intill döende . (Jag tror ni förstår vad jag menar)

Sen blev det på något vis lite "tabu" att prata om helanden,under och tecken då man inte ville förknippas med detta.

Så borde det naturligtvis inte vara utan vi borde berätta om när Gud ingripit i våra liv helat mm och på så vis uppmuntra varandra.

(Minns då jag var barn och det fanns något som hette vittnesbördsmöte)

Svara -   - 11/8-17 19:04 -


Lasse

Svar till AnnMarie .

Det var jag på i Hallsberg hela mötet var bara vittnesbörd// Lasse

Svara -   - 11/8-17 19:28 -


Katrina

Jag har en släkting som fick havandeskapsförgiftning i vecka 29 man var tvungen att ta bort barnet för att rädda mammas liv.....vi bad ....och både mamman och pojken klarade sig fint....gossen vägde 1170gr och idag är han pigg glad och fullt frisk pojke. Det är mirakel tycker jag , Gud hör bön.

Helanden sker hela tiden men folk vill inte höra och hittar på andra orsaker som tur mm

Svara -   - 11/8-17 19:48 -


AnnMarie

Katrina

Ja det var ett mirakel.Underbart.

Att icke kristna hittar andra orsaker till det vi kallar helande och mirakel får vi kanske förstå. Men när vi kristna avfärdar sånt gång på gång är det inte bra.

Om jag ska säga något till deras försvar är det väl det att de kanske inte känner till alla omständigheter kring helandet och därför avfärdar det.För den som på något sett är inblandad blir det ju mer äkta.

En annan orsak kanske är att de själva många gånger bett om ett mirakel/helande men att det uteblivit och därför är ledsna och besvikna och därför avskärmar sig. (Mina tankar om det)

Svara -   - 11/8-17 20:04 -


Katrina

Svar till AnnMarie .

Ja, det kan vara så som du säger.

Svara -   - 11/8-17 21:27 -


bengt

ja det är viktigt att kristna tror på helande

Svara -   - 11/8-17 22:06 -


Lysell

Detta är Grunden för Christer Åbergs Artikel. : wiki säger:

Katolska kyrkans katekes

Allmän betydelse: Romersk-katolsk katekes, det vill säga troslära.

Begreppet åsyftar ofta en särskilt auktoritativ utgåva. Särskild betydelse: Trientkonciliets (1545-1563) katekes.

Särskild betydelse: Den under kardinal Joseph Ratzinger (se Benedictus XVI) utarbetade och under Johannes Paulus II 1995 utgivna katekesen. Den latinska texten, som i romerska sammanhang alltid är normerande, (detta är en lögn) kom ovanligt nog först 1997.

På svenska utges katekesen av förlaget Catholica.

Till er som inte har lagt knivarna rätt i lådan säger jag följande !

Observera ordet TROSLÄRA och uttalandet "särskilt auktoritativ utgåva.

" Om ni tillhör den fjäskande Katolik gruppen så okay då, men då är ni inte Kristna.

Då är ni socialister eller ändå värre. Se era egna utsagor. Katolska Kyrkan hade närmare 2000 år på sig att skriva sin Katekes men orkade inte förrän 1997.

Hundarna återvänder till sina spyor Ordspråksboken 26:11

Främst till er två nedan säger jag läs era egna kommentarer och tänk efter lite vad Ni gör mot Christer Åberg som har gett er Möjlighet att öppna era Gudfruktiga käftar.

Jag är protetstant och kommer att fortsätta vara det. Vad ni är vet ni troligen inte ens själva.

Leif Boman Citat:

"Det jag inte alls håller med Christer om i sin artikel det är att det skulle vara från katolicismen läran om gudar kommer, det var Jesus som drog igång det och ingen annan." Att kalla mig för villolärare som Christer nu också gör kan jag ta eftersom det är Jesu egna Ord jag citerat. Då är det också Jesus som är villoläraren jag följer, det är helt ok. "Däremot håller jag fast vid det jag har sett (Menar du att han visar sig för dig också eller menar du att du läser ? ) Jesus säga tills det att Han talar något annat i mitt inre. Det spelar ingen roll vem som än säger något förrän Jesus intygar inom mig."

Tomas N Citat:

Vissa saker går man all in på om anden leder till det och andra kan ibland få passera därför att vi har våra tolkningsskillnader i visa frågor. Provokationer och splittringar är från den onde, titta bara på hur dåligt vissa hanterar det på politiska banan. Vi behöver vara mera som Putin,Lavrov och Assad och mindre som Trump, (gick du "all in här då anten var hög eller") Tillerson och Kim Jong Diplomatisk, men inte korrumperad eller utan hållning är bra även som kristen menar jag Fakta skadar aldrig ens i dessa sammanhang.

Adjö

Säger en nykter Lysell

Svara -   - 12/8-17 01:28 -


Aron

Att vi "alla är gudar" är en lära som ekar väldigt starkt inom new age, ockultism och hinduism också. Det är intet nytt under solen.

Jesus nämner det för fariseerna då de blir upprörda på honom. Han citerar ett sty ke ur GT, men han menar inte att det står skrivet att vi alla faktiskt är gudar. Läs det hela i sin kontext sen studera det GT och det Jesus citerar, samt få förståelse för grund texten så blir det lättare att förstå.
Hermenuetik är lika viktigt när det kommer till Bibeln som vilken annan text som helst. Vi är inte små gudar och kommer aldrig bli det heller. Att BLI SÅ SOM GUD med kunskap om gott och ont är den äldsta lögnen och precis vad Satan frestade Eva med så att hon åt av frukten, lögn, mord och allt annat är bara symtom av den viljan att själv utträtta Guds arbete och klara oss själva. En "Jag kan själv vara god" mentalitet...
Vad Jesus citerar handlar om den auktoritet och position som givits till de män han talar om, och om jag minns rätt, så handlade det om de domare Gud utsett åt Israel. Och den positionen hade stigit dem åt huvudet så att de såg sig själva som gudar. Jag får uppfattningen om att han som skrivit psalmen uttrycker sig med sarkasm över dessa. Även Fariseerna höll sig själva väldigt högt och Jesus bemöter deras eget hyckleri, när de kritiserar honom för att utge sig för att vara Guds son, med den psalmen för att tysta dem inte för att hävda att vi alla är gudar.
Han avslöjar motivet bakom deras gärningar, frågor och påståenden, med sitt svar. Han hävdar inte att vi alla är gudar och det är inte vad texten heller försöker förmedla. Det är att leka med texten och ta saker ur sin kontext att hävda något sådant. Då missar man poängen.
Att vi är små gudar talar gott till vårt kött och därmed är den läran så omstriden. Det är också den äldsta lögnen i människans historia. Vi är inte små gudar och det påstår aldrig Jesus heller. Den läran är villfarelse och kommer därmed ur köttets gärningar.
Att vi är gudar är inget annat än Satans egna ord.

Svara -   - 12/8-17 03:52 -


Leif Boman

Svar till Lysell.

Du ställer några frågor mitt under din aggression!

Menar du att han visar sig för dig också eller menar du att du läser ?

Jesus har aldrig synligt visat sig för mig!

Däremot har jag med Andens ledning sett saker genom Ordet. När jag fick blev nyfrälst fick jag ändå uppleva pånyttfödelsens underverk och förvandling ganska så kraftfullt, samt några veckor senare också det tillhörande Andedopets ljuvliga upplevelse, vilket jag verkligen också önskar att alla fick vara med om.

Sedan Andedopets dagar har Anden fysiskt mer eller mindre dagligen funnits närvarande i mitt bröst så att jag mycket tydligt fått känna Hans ljuvliga närvaro.

Mer än så är det inte!

Jesus älskar dig Lysell även fast du skäller på mig, och inte är jag varken katolik, socialist eller någon slags protestantisk demokrat. Jag har inga som helst politiska intressen eftersom alla politiker vill upprusta för krig! Jag har endast Jesus som mitt föredöme och idol och säger likt männen i den tecknade filmen om tjuren Ferdinand, HONOM VILL JAG HA!

Jesu frid...

Svara -   - 12/8-17 07:29 -


Leif Boman

Svar till Aron.

Att vi är gudar är inget annat än Satans egna ord.

Jaså?

Jesu frid...

Svara -   - 12/8-17 07:35 -


bengt

det är bra att du inte har några idoler leif

vi ska ju inte dyrka människor

Svara -   - 12/8-17 09:20 -


Tomas N

Lysell

Jag vet inte varför du i sena timmen börjar prata om knivar,och kalla andra för obegåvade eller med bristande förstånd.'

Om du läst vad jag skrivet och om jag förtydligar så är min poäng att vi skall ta alla diskussioner och provokationer inför Herren och lyssna på om vi skall låta saker passera eller gå till botten med saken.

Den andra anledningen varför jag tidigt kritiserade artikeln är att det finns en tendens att skylla allt ont på katolska kyrkan,vilket både är sakfel och förmodligen påverkar vårt hjärta emot katolska bröder och systrar på ett sätt som Gud inte vill.

Det finns fel med katolks kyrkans tro,men jag tror på att beröra det som är uppenbart när det är läge för det.

Man kan också studera alla märkliga läror som växte fram i USA t e x latter rain och det som följde efter det. Jareteg gör ett mycket bra jobb med det,men som Leif Boman här riktigt sa så blir även han till slut lite hård om än korrekt.

Det behövs sanning och att gå tillrätta med falskheter,men likt Jesus bör man ha lika mycket och mera nåd och kärlek som går ut när man slår näven i bordet som Jesus ibland gjorde.Annars jobbar man inte för Gud även om man tror det

Svara -   - 12/8-17 10:00 -


Lysell

Om ni två lustigkurrar Tomas N och Leif Boman,

fortsätter att undvika sakskäl och pratar i nattmössan så tycker jag synd om Christer Åberg. Svara i stället på frågan om TROSLÄRA och Katolska Katekesen, som är Grunden för snacket som Christer framför eller håll käften.

Adjö

Svara -   - 12/8-17 10:18 -


bengt

jo det är viktigt att vi har kärlek

Svara -   - 12/8-17 10:21 -


Leif Boman

Svar till Lysell.

Svara i stället på frågan om TROSLÄRA och Katolska Katekesen

Katolska katekesen har jag aldrig läst och kommer heller aldrig att göra.

Den enda troslära jag följer är den om Jesus Kristus Guds Son, och då är det bibeln som gäller och ingen katekes, vakttorn eller mormons bok!

Reformationsbibeln är bra och jag väntar med spänning på det nytryckta GT!

Jesu frid...

Svara -   - 12/8-17 10:35 -


Lysell

Leif Boman

Du är en illasinnad människa om du inte sätter dig in i grunderna för vad en välmenande människa som Christer Åberg försöker att förmedla utifrån sin uppfattning.

Om du i din fromhet inte kan ta del av argument som framförs är du din egen bödel.

Adjö

Svara -   - 12/8-17 10:42 -


Tomas N

Lysell

Du kommer in här med stor självpåtagen myndighet och kallar dig själv nykter. Har även du sett på vilken slags frukt du bär. Rättfärdighet? eller sanning kanske?

Problemet med trosrörerelsen är inte namnet. Det låter bra och hade aldrig blivit en rörelse om de etablerade kyrkorna och samfunden blivit stela och döda.

Vi behöver verkligen vara ett trons folk och där finns en lärdom från trosrörelsen

Problemet ligger i delar av deras teologi,vilket har diskutterats mycket och där jag väljer att se och tro att det går åt rätt håll med den svenska grenen av trosrörelsen.Var och en får själv bedöma om de vill studera mera om detta eller tjäna på andra sätt i Jesu efterföljelse och fortsätta detta livets vandring.

Jag önskar dig Lysell en god dag i Herren och till andra läsare. Välsignelse och att vi skall göra allt som ligger framför oss tillsammans med Gud och ett gott arbete eller vila

Svara -   - 12/8-17 11:06 -


bengt

jag har själv reformationsbibeln

den är mycket bra

Svara -   - 12/8-17 11:31 -


Lysell

Tomas N

Du verkar trots allt vara en förnuftig karl som svarar med respekt för ämnet.

Jag uppträder ej med självpåtagen myndighet, det finns det så många andra som gör, dock vet jag när någon börjar fabulera. Ditt svar visar på ett öppet sinne. Christer ger alla möjlighet att framföra sin åsikt och då skall inte skitstövlar anklaga honom för irrläror. Jag delar inte alla Christers ideer, men därifrån till irrläror som Boman dillar om är steget långt. Om han inte trivs kan han väl starta en egen hemsida och där framföra sitt rätta evangelium. Om någon är Katolik, Muslim (Muhammedan) eller vad du vill så finns det ingen diplomati. En är vägen och det vet du lika väl som jag. Den Katolska Katekesen har jag läst och min hobby är att samla på den riktiga katekesen som dr. Martin Luther skrev 1500 talet. DET är något annat. Tack för ditt intresse och din uppriktighet.

Lysell

Svara -   - 12/8-17 11:44 -


bengt

det kan nog vara bra att ha läst den

katolska katekesen

så man vet vad det handlar om

Svara -   - 12/8-17 11:51 -


Leif Boman

Svar till Lysell.

Nu låter du väldigt "trevlig" igen, tongångarna känns igen sen förr från min gamle vän!

De argument jag anser för viktiga har jag redan svarat på även om du inte har förstått!

Det var Gud Fader och Gud Sonen som genom Gud Anden talade om att Guds barn av Honom kallas för gudar, ingen annan.

Att djävulen sedan på alla möjliga sätt försöker att förringa detta är en annan femma! Det gör han av avund, han har hela tiden försökt att stjäla Bruden ifrån Gud, och när han inte lyckas med det så försöker han trycka ner Bruden från den tron hon av nåd är upphöjd till.

(Ef 2:6) Han har uppväckt oss med honom och satt oss med honom i den himmelska världen, i Kristus Jesus,

Jesus sitter på tronen och där sitter vi tillsammans med Honom enligt Paulus. Även om vi ännu med vår fysiska syn inte kan se detta så är det ändå sant det han säger. Det är alltså än en gång inte mina påhittade ord!

(Kol 3:4) När Kristus träder fram, han som är vårt liv, då ska också ni träda fram i härlighet tillsammans med honom.

Brudgummen och Bruden har blivit till ett!

Vi skall regera tillsammans med Gud, har vi inte sett att det står så någonstans, är det också elakt påhitt?

(Joh Upp 20:6) Salig och helig är den som har del i den första uppståndelsen. Över dem har den andra döden ingen makt, utan de ska vara Guds och Kristi präster och regera med honom i tusen år.

Denna första uppståndelse tror jag att jag skall vara med i, och därifrån skall jag vara med och alldeles förmodligen som de s.k. gudarna i (Ps 82) både regera och döma även änglar.

(1 Kor 6:2‭-‬3) Vet ni inte att de heliga ska döma världen? Och om världen ska dömas av er, duger ni då inte till att döma i småsaker? Vet ni inte att vi ska döma änglar? Ska ni då inte kunna döma i vardagliga ting?

Låter det återigen högmodigt så hänvisar jag också återigen till Jesu Ord och Guds egna löften, ta det helst med Honom och inte med mig!

Asaf profeterade redan om dessa dagar för minst ca 3000 år sedan även om alla inte riktigt ännu ser denna koppling!

Gud välsigne dig ändå och må Hans gode Ande få göra ditt hjärta något ödmjukare Lysell, din ton är nog ändå något grov tycker jag.

Jesu frid....

Svara -   - 12/8-17 12:03 -


DAVID WINTHER

Det går inte att bortförklara att vi är Guds barn, vi som är pånyttfödda.

Svara -   - 12/8-17 16:10 -


Britt

Tack Christer för att du lade ut "Vi är guda-läran" Håller med dig!

Och Tack till Lysell ! Denna lära är både olustig och farlig!

När Jesus i Joh.10:33 "Judarna svarade: Det är inte för någon god gärning vi vill stena dig utan därför att du hädar och gör dig själv till GUD, du som är människa.

Här ser vi att klassisk hebreisk/judisk tro är att vi människor bara är människor och att det är en hädelse att säga att vi är gudar eller gudomliga. Självförgudning är ju Ursynden från Eden, det visste judarna även vid Jesu tid, och detta skydde man som pesten. Nu insåg inte judarna att det var Gud själv, i mänsklig gestalt som stod framför dem, så på ett sätt reagerade de rätt utifrån sin tro. Deras syn på denna hädelse borde alla kristna ta efter! (fast inte stena folk såklart)

Jag läste nåt otäckt citat från en tysk professorn och filosofen Ernst Bergman som var en av Tysklands intellektuella som starkt propagerade för Adolf Hitler. Bergman sa:

"Utplåna legenden om Gud som blev människa, och människan skall själv resa sig upp som gud, som Kristus. Hon skall bli medveten om sig själv som sådan och hennes innersta skall ta gudomlig form"

Vad blir tecken på tidsålderns slut: Jesus svarade: Se till att ingen bedrar er. Ty Många skall komma i MITT NAMN och säga: Jag är Messias och de skall leda MÅNGA Vilse!!

Eftersom nu de skriftlärde var så Högmodiga över sin lärdom i Skriften. Så svarade Jesu dem retoriskt och hänvisade dem tillbaka i skriften för att sätta dem på hal is. Så gjorde Jesus ofta.

Guds frid! Britt

Svara -   - 12/8-17 17:25 -


Leif Boman

Svar till Britt.

För det första så handlar det inte om självförgudning när Gud kallar dem som Han flyttar in i för elohim. Ingen kan någonsin frälsa sig själv, det är ett Gudomligt verk av Gud Själv och det är Han som i Ps 82 nämner den pånyttfödda skaran med namnet elohim, inte satan!

Och hur man kan förstå att det är andliga kristna pånyttfödda människor det handlar om som har fått rätt att döma, det är för att vers 7 säger att vi fortfarande under kommande framtid kommer att dö som människor gör. Ännu i tusen år kommer döden att finnas kvar, sen tar evighetens evighet över!

Sen kan jag tacka för att du också stödjer och uppmuntrar broder Lysell som kallar mig för bl.a skitstövel m.m. Det rimmar mycket illa med din önskan om Guds frid.

I mina öron säger det en hel del om hur det faktiskt står till innanför!

Jesu frid...

Svara -   - 12/8-17 17:56 -


Britt

Kära Leif!

Att Lysell kallade dig för skitstövel har tydligen gått mig förbi för det är absolut inte bra att säga så!! Sådana ord ska INGEN KRISTEN ta i sin mun!!

Jag är lessen för det och ber om förlåtelse!!

Gud Välsigne Dig!! /Britt

Svara -   - 12/8-17 18:20 -


bengt

ja det var fult gjort

Svara -   - 12/8-17 18:31 -


Leif Boman

Svar till bengt.

Ja, men inget överraskande, han har sagt mycket sådant också förr när någon säger sådant som inte passar in i hans tycke och smak!

Svara -   - 12/8-17 19:11 -


Leif Boman

Svar till Britt.

Det är lugnt Britt!

Jesu frid...

Svara -   - 12/8-17 19:12 -


bengt

då är du van leif

Svara -   - 12/8-17 19:44 -


Britt

TACK Leif Boman!!

Jag vet att jag är pånyttfödd för Gud har Skakat om mig riktigt ordentlig en kväll och dagen efter. Har tidigare varit en stor ateist det mesta av mitt liv.

Jesu frid!! Britt

Svara -   - 12/8-17 21:06 -


Sanna

Vi är av ande såsom änglarna och som Gud själv är. Så det är inte konstigt att Gud säger gudar. Så vi kan alltid sträva efter att bli heliga och ädla men aldrig lika stor eller högre än Gud. Det ville satan bli, lika stor som Gud. Vi är givetvis inte gudar som Gud. Men Gud använder olika ord i olika sammanhang." Du ska icke ha andra Gudar..." med det menar han bla idoler dvs personer. Jesus själv sa "Jag har sagt ni ären gudar". Så det finns ingen anledning att argumentera om människor är gudar eller ej. Det är bara det att det är olika tolkningar som tolkas efter varje specifik situation. Och att det översätts från hebreiska, orginalet, blir inte mycket bättre eller lättare.

För övrigt vet jag inte så mycket mer än så om ämnet. Och endast Gud vet mer än oss alla.

Svara -   - 12/8-17 21:26 -


Leif A

Angående diskussioner!

Titus 3:9 9 Men undvik dumma dispyter och frågor om släktregister och gräl och strider om lagen. Sådant är skadligt och meningslöst.

Å andra sidan kan det bli att jag studerar skrifterna, om det verkligen stämmer det som sägs, med Guds Ord.

Apg.17:10-11Redan samma natt skickade bröderna i väg både Paulus och Silas till Berea. Så snart de kom dit gick de till judarnas synagoga. 11 Folket där var öppnare än de i Tessalonike. De tog emot ordet med stor villighet och forskade varje dag i Skrifterna för att se om det stämde.

Studera skrifterna är ju nyttigt.

Svara -   - 12/8-17 22:22 -


Leif A

En fråga: re- evangelisation är det det samma som att alla ska in under rkk?

Svara -   - 12/8-17 22:33 -


Lysell

Till Alla

Jag tycker uppriktigt synd om Christer Åberg som fått en sådan "människa" på sin sida som Leif Boman. Nu kommer jag som många andra före mig att lämna denna sida.

Jag har haft många patienter som Leif, och jag är förtrogen med hans problem. Ja ..... jag erkänner att jag har ett rättfram sätt att tala. Bibeln uppmanar inte någonstans till att officiellt benämna " Bröder" för att sprida "irrläror".

Matteus 18:15 ---> Men om din broder.... etc. så förbehåll honom detta enskilt.

Men här finns ju så många som vet "mer" än Bibeln så....

Du tappar åter en "Broder" Christer. En oförstående och aggressiv, grovt talande och förolämpande person. Men till er andra säger jag tack och för det ni har tillfört mig. Till Britt vill jag säga då jag förstår att du är en uppriktig människa. Lyssna inte till HUR människor talar, Lyssna till VAD de säger i stället.

Många bra minnen har jag härifrån precis som flera andra som lämnat denna sida för Leif Bomans skull, men Christer du gör ett stort misstag om du inte ser upp.

Adjö

Svara -   - 12/8-17 23:42 -


Lasse

Svar till Lysell.

Ordspråksboken 10:12. 1 Petrusbrevet 4:8

Svara -   - 12/8-17 23:51 -


Mikael W

Svar till Lysell.

Nu kommer jag som många andra före mig att lämna denna sida.

Jag hoppas att du fortsätter att skriva herr Lysell, eftersom jag och många andra lär oss mycket av dig! :)

Svara -   - 13/8-17 00:07 -


Mikael W

Svar till Leif Boman.

:) :) :)

Svara -   - 13/8-17 00:08 -


Leif Boman

Svar till Lysell.

Lycka till min vän!

Svara -   - 13/8-17 00:26 -


Britt

Till Lysell.

Vad ledsamt att du skall sluta skriva här! DU Behövs!!

Jag gillar Din rakhet, ärlighet och även din tuffhet och det viktigaste av Allt att du står upp för Sanningen!!

TACK för ditt råd om att jag inte skall Lyssna till HUR människor talar utan till VAD de säger. Ett mycket gott råd!!

Hoppas på att du tittar in nån gång!!

Gud välsigne dig! Britt

Svara -   - 13/8-17 01:08 -


Susse

Om vi vore gudar så skulle vi inte ens behöva Herren....

Svara -   - 13/8-17 01:32 -


Lysell

Mikael W och Lasse och några andra....

Jag tackar er för era varma ord.

Vad ni har för uppfattningar och inriktningar svarar ni själva för inför vår Herre, och det är inte min sak att döma. Jag talar med dem som har respekt inlevelseförmåga. Ett liv bland arma och sjuka har lärt mig att som människa med alla de fel och brister vi har, i ett samhälle som är på väg att gå under, se till vad människor vill med sina liv. Mitt språk passar kanske inte alla och jag kanske är en "syndare" ? I min Bibel finns inga kompromisser eller "korrekta" uttryck. Jag är fundamentalist och läser inte om Pingstkyrkan eller vad ni vill. Jag läser Bibeln helst den från 1611 utan latin som jag visserligen läser hyfsat, men det är ett övergrepp vi talar om då.

Men jag vet vem som kallade mig. Det var denne man -----> "Jesus" heter han.

I dessa dagar är det livsviktigt för alla Kristna att se skillnad på tolerans och synkretism. Jesus umgicks med dem som "inte" dög ur religiös synpunkt.

Det brukar jag med allt som oftast, för det passar mig bättre. Om jag så bara vinner en enda själ i hela mitt liv så har jag dock försökt, precis som Christer Åberg på sitt personliga sätt. Ifrågasätt gärna och även med starka ord !

Det finns ett ord som är betecknande men borttaget i Bibeln och det gillar jag. Inte för ordets skull, men VAD det säger.

-----> And the LORD said, Like as my servant Isaiah hath walked naked and barefoot three years for a sign and wonder upon Egypt and upon Ethiopia; so shall the king of Assyria lead away the Egyptians prisoners, and the Ethiopians captives, young and old, naked and barefoot, even with their BUTTOCKS uncovered, to the shame of Egypt. ( Isaiah 20:3-4 )Dictionaries - King James Dictionary - Buttocks Buttocks The seat; the posteriors; the rear end.Source: A King James Dictionary. (Used with permission.

Copyright © Philip P. Kapusta) Svenska synonymer = Rumpa, SV Synonymer för rumpa Betydelse: bakdel [n] stjärt (u), säte {n}, stuss, gump, rumpa (u (informal)), ända (u) Betydelse: ända [n] stjärt (u), bak (u (informal)), rumpa (u (informal)), stuss, sits. Betydelse: rygg [n] ... Betydelse: stjärt [n] Vardagligt : röv, arsle, skithål m.m

När man som jag arbetat med vård och sjuka blir jag upprörd när jag hör Leif Boman och andra tala om att ordet skitstövel inte är lämpligt. "Nej det är det inte" beroende på sammanhang, men just här passade det fint.

Att stöta bort människor med en djup och innerlig tro med fina ord som Boman gör är obibliskt. Det är en skitstövel.

Tyvärr vänner jag kommer bara att läsa denna sida för Christers skull, och nu även för er skull och några till, men det finns tack och lov ännu några sidor där man kan vara sig själv utan att bli tillrättavisad.

Lev väl och sköt om Er

GVE

Herr Lysell :-))

Svara -   - 13/8-17 01:50 -


Leif Boman

Svar till Lysell.

Du kan ju försöka låta sorgsen och t.o.m lite mjuk inför dem som hållt med dig även fast du spytt ur dig elakhet efter elakhet. Du har skyllt mig för det ena efter det andra fastän jag egentligen aldrig sagt något personligt till dig överhuvudtaget.

Det jag har sagt det är att jag tror på Guds och Jesu Ord mer än alla andra människors förnuft och där kommer jag aldrig att ändra mig, vilket tyvärr du inte verkar tåla.

Men, jag önskar dig ändå gott och att du kommer ur ditt hätska sätt så småningom. Må Gud ge dig styrka och kraft.

Jesu frid...

Svara -   - 13/8-17 09:16 -


Leif Boman

Svar till Susse.

Det är Gud Själv som genom Sin profet Asaf har sagt att gudar finns och existerar Susse! Och dessutom intygar Jesus att (Ps 82) är Guds Ord och inte satans.

Detta får man välja själv om man vill tro på eller ej.

Jesu frid...

Svara -   - 13/8-17 09:25 -


Susse

Svar till Leif Boman.

Jag har bara en Gud och det är Jesus. Jag har inga andra gudar vid sidan av Herren .

Jag vill inte va kvar här. Ja fattar som tex Lysell säger plus så många andra som varit här o sen gått. De känns inte bra.. o då ska man inte va där var man inte trivs.

Ja e ba en kvinna. En människa. O jag tar min tro på Högsta allvar. O ja har oxå känslor.. ja ha blivit nu kallad här för dåre. Trög. Dum. Förvirrad falsk villolärare.... o mkt mer. . Och de som har sagt de.. ni sårar mig. Ja vill inte umgås med folk som trycker ner mig för min tro. O tilomed gör narr av mig .. ska inte allt ske i uppbyggelse ??

O Leif.. vi skippar nästa sommar. Ja kommer inte o sjunger.. jätte tråkigt. För ja älskar o sjunga ... O tänkte att vi kunde göra nåt bra tillsammans.. men ja vill inte längre.. bättre att ja går o ställer mig o sjunger till Jesus längst bak i nån kyrkbänk.. för Herren vet endå att ja gör de för honom..

Leif. Ja önskar dig en god fortsättning.. ja vet att du menar väl.. o ja önskar dig oxå allt väl. Här efter så kommer ja skippa o ens gå in på denna sida. Alla svar vi söker efter. Finner vi i Bibeln ...men många här slår inte ens upp Bibeln och förhåller sig till massa människor som tilomed går emot Guds ord..upphöjer endast sig själva. o de tar folk alltför väl. ..men. pröva allt o behåll det goda..

Hejdå. Och Jesu frid önskar jag. Mvh

Svara -   - 13/8-17 10:54 -


Leif Boman

Svar till Susse.

Det är ok!

Sen har ju aldrig sagt att vi skall ha några andra gudar vid sidan av Gud. Vi skall bara ha En Gud. Det jag säger är att Gud har sagt att det finns andra gudar. Tolka det helst rätt en dag eller blunda syster!

Jag står fast vid att detta är Guds Eget Ord till oss även om jag får fiender pga detta!

(Psaltaren 82:1‭-‬8) En psalm av Asaf.
Gud står i gudaförsamlingen, bland gudarna håller han dom: "Hur länge ska ni döma orätt och ta de gudlösas parti? Sela Skipa rätt för den svage och faderlöse, ge den förtryckte och fattige rättvisa! Befria den svage och fattige, rädda honom från de gudlösas hand!" De vet inget och förstår inget, de vandrar i mörker. Jordens alla grundvalar vacklar. "Jag har sagt att ni är gudar, att ni alla är den Högstes söner. Men ni kommer att dö som människor dör och falla som alla furstar faller." Grip in, Gud! Håll dom över jorden, för alla folk är din egendom.

Detta är också Guds Ord även om de flesta tyvärr väljer att blunda och inte tål att höra!

Gud välsigne dig och de dina ändå, och hoppas verkligen att också du finner den styrka och glädje som finns hos våran älskade Herre och Gud Jesus Kristus!

Jesu frid....

Svara -   - 13/8-17 11:10 -


Susse

Svar till Leif Boman.

Som att ja inte redan gjort de Leif. Herren är min Herde.

Svara -   - 13/8-17 11:16 -


Susse

23 En psalm av David. HERREN är min herde, mig skall intet fattas,

2 han låter mig vila på gröna ängar; han för mig till vatten där jag finner ro,

3 han vederkvicker min själ; han leder mig på rätta vägar, för sitt namns skull.

4 Om jag ock vandrar i dödsskuggans dal, fruktar jag intet ont, ty du är med mig; din käpp och stav, de trösta mig.

5 Du bereder för mig ett bord i mina ovänners åsyn; du smörjer mitt huvud med olja och låter min bägare flöda över.

6 Godhet allenast och nåd skola följa mig i alla mina livsdagar, och jag skall åter få bo i HERRENS hus, evinnerligen.

24 Av David; en psalm. Jorden är HERRENS och allt vad därpå är, jordens krets och de som bo därpå.

2 Ty han är den som har lagt hennes grund på haven, den som på strömmarna har berett henne fäste.

3 Vem får gå upp på HERRENS berg, och vem får träda in i hans helgedom?

4 Den som har oskyldiga händer och rent hjärta, den som icke vänder sin själ till lögn och den som icke svär falskt.

5 Han skall undfå välsignelse av HERREN och rättfärdighet av sin frälsnings Gud.

6 Sådant är det släkte som frågar efter honom; de som söka ditt ansikte, de äro Jakobs barn. Sela.

7 Höjen, I portar, edra huvuden, höjen eder, I eviga dörrar, för att ärans konung må draga därin.

8 Vem är då ärans konung? Det är HERREN, stark och väldig, HERREN, väldig i strid.

9 Höjen, I portar, edra huvuden, höjen dem, I eviga dörrar, för att ärans konung må draga därin.

10 Vem är då denne ärans konung? Det är HERREN Sebaot; han är ärans konung. Sela.

25 Av David. Till dig, HERRE, upplyfter jag min själ.

2 Min Gud, på dig förtröstar jag; låt mig icke komma på skam, låt icke mina fiender fröjda sig över mig.

3 Nej, ingen kommer på skam, som förbidar dig; på skam kommer de som, utan sak, handla trolöst.

4 HERRE, kungör mig dina vägar, lär mig dina stigar.

5 Led mig i din sanning, och lär mig, ty du är min frälsnings Gud; dig förbidar jag alltid.

6 Tänk, HERRE, på din barmhärtighet och din nåd, ty de äro av evighet.

7 Tänk icke på min ungdoms synder och på mina överträdelser, utan tänk på mig efter din nåd, för din godhets skull, HERRE.

8 HERREN är god och rättfärdig, därför undervisar han syndare om vägen.

9 Han leder de ödmjuka rätt, han lär de ödmjuka sin väg.

10 Alla HERRENS vägar äro nåd och trofasthet för dem som hålla hans förbund och vittnesbörd.

11 För ditt namns skull, HERRE, förlåt min missgärning, ty den är stor.

12 Finnes det en man som fruktar HERREN, då undervisar han honom om den väg han bör välja.

13 Han själv skall leva i lycka, och hans efterkommande skola besitta landet.

14 HERREN har sin umgängelse med dem som frukta honom, och sitt förbund vill han kungöra för dem.

15 Mina ögon se alltid till HERREN, ty han drager mina fötter ur nätet.

16 Vänd dig till mig och var mig nådig; ty jag är ensam och betryckt.

17 Mitt hjärtas ångest är stor; för mig ut ur mitt trångmål.

18 Se till mitt lidande och min vedermöda, och förlåt mig alla mina synder.

19 Se därtill att mina fiender äro så många och hata mig med orätt.

20 Bevara min själ och rädda mig; låt mig icke komma på skam, ty jag tager min tillflykt till dig.

21 Ostrafflighet och redlighet bevare mig, ty jag förbidar dig.

22 Förlossa Israel, o Gud, ur all dess nöd.

Svara -   - 13/8-17 11:23 -


Leif Boman

Svar till Susse.

Varför inte samma glädje och entusiasm över den Psalmen jag lyfte fram? Varför citerar man så sällan den ljuvliga Psalmen utan alltid kontrar med någon annan?

Svara -   - 13/8-17 11:47 -


Mikael W

Svar till Leif Boman.

I veten ju att vi skola döma änglar; huru mycket mer böra vi icke då kunna döma i timliga ting?

1 Kor 6:3

Att vi i himlen ska få rätten att döma änglar är ingen ringa befogenhet. Så de människor som hamnar i himlen kan nog kalla sig gudar med litet "g" tycker jag, smågudar, men det är nog kanske bättre att använda ett annat epitet än gudar så ingen missförstår (små domare kanske?).

Det finns självklar enbart en Gud, med stort G, och det vet ju alla.

Att vi även ska få döma i timliga ting har jag inte en susning om vad det betyder? Måste man förstå allt???

Jag citerar även det jag skrev tidigare, vilket känns viktigare att veta eftersom vi ju lever jordelivet nu:

Kristna är ett heligt prästerligt folk (1 Petr. 2:9) som kan göra gärning (i Jesu Kristi namn) större än de gärningar Jesus gjorde för 2000 år sedan (Joh. 14:12)

Svara -   - 13/8-17 11:50 -


Susse

Svar till Leif Boman.

◄ Psaltaren 82 ►

Svenska (1917)

1En psalm av Asaf. Gud står i gudaförsamlingen, mitt ibland gudarna håller han dom:

2»Huru länge skolen I döma orätt och vara partiska för de ogudaktiga? Sela.

3Skaffen den arme och faderlöse rätt, given den betryckte och torftige rättvisa.

4Befrien den arme och fattige, rädden honom från de ogudaktigas hand.

5Men de veta intet och hava intet förstånd, de vandra i mörker; jordens alla grundvalar vackla.

6Jag har väl sagt att I ären gudar och allasammans den Högstes söner;

7men I måsten dock dö, såsom människor dö, och falla, likaväl som var furste faller.»

8Ja, stå upp, o Gud; håll dom över jorden, ty med arvsrätt råder du över alla folk

jusste!! Hur länge ska ni döma orätt! O va partiska för de orättfärdiga??? Ja. Hur länge min Gud i himmelen ska detta fortsätta ? Ja tack Gud.. stå upp nu Herre!!

Svara -   - 13/8-17 12:02 -


Leif Boman

Svar till Mikael W.

det är nog kanske bättre att använda ett annat epitet än gudar så ingen missförstår (små domare kanske?).

Jag förstår vad du menar, men det är ju inte jag som har översatt det ordet som Gud använt sig av i (Ps 82) "elohim" till att betyda gudar, och därför tycker jag att det blir mer fel om man skulle ändra det till domare (vilket heller inte vore alls rätt översättning av ordet elohim) bara för att mängden väljer att inte vilja lyssna och slår dövörat till!

Då skulle vi kunna skriva om även första Mosebok till att "I begynnelsen skapade Domaren himmel och jord"...... Det skulle ju inte bli riktigt bra tycker jag!

Sen måste vi förstås inte förstå allt, det kommer vi aldrig att göra så länge vi vandrar kvar i den gamla människokroppen, men jag tycker att det är svagt och ganska omoget att envist för fulla muggar från speciellt sådana som menar sig förstå att försöka bortförklara det som står skrivet av vår Fader förrän man på djupaste allvar har gått inför Hans ansikte med denna fråga.

Man tar sina bortförklaringar från andra s.k. lärda och gör sedan likt det på en bingoreklam på tv för några år sen, där man skrek högljutt samtidigt som man slog på sina öron med händerna.

Sen det där med större gärningar så tror jag mest att det handlar om mängden över vår jord och inte den direkta gärningen i sig. Starkare gärningar än att t.ex resa upp döda eller att gå på vatten är inte det som menas, inte enligt mig i alla fall.

Jesu frid...

Svara -   - 13/8-17 13:14 -


Leif Boman

Svar till Susse.

Bra Susse! Hur länge skall detta fortsätta bland gudarna? Det var egentligen väl så det står om vi talar klarspråk och sanning, eller hur?

Jesu frid...

Svara -   - 13/8-17 13:17 -


Mikael W

Svar till Leif Boman.

... det är ju inte jag som har översatt det ordet som Gud använt sig av i (Ps 82) "elohim" till att betyda gudar, och därför tycker jag att det blir mer fel om man skulle ändra det till domare (vilket heller inte vore alls rätt översättning av ordet elohim) bara för att mängden väljer att inte vilja lyssna och slår dövörat till!

Det är helt ok för mig Leif! Jag är inte så noga av mig. Om Jesus gick på vatten eller is är väl nästan samma sak....det är ju bara två olika aggregationstillstånd av samma molekyl :)

Använd du gudar Leif, jag störs inte.....folk håller på att skjuta ihjäl varandra där jag bor...

Svara -   - 13/8-17 13:26 -


Sanna

Svar till Lysell.

Hej Lysell.

Du behövs här. Speciellt för att det behövs fler som är rak på sak och ett rättfram sätt och som inte bara skriver för skrivandets skull eller nöjes skull utan det behövs fakta och sanning här. Jag förstår precis vad du menar när du sa lyssna inte till Hur människor talar utan Vad de säger. Jag menar ingen personligen utan de finns överallt de som är så intelligenta på att tala men har nonsense att komma med i sitt tal och 0% sanningen. Har man en ond avsikt så har man, då kan man tala hur "intelligent" man vill i flera timmar i rad men det kommer inte ändra ändra avsikt. Gud kollar inte på något förutom människors avsikt. Varje gång jag får mothugg här för att tala sanning tänker jag också på att sluta med att kommentera för min första tanke på dessa människor som nekar och inte känner igen sanningen är att de måste vara sjuka och Väldigt långt ifrån Jesus och Väldigt nära världen. Jag säger inte att man är tvungen att tro men ändå på något sätt måste Jesus vägleda en ödmjuk människa till sanningen. Om man nekar det som kommit från Jesus bara sådär rakt av då måste väl Gud inte vilja ha något att göra med den personen. Problemet är att när jag eller någon annan talar såhär så blir man direkt kallad för högmodig men det kallas för att man är självsäker med sin Herre. Tack för mig alla fina själar!

Guds välsignelser till dig, ärlige Lysell!

Svara -   - 13/8-17 14:19 -


bengt

var bor du mikael w

där det är oroligt

Svara -   - 13/8-17 14:45 -


Mikael W

...just nu bor jag i en lite större ort, men jag håller på att flytta till en lite mindre ort :)

Svara -   - 13/8-17 14:52 -


bengt

det är skönt tycker jag att inte bo i en storstad

Svara -   - 13/8-17 15:04 -


Ann-Marie A.

Svar till Lysell.

Så synd om du slutar kommentera tycker jag! Tycker det är bra med många olika sorters åsikter och att vi kan lära oss av varandra.

Alla vi här som har kort stubin och annat som ställer till det för oss och andra kan få hjälp att arbeta bort det av våra kärleksfulla kristna syskon. Så hjälper vi dem på samma sätt, för den som aldrig tycker den har/gör fel blir ju bara så väldigt jobbig i längden..

Svara -   - 13/8-17 15:39 -


Leif Boman

Svar till Mikael W.

Använd du gudar Leif, jag störs inte.....folk håller på att skjuta ihjäl varandra där jag bor...

Det är bra. Sen använder förstås inte jag gudar eftersom jag vet hur det reageras inom en förvirrad kristenhet, utan det har jag mest gjort härinne för att bromsa och få lite balans i ett något för kraftigt och ologiskt fördömande.😎

Ja, våldet och brottsligheten ökar pga att svenska folket i nonchalans har vänt Jesus ryggen. T.o.m här i mina trakter har det nyligen varit polisuttryckningar där pistolhot för inte så många veckor sen förekom, tack och lov ingen skadad just då, men dessutom var det ett kidnappningsfall här alldeles nyligen också med pistolhot o.s.v. Överallt behövs det mera av Jesus, arbetsfältet är stort och vi kristna behöver hjälpas åt och inte förskingra.

Jesu frid...

Svara -   - 13/8-17 18:20 -


Britt

Till Leif Boman

Gal.4:8 Förut när ni inte kände Gud var ni slavar under gudar som i verkligheten inte är några gudar.

1-a Kor 4:3-4 Om mitt evangelium är dolt är det dolt för dom som går förlorade. Ty denna "världens gud" har förblindat förståndet hos dem som inte tror så att de inte ser ljuset från evangeliet om härligheten hos Kristus, Guds avbild.

Britt

Svara -   - 13/8-17 20:05 -


Leif Boman

Svar till Britt.

Helt riktigt Britt!

En gång i tiden var man verkligen slav, tack för påminnelsen!

Jesu frid...

Svara -   - 13/8-17 21:28 -


Lasse

Svar till Susse.

Johannes 1:1 Lukas 15 Jesaja 44 :6-9 min Gud är tre i en MVH Lasse 😊

Svara -   - 13/8-17 21:42 -


Lysell

Hej

Jag vill tacka Ann-Marie A och Sanna, samt någon som hörde av sig till mig genom att förklara varför jag lessnat på denna sida. Här följer anledningen.

Leif Boman kommenterade och svarade Lysell på ett inlägg om:

"Vänstertidning skriver om Maria Hallman och kristna högern"

Lysell ställer fråga till Boman : "Var finns uppmaningen till att inte rösta i allmänna val i denna hänvisning Boman ? " 5 Mos. 1:13 Säger ju ---> Välj kloka, förnuftiga och erfarna män ur var och en av era stammar, så gör jag dem till era ledare.”

Leif Bomans svarar Lysell så här:

Välj kloka, förnuftiga och erfarna män! (och motiverar) "" Där har du uppmaningen", de finns inte "en" enda sådan bland ofrälsta!

En ledare måste ha den Helige Ande Lysell! Har du inte ens förstått det, och skall vara en kristen som vill lära andra?😱 Jesu frid... - 1/8-17 17:31 - (kommentar följer längst ned.*)

Avslutningsvis vill jag bara säga att denna mening säger allt för mig.

---> Har du inte ens förstått det, och skall vara en kristen som vill lära andra?😱

Det sakliga svarar inte Leif Boman på. Man baxnar över denna förolämpning som Boman slänger ur sig ! "Alla människor som inte är frälsta är alltså olämpliga för ledarpositioner och allmänna val strider mot Bibeln." Även då under Gamla testamentets tid.

Leif Boman säger : Där har du uppmaningen, de finns inte en enda sådan (ledare) bland ofrälsta!

För den som Läser Bibeln framgår det med all tydlighet att Moses är ju ingen direkt slätstruken person i Bibeln. Det var han som av vår Herre fick mottaga de Tio budorden som en del av oss försöker leva efter. För att förtydliga vad jag säger vill jag lämna med hela sammanhanget i Bibeln. Där framgår inte någonstans att kravet för att rösta är "personligen" frälsta, ett begrepp som inte existerade under GT-tid.

""Dessa äro de ord som Mose talade till hela Israel på andra sidan Jordan, i öknen, på Hedmarken mitt emot Suf, mellan Paran och Tofel, Laban, Haserot och Di-Sahab 2. - elva dagsresor från Horeb, åt Seirs bergsbygd till, fram till Kades-Barnea. 3. I det fyrtionde året, i elfte månaden, på första dagen i månaden, talade Mose till Israels barn, alldeles såsom Herren hade bjudit honom tala till dem. 4.Detta skedde sedan han hade slagit Sihon, amoréernas konung, som bodde i Hesbon, och Og, konungen i Basan, som bodde i Astarot, vid Edrei. 5. På andra sidan Jordan, i Moabs land, begynte Mose denna lagutläggning och sade: 6. HERREN, vår Gud, talade till oss på Horeb och sade: ”Länge nog haven I uppehållit eder vid detta berg. 7. Vänden eder nu åt annat håll och bryten upp, och begiven eder till amoréernas bergsbygd och till alla deras grannfolk på Hedmarken, i Bergsbygden, i Låglandet, i Sydlandet och i Kustlandet vid havet - in i kananéernas land och upp på Libanon, ända till den stora floden, floden Frat. 8. Se, jag har givit landet i edert våld. Gån nu och intagen detta land, som HERREN med ed har lovat edra fäder, Abraham, Isak och Jakob, att giva åt dem och åt deras säd efter dem.” 9. Och jag talade till eder på den tiden och sade: ”Jag förmår icke ensam bära eder. 10.HERREN, eder Gud, har förökat eder, och se, I ären nu talrika såsom stjärnorna på himmelen. 11.Må Herren, edra fäders Gud, än vidare föröka eder tusenfalt och välsigna eder, såsom han har lovat eder. 12.Men huru skall jag ensam kunna bära tyngden och bördan av eder och edert tvistande? 13."Välj" åt eder visa, förståndiga och välkända män inom edra särskilda stammar, så skall jag sätta dem till huvudmän över eder.” 14.I svaraden mig och saden: ”Ditt förslag är gott.”

"" Om detta Bibelstycke uppmanar till att inte rösta så ville jag att Boman förklarade det för mig och då helst utan "smileys" inflikade i texten.

* Leif Bomans Svar till Lysell: Du kan ju försöka låta sorgsen och t.o.m lite mjuk inför dem som hållt med dig även fast du spytt ur dig elakhet efter elakhet. Du har skyllt mig för det ena efter det andra "fastän jag egentligen aldrig sagt något "personligt" till dig överhuvudtaget." Det jag har sagt det är att jag tror på Guds och Jesu Ord mer än alla "andra människors förnuft" och där kommer jag aldrig att ändra mig, vilket tyvärr du inte verkar tåla. Men, jag önskar dig ändå gott och att du kommer ur ditt "hätska sätt" så småningom. Må Gud ge dig styrka och kraft. Jesu frid... Svara - - 13/8-17 09:16

- Tack igen för ert goda bemötande .

Herr Lysell

GVE

Svara -   - 13/8-17 22:35 -


Lasse

Svar till Leif Boman.

https://youtu.be/m6iDXt2OnmA

Svara -   - 13/8-17 22:36 -


Leif Boman

Svar till Lysell.

Du fortsätter visst att envisas med att människor utan den Helige Ande skulle kunna vara bra ledare och gör också allt för att få mig att framstå som elak mot dig i mina kommentarer till dig.

Jag anser fortfarande att en mogen kristen borde förstå att en människa utan Den Helige Ande inte kan vara en bra ledare, så får väl du tycka att jag har fel.

Givetvis måste jag väl ha fel eftersom jag är som dina patienter var förr. Vad var det för sorts patient du så fint menade?

Jesu frid...

Svara -   - 13/8-17 23:27 -


Roine Öberg

Köttets pridetåg i sandlådan?

Kristna som tar illa upp och börjar kasta skit på varandra, VÄND OM!

Guds Frid

Svara -   - 14/8-17 10:27 -


Leif Boman

Svar till Roine Öberg.

Jag håller med dig Roine!

Ibland blir man tyvärr svag och ger efter för olika påhopp och anklagelser, men som jag alldeles nyss i min förra kommentar egentligen också menar så är det väldigt svårt att låta bli att svara någon för då anses man för nonchalant. Sen när man väl har svarat då får man ännu mer hårda ord för att man inte svarade exakt som frågeställaren med vänner önskade, o.s.v, o.s.v.?

Jag kanske också har sagt omogna saker och ber då förstås om förlåtelse från alla som tycker så, och önskar endast alla som också känt sig irriterade på min tro om kraft till försoning. Jesus vill att vi alla fattar varandras händer istället för tvärtom.

Sen kan jag tyvärr inte göra något åt om någon inte vill acceptera min tro och mina uträckta händer, då kan jag inte göra annat än vad som står skrivet!

(Matt 10:12‭-‬14)Och när ni kommer in i ett hus , så hälsa det. Om huset är värdigt ska er frid vila över det, men är det inte värdigt ska er frid återvända till er. Och om man inte tar emot er eller lyssnar till era ord, så lämna det huset eller den staden och skaka av dammet från era fötter.

Jesu frid..

Svara -   - 14/8-17 11:36 -


Lasse

Svar till Leif Boman .

Jag är din vän Leif 💟

Svara -   - 14/8-17 11:41 -


Leif Boman

Svar till Lasse.

Skönt att höra Lasse!😁

Svara -   - 14/8-17 12:16 -


Lasse

Svar till Leif Boman .

😍

Svara -   - 14/8-17 12:35 -


bengt

jag vill också vara din vän leif

Svara -   - 14/8-17 12:53 -


Leif Boman

Svar till bengt.

Jag blir mycket glad Bengt!

Jesu rikliga välsignelser över dig också!

Svara -   - 14/8-17 13:12 -


bengt

önskar dig detsamma

Svara -   - 14/8-17 13:53 -


Madeleine Huhtalo

Svar till Mikael W.

Dessa större gärningar var större gärningar ÄN under och tecken. Dvs att grunda Kristi kyrka, och utbreda Guds rike på jorden. Sedan fins de Andiga nådegåvorna, och delas ut av Anden DÄR DET PASSAS, OCH DÄR ÄMBETET KRÄVER.

Svara -   - 18/8-17 18:40 -


Din kommentar

NYTT! Ditt namn och mejladress måste godkännas innan kommentaren publiceras. Efter godkännande måste du alltid ha samma namn och mejl nästa gång du postar en kommentar, annars godkänns inte kommentaren.


Kom ihåg mig?



Munkfors Sverige

Nu är vi på väg till Munkfors Sverige efter har varit i Norge. Klockan 18 Ikväll blir det möte i församlingshemmet. 

0

Läs allt!


Sellbakk ikväll 18.00

Nu är vi på väg till Sellbakk i Norge. Vi ska gästa Pingstkyrkan i Sellbakk klockan 18.00.

1

Läs allt!


Moské på svenskt frimärke

Moské ges ut som motiv på ett svenskt frimärke av konstnären Lars Lerin. 

22

Läs allt!


Tista Senter, Halden i Norge

Vi befinner nu oss i staden Halden i Norge. Vi gästar i Pingstekirken Salen. Strax ska vi spela och sjunga i Tista Senter som är ett Köpcentrum. Ikväll och i morgon har vi möten i pingstkyrkan.

1

Läs allt!


”Fotknöls-kristendom”

Läsarmejl av Svenne

Kristna människor ser ut att ha olika behov, när det gäller det andliga. Somliga vill ha mer av Gud, somliga vill ha mindre och en del verkar inte vilja ha något alls.

7

Läs allt!


Demonisk ögontatuering

Bild: Eskilstuna-Kuriren. 

Eskilstuna-Kuriren berättar om en man som har tatuerat sina ögonvitor svarta. 

10

Läs allt!


Ron Wyatt: Guds sista budskap till mänskligheten

Läsarmejl av nils

I augusti 1978 gick amatörarkeologen Ron Wyatt, längs Gordons Golgataplats i Jerusalem med en myndighetsperson. Utan varning pekade hans hand på en plats och sa, "Det är Jeremias grotta och Förbundsarken är därinne."

63

Läs allt!


Dagens ord

Dagens bibelord

“Därför säger jag: »Se, jag kommer; i bokrullen är skrivet vad jag skall göra.” (Psalm 40:8)

Vecka 42, söndag 22 oktober 2017 kl. 21:22

Jesus söker: Marika, Marita!

Vill du bli frälst och få alla dina synder förlåtna? - Be den här bönen:

Jesus, jag tar emot dig nu och bekänner dig som min Herre och Frälsare. Jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Jag ber om förlåtelse för alla mina synder. Tack att jag nu är frälst. Tack att du har förlåtit mig och tack att jag nu är ett Guds barn. Amen.

Tog du emot Jesus i bönen här ovan?
» Ja!

Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv. - Joh 3:16


På väg till Norge efter ett möte i Sverige

1

Läs allt!


Senaste kommentarer


Propagandan för polygami har nu startat i Sverige

Bild: Svt.se. 

Det har pågått propaganda för olika samlevnadsformer mot kärnfamiljen. Och nu har nästa steg kommit: Propagandan för polygami har nu startat i Sverige.

16

Läs allt!


Bombdåd mot Helsingborgs polishus - möjlig terrorattack

Bombdåd mot Helsingborgs polishus - möjlig terrorattack

Bild: Svt.se. 

Polishuset i Helsingborg utsattes under onsdagen för ett bombdåd. "En möjlig terrorattack", säger terrorexperten Magnus Ranstorp. 

10

Läs allt!


Aktuellt



Apg29 har tusentals bloggartiklar! Gå vidare till fler artiklar:

NÄSTA


Artiklar Kommentarer Bönesidan Fråga Christer Kontakt | Bankkonto: 8169-5,303 725 382-4 | Swish: 070 935 66 96

Christer Åberg och dottern Desiré.

Denna bloggsajt är skapad och drivs av evangelisten Christer Åberg, 53 år gammal. Christer Åberg blev frälst då han tog emot Jesus som sin Herre för 33 år sedan. Bloggsajten Apg29 har funnits på nätet sedan 2001, alltså 16 år i år. Christer Åberg är en änkeman sedan 2008. Han har en dotter på 11 år, Desiré, som brukar kallas för "Dessan", och en son i himlen, Joel, som skulle ha varit 9 år om han hade levt idag. Christer Åberg drivs av att förkunna om Jesus och hur man blir frälst. Det är därför som denna bloggsajt finns till.

Varsågod! Du får kopiera mina artiklar och publicera på din egen blogg eller hemsida om du länkar till sidan du har hämtat det!

Apg29 använder cookies. Cookies är en liten fil som lagras i din dator. Detta går att stänga av i din webbläsare.

912 online! | Sidvisningar idag: 225 638 | Igår: 273 665 |

MediaCreeper

Besök också Apg29 på:

Facebook | Twitter | Youtube | Vimeo | Instagram | Gab

TA EMOT JESUS!

↑ Upp