Language

Apg29.Nu

Christer Åberg | TV | Bönesidan | Fråga Christer Åberg Ny! | Kommentarer | Chatt | Läsarmejl | Skriv | Media | Info | Sök
REKLAM:
Himlen TV7

Jesu återkomst i 1 och 2 Tessalonikerbrevet

Redan i första kapitlet där Paulus nämner grundläggande läror som den helige Ande eller församlingens omvändelse , så nämner han samtidigt det som ska vara församlingens hopp och förväntning, nämligen Jesu återkomst.

Raketuppskjutning.

För det första är uppryckelsen en viktig lära som borde vara en självklar del av församlingens fundament och förkunnelse. Det är också en händelse som är separat och skild i förhållande till Jesu synliga komma till jorden, och i stället en beskrivning av Herren som stiger ner från himlen för att hämta och rycka sin församling till sig. Uppryckelsen är också en återförening av våra nära och kära, som samtidigt med uppryckelsen uppstår från de döda.


Av Mikael Walfridsson
lördag, 12 oktober 2019 00:37
Gästblogg

Tillsammans med 1 Kor 15, så är Paulus brev till församlingen i Tessalonika några av de brev som allra bäst beskriver Jesu återkomst. Breven besvarar bland annat frågor som vad uppryckelsen är, och när den sker.

Det här är en genomgång av Paulus två brev som ger oss en förståelse för ändetiden, och förhållandet mellan Jesu Kristi dag som också är uppryckelsens dag, och Herrens dag som är Jesu komma till doms för den här världen. Breven uppmuntrar oss samtidigt att leva i en ständig förväntning till Jesu återkomst, och ger oss starka och tydliga löften om att bli bevarad från Guds vrede.

Bakgrund för breven

Paulus skrev dessa brev väldigt kort tid efter att han hade grundat församlingen i Tessalonika. På sin andra missionsresa kom Paulus till staden, där en församling grundades (Apg 17:1).

Ngenxa yokunganyangeki ivangeli uba uPawulos kwafuneka asabe, aze abhale iileta ukuze bakhuthaze ibandla xa ngu uTimoti uye weva ukuzingisa kwabo, ukholo nothando.

Siyakuba - imfundiso ebalulekileyo

Abantu abaninzi uyiyeke ayobe njengento imfundiso ebalulekileyo okanye ukufundisa. Amanye amaKristu aphike nje, okanye kuthetha ukuba kuphela ziqondwe ngokomfuziselo okanye nangokuvumelana. Abanye bakholelwa ukuba ayobe nje kulungile, kodwa ukuba labasibekela yi iimfundiso ezibalulekileyo ezifana noBathathu Emnye okanye ukubhaptizwa.

Ukusuka apho, uPawulos wamisa ibandla ade ubhala ezi leta, kuba iinyanga malunga 6-12. Ngoko ke ngamanye amazwi ibandla oselula kakhulu ukuba uPawulos ubhala ngayo. Kodwa kwanokuba aba bantu baba kahle entsha elukholweni, kufihlwa okanye engaqukwanga uPawulos ukuba afundise okanye ukuthetha ngokubuya kukaYesu.

Sele kwisahluko sokuqala apho uPawulos ukhankanya iimfundiso angundoqo uMoya oyiNgcwele (ivesi 5) okanye kwiNdibano inguquko (ivesi 9), ukuze ngelixa yena ukhankanya ukuba ithemba ibandla nolindelo, ezizezi ukubuya kukaYesu (v 10).

Bazalwa ngexesha le-intshutshiso

Ibandla eTesalonika wazalwa waza wahlala intshutshiso rhoqo ngenxa yokholo lwabo. Abakubona intshutshiso efanayo ngamaYuda, ukuba uYesu nabaprofeti kwenzeka ngaphambili (v14).

Le ncwadi i ukhuthazo ukuze ibandla ukuba aqhubeke sihamba ngokholo kwaye ukuzingisa kwabo eNkosini. Ebudeni intshutshiso enkulu nokubandezeleka bafumana iindaba ezilungileyo, yaye baguqukile bezigodo zakhe. Ngoku ke wadlulisela, Ndikhoyo, sanqula omnye ukuphela koThixo oyinyaniso.

Yintoni ayobe?

Ukuba sifuna ukuba ukucacisa uze uchaze ukuba yintoni na ayobe ke, kukho nje inamacala namaqela amaninzi iinkalo omnye chaza:

Okokuqala, ayobe i ekufundeni ebalulekileyo kufuneka ibe yinxalenye isiseko leNdibano kwaye beshumayela. Kwakhona isiganeko ukuba owahlukileyo ngokunxulumene kaYesu ebonakalayo eze emhlabeni, kwaye endaweni inkcazelo uNdikhoyo wehlela ezulwini ukuya kuzithatha, ukudideka ibandla lakhe yedwa. UXwilo naye Ukuhlangana abo sibathandayo, ngubani ngaxeshanye ayobe kwabafileyo.

Akukho izithembiso pre-yokufikelela malunga ayobe nebandla ithetha ukuthi "kusondela" okanye ehlobene. Oku kuthetha ukuba ibandla kufuneka bahlale elindele rhoqo yeNkosi, kwaye ukuba uYesu wayeza kuzisa thina ekhaya. Nangona uchazwa ngasentla kunye nakuzo njengoko imbandezelo enkulu, nto leyo ithetha ukuba yinxalenye yenkqubo ukuba abakhwetha kwaye iqala imini yeNkosi okanye nembandezelo. Ngenye imini uYehova unika isibambiso ibandla ukuba babe yinxalenye.

UXwilo - HARPAZO

1 Tesalonika 4: 16-17 - Kuba xa umyalelo elikhulu, ilizwi lesiphatha-zithunywa, inexilongo likaThixo, iNkosi ngokwayo iya kuhla emazulwini. Kwaye kuphela abafele kuKristu bavuke. Emva koko thina babudlayo ubomi, basaseleyo, sixwilelwe phezulu (harpazo) emafini kwakunye nabo, siye kuyikhawulela iNkosi esibhakabhakeni. Kwaye ke soze siya kuba kunye neNkosi.

Igama elithi "ayobe" ivela kule vesi yeBhayibhile Liguqulwe lithatyathwa kwigama lesiGrike elithi 'harpazo "ukuba" kubanjiswa phezulu. " Eli gama "harpazo" ikhankanywa kuphela izihlandlo ezili-13 kwi-NT kwaye isetyenziswa kuphela ngo-1 Vatesalonika 4 ngokunxulumene ayobe ibandla.

”Harpazo” (har-pad-zo) är grekiska och betyder ”föra bort”, taga eller greppa hastigt. Harpazo blev till det Latinska ordet ”raptus”, som i sin tur blev till det engelska ordet ”rapture”. I Sverige har vi översatt begreppet ”the rapture” med uppryckelsen.

Det är intressant att se hur ordet används och blir beskrivet i NT för det ger oss inblick i ordets betydelse, och en förståelse för det ögonblick församlingen blir uppryckt till Herren för att möta honom i rymden. Vi möter ordet harpazo både i förbindelse med Jesus, Paulus, Filippus, Johannes döparen och Jesu löften till hans barn.

Paulus

2 Kor 12:2 – Jag vet om en man i Kristus som för fjorton år sedan blev uppryckt (Harpazo) ända till tredje himlen – om han var i kroppen eller utanför kroppen vet jag inte.

Paulus blev uppryckt till himlen där han blev delaktig i Guds hemligheter. Samma ord Harpazo blir också använt om Jesus i Uppenbarelseboken för att beskriva Kristi himmelfärd efter uppståndelsen

Kristi himmelsefärd

Upp 12:5 – Och hon födde ett barn, en son, som skall styra alla folk med järnspira, och hennes barn blev uppryckt (Harpazo) till Gud och hans tron.

Johannes Döparen

Matt 11:12 – Och från Johannes Döparens dagar ända till nu är himmelriket utsatt för våld, och våldsmän förtrycker (Harpazo)det.

I förbindelse med Johannes döparens tjänst blir ordet Harpazo också använt. När Jesus satt i fängelse talar han bildligt talat om Johannes i förbindelse med (god) våld och våldsmän som förtrycker himlen. (take it by force eng. översättning) Att genomföra något med våld/kraft är en innebörd av ordet Harpazo.

När Herren kommer för att hämta sitt folk så kommer han att rycka församlingen till sig med kraft.

Evangelisten Filippus

Apg 8:39 – När de hade stigit upp ur vattnet ryckte (Harpazo) Herrens Ande bort Filippus, och hovmannen såg honom inte mer men fortsatte glad sin resa.

Filippus hade genom en ängel blivit kallad av Herren, att gå ner på vägen som går från Jerusalem till Gaza. Där träffar Filippus en etiopisk hovman som Filippus predikar evangeliet för. När Filippus hade fullfört sitt uppdrag, predikat evangeliet och döpt hovmannen, blir Filippus bortryckt av Herren till ett annat ställe på jorden.

Att bli bortryckt handlar med andra ord om att bli flyttad i en högre tjänst för Herren, antingen jordisk eller himmelsk.

Ingen kan rycka dig ur Herrens hand

Joh 10:28-29 – Jag ger dem evigt liv, och de skall aldrig någonsin gå förlorade, och ingen skall rycka (Harpazo) dem ur min hand. Vad min Fader har gett mig är större än allt, och ingen kan rycka (Harpazo) dem ur min Faders hand.

Det här är ett fantastiskt bibelställe som visar på Herdens hjärta för sina får. Han känner oss, vi lyssnar till hans röst och följer honom. Det löfte som han ger oss är att ingen ska kunna ”rycka” oss ur hans hand. Det Fadern har gett Sonen kan ingen stjäla igen.

Det ger oss frälsningstrygghet och en visshet om att ingenting kan skilja oss från Guds kärlek i Jesus. Satan eller omständigheter kan med andra ord inte rycka oss bort från honom.

Uppryckelsen är närstående

1 Tess 4:15 - Vi säger er detta enligt ett ord från Herren: vi som lever och är kvar till Herrens ankomst skall alls inte komma före de insomnade

1 Tess 1:10 – Och vänta på hans Son från himlen, honom som Gud har uppväckt från de döda, Jesus som har frälst oss från den kommande vredesdomen.

En av den allra viktigaste delen av uppryckelsen är att den är ”Imminent”, som betyder att den är närstående, och något som man kan förvänta kan ske när som helst.

Uppryckelsen är med andra ord en teckenlös tillkommelse, och det finns med andra ord inga profetiska tecken som ska föregå uppryckelsen, eller något som församlingen ska vara uppmärksam på ska ske innan det att denna händelse kan äga rum.

Paulus använder ordet ”vi” när han nämner dem som lever och är kvar till Herrens ankomst, vilket talar för att uppryckelsen i princip redan kunde hända på Paulus tid.

Jak 5:8 – Var också ni tåliga och styrk era hjärtan, ty Herrens ankomst är nära

Reda på Paulus tid var Herrens återkomst nära, och han uppmuntrar församlingen att leva i en ständig förväntan till Jesus från himlen.

När vi talar tolkar den tid vi som vi lever i, och tror att vi är den generation som kommer att uppleva att Herrens kommer tillbaka, är det för att vi jämför profetiska tecken med vedermödans tid. På grund av tidens tecken kan vi se att Herrens dag närmar sig, och att födslovåndorna tilltar. Det är med andra ord inre och yttre tecken som pekar på att den 70:e och den sista årsveckan närmar sig, och därmed också uppryckelsen av församlingen.

Förväntningens frukter

När vi lever i en daglig förväntan till att Herren ska komma tillbaka skapar det både en förväntningens glädje och en längtan efter hans tillkommelse.

Kulindeleke yenza umtshakazi ulungiselela, kwaye baphila ubomi engcwele, yaye abelwe umkhwenyana yakhe elandelayo. Kwakhona kudala imfuno a lwesintu ezidakileyo kweNkosi ufuna ukufikelela kunye nothando lwakhe namandla okusindisa. Lenza le ndoda elungileyo kunye eziphathekayo kuthetha ngaphantsi ngokunxulumene inyaniso yokomoya ukuba amawaka abantu besehlelwa yonke imihla xa beya kube ngunaphakade ngaphandle kuThixo kungekho nethemba.

Kwangaxesha nye, ngasekupheleni kweminyaka yee-1800, xa uYehova kwakhona waphakamisa zezifundo ayobe ezinxulumene, ihlabathi zafumana enye amaxesha kakhulu namhlanje imbali wevangeli and kwevangeli. Ngaxeshanye ilizwi lesiprofeto baba ephila, wayitshisa ngomlilo iindaba ezilungileyo ehlabathini lonke.

***

Iileta ibandla eTesalonika yileta sokugqibela kwimbali kaPawulos. Ngoko sinokulindela ukuba uPawulos zombini Bafundise ukhankanye iziganeko ezibalulekileyo ukuba ayobe, lo IsiPhawuli Umchasi nembandezelo.

2 KwabaseTesalonika naye omnye yeleta ixakayo kwi-NT, ngokunxulumene nexesha kwindawo ayobe ibandla likaThixo.

An wendawo engumzekelo

Ngeendlela ezininzi, ibandla wamisela umzekelo amanye amakholwa (1 Tesalonika 1: 8). Yaba ibandla eyayihlala elindele rhoqo yeNkosi. Bona baguqukile zezithixo, walinda ngoku uYesu isityhilelo esivela ezulwini (1 Tesalonika 1:10).

Kwileta yakhe yokuqala ukuba uPawulos usibongoza iNdibano ukuqhubeka ukwenza imisebenzi yabo baze baphile ubomi obuqhelekileyo, kwangaxeshanye ukuba ebilindile eNkosini (4: 11-12). UMthuthuzeli kubo ngokuxelela ukuba ndobuya ndinibone izalamane abasele beza ekhaya phambi kwethu, xa kuvela ngaxeshanye kwabafileyo ayobe kobomi.

ncwadi yesibini kaPawulos

ncwadi yesibini uPawulos kubhalwe malunga neenyanga ezintandathu kamva kunesiqalo. Ubhalela ibandla ukuze alungise aze alungise amarhe kunye neemfundiso zobuxoki sibambelele kwiNdibano.

Ibandla luvalo yaye bedidekile ngokuphathelele imini yeNkosi, kwaye domstid eya kuza phezu kwehlabathi. Le amarhe neleta nezityholo kuPawulos, wacinga ngoku ibandla ukuba sele ngaphakathi kwale domstid leyo nayo imbandezelo.

Det här var något som Paulus tydligt hade förklarat både muntligt och genom sitt första brev till Tessalonika. Därför skriver han detta brev för att tydliggöra och rätta till dessa missförstånd.

Herrens dag, Guds vrede och församlingens avgång

I Paulus andra eskatologiska brev till Tessalonika är det speciellt fyra områden som jag vill skriva och fokusera på som är Herrens dag, Guds vrede (orge), Han som håller tillbaka, och ordet ”apostasia” som både kan betyda avfall eller avgång (uppryckelse).

Till sist tittar vi lite särkilt på 2 Tess 2:13, som efter närmare granskning är en fantastisk vers som både talar, bekräftar och summerar Paulus undervisning till församlingen om en uppryckelse före vedermödans tid.

Herrens dag

2 Tesalonika 2: 1-2 - Xa kuziwa iNkosi yethu uYesu Kristu, nokuhlanganiselwa kwethu Kwahlanganisana kuye, siyanicela, bazalwana, ukuba ukuphulukana ngequbuliso uzibambile yakho ningabi navuso, nangantoni na ngomoya okanye ngamazwi okanye ncwadi, olubonakala ngathi kuthi kwaye isekelwe ifikile imini yeNkosi.

1 Tesalonika 5: 2 - Ukuba amaxesha namathuba, bazalwana, akufuneki nganto ukuba ndinibhalele. Niyazi kakuhle kakhulu, ukuba imini yeNkosi, njengesela ebusuku. Xa abantu besithi, "Luxolo nokunqaba," ngoko ke kutshatyalaliswa ngequbuliso iintlungu ucaca umfazi omithiyo, yaye akayi kusinda. Ke nina, bazalwana, anisebumnyameni, ukuba imini leyo iniqubule njengesela.

Okokuqala, kubalulekile ukucacisa oko ngokwenene imini yeNkosi na. Abantu abaninzi benza yaye libhekisela imini yeNkosi, njengoko imini onqongopheleyo ezithile iiyure ezingama-24, nto leyo ethatha indawo ekupheleni kwembandezelo xa uYesu ukubuya ebonakalayo. Ngoko ke kuthetha ukuba imini yeNkosi noxhwilo kuyahambisana kwaye uyacima kwesinye.

Mhlawumbi le vesi kakhulu wacaphula nje-1 kwabaseTesalonika 5: 2, ekhankanya ayobe ngokunxulumene ne ngemini yeNkosi. Njengoko imini yeNkosi ngendlela efanayo ukuba uYesu uza njenge "njengesela ebusuku" ukuba lebhokisi wena kaninzi babhidanisa ezi ziganeko zibini.

Kodwa uphengululo ezinye iivesi zeBhayibhile ezithetha iMini yeNkosi ibonisa ukuba ayithethi nje kuphela ubheke ngamini-nye, kodwa ngexesha lomgwebo eyenzelwe Bembandezelo, uYesu ukubuya ebonakalayo kunye Millennium.

Joel 2: 11-20 – Herrens dag inkluderar en attack från fienden från norr, som många menar är samma attack vi ser i Hes 38-39. Många menar att GOG/Magog kriget sker i den första delen av vedermödan.

Joel 3:4 – Här är Herrens dag knutet till Jesu synliga återkomst och hans dom över nationerna.

2 Pet 3: 10-23 – Här kan Herrens dag inte referera till Jesu synliga återkomst, då vi vet att den dagen då himlakroppar ska upplösas och vi får nya himlar och en ny jord först sker efter 1000 års riket på jorden.

Som en tjuv om natten

Paulus beskriver Herrens dag som en händelse som kommer överraskande, och som en tjuv om natten. När den här världen inte förväntar det, så kommer den lika plötsligt och på samma sätt som när en kvinna som får födslovånda och uppenbarar sig för den här världen.

Paulus bekräftar bibelns beskrivning av Herrens dag, och talar själv om den som en tid av undergång och smärta. Senare i 1 Tess 5:9 använder Paulus ordet ”vredesdomen” (orge) som sammanfattar och är synonym med denna tid.

Jesu Kristi dag

Fil 1:6 – Jag är övertygad om att han som har börjat ett gott verk i er också skall fullborda det intill Kristi Jesu dag.

Herrens dag omhandlar alltså den vredes och domstid som kommer att gå ut över jorden över en tidsperiod som sträcker sig från uppryckelsen (vedermödans start) och till tusenårsriket. När vi talar om uppryckelsen av församlingen så används inte Herrens dag, men i stället benämningen Jesu Kristi dag.

Jesu Kristi dag är inte alls nämnd i GT, då den har med den stora hemligheten att göra, nämligen sanningen om NT-församlingen och dens uppryckelse i härlighet.

En NT uppenbarelse

Jesu Kristi dag är därför enbart en NT- uppenbarelse. Herrens dag är inte bara en GT uppenbarelse, men domens tid över folken är mer detaljerad i NT och speciellt beskriven i Upp kap 6-19. ”Herrens dag” angår jorden och människorna på jorden medan Jesu Kristi dag angår NT församlingens uppryckelse och dens framställning inför Fadern i det himmelska.

När det gäller Jesu Kristi dag så är det en benämnelse på den dag då Jesus ska komma på skyarna för att hämta sin fulltaliga församling till sig.

Betydningen av denna vers är att den helige Ande, som på pingstdagen börjades sitt verk med att utvälja ett himmelskt folk, kommer att fullföra och göra detta folk fulltalig intill Jesu Kristi dag, d.v.s. intill att Jesus kommer för att hämta hem sin församling till de himmelska boningarna – som alltså sker före Herrens dag.

Bevarad från Herrens vrede (orgé)

1 Tess 1: 9-10 - Själva berättar de om hur vi blev mottagna av er och hur ni omvände er till Gud, bort från avgudarna, för att tjäna den levande och sanne Guden och vänta på hans Son från himlen, honom som Gud har uppväckt från de döda, Jesus, som har frälst oss från (ek) den kommande vredesdomen (orge).

1 Tess 5:9 - Ty Gud har inte bestämt oss till att drabbas av vredesdomen (orge)utan till att vinna frälsning genom vår Herre Jesus Kristus

Ett av Pre-trib lärans viktigaste argument för uppryckelsen av församlingen före vedermödan, är att Jesus har frälst och räddat sin församling från den kommande vreden. (eng. wrath to come).

Det grekiska ordet i grundtexten för vrede är orgé, och har på engelska betydelsen ”anger, wrath, passion och punishment. Det är alltså den tid då Guds vrede och straff blir utgjuten över den här jorden.

A isihloko jikelele

Zombini ezi ndinyana zeBhayibhile kunye into umxholo ababesoloko NT kukuba icawa akukho umiselwe ukuba abandezeleke ingqumbo, kodwa endaweni abasindiswayo walondoloza kulo.

Igama elithi 'ukusuka' (ek) akafuni ukuya kuzo, kodwa endaweni ukuqhela nabani na okanye nantoni na ngokoqobo. UYesu usebenzisa igama elifanayo xa ufundisa ukuba "ukususa umqadi okwelakho iliso" kuMateyu 7: 5 Le umqadi okanye imbande ke isuswe emzimbeni imini kude, kwaye akukho akusathethwa iliso.

Ukuba siye ezi zithembiso zisuswe yaye alondolozwe kuyo ingqumbo kaThixo, njani ibandla kubakho ebudeni bembandezelo?

Kusindiswa ngaye kuyo ingqumbo

Upp 6: 15-017 - Kungarna på jorden, stormännen och härförarna, de rika och de mäktiga, alla slavar och fria, gömde sig i hålor och bland bergsklyftor, och de sade till bergen och klipporna: "Fall över oss och göm oss för hans ansikte som sitter på tronen och för Lammets vrede (orgé). Ty deras vredes stora dag har kommit (aorist), och vem kan då bestå?

Första gånge vi möter detta ord vrede (orge) i Uppenbarelseboken är vid sjätte sigillet. Verbet ”har kommit” är ett verb (Aorist) som betyder och visar på något som redan har funnits till tidigare, men som nu konstateras finnas till vid sjätte sigillet.

När man ser tillbaka på de tidigare sigill som har varit före det sjätte, är det heller inte svårt att se att denna vrede också har genomsyrat de första fem sigillen, som bland annat har resulterat i globala krig, ekonomisk hyperinflation, hungersnöd och virus utbrott, som har orsakat att en fjärdedel av jordens befolkning har omkommit.

Avslutningen på vreden

Upp 15:1 - Och jag såg ett annat stort och underbart tecken i himlen: sju änglar med sju plågor, de sista, ty med dem når Guds vrede sin fullbordan

Många tror att denna vrede som är en del av Guds vredesskålar först uppträder i slutet av Uppenbarelseboken, men bibeln är tydlig att med de sista sju plågorna avslutar och inte är början av Guds vrede. (Upp 15:1)

Phezulu 19:15 - The wemikhosi zezulu zamlandela phezu amahashe amhlophe, kwaye banxiba kwilinen entle emhlophe, ecocekileyo. Kwaye ephuma emlonyeni wakhe, weza ikrele elibukhali, ukuze azithi qwaka ngalo iintlanga, yena uya kuzalusa ngentonga yentsimbi; yena inyathele uThixo, uSomandla, yomsindo neyengqumbo (orge) sewayini

Ekupheleni kwembandezelo igqibe ingqumbo kaThixo, yaye sihlangabezana yona kwixesha lokugqibela xa uYesu uza zokoyisa ubufumane oyise iintshaba zakhe eArmagedon.

Ukuba ibandla na isithembiso yokuba zigcinwe kule domstid ukususela ekuqaleni ukuya ekupheleni, ngoko ke kwacaca ukuba iCawe akakwazi kuhlala emhlabeni xa itywina lokuqala yaphulwe. UPawulos iyakungqina oku kamva Tesalonika 2, apho efundisa iziganeko kuthi kuqala phambi kokuba le domstid uya phezu komhlaba.

ibandla Filadelfia

Upp 3:10 – Eftersom du har bevarat mitt ord om uthållighet, skall jag bevara dig och rädda dig ur prövningens stund, som skall komma över hela världen och sätta dess invånare på prov.

Ett liknande löfte som gavs till församlingen i Tessalonika, fick också församlingen i Filadelfia i Uppenbarelseboken.

För att dom hade bevarat Herrens ord om uthållighet, skulle Herren bevara församlingen ur (ek, out from) prövningens stund som skulle komma över jorden. Ordet ”från” (ek) är samma ord som 1 Tess 1:10 använder, och som visar att församlingen ska vara uttagen från, och distanserad från prövelsens stund.

Det löfte som Herren ger församlingen i Filadelfia begränsar inte heller enbart denna tid till Guds vrede, men lovar församlingen att bli bevarad från hela prövningens stund som ska komma över jorden.

Apostasia – Avfall eller avgång

2 Tesalonika 2: 3 - Makungabikho bani unilukuhlayo nangalunye uhlobo. Kuba, kuqala, inkunkuma kufuneka eze kwaye umntu wesono, unyana wotshabalalo; ekuhleni beze phambili

UPawulos ufundisa ibandla ngengxabano ezibalulekileyo izigqibo, eyile ukuba ibandla asinakulindela ukuba imini yeNkosi (imbandezelo) wayeza kufika ngaphambi kokuba zenzeke iziganeko ezintathu ezibalulekileyo:

Inkunkuma (apostasia) kufuneka eze, kulowo uphethe emva kufuneka beze kule ndawo, kwaye laglösthetens umntu (Umchasi) beze phambili ngokuphandle (Rev 6: 1)

Intsingiselo apostasia elithi

Igama ngesiGrike iguqulelwe inkunkuma, ubuqhophololo kunye neenkani elithi "apostasia". Isibizo "apostasia" lisuka kwisenzi "afistämi" ogama huvudbetydning ukuba "ukuhamba" okanye "ukuba into ukusuka kwenye indawo ukuya kwenye." Eli gama lisetyenziswa ingakumbi ngokunxulumene nayo nayiphi na ehamba ukusuka kwenye indawo ukuya kwenye, okanye ukuba ahambe okanye yahlukile umntu.

Sifumana apostasia igama kabini kuphela NT, apho enye kwiZenzo 21:21 apho ethetha "kubalahla uMoses," okanye ukuwexuka kuMoses. Ngoxa apostasia lesibizo kunqabile kwi-NT, kukho isenzi afistämi ukuba ilizwi isuselwe izihlandlo ezilishumi elinesihlanu. Kuphela kukwiimeko amathathu libhekisela uwexuko zonqulo. (1 Tim.1, Heb 3:12 no 2 Tim 2: 9).

I de övriga tolv fallen betyder afistämi ”att avlägsna sig från”, vare sig det är en person (Luk 4:13, apg 12:10), från orättfärdighet (2 Tim 2:19), från templet (Luk 2:37) eller från kroppen (2 Kor 12:8).

De första översättningarna

I den engelska Bibeln, the Amplified Bibel, finns en fotnot: ”A possible rendering of apostasia is: departure (of the church).

De första sju engelska översättningarna från 1394 – 1608, blev alla översatta med ordet ”departure”, (avgång) som syftar på uppryckelsen. Hur kommer det sig att King James Version som en av de allra första översättningar använde ordet avfall i stället för avgång?

Apostasia historiska utveckling

1576 kom den katolska översättningen till engelska som också kallas ”Rheims Bible”. Den var den första översättningen som använde ordet avfall i stället för departure (avgång).

Kotolikerna wasebenzisa le nguqulelo ukwalatha i "inkunkuma" landulelwe yiloo nto-1500 ngenxa yoHlaziyo.

Kwelinye icala, ngo-1611 xa King James iBhayibhile yapapashwa abaguquleli ehlaziyiweyo ke ukuba iinguqulelo ezidlulileyo ukusuka banciphe ukwalatha yamaKatolika neemfundiso zayo njengoko uwexuko olukhulu. It Ngaloo ukufunda okanye intsingiselo yegama apostasia abakhetha oku, kodwa Umyalelo yamaKatolika iCawa.

UXwilo - isiganeko esithile

Yintoni kanye njani uPawulos xa efundisa isiganeko esithile oluya kuqhubeka nje ngaphambi kwembandezelo?

apostasia Greek ezizezi abe inqaku article (oko kukuthi igama lesiGrike ngesiqhelo hayi) eyenza uPawulos ubonisa ukuba isiganeko kwangaphambili, kungekhona into eyenzeka emva kwexesha.

Många bibelord talar och vittnar om ett avfall från tron i den sista tiden. (1 Tim 4:1-2, 2 Tim 3:1, 1 John 2:1). Problemet är att inga av dessa bibelord ger stöd för ett specifikt avfall eller en bestämd händelse som ska markera och vara ett uppenbart tecken för alla troende i ändetiden. Alla bibelställen som talar om ett avfall från tron i den sista tiden är generella och pekar inte på en bestämd händelse. Som vi vet så det i stället varit avfall och uppror mot Herren genom alla tider. Judas brev talar även om att den redan hände på apostlarnas tid. (Jud v 17 f.f )

Uppryckelsen däremot, är en bestämd händelse, och något som inte sker över längre tid. Det kommer att vara ett unikt tecken som visar på att ändetiden och själva avslutningen har kommit.

Ett förtydligande av Paulus

Samtidigt är det ett problem då inte Paulus har nämnt detta avfall i sitt första brev till församlingen.

Det andra brevet till församlingen är ett förtydligande av det som är skrivet i det första, och Jesu återkomst en händelse som var både förklarad och tydligjord för Tessalonika. Stor sett varje kapitel i dessa brev talar om Herrens återkomst och ändetidens utveckling, men nämner aldrig något om ett avfall som en viktig och enastående händelse, som ska föregå Herrens dag och Antikrists ankomst.

Det är därför mer närliggande att tro att Paulus refererar till Herrens ankomst i 1 Tess 4:17 än till ett specifikt avfall som skriften i övrigt inte nämner.

Han som håller tillbaka

2 Tesalonika 2: 6-7 - Niyazi ukuba kunjani ngoku eyayimbambe emva ngoko ke uya kuvela kuphela xa ixesha wakhe. Kakade ke, imfihlelo yokuchasana nomthetho isebenza. Lowo ngoku embilinini yaso iya kususwa kuphela emke lowo umbambezeleyo.

Ivesi 4-8 ye sahluko sinika ezi Kristu, nalowo uphethe naye emva kangangokuba akakwazi abonakale phambi kwexesha lakhe. Namhlanje, thina ubhale 2014, yaye sinako ukuqinisekisa ukuba nokuba yena lowo uzibambileyo emva isekhona apha xa umchasi-alikafiki phambili.

Rent grammatiskt blir den som håller igen beskriven som både ”det” och ”han”. Ordet ande som i den helige Ande är ordet ”pneuma” på grekiska, som är ett ord i intet kön. Samtidigt med att den helige Ande också är Gud, blir han beskriven som ”han”. Det har varit många gissningar på vad som håller Antikrist tillbaka, men den som både är neutrum samtidigt som maskulin kan inte vara någon annan än den helige Ande.

Den helige Ande i församlingen

Den helige Ande är tätt knuten till församlingen, och har varit det sedan pingstdagen i APG Kap 2. I GT verkade den helige Ande också på jorden men i stället med bas uppifrån. På samma sätt som han också kommer att göra i vedermödan.

UMoya oyiNgcwele uya kuqhubeka ukusebenza ebantwini ngayo imbandezelo, kodwa mzuzu uppryckelsens ngaphezulu. Ngoko ke, sibona akusekho uMoya oyiNgcwele zimelwe kwiSahluko 3 kwiNcwadi yeSityhilelo nangaphaya. Oonobumba ukuba amabandla asixhenxe, siva la mazwi: Lowo uneendlebe zokuva, makayive into ayithethayo uMoya kuwo amabandla. Emva kwiSahluko 3, nto leyo ayobe iNdibano kukuba akusekho uMoya oyiNgcwele othetha. ISityhilelo 13: 9 - Lowo uneendlebe zokuva, makeve. Yaye uMoya oyiNgcwele okubangelwa usindiso ezahlukeneyo umyalezo umgwebo kubantu ngayo imbandezelo, ngoko kuya endaweni kwenziwa ziingelosi. (Rev 14: 6-7).

Xa iNdibano siye ubanjwe uMoya oyiNgcwele akanayo nendawo ukusebenza ukusuka ngaphezulu koko iNdibano kuphela itempile uThixo uyazi namhlanje. (1 3:16). Icawa kuphela ukuba imelwe imbandezelo skökoförsamlingen, kwaye wanga uMoya oyiNgcwele akubi usebenza okanye ezivela ngaphandle.

Ayobe 2 Tesalonika 2:13

2 Tesalonika 2:13 - Kodwa simelwe ukuba simbulele uThixo ngawo onke amaxesha ngenxa yenu bazalwana bathandiweyo yiNkosi, ukuba uThixo kwasekuqalekeni waninyulela ukusindiswa, ngokungcwalisa koMoya nokukholwa yinyaniso.

Eng Trans. "Kodwa sifanele ukuba Bulela uThixo ngawo onke amaxesha ngenxa yenu, bazalwana bathandiweyo yiNkosi, Good Ngenxa wanyula, isiqhamo yokuqala, kuba ukukhululwa na, ngokungcwalisa koMoya nokukholwa yinyaniso."

Det första som är viktigt att nämna i förbindelse med denna vers är att den nämns i förbindelse av dessa eskatologiska brev som omhandlar undervisning om ”Herrens dag”.

I förutgående kapitlet (kap 2) hade Paulus just undervisat församlingen om laglöshetens människa, som först måste träda fram öppet fram. Vi ser Antikrist träda fram vid det första sigillet, och när den vita hästen träder fram.

Kan det vara så att denna tacksamhet över den frälsning som Paulus utrycker i denna vers, har med samma frälsning som han tigare har undervisat om i två brev som omhandlar Guds vrede? I så fall är det ännu en bekräftelse på Paulus genomgående tema till församlingen, nämligen Herrens frälsande och bevarande från Guds vrede och vedermödans tid.

Utvalda till att bli frälsa

För att förstå detta ord frälsning (soteria) som Paulus använder, måste man också tolka det utifrån den tid han skriver i.

Ordet frälsning (gr. soteria) har följande betydelse på eng; deliverence, preservation, safety, salvation: deliverance from the molestation of enemies.

Från att ordet blir använt i GT, kan vi se att ordets betydelse ändrar sig, ju längre fram vi kommer tidsmässigt i förhållande till när breven skrevs.

Frälsning i GT

I GT hittar vi ordet 78 gånger och är ofta knuten till det Hebreiska ordet Yeshu´ha . Majoriteten av de gånger ordet används i GT, är i förbindelse med en fysisk frälsning från fiender eller vid tillfälliga prövningar för Israels folk.

Vi ser det bland annat vid Israels befrielse från Egyptens här, när de går genom röda havet. Det blir också använt när Davids räddas och befrias från Sauls förföljelse, och vid Israels frälsning från fysiska fiender som Filisteer, Moabiter och Edomiter.

Jesaja använder detta ord både för att beskriva Israels räddning vid Messias återkomst, men också för att beskriva det andliga och nya förbund som Herren ska upprätta med Israel.

Frälsning i NT

I nya testamentet blir detta ord ”soteria” använt vid både fysisk fara, (apg 7:25, 27:34) men framför allt genom att beskriva den andliga frälsning vi har fått genom Jesu död på korset. (Fil 1:28, 2 Kor 7:10, Efe 1:13)

Siyakwazi ukubona ukuba intsingiselo eli gama kunokuba zombini usindiso yokomoya, kwaye usindiso wenyama ingozi okwexeshana okanye iimeko. I GT ikakhulu ingozi ebonakalayo lo gama uninzi NT limele ngengqiqo wosindiso ngokomoya.

Ixesha labaseTesalonika

ITestamente Entsha yabhalwa kwisithuba esimalunga neminyaka eli-60, xa ngababhali ezahlukeneyo. Intsingiselo yegama wosindiso (soteria) Inokuchazwa zombini ngokunxulumene nexesha le kubhalwe kuyo kwathiwa, kwaye apho umbhali wasebenzisa igama.

Paulus skrev sina brev över en tidsperiod på cirka 20 år, och det är därför naturligt att ordet genomgår en viss förändring av dess betydelse med tiden. Till skillnad för några av Paulus senare brev som till exempelvis Romarbrevet, där ordet nästan genomgående används med betydelse af andlig frälsning, är brevet till Tessalonika ett av Paulus allra tidigaste brev.

Paulus tidiga brev

I Paulus tidiga brev som breven till Tessalonika och Galatien, används aldrig ordet ”soteria” för att utrycka en andlig frälsning. Ordet används heller inte i Jakobs brev som också är skrivet på ett tidigt stadium i kyrkans historia. Paulus använder i stället andra ord under denna tidsperiod för att beskriva andlig frälsning som till exempel ”kaleo” Gal 1:6, ”dikaio-oe” Gal 2:16, ”exagorazo” Gal 3:13 osv.

Det brev som troligtvis skrevs efter breven till Tessalonika var 1 Korintierbrevet, där ordet ”soteria” aldrig används. Det är först i Paulus andra brev till församlingen i Korintier som ordet används igen. Ordet används här tre gånger, och det är då vi för första gången ser ordet användas i förbindelse med andlig frälsning.

Det ser ut som att när Paulus använder detta ord i sina tidiga brev, är han fortfarande påverkad av det sätt som GT använder detta ord på, och som alltså är en beskrivning av en frälsning från en fysisk, eller en tillfällig fara eller omständighet. När Paulus i senare brev använder detta ord är med övervägande betydning av andlig frälsning.

Brevens genomgående ämne

isahluko ngalinye Tesalonika 1 no-2 badize naluphi na kuthetha ukubuya kukaYesu, nokufundisa sokugqibela kwimbali nguPawulos. Ngoko ke namanye amagama anxulumene ukukholelwa ukuba usindiso uPawulos ubhekisela ngo-2 Tesalonika 2:13, kwakhona uchaza kwaye phambili nesihloko, uPawulos ifundisa.

Uphengululo-2 Tesalonika isahluko 2 ubonisa ukuba sahluko inikeza:

1. A isilumkiso (vs. 1-3)

2. apostasia (vs. 3)

3. ongenamthetho kuvela (vs. 3-5)

4. ebambe (vs. 5-7)

5. Umchasi IsiPhawuli kunye ukufika (vs. 8-9)

6. wenkohliso nenkohliso abantu (ivesi 10-12)

7. A Okuvuyisayo Nkosi, kunye umnxeba (vs. 13-15)

När Paulus avslutande skriver och utrycker sin tacksamhet till Herren, om den frälsning som Gud har förberett, måste det ses i ljuset av hans tidigare undervisning i samma kapitel. Det är med andra ord inte ett nytt ämne som Paulus börjar tala eller tacka för, men helt enkelt en fortsättelse på det ämne han redan undervisat om genom hela brevet.

Vår kommande härlighet

2 Tess 2:14 - Det är detta som Gud har kallat er till genom vårt evangelium, för att ni skall vinna vår Herre Jesu Kristi härlighet

Nästa vers vi möter i 2 Tess 2 talar om vår kommande härlighet i Kristus. Det är den härlighet som Paulus talar om i 1 Kor där ”det förgängliga kläs i förgänglighet”, och ”detta dödliga kläs i odödlighet”.

Det är alltså en referens till uppryckelsens dag och vår kommande härlighet, som sker i det ögonblick då Herren rycker sin församling till sig, och han förvandlar våra kroppar till att bli lika honom. Denna vers som är en fortsättning på vers tolv, och är en tydlig koppling till uppryckelsens dag.

Avslutning

Paulus förkunnar att innan Herrens dag eller vedermödans tid kan komma, måste den laglöse (Antikrist) träda fram. Men för att Antikrist ska kunna träda fram, måste den som håller honom tillbaka träda till sida (den helige Ande), och för att den helige Ande ska kunna träda till sida måste församlingen först ryckas bort och tas väck från jorden.

Jesus pekar på många tecken som ska följa hans synliga återkomst till den här jorden. Men uppryckelsen är en teckenlös händelse, och församlingens uppmaning är inte att vänta på Antikrist eller hans förbund med Israel, men att ”vänta på hans son från himlen”.

Vi lever i en ständig förväntan till att Herren snart ska komma och hämta oss hem, för att frälsa oss från den kommande vredesdomen, och för att vi ska vara tillsammans med Honom för alltid.

Jesus kommer snart!

Mikael


Publicerades lördag, 12 oktober 2019 00:37:33 +0200 i kategorin och i ämnena:


1 kommentarer


x
Lillibeth
söndag, 20 oktober 2019 20:57

"Paulus förkunnar att innan Herrens dag eller vedermödans tid kan komma, måste den laglöse (Antikrist) träda fram. Men för att Antikrist ska kunna träda fram, måste den som håller honom tillbaka träda till sida (den helige Ande), och för att den helige Ande ska kunna träda till sida måste församlingen först ryckas bort och tas väck från jorden."

Detta är SANNINGEN vilket det också är en strid om.

/Lillibeth

Svara

Första gången du skriver måste ditt namn och mejl godkännas.


Kom ihåg mig?

Din kommentar kan deletas om den inte passar in på Apg29 vilket sidans grundare har ensam rätt att besluta om och som inte kan ifrågasättas. Exempelvis blir trollande, hat, förlöjligande, villoläror, pseudodebatt och olagligheter deletade och skribenten kan bli satt i modereringskön. Hittar du kommentarer som inte passar in – kontakta då Apg29.

Nyhetsbrevet - prenumerera gratis!


Senaste bönämnet på Bönesidan

torsdag 23 januari 2020 21:54
Neej neeeej nej Jesus Du Hör bön. Du gör mirakel!!! Endast du kan hjälpa!!!! Du vet allting. Lever ba en gång

Senaste kommentarer


Aktuella artiklar



Stöd Apg29:

Mer info hur du kan stödja finner du här!

Kontakt:

MediaCreeper Creeper

↑ Upp