436 online! | Sidvisningar idag: 43 961 | Igår: 183 384 |

www.apg29.nu

Annons

Chatt Nyhetsbrev Biblar Läsarmejl Bönesidan Dagens ros Date29 Kommentarer Fråga Christer Kontakt Sök

Beställ Christer Åbergs bok Den längsta natten här!


I Bibeln drack de vin

I Bibeln drack de vin, ja till och med Jesus och han blev anklagad och förtalad på grund av det. Men du såg Jesus aldrig full. Vinet var ingen last för honom. 

Själv dricker jag inte alkohol. Jag dricker inte ens cider och inte heller lättöl. Men jag har inte denna hållning på grund av bibeln utan på grund av princip för att ingen ska kunna anklaga mig: "Du som är kristen och...."

En kompis tjatade på mig för många år sedan att jag skulle "smaka" på hans spritflaska som han hade i kylskåpet. Jag sa: "Dricker jag av det här skulle du bli besviken på mig". "Ja det skulle jag faktiskt bli", svarade han.

Det handlar också om vår trovärdighet som kristna gentemot de som inte är det. Vi är kallade att vinna människor och det ska inte finnas någonting i vägen som kan hindra det!

Dessutom finns det faktiskt uppmaningar i Bibeln att man inte ska dricka vin. Det finns även exempel på att kristna inte drack vin. Se till exempel på detta berömda exempel:

1 Tim 5:23

Drick inte längre bara vatten, utan använd lite vin för din mage och dina återkommande sjukdomar.


Varför säger Paulus som han gör? Därför Timoteus hade för vana att bara dricka vatten! Han drack inget vin! Han var absolutist! Detta bibelord kan faktiskt tyda på att de första kristna inte drack vin - i varje fall gjorde inte Timoteus det! 

Det går alltså inte använda det här Bibelordet som ett argument för att dricka vin. Det är istället ett mycket starkt argument att inte dricka vin!


Skriv ut

 
Publicerat av söndag 31 januari 2016 15:22 | #vin #berusad #alkohol #alkoholberoende #sprit | Direktlänk | Nyhetsbrev | RSS

Har du tagit emot Jesus?

- Gör det nu innan det är försent! Så här tar du emot Jesus:

Jesus, jag vänder mig nu till dig och tar emot dig. Jag bekänner dig Jesus att du är Herren och jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Tack Jesus att jag nu är frälst och har fått alla mina synder förlåtna. Tack att jag nu har ett evigt liv och är ett Guds barn. Tack Jesus att du är min Herre och Frälsare och att Himlen är nu mitt hemland!"

Tog du emot Jesus i bönen här ovan?
» Ja!


87 kommentarer

Kalle

Märkligt sätt att använda ett bibelord. Paulus uppmuntrar ju trots allt Timoteus att dricka vin.

Jag förstår heller inte kopplingen mellan absolutism och trovärdighet.

Svara -   - 31/1-16 16:09 -


JL

Ser det mer som att Paulus ordinerar alkohol som medicin till en enskild människa.

Svara -   - 31/1-16 16:13 -


Erkki

Paulus varnar för att bröder som är svaga att inte sätta dom i frestelse. Vi som kristna får inte sätta vår broder i frestelse , även om vi kan ta nån dricka själv, men avstå själv att kunna vara en förebild. Bibeln varnar drickande. Berusa er inte med vin för där kommer den onda leverne, utan låten er uppfyllas av Guds ande.

Svara -   - 31/1-16 16:22 -


Peter Hall

Har inte Herren ordinerat vinet och brödet till sin hågkomst? Inte avstår väl en troende vinet, för att han vill framstå i bättre dager? Tager man del av Nattvardsvinet, så har man intagit alkohol, om än i ringa mängd.

Jag håller mig till Jesus och kan ta ett glas vin då och då, utan samvetsförebråelser.

Lägg märke till dock, att drinkare icke skola ärva Guds rike. Så drick med välbehag, men måttligt. Vinet gör människans hjärta glatt.

Svara -   - 31/1-16 16:35 -


Nowote

Svar till Peter Hall.

Tager man del av Nattvardsvinet, så har man intagit alkohol, om än i ringa mängd.

Vi använder mycket gott rött alkoholfritt vin till nattvarden. Det finns att köpa i vanliga matbutiker som Ica t.ex.

Mvh.

Svara -   - 31/1-16 16:44 -


Nowote

Här en länk från en förstående broder om myter kring Bibeln och vin!

Ta dig gärna lite tid och läs.

https://gudjesus.wordpress.com/2015/09/06/moderna-myter-om-vin-pa-jesu-tid/

Svara -   - 31/1-16 16:51 -


Katrina

Vinet på den tiden var inte så starkt som idag och oftast blandat med vatten. PS I Talmud står det att man skall spä ut en del vin med två delar vatten. Guds frid önskar jag er alla

Svara -   - 31/1-16 18:35 -


Andy Svensson

Om jag dricker ett eller två glas vin till maten med någon så är det enligt vissa synd för dem. Så vad gör jag då? Jo jag dricker inte vin med dem för att inte vara till anstöt. Jag tycker det är mer allvarligt hur dem kristna sköter sin kropp och hälsa idag. Det pratar man inte så mycket om. Kristna som frossar i mat....

Svara -   - 31/1-16 18:46 -


ulf lennart

Svar till Nowote .

Alkoholfritt vin = det Vin???

Svara -   - 31/1-16 19:35 -


ulf lennart

jag kan bara taenka mig smaka pa vin vid nattvard. surt roedtjut oeverlaater jag at roedvinsvaenstern. jag haaller mig hellre till konjak eller god likoer till kaffet och blosset, sedan faar torrbollar till 'kristna' saega vad dom vill.

Svara -   - 31/1-16 19:41 -


ulf lennart

Guds rike bestaar varken av mat eller Dryck utan i ....

Svara -   - 31/1-16 19:53 -


Gabriella

Bibeln talar mycket mer om andra saker som inte skall förtäras. Gris, asätande fåglar, råttor mfl.

Svara -   - 31/1-16 20:00 -


ulf lennart

tillhoer inte detta de Religiosa, att iakttaga fasta regler foer mat och dryck, tider och stunder, tvagningar, spaekningar,radband .....

Svara -   - 31/1-16 20:00 -


Kalle

Svar till Gabriella.

Vad står det att man får äta utanför porten, även i GT? 😋

Svara -   - 31/1-16 20:10 -


Nowote

Svar till ulf lennart.

Måste man verkligen kalla andra kristna för att vara torrbollar om de inte vill dricka alkohol, och kanske för att de även tolkar det som att Jesus själv tycker att vi nog borde avstå så mycket som möjligt?

Kanske har de sett något som inte kändes så bra tillsammans med alkohol.

Jag har själv kristna syskon som alkoholen drog ner helt i fördärv, skilsmässor, t o.m så att någon kristen dog alldeles för tidigt pga detta. Så för mig känns det lite konstigt att kristna blir arga på sådana som inte tycker om alkoholen?

Förmodligen misstänker jag väl lite okunskap och svårigheter till medförståelse. Jag säger inte detta för att jag är för en nolltolerans, jag tar någon gång en lättöl till maten, har också, visserligen för väldigt många år sedan, men ändå som kristen, smakat lite, t.o.m så att jag började känna av lite berusning, nu var det så att det var mycket ytterst lite, men ändå! Det var absolut till den högsta gräns jag tycker att en kristen borde komma till.

Jag har själv varit en som har druckit oerhörda mängder förr, så jag vet vad det är att vara full. Jag har varit på ett antal rättegångar pga spriten, jag har förstört ett antal bilar pga spriten. Jag hann med att såra väldigt många människor pga detta o.s.v.

Spritens och alkoholens värld är inte den gudomliga väg vi kristna bör visa omvärlden uppmuntran till, den saken håller jag helt fast vid, även om du ulf lennart vill kalla mig för en torrboll.

Men, gör du så om du mår bättre av det!

Mvh.

Svara -   - 31/1-16 20:18 -


Gabriella

Svar till Kalle.

Förstår inte frågan?

Svara -   - 31/1-16 21:14 -


Gabriella

Svar till ulf lennart.

Guds rike består av kristallklara fasta regler. Men inte av radband och människobud eller nykristendom.

Svara -   - 31/1-16 21:17 -


ulf lennart

Svar till Nowote.

aj, aj, daer gjorde man bort sig. visst aer det ruskigt med alla desa manniskor som oeser i sig sprit eller drogar ned sig. rena psykfallen. alternativet aer psykiatriker som tillhandahaaller legala droger, psykofarmaka, vars kemiska substanser aer artifisiella och inte alls av naturen ar avsedda att konsumeras och brytas ned. och psykologer, som oftast inte alls raeknar med andevaerlden och dess angrepp och ingrepp pa maenniskor. Haer gaeller det att Aakalla Herrens namn och vi har ju manga vittnesboerd hur missbrukare faatt sin liv ploetsligt foervandlade.

Svara -   - 31/1-16 21:41 -


Sanna

Joh. 2,, Jesus första tecken. Varför gjorde han detta om han förbjöd alkohol? Tacksam om någon förklarar.

Svara -   - 31/1-16 21:54 -


ulf lennart

Svar till Nowote.

jag har syndat ; 'Darfoer, om maten(Drinken) kan bli min broder till fall, sa vill jag hellre foer alltid avstaa fran att aeta koett(taga mig Drink)... Om ni pa sadant saett syndar mot broderna(kallar dem torrbollar) och saarar deras Svaga samveten, saa syndar ni mot Kristus sjaelv'. 1 Kor 8 ; 13-12. FOERLAAT mig Herre foer Jesu skull.

Svara -   - 31/1-16 22:02 -


ulf lennart

Svar till Sanna.

nej, Jesus forbjod inte, som Muhammed, alkohol. den kan, liksom mycket annat, vara till bade gladje och sorg. 'ni ar kallade till frihet. allt ar tillatet, men allt ar inte nyttigt'. det gaeller att vara Maattlig, att inte faa begaer och bli slav under synd.

Svara -   - 31/1-16 22:13 -


Sarah

Jag tror inte att Jesus menade att vi ska vara några absolutister som är "slav" under ett förbud mot alkohol. Det tror jag inte. Varför drack han själv vin då? Nej det handlar om sunt förnuft och att göra det bästa för oss. Jag tror inte att ett alltför trångt liv lockar människor att se vad Jesus har för dem. Det kommer bara att skrämma bort dem. Varken att dricka sig full eller att förväntas ens inte få ta ett halvt vinglas som vuxen är sunt att ha som måttstock för kristna. Det kommer bara att förstöra. Sunt förnuft hittar man i Bibeln!

Svara -   - 31/1-16 22:31 -


ulf lennart

foer en kristen aer det vael bara OTUKT, sex utanfor aektenskapet som aer Foerbjudet. det daer med intag av offerkoett och blod blev nog bara till med haensyn till judarna enligt Paulus.

Svara -   - 31/1-16 22:36 -


Nowote

Svar till Sanna.

En liten fråga först Sanna!

Kan du visa mig någonstans där det står att Jesus gjorde alkohol?

Eller!

Är det inte endast så att man själv tolkar in det Jesus gjorde som om det givetvis var alkohol Han skapade?

I mina ögon har det aldrig varit ett 100%;igt måste, att Jesus skapade alkohol vid bröllopet i Kana. Jag säger inte heller att det inte var det, men när någon med bestämdhet säger att det var alkohol så är det ändå inte så det står skrivet. Det står endast att det var det bästa vinet, och det är det jag går efter, inte vad människor formulerar om det till!

Sen har Jesus aldrig förbjudit alkohol, eller starka drycker, men, han råder människan att avhålla sig eftersom det hör till de oförnuftiga!

Var därför inte oförnuftiga utan förstå vad som är Herrens vilja. Berusa er inte med vin, det leder till vårdslöshet. Låt er i stället uppfyllas av Anden. Efesierbrevet 5:17-18

Mvh.

Svara -   - 31/1-16 22:50 -


Katrina

Skriften säger följande om alkoholhaltiga drycker:

Ordspråksboken 20:1 Vinet är en hädare, ölet en gaphals, vettlös är den som raglar av rus.

Ordspråksboken 23:20-21 Bli inte en sådan som dricker vin och som frossar på kött, ty drinkare och frossare blir utblottade, dåsandet klär dem i trasor.

Guds Frid var med ER

Svara -   - 31/1-16 23:38 -


Kalle

Svar till Gabriella.

Det var något jag snappat upp i 5:e mosebok som tyder på att man får äta orena djur, alltså även i GT, men jag hittar det inte nu. Återkommer när jag springer på det igen.

Svara -   - 1/2-16 01:14 -


Kalle

Svar till Nowote.

Det var alkohol som skapades vid bröllopet i Kana, och det är odiskutabelt.

Har du reflekterat vad "det bästa vinet" innebär? På den tiden var vin dyrbart, och man spädde ut det med vatten. Ju högre andel vin, desto finare. Desto starkare. Jesus gjorde alltså vatten till det starkaste vinet på bröllopet.

Studerar man bibeln noga och med ett ärligt sinne så är det lika solklart att alkoholkonsumtion är okej som att fylleri inte är det.

Svara -   - 1/2-16 01:19 -


Kalle

Svar till Nowote.

Angående bibelcitatet, så är nyckelordet "berusa". Läser du det i kontext av "leder till vårdslöshet", så betyder det alltså, sup inte bort ditt omdöme. Inte heller här finns en anmodan om absolutism, men mycket väl om nykterism.

Svara -   - 1/2-16 01:22 -


Anita Magnusson

Svar till Nowote.

Nu är det ju Paulus som säger detta, men han säger att vi ska förstå Herrens vilja. Paulus skrev ju ibland att detta: är jag Paulus som säger detta , ibland detta har Herren sagt. Nu vet vi inte just detta bibel ställe om vilket. Men vi ska så klart inte dricka oss berusade, så lätt man blir slav under spriten,att inte veta vad man gör. När spriten går in, går vettet ut säger ett ordspråk. Men att anklaga eller titta snett på en kristen medbroder eller syster,som tar ett glas vin, gör jag inte. Men skulle bli bestört om de drack sig berusade.

Svara -   - 1/2-16 02:28 -


Nowote

Svar till Kalle.

Det var alkohol som skapades vid bröllopet i Kana, och det är odiskutabelt

Det är dina ord, ja, inte bibelns!

För mig är alltid det viktigaste att följa bibeln och inte vad människor tycker, jag har gjort det till min regel. Tala som bibeln säger, inte vad Kalle eller någon annan tycker, även om Kalle kan verka förnuftig ibland, det kommer att fungera bäst i längden har min Herre lärt mig!

Det var det bästa vinet, inte alls som du sa, det starkaste vinet, det är återigen dina påhittade ord. Det var det godaste vinet Jesus gjorde, och det är miltals ifrån ditt "kloka" resonemang om att det skulle varit det starkaste vinet.

Starkvin har aldrig varit gott i min mun i alla fall, utan oftast egentligen ganska vidrigt, ju starkare desto värre för det mesta! Nej, Kalle, här har du nog cyklat lite för långt åt fel håll!

Håll dig till vad bibeln säger, inte vad du anser det borde tolkas till, då kommer det alltid att gå bra!

Mvh.

Svara -   - 1/2-16 06:04 -


ulf lennart

Svar till Katrina.

'drinkare och frossare blir utblottade'. daer har du svaret. det gaeller att vara Maattlig med baade mat och dryck. om inte saa leder det till skada foer baade kropp och sjael. det kanske finns fler Oeverviktiga som faar lida och doe i foertid aen alkisar.

Svara -   - 1/2-16 07:06 -


ulf lennart

Svar till Katrina.

taenk pa Jan Stenbeck, som blev besatt av en frosseriande och sa ploetsligt avled mitt under sina baesta aar som framgangsrik affarsman. jag tror att GW Persson skildrat deras orgier da dom gick sina lyxkrogronder, fran den ena laeckerheten till den andra.

Svara -   - 1/2-16 07:28 -


Sanna

Jag tror absolut att det var alkohol i vinet. På den tiden hade man inte andra konserveringsmedel. Men jag håller med om att man ska dricka med ansvar, man ska inte berusas av vin/alkohol. Däremot tänker jag att ett annat problem är socker. Det är inte alltför länge sen socker klassades som drog, men är nu legaliserad,, därmed också tillåten för kristna? Om man blir hög av något så blir man det av socker, men vi har blivit så vana vid det att vi märker det inte ens.

Svara -   - 1/2-16 08:17 -


Nowote

Svar till ulf lennart.

om inte saa leder det till skada foer baade kropp och sjael. det kanske finns fler Oeverviktiga som faar lida och doe i foertid aen alkisar.

Det är rätt u.l. Fast nan borde också ha med i beräkningen hur många som blir lidande av att jag frossar i mat jämfört med när jag frossar i alkohol?

Du kanske balansen börjar bli någotsånär rätt?

Mvh.

Svara -   - 1/2-16 08:18 -


Nowote

Svar till Sanna.

Jag lägger in den här länken en gång till! Läs den Sanna så får du en mer korrekt bild av vinet i bibeln, för att inte vilaeledas av felaktiga myter. Det fanns vin både med och utan alkohol.

https://gudjesus.wordpress.com/2015/09/06/moderna-myter-om-vin-pa-jesu-tid/

Mvh.

Svara -   - 1/2-16 08:27 -


Sanna

Förlåt,, ett inlägg till :) Googlade lite och hittade det här: jäst, introducerades på 1800-talet som ett alternativ till den gamla jäsnings­proceduren i surdeg. Det används främst till brödbak och jäsning av alkohol. Bagerijäst är encelliga levande svampar som består av vatten, protein (mest enzymer), kolhydrater, fett, mineraler och B-vitamin. Det är enzymerna som skapar jäsningen. Under jäsningen förbrukar jästen socker och producerar alkohol och koldioxid (som expanderar degen).

Våra kära kanelbullar,, jäst, socker, vätska = alkohol.

Kanske borde fundera längre än endast till dryckerna, som vin, öl, sprit o.s.v. tänker jag.

Svara -   - 1/2-16 08:28 -


svenne

Guds frid, vänner! Jag är absolutist, det vill säga, jag säger nej till alla former av alkohol.

Däremot äter jag bröd, som jag bakar själv. Alkoholen som bildas vid degens jäsning dunstar bort vid gräddningen.

Svara -   - 1/2-16 08:53 -


Roine

Ett varningens tecken gällande Alkohol! Den som tror sig ha kontroll kan mista den lika fort!

http://blogg.varldenidag.se/dahlman/2012/06/23/kung-alkohol-en-humorsjuk-harskare/

Frid!

Svara -   - 1/2-16 09:51 -


ulf lennart

Svar till Katrina.

obesity, oevervikt har ju laenge varit ett stort haelsoproblem i USA med framst hjaert-kaerlsjukdomar och diabetes. jag har laest att sverige nu hakar paa denna trend med alltfler tjockisar. aeven detta aer djavulskt.

Svara -   - 1/2-16 10:11 -


ulf lennart

man vaagar idag knappast taenka paa vad man aeter, dricker eller andas in. luft och vatten ar forgiftade. att vistas utan munskydd i Beijing motsvarar visst att roeka ett par paket cigg om dagen. frukt och gronsaker aer giftbesprutade och slaktdjur injicerade med hormoner och annat. man far be om 'blodets beskydd'. en kristen som inte bara dricker, utan aven aeter och andas in GIFT skall ju inte skadas daerav.

Svara -   - 1/2-16 10:22 -


ulf lennart

Svar till Roine .

ja, sverige,finland,ryssland ... tycks speciellt utsatta foer AlkoholFurstar i andevaerlden som tidvis gjort dem helt nedsupna. men i de flesta andra laender ser man naestan aldrig berusade personer eller A-lagare trots att priserna daer bara aer en braakdel av sveriges.

Svara -   - 1/2-16 10:46 -


Peter Hall

Svar till Nowote .

Käre broder Om jag inte är felunderrättad, så skall vin innehålla alkohol, annars är det Traubensaft. Inte var det väl saft som Jesus hade i bägaren den sista aftonen?

Nåväl, du blir säkert mottagen i de himmelska boningarna, även om du inte till punkt och pricka följer vår Herres förordnade. Hur ser du då på brödet? Kan du tänka dig vanligt gräddat bröd?

Svara -   - 1/2-16 11:05 -


Peter Hall

Svar till Peter Hall.

"förordnande"skall det vara. Varför kan du Christer inte erbjuda tjänsten revidering?

Svara -   - 1/2-16 11:08 -


Peter Hall

Svar till ulf lennart.

"Blosset" Aja baja! Inte rekommenderade väl Herren detta? Menar du någonting med din tro, så bör du upphöra med blosset. Och inget snus heller för den delen. Du är väl ändå inte okunnig om, att tobaken skadar Guds heliga tempel, dvs. din kropp.

Svara -   - 1/2-16 11:14 -


Kalle

Svar till Nowote.

Det är du som felaktigt förknippar bäst med godast. Bra vin på den tiden var vin som var mindre utblandat.

Ordet som används i grundtexten är oinos, som är varianten med alkohol. Ordet i sig implicerar alltså alkohol i vinet. Det var inte druvjuice, det är ett helt annat ord.

Sluta vrida på texten för att den ska passa in på dina åsikter.

Svara -   - 1/2-16 11:48 -


ulf lennart

Svar till Peter Hall.

vad saeger du om att dricka kaffe? aer inte koffein ett Gift liknande nikotin? det finns ocksaa kristna grupper daer baade kaffe och te' aer forbjudna.

Svara -   - 1/2-16 11:51 -


Jesse Landsaas

1 Tim 5:23 syftar på det man visste redan på den tiden. Den goda bakteriefloran som finns i vin hade en bra effekt på taskiga magar. Ungefär som Youghurt och fil

Svara -   - 1/2-16 11:56 -


Nowote

Svar till Peter Hall.

Om jag inte är felunderrättad,

Du är felunderrättad, läs du också länken jag la in tidigare så får du en förklaring till vinet på Jesu tid.

Och!

Vad skulle det vara för problem med vanligt gräddat bröd?

Mvh.

Svara -   - 1/2-16 12:25 -


Nowote

Svar till Kalle.

et är du som felaktigt förknippar bäst med godast. Bra vin på den tiden var vin som var mindre utblandat.

Ordet som används i grundtexten är oinos, som är varianten med alkohol. Ordet i sig implicerar alltså alkohol i vinet. Det var inte druvjuice, det är ett helt annat ord.

Sluta vrida på texten för att den ska passa in på dina åsikter

Jaså, är det verkligen jag som hittar på godast istället för bäst?

Och övertjänaren smakade på vattnet, som nu hade blivit vin; och han visste icke varifrån det hade kommit, vilket däremot tjänarna visste, de som hade öst upp vattnet. Då kallade övertjänaren på brudgummen. och sade till honom: »Man brukar eljest alltid sätta fram det goda vinet, och sedan, när gästerna hava fått för mycket, det som är sämre. Du har gömt det goda vinet ända tills nu.» Johannes 2:9-10

Mvh.

Svara -   - 1/2-16 12:31 -


Roine

Så här illa kan det gå utan sprit också ,om vi inte håller oss nyktra i Ande och sanning!

https://www.youtube.com/watch?v=X2V7KbbfRHA

Svara -   - 1/2-16 12:35 -


Katrina

Svar till ulf lennart.

Exakt ...Ät och drick med måtta....när det blir frosseri är det ohälsosamt.

Svara -   - 1/2-16 12:38 -


Katrina

Svar till Nowote.

Bra vin handlar om kvalitet,druvans tillstånd, var druvorna odlas, jorden, omsorgen vid skörd och skickligheten vid vinifiering, lagring och blandning mm ....

Svara -   - 1/2-16 12:49 -


Kalle

Svar till Nowote.

Då för att din översättning har översatt det som smak så är det smak?

Vi pratar om oinos. Riktigt bra oinos. Det innehåller garanterat alkohol.

Svara -   - 1/2-16 12:59 -


Katrina

Svar till svenne.

Jag använder också vin och konjak till matlagning...vin till såser och marinad och konjak till sockerkakor.... Frid

Svara -   - 1/2-16 13:27 -


Nowote

Svar till Kalle.

Då för att din översättning har översatt det som smak så är det smak?

Min översättning?

Visa mig en svensk översättning som inte talar om det goda vinet, du hittar på att det skulle vara min, det är flera andra som har tecknat ner de svenska biblarna, jag har inte skrivit någon!

Bara för att du Kalle, förmodligen gillar att dricka lite så behöver du inte bli sur för att Bibeln inte nämner att det handlar om alkohol. Det är din tolkning och inget annat.

Men, jag säger än en gång, jag anser inte att man måste vara absolutist, även om jag kan tycka att det vore det klart "bästa" för var man och kvinna på denna planet!

Det jag säger, det är att det var vin Jesus gjorde, inget annat står att läsa! Man får läsa mellan raderna och tycka vad man vill, men, man bör inte bli upprörd över att det varken står starkvin, lättvin eller alkohol i Bibeln, det står endast vin. Allt utöver det är mänskliga tillägg, så får du bli hur sur du vill.

Jag säger att det kan ha varit vilket som, bibelns budskap säger endast vin, sen är tolkningen var och ens!

Nattvardsvinet Jesus drack t.ex, det tror jag faktiskt helt var osyrat vin, alltså helt utan alkohol, eftersom det var bilden på Jesu eget syndfria blod.

Jag kan inte för det allra minsta tänka mig att det var något syrat, dvs jäst vin de använde till det här, liksom de också använde sig av osyrat, dvs, helt ojäst bröd för att symbolisera Jesu syndfria kropp.

Förstår ni sambandet? Det fanns osyrat vin, och det fanns syrat vin.

Förstå och acceptera, det är enklast så!

Mvh.

Svara -   - 1/2-16 13:42 -


Andy Svensson

Jag tror jag tar ett glas vatten nu och läser några inlägg här, vem vet kanske jag blir klokare av det :-).. Hoppas nu det är tillåtet annars får ni väll varna mig för det.

Svara -   - 1/2-16 14:20 -


Katrina

Svar till Andy Svensson.

PS Drick inte för mycket så du inte blir vattenförgiftad. De första symtomen på vattenförgiftning är desorientering, huvudvärk och yrsel, till följd av att blodflödet minskat, samt illamående och sluddrigt tal. Värre förgiftning kan leda till förvirring, kramper, koma och i värsta fall döden. Ha haaaaaaaa

Svara -   - 1/2-16 14:39 -


Erik Knudsen

Alt är tillåtet men alt är inte gagnligt varje må fråga den hellige ånde vad som är rätt utan att döma andra, då blir allt rätt för varje. Jesus fred till dig.

Svara -   - 1/2-16 16:05 -


Kalle

Svar till Nowote.

Varför måste det vara just en svensk översättning? Om vi kikar på en samling engelska:

http://biblehub.com/john/2-10.htm

Good, fine, choice och expensive är ord jag ser, men ingen av alla dessa översättningar nämner smak specifikt.

Men det är en bisak. Oinos är fermenterat vin och kontexten och inget tyder på något annat.

Kopplingen till osyrat bröd köper jag inte. Den är långsökt. Var i GT läser du om matoffer bestående av osyrat vin?

Du försöker vrida på texten för att få din idé om att Jesus inte befattade sig med alkohol. Försök förstå texten istället för att försöka få den att betyda det du vill att den ska betyda.

Det finns inget som talar för att det rör sig om druvsaft.

Svara -   - 1/2-16 16:55 -


Nowote

Svar till Kalle.

. Försök förstå texten istället för att försöka få den att betyda det du vill att den ska betyda.

Det finns inget som talar för att det rör sig om druvsaft.

Jag försöker inte få den att betyda annat än det står, och det står vin. Inte druvsaft, lättvin eller starkvin, endast vin!

Resten är din egen tolkning av det du själv anser, och tycker att andra måste anamma!

Mvh.

Svara -   - 1/2-16 18:45 -


Kristina

FEL !! Fel. Vinet var bara en vanlig alkoholfri fruktdryck som dracks på Jesu tid. Det finns en bok skriven troligen på 79-talet, av en som väl känner till mat och i Israel på Jesu tid. Har glömt titeln bara. Varför tror folk felaktigt,att Jesus skulle dricka ? Jag skulle aldrig vilja tro så om Guds Son, som var den enda fullkomliga människan, därtill Guds Son ! Ni som tror så fula saker om vår Frälsare, är ni absolutister ?

Svara -   - 1/2-16 21:28 -


Kalle

Svar till Nowote.

Vin som i Oinos som i fermenterat vin. Alkohol.

Svara -   - 1/2-16 21:39 -


Kalle

Svar till Kristina.

Vad består det fula i? Ingen har påstått att Jesus drack sig berusad.

Svara -   - 1/2-16 21:40 -


Lisa

Svar till Nowote .

Både ja och nej. Ordet jajjn på hebreiska betyder vin och det står inte någonstans i grundspråket att det är alkohol fritt. Vanligtvis var det med alkohol ( en del tror att det dock va lite mindre stark då än nu). En sak som många har svårt att förstå är att judarna håller exakt samma saker då som nu det är en av de speciella med judendomen. Att ortodoxa judar skulle "hålla rekommendationen att dricka alkoholfritt på påsken". Har bott med dom o studerat med dom under några år o har ALDRIG hört det tvärt om. Det är en mitzva god gärning att göra sitt hjärta glatt Inte då som Svensken som super sig "dyngrak" utan något glas ( bli glad). Att sedan Jesus umgicks med samhällets olycksbarn betyder inte "fattiga" många gånger president tvärt om. De va rika på andras bekostnad o levde i sus o dus .... Att Jesus växte upp fattigt. Det står inget om det ..,!!' När sedan Jesus gick runt hade Han allt han behöver tom en kassör. Om man har en kassör har man väl .... Just det pengar. Betyder inte överflöd men inget fattades dem.

Detta ämne används oftast på samma sätt som pengar. ROTEN är synd inte pengarna samma sak här. VINET är inte synd utan missbruket.

Var o en får väl fråga Herren om vad de ska göra jag tror inte att det skulle vara synd att ta ett glas vin i bland. Alltså inte samma sak som att supa sig redlös.

Shalom

Svara -   - 1/2-16 22:29 -


Nowote

Svar till Kalle.

Det står inte någonstans i bibeln överhuvudtaget att Jesus drack alkohol. De som säger så ändrar bibelns ord. Jag säger inte tvärsäkert att han inte smuttade på något med alkohol i men, det står inte så någonstans. Det är endast Kalle och några andra som tolkar att det skulle stå så mellan raderna.

Själv tycker jag nog att Bibeln snarare säger det motsatta.

Vinet smädar, starka drycker larmar, ingen som raglar av det är vis. Ordspråksboken 20:1

Ty han skall bli stor inför Herren. Vin och starka drycker skall han inte dricka, och redan i moderlivet skall han bli uppfylld av den helige Ande. Lukasevangeliet 1:15

"För att ni inte skall dö får varken du själv eller dina söner dricka vin eller starka drycker när ni skall gå in i uppenbarelsetältet. Detta skall vara en evig stadga för er från släkte till släkte. Ni skall skilja mellan heligt och oheligt, mellan orent och rent. Och ni skall lära Israels barn alla de stadgar som Herren har kungjort för dem genom Mose." Tredje Moseboken 10:9-11

Det anstår inte kungar, Lemuel, det anstår inte kungar att dricka vin, ej furstar att fråga efter starka drycker, Ordspråksboken 31:4

Frågan är väl enligt mig åtminstone, när man läser denna sista av dessa citat, om Jesus överhuvudtaget drack starkt?

Mvh.

Svara -   - 1/2-16 22:35 -


ulf lennart

Svar till Lisa .

ja, svenskar, finnar och ryssar borde faa Antabus inplanterat. men foer Normala maenniskor aer lite vin bara till glaedje och gemyt vid olika sammankomster.

Svara -   - 1/2-16 22:57 -


ulf lennart

visst finns Manga varnande ord om vin i Skriften men ocksa denna vill jag minnas att Gud skapade vinet till att glaedja manniskors hjaertan.

Svara -   - 1/2-16 23:16 -


Lisa

Svar till ulf lennart.

Så sant. Folk "synd belägger" saker o ting. Det finns många saker som kan missa användas men för den skull är det inte synd.

Svara -   - 1/2-16 23:35 -


Lärjunge

Vi människor är syndare & de som inte har den Helige Ande att dricka av, tar till annat & ofta har det blivit alkoholen i alla tider.... Så givetvis ser vi många i Bibeln som drack starka drycker Noa var den förste & så har det fortsatt med väldigt många genom historien....

Men Jesus drack absolut inte vin med alkohol i, & inga andra starka drycker heller....Varför skulle han som uppfyllde lagen & profeterna ha druckit något som Han själv förbjudit sina profeter att dricka??

Anledningen till att många tror det/vill att de ska vara så, är att man ska kunna rättfärdiga sitt eget drickande...men då bedrar man sig själv för ... I 1Kor 6:10 står det att drinkare inte ska ärva Guds rike.

När personer som skrev Bibeln drivna av den Helige Ande uppmanar personer till att dricka vin,( som Paulus till Timoteus )så kan vi vara säkra på att det är ojäst vin det handlar om....( jäst vin är ju inte bra om man har problem med magen )....

Texten i den länk som Nowote delade var mycket bra!

Som pånyttfödd så har man ju Guds Ande & då borde man inte behöva dricka starka drycker, eller ens vilja göra det...

Berusa er inte med vin, det leder till vårdslöshet. Låt er i stället uppfyllas av Anden.-Ef5:18.

Om en äldste/församlingsledare : Han får inte missbruka vin eller vara våldsam.-1Tim3:3.

( Det allmänna prästadömet gäller i det nya förbundet, då alla pånyttfödda är präster & profeter. )

Profeterna i gamla förbundet fick inte dricka alkohol, & det nya förbundet ( nåden ) har en högre nivå än det gamla ( lagen ).....Nåden ger oss kraft att säga nej till världsliga begär, ogudaktighet. Och att istället göra Guds vilja.

OM man gör det som ens egen kropp & sinne vill så är man slav till synden / den här världens furste....

Då behöver man omvända sig & bli döpt i vatten till Kristus så att man blir förlåten & renad & får den Helige Ande som gåva / blir pånyttfödd.

Om någon som läser detta har problem med alkohol...Jesus kan & vill göra dig fullkomligt fri....och det sker genom omvändelse & dop!!

http://www.skordearbetaren.se/

Svara -   - 1/2-16 23:54 -


Lisa

Jag tror att det kan finnas tider i livet då man inte bör dricka. Jag jobbade med före detta alkolister o då hade jag inte änns vissa juice märken vars flaska påminner om tex vin. Men att göra det en generell issue och syndaförlåtelse det tycker jag är att gå för långt. Om exemplet i GT o starka drycker .... då får man inte klippa håret heller eller!!!!???? Var går gränsen ???!!!! Shalom

Svara -   - 1/2-16 23:59 -


Lärjunge

Svar till Lisa .

Jag jämförde med GT, men det står i NT att drinkare inte kommer ärva Guds rike....

Det står inte att det är en synd att klippa håret....så den jämförelsen blir väldigt konstig.

Bibeln kallar det för synd...annars så skulle aldrig Paulus ha skrivit så...

Men Jesus bar ju våra synder...så om vi omvänder oss från våra synder till Gud & låter oss döpas till Kristus så får vi förlåtelse & befrielse ifrån syndens slaveri...Det är ju det som är evangeliet...glädje budskapet. ( Poängen är att var & en är "fri" att göra det man vill...men inte utan konsekvenser...Guds har gett oss sitt ord för att Han bryr sig om oss...går vi över de gränserna så skadar vi oss själva & andra...vilket ju är väldigt vanligt med alkoholen...många dråp/mord har begåtts....många äktenskapsbrott...många splittrade familjer...mycket misshandel och andra brott som skett under påverkan av alkoholens demoner....så hur man kan försvara det med gott samvete är dör mig helt obegripligt! Helt otänkbart för mig som lärjunge till Jesus...jag vet hur mycket det förstörde i mitt liv innan jag omvände mig & blev pånyttfödd!!

Ord 23 :Vem ropar "ack", vem ropar "ve"? Vem vållar kiv, vem klagar? Vem har sår utan orsak? Vem har dimmiga ögon? 30 De som stannar länge vid vinet, de som går för att pröva kryddat vin. 31 Se inte på vinet att det är så rött, att det ger sådan glans i bägaren och rinner ner så lätt. 32 Till slut biter det som en orm, och stinger som en giftorm. 33 Dina ögon får då se konstiga syner, och ditt hjärta talar galenskaper. 34 Du blir lik en som ligger mitt ute på havet eller svävar i toppen av en mast. 35 "De slår mig, men det gör inte ont, de ger mig stryk, men jag känner inget. När skall jag vakna, så att jag kan få tag i mer?"

Gud välsigne dig & shalom!

Svara -   - 2/2-16 01:10 -


Lisa

Svar till Lärjunge.

Jag trodde det var uppenbart. Givetvis talade jag om GT när du sa att profeten inte fick dricka starka drycker, Simson så klart. Han fick inte heller klippa håret det var ju därför jag frågade så o var gränsen går. ;-) Givetvis har en massa fruktansvärda saker hänt tillsammans med MISSBRUK av många olika saker som tex alkohol. Det gör fortfarande inte alkohol synd utan FORTFARANDE är det missbruket som är synd. Man kan sedan tycka om det eller inte, fortfarande har vi demokrati o free speach i Sverige men för att hålla oss till ämnet. Det gör inte ett glas vin till synd Shalom

Svara -   - 2/2-16 01:24 -


Nowote

Svar till Lisa .

Det är heller inte synd att knarka Lisa, eller? Om man endast tar litegrann även här. Det kan ju också vara ganska skönt, avkopplande och trevligt för den som då inte tycker om ett glas vin. Skulle det vara någon skillnad?

Men, jag tycker inte att det borde vara vår livsuppgift som kristna att försvara allt som ställer till elände på vår jord. Jag ser väldigt sällan i bibeln, varken av Jesus eller av lärjungarnas ord, ett försvar av dåliga beteenden, tvärtom uppmanas det väldigt mycket om att ta avstånd från det ena och det andra som kan ställa till skada.

Dagens moderna "lärjungar" däremot, försvarar både det ena och det andra med allt vad man har, är inte också detta ett tidens tecken, om att det är nära nu, med både det ena och det andra, uppryckandet och antikrist, ja, jag tror nästan det!

Mvh.

Svara -   - 2/2-16 06:11 -


Vanessa

Svar till Nowote.

Oärligt sätt av dig att citera guds ord för att det ska följa din nykteristagenda! Varför utelämnade du resten av bibelverserna i ordspråk.31 som visar på fylleri, och inte ett glas vin till maten?

Svara -   - 2/2-16 06:44 -


Andy Svensson

Svar till Katrina.

10 points to Katrina :-). För många år sedan innan träffade jag på en tjej som tränade väldigt mycket och hon drack litervis med vatten. Hon råkade ut för det som man kallar vattenförgiftning som kan i värsta fall leda till döden. Jag frågade henne drack du ca 3 liter per dag? Hon svarade det var lite. Och jag själv har haft perioder där jag varit uppe i 3liter vatten per dag. Men inte upplevt symptom på vattenförgiftning tack och lov. Har med druckit massa alkohol och använt olika former av droger. Är nu fri från skiten. Jesus har förvandlat mitt liv Katrina. Jag är så tacksam till honom. När det gäller den här debatten om vin så läser jag inläggen nu och funderar om man blir något klokare av att läsa dem och komma närmare sanningen. Själv tycker jag att flera kristna skulle tänka med på att vårda sin kropp och hälsa. Och där är jag med inräknad :-) dvs jag behöver med tänka på det här.

Shalom på er alla drick inte för mycket vatten nu :-)

Svara -   - 2/2-16 07:41 -


Nowote

Svar till Vanessa.

Varför utelämnade du resten av bibelverserna i ordspråk.31

Varför jag inte tar med det du syftar till har flera anledningar. Om det var oärligt eller ej Vanessa tycker jag du bör lämna till Gud, Han känner mitt hjärta.

Det finns många verser i bibeln som förstockade och hårda hjärtan inte kan förstå, och där har vi några som jag helt enkelt inte ville ta upp här.

Det du vill tvinga fram nu är att bibeln även uppmanar till att dricka sig berusad. Der står ju så säger du, javisst, med dina glasögon.

Jag kan ge dig ett exempel på ett liknande bibelställe.

Här har du Jesu egna ord, ord från bibelns Fridsfurste, Han som ena stunden sa att ni skall vända andra kinden till.

Tro inte att jag har kommit för att skapa fred på jorden. Jag har inte kommit med fred utan med svärd. Matteusevangeliet 10:34

Enligt det här så kom hur tydligt som helst alltså inte Jesus med den frid Han säger på andra ställen. Så är det också med det du just nu försöker tvinga fram människa!

Försök att förstå!

Det som är dolt måste bli uppenbarat, och det som är gömt måste komma i dagen. Hör, du som har öron att höra med!" Och han sade: "Ge akt på vad ni hör! Med det mått som ni mäter med skall det mätas upp åt er, och ännu mer skall ni få. Ty den som har skall få, och den som inte har, från honom skall tas också det han har." Markusevangeliet 4:22-25

Mvh.

Svara -   - 2/2-16 08:10 -


Lisa

Svar till Nowote.

Om du gillar att knarka o kallar det för "skönt" är det upp till dig. Vilken gämförelse .... Hmmmm stannar där

Summeringen av all din "luft" är just det JAG TYCKER inte att det bör vara våran livsuppgift ....!!!!! Det är farligt när en massa människor blandar in i Guds ord, JAG TYCKER. Det är helt ok att DU TYCKER men det gör det inte till Guds ord. Det som står är drinkare osv Ingen här har talat om att det är ok att supa sig dyngrak OK så håll dig gärna till vad vi talar om o dra inte in att det är "skönt att knaraka". Löjligt Det som talas om här är om det är synd att ta ett glas vin ...,,!!!! Statistiskt sätt dör fler i fetma ..,,, betyder det då att vi ska sluta att äta eftersom Gud straffade Sodom o Gommorra pga av deras synd o en av de som nämns är frosseri ...,, Du kan TYCKA om det eller ej men alkohol är inte synd utan missbrukandet av något. Att sätta något före Gud är synd Shalom

Svara -   - 2/2-16 08:58 -


Nowote

Svar till Lisa .

Har jag någonsin under alla inlägg här sagt att vin är synd?

Läs och tolka rätt innan "DU TYCKER" ditt!

Att du njuter av lite alkohol, det får du göra helt fritt utan någon fördömelse från mig, men kom inte och påstå att bibeln säger att Jesus drack alkohol!

Mvh.

Svara -   - 2/2-16 09:10 -


Lisa

Svar till Nowote.

Jag TYCkER bara som det står. Jag vet inte helt säkert om Jesus drack vin med eller utan alkohol ......GÖR DU ????? Det är bara en gissning i från din sida min vän. Bara gissning. Det ända man basera sig på är de traditioner som då fanns. Jag tycker dock att detta ämne får alldeles för mycket rum. Det finns mycket viktigare saker att "hänga upp sig på" o att lägga sin energi på än om någon tar ett glas vin eller en öl. Shalom på dig

Svara -   - 2/2-16 09:34 -


Nowote

Svar till Lisa .

Jag vet inte helt säkert om Jesus drack vin med eller utan alkohol ......GÖR DU ?????

Nej, jag vet inte, även om jag inte tror att Han gjorde det, och, det är just det jag har försökt säga hela tiden, medan några bestämt säger och menar att Han gjorde det, fast det inte står skrivet någonstans?

Rätt skall vara rätt när man talar om sånt som står i bibeln, speciellt när man menar sig vara en "kristen". Det är illa ställt i ett kristet hjärta när man inte kan bekänna att det faktiskt inte står någonstans att Jesus drack alkohol, och envist ändå fortsätter och hävdar att man trots allt har rätt, för att man bara "VILL TOLKA, TRO och TYCKA" så?

Jag avslutar också gärna denna diskussion nu och säger som så att!

Du som tycker att du kan dricka lite alkohol, gör det, men med måtta tills samvetet säger till!

Du som inte tycker att man bör dricka alls, låt bli så gör du rätt!

Jesu välsignelser till både den ene och den andre!

Mvh.

Svara -   - 2/2-16 10:42 -


Katrina

Svar till Andy Svensson.

Att jag nämde vatten. Jag ville få fram att att går att missbruka mat, socker, kaffe, alkohol, makt mm Jag tycker Paulus skriver bra om det...." låt ingen ta makt över dig" Shalom aleikhem

Svara -   - 2/2-16 11:25 -


Andy Svensson

Svar till Katrina.

Precis Katrina allt går att missbruka. Det handlar om att saker och ting inte får ta makten/platsen som Jesus Kristus skall ha i våra liv.

Shalom

Svara -   - 2/2-16 11:33 -


Mario Joel

Jesus var ej en nasir, det är därför Han drack vin med alkohol i. Vad är nazir, kan man fråga sig? Jo, bibeln ger oss en bra definition på 3 Moseboken 6:1-21. I det gamla förbundet en nasir är en person som har givit ett löfte till Herre, och så länge löftet hade inte blivit fullbordat, fick inte naziren dricka vin med alkohol eller har långt hår.Simson & profeten samuel är exempel på nazirer(Domarboken 16,)

Här är det inte frågan om vin, eftersom ren vin är vindruvor som är pressade. Även präster med levitisk härstamning fick inte heller dricka vin med alkohol, när de befann sig i tabernakel 3 mosekboken 10:9. Men de fick dricka utanför tabernakel.

I det nya förbundet har vi som trott på Herre Jesus, fått det eviga livet 1 Johannes 2:25. Och som bevis på vår tror, har Gud givit oss sitt Ande Efesierbrevet 1:14.

Kristna är också med andra ord Nazirer tack vare vår tro och vi är också präster i Gudsrike Apocalypse 1:6. Vi är också Guds tempel 1 Korint. 6:19

Om präster inte fick dricka vin med alkohol i när de gick i tabernakel, hur mycket mer ska vi då inte dricka nu när vi är Guds tempel?

Svara -   - 2/2-16 12:34 -


Peter Hall

Svar till ulf lennart.

Vad jag säger om att dricka kaffe.

Koffein är ett gift, precis som du säger. Ett gift behöver inte vara skadligt, om intaget begränsas. Ditt bloss, om du nu nöjer dig med ett bloss, vilket jag starkt ifrågasätter, är så vanebildande, att man ständigt behöver fylla på med mer nikotin. Dessutom vållar röken skada för dem, som vistas i rökarens närhet. En rökare riskerar förr eller senare att drabbas av följdverkningar. Rökaren kommer då, att förbanna den dag han började röka.

Har någon drabbats av skadeverkningar pga. kaffedrickande? Att dricka kaffe är som att ta sig ett glas öl, you name it. Det skadar ingen.

Svara -   - 2/2-16 13:27 -


Peter Hall

Svar till Nowote.

"Problem med vanligt gräddat bröd?"

När Jesus instiftade nattvarden, så skedde det i samband med påskhögtiden; minnet av uttåget ur Egypten. För att israelerna då hade ont om tid, så var brödet de åt osyrat, dvs. det hade inte jäst. Således användes samma slags bröd vid judarnas påsk som vid hågkomsten av Jesu död. Osyrat bröd.

Om det inte vore något problem att intaga vanlig småfranska vid nattvarden, varför görs det då inte?

"Tag du gärna lite vin för din mages skull" sade Paulus. Varför inte pröva? Men, bara lite.

Svara -   - 2/2-16 13:40 -


Janne

Har inte läst alla kommentarer, vill dock betona varför en kristen inte bör dricka alkohol. Vi vet vilka enorma kostnader och lidande denna drog för med sig, tex 380.000 barn i Sverige har det mer eller mindre jobbigt pga av att någon närstående dricker. Tänk på allt våld, skadegörelse, trafikolyckor, våldtäkter...listan är nästan oändlig...som alkohol för med sig. Kan någon förnuftig person förklara varför en kristen skulle acceptera allt hemskt som denna drog för med sig, genom att själv ta den?

Om man nu skulle tänka i form av synd så är det väl kärleksbudet som kommer närmast. Kolla med dej själv om varför du inte vill ta avstånd? Kan det vara att du sätter dej själv i främsta rummet: JAG tycker att det smakar så gott, JAG blir så glad, etc.

Svara -   - 3/2-16 00:21 -


Rakel i Rama

Svar till Mario Joel.

"Här är det inte frågan om vin".Jo naturligtvis. "Vin med alkohol??" Vin innehåller alltid alkohol. Skulle det vara en synd att dricka alkohol så hade väl Jesus,den ende syndfrie, inte förvandlat vatten till vin. Korrigera inte Jesus. Det dracks inget "alkoholfritt vin på Jesu tid och något sådant vin finns inte nu heller, inte ens på Systembolaget. Vingårdar och vin är Guds gåva till människorna. Dessutom var vin det man drack förutom vatten. På sabbaten äter man förnämliga rätter och dricker utsökta viner därtill. Nattvard utan vin? Knappast. Om människan dricker sig redlös, så är det inte vinets fel.

Svara -   - 23/8-16 00:10 -


Din kommentar

NYTT! Ditt namn och mejladress måste godkännas innan kommentaren publiceras. Efter godkännande måste du alltid ha samma namn och mejl nästa gång du postar en kommentar, annars godkänns inte kommentaren.


Kom ihåg mig?



Salomonssons Maskinhall Gamla Hjälmseryd 2017 - Del 4

Lindbergarna bjuder till fest i Salomonssons maskinhall i G:A Hjälmseryd. Del 4: Fredag kväll den 23 juni 19.00. Andra avdelningen efter paus.

0

Läs allt!


Succén fortsätter i Gamla Hjälmseryd

www.nennelindberg.org

0

Läs allt!


Salomonssons Maskinhall Gamla Hjälmseryd 2017 - Del 3

Lindbergarna bjuder till fest i Salomonssons maskinhall i G:A Hjälmseryd. Del 3: Fredag kväll den 23 juni 19.00. Första avdelningen innan paus.

0

Läs allt!


Katolska Dagen?

Och så en liten skärmdump på den katolska (?) tidningen Dagen i dag: 

Skärmdumpen är från dagens internetupplaga av tidningen Dagens startsida.

15

Läs allt!


Salomonssons Maskinhall Gamla Hjälmseryd 2017 - Del 2

Lindbergarna bjuder till fest i Salomonssons maskinhall i G:A Hjälmseryd. Del 2: Torsdag kväll den 22 juni (andra avdelningen efter paus).

1

Läs allt!


Google får böta 24 miljarder kronor

EU-kommissionen har dömt Google till att böta 24 miljarder kronor för för marknadsmissbruk.

0

Läs allt!


Katolska kyrkan förnekar att helvetet är en plats

De som förnekar helvetet, har de fått denna falska lära från Katolska kyrkan? Den Katolska kyrkan lär att Himlen och helvetet inte är några verkliga platser utan ett "tillstånd". 

12

Läs allt!


Dagens ord

Dagens bibelord

“Salig är den man som är ståndaktig i frestelsen; ty när han har bestått sitt prov, skall han få livets krona, vilken Gud har lovat åt dem som älska honom.” (James 1:12)

I dag är det 29/06-2017 kl. 07:37 v. 26 och Jesus söker Peter och Petra !

Vill du bli frälst och få alla dina synder förlåtna? - Be den här bönen:

Jesus, jag tar emot dig nu och bekänner dig som min Herre och Frälsare. Jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Jag ber om förlåtelse för alla mina synder. Tack att jag nu är frälst. Tack att du har förlåtit mig och tack att jag nu är ett Guds barn. Amen.

Tog du emot Jesus i bönen här ovan?
» Ja!

Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv. - Joh 3:16


Ramadan 2017

Så här många muslimska attentat och mord har det skett hittills under Ramadan 2017.

Ramadanterror i Iran

Ramadan 2017 dag 11: 627 döda!

Terrordåd i London under muslimska Ramadan

Djävulens ramadan

1850 människor dödades under ramadan 2016

http://thereligionofpeace.com/


Påven är inte frälst

Här skäller påven ut en en folkmassa i Mexiko.

Påven Franciskus är absolut inte frälst. Han har aldrig varit frälst eftersom han har inte tagit emot Jesus och han är inte en kristen.

6

Läs allt!


Senaste kommentarer


Sommarläsning: Den längsta natten

Att förtrösta på Gud när det otänkbara inträffar

En sann berättelse om ofattbara förluster och om att vinna allt.

0

Läs allt!


Salomonssons Maskinhall Gamla Hjälmseryd 2017 - Del 1

Lindbergarna bjuder till fest i Salomonssons maskinhall i G:A Hjälmseryd. Del 1: Torsdag kväll den 22 juni 19.00 (första avdelningen innan paus).

0

Läs allt!


Aktuellt

Nytt från tidningar, media och bloggar

Bloggar som länkar hit

Succén fortsätter i Gamla Hjälmseryd - Apg29.nu nyhetsbrev: 17-06-29 00:30
Sommarläsning: Den längsta natten - Apg29.nu nyhetsbrev: 17-06-28 00:30
Sommarläsning: Den längsta natten - Apg29.nu nyhetsbrev: 17-06-28 00:30
Salomonssons Maskinhall Gamla Hjälmseryd 2017 - Del 1 - Apg29.nu nyhetsbrev: 17-06-27 00:30
Midsommar Gamla Hjälmseryd 2017 - Apg29.nu nyhetsbrev: 17-06-26 00:30

Stöd Apg29 genom att be och ge

http://www.apg29.nu/bild2.php?w=480&h=75&src=img/1480721275-swisha.jpg

Bankkonto: 8169-5,303 725 382-4



Apg29 har tusentals bloggartiklar! Gå vidare till fler artiklar:

NÄSTA


Artiklar Kommentarer Bönesidan Fråga Christer Kontakt | Bankkonto: 8169-5,303 725 382-4 | Swish: 070 935 66 96

Christer Åberg och dottern Desiré.

Denna bloggsajt är skapad och drivs av evangelisten Christer Åberg, 53 år gammal. Christer Åberg blev frälst då han tog emot Jesus som sin Herre för 33 år sedan. Bloggsajten Apg29 har funnits på nätet sedan 2001, alltså 16 år i år. Christer Åberg är en änkeman sedan 2008. Han har en dotter på 11 år, Desiré, som brukar kallas för "Dessan", och en son i himlen, Joel, som skulle ha varit 9 år om han hade levt idag. Christer Åberg drivs av att förkunna om Jesus och hur man blir frälst. Det är därför som denna bloggsajt finns till.

Varsågod! Du får kopiera mina artiklar och publicera på din egen blogg eller hemsida om du länkar till sidan du har hämtat det!

Apg29 använder cookies. Cookies är en liten fil som lagras i din dator. Detta går att stänga av i din webbläsare.

436 online! | Sidvisningar idag: 43 962 | Igår: 183 384 |

Besök också Apg29 på:

Facebook | Twitter | Youtube | Vimeo | Instagram 

TA EMOT JESUS!

↑ Upp